häkäpöntöistä tai muista korvaavista

esko

Kertokaa mistä löytyy tietoa häkäpönttötekniikasta. Myös muut autoon sovellettavissa olevat ei bensa/diesel käyttöiset moottorit kiinnostavat.

Onko kellään tai missään TIETOA kys. systeemien nykyisestä verotuksesta, vieläkö valtio rankaisee ekoautoilijoita?

PS:varmat huhut ei kiinnosta, mutta jos jollakulla on todellista tietoa

7

959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Profeetta...

      Olen joskus kuullut semmoisesta kuin "suomen ekoautoilija ry", tai jotain sinne päin...

      Muistaakseni niillä oli jotain tekemistä häkäpönttöjen kanssa...

      "Myös muut autoon sovellettavissa olevat ei bensa/diesel käyttöiset moottorit kiinnostavat."

      Noista tulisi lähinnä mieleen ASE (Automotive Stirling Engine)... Se kehitettiin 1970-luvulla (öljykriisi), mutta ei valitettavasti koskaan päässyt sarjatuotantoon asti.

      Tosin mainittakoot, että vuonna 1979 sillä tehtiin kokeita, ja niistä kerrotaan, että tuon stirling-koneen polttoaineen kulutus oli noin. 30% pienempi kuin vakiomallin... Tehoa oli kuitenkin yhtä paljon.

      Käytetystä polttoaineesta en ole varma, mutta oletan, että siinä käytettiin bensaa, mutta stirling koneet ovat kaikkea muuta kuin nirsoja, jopa nk. "raakaöljy dieselitkin" ovat nirsoja niihin verrattuna, sillä stirlingille riittää, että jollain konstilla tuotetaan lämpöä.

    • Kyllähän se niin on että verottaja rankaisee oitis jos joku yrittää jonkinlaista säästöä ajamalla vaikka suoturpeella.ON SE NIIN VITUN VÄÄRIN.

      • Taffel

        Verottaja rankaisee, mutta verottajaakin pitää ymmärtää. Vaihtoehtopolttoaineiden verotus on kireää, koska silloin voidaan paremmin perustella tavanomaisen polttoaineen kireää verotusta.

        Kuvitellaanpa, että jonkulla on auto, jossa saa käyttää jotain polttoainetta verotta. Vähän aikaa tavallisuudesta poikkeavaa polttoainetta käyttävää autoa ihmetellään ja ihastellaan. Siitä saatetaan tehdä jopa juttu paikalliseen lehteen tai johonkin ajankohtaisohjelmaan. Mutta sitten alkaa kova arki. Paikallisella huoltoasemalla toriparlamentti alkaa pitää kyseisen auton omistajaa yhteiskunnan vapaamatkustajana. Valtionvaraiministeriöön alkaa tulvia kiukkuisia puheluja tyyliin "Miks toi saa ajella ilmaiseksi ja me täällä vain maksetaan kiskuriveroa". Seuraavaksi voit kuvitella itsesi valtiovarainministeriön virkamiehen rooliin. Kiukkuinen kansalainen soittaa, mitä vastaat? Vastaatko näin että "Maksa sä vaan polttoaineveroa kun kerran niin tyhmä oot .Me järkevät jätkät ajelemme ilmaiseksi" tai " ei tyhmä ole se joka pyytää vaan se joka maksaa".

        Vaihtoehtopolttoaineet ovat kireästi verotettuja, koska silloin on helpompi perustella tavanomaisen polttoaineen kireää verotusta. Tavallisen polttoaineen kireän verotuksen voi aloittaa vasta sitten kun muut polttoaineet (tai niitä käyttävät ajoneuvot) on verotettu "pois alta".

        Verottaja suosii polttoaineita myös sen mukaan, mikä tuottaa suurimman verotuoton. Eli jos polttoaine on muuten halpaa, verottaja laskelmoi että sitä voi verottaa enemmän ilman myynnin tyrehtymistä. Polttoaine, jonka hinnassa on eniten veroja, nauttii valtiovallan suojelua.

        Polttoaineverotuksen alentaminen on asia, mille saa helposti kansan enemmistön kannatuksen. Miksi sitä ei ole tehty?


