Onko pennulla kennelyskä?

tieetämätönvintti

Minulla on 11viikkoinen vinttikoira uros, joka oli n. viikko sitten hoidossa iltapäivän ajan ystävälläni. Nyt pentu yskii ja nenä vielä vuotaa, mutta muuten on virkeä. Ystäväni koiralla oli alkanut oireet hoitopäivänä, mutta oli ajatellut ettei ole mitään vakavaa. Pennullani ei ole rokotuksia vielä, onko muilla kokemuksia? En nyt kaipaa arvuuttelua vaan oikeita kokemuksia. Voiko koiran kuumeen mitata ihmisten kuumemittarilla? Miten eläinlääkäri hoitaa pennun kennelyskää?

2

424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aamu on..

En osaa vastata ihan siten kuten ehkä toivot, mutta tässä jotain omasta kokemuksesta asian tiimoilta. Jos alkaa kuulumaan missään vaiheessa rohinaa sen hengittäessä tai yskiessä niin viimeistään silloin Heti eläinlääkäriin. Kun eläinlääkäri kuuntelee miltä sen hengitys vaikuttaa niin saa siitä yleensä jo selville että tarvitseeko myös jotakin mikä auttaa koiraa hengittämään, kortisoonia hengitettynä, piikkinä tai pillerimuodossa kuurina. (Joskus tosin eläinlääkäri haluaa varmistaa asian kuvaamalla koiran keuhkot, ainakin MeVetissä tarkistettiin). Vaikka olisi mikä tahansa yskä kyseessä niin yleensä määrätään ihan antibioottikuuri ainakin, kennelyskä ei ole tässä poikkeus. Meillä se kesti muistaakseni 10 päivää.. myös kortisoonia sai puolikkaan tabletin aamulla ja illalla ainakin samanpäivän verran muistaakseni.

Jos koira tarvitsee kortisonia jossakin muodossa ja se on menettänyt ruokahalunsakin niin pyydä ehdottomasti, että antaa piikkinä sille sitä suoneen ensiapuna! Siitä seuraa huomattava ero lähes heti! Älä kumminkaan anna koiran tuhlata siitä saamaansa energiaa heti ekana päivänä. Me ei osattu hillitä meidän potilasta silloin, mutta olisi pitänyt, kun olisi oikeasti tarvinnut ensisijaisesti lepoa.

Kuumemittari-jutun googlasin kun en itsekkään tiennyt. http://www.elainlaakariin.fi/koiran-kuume/

• tieetämätönvintti

Kiitos neuvoista! :) vielä ei ainakaan ole tapahtunut mitään muutoksia voinnissa, mutta eläinlääkäriin mennään heti jos jotain ilmenee. Osaako kukaan vastata paljon mahtaisi suunnilleen antibiootit eläinlääkärikäynti maksaa? ja se kortisoli?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1284
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      715
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60