Renkaista

Köyhä Skodisti

Tämä ei tietysti kuulu tälle palstalle, mutta perustelen sen vaikka sillä että minulla on ollut takavetoinen ja nykyään on etuvetoinen Škoda.

Luin taas iltalehdestä neuvon: Paremmat renkaat taakse auton vetotavasta riippumatta (ei myöskään mainintaa ABSsästä) ja kävin tämän vielä tarkistamassa vakuutusyhtiöiden sivuilta. Tämän olen kuullut ennenkin ilman sen parempia perusteluja ja asia suoraan sanottuna vaivaa minua.

Haluaisin nyt mielipiteenne eli olenko väärässä.

Ohitan nyt asian takavetoisen kohdalta, koska sellaista en tällä hetkellä omista. Totean kokemuksesta kuitenkin että tälläinen rengastus aiheuttaa auton pyrkimisen metsään, eikä tielle jokaisessa liukkaassa mutkassa. Liikkeelle lähtö on tosin helpompaa, mutta se ei vaikuta ajoturvallisuuteen.

Yleisesti, jarrutettaessa etujarrut tekevät 80 % työstä. Miten siis huonommat kumit edessä vaikuttavat jarrutusmatkaan ?

Ymmärrän kyllä sen, että suuri osa onnettomuuksista tapahtuu juuri auton takapään sivuttaispidon menetyksestä ja auton poikittain kääntymisestä, mutta eikös tälläinen onnettomuus satu yleensä jarrutustilanteessa autolle jossa ei ole ABS-jarruja (takapää lukkiutuu).

Sen lisäksi jos etuvetoisen auton takapää joutuu sivuluistoon, on se vielä korjattavissa lisäämällä kaasua etusien pidon rajoissa. Kovassa nopeudessa tämä on tosin hankalaa ja edellyttää kuljettajalta tietoa ja rutiinimaista osaamista.

Kun etuvetoinen autoni taas on lähtenyt puskemaan, eikä käänny. On mielestäni tekeminen aika vähissä, ei auta kun toivoa että pysähtyy ennen kun osuu. Tähän löysin jostain perustelun että nokkakolari on turvallisempi kuin kylkikolari, näin varmaan onkin mutta en ole varma riittääkö perusteluksi tähän asiaan.

Tietysti etuvetoisella myös liikkeelle lähtö on helpompaa kun on paremmat kumit edessä, mutta se ei taas liity turvallisuuteen.

Aion edelleenkin laittaa etuvetoiseen ABS-jarruilla varustettuun autooni paremmat renkaat eteen, niin kauan että saan kunnon perustelut toisenlaisen rengastuksen puolesta. Aion myös uskaltaa ottaa mukulat kyytiin. Huonon omantunnon asiasta olen kuitenkin saanut.

En halua turvallisuuden kanssa leikkiä, enkä antaa vääriä neuvoja. Eli korjatkaa jos olen väärässä. Minustakin tuntuu ihmeelliseltä lukea tämä asia kaikilta mahdollisilta asiantuntijoiden foorumeilta ja olla silti erimieltä.

12

1846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samu-75

      Homma liittynee kaarreajoon, jolloin takapään menettäessä pitonsa ollaankin sitten poikittain menossa jonnekin muualle kuin piti. ABS ei paranna renkaiden pitoa mitenkään, eikä myöskään vaikuta siihen että huono rengas menettää pitonsa aikaisemmin, jarrutti tai ei, ja jos jarruttaa niin vielä aikaisemmin. Takapään huono pito on myös se joka aina yllättää. Etupään huonon pidon huomaa paljon aikaisemmin jarrutuksissa ja etuvetoisen tapauksessa myös kiihdytyksissä.

      Tälläisellä päätelmällä olen itselleni perustellut asiantuntijoiden osoittaman kannan. Eli paremmat renkaat taka-akselille, oli vetotapa mikä hyvänsä.

