Yritin vaihtaa talvirenkaat alle, yritykseksi jäi. Pari mutteria / rengas on kahdessa renkaassa niin kireällä ettei aukea millään. Kokeilin laittaa putken avaimeen jatkoksi joten avausmomentti oli varmaa 200:n luokkaa mutta ei auennut.
Pitäiskö lämmittää, öljytä vai mitä ihmettä? Auto on uusi minulla enkä tiedä kuka ne on kiinni pistänyt mutta ainakin ovat tiukalla.
Apuva
Ocun mutterit
4
1412
Vastaukset
- Oktaavi
Itsekin olen vastaavaan törmännyt, niin Skodassa kuin muissakin merkeissä. Kuten TM:n jokin aika sitten suorittamassa testissä nähtiin, monet rengasliikkeet vääntävät pultit turhan tiukalle. Omassa Skodassa momentti on ohjekirjan mukaan 10kg/cm3 sekä teräs- että kevytmetallivanteilla. Tapaan tehdä kiristyksen momenttiavaimella eikä avaamiseen koskaan tarvita normaalia pyöränmutteriavainta kummallisempaa laitetta. Kannattaa edes joskus kokeilla miltä se 10kg/cm3 tuntuu, ei ole paljoa! Pitkään liian tiukalla oltuaan ongelma vielä pahenee. Jos vaihdatan renkaat muualla, tapaan löysätä pultit kotona yksi kerrallaan ja vääntää sitten momenttiin. Pikku vaiva siihen verrattuna jos pitää ryhtyä vaihtohommiin alkuperäistyökaluilla keskellä ei mitään. Vielä tuli mieleen sellainenkin että Avensiksessa on ollut ongelmia kieroon menneistä jarrulevyistä joiden syyksi on osoittautunut väärin ja liian tiukkaan kiristetyt pyöränpultit. Ratkaisua ongelmaasi en osaa tarjota, käy kokeeksi rengasliikkeessä ja pyydä löysäämään pultit. Heillä lienee kokemusta ja rutiinia niin paljon, että eivät muutaman minuutin työstä viitsi edes paljoa pyytää.
- Kiristäjä
1 kpm = 9,807 Nm.
Pyöränpulttien kiristysmomentti on yleensä h-autoissa 100 Nm paikkeilla. Mutta mitä nämä kg/cm3 yksiköt oikein ovat?? Paino/tilavuus ei oikein tunnu vääntömomentilta. - Oktaavi
Kiristäjä kirjoitti:
1 kpm = 9,807 Nm.
Pyöränpulttien kiristysmomentti on yleensä h-autoissa 100 Nm paikkeilla. Mutta mitä nämä kg/cm3 yksiköt oikein ovat?? Paino/tilavuus ei oikein tunnu vääntömomentilta.Hups, olin aikaisemmin illalla käsitellyt tiheyksiä ja jäi tuo yksikkö soimaan korvien väliin. Tarkoitin kpm:ää jota tulee käytettyä siksi, että vanhassa momenttiavaimessani on tuollainen asteikko.
Koitapa pruiskia crc,tä taikka muuta liukastetta,lämmittämään en kyllä ite rupeis.Sitten vaan kakkosnelosen pätkä pystyyn tukemaan ristikkoavaimen toiseen päähän ja helevatin pitkä jatkovarsi.Sitten kun ristikkoavain on mennyt solmuun, menet ja ostat kuorma-auton pyöränmutteriavaimen.Kylä lähtee!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih557187Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7143343Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1441630Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2601481- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 891230
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124