Ainut syy, miksi en eroa kirkosta:

HENKILÖ

Kirkosta eroaminen olisi vapaa-ajattelijoiden (fanaatikkojen) tukemista.

18

921

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Welhokas

Miten se olisi vapaa-ajattelijoiden tukemista?
      Vai tarkoititko että yleensä pidät pahana fanaatikkojen tukemista? Jos niin miksi kuulut kirkkoon?

• Jori Mäntysalo

Vihjeenä kerrottakoon, että kirkosta eroaminen on vapaa-ajattelijoiden tukemista ehkä vielä vähemmän kuin SDP:stä eroaminen Kokoomuksen tukemista.

Tosin vaikutat kyllä sinäkin trollilta, tai pikemminkin epätoivoiselta joka tahtoo saada ihmiset jäämään kirkon jäseniksi.

• squirrel

Kyllä kiivas ja kyltymätön ja verenhimoinen asenne on fanaattisuutta,oli kyseessä ateismi tai uskonto.
      Mielestäni jokaisen kuuluu uskoa niin kuin haluaa.
      Niin kauan,kuin ei itse käännytä ei haittaa.
      Heti jos menee diktatoriseksi:Usko usko-jutuksi,niin annan maistaa omaa lääkettä=käännytys on oikeutettu myös toiseen suuntaan...

• Welhokas

Mitä tarkoitat ateismin yhteydessä fanaattisuudella? Jos ihminen ei usko hän ei usko ja on siloin ateisti. Joko uskot tai et, jälkimmäisessä ei ole mieltä sanoa että joku ei uskoisi kovemmin kuin joku toinen. Naurettavaa!

• lillukanvarsi
        Welhokas kirjoitti:

Mitä tarkoitat ateismin yhteydessä fanaattisuudella? Jos ihminen ei usko hän ei usko ja on siloin ateisti. Joko uskot tai et, jälkimmäisessä ei ole mieltä sanoa että joku ei uskoisi kovemmin kuin joku toinen. Naurettavaa!

Samaahan se fanaattisuus tarkoittaa ateisminkin kohdalla: pakko leimata kaikki toisin ajattelevat naurettaviksi pelleiksi, jotka eivät tajua mitään.

Kyllä niitä täällä piisaa.

• Welhokas
        lillukanvarsi kirjoitti:

Samaahan se fanaattisuus tarkoittaa ateisminkin kohdalla: pakko leimata kaikki toisin ajattelevat naurettaviksi pelleiksi, jotka eivät tajua mitään.

Kyllä niitä täällä piisaa.

Ihminen voi olla fanaattinen. mutta kuinka silti voi olla tekemättä jotain fanaattisesti.

• lillukanvarsi
        Welhokas kirjoitti:

Ihminen voi olla fanaattinen. mutta kuinka silti voi olla tekemättä jotain fanaattisesti.

Eiköhän se fanaattisuus nimenomaan ilmene muuna kuin ajatuksina eli sanoina ja tekoina. Fanaattisuus, jos sillä tässä käsitetään ylilyöntejä, ei millään elämänalueella liene hyväksi.

• Patu33

En minä ainakaan ole liittynyt vapaa-ajattelioihin vaikka olen eronnut kirkosta. Voiko vapaa-ajattelioihin liittyä?

Mielestäni kirkkoon kuulumattomuus ei tarkoita sitä että ihminen olisi ateisti. Voihan Jumalaan ja Kristukseen uskova ja itsensä luterilaiseksi tuntevakin erota kirkosta.

Ihmiset kytkee ihmeellisesti asioita toisiinsa, ilman mitään perusteita. Ihan niin kuin auton omistaja ei voisi kulkea bussilla....

• Jori Mäntysalo

Kysyjä tarkoittaa kai liittymistä Vapaa-ajattelijain liitto ry:n jäsenyhdistyksen jäseneksi.

Siihen voi tietysti liittyä kuten muuhunkin yhdistykseen.

Yleensä ihmiset pitävät tätä jotenkin sisäisesti ristiriitaisena, liittyä vapaasti ajatteleviin. Mutta eihän nimi ole Eri Tavoin Ajattelevien Liitto, vaan vapaa-ajattelijain liitto. Useinhan vapaa-ajattelu tuottaa saman tuloksen kuin monella muulla, ja silloin voi liittyä järjestöön joka ajaa suunnilleen omia tavoitteita.