      • eros
        Taffel kirjoitti:

        Verottaja rankaisee, mutta verottajaakin pitää ymmärtää. Vaihtoehtopolttoaineiden verotus on kireää, koska silloin voidaan paremmin perustella tavanomaisen polttoaineen kireää verotusta.

        Kuvitellaanpa, että jonkulla on auto, jossa saa käyttää jotain polttoainetta verotta. Vähän aikaa tavallisuudesta poikkeavaa polttoainetta käyttävää autoa ihmetellään ja ihastellaan. Siitä saatetaan tehdä jopa juttu paikalliseen lehteen tai johonkin ajankohtaisohjelmaan. Mutta sitten alkaa kova arki. Paikallisella huoltoasemalla toriparlamentti alkaa pitää kyseisen auton omistajaa yhteiskunnan vapaamatkustajana. Valtionvaraiministeriöön alkaa tulvia kiukkuisia puheluja tyyliin "Miks toi saa ajella ilmaiseksi ja me täällä vain maksetaan kiskuriveroa". Seuraavaksi voit kuvitella itsesi valtiovarainministeriön virkamiehen rooliin. Kiukkuinen kansalainen soittaa, mitä vastaat? Vastaatko näin että "Maksa sä vaan polttoaineveroa kun kerran niin tyhmä oot .Me järkevät jätkät ajelemme ilmaiseksi" tai " ei tyhmä ole se joka pyytää vaan se joka maksaa".

        Vaihtoehtopolttoaineet ovat kireästi verotettuja, koska silloin on helpompi perustella tavanomaisen polttoaineen kireää verotusta. Tavallisen polttoaineen kireän verotuksen voi aloittaa vasta sitten kun muut polttoaineet (tai niitä käyttävät ajoneuvot) on verotettu "pois alta".

        Verottaja suosii polttoaineita myös sen mukaan, mikä tuottaa suurimman verotuoton. Eli jos polttoaine on muuten halpaa, verottaja laskelmoi että sitä voi verottaa enemmän ilman myynnin tyrehtymistä. Polttoaine, jonka hinnassa on eniten veroja, nauttii valtiovallan suojelua.

        Polttoaineverotuksen alentaminen on asia, mille saa helposti kansan enemmistön kannatuksen. Miksi sitä ei ole tehty?

        AKE:lta saa verovapautuksen hakemuksesta, jos ajoneuvo käyttää pääasiallisesti puukaasua.
        Ekoautoilijoiden sivuilla on jopa hakemuskaavake.


      • Taffel
        eros kirjoitti:

        AKE:lta saa verovapautuksen hakemuksesta, jos ajoneuvo käyttää pääasiallisesti puukaasua.
        Ekoautoilijoiden sivuilla on jopa hakemuskaavake.

        Ehkä ei veroteta nyt, mutta käytäntö muuttuu heti, jos puukaasuautojen lukumäärä kasvaa.


      • Taffel kirjoitti:

        Ehkä ei veroteta nyt, mutta käytäntö muuttuu heti, jos puukaasuautojen lukumäärä kasvaa.

        Tässä muutama linkki, ja vähän muutakin, joista voi perehtyä puukaasutekniikkaan.




        Kirjastoissa voi selailla korkeakoulujen diplomitöytä ja muita korkeakoulujen tutkimusraportteja. Ja jokaisen konkreettisen kirjan takasivuilla on luettelo lähdekirjallisuutta. Nämä luettelot voivat tuntua kuivilta, mutta niiden joukosta löytyy yleensä jotain josta pääsee eteenpäin. Jos ei muuta, niin jokaisessa kirjassa on taas uusi kirjallisuusluettelo, ja niin edelleen, seuraavassa taas luettelo.... Tällä tavalla pääsee eteenpäin, koska nämä lähdeluetteloissa olevat kirjat on jo kovan valintatyön tulos.

        Myös nettisivuilla esitettyjen kirjojen lopussa on lähdekirjallisuusluettelo.

        Postiennakolla saa Vakolasta kolme puukaasututkimusta. Niitten julkaisunumerot ovat:

        22, 24, ja 37.

