Oiskos tiatoo??? Eli ongelmana ilma diesel-järjestelmässä. Paluu puolen letku
Vaihdettu läpinäkyväksi josta ilmakuplat näkyy. Tyhjäkäynti ollut aaltoilevaa ja yksi syöttöpumppu leikannut kiinni. Nyt uusi pumppu , letkut ja tiivisteet uusittu. Nostopumppu vaihdettuu uuteen sähköiseen. Parantunut on mutta edelleen menee vähän ilmaa paluupuolella.
Käynnistettäessä ja jäädessä tyhjäkäynnille ei ilmakuplia mene. Mutta kun antaa kaasua niin jo alkaa sellaisia ohuita ilmaputskeita menemään. Siitä tyhjäkäynnille niin hetken menee vielä yksityäisiä ilmakuplia ja sitten lakkaa.
Kuuluuko siellä kierroksilla mennä ilmaa?
Paineistin järjestelmän 1.5kg painetta tulo letkuun ja paluu umpeen. Fairivettä ruiskin ympäriinsä ,ei vuotoja ja paine pysyi vakaana.
Tankin ja runkoputkiston erotin järjestelmästä vian rajaamiseksi niin että laitoin tulon ja paluun moottorinvierstä kanisteriin. Sama juttu ilmaa menee kierroksilla.
Toiset sanoo että kyllä siellä kuuluu mennä ilmaa ja toiset sanoo että ei kuulu. Tässähännon tuo paluu ja tulo lyöty ns. Yhteen.
Ei muuten mutta luotto on kärsinyt ja pelkää että hajoaako tuo uusikin pumppu ja jää johonkin saaren nokkaan.
Jos jollakin kokemusta asiasta niin kiitollisin mielin otetaan kommenttia vastaan.
Bukh dv20 "ilmavaiva"
11
1731
Vastaukset
- kokeile nää
Järjestelmässä ei pitäisi olla yhtään paikkaa, josta paluuletkuun pääsisi ilmaa. Sinällään ilmiö on tuttu, itsellä Bukhissa oli matkakierroksilla "oksankohtia", joissa kierrokset laskivat 100-200 rpm muutamaksi sekunniksi. Vika oli siirtopumpussa, johon ei enää varaosia saanut, sähköinen tuli tilalle.
Ilmeisesti letkuissa on sittenkin vuoto. Mutta sellainen, joka pitää kyllä ylipaineen, mutta vuotaa alipaineessa. Siis käytännössä jossain tankin ja siirtopumpun välillä ilmeisesti. Mitäpä jos vaihtaisi suosiolla letkun, se ei omaisuuksia maksa. Samalla vaivalla vaihtuu paluuletkukin.
Onko muuten moottorin oma siirtopumppu ohitettu? Sehän voisi olla vielä yksi vuotokohta, vieläpä takaiskuventtiileitä sisältävä. Onko se ilmaa ?
Suuttimien ylivuoto tulee suuren paineen purkautuessa hyvin ahtaasta välistä jossa jotkut polttoaineen jakeet voivat höyrystyä tilapäisesti.
Jos painepuolella on ilmaa, sen havaitsee kyllä käynnistä, paluupuolen kuplista ei kannata huolehtia.
Ps.
Samanlaista kuplimista on ihmetelty erään saksalaisen dieselauton tankin ja siirtopumpun välisellä osalla ja todettu vain ominaisuudeksi.- Tiiselipukki
Juu eli siirtopumppu on jätetty varalle ja sen virkaa hoitaa sähköinen facetin polttoainepumppu. Tankin ja sieltä tulevan linjaston sivuutin kanisterin kanssa kokeeksi eli sähkösiirtopumpusta letku kanisteriin ja paluu kanisterrin kanssa ,niin sama homma kuplaa tulee kierroksilla. Kaikki letkut on käyty uusimassa ja tehty puristusliittimillä alan liikkeessä.
Se voi olla että tosiaan tuossa bukissa on ominaisuutena tuo kupliminen paluupuolella.
