Kummallisia unia

AitoMdK

Olen aina nähnyt paljon unia ja yleensä muistankin uneni, koska ne ovat saattaneet olla niin erikoisia, että vielä seuraavana päivänäkin saattaa miettiä miksi tuollaisen unen näin.

Uneksiessa kaikki näyttää luonnolliselta vaikka unen kulissit vaihtuisivat kuinka vikkelään, seinät siirtyvät, uusia näkymiä aukeaa.

Jotkut aiheet ovat toistuvia. Silloin tällöin lentää liihoittelen syntymäkylääni kohti. Matka katkeaa ja lentokyky loppuu kun herään aina samassa paikassa ja ajattelen, etten vieläkään päässyt perille asti. Syntymäkotini olisi ollut seuraavan mäennyppylän takana.

Olen tutustunut myös unikaupunkiin, jossa osaan unissani liikkua, tiedän minne päin on mentävä jos haluan ostaa esim. käsityötarvikkeita.
Kaupungin kuvaan sekoittuu myös palasia lapsuuteni kirkonkylästä, esim. kirkon mäki ja mäen rinteessä olleet hevosten puomit joihin hevoset parkkeerattiin kirkko- tai kauppareissujen ajaksi.
Tässä kaupungissa tiedän myös missä yleinen "hätälä" on ja kiipeän tikapuita pitkin
kylmään ulkovessaan. Ensimmäisenä saan aina aloittaa jäisten p-tappien kaatelemisen kepin avulla, että voin itse istahtaa ringille!

Joskus näen niin merkillisiä unia, että olen miettinyt voiko unet jo edeltä käsin varoittaa tai ilmoittaa tulevista tapahtumista.
V. 2000 näin eräänä yönä unta että olin menossa taidenäyttelyyn. Gallerian ulkopuolelle oli järjestetty ns. installaatio, musta ruumisarkku, missä oli kaksi mieshenkilöä.

Pari kuukautta myöhemmin kuoli isäni ja kolmen seuraavan kuukauden päästä kuoli veljeni liikenneonnettomuudessa. Veljeni hautajaisista tuli eräänlainen "taidenäyttely" kun yli 100 Honda Goldwingistiä ajoi hautajaiskulkueen edellä veljeni tilalta kirkolle. Pikkuveljeni ajoi ensimmäisenä, musta viiri liehuen.
Moottoripyöräilijät reunustivat käytävän molemmin puolin kun veljeni arkkua kannettiin sisälle.

Olen miettinyt oliko eräs aikaisemmin näkemäni uni sellainen enneuni, joka ennusti veljeni kuolemaa. Näin eräänä yönä unta että veljeni vaimo sanoi minulle että veljelleni on tilattu mittatilauksena uusi puku ja että se on kauhean kallis...

Sanotaanhan että joka uniinsa uskoo se varjoansa pelkää. En pelkää varjoani enkä paljon mitään muutakaan, mutta välillä tuntuu kuin uskoisin alitajunnallamme ja todellisuudella olevan jotakin yhteistä.

32

2131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässä.

Pakko on vain kertoa myös unestani,minkä näin toissa yönä.
      Tietenkin olen jo unohtanut suurimman osan,mutta jotakin.
      Olin jossakin huoneistossa ja siellä vilisi käärmeitä,ei suomalaisia,kaikki isoja,inhottavia.
      Mukana oli ihmisiä,en muista ketä.
      Sitten yksi punainen käärme pantiin yksikseen yhteen huoneeseen,minä kurkkasin ovesta siellä se oli keskellä lattiaa ja katsoi minua,tyrkkäsin oven kiinni.

Heräsin ja ajattelin ,jotakin sotkua edessä.
      Sotkuahan tämä taas on,en kyllä usko uniin,mutta pitäisikö?

