Olen kaynyt koeajamassa Jaguar xj6 autoja, 80-luvun alun malleja. Kaikissa tuntuu ohjaus vetävän oikealle. Onko tämä tyypillistä. Ja mitä asialle voi tehdä.
jaguarin ohjaus
3
654
Vastaukset
- Test Driver
Tarkennas, oletko katsomassa SIII:a (1980-1986; ilmeisesti kun puhutaan 80-luvun alusta) vai XJ40:a (1987-1989), jotta tiedetaan, mista puhutaan. Vastaukset kysymyksiisi riippuvat aika lailla mallista.
Ohjaus:
Ei kuulu puoltaa.
Missa olet ajellut? Jaguarin ohjausgeometrinen ratkaisu on sellainen, etta se reagoi herkasti tienpinnan muutoksiin. Jos ajaa kallistetulla tiella pitkan matkaa, on se jopa hieman rasittavaa, kun pitaa ohjauksella "pitaa vastaan". (XJ40)
Puoltamista diagnosoin ensin rengaskulmiin (tarkista renkaiden kuluminen), huonoihin renkaisiin (katso merkki, malli, koko, nopeusluokka, renkaiden ika) ja rengaspaineisiin (vaikutus liki allistyttava).
Myos alustan puslat (SIII) voivat aiheuttaa puoltamista; ja tukivarren laakerit (40).
Tyyppiviat:
lue palstaa ja tsekkaa www.jag-lovers.org
Kilometrit:
Ei omakohtaista kokemusta SIII:sta (XK-moottori), mutta konsensus tuntuu olevan tuossa 160.000-200.000 km tienoilla ja remonttiin.
Kun XJ40 tuli (AJ6-moottori), oli yksi tavoite parempi kestavyys. Puoli miljoonaa menee tavallisilla huolloilla, jos autoa ei ole muuten laiminlyoty. Paljon enemman ajettuja oljya syomattomia yksiloita on pilvin pimein.
Vaihteistot kestavat molemmissa sangen hyvin, tsekkaa etta oljyt on vaihdettu ja etta aania ei kuulu. SIII Borg-Warner on kasittaakseni peruskauraa, ts. helppo korjata, joskin usein kannattamaton -> uusi vaihteisto, ei kohtuuttoman kallis.
40:n ZF4HP22 kestaa, jos oljyt vaihdetaan. Vakiolaatikko, loytyy mm. BMW:sta, Range Roverista jne.- kiinnostunut
Test driverille kiitoksia vastauksista.
- matsu
Asia on niin kuin "Test Driver" toteaa, Jagge tuntee tien kallistuksen ja "puoltaa" kallistuksen suuntaan. Näin tekee myös meikäläisen vanha käyttöauto, Saab 900, jossa ei ole tehostinta. Mielestäni se on hyvän ohjauksen perusasioita. Silloin suoraankin ajettaessa on aina kaikki löysät, ne vähäisetkin, pois ohjauksesta eikä tarvitse ohjata edestakaisin kuin elokuvissa. Jaggen ohjauksesta saa vielä paremman, kun vaihtaa hammastagon vakiona erittäin pehmeät kiinnityskumit kovempiin. Silloin tosin tuntee sormenpäissä kaikki mitä pyörien alla on ja kaikki eivät siitä pidä. Minä pidän. Ei ohjaus saa olla mikään "töppönen", kuten melkein kaikissa nykyautoissa on.
matsu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1971545Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231288- 521052
- 72975
- 58883
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52883- 105865
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53840- 42834
- 82820