Tehtäköön heti alussa selväksi että itsekin olen keskikokoisen uroskoiran omistaja. Tämä on minulla jo kolmas koira elmäni aikana.
Itselleni on aina ollut aivan selvä asia että en päästä omaa koiraani ainakaan kysymättä muiden koirien lähelle, eli en ns. tuppaudu väkisin häiritsemään muiden koiran ulkoiluttajien, enkä sivullisten liikkumista ja lenkkeilyä. Kävelytän koiraani vasemmalla puolellani ja annan tilaa pyöräilijöille ja muille jalankulkijoille kävelemällä aivan kävelytien vasemmassa reunassa. Koira saa haistella hajuja omaan tahtiinsa vasemmalla puolellani. Kun vastaan tulee toinen koirakko, teemme ohituksen vasemman kautta, siten, että itse ja se toinen ihminen jäämme koiriemme väliin, jolloin koirat ovat ulommaisina ohitustilanteessa.
Asuin aiemmin erään kaupungin keskustassa, ja totesin että asiallisen koiran ulkoilutuksen, ja tarkemmin sanottuna ohittamisen osasti ehkä n. 50-60 % koiran ulkoiluttajista. Ärstytti kuinka moni sitä ei osannut ja joskus oli pakko pyytää kohteliaasti vastaantulija ottamaan oman koiransa lyhyelle hihnalle ja tekemään ohitus.
Jokin aika sitten muutin esikaupunkialueelle / lähiöön ja täytyy sanoa, että tilanne on aivan kerta kaikkiaan onneton: varovaisesti arvoiden vain 2 kymmenestä osaa lenkillä tehdä aivan perus ohituksen. Koirakoulu käymättä? Vai tiedetään, mutta ei välitetä?
Jäädään paikalleen jököttämään koiran kanssa, ja annetaan koiran "vaania" makuuasennossa, ja kun tulemme kohdalle, "vaaniva" koira syöksähtää pitkässä hihnassa tai fleksissä ihan oman koirani tuntumaan. Tai sitten kävellään hitaasti kohti, ja sitten annetaan räksyttävän ja rähjäävän ja syöksähtelevän koiran pitkässä hihnassa rynnätä aivan lähelle minua ja koiraani.
Ihmettelen, miksi muissa maissa koirien kasvatus ja koulutus onnistuu, mutta Suomessa useimmiten havaintojeni mukaan ei. Jopa välimeren maissa, jossa on paljon rennompi ja välittömämpi kulttuuri kuin Suomessa, koirien kanssa osataan liikkua fiksusti.
Osaamattomuus koirien ulkoilutuksessa Suomessa
28
357
Vastaukset
- enerkiapakkaus
Totta mitä kirjoitit. Lisäisin vielä kommenttiisi, että on vastaantulijoissakin vikaa. Koiranomistajat jotka ulkoiluttavat useampaa koiraa, valtaavat koko pyörätien. Ohitustilanteet ovat erittäin hankalia, aina ei pysty väistämään ojanpuolelle vastaan tulevia koiria. Mielestäni on itsestäänselvää, että yhden koiran taluttaja väistää. Mielestäni kumminkin tarvitsisi vastaantulevan koiran tai koirien omistajan/omistajien huomioida se, ettei vastaantulevan tarvitsisi hypätä ojanpuolelle. Myöskin äidit/isät lapsineen ja rattaineen, ovat mielestäni väistämisvelvollisia, niin etteivät täyttäisi koko pyörätietä. Myöskin pyöräilijät saisivat antaa äänimerkkinsä, tarpeeksi ajoissa, eikä koiran kohdalla, myöskin saisivat hiljentää vauhtiaan. Koira säikähtää helposti ja näin voi syntyä vaaratilanteita. Näin pimeäntullen olisi myöskin hyvä, että koira ja taluttaja näkyisivät riittävän hyvin. Halpa henkivakuutus turvaliivit kummallekkin.
