Mistä ihmeestä on kysymys: Kaikki ikäiseni 50-kymppiset ovat ihan mummoja ja
pappoja.Kertoilevat vain sairauksistaan ,lapsenlapsistaan, ja nysväilyistään.
Minä suunnittelen 14-vuotiaan poikani kanssa uusia hevipiisejä ja riffejä.Rauta nousee ja jorma keulii.pyöräilen 53km työmatkan, siivoilen kodin ja leikkaan nurmikon ja juon viskiä lauantaina. En varmasti heitä lusikkaa nurkkaan, elossa.
Mitä varten ihmiset nysväävät... tulee se aika kaikille.
Mitä tämä on haloo...
29
261
Vastaukset
Jos ei nyt ihan kaikki kuitenkaan. Ärsyttävää yleistämistä. :) Jos jotakuta mummotuttaa tai papatuttaa, niin suotakoon se heille. Yhtälailla suotakoon sinulle hevipiisit, riffit, raudat ja viskit. Kaikki kukat kukkikoon...eiks jeah? :)
Vanhenemisen merkki on myös että alkaa kyynisest vertailla itseän muihin. Joku tarve nostaa itsensä ikäistensä yläpuolelle. Palo vanhenemisesta tai jotain ........
- tanj a
Samaa seuraillut itsekin, että odotellaan lapsenlapsia syntyväksi ja ryhdytään muutenkin olemaan vanhoja joka asiassa. Ja vaikka se heille sallittakoon, kukin taaplaa tyylillään, niin kyllä ne keskustelunaiheet minut vaivaannuttavat. Jossakin vaiheessa olisi kiva vaihtaa levyä ja ihastella elämää yleensä.
Eroa asenteisiin tulee jo siitä, että minun piti aloittaa elämäni aika lailla alusta viisikymppisenä. En oikeastikaan voinut ryhtyä esittämään vanhaa, koska piti selvitä sairaudesta, miettiä uusi ammatti ja työ. Opiskelu nuorempien kanssa, ihan erilainen työ kuin ennen ja ylipäätään miten se kaikki muovasi identiteettiäni ihan eri suuntaan kuin olin jokunen vuosi sitten. Olisi ollut niin helppoa vain jysähtää paikalleen, laiskotella henkisesti kaikessa turvallisessa mutta onneksi oivalsin että minullahan on ihan älyttömästi kaikkea jännää vielä edessäni. Siitä se rako sitten alkoi kasvamaan ikätovereihin, ei siksi että minä sitä olisin halunnut, mutta eipä vaan ollut mitään juttelemistä. Hyvin harva viisikymppinen enää muistaa, miltä tuntuu hakea paikkaansa työelämään, yhteiskuntaan ja ryhtyä uskomaan itseensä uudelleen ihan eri pohjalta kuin nuorena. Löysin enemmän yhteistä parikymppisen sukulaispoikani kanssa kuin tärkeimmän ystäväni.
Ja kaippa se voivottelu sairauksista ja muu into vanhenemiseen on myös ihan sitä, että on totuttu hyvään ja helppoon. Jos on oltu nuorenakin riippuvaisia siitä, mitä porukat sanoo, niin mistäs sitä vanhemmitenkaan rohkeutta löytäisi tehdä asioita eri tavoin kuin muut? Jos puhutaan sairauksista, niin saa ikävän leiman kun vaihtaakin aiheen pirteämpään.- Grownow
Minusta aikuisuus ja kypsyys on eri asia kuin vanhuus. Tuollainen yleistäminen ei mielestäni kuulu henkiseen kypsyyteen. Puhutteko ap ja tanj a siis oikeasti tutuistanne vai oletatteko asioita? En tunnista teidän kummankaan kirjoituksista itseäni, puolisoani ja iso ystäväjoukkoani, jossa kaikki olemme 50 -65 vuotiaita.
Jos on enemmän yhteistä parikymppisen kanssa kuin ikätoverien, "vika" lienee itsessä eikä muissa.
- vaka vanha
Mulla on monta lastenlasta mutta en ole oikein päässyt kiinni siihen pappatouhuun. Tuli omien taimien kanssa aikanaan puuhattua niin paljon ettei viitsi alkaa sitä touhua taas uudelleen.
Mutta suotakoon se heille jotka sen kokevat tärkeäksi ja mukavaksi. - ...
Ihmiset ikääntyy eri tahtia.
