Kertokaa mistä löytyy tietoa häkäpönttötekniikasta. Myös muut autoon sovellettavissa olevat ei bensa/diesel käyttöiset moottorit kiinnostavat.
Onko kellään tai missään TIETOA kys. systeemien nykyisestä verotuksesta, vieläkö valtio rankaisee ekoautoilijoita?
PS:varmat huhut ei kiinnosta, mutta jos jollakulla on todellista tietoa
häkäpöntöistä tai muista korvaavista
7
959
Vastaukset
- Profeetta...
Olen joskus kuullut semmoisesta kuin "suomen ekoautoilija ry", tai jotain sinne päin...
Muistaakseni niillä oli jotain tekemistä häkäpönttöjen kanssa...
"Myös muut autoon sovellettavissa olevat ei bensa/diesel käyttöiset moottorit kiinnostavat."
Noista tulisi lähinnä mieleen ASE (Automotive Stirling Engine)... Se kehitettiin 1970-luvulla (öljykriisi), mutta ei valitettavasti koskaan päässyt sarjatuotantoon asti.
Tosin mainittakoot, että vuonna 1979 sillä tehtiin kokeita, ja niistä kerrotaan, että tuon stirling-koneen polttoaineen kulutus oli noin. 30% pienempi kuin vakiomallin... Tehoa oli kuitenkin yhtä paljon.
Käytetystä polttoaineesta en ole varma, mutta oletan, että siinä käytettiin bensaa, mutta stirling koneet ovat kaikkea muuta kuin nirsoja, jopa nk. "raakaöljy dieselitkin" ovat nirsoja niihin verrattuna, sillä stirlingille riittää, että jollain konstilla tuotetaan lämpöä. Kyllähän se niin on että verottaja rankaisee oitis jos joku yrittää jonkinlaista säästöä ajamalla vaikka suoturpeella.ON SE NIIN VITUN VÄÄRIN.
- Taffel
Verottaja rankaisee, mutta verottajaakin pitää ymmärtää. Vaihtoehtopolttoaineiden verotus on kireää, koska silloin voidaan paremmin perustella tavanomaisen polttoaineen kireää verotusta.
Kuvitellaanpa, että jonkulla on auto, jossa saa käyttää jotain polttoainetta verotta. Vähän aikaa tavallisuudesta poikkeavaa polttoainetta käyttävää autoa ihmetellään ja ihastellaan. Siitä saatetaan tehdä jopa juttu paikalliseen lehteen tai johonkin ajankohtaisohjelmaan. Mutta sitten alkaa kova arki. Paikallisella huoltoasemalla toriparlamentti alkaa pitää kyseisen auton omistajaa yhteiskunnan vapaamatkustajana. Valtionvaraiministeriöön alkaa tulvia kiukkuisia puheluja tyyliin "Miks toi saa ajella ilmaiseksi ja me täällä vain maksetaan kiskuriveroa". Seuraavaksi voit kuvitella itsesi valtiovarainministeriön virkamiehen rooliin. Kiukkuinen kansalainen soittaa, mitä vastaat? Vastaatko näin että "Maksa sä vaan polttoaineveroa kun kerran niin tyhmä oot .Me järkevät jätkät ajelemme ilmaiseksi" tai " ei tyhmä ole se joka pyytää vaan se joka maksaa".
Vaihtoehtopolttoaineet ovat kireästi verotettuja, koska silloin on helpompi perustella tavanomaisen polttoaineen kireää verotusta. Tavallisen polttoaineen kireän verotuksen voi aloittaa vasta sitten kun muut polttoaineet (tai niitä käyttävät ajoneuvot) on verotettu "pois alta".
Verottaja suosii polttoaineita myös sen mukaan, mikä tuottaa suurimman verotuoton. Eli jos polttoaine on muuten halpaa, verottaja laskelmoi että sitä voi verottaa enemmän ilman myynnin tyrehtymistä. Polttoaine, jonka hinnassa on eniten veroja, nauttii valtiovallan suojelua.
