Mullatut perunat

Olivat kesän viimeis

Ostin paikallisesta Sokkarista, kolmesta perunalaadusta valiten, uusia perunoita. Multaperunat olivat keskihintaisia ja ns tuoreen näköisiä.
Perunat olivat ehkä hiukan isoja uusia perunoita, mutta niitä pestessäni totesin, että viisi perunaa kahdeksasta olivat viallisia. Niissä oli nostokoneen tekemiä ruhjeita ja viiltoja. Siis täysin sekunda ruokaa.
Sitten muistin, että joku ystäväni kertoi, että nämä uudet perunat pestään ja virheelliset mullataan uudelleen jotta viat eivät ostaessa näy.

Varokaa ostamasta uudelleen mullattuja perunoita.

79

3796

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pois muodista

Märkyyden johdosta savi jää kiinni kauppaan saakka..., en muista nähneeni mullattuja uusia perunoita, enkä vanhojakaan muutamaan vuoteen.

• Märkyys se

Ja nyt kun oli tuo jääkausi välissä sateineen, niin perunat kasvoivat, mutta tiivis maa ei myödä nostokonetta, joten halkeamia ja kolhuja tulee enemmän.

• Kauan elänyt

Mullattuja vanhoja perunoita on jokaisessa marketissa aina tarjolla. Ne on parhaita

• Märkyys se kirjoitti:

Ja nyt kun oli tuo jääkausi välissä sateineen, niin perunat kasvoivat, mutta tiivis maa ei myödä nostokonetta, joten halkeamia ja kolhuja tulee enemmän.

ostin eurolla pestyt perunat ja kuorin koneella hyvät tuli :D

• dirli

Olen nyt kaksi kertaa ostanut pestyjä pussissa ja kahdesti multaperunoita irtomyynnistä Prismasta. Ihan oman suun mukaan voin sanoa että multaperuna on ollut paremman makuista. Lisäksi siitä saa juuresharjalla hankaamalla kuoren sopivasti irti mikä ei pussiperunalla onnistu. Irtomyynnistä kun ostaa voi valita ehjät perunat ja jättää rikotut ostamatta. Mullattuja taitaa olla talvella myynnissä mutta ei näin uuden potun aikaan.

• gfsgsadfasdfafadfadf

tuo juuresharjalla hinkkaaminen on vain puuduttavaa ja hidasta puuhaa.
        vessaharja (käyttämätön) porakone siihen vaaditaan!
        http://www.makuja.fi/artikkelit/3491316/ajankohtaista/video-uskomattoman-nopea-tapa-kuoria-kilokaupalla-perunaa-kasia-kastelematta/

kannattaa seurata miten ne kuiriintuu, ettei muusiksi niitä pyöräytä!
        vanhatkin perunat tuolla tavalla on kätevä pestä, kuori niistä ei tällä menetelmällä lähde kuitenkaan kuten uusista.

• pottua partsilta
        gfsgsadfasdfafadfadf kirjoitti:

tuo juuresharjalla hinkkaaminen on vain puuduttavaa ja hidasta puuhaa.
        vessaharja (käyttämätön) porakone siihen vaaditaan!
        http://www.makuja.fi/artikkelit/3491316/ajankohtaista/video-uskomattoman-nopea-tapa-kuoria-kilokaupalla-perunaa-kasia-kastelematta/

kannattaa seurata miten ne kuiriintuu, ettei muusiksi niitä pyöräytä!
        vanhatkin perunat tuolla tavalla on kätevä pestä, kuori niistä ei tällä menetelmällä lähde kuitenkaan kuten uusista.

no joo, hauskaa?
        mutta oikeasti uusia perunoita saa vain kaivamalla ne suoraan pellosta.
        perunoita voi kasvattaa myös parvekeruukussa tai säkissä, jos ei ei ole peltoa.
        pesuun ei tarvitse koneita, vain vähän vettä ja omia pikku kätösiä.

• Palautetta kauppaan

• miksi ??????

Miksi ? Jos itse valitsee pottunsa se ei ole kaupan vika, että huonoja sattuu. Eikä ole kaupan vika valmiit pussitkaan. Eikä joka pottua tilalta lähtiessä tarkisteta, olis kuulkaa harvalla vara syödä pottua enää....