- juurikin näin
olet oikeassa, monta hyvää pointtia tuli tuossa.
- rte5t5t
Entisenä lähiöasukkina sanoisin, että koirakohtaamisia ei ollut riittävästi hyvän hihnakäytöksen vakiinnuttamiseksi. Siihen kuin yhdisti hiukan omaa saamattomuutta - eihän sitä kehdannut alkaa koulutusapua kysellä, tuntemattomilta ihmisiltä - niin koira ei päässyt "turtumaan" lähelle tuleviin muihin koiriin. Muita koirakoita tuli nähtyä ehkä 4 krt/vko eikä se millään riitä oman koiran kouluttamiseen - varsinkin, kun suurin osa on mainitsemasi tapaisia rähisijöitä ja tempoilijoita. Samoin omaa koiraansa ei päässyt kouluttamaan eroon huonoista kokemuksistaan, kun vastaantulijoita oli niin vähän. Omat koirakaverit toki otettiin vastaan häntä heiluen, mutta vieraille rähjättiin senkin edestä.
Kaupunkiin muutettua remmirähjäni joutui näkemään koiria vähintään 4 kpl TUNNISSA. Vuosikaudet ongelman kanssa painittuani ei tarvittu kuin kahden viikon koulutus ja tadaa, minulla oli moitteetta muut koirat ohittava sesse.
Minusta tuntuu, että koirat eivät pääse lähiöoloissa tottumaan toisiinsa kunnolla. Niiden myös annetaan liikkua vapaammin ("ei oo niin nuukaa vaikkei ruodussa aina oliskaan") ja koiran huono käytös ei esim. riskeeraa naapurisopua yhtä todennäköisesti kuin kaupunkilainen remmirähjä.- näin meillä
Meillä tuo liian vähän vastaantulevia koiria omalla asuin alueella hoidettiin seuraavasti.
Osallistuttiin koiran koulutus kurssille, jossa siis muitakin koiria.Harjoitellaan ohituksia, ja koiran perustottelevaisuutta.
Mentiin koirankanssa usein kaupunkilenkille, jossa nähtiin paljon koiria.Kaupunkeja voi vahdella, jottei itse kyllästy.
Käytiin useissa lähiseuduilla pidettävissä mätsäreissä, jossa kokoontuu suuri joukko koiria.Mätsärit kestävät minimissään pari tuntia, joten siinä on jo harjoitus aikaa hyvin.
Ja tuota jatketaan koiran ensimmäiset vuodet.Niin usein kuin vain kerkeää.Taatusti tulee koirasta sosiiallinen ja hyväkäytöksinen.Suosittelen kokeilemaan;) - 5+10
"Minusta tuntuu, että koirat eivät pääse lähiöoloissa tottumaan toisiinsa kunnolla. Niiden myös annetaan liikkua vapaammin ("ei oo niin nuukaa vaikkei ruodussa aina oliskaan") ja koiran huono käytös ei esim. riskeeraa naapurisopua yhtä todennäköisesti kuin kaupunkilainen remmirähjä. "
Miten minusta tuntuu että olet käsittänyt sanan "lähiö" jotenkin väärin. Se ei tarkoita sitä maaseutua joka ympäröi jokaista suomalaista pikkukylää. Se tarkoittaa aluetta jonne on rakennettu tiiviiseen rykelmään kerrostaloja ostosparasiitin ympärille ja joka sijaitsee usean kilometrin päässä kaupungin keskustasta. Lähiössä on asukkaita n.10000 henkilöä ja käyttävät kulkemiseensa joko kaupungin sisäistä joukkoliikennettä tai omia kulkuneuvojaan. Ja koiria todellakin mahtuu tällaiseen alueeseen niin että koirakohtaamisia tapahtuu taatusti useammin kuin 4krt/viikko.