• Minun mielestäni on hassua, että kirkosta eronneet leimataan - lähes poikkeuksetta - ateistiksi. Olen eronnut kirkosta vuosia sitten, ja mm. ne ev.lut.sukulaiset ja ystävät, jotka tietävät asiasta, pitävät minua ateistina, vaikka olen heille sanonut ettei se ihaan niinkään ole. En pidä itseäni ateistina, vaan olen mielestäni enemmänkin "uskonnoton", ihminen, joka ei kauheasti vaivaa päätään sillä onko jotain Jumalaa olemassa vai ei. Ihan sama minulle.

• Piukka kirjoitti:

Minun mielestäni on hassua, että kirkosta eronneet leimataan - lähes poikkeuksetta - ateistiksi. Olen eronnut kirkosta vuosia sitten, ja mm. ne ev.lut.sukulaiset ja ystävät, jotka tietävät asiasta, pitävät minua ateistina, vaikka olen heille sanonut ettei se ihaan niinkään ole. En pidä itseäni ateistina, vaan olen mielestäni enemmänkin "uskonnoton", ihminen, joka ei kauheasti vaivaa päätään sillä onko jotain Jumalaa olemassa vai ei. Ihan sama minulle.

..että miksi ihmiset pitää aina pyrkiä luokittelemaan jotenkin? Eikö se riitä että vain "on"?

• Welhokas
        Piukka kirjoitti:

..että miksi ihmiset pitää aina pyrkiä luokittelemaan jotenkin? Eikö se riitä että vain "on"?

ihan kiinnostaa taas tämä tämmöinen?

• Welhokas kirjoitti:

ihan kiinnostaa taas tämä tämmöinen?

Ehkä jokin korkeampi voima saattaa olla olemassa, mutta jos puhutaan kristinuskon jumalasta, niin vastaus on "en".

Kuten jo edellä sanoin, en vaivaa kauheasti päätäni näillä asioilla.

• Welhokas
        Piukka kirjoitti:

Ehkä jokin korkeampi voima saattaa olla olemassa, mutta jos puhutaan kristinuskon jumalasta, niin vastaus on "en".

Kuten jo edellä sanoin, en vaivaa kauheasti päätäni näillä asioilla.

en minäkääm näitä kauhean vakavasti jaksa ottaa. Mutta jos et usko jumlaan olet ateisti.eikö?

• Welhokas kirjoitti:

en minäkääm näitä kauhean vakavasti jaksa ottaa. Mutta jos et usko jumlaan olet ateisti.eikö?

mutta eikö ateisti oo jumalankieltäjä? näin oon käsittäny, enkä lukeudu varmaankaan siihen joukkoon..? mitäpä sillä väliä, oon mikä oon.

• harmonica
        Piukka kirjoitti:

mutta eikö ateisti oo jumalankieltäjä? näin oon käsittäny, enkä lukeudu varmaankaan siihen joukkoon..? mitäpä sillä väliä, oon mikä oon.

"mutta eikö ateisti oo jumalankieltäjä?"

Ei tarvi kieltää mitään, riittää että ei näe perustelluksi uskoa.

• Jori Mäntysalo
        Piukka kirjoitti:

Ilmeisesti asanctisti sitten on joulupukinkieltäjä eikä häneltä pelkästään puutu usko joulupukkiin?

Sitäpaitsi kukaan ateisti tuskin on edes kaikkiin nykyisiin uskontoihin niin perehtynyt että voisi sanoa kieltävänsä niiden kaikkien jumaluudet samaan tapaan kuin jonkin kirjan luettuaan voi kieltää siinä olevat väitteet. Puhumattakaan sitten menneistä uskonnoista, ja tulevaisuudessa voi tulla vielä lisääkin.

Sitäpaitsi "jumalankieltäjä" viittaa monoteismiin, vrt. "jumalienkieltäjä" joka olisi jo parempi sana.

• Verna
        Piukka kirjoitti:

tarkoittaa uskonpuutetta, niin ateisteilta ilmeisesti sitten puuttuu usko. En ole käsittänyt niin, että he pitäisivät itseään jumalankieltäjinä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4830
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2255
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1434
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      88
      1342
    5. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1336
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      130
      1141
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1065
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      255
      968
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      957
    10. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      955
    Aihe