Polttoaineverotuksen alentaminen on asia, mille saa helposti kansan enemmistön kannatuksen. Miksi sitä ei ole tehty? - eros
Taffel kirjoitti:
Verottaja rankaisee, mutta verottajaakin pitää ymmärtää. Vaihtoehtopolttoaineiden verotus on kireää, koska silloin voidaan paremmin perustella tavanomaisen polttoaineen kireää verotusta.
Kuvitellaanpa, että jonkulla on auto, jossa saa käyttää jotain polttoainetta verotta. Vähän aikaa tavallisuudesta poikkeavaa polttoainetta käyttävää autoa ihmetellään ja ihastellaan. Siitä saatetaan tehdä jopa juttu paikalliseen lehteen tai johonkin ajankohtaisohjelmaan. Mutta sitten alkaa kova arki. Paikallisella huoltoasemalla toriparlamentti alkaa pitää kyseisen auton omistajaa yhteiskunnan vapaamatkustajana. Valtionvaraiministeriöön alkaa tulvia kiukkuisia puheluja tyyliin "Miks toi saa ajella ilmaiseksi ja me täällä vain maksetaan kiskuriveroa". Seuraavaksi voit kuvitella itsesi valtiovarainministeriön virkamiehen rooliin. Kiukkuinen kansalainen soittaa, mitä vastaat? Vastaatko näin että "Maksa sä vaan polttoaineveroa kun kerran niin tyhmä oot .Me järkevät jätkät ajelemme ilmaiseksi" tai " ei tyhmä ole se joka pyytää vaan se joka maksaa".
Vaihtoehtopolttoaineet ovat kireästi verotettuja, koska silloin on helpompi perustella tavanomaisen polttoaineen kireää verotusta. Tavallisen polttoaineen kireän verotuksen voi aloittaa vasta sitten kun muut polttoaineet (tai niitä käyttävät ajoneuvot) on verotettu "pois alta".
Verottaja suosii polttoaineita myös sen mukaan, mikä tuottaa suurimman verotuoton. Eli jos polttoaine on muuten halpaa, verottaja laskelmoi että sitä voi verottaa enemmän ilman myynnin tyrehtymistä. Polttoaine, jonka hinnassa on eniten veroja, nauttii valtiovallan suojelua.
Polttoaineverotuksen alentaminen on asia, mille saa helposti kansan enemmistön kannatuksen. Miksi sitä ei ole tehty?AKE:lta saa verovapautuksen hakemuksesta, jos ajoneuvo käyttää pääasiallisesti puukaasua.
Ekoautoilijoiden sivuilla on jopa hakemuskaavake. - Taffel
eros kirjoitti:
AKE:lta saa verovapautuksen hakemuksesta, jos ajoneuvo käyttää pääasiallisesti puukaasua.
Ekoautoilijoiden sivuilla on jopa hakemuskaavake.Ehkä ei veroteta nyt, mutta käytäntö muuttuu heti, jos puukaasuautojen lukumäärä kasvaa.
Taffel kirjoitti:
Ehkä ei veroteta nyt, mutta käytäntö muuttuu heti, jos puukaasuautojen lukumäärä kasvaa.
Tässä muutama linkki, ja vähän muutakin, joista voi perehtyä puukaasutekniikkaan.
Kirjastoissa voi selailla korkeakoulujen diplomitöytä ja muita korkeakoulujen tutkimusraportteja. Ja jokaisen konkreettisen kirjan takasivuilla on luettelo lähdekirjallisuutta. Nämä luettelot voivat tuntua kuivilta, mutta niiden joukosta löytyy yleensä jotain josta pääsee eteenpäin. Jos ei muuta, niin jokaisessa kirjassa on taas uusi kirjallisuusluettelo, ja niin edelleen, seuraavassa taas luettelo.... Tällä tavalla pääsee eteenpäin, koska nämä lähdeluetteloissa olevat kirjat on jo kovan valintatyön tulos.
Myös nettisivuilla esitettyjen kirjojen lopussa on lähdekirjallisuusluettelo.
Postiennakolla saa Vakolasta kolme puukaasututkimusta. Niitten julkaisunumerot ovat:
22, 24, ja 37.