• TeeTee

Ei kai uniin ihan sellaisenaan pidä uskoa, vaikka en kuitenkaan enneuniakaan väitä valheeksi, koska en varmasti tiedä. Unet kertovat kuitenkin jotain unennäkijästä itsestään, vaikka niitä on toisinaan vaikea tulkita. Alitajunta työskentelee nähtävästi nukkuessakin ja yrittää ratkaista mahdollisia elämän solmuja ja kirvoittaa ahdistusta ja sellaisina niistä on hyötyä henkiselle terveydelle, ne purkavat parhaimmillaan patoutumia. Joitakin aivan selkeästi tulkittaviakin symboleja unissa ilmeisesti voi kohdata.
        Ainakin talo tai asunto kertoo usein ítsestäsi. Kun eräs ystävätär, jota nykyisin kartan, koska hän käytti minua usein vain hyväkseen, tuli riideltyään miehensä kanssa pienten lastensa kanssa kotiini ja aikoi viipyä määrättömän ajan. Ahdistuin ajatuksestakin, mutta en osannut aivan heti kieltääkään. Näin unen, että olin talossa, jossa oli lasiseinät ja ovia ympäriinsä ja ihmisiä tuli ja meni tilan lävitse. Kerroin unen ystävättärelle aamulla ja hän itse osasi onneksi tulkita asian oikein, hän muutti heti äitinsä luokse. Itse en silloin ymmärtänyt talounen symboliikkaa, tulkittuna se oli minulle itsellenikin aivan selkeä juttu.
        Molemmat lapseni ovat kuolleet unessani. Eräs tuttu lastenpsykiatri on sanonut jollekin vastaavaa unta nähneelle, että "ai sillä tavallako lapsesi tapoit". Kumpikin oma uneni oli lapsesta johtuvasta ahdistuksesta nähty.
        Ensimmäinen johtui siitä, että pieni lapseni sairasti ja valvotti ja olin huolesta nääntyä. Toki unessa surin hänen kuolemaansa valtavasti. Toinen lapsi kuoli unessa, kun hän muutti aikuisena läheltäni kauemmas ja olin siitä niin pettynyt, että näin tuon unen. Tässä unessa syntynyt suru ei hälventynyt kuin vasta parin päivän päästä, se oli niin musertavan todellinen.
        Kun työssäni oli vaihe, jolloin olin aivan burn outin partaalla aikoinaan, näin unen jossa olin sairaalan käytävällä ja verta oli ympäriinsä ja kammottava tunnelma. Unessa purin osaa valtavasta henkisestä taakastani, ehkä. Ainakin herättyäni tajusin, että nyt ovat asiat todella ja varoittavassa vaiheessa ja että asialle pitää tehdä jotakin.
        On niitä selviä symboliunia muitakin. Varmasti nuo käärmeunetkin kertovat jostakin elämääsi voimakkaasti vaikuttavasta asiasta, vaikka minä en osaakaan sitä tulkita. Keksit ehkä itsekin sen, kun pohdit asiaa ihan ajan kanssa.
        Toivottelen kaikille iloisia unia, ne kertovat että elämä on kaikin puolin hyvin.:))

• LXX+

Kiipesin unessa huojuvaan taloon. Siitä piti tulla asuntomme. Se oli aivan liian suuri ja romahtamaisillaan. Ei se kuitenkaan koskaan sortunut.

Näin tämän unen toistuvasti työvuosinani. Se liittyi aina poikkeuksellisen vaikeaan tehtävään. Koska uneni rakennus ei koskaan sortunut, päättelin selviäväni myös kykyjeni ylärajoille asetetusta työstä. Niin sitten tapahtuikin.

• AitoMdK

ovat toistuva uniteema unissani.
        Ei ole peloittanut koskaan aloittaa talon remonttia, vaikka tiedänkin unessa että saan sen yksin tehdä!
        Joku mainitsikin tässä ketjussa että talo unessa on symboli omalle itselle. Ehkä näin on. Kukapa sitä remonttia pystyisi tekemään jos ei ihminen itse?

Toistuva uni on myös putoaminen korkealta.
        Olen siihen uneen jo niin tottunut että osaan unessakin ajatella realistisesti, kun mahan pohjassa viiltää, että "äh, untahan tämä vaan on, kohta olen maassa ja herään"!

• LXX+

Menen koskessa kohisten. Kallion sisällä on loputon tunneli, täynnä rajusti virtaavaa vettä. Olen jotenkin joutunut virtaan. Se vie minua rajusti. Vesi ja tunnelin seinät ovat puhtaat. En pelkää enkä tunne ahdistusta. Ajattelen, että mennään nyt sitten. Se ei pääty koskaan.

Päättelin unen olevan "työuni". Olin tiukassa putkessa työni suhteen. Pidin siitä eikä se päästänyt otteestaan. Ei tosiaan, sillä sitä kesti taukoamatta 30 vuotta.

• TeeTee

Olen korkeanpaikan kammoinen myös, kuten joku toinenkin täällä, ja se tulee uniinkin.
      Olin vaihtanut asuntoni pienempään mutta mieluisammalle asuinalueelle, joten minulla oli uudessa kodissani vain huone ja keittiö. Tuli käymään sukulaistyttö, joka sanoi: "Ai, sinulla onkin vain yksi huone!" Olin kai kuulevinani huudahduksessa pientä vähättelyä, koska seuraavana yönä näin unen, että olin ostanut reilunkokoisen asunnon halvemmalta alueelta kuudennesta kerroksesta. Siinä oli vain se vika, ettei siihen asuntoon päässyt kuin ulkoseinässä olevia palotikkaita pitkin ikkunasta sisään - muuttokin tosi hankalaa siis.:) Siellä kökötin isossa asunnossani ja katsoin surkeana alas ja kauhuissani totesin, etten ikinä uskaltaisi laskeutua palotikkaita myöten alas, ja se oli ainoa kulkutie. Jo unessa kaduin koko sydämestani, että oli vaihtanut rakkaan, kodikkaan pikkuisen kotini viihtyisässä ympäristössä tähän kolkkoon ovettomaan asuntoon korkealla. Siihen heräsin, ja olin sanomattoman riemuissani siitä, että heräsin omassa pikkuisessa kodissani.
      Joka kerta kun hermostun tilanahtauteen - hamsterin vikaa kun minussa on - muistan tämän unen ja päätän parantaa elämääni vähentämällä kaappien sisältöä. Aivan toinen tarina on, johtaako päätös mihinkään. .)