      Se on myös huomattava että liian erilailla kuluneet (=erilailla pitävät) renkaat ovat jo sinänsä riski. Normaalikäytössä kauden aikana tuleva kulumaero ei kuitenkaan ole niin suuri ettei etu- ja takarenkaita voisi vuorotellen vaihtaa akselilta toiselle rengaskauden vaihtuessa. Eli jos takakumeissa korkeintaan milli enemmän pintaa, voinee ne laittaa etuvetoisessa seuraavalla kerralla eteen kulumaan, jotta koko rengaskerta kuluu tasaisemmin. Toinen vaihtoehto on kuluttaa etukumit omaa vaihtiaan ja uusimisen tultua ajakohtaiseksi siirretään takarenkaat eteen ja hankitaan taakse uudet.

      Muita mielipiteitä aiheesta?

    • Ammattilainen

      Useimmin katastrofi tapahtuu, kun tulee tiukka ohitustilanne ja palataan omalle kaistalle. Samalla hidastetaan vauhtia, jolloin auton painopiste siirtyy eteenpäin. Huonommat takapyörät menettävät otteensa ja vauhtia on usein toistasataa. Myös jääurat ja kaistanvaihto lumispoorissa ovat myrkkyä, jos takana on huonommat renkaat. Ocunkin manuaalissa
      kehotetaan vaihtamaan kuluneemmat renkaat edestä taakse, se on varsinkin Suomen oloissa neuvo perseestä! Kesäoloissakin vesiliirto on mielenkiintoinen kokemus, jos liirtoon lähtevätkin takarenkaat.

      • Octavisti

        Köyhä Skodisti, samassa veneessä ollaan.

        Nuo "ammattilaisen" kuvaamat tilanteet ovat varmasti pahimmat, jolloin auto voi lähteä yllättäen lapasesta. Itse laitan kuitenkin aina joka syksy ja kevät paremmat renkaat eteen ja huonommat taakse. Silti olen toistaiseksi selvinnyt noista peränirtoamistilanteista (KOP KOP!) silloin harvoin kun on ollut tarvis, koska jollain tapaa on iskostunut päähän refleksi: lisää hanaa kun perä karkaa. Eli siinä mielessä en näe hommassa mitään ongelmaa. Kuluminen tapahtuu suht tasaisesti eikä tarvi asioida usein rengaskaupassa ostamassa 2kpl renkaita. Mustalla jäällä tilanne saatta tulla niin nopeasti ettei refleksi ehdi toimiakaan... mutta lumipöperöllä tilanne on helpommin hallittavissa.

        Kuvitellaanpa tilanne, että ajetaan motarilla 100km/h lasissa ja tullaan kurviin jossa kaikki renkaat joutuu mustalle jäälle. Onko varmaa, että perä lähtee ensin irti, kun edessä ja takana on samanlaiset renkaat? Riippuu käsittääkseni lähes yksinomaan auton painojakaumasta ja jonkin verran alustan ominaisuuksista.

        Entä jos edellä oleva tilanne sattuu ammattilasen kohdalle, joka on laittanut taakse paremmat renkaat ja eteen huonommat. Lähteekö tällöinkin perä ensin irti? Jos ei, niin silloin lähtee keula "irti" eli puskemaan ja tilanne on tuskin mitenkään hallittavissa.


      • """Ammattila...
        Octavisti kirjoitti:

        Köyhä Skodisti, samassa veneessä ollaan.

        Nuo "ammattilaisen" kuvaamat tilanteet ovat varmasti pahimmat, jolloin auto voi lähteä yllättäen lapasesta. Itse laitan kuitenkin aina joka syksy ja kevät paremmat renkaat eteen ja huonommat taakse. Silti olen toistaiseksi selvinnyt noista peränirtoamistilanteista (KOP KOP!) silloin harvoin kun on ollut tarvis, koska jollain tapaa on iskostunut päähän refleksi: lisää hanaa kun perä karkaa. Eli siinä mielessä en näe hommassa mitään ongelmaa. Kuluminen tapahtuu suht tasaisesti eikä tarvi asioida usein rengaskaupassa ostamassa 2kpl renkaita. Mustalla jäällä tilanne saatta tulla niin nopeasti ettei refleksi ehdi toimiakaan... mutta lumipöperöllä tilanne on helpommin hallittavissa.