- vääriä valintoja
Koirista mitään tietämättömät valitsevat koiran pelkän ulkonäön perusteella.Yleensä valitaan se liian haastava rotu.Sakemanni on hyvin yleinen valinta, muistetaan miten fiksu Roi olikaan telkkarissa.Ja nykyään myös leveä hymyiset koirat saavat aikaan ihastusta ihmisissä, jotka eivät tiedä kyseisten rotujen käyttötarkoitusta tai historiaa olenkaan.Eivätkä vaivaudu ottamaan niistä edes selkoa.Vasta sitten, kun ongelmia jo on.
Ja kun koira ei osaa käyttäytyä, ei omistaja osaa tehdä mitään, kun ei ole kokemusta koirista.
On vain mielessä se kuva jonka näki, tai tv ohjelma, ja siinä hyvin käyttäytyvä koira.Valitettavasti kuvat eivät toteudu, eikä ainutkaan koira käyttäydy niin kuin televisoin koulutettu koira, ja niissähän käytetään kymmeniä koiria, näyttelemässä sitä yhtä .
Usein valitaan ihan väärä rotu, joka ei sovellu ensikertalaiselle.Eikä edes oteta selkoa rodun taipumuksista.Lopulta ollaan ihmeissään, kun koira vaikuttaa agressiiviselta, eikä siltikään tajuta , että jotain tarvitsis tehdä.
Jos menet sanomaan koiran holtittomasta käytöksestä, että kouluta tai kiellä koiraasi.Tai että etkö tajua ettäs e on vaaraksi muille, kun hyökkii kohti hampaat paukuen.Niin johan ollaan nyrpeitä, ja vedetään hernettä nenään...nykypäivän koiranomistajat -_- - Aika outoa
Ihmettelen vähän muutenkin, miten täällä Suomessa on niin huonotapaisia ja agressiivisia koiria. Kun asuin Berliinissä, Prenzlauerbergissä, käytännössä kaikki koirat kaduilla ja puistoissa olivat irrallaan ja seurailivat omistajiaan omaan tahtiinsa. Eikä koskaan mitään rähinää.
- sama havainto
Saman havainnon tein itsekin ollessani Berlinissä. Koirat ovat irti, mutta seuraavat kiltisti ulkoiluttajaansa, eivätkä lähde mihinkään omin päin. Ei edes muiden koirien luokse.
Veikkaampa että ainakin osa selittyy sillä, että Suomessa on erilainen koirien koulutuskulttuuri kuin Saksassa. Suomessa on suhteellisen vähän niitä kouluttajia, jotka lähtevät lauma- ja laumanjohtaja -ajattelusta, kun taas Saksassa korostetaan että ihminen on, ja täytyy olla aina ja joka tilanteessa koiran johtaja.
Suomessa on paljon tätä namujen avulla kouluttamista, joka itse asiassa soveltuu vain kaikkein pehmeimmille ja "kilteimmille" ( eli ei-dominoiville) koirille.
Suomessa on myös aivan järjetön muoti ottaa isoja koiria. Mitä ihmettä tekee rekisteröintitilastojen kärjessä isot, käyttöön soveltuvat rodut, kun suurinta osaa pidetään vain seurakoirina.
Eikä siinä kaikki, dopperit ja sakemannit ovat jo liian tavallisia, pitää saada vielä isompi tai erikoisempi rotu....- entä sitten?
Kyllä koiran on hyvä olla sen kokoinen ettei se kuole ampiaisen pistosta. Ja eihän tämä ketju ollut tuosta koirien koosta (?)
entä sitten? kirjoitti:
Kyllä koiran on hyvä olla sen kokoinen ettei se kuole ampiaisen pistosta. Ja eihän tämä ketju ollut tuosta koirien koosta (?)
Niin?: Tuolla epämääräisellä perusteella ostetun koiran, labradori, kultsi, saku, bokseri ym, melko isojen koirien ulkoiluttaminen on kaikkea muuta kuin hallitun näköistä. Vastaan on tullut noita em. rotuja jotka ovat niin agressiivisia ja huonosti hallinnassa että niiden taluttajat hätkähtävät, jos edes ihminen menee vähän lähempää, saati toinen koirakko. Todellakin osaamattomuutta koirien ulkoilutuksessa.