Henkisesti ja ruumiillisesti. Jotkut on "aikaisia" jo rippikouluiässä, jotkut(kuten aloittaja ilmeisimmin) ikuisia kakaroita. Asiaan vaikuttaa paljon elämä, millaista sattunut elämään.
Vaan ruumiillinen puoli, se alkaa pragaamaan kyllä kaikilla jossain vaiheessa. Hitosti ihmisiä sairaseläkkeellä alle viidenkympin, paljon tuttuja jo kuollutkin. Ihmeesti sairaudet tahtoo olla puheenaiheeena, koska ne on arkipäivää monille. Samaten lapsenlapset.
Musiikin harrastamisen liittämistä aloituksen aiheeseen en oikein ymmärrä. Jotkut harrastavat musiikkia kakarasta hautaan, osaa se ei kiinnosta pätkääkään.
=DW= - nuori mieli
Koskaan ei ole kaikki aina. Opi se.
Yleistys ei ole älykästä. - .terve
Ymmärtäkseni nykyään eletään vanhemmaksi ja terveenä ne jotka ovat tavoiltaan itsestään huolehtivia, hautaan saa itsensä ennen aikojaan vaikkei olisi sairauksia.
Varmat vanhuuden merkit:
1) Mies ostaa elämänsä ensimmäisen moottoripyörän.
2) Nainen kertoo olevansa "puuma"
3) Kartetaan lapsenlapsia ja sanaa mummu tai pappa
4) Flirttaillaan itseään nuorempien kanssa
5) Otetaan näyttävä tatuointi
6) Heilutaan hevikonsertissa nuorison joukossa, ja vältetään omanikäisiä samassa konsertissa.
Se on siinä: vanhuus on tullut! Vähän arvokkaammalla touhulla keski-ikä jatkuu vielä.- ihan kuin me
boxi kirjoitti:
Varmat vanhuuden merkit:
6) Heilutaan hevikonsertissa nuorison joukossa, ja vältetään omanikäisiä samassa konsertissa.
Se on siinä: vanhuus on tullut! Vähän arvokkaammalla touhulla keski-ikä jatkuu vielä.1) 50 ihmisillä on varaa, lähes vaikka mihin. Miehelläni oli eka moottoripyörä alle ..2-kymppisenä.
2) Kaikki naiset eivät ole sinkkupuumia.
3) Kaikilla ei ole jälkipolvia.
4) Useimmilla ei ole tarvetta flirttiin.
5) Harva ottaa vanhana näyttävän tatuoinnin.
7) Musiikki on iätöntä. 50 eivät enää elä virsistä tai tangosta.
Arvokas keski-ikä, onpa kuiva termi. - Flirtti hevari
boxi kirjoitti:
Varmat vanhuuden merkit:
Se on siinä: vanhuus on tullut! Vähän arvokkaammalla touhulla keski-ikä jatkuu vielä.Onko sulle ikinä juolahtanut pieneen mieloseesi, että joku haluaa heilua hevikonsertissa ehkä siksi, että sattuu tykkäämään musiikinlajista eikä sitä tainnut olla olemassa silloin, kun oltiin oikeasti nuoria. Eikä hevikonsertissa(kaan) ole ikärajaa, siellä saa heilua jokainen, joka ei ole karsinoitunut keski-iän tai vanhuuden kiristävään ja kankeaan kaapuun ja on niin ahtaalla, ettei suo elämää muillekaan.
- Alter ego
Flirtti hevari kirjoitti:
Onko sulle ikinä juolahtanut pieneen mieloseesi, että joku haluaa heilua hevikonsertissa ehkä siksi, että sattuu tykkäämään musiikinlajista eikä sitä tainnut olla olemassa silloin, kun oltiin oikeasti nuoria. Eikä hevikonsertissa(kaan) ole ikärajaa, siellä saa heilua jokainen, joka ei ole karsinoitunut keski-iän tai vanhuuden kiristävään ja kankeaan kaapuun ja on niin ahtaalla, ettei suo elämää muillekaan.
Kommentoin ekaan lauseesi kopsaamatta sitä:
Olet sitten kuunnellut nuorena vääriä bändejä, olet lähempänä 60v?
Nk. heavy rockia ei ollut -60 luvulla mutta karkeanpuoleiset rockin alalajit kyllä oli; ei kaikki kuunnelleet silloin Beatlesia tai Kinksejä. Ne bändit eivät saaneet radioaikaa eikä niiden kanssa tehty levytyssopimuksiakaan, silti niistä tiedettiin ja niitä kuunneltiin hämäräperäisissä (?) clubeissa.