        Kuvitellaanpa tilanne, että ajetaan motarilla 100km/h lasissa ja tullaan kurviin jossa kaikki renkaat joutuu mustalle jäälle. Onko varmaa, että perä lähtee ensin irti, kun edessä ja takana on samanlaiset renkaat? Riippuu käsittääkseni lähes yksinomaan auton painojakaumasta ja jonkin verran alustan ominaisuuksista.

        Entä jos edellä oleva tilanne sattuu ammattilasen kohdalle, joka on laittanut taakse paremmat renkaat ja eteen huonommat. Lähteekö tällöinkin perä ensin irti? Jos ei, niin silloin lähtee keula "irti" eli puskemaan ja tilanne on tuskin mitenkään hallittavissa.

        Ensin onnittelut osuvasta otsikosta, joka tiivisti mainiosti juttusi.

        Jos oletetaan, että sattuu sellainen ("ammattilaiselle" hyvin harvinainen) tilanne, että auton toisesta paastä lähtee pito akkinäisesti ja kokonaan, on tilanne maantienopeudessa lähes mahdoton rengastuksesta riippumatta. Siis jos tämä tapahtuu kaarteessa.

        ETUPYÖRIEN täydellinen ja yllättävä pidonmenetys on kuitenkin hyvin harvinaista kovassa nopeudessa johtuen rauhallisesta ohjaamisesta ja siitä, että OHJAUSTUNTUMA kertoo koko ajan tilanteesta, ja reagointiaikaa on riittävästi. Poikkeuksena ehkä joutuminen kovassa vauhdissa paksuun lumeen.

        Nykyautoissa (etuvetoisissa) sen sijaan takapyörien pidon aistiminen on äärimmäisen hankalaa. Moni autoilija jopa luulee, ettei etuvetoinen voi kääntyä poikittain, ja vaikkei luulisikaan, niin usein taidon (harjoittelun) puute tai väärä ajoasento tai ohjausote saavat tilanteen pois hallinnasta.

        Useimmin kuitenkin säikähdys, ylireagointi, korjausliikkeen myöhästyminen tai kaasun nosto saavat auton "kirjoittamaan" ja kääntymään ympäri.
        Takapyöräluiston oikaisussa on siis paljon asioita jotka voivat mennä pieleen.

        Etupään luistot, näin väittäisin, ovat talviautoilijoille arkipäivää. Niitä tiedetään odottaa ja kuulostella ihan eri tavalla.

        Tylsää tehdä tätä vapaalla ja palkatta, mutta tämä on elämän ja kuoleman kysymys. Valitettavan usein. Eritysvaarassa ovat takatuuppariteinit, jotka sudittelevat takapyörät vaihtokuntoon heti kättelyssä. Niitä sieltä rekkojen alta usein kaivetaan.


    • On tullut koettua mitenkä pirssi lähtee lapasista lähes suoralla tiellä tasakaasulla ajettaessa n:80 nopeudessa.Siinä oli kabiini täynnä käsiä kun perä rupesi tunkemaan kohti vastaantulijoita ja se tapahtui täysin varoittamatta.Kytkimen polkemiset ei siinä enää auta kuten etupyöräluistossa.ABS:tkään eivät päde sivuluistoissa.Elikkäs pistä vaan ne paremmat gummit taakse,sitäpaitti gummien paikkaa voi vaihtaa keskellä talvea niin ei sitten ole kuin yhtä hyviä tai huonoja gummeja 4 kipaletta.

      • Ammattilainen

        Syksyllä voi etuvetoiseen laittaa kuluneemmat taakse, jos ero kulumisessa on marginaalinen (alle 1 mm), ja renkaat ovat vielä hyväkuntoiset (talvir. pintaa väh. 6-7 mm). Tamäkin koskee vain aliohjaavasti käyttäytyviä autoja. Esim. Honda Jazziin tätä ei voi harkitakaan.

        Jos syksyllä on laitettu kuluneemmat eteen, niinkuin yleensä täytyy, ei asiaa voi millään rankaiden paikanvaihdolla turvallisesti auttaa niin että renkaat kuluisivat tasaisesti. Eli useimmiten kannattaa käytännössä toimia niin, paremmat takarenkaat vaihdetaan eteen ja taakse hommataan uudet. Isokaan ero kulumisessa ei ole vaaraksi, jos ne paremmat on takana.