• mummutäti

se varjoaan pelkää. Tuo lausahdus on tuttu, äitini käytti paljon sananlaskuja.
      Enneunista tulikin mieleeni äitini veli, jonka sanottiin näkevän enneunia. Mitä Vikke näkee, se toteutuu...
      Vikke oli taas käymässä äitini luona 24 vuotta sitten ja kertoi äidille nähneensä unen, että lähiaikoina kaksi ihmistä heidän suvustaan tulisi kuolemaan. Olin äidilleni vihainen, kun huomasin hänen ottavan aivan tosissaan Viken unen.
      Ikävä kyllä uni toteutui piankin, vai oliko se vain sattumaa, mutta äitini kuoli muutaman viikon kuluttua ja äidin hautajaisissa meidät saavutti toinen suruviesti. Vikken poika oli kuollut Tyksissä vaikean leikkauksen jälkeen!

• LXX+

Onko kukaan nähnyt sankariunia? Yleensä sitä jos juoksee, niin juoksee pakoon, jos kiipeää, rakennelma huojuu. En ole koskaan, kuullut kenenkään kertovan nähneensä voittoisia unia. Kyllähän nuo kertomani "työunet" ovat mielestäni positiivisia, mutta ei ne mitään sankariunia ole.

• Rauha

että puolinukuksissa olin höperehtinyt jotain tähän kohtaan.

Onneksi on viisaampia ihmisiä kuin minä, kiitos!

• tapani

Näen usien painajaisunia, joiden aiheet toistuvat.
      Kummankin tausta liittyy lapsuuteen.

Näin lapsena kotini luona käärmeen, olin lähellä sitä, se meni kiemuraan ja sihahti. Säikähdin ja juoksin nopeasti kotiin. Äiti kertoi, että käärmeet ovat hirveän vaarallisia. Rupesin pelkäämään käärmeitä. Isot käärmeet esiintyvät usein unissakin.

Koulun ensimmäisellä luokalla tuli välitunnilla kinaa koulutoverin kanssa. Kimpaantuneena heitin häntä kivellä; se osui kasvoihin ja hän rupesi itkemään. Säikähdin ja rupesin juoksemaan pakoon. Minua ruvettiin ajamaan takaa. Juoksin ja yritin piiloutua läheisen ladon alle. Sieltä minut vedettiin pois ja tuotiin koululle; sain jälkiseisontaa koulun päätyttyä.

Olen joskus joutunut pakenemaan ja tämä pakotilanne ja sen mukaan tuoma kauhu tulevat usein mieleen.

Molemmat esiintyvät painajaisissa silloin tällöin.

• sekavia paljon,selkeitä harvemmin.
        Vainajat ,siis lähiomaiseni käyvät unissani,siis äiti,isä ,sisko,aina kiltteinä ,niinkuin olivat eläessäänkin.
        Sitä olen ihmetellyt,että mieheni ei näyttäydy unissani,vaikka tiukille on hänen lähtönsä ottanut,ja nyt neljän vuoden jälkeen elämä alkaa kulkea uomiaan.
        Ei sitä päivää,etteikö mieleen tulisi,mutta yöllä ,ei koskaan.(siis unissa)
        Osaako joku sanoa,miksi ei.

• Kellohame®
        SkillaN kirjoitti:

sekavia paljon,selkeitä harvemmin.
        Vainajat ,siis lähiomaiseni käyvät unissani,siis äiti,isä ,sisko,aina kiltteinä ,niinkuin olivat eläessäänkin.
        Sitä olen ihmetellyt,että mieheni ei näyttäydy unissani,vaikka tiukille on hänen lähtönsä ottanut,ja nyt neljän vuoden jälkeen elämä alkaa kulkea uomiaan.

Olen kovatyttö näkemään enneunia, yleensä äitini tuo nämä minulle, joihin pakko uskoa, koska ovat käyneet toteen.
        SkillaN ihmettelet, miksi miehesi ei tule uniisi.
        Tunnetko, että hän on päivällä lähelläsi, rakkaamme pitävät meistä huolen alussa, he katsovat että päsemme elämämme alkuun.
        Jossakin vaiheessa meidän on vaan päästettävä heidät lähtemään, niin vaikeaa kuin se onkin.

