Tieteellinen sanasto tahtoo kulkeutua tavanomaiseen kielenkäyttöön, kun ihmiset koettavat päteä asioilla, joita eivät oikeasti hallitse. Mitä sellaisia tieteellisiä termejä sinulle tulee mieleen, jotka ovat päätyneet yleiskieleen virheellisessä merkityksessä?
Tässä esimerkkejä:
Materialismilla viitataan tarpeeseen haalia tavaraa, vaikka se on eräs tieteellinen todellisuuskäsitys
Seksismilllä viitataan seksuaalisiin ja kaksimielisiin juttuihin, vaikka se todellisuudessa viittaa sukupuolten eriarvoiseen asemaan
Eräs vähän samantapainen on Murphyn laki, joka alun perin on tarkoittanut sitä, että jos jossakin on sijaa inhimilliselle virheelle, se virhe tulee ennen pitkää tapahtumaan. Nykyään se on juuttunut muotoon "jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen". Samoin suhteellisuusteoria on väännetty muotoon "kaikki on suhteellista", vaikka itse teoria liittyy pikemminkin siihen, että mikään ei ole suhteellista, vaan kaikkea koskevat samat lait.
Tieteellinen sanasto
6
116
Vastaukset
- mies täältä.
No niinpä. Onneksi olet nämä kaikki huomannut ja tänne meille muillekin näkyviin kirjoittanut!
- Tiede solmussa
Taisin heti löytää yhden, joka on käyttänyt noita väärässä merkityksessä. ;)
- Matemaatikko
Toisinaan olen kuullut puhuttavan esim. reaalilukujen jakolaskun ja neliöjuuren yhteydessä laskutoimituksesta, vaikka ne eivät sitä ole.
- Olematon ongelma
>>Tieteellinen sanasto tahtoo kulkeutua tavanomaiseen kielenkäyttöön, kun ihmiset koettavat päteä asioilla, joita eivät oikeasti hallitse.
- 4+10
"Melko harmitontahan se on noin päin, ajattelepas jos se olisi toisin päin... "
Ei tarvitse kuvitella, eduskunta ja hallitus mainioina esimerkkeinä.
- Diätti
Yksi tyypillisimmistä tällaisista sanoista on dieetti. Jokaisella meillä on dieettimme eli ruokavaliomme. Sen sijaan se on yleiskieleen vakiintunut merkitsemään jotakin hetkellistä ja poikkeuksellista ruokavaliota, jolla yleensä pyritään painonpudotukseen. Tämä virhe on tapahtunut jo englannin kielessä. I'm on a diet olisi alun alkaenkin pitänyt olla I'm on a special diet tms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395150Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181730Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59870
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738