Sain vanhan WIndows98 koneeni nettiin tänään, ASDL-yhteydellä, ja kaksi muuta windows-konetta on siinä 4-ASDL-reitittimessä, ja televisio, ja Operan latasin, kun Firefoxit, sun muut Explorerit eivät enää näytä mitään videoita Win98-koneille, mutta OPERA näyttää. Opera ei erityisen paljon tee mitään turhia palkkeja, eikä ärsyttäviä mainoksia. Siinä tosin on suuria kuvia, pistää hakupalkkiin, ja samassa ohjelmassa on uutistenlukuohjelma.
10 mega-T:ta on internettiyhteytenä ihan hyvän nopea, kaiken pienen YOUTUBE-videoiden näyttämiseen, sitä nopeammat, saattaa mennää vain kaaokseksi, liian nopean päivityksen takia. XP-koneessani on pieni virta-ongelma... Pistin gigan lisää muistia XP:hen ja 256 MB win98:iin, ja USB-tikut tuppaavat XP:ssä kaatumaan, vaikka Nokia-puhelimeni videot sinne menee, ja tietysti printteri.... Se pitää vielä korjata... Vika saattaa olla vanhassa virtalähteessä, tai jossakin virrankäyttöasetuksessa.... Windows98-koneella ja Vista-koneella ei niitä ongelmia ole... Tosin 98-Helvetti Vektraani vaihdoin virtalähteen, kun se taannoin hajosi maadottamattomassa pistokkeessa, jossakin kuntoutuskodissa, kymmenkunta vuotta sitten.
Piti kauan soheltaa kiinteiden osoitteiden kanssa, jotka tsekkasin Vista-koneellani, ennenkuin Win98-kone(!!!) meni nettiin. Kauheasti pitää sählätä uudelleen ja uudelleen samoja hakupoluja ajureille, mutta siksihän siitä tehtiinkin uusi versio. Typerän asian tein silloin, kun PCI-ethernetin tulkitsin jo verkkokortiksi, ja se siis yhdistyi väärin aluksi, se piti yhdistää vain PCI-bussiin.
Myöskin sotkin suomenkielisen käyttikseni englannikieliseksi, suomenkielinen ei kysynyt avainta uudestaan, ja kaatui asentaessa, joten jouduin osittain asentamaan käyttiksen moneen kertaan englanniksi.
Mutta, uskotteko tarinani?
Mikä selain on PARAS? Tietysti OPERA!
5
74
Vastaukset
Raamattu ei ainakaan kerro tietokoneista eikä internetistä joten joskus ihmetyttää mite esimerkiksi Jaakob uskaltaa käyttää moisia nykyhullutuksia - ties vaikka olisivat itsestään perkeIeestä.
- Ja aki. V.
Kyllä kertoo. Danielin kirjan näyissä oli 10-sarven sijaan noussutta 8-sarvinen olio, ja se neljäs peto oli kuin itse kone, rautaisine hampaineen, ja jalkoineen, jolla se tallaa kaiken.
Uskotko itse että käytän kahta sivua pitempiin kirjoitustöihin Wordstar nelosta vuodelta 1987 - se on kirjoituskoneena verrattoman notkea alueenkäsittelytapansa, pikamakrojensa ja etsi-ja-korvaa-toimintansa valitsinlogiikan ansiosta?
- Aki V.
No, ei se mahdotonta ole. Vanhojen käyttisten merkinkäsittelyoperaatiot olivat nopeita, ja uudessa koneessa sellainen toimisi vielä nopeammin, sikäli kun uudemmat koneet silti ovat yhteensopivia alaspäin vanhojen kanssa, ja taitaa melko usein olla, jos niissä on jonkin "DosBox" tai vastaava sovellus mukana.
Mutta siinä ei ole mitään järkeä, että tehdään jatkuvasti sovelluksia vain niille uusille käyttiksille, ja pakotetaan ihmiset kulutushulluteen vaihtamaan jatkuvasti konettaan, vaikka vanhassa koneessa ei välttämättä suurta vikaa ollut, vain hieman yksinkertaisemmat käyttöjärjestelmäproseduurit Biossissa ja ehkä huonompi näytön- ja äänenohjain. Jos biossia ei tarvitsisi vaihtaa, ei tarvitsisi kuin uuden käyttiksen pelkkänä kovalevyyn pistettävänä ohjelmana, mutta biossia ei ole kai kovin helppoa vaihtaa, eikä prosessoria nopeammaksi, koska ne ovat piirejä, eivätkä kovin hyvin toimi muun kokonaisuuden kanssa, jos yhden niistä piireistä vain itse halvalla yrittäisi vaihtaa... Jos ammattilaista rupaisi käyttämään, niin se on turhaa, koska se olisi yhtä kallista, kuin koko koneen vaihtaminen, vaikkapa vanhan kovelyvnsä sisällön saisi silloin helpommin pitää, ellei siirrä sitä muistitikun kautta uudelle, tai vaikka sähköpostina. Todennäköisesti koko kone vain menisi rikki, sellaisessa yksittäisen piirin vaihtoyrityksessä?
Kyllä mulla siis iitelläni on XP ja Vista konekin, ja XP nyt silti vielä kymmenenkin vuotta toimii, vaikkei Microsoft siihen jotain päivityksiä pistäisikään, toivottavasti aloittaa silti uudelleen päivittämisen, vaikkei XP:SSÄ pysty paljoa koneeseen käyttisohjelmisto silti vaihtamaan, jonkin ajurin kai lähinnä. Ja uusia ajureita vielä ainakin päivitetään XP:llekin, jos on sellaisia ohjelmia, mulla kaksi, mm. ajureita vaihtavaa parikymppiä vuodessa maksavaa ohjelmia XPSSÄ ja Vistassa, enkä ole sitä katunut, että ne ostin. Samanlaiset olisi saanut Windows 98:llekin, surullista, että kaikki vanha heti yritetään hylätä, vaikkei siinä olisi ollut mitään suurta vikaa.
Tietokoneet ittessään, ovat aika lujia vempeleitä, ei ne mee rikki sen nopeammin kuin ihmisetkään....
- >=3
Todistaako tämä luomisesta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565680Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691832- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos261502Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381286Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391281Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3471271