Itse olin teini vasta kasariajalla mutta musiikinharrastajana tunnen genrejä ajalta, jolloin olin vasta villi kiilto isäni silmissä.
Raskas rock on sydämessäni ykkönen mutta en silti halua hillua Tuskassa omien teinieni seassa, annan mieluummin tilaa nuorille. Coolein hevari on sellainen, joka omaa karismaa ja henk.koht.arvostan esim. Klaus Flamingin tietotaitoa tällä saralla. Hänen ei tarvitse korostaa olevansa ikinuori, hän on sitä ja asiallisesti.
- Vedänkö viinaa!!
Minä luulin aina olevani hyvinkin nuorekas, reipas ja notkea, totuus minulle selvisi vasta kun työttömänä olen yrittänyt hake satoihin työpaikkoihin tuloksetta.......silloin käsitin olevani ihan ikäloppu ja II-luokan kansalainen.....jos 50 vuotinaana olet työttömänä niin kaikki on silloin menetetty!
- Byro B
Äläs liioittele. Olen kylläkin nainen ja naisille kai sallitaan elämä ilman työtä helpommin kuin miehille. Enkä ole hakenut satoihin paikkoihin, koska täällä maalla ei satoja alani paikkoja ole avoinna.
Vaikka työ puuttuukin, on muutakin elämää. Itellä on töissäollessa maksettu asunto ja muuta tarpeellista, joten ei ole ylipääsemättömiä talousvaikeuksia. Opettelen pärjäämään nyt vähemmällä ja uskon onnistuvani. Siippa on kylläkin töissä.
Terveyskin voi olla hyvä ja työttömänä on aikaa kuntoillakin. Tosin ite olen saanut lisäkiloja työttömänä, mutta muuten on ihan kohtuuterveys ja kuntokin ikään nähden hyvä.
- Hurahtaneita
Kaikkein ärsyttävämpiä ovat lastenlapsistaan jauhajat. Koko ajan saa kuulla kuinka ihmeellisiä ne ovat vaikka ne ovat vain tavallisia lapsia. Kamalan puuduttavaa kuunnella kun ei kiinnosta pätkääkään. Mitään muita vapaa- ajan harrastuksia ei ole kuin huseerata jossain lapsensa perheessä ja ne jututkin just sitä.
Kamalaa jos mummoilla tai papoilla ei ole enää omia henkilökohtaisia harrastuksia muuta kuin elää lastensa elämää tai lastensa kautta. Hyvä hankkia moottoripyörä, liikuntaharrastus tai mikä lie harrastus kunhan on jotain omaa niin ettei elä vain toisten elämää ja riipu läheisissään. Se avartaa näkemään muutakin. - ...
Yllä oli varmoista merkeistä jne.
Monilla jäänyt nuoruus elämättä. Pakkonainti nuorena, uraputki, asuntovelat jne. Sitten viiskymppisenä kakarat alkaa muuttaan pois kotoaan, eukko/ukko häipyy, työurakin poikki potkujen takia. Siinäpä aikaa elellä sitä menetettyä nuoruutta.
En erityisemmin erittele eri ominaisuuksia miehissä tai naisissa. Mutta, tosiaankin, jotkut alkavat jatkamaan elämäänsä siitä pisteestä, kun se loppui. Säälittävän oloisia esimerkkejä kyllä joka paikassa. JA toinen ääripää on se, joka jumittuu tuttuun ja turvalliseen eloonsa, mitä elänyt koko ikänsä.
Ja osa tietenkin jatkaa eloaan eteenpäin, ei palaile vanhaan, ei jää jumiin, kehittää jotain uutta. Noh, valitettavan usein se on uus muija, uudet kakarat, uus ammatti, muutto jonnekin. Se on kyllä ihan sama asia, kuin jumittuminen, vanhan jatkamista, pikkasen tuunatuilla kuvioilla. Mutta aina jotkut tossiaan uudistuu keski-ikäisenä ja "syntyvät uudestaan". Ihan ennenkomenattomia asioita, uusia kokemuksia, riskinottoakin, mutta eteenpäinmeno meininki.