      • Samu-75

        Harva varmaan jaksaa kumeja vaihtaa kesken talven, mutta onhan se mahdollista.

        Tuli mieleen samankaltaiset tilanteen joskus 15v iässä peltoautoillessa. Rassi oli Fiat 128. Talvella kiva peli, kun takana oli kesärenkaat ja edessä toisella puolella italialainen nastarengas jonka nastat otti kiinni jäähän, mutta rengas ei pitänyt mitään lumella. Toisella puolella oli sitten joku vanha hakkapeliitta, josta oli nastat nypitty pois.

        Eli toinen etukumi piti jäällä ja toinen lumella, takarenkaat ei missään. Sillä autolla ei pystynyt suoraan ajamaan kuin kapealla tiellä korkeiden vallien välissä. Sillä autolla tuli opeteltua luistojen oikaisun refleksit.. Niin ja jarruja autossa ei sitten ollut ollenkaan :/

        vanha-erkki: hauska nähdä tuttu rekisteröidyllä nimimerkillä :) Suosittelen muillekin.


    • °¿°

      Kyllä se ennenvanhaan oli että paremmat kumit ohjaaviin pyöriin vetotavasta riippumatta. Ajat muuttuu.

    • Alkoi kiinnostaa

      tuo ensimmäisen kysyjän mainitsema jarrutusmatka?

      • Ammattilainen

        Toki eturenkaiden kunto vaikuttaa voimakkaasti jarrutusmatkaan talvikelillä. Auto kuitenkin käyttäytyy jarrutuksessa ennustettavasti jos eturenkaat ovat kuluneemmat. Kuluneemmilla takarenkailla auto voi pyörähtää jarrutuksessa abseista huolimatta. Koettu on, onneksi radalla eikä tiellä.


      • j8b9
        Ammattilainen kirjoitti:

        Toki eturenkaiden kunto vaikuttaa voimakkaasti jarrutusmatkaan talvikelillä. Auto kuitenkin käyttäytyy jarrutuksessa ennustettavasti jos eturenkaat ovat kuluneemmat. Kuluneemmilla takarenkailla auto voi pyörähtää jarrutuksessa abseista huolimatta. Koettu on, onneksi radalla eikä tiellä.

        Ei tuo perä kyllä tule sivulle jos ratti on koko jarrutuksen ajan suorassa ja takarenkaiden alla on pidoltaan samanlainen alusta.


    • virallista tahoa

      Kokemusta on huonoista renkaista takana, lähti meinaan 60km nopeudesta täysin suoralla tiellä niin nopeasti hallinnasta ettei mitään toivoa estää ojaan menoa.Keli oli liukas ja lumisateinen, auto etuveto.

      -Silloin jos on edessä huonommat niin saat AINA varoituksia pidon menetyksestä ratin kautta, etkä ylitä "rajoja" edellyttäen että ajat muuten siististi ja riskit tiedostaen.

      -Jos sulla on huonommat takana niin silloin saattaa tulla se takapään pidon menetys niin äkkiä että et kerkiä estämään onnettomuutta.

      -Myös jarrutettaessa hyvillä eturenkailla häviää takapään pito huonoilla kumeilla totaalisesti ja riippumatta siitä onko abs vai ei niin perä lähtee hyvin herkästi edelle.

      Voisi kiteyttää asian niin että sen auton saa metsään millä vetotavalla tahansa vaikka olisi mitä abs:siä tahansa, MUTTA LAITTAMALLA PAREMMAT TAAKSE JA AJAMALLA NIIN ETTÄ PITÄÄ NE "TURVAMARGINAALIT" KUNNOSSA SAA AIKAISEMMIN VAROITUKSIA PIDON MENETYKSESTÄ JA VOI VIELÄ HILJENTÄÄ VAUHTIA.

      Sillä ei todellakaan ole merkitystä mikä veto autossa on ja minkäkuntoisia renkaita jos ajaa idiootin lailla "rajoja hipoen"
      (menee metsään, ehkä eripäin mutta kuitenkin)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6873
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      676
      2978
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1271
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1265
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1120
    9. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      223
      927
    Aihe