• miksi ?????? kirjoitti:

Miksi ? Jos itse valitsee pottunsa se ei ole kaupan vika, että huonoja sattuu. Eikä ole kaupan vika valmiit pussitkaan. Eikä joka pottua tilalta lähtiessä tarkisteta, olis kuulkaa harvalla vara syödä pottua enää....

Oliko tuo joku vitsi? Tottakai kauppa vastaa myymälään tuotteesta.

• menkää itseenne
        okaro kirjoitti:

Oliko tuo joku vitsi? Tottakai kauppa vastaa myymälään tuotteesta.

Oletko itse. Jos valitsee itse perunoita, niin miksi ne huonot pitää kotiin viedä ? Eikö sitä voi jättää ostamatta ? Kuinka tyhmiä ihmisiä oikein kaupoissakin juoksee, ostetaan "huonoja" pottuja, ostetaan lattialle pudonneita omenoita jne. ja sitten kirjoitellaan nettiin tai otetaan yhteyttä iltalehteen ? Kyllä ne voi jättää ottamattakin. On siellä henkilökunnalla muutakin tekemistä kuin tarkastella pottuja vain sen takia että joku imbesilli tulee ostokselle.

• menkää itseenne kirjoitti:

Oletko itse. Jos valitsee itse perunoita, niin miksi ne huonot pitää kotiin viedä ? Eikö sitä voi jättää ostamatta ? Kuinka tyhmiä ihmisiä oikein kaupoissakin juoksee, ostetaan "huonoja" pottuja, ostetaan lattialle pudonneita omenoita jne. ja sitten kirjoitellaan nettiin tai otetaan yhteyttä iltalehteen ? Kyllä ne voi jättää ottamattakin. On siellä henkilökunnalla muutakin tekemistä kuin tarkastella pottuja vain sen takia että joku imbesilli tulee ostokselle.

Kuinka vaikea on ymmärtää, että kauppa vastaa siitä mitä myy. On se outoa että suomessa pidetään normaalina, että kaupassa huonoa tavaraa myynnissä.

• menkää itseenne kirjoitti:

Kuinka vaikea on ymmärtää, että kauppa vastaa siitä mitä myy. On se outoa että suomessa pidetään normaalina, että kaupassa huonoa tavaraa myynnissä.

• pot-aatti
        okaro kirjoitti:

Pitäisikö perunan kasvattajan tai kaupan myyjän syynätä jokainen pottu läpi niin tarkasti, että kaikki kolot ja halkeamat löytyisivät? Mitähän peruna mahtaisi silloin maksaa. Ostakaa tosiaan irtoperunoita ja tutkikaa siinä itse jokainen peruna, niin ettei huonoja pääse mukaan. Minä en kyllä syynäämään rupea. Niistä koneen kolhimistakin tulee ihan kelvollista syötävää. Ei ole tullut mieleenkään heittää kolhiintuneita perunoita pois.

• peruna maistuu

Uudet perunat otetaan suoraan pellosta eikä pesukoneesta. Myöhemmin ne perunat otetaan omasta kellarista eikä kaupan laarista.

• …….

Oishan se kiva, mutta kun taloyhtiö ei anna muuttaa kukkapenkkiä perunapenkiksi.

• De Silva

Talvella nähnyt joskus jotain kariketta ollut perunoissa varmaan säilyvyyden takia ? ja kyllä ne perunat olivat multasia juhannusviikolla juuri tuon märkyyden takia.

• 3 vkoa

Vielä viime viikolla vettä tuli kuin esterin pyrstöstä, paikoin seisoo vesi vieläkin monttupaikoissa...

• nuudeli1

Kauppa ei voi mitään tuotteille mitä sinne tulee myyntiin ja jos noin tarkkoja oltaisi oltu aikaisemmin niin varmasti suurin osa Suomalaisista olisi kuollut nälkään. Nyt vaan ollaan liian vaativia tuotteiden suhteen ja aina perunaa nostaessa perunaan saattaa jäädä jäkiä, ne eivät pilaa perunoita. Ala kasvattaa itse perunat niin saat just sellaisia mitä haluat pöytään laittaa.
      Huomaa että täällä on asiat liian hyvin kun joistain perunoistaki valitetaan.