- Jepppp
entä sitten? kirjoitti:
Tai kyyn puremasta. Mutta joo tollakin nyt on vaan ongelma isojen koirien suhteen ja täytyy asiaansa tähänkin tuputtaa, aiheeseen ei liity kyllä mitenkään.
- Jepppä
suomutaa kirjoitti:
Niin?: Tuolla epämääräisellä perusteella ostetun koiran, labradori, kultsi, saku, bokseri ym, melko isojen koirien ulkoiluttaminen on kaikkea muuta kuin hallitun näköistä. Vastaan on tullut noita em. rotuja jotka ovat niin agressiivisia ja huonosti hallinnassa että niiden taluttajat hätkähtävät, jos edes ihminen menee vähän lähempää, saati toinen koirakko. Todellakin osaamattomuutta koirien ulkoilutuksessa.
Paremmin ne isot on koulutettu juuri kokonsa takia. Eivät ole häiriöksi kuten pienet karvakasat joita tietysti pitää vielä olla useampi. On niitä kaiken kokoisia ulkomaillakin
- vali vali
Ja aina tätä samaa kukkahattuilua, oli aihe mikä hyvänsä. Kun ei itse tykkää niin ei saisi muutkaan tykätä.
Jepppp kirjoitti:
Tai kyyn puremasta. Mutta joo tollakin nyt on vaan ongelma isojen koirien suhteen ja täytyy asiaansa tähänkin tuputtaa, aiheeseen ei liity kyllä mitenkään.
Toiset taas kertoo faktoina vanhoja tapoja ja uskomuksia, millä ei ole ole todellisuuspohjaa, esim. suurin osa koiranulkoiluttajista on erinomaisia koiranulkoiluttajia, isot koirat on koulutetumpia kuin pienet, tai että suurin osa koiria irtipitävistä ihmisistä pitävät irti vain koulutettuja koiria.
- 11+11
suomutaa kirjoitti:
Toiset taas kertoo faktoina vanhoja tapoja ja uskomuksia, millä ei ole ole todellisuuspohjaa, esim. suurin osa koiranulkoiluttajista on erinomaisia koiranulkoiluttajia, isot koirat on koulutetumpia kuin pienet, tai että suurin osa koiria irtipitävistä ihmisistä pitävät irti vain koulutettuja koiria.
Ei ole vastapäinkään mitään todellisuuspohjaa. Ja kyllä se niin on, että valtaosa koiranulkoiluttajista ulkoiluttaa hyvin, isot koirat yleensä ovat koulutetumpia kuin pienet, ja suurin osa irti kulkevista (omistajansa kanssa) koirista on hyvin koulutettuja.
Mutta teillepä on pääasia jauhaa ja suurennella negatiivisia asioita, kun ei positiivisista asioista voi valittaa.
- menisaikaasitten
Mua taas vaivaa nämä vastaantulijat, jotka pakonomaisesti kuljettavat koiraa aina vasemmalla. Pahimmassa tapauksessa kuljetaan vielä vastavirtaan vasenta laitaa kun muu liikenne on oikeanpuoleista. Tai kuljetaan hetki oikeaa puolta ja vastaantuleva koira joutuu pakostakin lähes kirsut vastakkain. Ja hoetaan miten he itse ovat niin maan päteviä ja kukaan muu ei osaa kulkea. Nämä ovat ehkä käyneet jonkun koulutuskurssin koiran kanssa, missä tämä on opetettu. Välillä mietityttää onko ne kouluttajat ikinä poistuneet sieltä neliskanttiselta pläntiltään todellisen liikenteen sekaan, kun hokevat vaan "koira aina vasemmalla"...:
Koira kuljetetaan pientareen puolella. Tarvittaessa jommalla kummalla sivulla. Koulutuskentällä tai -kisassa kuljetetaan vasemmalla sivulla aina. Julkinen liikenne on eri asia ja liikennesäännöt menevät yli koiran kanssa turailun.- ohituksesta kyse
Kyllä selkeintä on kuljettaa koirien ns. OHITUSTILANTEESSA vasemmalla puolella koiraa, siihen kuitenkin on useimmat koirat totutettu (jos niitä ylipäätään on opetettu ohitustilanteisiin) . Muutenhan puoli on melko yhdentekevä. Useimmat koirat kuitenkin opetetaan kulkemaan vasemmalla puolen muutenkin eikä vain ohitettaessa toinen koirakko.
Piennar tarkoittaa ajotien reuna-aluetta reunaviivan "toisella puolella" ajotiestä katsoen, ehkä tarkoitit kävelytien reunaa? Vai mitä meinasit? - Ei puoia
ohituksesta kyse kirjoitti:
Kyllä selkeintä on kuljettaa koirien ns. OHITUSTILANTEESSA vasemmalla puolella koiraa, siihen kuitenkin on useimmat koirat totutettu (jos niitä ylipäätään on opetettu ohitustilanteisiin) . Muutenhan puoli on melko yhdentekevä. Useimmat koirat kuitenkin opetetaan kulkemaan vasemmalla puolen muutenkin eikä vain ohitettaessa toinen koirakko.
Piennar tarkoittaa ajotien reuna-aluetta reunaviivan "toisella puolella" ajotiestä katsoen, ehkä tarkoitit kävelytien reunaa? Vai mitä meinasit?Jos piennar on oikealla puolella minä menen oikeaa puolta ja samaa puolta tulee vastaan toiset koirakot, toinen sitten väistää väliaikaisesti toiselle puolelle ohituksen ajaksi. Pientareelle jäävä koira on aina näin omistajan takana. Liikennesäännöt ei määrää puolia vaan järkeä voi käyttää että ohitus onnistuu helpoiten molemmilta ja koirat on ulommaisina. Vastaantulijasta kun ei voi tietää mitä tuumaa jos koirat menee ohi vierekkäin
- Commentti
ohituksesta kyse kirjoitti:
Piennar tarkoittaa ajotien reuna-aluetta reunaviivan "toisella puolella" ajotiestä katsoen, ehkä tarkoitit kävelytien reunaa? Vai mitä meinasit?Eilöhän tuo tarkoita sitä että jos on vaikka autotie kävelytien vierellä niin ei sillä autotien puolella vaan ojan, metsän, ryteikön, nurmialueen puolella missä on koiran turvallisin olla ja saa käyttää isompaa aluetta hyväkseen siinä kävelytien vieressä
- ohituksesta kyse
Ei puoia kirjoitti:
Jos piennar on oikealla puolella minä menen oikeaa puolta ja samaa puolta tulee vastaan toiset koirakot, toinen sitten väistää väliaikaisesti toiselle puolelle ohituksen ajaksi. Pientareelle jäävä koira on aina näin omistajan takana. Liikennesäännöt ei määrää puolia vaan järkeä voi käyttää että ohitus onnistuu helpoiten molemmilta ja koirat on ulommaisina. Vastaantulijasta kun ei voi tietää mitä tuumaa jos koirat menee ohi vierekkäin
Ok, nyt sytytti, joo, samaa mieltä sun kanssasi. Se on tärkeintä että koirat on ulommaisina.
Jos koira vetää maihin, toisen koiran lähestyessä on se myös aran alistuvan koiranmerkki. Aina se ei tarkoita sitä, että koira olisi hyökkäysasennossa. Nämä ohittamistilanteet ovat silloilla hankalia. Minä en silloin kuljeta koiraani siltakaiteen vieressä vaan kävelytien puolella. Monissa silloissa on isot välit kaiteissa ja koira voi pudota.
- ei kyttäystä
Ei se hyökkäysasento minustakaan ole. Itse tulkitsen tuon maihin menon siten että se maihin menevä koira ei välttämättä ole arka eikä alistuva, vaan se haluaa näyttää että on itse hyväntahtoinen ja haluaisi leikkiä eikä halua dominoida.