Voihan sinne olla jäänyt ilmaa jonnekkin "pussiin" joka nyt kierroksilla tulee esiin. Pitänee vaan ajella ja seurata tilannetta ,ja toivoo että uusi dieselpumppu ei kilahda kiinni . - kokeile nää
Tiiselipukki kirjoitti:
Juu eli siirtopumppu on jätetty varalle ja sen virkaa hoitaa sähköinen facetin polttoainepumppu. Tankin ja sieltä tulevan linjaston sivuutin kanisterin kanssa kokeeksi eli sähkösiirtopumpusta letku kanisteriin ja paluu kanisterrin kanssa ,niin sama homma kuplaa tulee kierroksilla. Kaikki letkut on käyty uusimassa ja tehty puristusliittimillä alan liikkeessä.
Se voi olla että tosiaan tuossa bukissa on ominaisuutena tuo kupliminen paluupuolella.
Voihan sinne olla jäänyt ilmaa jonnekkin "pussiin" joka nyt kierroksilla tulee esiin. Pitänee vaan ajella ja seurata tilannetta ,ja toivoo että uusi dieselpumppu ei kilahda kiinni .Minun ei edes tarvitse ilmata mitään polttoaineen suodattimen vahdon jälkeen. Riittää, jos antaa sähköpumpun kierrättää löpöä hetkosen, ei jää ilman tippaa mihinkään. Suodattimet ovat niillä sijoilla, johon ne tehtaalla on joskus asennettu.
Jätin moottorin oman siirtopumpun jopa linjaan mukaan ohjeiden vastaisesti. Sehän olisi ooikeastaan pitänyt ohittaa kokonaan.
- Tiiselpukki
Vuotokohta löytyi, dieselsuuttimen ja suutinputken liitoskohta vuotaa. Käytin liitoksen auki ja kiristin kunnolla. Vuoto väheni mutta ei lakannut. Mahtaako ottaa myös ilmaa tuosta kohtaa paluupuolellekkin? Miten tuon saisi korjattua tiiviiksi?Lujempaa ei uskalla kiristää enään.
- Tuskin vaan
Ei paineputket vuoda ilmaa sisään.
- ilmattu on
Tarkista vielä että ei ole imuletkussa, tankissa, esisuotimessa tai siirtopumpussa roskia tukkimassa. Silloin kasvaa alipaine kovaksi ja alkaa väkisin imemään ilmaa. Onko tankki putsattu ja imuletkun liitokset vapaita roskista?
- Jussi dv20
Samanmoinen mootytori kyseessä. Ravistaa voimakkaasti tyhjäkäynnillä ja tasaantuu kun nostaa kierroksia.Kuulin että pitäisi käydä tasaisesti.Samanlainen olllut 7 vuotta, eli kun ostin veneen. Mikä vikana?
- käänä ruuvia
Jussi dv20 kirjoitti:
Samanmoinen mootytori kyseessä. Ravistaa voimakkaasti tyhjäkäynnillä ja tasaantuu kun nostaa kierroksia.Kuulin että pitäisi käydä tasaisesti.Samanlainen olllut 7 vuotta, eli kun ostin veneen. Mikä vikana?
Liian alhaiset tyhjäkäyntikierrokset. Nosta 800 rpm:aan ja ravistus loppuu kuin seinään.
- Jussi dv20
käänä ruuvia kirjoitti:
Liian alhaiset tyhjäkäyntikierrokset. Nosta 800 rpm:aan ja ravistus loppuu kuin seinään.
OK. Kiitti. Oletin ravistuksen kuuluvan moottorin piirteisiin kun on tehnyt sitä hankinnasta asti.
- Mitä turhaan
Jussi dv20 kirjoitti:
OK. Kiitti. Oletin ravistuksen kuuluvan moottorin piirteisiin kun on tehnyt sitä hankinnasta asti.
Fiksusti päätelty.
Et sitten ole huoltanut kertaakaan seitsemän vuoden aikana?
Ohjekirjassa on kyllä maininta tyhjäkäynnistä ja sen tarkistamisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1203257- 122096
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371905Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4061816Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211671Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681477- 1201341
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101231- 141216
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4351088