Kyllä viiskymppisen pitäis tajuta. Elinikä rajoitettu. Alkupää menee elämiseen opetellessa, loppuaika kuolemaan totutellessa. Viiskymppisellä miehellä laskennallisesti 2/3 oaa eliniästä takana, tehovuosia enää rajallinen määrä. Jos jotain aikoo eläissään tekevänsä, se on tehtävä nyt,tässä ja heti. Pian, on jokatapauksessa liian myöhäistä.
=DW=- Mennyt älyttömäksi
Hyvä kirjoitus. Viisikymppinen on yli puolet jo elämästään elänyt vaikka kuinka kuntoilisi ja koittaisi ikinuorta esittää niin vanha nahka alkaa olla.
Voi riipasta milloin vaan ja missä vaan. On näitä jotka eivät ikäänsä tunnista vaan menevät samalla tavalla kuin kaksikymppisinä. Ei voi hidastaa sen vanhuuden pelossa. Sitten yhtäkkiä sairaus pysäyttää sen kiihkeän tahdin mikä on elimistön hälytys merkki se että olisi aika hidastaa.
Sairaalloinen kuntoilu ja itsensä sairas "nuorena" pitäminen on sen merkki ettei ihminen ole kehittynyt ihmisenä vaan elää jotain ainaista nuoruuttaan koko ajan uudelleen ja uudelleen. Jokin trauma estää ihmistä hyväksymään vanhenemistaan.
Yli kuntoilu on nykyään liiankin yleistä niin että ei ole elämää jos ei ole ylikuntoillun näköinen. Kaikkien pitäisi olla stubbin näköinen luunaama ja pyöräillä trikoot päällä ihan hulluina. - Alter ego
=DW= taas kerran kiteytti hyvin.
- Eläväinen 58-vuotias
Älä höpäjä. Sinussa itsessä on jotain vialla jos tunnet/ kuulet/ kiinnität huomiota niihin harvoihin viiskymmpisiin jotka sairastelevat, lapsenlapsittelevat tai nysväilevät. ( Mitä se sitten tarkoittaneen).
Minä en tunne yhtäkään joka on pelkästään tuollainen kuin kuvailet! Juu, oikessa oot. Pyöräilen päivittäin vaivaiset 20 kilometriä töihin, töissä ja takas kotiin , leikkautan viimeisellä kotona asuvalla teinilläni nurmikon eikä Jorma keuli tai wisky maistu. Aamuni aloitan puuron sijaan sinilevällä höystetyllä mustikka-puolukkarahkalla. Hevi on vaihtunut romantiikkaan...vapaapäivien aamut kuluvat ihanasti nysväten... Vain sairaudet ja lapsenlapset enää puuttuvat.
- Puutarhuri yksi
Minä ajelen sen 20 km itse nurmikoita joka neljäs päivä kasvukautena ja kasvukauden loputtua kerran viikossa.
Aamuni aloitan itse tehdyllä pitsalla ja lopetan grilli pihviin. Vapaapäiväni kulutan kesällä puutarha töiden suunnitteluun keinussa maaten.
Itselläni ei ole oikeastaan mitään sellaista mikä puuttuisi vaikkei ole sairauksia ja lapsenlapsia kun ei ole lapsiakaan. Suurin osa ihmisistä murehtii juuri sitä mikä puuttuu eikä osaa nauttia sitä mikä on.
Itse saan luonnosta kaiken voimani ja se auttaa elämässä. Ihminen joka saa voimansa toisista ihmisistä on luuseri. Verenimijä joka ei lopeta koskaan vaan aina jatkaa ja jatkaa toisten ihmisten hyväksikäyttöä. Puutarhuri yksi kirjoitti:
Minä ajelen sen 20 km itse nurmikoita joka neljäs päivä kasvukautena ja kasvukauden loputtua kerran viikossa.
Aamuni aloitan itse tehdyllä pitsalla ja lopetan grilli pihviin. Vapaapäiväni kulutan kesällä puutarha töiden suunnitteluun keinussa maaten.
Itselläni ei ole oikeastaan mitään sellaista mikä puuttuisi vaikkei ole sairauksia ja lapsenlapsia kun ei ole lapsiakaan. Suurin osa ihmisistä murehtii juuri sitä mikä puuttuu eikä osaa nauttia sitä mikä on.