Olen ollut kohta 7v yksin, enkä näe häntä unissani, yhden ainoan kerran ihan alkupäivinä oli uneni , että hän istui sängyn laidalla ja hänen kätensä oli lantiollani, heräsin siihen ja tunne oli vieläkin, et käsi olisi painanut lannettani..

Nyt minulla on tunne, että alan jo pärjäämään itsekseni, minulla vei aikaa näin kauan, koska olen ihan yksin, lapseni asuvat kaukana minusta, samoin kaikki sukulaiseni.Tavallaan olen kaiken käynyt läpi ihan yksikseni, ehkäpä siksi sain rakkaanikin pidettyä lähelläni normaalia kauemmin.

Elämä ottaa
        elämä antaa
        elämä kantaa.
        Elämä kantaa silloinki
        kun se ottaa.

Uskalla luottaa
        uskalla levätä
        levätä uskossa
        että kaikki on hyvin
        ja Elämä kantaa. (tuntematon)

Kyllä rakkaamme vielä uniimme tulee, usko vaan SkillaN !!

• Kellohame® kirjoitti:

Olen kovatyttö näkemään enneunia, yleensä äitini tuo nämä minulle, joihin pakko uskoa, koska ovat käyneet toteen.
        SkillaN ihmettelet, miksi miehesi ei tule uniisi.
        Tunnetko, että hän on päivällä lähelläsi, rakkaamme pitävät meistä huolen alussa, he katsovat että päsemme elämämme alkuun.
        Jossakin vaiheessa meidän on vaan päästettävä heidät lähtemään, niin vaikeaa kuin se onkin.

Olen ollut kohta 7v yksin, enkä näe häntä unissani, yhden ainoan kerran ihan alkupäivinä oli uneni , että hän istui sängyn laidalla ja hänen kätensä oli lantiollani, heräsin siihen ja tunne oli vieläkin, et käsi olisi painanut lannettani..

Nyt minulla on tunne, että alan jo pärjäämään itsekseni, minulla vei aikaa näin kauan, koska olen ihan yksin, lapseni asuvat kaukana minusta, samoin kaikki sukulaiseni.Tavallaan olen kaiken käynyt läpi ihan yksikseni, ehkäpä siksi sain rakkaanikin pidettyä lähelläni normaalia kauemmin.

Elämä ottaa
        elämä antaa
        elämä kantaa.
        Elämä kantaa silloinki
        kun se ottaa.

Uskalla luottaa
        uskalla levätä
        levätä uskossa
        että kaikki on hyvin
        ja Elämä kantaa. (tuntematon)

Kyllä rakkaamme vielä uniimme tulee, usko vaan SkillaN !!

nämä seitsemän lesken vuotta, ja kirvelevät haavat ovat vieläkin parantumattomina.

Mieheni tuli uneeni ensimmäisen kerran ennen hautajaisia. Olin miettinyt kuinka selviydyn taloudellisesti kaikista maksuista ja rakennusvelasta. Unessa hän tuli, seisoi ovella kuin olisi lähdössä jonnekin. Hän kääntyi puoleeni ja sanoi; "sinä selviät kyllä vaikka minä olen pois ja jos on vaikeuksia kysy minulta."

Syksyllä aioin maalata grillikatoksen lattian.
        Mietiskelin minkä maalin ja minkä värin siihen ostaisin, sillä seinähirret olin jo maalannut.
        Heräsin keskellä yötä uneeni jossa hän sanoi varastossa olevan purkin vihreää maalia.
        En saanut uudelleen unta ja niin menin varastoon katsomaan, en uskonut että meillä oli vihreää maalia, koska sitä ei ollut mihinkään meillä käytetty. Äitini heräsi ja kysyi mihin menen ja selitin asian, menin varastoon ja siellä oli todella maalipurkki, vihreää maalia, kuten hän kertoi.

Olen selvinnyt veloista ja velvotteista, maalia oli kuten hän sanoi; joten unetkin tietävät sitä mitä me itse emme aina tiedä emmekä usko.

Eivätkä nuo ole ainoita tapaamisiani unessa heidän kanssaan, jotka ovat pois nukkuneet, mutta kaikkea ei liene tarvitse kertoakaan.

• AitoMdK
        SkillaN kirjoitti:

sekavia paljon,selkeitä harvemmin.

ettei kuolleet näyttäydy useinkaan unessa puolisoilleen.
        Tästä olin keskustellut sisareni kanssa pitkään tavatessamme erään loman aikana. Sisareni mies oli kuollut pari vuotta aikaisemmin. Sisareni kertoi nähneensä miehensä unessa ennen hautajaisia, mutta ei kertaakaan sen jälkeen, vaikka olisi mielellään halunnut "tavata" hänet.

