Aina ollaan väännetty aiheesta että kumpi merkkaa enemmän tehot vai vääntö.
Entäs sitten tulevaisuudessa kun autot on sähkömoottorilla.
Voiko sähkömoottoreissa olla merkittäviä eroja väännön suhteen.
Yksi asia on varmaan sähkömoottorin etu ainakin että se reakoi nopeemmin
ja antaa siis tehot käyttöön nopeammin kuin mikään polttoainemoottori.
Sähkö kun liikkuu nopeammin kuin palamistapahtuma. Polttoainetoiminen moottori on hitaampi jo siksikin että sen mekanismi on raskas ja paljon vastusta tuottava.
Entäs sähkömoottorin vääntö
13
2898
Vastaukset
- akkuankka
Sähkömoottori antaa maksimiväännön heti nollasta alkaen ja vääntö pienenee kohti kierrosalueen yläpäätä. Se on normaaliin ajoon oikein hyvä voimanlähde.
Moottori itsesään on koeteltua tekniikkaa. Nyt pitää vaan saada akkkujen kapasiteettia parannettua ja keksittävä miten ison akun saa ladattua nopeasti kaatamatta koko jakeluverkkoa samalla.
Jos esimerkiksi Teslalla haluaisi ajaa 1000 km normaalia talviajoa yhdellä latauksella, niin siinä pitäisi olla n. 250 kWh:n akku. Jos tämä akku haluttaisiin ladata tyhjästä täyteen 5 minuutissa, niin laturissa pitäisi olla tehoa n. 3 megawattia. Se on saman verran, kuin VR:n Sr1-sähköveturin teho.- vaihtoakut
Huoltoasemilla on jo vaihtoakkuja joissain maissa, mutta ne voisi hankkia kotiinkin jos ei ole aikaa ladata täyteen. Varalla autossa voi olla myös pieni polttomoottori lataamaan akkuja.
- Kätevää, eikötotta?
Akut saatatisiin ladattua helposti esim kätevällä DN200 kokoluokan kaapelilla.
- Järki käteen
Moottorin teho on pyörimisnopeuden ja vääntömomentin tulo.
Koska polttomoottori liikkeellelähdössa tuottaa pienen momentin ja siten pienen tehon koska molemmat momentti ja pyörimisnopeus ovat pienent
Polttomoottorin momentti ja tehokin ovat niin pienet että tarvitaan ulkopuolista energiaa käynnistämään polttomoottori. Suurin teho saavutetaan vaikkapa 60 k/s. Polttomoottori vaatiikin välityssuhteen muuntimen.
Sähkömoottoreita on monen tyyppisiä.
Kuitenkin se jota autoissa käytetään antaa suurimman momentin pienimmillä kierroksilla ja momentti pienenee kierrosten kasvaessa.
Kyseessä on siis lähestulkoon vakiotehomoottori ja taysi teho ja suurin momentti on saatavissa jo nollakierroksilla.
Sähkömoottorissa ei tarvita vaihteistoa.
Juuri siitä syystä sähköauton energiahyötysuhde on moninkertaisesti parempi verrattuna polttomoottoriautoon.
Toisaalta latausaika ei useimmissa tapauksissa ole ongelma.
Autoahan seisotetaan 98% ajasta. Vain poikkeustapauksissa tarvitaan yli 100 km ajomatkaa päivässä.
Sähköauton yleistymistä estää auton luonnottoman pitkä elinikä, huoltovapaus, latausmahdollisuus bisneksen puute.
Autoteollisuuden haluttomuus siirtyä teknologian alueelta toiselle.- toimintasäde ratkaisee
Entäs pakkasen vaikutus toiminta-aikaan?
Aika monelle ei riitä se max 100km/pv.
Volvo on kehittänyt 2l 4 pyttyisen bensa
moottorin ,jossa on 450 hv. Varmaan kohta muutkin valmistajat tekee vastaavia. Niissä ei taida olla juuri
viivettä kiihtyvyydessä liikkeelle-
lähdössä. - tätäpäivää
toimintasäde ratkaisee kirjoitti:
Entäs pakkasen vaikutus toiminta-aikaan?
Aika monelle ei riitä se max 100km/pv.
Volvo on kehittänyt 2l 4 pyttyisen bensa
moottorin ,jossa on 450 hv. Varmaan kohta muutkin valmistajat tekee vastaavia. Niissä ei taida olla juuri
viivettä kiihtyvyydessä liikkeelle-
lähdössä.Teslalla ajelee vähintään 200km myös pakkasessa jos ajelee normaalin liikenteen tahtiin. Se riittää 99% autoilijoista päivittäiseen ajoon.