• gfrwqreqrwerqwer

kauppa voi paljonkin. naapurin kuormakin tässä juuri käännytettiin kaupasta kun olivat todenneet siellä, että ei tällaista. mitään vikaa tuotteessa ei ollut, vaan muualle kelpasi heti. pienviljelijää vaan on kiva kyykyttää kun isoakaan ei uskalla..

• no bonus OK.
        gfrwqreqrwerqwer kirjoitti:

kauppa voi paljonkin. naapurin kuormakin tässä juuri käännytettiin kaupasta kun olivat todenneet siellä, että ei tällaista. mitään vikaa tuotteessa ei ollut, vaan muualle kelpasi heti. pienviljelijää vaan on kiva kyykyttää kun isoakaan ei uskalla..

tämä ei ole mainos.. olen huomannut että Lidl'n sipulit ja perunat ovat parhaimpia täällä P-Hgissä.noi K-ja S-ketjut ostaa ilmeisesti niin isoja tonneja kerrallaan että laatu kärsii.ja valkosipuleissa huomannut että Lidl'n myymälöissä ilmeisesti suurempi menekki(?) kun laatu on aina priimaa..

• lasit pois
        no bonus OK. kirjoitti:

tämä ei ole mainos.. olen huomannut että Lidl'n sipulit ja perunat ovat parhaimpia täällä P-Hgissä.noi K-ja S-ketjut ostaa ilmeisesti niin isoja tonneja kerrallaan että laatu kärsii.ja valkosipuleissa huomannut että Lidl'n myymälöissä ilmeisesti suurempi menekki(?) kun laatu on aina priimaa..

No ottaa liiterilasit pois silmistä ja käy katsoon oikeasti siellä muuallakin. Täällä ainakin liiterit on niin vistoja paikkoja, ettei niissä kehtaa käydä, ja laatu huonompaa.

• hkimaalaisjärki

Voi voi.. Kyllä huomaa että olette vieraantuneet ja kaupunkilaistuneet .. ensinäkin perunat kasvatetaan luonollisesti maassa ja tottaki niissä on multaa.. ja jos haluat siistejä perunoita niin osta pestyjä tai sitten kuorittuja ja valmiiksi pakattuja.. valinta on ihan sinun.. ja talve vasten perunoita säilötään turpeessa jotta niitten kosteus ja säilyvyys olis läpi vuoden hyvä.. ja jos et tyydy näihin niin kasvat itse ja säilö ne ja koita syödä ne ilma että ne itää kaapissasi ja valituksen osoiteen voit osoittaa vai itsellesi.

• --------------------
      • P. Eruna

Kysyttiinkö sinulta mitään? Nyt on puhe perunoista, ei sinun vaivoista. Ja ilman muuta perunat ostetaan multaisina. Pestyt ovat tarkoitettu lukuisalle joukolle uusavuttomia.

• pottunenä

minä syön perunaa jos haluan! ja banaaneja kans! oiva välipala! ja potuista saa kehiteltyä vaikka mitä!

• Olet oikeilla jäljillä...

Tosin miksi syödä riisiäkään... ;)

Ruoka on meille usealle kuin uskonto...

ja riitaa riittää :)

• P. Eruna kirjoitti:

Kysyttiinkö sinulta mitään? Nyt on puhe perunoista, ei sinun vaivoista. Ja ilman muuta perunat ostetaan multaisina. Pestyt ovat tarkoitettu lukuisalle joukolle uusavuttomia.

Niin ja lihat ostamaan kokonaisena sikana, joka teurastetaan kellarissa. Minä en ymmärrä alkuunkaan suomalaista puritaanista asennetta, että kaikki pitää tehdä itse.

• Kulinaristi
        okaro kirjoitti:

Niin ja lihat ostamaan kokonaisena sikana, joka teurastetaan kellarissa. Minä en ymmärrä alkuunkaan suomalaista puritaanista asennetta, että kaikki pitää tehdä itse.

Kun näkee hieman vaivaa saa huomattavasti maukkaampaa ruokaa. Siksi on kaupoissa vielä palvelutiskit joista saa "raakaa" lihaa eikä valmiiksi marinoitua muoviin joskus esihistorialliseen aikaan pakattua mössöä.

• ei oo pakko
        Hypnotic-Kari kirjoitti:

Olet oikeilla jäljillä...