Tämän keskustelun jälkeen, kun menimme nukkumaan, niin minä näin hänet unessani ja kerroin että sisareni kaipaa häntä ja haluaisi nähdä hänet vaikka unessa!
        Hän sanoi, että hän ymmärtää kyllä sen mutta hän ei ole enää samannäköinen kuin sisareni luulee.
        Sanoin hänelle, että itse olen niin kova uneksimaan, mutta en aina muista uniani.
        Siihen hän vastasi, että tämän unen tulet muistamaan, pysäytän kellosi niin muistat!
        Heräsin siihen ja painoin rannekellon valonappia että näkisin mitä kello oli. Valo kellossa vilahti kerran, sitten kellon taulu pimeni!
        Patteri oli ykskaks tyhjä. Tuntui aika omituiselta, kun sisareni miehen ääni melkein vielä kaikui korvissani...

• AitoMdK kirjoitti:

ettei kuolleet näyttäydy useinkaan unessa puolisoilleen.
        Tästä olin keskustellut sisareni kanssa pitkään tavatessamme erään loman aikana. Sisareni mies oli kuollut pari vuotta aikaisemmin. Sisareni kertoi nähneensä miehensä unessa ennen hautajaisia, mutta ei kertaakaan sen jälkeen, vaikka olisi mielellään halunnut "tavata" hänet.

Tämän keskustelun jälkeen, kun menimme nukkumaan, niin minä näin hänet unessani ja kerroin että sisareni kaipaa häntä ja haluaisi nähdä hänet vaikka unessa!
        Hän sanoi, että hän ymmärtää kyllä sen mutta hän ei ole enää samannäköinen kuin sisareni luulee.
        Sanoin hänelle, että itse olen niin kova uneksimaan, mutta en aina muista uniani.
        Siihen hän vastasi, että tämän unen tulet muistamaan, pysäytän kellosi niin muistat!
        Heräsin siihen ja painoin rannekellon valonappia että näkisin mitä kello oli. Valo kellossa vilahti kerran, sitten kellon taulu pimeni!
        Patteri oli ykskaks tyhjä. Tuntui aika omituiselta, kun sisareni miehen ääni melkein vielä kaikui korvissani...

on jo jotenkin pelottavaa,pakko uskoa,että unet tietävät jotakin.
        Parempi etten osaa tulkita,olisin joka unen jälkeen peloissani,jos ainakin vainajat näyttäytyisi.

• Rauha

Voin sanoa nähneeni ns. enneunia. Tosin mm. yhden toteutumiseen meni 20 v. mutta ne olivat niin monesti mielessä ja keskusteluissa, ettei epäilyksen sijaa jäänyt.

Sen tiedän, että jos näen tulvia tms. tämäntapaisia asioita, elämässäni tapahtuu muutos, suuri tai pieni.

Edellinen unijuttuni pyyhkiytyi, käyköhän tälle samoin.

• Helena04

Vaimo ponnahti sängyssä keskiyöllä kirkaisten istumaan.
      - Näin aivan kamalaa painajaista. Olin kuollut ja sinä olit mennyt uusiin naimisiin.
      - No, sehän oli vain unta, aviomies lohdutti.
      - Mutta menisitkö todella uudelleen naimisiin, jos kuolisin?
      - Tietysti. En minä halua elää loppuelämääni yksin.
      - Ja asuisit uuden vaimosi kanssa tässä talossa?
      - Tietenkin. Vastahan tämä on saatu maksetuksi.
      - Ja nukkuisit tässä sängyssä hänen kanssaan?
      - Sänky on melko uusi ja hyvä, arvokaskin. Miksi en nukkuisi.
      - Ja hän käyttäisi golfvälineitäni?
      - Ei hän voi. Hän on vasenkätinen.

• AitoMdK

todellinen enneuni :-)!

• AitoMdK

Ihmiskunnan historiassa on luovuus yhdistetty usein uniin, jo paljon ennen
      kuin Freud alkoi kehitellä uniteorioitansa.

Symbolistit – Redon, Gauguin, Ensor – käyttivät usein unien kuvakieltä
      tauluissaan. Goya maalasi kauheita olioita joita hän oli nähnyt unissaan.
      Dalí (surrealisti) esimerkiksi maalasi aivan todellisia, omituisia muistikuvia
      unistaan. Monelle hänen unimaisemansa vaikuttavat kummallisen tutuilta.

Monet teoreetikot, samoin kuin taiteilijat ja kirjailijat ovat puhuneet unten ja
      taiteellisen työn yhtäläisyyksistä.
      Luovuusprosessia edeltää usein kausi, jolloin eletään kuin unessa, ennenkuin
      työ alkaa hahmoittua .

Itse olen kirjoittanut päiväkirjoja parinkymmenen vuoden aikana ja kirjoittanut
      muistiin myös kummallisimmat unet, mitä olen nähnyt.
      Jotkut unikuvat ovat niin vahvasti mielessä että jos pystyisin niin olisi jännittävää
      maalata ne!