        Vakolan puhelinnumero on: 09 - *224 251


        Ja nyt nettisivuille:

        http://koti.japo.fi/~kuisti/indeksi.htm
        (Suomen Ekoautoilijat ry)
        Alaotsikosta "Uutiset" löytyy verovapautuslomake; josta myös "valmiit" A4-kokoiset, suoraan printattavat versiot.

        http://www.hut.fi/~aryhanen/

        http://www.fao.org/DOCREP/T0512E/T0512E00.HTM
        (ladattava nettikirja)

        http://www.fluidynenz.250x.com/

        http://www.crest.org/articles/static/1/1011975339_7.html

        http://www.gengas.nu/
        (Jossa myös Suomalaisia puukaasuautoja)

        http://uk.groups.yahoo.com/group/gengasdrift/
        (avoin arkiivi vuodesta 1999 eteenpäin)
        (Kourallinen suomalaisia jäseniä)

        http://mitglied.lycos.de/cturare/bio.htm

        http://www.woodgas.com/

        http://www.btgworld.com/gi/


        Tästä pääsee varmasti alkuun; konkreettista rakentamista voi tulla katsomaan sopimuksesta
        HEKEN Protopajalla.
        Paikalla rakennetaan par'aikaa integroitua puukaasuperäkärryä Jeep'ille!

        http://www.heke.fi/index.php

        gasman


      • gasman kirjoitti:

        Tässä muutama linkki, ja vähän muutakin, joista voi perehtyä puukaasutekniikkaan.




        Kirjastoissa voi selailla korkeakoulujen diplomitöytä ja muita korkeakoulujen tutkimusraportteja. Ja jokaisen konkreettisen kirjan takasivuilla on luettelo lähdekirjallisuutta. Nämä luettelot voivat tuntua kuivilta, mutta niiden joukosta löytyy yleensä jotain josta pääsee eteenpäin. Jos ei muuta, niin jokaisessa kirjassa on taas uusi kirjallisuusluettelo, ja niin edelleen, seuraavassa taas luettelo.... Tällä tavalla pääsee eteenpäin, koska nämä lähdeluetteloissa olevat kirjat on jo kovan valintatyön tulos.

        Myös nettisivuilla esitettyjen kirjojen lopussa on lähdekirjallisuusluettelo.

        Postiennakolla saa Vakolasta kolme puukaasututkimusta. Niitten julkaisunumerot ovat:

        22, 24, ja 37.

        Vakolan puhelinnumero on: 09 - *224 251


        Ja nyt nettisivuille:

        http://koti.japo.fi/~kuisti/indeksi.htm
        (Suomen Ekoautoilijat ry)
        Alaotsikosta "Uutiset" löytyy verovapautuslomake; josta myös "valmiit" A4-kokoiset, suoraan printattavat versiot.

        http://www.hut.fi/~aryhanen/

        http://www.fao.org/DOCREP/T0512E/T0512E00.HTM
        (ladattava nettikirja)

        http://www.fluidynenz.250x.com/

        http://www.crest.org/articles/static/1/1011975339_7.html

        http://www.gengas.nu/
        (Jossa myös Suomalaisia puukaasuautoja)

        http://uk.groups.yahoo.com/group/gengasdrift/
        (avoin arkiivi vuodesta 1999 eteenpäin)
        (Kourallinen suomalaisia jäseniä)

        http://mitglied.lycos.de/cturare/bio.htm

        http://www.woodgas.com/

        http://www.btgworld.com/gi/


        Tästä pääsee varmasti alkuun; konkreettista rakentamista voi tulla katsomaan sopimuksesta
        HEKEN Protopajalla.
        Paikalla rakennetaan par'aikaa integroitua puukaasuperäkärryä Jeep'ille!

        http://www.heke.fi/index.php

        gasman

        HEKEN Protopajalla
        Jeepin puukaasuperäkärry on tässä vaiheessa
        n. 75% rakennettu! Osoitteessa:

        http://www.heke.fi/index.php

        löytyy yhteystiedot sopia tutustumiskäynnistä.
        Paikan päällä voi perehtyä rakentamiseen liittyviin seikkoihin, ja miten niitä voi ratkaista!

        gasman


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      55
      7187
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      714
      3343
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      144
      1630
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      260
      1481
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1230
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe