suojakaiteen säde

hiuskatoinen

terve!
Pikkuinen geometrinen pähkinä purtavaksi:
(Pelkkä vastaus ei riitä, tietokone laskee saman murto-osasekunnissa)

Sinulla on narua 1m. Maassa on taipuisa muoviputki, jonka vapaa pituus on 4m.

Taivutat putken ympyrän kaaren muotoiseksi ja sidot naurulla putken päät kiinni, niin että niiden etäisyydeksi jää 1m (putken venymää / solmuihin tarvittavaa osuutta ei huomioida)

Tuloksena on siis D-kirjainta muistuttava "puolikuu", jonka säde R=?

8

638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Svedupelle

jos 4 metrin mittaisen taipuisan muoviputken päät sidotaan yhteen 1 metrin mittaisella narulla, saatu kötöstys ei ole lähelläkään puolikuun muotoinen.

• aloittaja

otetaan siis uusiksi:

sinulla on naru, jonka pituus L=a
        sinulla on muoviputki, jonka pituus on b

taivutat putken ympyrän kaarelle ja päiden väliin pingotat narun. Tiedetään että putken kaaren muodostama kulma Pi< theta < 2Pi.
        R(a,b)=?
        theta(a,b)=?

• antti
        aloittaja kirjoitti:

otetaan siis uusiksi:

sinulla on naru, jonka pituus L=a
        sinulla on muoviputki, jonka pituus on b

taivutat putken ympyrän kaarelle ja päiden väliin pingotat narun. Tiedetään että putken kaaren muodostama kulma Pi< theta < 2Pi.
        R(a,b)=?
        theta(a,b)=?

Tilanteesta saadaan kaksi yhtälöä. Olen merkinnyt thetaa t:llä.

yhtälö A: kosinilauseesta:
        a^2 = 2R^2 - 2R^2*cos(t)
        = 2R^2 * (1-cos(t))
        yhtälö B: (2Pi-t)R = b
        R=b/(2Pi-t)

yhdistetään A ja B:
        a^2 = 2b^2/(2Pi-t)^2*(1-cos(t))

pienillä t hyvä arvio on cos(t)=1-t^2/2
        =>
        a^2 = 2b^2/(2Pi-t)^2*(1-(1-t^2/2))

(a^2-b^2)t^2-4a^2Pi*t 4a^2*Pi^2 = 0

tämän toisen asteen yhtälön ratkaisuksi tulee:
        t=2Pi*a/(a b)

=> R=b/(2Pi-t)=b/(2Pi(1-a/(a b)))

tämä siis vain pienillä t:n arvoilla. vaikkapa t

• aloittaja
        antti kirjoitti:

Tilanteesta saadaan kaksi yhtälöä. Olen merkinnyt thetaa t:llä.

yhtälö A: kosinilauseesta:
        a^2 = 2R^2 - 2R^2*cos(t)
        = 2R^2 * (1-cos(t))
        yhtälö B: (2Pi-t)R = b
        R=b/(2Pi-t)

yhdistetään A ja B:
        a^2 = 2b^2/(2Pi-t)^2*(1-cos(t))

pienillä t hyvä arvio on cos(t)=1-t^2/2
        =>
        a^2 = 2b^2/(2Pi-t)^2*(1-(1-t^2/2))

(a^2-b^2)t^2-4a^2Pi*t 4a^2*Pi^2 = 0

tämän toisen asteen yhtälön ratkaisuksi tulee:
        t=2Pi*a/(a b)

=> R=b/(2Pi-t)=b/(2Pi(1-a/(a b)))

tämä siis vain pienillä t:n arvoilla. vaikkapa t

kiitoksia, pitää vilkaista asiaa. Ymmärsinkö äkkikatsomalta oikein että vastauksesi ei ole eksakti, vaan likimääräinen?

Tosielämässä t:n arvo on pitkästi yli Pi (ts. b>Pi*a), sillä kyseessä on tikapuiden ympärillä oleva "turvavanne", jonka haalarimies valmistaa tunnetun pituisesta peltisoirosta. Minua alkoi riipomaan tuo R=? ja äkkiä päädyin tilanteeseen, jossa yhtälön molemmin puolin keikkui sinifunktio. Hiustenlähtöä aiheutti se, että asiaan on selvästi tasan yksi ratkaisu, enkä saanut sitä selville.

• antti
        aloittaja kirjoitti:

kiitoksia, pitää vilkaista asiaa. Ymmärsinkö äkkikatsomalta oikein että vastauksesi ei ole eksakti, vaan likimääräinen?