• LXX+

"Niin uljaat linnat, pilviin vievät tornit,
        Ylevät templit, tämä maankin pallo
        Eloineen kaikkinensa kerran raukee
        Ja jäljettömiin katoo niinkuin tääkin
        Oleeton harhahurmos (tark. näytelmää). Sama kude
        On meissä kuin mik´unelmissa on
        Ja unta vaan on lyhyt elämämme."
        (William Shakespeare: Myrsky)

Luen par´aikaa unenomaista Anthony Holdenin kirjoittamaa William Shakespearen elämäkertaa. Sanon unenomaista, koska W.S:n henkilö on häipynyt näytelmiensä taakse. On selvää, että joku on näytelmät kirjoittanut, mutta kuka Shakespeare oli, jää mystisen verhon taakse.

Miksi monet suuret taiteilijat ovat jääneet töidensä taakse, johtunee yksinkertaisesti siitä, että heidän oma aikansa ei ole heitä tunnistanut.

• ellumari
        LXX+ kirjoitti:

Luen par´aikaa unenomaista Anthony Holdenin kirjoittamaa William Shakespearen elämäkertaa. Sanon unenomaista, koska W.S:n henkilö on häipynyt näytelmiensä taakse. On selvää, että joku on näytelmät kirjoittanut, mutta kuka Shakespeare oli, jää mystisen verhon taakse.

Miksi monet suuret taiteilijat ovat jääneet töidensä taakse, johtunee yksinkertaisesti siitä, että heidän oma aikansa ei ole heitä tunnistanut.

Jo 18800-luvuulla kriitikoilla oli jumalainen valta.
        Jos en aivan väärin muista(sano jos muistan väärin!)niin August Ahlqvist teilasi säälimättömästi Kiven parassta tuotantoa, "Seitsemän veljestä."

Tässä näitä keskustelulupalstoja katsellesani huvitti kun joku runoilua harrastava tuttavamme sanoi olevansa tunnettu joskus tulevaisuudessa, vaikka aikamme ei häntä noteeraakkaan.

Minulla on paljon runoutta käsittelevää kirjallisuutta.
        Rakastan runoja ja kirjallisuutta yleensäkin.

• AitoMdK
        LXX+ kirjoitti:

Tuttavapiirissäni on aivan "oikeitakin" taiteilijoita ja he ovat kertoneet unissa saamistaan inspiraatioista.
        Eräs muusikkoystävä joka säveltää, on kertonut että hän on joskus herännyt syvästä unesta ja noussut ylös kirjoittamaan nuotteja johonkin sävellykseen jonka kanssa on "taistellut" eikä ole saanut työtä valmiiksi.
        Taiteilijat puhuvat inkubaatioajasta (tartunta-ajasta). Inkubaatio tulee latinalaisesta sanasta joka vapaasti suomennettuna tarkoittaa makuulle menoa.
        Eräs toinen, jo manalle mennyt, tunnettu ruotsalainen runoilija kertoi, että hänellä oli aina paperia ja kynä yöpöydällä. Hänkin kertoi heränneensä monta kertaa saatuaan jonkin idean, säeparin, joka oli heti kirjoitettava muistiin.

Kulttuurissamme arvostetaan taiteellisuutta, mutta unien merkitystä taiteen luomisessa ei ymmärretä.

• LXX+
        AitoMdK kirjoitti:

Tuttavapiirissäni on aivan "oikeitakin" taiteilijoita ja he ovat kertoneet unissa saamistaan inspiraatioista.
        Eräs muusikkoystävä joka säveltää, on kertonut että hän on joskus herännyt syvästä unesta ja noussut ylös kirjoittamaan nuotteja johonkin sävellykseen jonka kanssa on "taistellut" eikä ole saanut työtä valmiiksi.
        Taiteilijat puhuvat inkubaatioajasta (tartunta-ajasta). Inkubaatio tulee latinalaisesta sanasta joka vapaasti suomennettuna tarkoittaa makuulle menoa.
        Eräs toinen, jo manalle mennyt, tunnettu ruotsalainen runoilija kertoi, että hänellä oli aina paperia ja kynä yöpöydällä. Hänkin kertoi heränneensä monta kertaa saatuaan jonkin idean, säeparin, joka oli heti kirjoitettava muistiin.

Kulttuurissamme arvostetaan taiteellisuutta, mutta unien merkitystä taiteen luomisessa ei ymmärretä.

Yksi komeimmista unien runoilijoista ja kuvittajista on William Blake 1800-luvulta. Tunnetko MdK? Pistän vinkin http://www.blakearchive.org/

• LXX+
        ellumari kirjoitti:

Jo 18800-luvuulla kriitikoilla oli jumalainen valta.
        Jos en aivan väärin muista(sano jos muistan väärin!)niin August Ahlqvist teilasi säälimättömästi Kiven parassta tuotantoa, "Seitsemän veljestä."