Tosin miksi syödä riisiäkään... ;)

Ruoka on meille usealle kuin uskonto...

ja riitaa riittää :)

Joku anorektikko voisi todeta, miksi syödä yhtään mitään. Perunamuussista tulee hyvää kun laittaa sekaan bataattia.

• ei oo pakko kirjoitti:

Joku anorektikko voisi todeta, miksi syödä yhtään mitään. Perunamuussista tulee hyvää kun laittaa sekaan bataattia.

Pelkkä bataatti mulla perunan sijaan.. ja tärkkelyksen suhteen vaik ois hiukka enempi niin glykeemisen arvon väitetään olevan parempi.. kuulema diabeetikot tykkää tuosta tiedosta.
        :)

Ja toisaalta anorektikoille lohtua... tutustuu vaikka VALORAVINTOON, niin ei tarvii laittaa suuhunsa enää mitään ellei suuta kuivaa ...

Mutta toisaalta en luota sen energian lähteeseen.

• PerunaHerneMansikka

Saman voisin pikemminkin sanoa mansikoista. Ne homeiset over usein valmiiden rasioiden pohjimmaiset.

• Heh...

Potun vika?

• Bastrado

Voi herranjestas sentään. Älä osta Perunoita, jos siitä noin traumaattinen kokemus tulee. Järki hoi älä jätä.....tai on tainnut jo jättää.

• Makaron/Lasangne/Spa

Aloittaja kermaperse valittajalle sanoisin..

Sinä olet ilmeisesti saanut kaiken kultatarjottimella..

Söisit makaroonia tai spagettia niissä ei yleensä ole multaa..

• Pakkaspakolainen

Suomalaisissa elintarvikkeissa laatu todella huono ja hinnat pilvissä.
      Tuottajat nauraa koko matkan pankkiin ja ostamaan uutta, isompaa, konetta pihaan.

Eikä tukku ja myyjäkään jää ilman sievoisia voittoja.

Tyhmä suomalainen kuluttaja maksaa ja on häviäjä tässä pelissä.
      Suosi suomalaista............no.

• Linjalta

Olen Stadista ja syön vaan ranskalaisia ja pariisinperunoita. Ne kasvaa kaupassa. Mä en landepaskaa syö.

• höhöhöö

onks niil kaupas oma pottumaa missä ne niiitä kasvattaa ja laittaa sit myyntii?
        ranskikset muuten lihottaa ja samoin pariisin peruuna..

• EmännänVako

Mullatut Pernat??

Tottamaarr pernat pitää mullata kun net nousoo versoolle.

Juur mä multasin perunavaot ja sitte viel ehtoosella työntelin emännän vakoon siemenet.

Kyll oli mukava mennä maate kun oli ahkera päiväsaikaan ja tehny hyvät työt.

• myrkyn lykkäsi

Tiesittekö että kaupan pestyissä pussiperunoissa on käytetty säilöntäaineita, multaperunoissa ei.

• esa4

Ostan aina vain multaperunoita, säilyvyys ja laatu moninkerroin parempi

• Torilta??

Viisaat ostaa laatua,eli multaperunoita ja tyhmät pelkkää ulkonäköä eli
        pestyjä ja turvetettuja pottuja. Kauppias myy,mitä tyhmä kansa haluaa,
        eli hoitaa homman.

• Mima1

Perunat pestään noston jälkeen, jotta ovat puhtaita. Pesun jälkeen niiden multaaminen on melkeinpä pakollista, koska märkiä perunoita ei voi pakata pusseihin. Yllätys, yllätys, voivat homehtua ja pilaantua, jos märkinä pakattaisiin!! Sitten valitettaisiin siitä. Olkaa syömättä perunoita, jos on niin vaikeaa.

• -Asiakas-

Ei muuta kuin kauppiaalle palautetta jos ovat huonoja. Huonolaatuiset tuotteet boikottiin niin eiköhän se asia siitä korjaannu. Kauppias ei osta niitä enää hyllyyn. Yritykset jotka myyvät huonolaatuisia tuotteita ei kauan markkinoilla pärjää.

• pottumies

ostakaa espanjalaisia uusia perunoita niitä saa talvellakin ja on tosi puhtaita ja edullisia ja hyvän makuisia ....