Itse saan luonnosta kaiken voimani ja se auttaa elämässä. Ihminen joka saa voimansa toisista ihmisistä on luuseri. Verenimijä joka ei lopeta koskaan vaan aina jatkaa ja jatkaa toisten ihmisten hyväksikäyttöä.Ihan hyvä. Minusta aloittajan 106 kilometriä työmatkapyöräilyä päivässä kuulosti ihailtavalta. Jaksaisin kyllä pyöräillä 53 km toiseen suuntaan aamulla ja toiseen illalla, mutta minun pitäisi levätä välillä enkä jaksaisi tehdä töitä. Teen kyllä itsekin pitkiä lenkkejä, mutta vapaa-aikana, kun ei tarvitse ehtiä mihinkään.
Älä hyvä mies yleistä! Olen siivonnut kodin ja leikannut ruohon jo vuosia enkä sillä kerskaile ;) Viskistä pidän, mutta sen kalleuden vuoksi nautin vain muutaman kerran vuodessa :( Rauta nousee kyllä ja kroppa toimii. Onneksi ei ole enää murrosikäisiä joiden toimia valvoa! Jatka vain 14 vuotiaasi kanssa riffejä niinkauan kuin hän seurassasi viihtyy. Tahtoo vain olla tuo nuoruus että jossain vaiheessa on otettava irtiotto ja ei se niin ruusuista sen jälkeen ole. Saat nuo lapsenlapset sitten 70 iässä ja miten sitten jaksat?
jaa...mummo en eli ei lapsenlapsia. Nysväilyä varmaan löytyy :) Viskiä en juo lauantaisin. Kylläkin joskus hyvässä seurassa ei ole pois suljettu kokonaan. Fyysinen kunto ok. jo työnkin vuoksi . Pyöräilen fiiliksen ja tilaisuuden mukaan 10-80km . Mut en kyllä tiedä mihin karsinaan itseni laittaisin .Mut se ei ees oo tarpeellista. Luulen ainakin olevani vielä elossa:D
- Tavis 54v nainen
- ei ole mitään sairauksia, en syö mitään lääkkeitä.
- ei ole lapsenlapsia (on fiksuja nuoria tyttäriä)
- olen töissä, en ehdi nysväämään
- musiikkia kuuntelen, mutta musiikkimakuni on vähän "jalostunut" sitten teiniaikain. Hevistä pidin 20-vuotiaana. Iskelmiä en kuunte vieläkään.
- käyn salilla ja miehelläni on se jorma keulimassa, eikö kaikilla miehillä ole?
- pyöräilen 3 km:n työmatkani, mutta juoksen pururadalla kympin, kun huvittaa
- en tunne ikäisiäni nysvääjiä - -lapsirakas
En oikein ymmärrä, miksei saisi puhella lapsenlapsistaan... puhuuhan aloittajakin 14-vuotiaasta lapsestaan :) Sain lapseni nuorena, joten ovat aikaa sitten lentäneet pesästä. Olen hyvin lapsirakas, olin sitä omien lasten kanssa, miksen siis myös lastenlasten kanssa!? Jotkut ovat ura-, jotkut perhekeskeisiä, jotkut jotain siltä väliltä. Olipa ikä sitten mikä tahansa. En toki jaarittele lapsenlapsista sellaisille, joita ei kiinnosta. Ihmiset nyt vain ovat erilaisia, iästä riippumatta.
- ihanaa aikaa
Mitkään kaupan nuorennusaineet tai hormonit ei nuorenna niin paljon kun lapsenlapsien kanssa touhuaminen.
- Sinkku äiti 54v
Hei Saanks mä olla ihan itteni, tehdä niinkuin haluan ja elää niin kuin elämä vie?
On mullakin jo aikuisia lapsia, jotka elää omaa elämäänsä ilman minun mielipiteitäni.
Eivät täyttele minun tai muiden toiveita jne. Noh, miten sen putkiaivolle selittäisi...
Ei kaikki autotkaan ole Vipereitä, tai Ferrareita, joilla on noin miljoona ajokilometrejä. Toiset meistä ovat Toyotoja ja Fiateja, joiden mittariin mahtuu just se 100.000 kilsaa. Sen jälkeen rullataan vaan alamäkeä.
Tosin mä ymmärrän senkin, että joku Viper ei ole tehty hinaamaan muita. Niin että mee sä vaan tuhatta ja sataa ja ropise hiekkaa tämän hitaamman Citikan silmiin. Äläkä edes mieti tarjota mulle tunkkia, ei sun takakontista sitä kuitenkaan löydy. Myötätuntoa meinaan. Sulla tuskin edes ole takakonttia.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih557187Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7143343Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1441630Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2601481- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 891230
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124