Tässä näitä keskustelulupalstoja katsellesani huvitti kun joku runoilua harrastava tuttavamme sanoi olevansa tunnettu joskus tulevaisuudessa, vaikka aikamme ei häntä noteeraakkaan.

Minulla on paljon runoutta käsittelevää kirjallisuutta.
        Rakastan runoja ja kirjallisuutta yleensäkin.

Oliko Näköala sillalta hyvä? Sulla on nyt vertauskohta Tsehoviin. Kyllähän muutamat Millerin näytelmät, kuten Kauppamatkustajan kuolema ja (oliko se) Tulikoe, ovat maailmanluokan näytelmiä.

MdK käynnisti unien kautta eliitiluokan kulttuurikeskustelun. Mielelläänhän näistä, niillä tiedoin kun sattuu olemaan, juttelee.

• AitoMdK
        LXX+ kirjoitti:

Yksi komeimmista unien runoilijoista ja kuvittajista on William Blake 1800-luvulta. Tunnetko MdK? Pistän vinkin http://www.blakearchive.org/

On jäänyt mieleen eräs maalaus, jonka näin Tate Gallery´ssä Lontoossa. Muistaakseni taulun nimi oli Compassion (myötäeläminen).
        Blake elätti itsensä kuvittajana, mutta hänen lahjansa tulivat esille niin runoudessa kuin symboolisissa maalauksissakin.

Näkemäni taulu esitti elotonta, maassa makaavaa naista. Hänen yläpuolellaan leijailee kaksi naista hevosella ratsastaen, tuuli hulmuttaa heidän hiuksiaan. Toinen naisista katsoo alas, käsissään hän pitelee pientä lasta.

Taulu on Shakespearin teoksen kuvituksesta, missä Macbeth mietiskelee Duncanin murhan seurauksia.

Taulu (akvarelli) on maalattu hyvin pikkutarkasti, mutta poikkeaa perinteisestä asetelmasta ja perspektiivistä ja loihtii esiin mystillisen maailman, missä todellisuus ja mielikuvitus sulautuvat yhteen.

Blake oli muuten sitä mieltä että henkinen maailma on tärkeämpi kuin materialistinen...

• ellumari
        LXX+ kirjoitti:

Oliko Näköala sillalta hyvä? Sulla on nyt vertauskohta Tsehoviin. Kyllähän muutamat Millerin näytelmät, kuten Kauppamatkustajan kuolema ja (oliko se) Tulikoe, ovat maailmanluokan näytelmiä.

MdK käynnisti unien kautta eliitiluokan kulttuurikeskustelun. Mielelläänhän näistä, niillä tiedoin kun sattuu olemaan, juttelee.

Klassikko ja menee vielä kolme kertaa Kansallisessa. Tarkoitan että en oikeastaan voisi suositella, jos tykkäät tosi draamasta, tai komiikasta.

Minun täytyisi saada nauraa. Elämä on niin arkista ja täynnä rutiineja.
        Nyt olen siirtymässä komedialinjalle.

Tulethan mukaan!

• LXX+
        ellumari kirjoitti:

Klassikko ja menee vielä kolme kertaa Kansallisessa. Tarkoitan että en oikeastaan voisi suositella, jos tykkäät tosi draamasta, tai komiikasta.

Minun täytyisi saada nauraa. Elämä on niin arkista ja täynnä rutiineja.
        Nyt olen siirtymässä komedialinjalle.

Tulethan mukaan!

Ymmärrän hyvin. Olet katsonut Tsehovia ja nyt Milleriä. Kummatkaan eivät ole kevyitä juttuja. Luulen kuitenkin niiden jättäneen sisimpääsi ihan hyvän jäljen.
        Mulla on yksi kuuman etelän mielikirjailija, Tenessee Williams. Näin 1950-luvulla Helsingissä, kun Ella Eronen ja Tauno Palo vetivät yhdessä näytelmän Kissa kuumalla katolla. Wäinö Aaltonen oli tehnyt lavastuksen. Senkin muistan, joten...

• ellumari
        LXX+ kirjoitti:

Ymmärrän hyvin. Olet katsonut Tsehovia ja nyt Milleriä. Kummatkaan eivät ole kevyitä juttuja. Luulen kuitenkin niiden jättäneen sisimpääsi ihan hyvän jäljen.
        Mulla on yksi kuuman etelän mielikirjailija, Tenessee Williams. Näin 1950-luvulla Helsingissä, kun Ella Eronen ja Tauno Palo vetivät yhdessä näytelmän Kissa kuumalla katolla. Wäinö Aaltonen oli tehnyt lavastuksen. Senkin muistan, joten...

Elizabeth Taylor "Kissa kuumalla katolla" oli leffassa se "juttu".

Hei, olivatko Ella "Diiva"Eronen ja Tauno Palo todellakin samassa näytelmässä.