• empäs sano muuta kun ihan turha trollaus/provo/ ......
      TAI sitten on alottajan äö aika matala jos perunasi on nostettu käsittelemättöminä / pesemättöminä jostain lähitilalta niin joo perunat kasvaa maassa siis MULLASSA #¤¤#¤ jos et halua multasia perunoita niin osta niitä hollantilaisia teollisuusperunoita jotka on pesty kemikaaleilla tai vielä parempi älä osta
      kasvata ite kaupunkilais kurppa perunas niin voit nostella ne maasta yksikerrallaan käsillä kaivaen silkkihanskat kädessä (¤%W"%¤¤)

• Ihan perunana

Siis miksi nostokoneen tekemät viillot pilaavat perunan? Mullassahan ja p..kassahan ne kasvavatkin, niin mitä ihmettä villot haittaavat? Jos jotenkin epäilee niiden pilanneen perunan niin leikkaa vähän pois ympäriltä.

Multaiset perunat säilyvät pidempään ja kuori irtoaa helpommalla pestessä.

• uusavullinen

Aina ostan multaperunaa jos sitä on saatavana. Ei ala itämään jääkaapissa kuten pesty pottu.
      Silloin kun itse vielä ihan hupina viljelin niin pintakuivatus auringossa ja kellarin laariin.
      Ihan samanlaiset viillot tulee talikollakin nostaessa, se ei pilaa perunaa.
      Niitä voi- katsos- kuoria ja pilkkoa- ellet sattunut tietämään.

• ei potuta

Kyllähän se on uusavullinen niin jotta multapotut alkaa nopeammin itämään, ei noissa pestyissä kumiperunoissa ole itiöitä enää, silti kuitenkin ostan mieluummin multapottuja, en mullattuja.

• Manne

Sulla käynyt huono tuuri. Ostan aina nykyisin mullatuja uusia perunoita enkä ole törmänny kertomasi ongelmaan. Ennen viljelin omat uudet perunat ja olen sen takia aika "pedantti" ostaessani uudet perunat. Mutta olen ollut tosi tyytyväinen saamiseni.

• nopotseväs

Perunat on sianruokaa! Perunat sioille ja possua ihmisille :) Näin se on!

• Landelaiset out

Lopeta niiden perunoiden syöminen! Landelaiset kasvattaa ne paskaliemellä ja muilla lannotteilla, mutta itselleen he tekee lannoittamatonta perunaa.

• truedat

tiesitkös että se kanan kakki on herkkua niille kasviksille juurseksille ja muille kasveille. luonto kukkii ja sitä mukaa. se on niitten ruoka :)

eli periaatteessa... syöt lähes jokapäivä kakkkia!

• Turenki

Aivan sama kokemus ,kuin Sinulla en osta enää.

• torilta en osta

Ostin vuosia sitten torilta uusia perunoita, en sen jälkeen torilta. Sillä, myyjä laittoi eri laatikosta, mitä esitteillä ja olivat pieniä, ja rupisia.

Itse haluan valita kaupasta ja katson yhden kerrallaan.

• Myyn mitä vaan

Meillä paikallisessa S-liikkeessä keväällä (en ole käynyt sen jälkeen) oli irtoperunoiden valaistuksena vihreä loisteputki. Vasta kotona tajusin miksi valo oli vihreä - perunoiden vihreys ei erotu...

Kauppias osaa hommat.

• Vai vihreä

Enpä ole moista bongannutkaan, yleensä tavalliset loistevalot missä mikään väri ei erotu erityisesti.

• Kulinaristi

S-kaupoissa ei ole kauppiaita.

• fbbgg

Ranskanperunat ovat parhaita, koska niissä ei ole multaa.

• jiihaaaaa

Repesin tuolle ihan täpöllä! Thänks! :D

• Erkki nimim

Eikä viiltoja jotka pilaavat perunan!

• miksi näin on

linssiin vetoa se on kyllä kauppias halvalla ostaa tai ottaa ilmaiseksi mutta pyytää täyden hinnan linssiin vedolla raha kyllä kelpaa ja muuten miksi aina kun saa väärin takas kassalla niin se on aina kaupalle päin ei koskaan että asiakas saakin liikaa takaisin tahallista sekin on

• Ehkäö nyt kannattaa käydä ostamassa useammin kyseisiä perunoita !