Vakolan puhelinnumero on: 09 - *224 251
Ja nyt nettisivuille:
http://koti.japo.fi/~kuisti/indeksi.htm
(Suomen Ekoautoilijat ry)
Alaotsikosta "Uutiset" löytyy verovapautuslomake; josta myös "valmiit" A4-kokoiset, suoraan printattavat versiot.
http://www.hut.fi/~aryhanen/
http://www.fao.org/DOCREP/T0512E/T0512E00.HTM
(ladattava nettikirja)
http://www.fluidynenz.250x.com/
http://www.crest.org/articles/static/1/1011975339_7.html
http://www.gengas.nu/
(Jossa myös Suomalaisia puukaasuautoja)
http://uk.groups.yahoo.com/group/gengasdrift/
(avoin arkiivi vuodesta 1999 eteenpäin)
(Kourallinen suomalaisia jäseniä)
http://mitglied.lycos.de/cturare/bio.htm
http://www.woodgas.com/
http://www.btgworld.com/gi/
Tästä pääsee varmasti alkuun; konkreettista rakentamista voi tulla katsomaan sopimuksesta
HEKEN Protopajalla.
Paikalla rakennetaan par'aikaa integroitua puukaasuperäkärryä Jeep'ille!
http://www.heke.fi/index.php
gasmangasman kirjoitti:
Tässä muutama linkki, ja vähän muutakin, joista voi perehtyä puukaasutekniikkaan.
Kirjastoissa voi selailla korkeakoulujen diplomitöytä ja muita korkeakoulujen tutkimusraportteja. Ja jokaisen konkreettisen kirjan takasivuilla on luettelo lähdekirjallisuutta. Nämä luettelot voivat tuntua kuivilta, mutta niiden joukosta löytyy yleensä jotain josta pääsee eteenpäin. Jos ei muuta, niin jokaisessa kirjassa on taas uusi kirjallisuusluettelo, ja niin edelleen, seuraavassa taas luettelo.... Tällä tavalla pääsee eteenpäin, koska nämä lähdeluetteloissa olevat kirjat on jo kovan valintatyön tulos.
Myös nettisivuilla esitettyjen kirjojen lopussa on lähdekirjallisuusluettelo.
Postiennakolla saa Vakolasta kolme puukaasututkimusta. Niitten julkaisunumerot ovat:
22, 24, ja 37.
Vakolan puhelinnumero on: 09 - *224 251
Ja nyt nettisivuille:
http://koti.japo.fi/~kuisti/indeksi.htm
(Suomen Ekoautoilijat ry)
Alaotsikosta "Uutiset" löytyy verovapautuslomake; josta myös "valmiit" A4-kokoiset, suoraan printattavat versiot.
http://www.hut.fi/~aryhanen/
http://www.fao.org/DOCREP/T0512E/T0512E00.HTM
(ladattava nettikirja)
http://www.fluidynenz.250x.com/
http://www.crest.org/articles/static/1/1011975339_7.html
http://www.gengas.nu/
(Jossa myös Suomalaisia puukaasuautoja)
http://uk.groups.yahoo.com/group/gengasdrift/
(avoin arkiivi vuodesta 1999 eteenpäin)
(Kourallinen suomalaisia jäseniä)
http://mitglied.lycos.de/cturare/bio.htm
http://www.woodgas.com/
http://www.btgworld.com/gi/
Tästä pääsee varmasti alkuun; konkreettista rakentamista voi tulla katsomaan sopimuksesta
HEKEN Protopajalla.
Paikalla rakennetaan par'aikaa integroitua puukaasuperäkärryä Jeep'ille!
http://www.heke.fi/index.php
gasmanHEKEN Protopajalla
Jeepin puukaasuperäkärry on tässä vaiheessa
n. 75% rakennettu! Osoitteessa:
http://www.heke.fi/index.php
löytyy yhteystiedot sopia tutustumiskäynnistä.
Paikan päällä voi perehtyä rakentamiseen liittyviin seikkoihin, ja miten niitä voi ratkaista!
gasman
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih557187Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7143343Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1441630Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2601481- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 891230
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124