- antakee mulle tesla
toimintasäde ratkaisee kirjoitti:
Entäs pakkasen vaikutus toiminta-aikaan?
Aika monelle ei riitä se max 100km/pv.
Volvo on kehittänyt 2l 4 pyttyisen bensa
moottorin ,jossa on 450 hv. Varmaan kohta muutkin valmistajat tekee vastaavia. Niissä ei taida olla juuri
viivettä kiihtyvyydessä liikkeelle-
lähdössä.Reipasta talviajoa Teslalla, sisältäen 800 metriä nousua. Toimintasäde silti n. 300 km. Siistimmällä ajotavalla ja tasaisemmassa maastossa yhdellä latauksella pääsee talvellakin lähemmäs 400 km.
http://www.youtube.com/watch?v=XZ5PqPeOPT0 - Entäs lomamatkat?
tätäpäivää kirjoitti:
Teslalla ajelee vähintään 200km myös pakkasessa jos ajelee normaalin liikenteen tahtiin. Se riittää 99% autoilijoista päivittäiseen ajoon.
Useimmilla autoilijoilla on vähintäänkin muutaman kerran vuodessa myös pitempiä matkoja tai määränpäästä puuttuu latausmahdollisuus. Sähköauto ei enää olekaan niin edullinen, jos näitä reissuja varten pitää tehdä erityisjärjestelyjä.
- antakee mulle tesla
Entäs lomamatkat? kirjoitti:
Useimmilla autoilijoilla on vähintäänkin muutaman kerran vuodessa myös pitempiä matkoja tai määränpäästä puuttuu latausmahdollisuus. Sähköauto ei enää olekaan niin edullinen, jos näitä reissuja varten pitää tehdä erityisjärjestelyjä.
Ladata voi myös matkalla. Nykymaailmassa vaatii jo hiukan yritystä päästä parin sadan kilometrin päähän lähimmästä pistorasiasta. Sähköautoa voi ladata missä vaan on sähköä saatavilla.
toimintasäde ratkaisee kirjoitti:
Entäs pakkasen vaikutus toiminta-aikaan?
Aika monelle ei riitä se max 100km/pv.
Volvo on kehittänyt 2l 4 pyttyisen bensa
moottorin ,jossa on 450 hv. Varmaan kohta muutkin valmistajat tekee vastaavia. Niissä ei taida olla juuri
viivettä kiihtyvyydessä liikkeelle-
lähdössä.Kyllä ne Kiinalaiset osaa.
- 2.4 STW
Akkujen suhteen kannattaa muistaa että ne lämpenevät käytössä ja niinpä saavuttavat pakkasellakin aika pian maantienopeudessa kesäisen ulkolämpötilan. Jopa hybrideissä akuille jäähdytyspuhallin jotta akku ei sulaisi kesällä.
Akun voisi myös lämmittää valmiiksi ja latauksessahan se lämpiääkin.
Sähkömoottorin momenttia rajoittaa sen kestämä virran määrä. Tehoa rajoittaa maksikierrosnopeus mikä yleensä ei ole ongelma ja teholähteen syöttökyky. Sähkömoottori kykenee tuottamaa kaikilla kierroksilla saman vääntömomentin mutta se edellyttää että teholähde kykenee tarjoamaan saman virran myös maksisyöttöjännitteellä. Ajoneuvokäytössä ei oikein ole mieltä rakentaa järeää jännitettä nostavaa teholähdettä vaan tyydytään siihen että maksimi jännite on akuston jännite. - ingenjööri
Sähköautoissa ja -moottoripyörissä alavääntö on rajoitettu, koska voimansiirto ei kestäisi enempää tai pito ei riittäisi.
Uusi Tesla kiihtyy sataseen 3,2 sekunnissa.
Sähkömoottoria voidaan ohjata paljon tarkemmin ja vääntö on jatkuvaa. Siksi pito on parempi. - äteritsiputeritsi
Väitteeseen että pistorasioita on jokapuolella niin onhan niitä pysäköityjä autojakin. En kuitenkan voi ottaa niistä polttoainetta. En myöskään usko että jokainen pistorasia on käytettävissä auton lataukseen.
En myöskään ymmärrä miksi tampereen ja kolarin välillä pitäisi pysähtyä "tankkaamaan".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496635Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6682842Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831249Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.931220- 841215
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611123- 891120
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361089- 721002
- 232893