• TOSI HAUSKAA HEI

Pottujen vikoja vai VITTUJEN POKOJA

• w ve22 2 2

miltä viillot maistu? oliko viiltä maku vai mikä siitä teki niin sekuntaa XD

• Huumormies

Tuo nimimerkki TOSI HAUSKAA HEI ajatteli juuri samaa kuin minäkin otsikon nähtyäni. Vika potussa on hyvä sananmuunnos.

• niet poni mai

Siis mitä pokoja????????????????

• Pidä tunkkis

Kannattaisko lopettaa toi sun utopiassa eläminen jos lommo potussa on sun elämäs pahin kriisi. Normi ihminen keittää koviakin kärsineet pernunsa ja syö ne.

• makiasuu

Parhaita on perunat, joissa saa suklaayllätyksen sisällä mukana. Säästyy rahaa, ja saa suun makoisaksi. Toisinaan tälläisiä on 3/5 perunasta. Ihmetyttää miksei kaikki perunat voisi olla tälläisiä ihanan suklaisia.

• saksalaistakotyyliä

vihreitä on myös paljon,joten mullitus on unohtunut.myös kivituhkaan pyöritelty joihinkin perunoihin!!!

• sok/kesko huonot per

malmin prismasta ostin kerran niin savisia perunoita että painosta 1/3 oli varmasti savea.ja niin huonolaatuisia että kirosin kun ei saven alta nähnyt.

• jdfaksd

ja silti ostit. tyhmäkö oot.

• 17++14

EU direktiivi sallii että 80% elintarvikkeista saa olla viallisia, varsinkin perunoiden kohdalla..

• Taffelin alihankkija

Arvaa kerkiikö potunviljelijä kattelemaan niitä tässä tehoviljelyssä kun otsansa hies
      masiinalla poimitaan ja "liukuhihnalla" vilistävät pellolta kauppaan?
      Ennenvanhaa juureksiinkin suhtauduttiin rakkaudella vaikkei ne olleet aina niin
      täydellisiä mutta syötäviä ja hyvänmakusia,uskaltasin väittää jotta joskus jopa
      paremmanmakusia kun nykyaikana.

• tärkeääasiaa

Ostan aina mahdollisimman kolhittuja pottuja, koska niissä on vähemmän kuorittavaa.

• näinnehuijaa

Tänä kesänä en ole velä törmännyt hyvään uuteen perunaan niin suoraan keitettynä kuin dagen efter paistettuna - toivottavasti omat potut, joita aion maistaa ensi viikonloppuna ovat parempia.

Sipulit ja retikat ovat onnistuneet tänä vuonna hyvin kotipalstalla ja myös herneet näyttävät tulevan hyvin.

Multauksesta sen verran - perunan laatu riippuu hyvin paljon siitä koska potut on mullattu - heti noston jälkeen vai vasta pesun ja pakkauksen jälkeen vain asiakkaita huijatakseen - kaikki "multa-pottu" ei ole sitä ihtiään. Parhaiten sen näkee kuoren irtoamisen helppoudesta - vanhasta kuori ei enää irtoa vaikka miten olisi "mullattu".

• tsemiähei

mitä ihmettä o_O
      on kyllä aikoihin eletty jos tuollaista viitsitään harrastaa.

tosin en allekirjoita tuota, että pikkuvirheellinen tuore ruoka olisi jotenkin "sekundaa"!!! Hurja ajatus, pienet ruvethan vaan kuuluu asiaan, jos haluaa silkoista mössöruokaa, niin pariisinperunat on keksitty... ja ken tietää, mistä ne on oikeasti tehty.

Itse kun olen niin "vanha", että muistissa on omasta lapsuudesta kaupassa olleet härskit mutanttiporkkanat ja käyrät kurkut, mun mielestä ne pikkuviat olisi vain hauskoja :)

• Miksuaka

Ei kannata ostaa Kannatan että kannattaa ostaa uusia perunoita s-marketista ne o hyvii kannattaa kuorii

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4249
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2135
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1213
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      70
      1086
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      908
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      113
      842
    7. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      73
      827
    8. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      816
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      245
      779
    10. Mies, mikä on kauneinta, mitä kaivattusi

...on sulle sanonut? Kuhan kysyn ♥️
      Ikävä
      37
      763
    Aihe