Entä muissa yhteisissä? Kerro!

• Maalaismies*
        ellumari kirjoitti:

Elizabeth Taylor "Kissa kuumalla katolla" oli leffassa se "juttu".

Hei, olivatko Ella "Diiva"Eronen ja Tauno Palo todellakin samassa näytelmässä.

Entä muissa yhteisissä? Kerro!

Heitin tähden Maalaismiehen perään, kun noita roomalaisia LXX:ää vierastavat kaikki. Eihän sitä parikymppisenä tajunnut, mitä oli näkemässä, kun Ella ja Tauno pistivät parastaan. Tuo "Kissa kuumalla katolla" jäi erityisesti mieleen. Oli muitakin, mutta valehtelen, jos kerron sellaista mistä en ole varma. Saatan sekoittaa "Käärmeennahkatakin" elokuvaan, missä Marlon Brando jne...

Mutta tiedätkö ellumari. Sulle salaisuuden kertoa mä voisin. Olen kätellyt (ja small talkia) Humbhrey Bogartia Pariisin Luxemburgin puistossa vuonna 1952, kun hän teki viimeistä elokuvaansa "Nainen Pariisissa". Ethän kerro kenellekään!

• ellumari
        Maalaismies* kirjoitti:

Heitin tähden Maalaismiehen perään, kun noita roomalaisia LXX:ää vierastavat kaikki. Eihän sitä parikymppisenä tajunnut, mitä oli näkemässä, kun Ella ja Tauno pistivät parastaan. Tuo "Kissa kuumalla katolla" jäi erityisesti mieleen. Oli muitakin, mutta valehtelen, jos kerron sellaista mistä en ole varma. Saatan sekoittaa "Käärmeennahkatakin" elokuvaan, missä Marlon Brando jne...

Mutta tiedätkö ellumari. Sulle salaisuuden kertoa mä voisin. Olen kätellyt (ja small talkia) Humbhrey Bogartia Pariisin Luxemburgin puistossa vuonna 1952, kun hän teki viimeistä elokuvaansa "Nainen Pariisissa". Ethän kerro kenellekään!

Minä rakastin Humphery Bogartia nuorena likkana.
        Nyt kyllä täytyy sanoa yksi kielteinen asiakin hänen vaikutuksestaan minun tapoihini.

Tääkin on kyllä salaisuus..oikeestaan.

Aloin röökata vasta sen jälkeen kun näin Humpheryn kaikissa elokuvissaan savuke suussaan.

Nyt olen ollut vuosikausia polttamatta tupakkaa, mutta se seksikäs katse poltaa muistoissani....

• Taivaanrannanmaalari
        AitoMdK kirjoitti:

olen kuvantekijä ja kaikki kuvani syntyvät tuosta alitajunnan ja mielen tietoisempien kerrosten yhteistyöstä.

Oikeastaan se tila missä luovuus elää... on selkeän unennäön ja valvetilan rajamailla. L. se on aktiivista seurustelua alitajunnan kanssa.

Aborginaaleja kuvantekijät ja muusikot kaikki tyynni...

Tuo sisäisen maailman kanssa seurustelu on niin palkitsevaa, että siihen nautintoon jää koukkuun ja se saa taiteilijan tekemään kuvia päivästä päivään. Motivaattorisksi ei riittäisi maallinen mammona, eikä aitoja, puhutelevia kuvia voi rahasta tai tilauksesta tehdäkään.

• Taivaanrannanmaalari kirjoitti:

olen kuvantekijä ja kaikki kuvani syntyvät tuosta alitajunnan ja mielen tietoisempien kerrosten yhteistyöstä.

Oikeastaan se tila missä luovuus elää... on selkeän unennäön ja valvetilan rajamailla. L. se on aktiivista seurustelua alitajunnan kanssa.

Aborginaaleja kuvantekijät ja muusikot kaikki tyynni...

Tuo sisäisen maailman kanssa seurustelu on niin palkitsevaa, että siihen nautintoon jää koukkuun ja se saa taiteilijan tekemään kuvia päivästä päivään. Motivaattorisksi ei riittäisi maallinen mammona, eikä aitoja, puhutelevia kuvia voi rahasta tai tilauksesta tehdäkään.

Kuvilla ja unilla on syvää vuorovaikutusta keskenään, samoin kuin unilla ja muillakin taiteen aloilla.
        Ensimmäinen vaikutelma unista ja maalauksista tai veistoksista; eläytyminen kertomukseen tai uneen missä aikarajoilla ei ole merkitystä tulee esille selvästi musiikissa ja kirjallisuudessa; voimakkaat vastakohtaisuudet sekä unissa että taiteessa; epätavallinen vitaliteetti joka sisältyy uniin ja tulee esille taiteilijan töissä.

Unet ja taide sisältävät vahvoja tunnelatauksia.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      5003
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4239
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2125
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1898
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1493
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94