Tosielämässä t:n arvo on pitkästi yli Pi (ts. b>Pi*a), sillä kyseessä on tikapuiden ympärillä oleva "turvavanne", jonka haalarimies valmistaa tunnetun pituisesta peltisoirosta. Minua alkoi riipomaan tuo R=? ja äkkiä päädyin tilanteeseen, jossa yhtälön molemmin puolin keikkui sinifunktio. Hiustenlähtöä aiheutti se, että asiaan on selvästi tasan yksi ratkaisu, enkä saanut sitä selville.

olin lukenut tehtävänannon huolimattomasti eli se mitä minä olen merkinnyt thetalla olisikin pitänyt olla 2Pi-theta, joten siksi tuo R=? saattaakin näyttää oudolta.

• Miten niin tietokone laskee vastauksen murto-osa sekunnissa, jos ratkaisuyhtälöitä ei ole käytössä? Minulla ei ainakaan ole sellaista tietokonetta tai ohjelmaa, joka ratkaisisi pelkästään sanallisesti määritettyjä matemaattisia ongelmia.

Mutta itse asiaan: Yhtälöiden johtaminen tuohon ongelmaan ei ole mitenkään vaikeaa. Ainoa vaikeus tulee yhtälöiden ratkaisussa, koska kysessä ovat transkendentaaliset yhtälöt, joilla ei ole analyyttistä ratkaisua, vaan ne täytyy ratkaista aina numeerisesti. Tosin tuokaan ei ole tässä tapauksessa kovin ongelmallista.

En nyt ehdi paneutua asiaan tarkemmin, mutta tarvittaessa palaan asiaan myöhemmin ja voin kertoa, miten yhtälöt muodostetaan ja ratkaistaan, sillä se ei ole suurikaan ongelma.

• aloittanut

- Tarkoitin nimenomaan että en halua/tarvitse numeerista vastausta; CAD-ohjelmat ilmoittavat ko. tiedot 'heti' tolkuttoman desimaalimäärän tarkkuudella.

Sain itsekin kyhättyä yhtälöt = -merkin molemmin puolin. Sitten aletaan kasvattamaan R:n arvoa (R,min=b/2), kunnes yhtälön puolikkaat ~yhtäsuuret tai paremminkin niiden suhde < vaadittu toleranssi?

Mikäli ylläolevaan ratkaisutapaan on joku 'hienompi' menetelmä, otetaan vihjeitä mieluusti vastaan. Suurin pettymys tosin on jo kärsitty, kun toivo eksaktista (symbolisesta) ratkaisusta mureni numeeriseksi iteroinniksi.

• aloittanut kirjoitti:

- Tarkoitin nimenomaan että en halua/tarvitse numeerista vastausta; CAD-ohjelmat ilmoittavat ko. tiedot 'heti' tolkuttoman desimaalimäärän tarkkuudella.

Sain itsekin kyhättyä yhtälöt = -merkin molemmin puolin. Sitten aletaan kasvattamaan R:n arvoa (R,min=b/2), kunnes yhtälön puolikkaat ~yhtäsuuret tai paremminkin niiden suhde < vaadittu toleranssi?

Mikäli ylläolevaan ratkaisutapaan on joku 'hienompi' menetelmä, otetaan vihjeitä mieluusti vastaan. Suurin pettymys tosin on jo kärsitty, kun toivo eksaktista (symbolisesta) ratkaisusta mureni numeeriseksi iteroinniksi.

Geometrioiden yhteydelle on helppo johtaa yhtälöpari

(2*Pi-theta)*R=b
        2*R*sin(theta/2)=a.

Näistä edelleen saadaan yhtälö esimerkiksi thetan ratkaisemiseksi

-theta/b 2*Pi/b-2*sin(theta/2)/a=0.

Edellinen yhtälö voidaan linearisoida eli korvataan sin(theta/2) likiarvollaan theta/2. Nyt thetan ja R:n likiarvot voidaan ratkaista suoraan saaduista lineaarisista yhtälöistä, ja ne ovat

theta≈2*a*Pi/(a b)
        R≈(a b)/(2*Pi).

Numeerisesti thetan arvo voidaan ratkaista esimerkiksi Newton-Raphson-iteraatiolla. Tämä onnistuu seuraavasti: Merkitään ensin f(theta) = -theta/b 2*Pi/b-2*sin(theta/2)/a. Nyt voidaan käyttää iteraatiota (hakasulut tarkoittavat alaindeksiä)

theta[n 1]=theta[n]-f(theta[n])/f’(theta[n])),

mihin voidaan ottaa alkuarvaus theta[0] yhtä suureksi kuin linearisoinnilla laskettu thetan likiarvo. Kokeilujeni mukaan jo kaksi iteraatiokierrosta näyttää tuottavan ainakin viisi oikeaa numeroa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      52
      7090
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      710
      3228
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      125
      1455
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1330
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1315
    6. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      223
      1259
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1197
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1190
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      79
      1081
    Aihe