Olen kuitenkin omaa koiraani pennusta asti kieltänyt menemästä maahan kyttäämään vain siksi että 1) se likaantuu mahastaan jos on kuraista ja 2) todennäköisesti syöksähtää sieltä kun toinen koirakko tulee lähelle. Ja sitähän en voi tietää haluaako vastaantuleva koirakko "tutustua". Koirani on oppinut että ei yritäkään enää mennä kyttäysasentoon.
- eivoiolla
Koiran ulkoiluttajat kyllä osaa kulkea toisia häiritsemättä melkein kaikki. Ja jos nyt koira sattuu vähän nuuhkasemaan ohi mennessään niin sen ei luulis haittaavan muita kuin turhan nipottajia koiranvihaajia. Koko ongelma johtuu vaan Suomen huonosta ja koiravihamielisestä ilmapiiristä. Mitä jos täällä koira juoksisi irti puistossa omistajan perässä niinku kerrotte Saksassa olevan-heti joku dh ois urputtamassa jotakin kain noudattamisesta. Ja muute kyllä ne on nuo mammavalaat kärryineen ja kakaralaumoineen jotka kulkijoita kadulla haittaa ja kadut tukkii eikä koirakot!!!
- 5+44
Samaa mieltä! Onneksi meidän lähellä on niin fiksuja ihmisiä ja koiria ettei täällä ole häirikköjä, koiravihaajia, typeryksiä. Koirat on kiinni, paitsi läheisellä pellolla ja metsässä irti ne mitkä tottelevat, mukaanlukien omani. Täällä ei ole kuin yksi ongelmakoira, joka vihaa kaikkia koiria, sekin omistajien vika. Sitäkin pidetään asianmukasesti kiinni. Muut vastaantulevat koirat ovat iloisia hännänheiluttajia, eikä ongelmia ole ollut kenenkään kanssa.
Koiravihaajat/muut nipottajat ovat vaan elämäntapavalittajia, joille ei kelpaa mikään. Näkevätkin jo harhoja, meilläkin kaikki koirat kulkee kyllä ihan tien reunassa. Kummallista läpätystä taas - kenen omistamaa
5+44 kirjoitti:
Samaa mieltä! Onneksi meidän lähellä on niin fiksuja ihmisiä ja koiria ettei täällä ole häirikköjä, koiravihaajia, typeryksiä. Koirat on kiinni, paitsi läheisellä pellolla ja metsässä irti ne mitkä tottelevat, mukaanlukien omani. Täällä ei ole kuin yksi ongelmakoira, joka vihaa kaikkia koiria, sekin omistajien vika. Sitäkin pidetään asianmukasesti kiinni. Muut vastaantulevat koirat ovat iloisia hännänheiluttajia, eikä ongelmia ole ollut kenenkään kanssa.
Koiravihaajat/muut nipottajat ovat vaan elämäntapavalittajia, joille ei kelpaa mikään. Näkevätkin jo harhoja, meilläkin kaikki koirat kulkee kyllä ihan tien reunassa. Kummallista läpätystä taasMaanomistajan lupa on varmasti myös kaikilla jotka irti koiriaan pitävät, eikö?
Minä kysyn sitä aina, jos näen alueellani irtokoiria.Lupaa ei ole ketään pyytänyt.
Minä siirrän koiran aina niin, ettei ole vastaantulijan puolella, vaan että minä olen lähempänä vastaan tulevaa koiraa.Tämä siksi, että joiltakin ne koirat tuppaavat saamaan löysää hihnaa ohituksessa, ja hyökkävät muuten koirani luo.Kun olen välissä, jalan nostolla, estän hyökkäilijät.Toimii...on paljonkin ihmisiä, joita koirat raahaavat minne sattuu.He ovat arvaamattomia, tupaautuvien koiriensa kanssa, välillä tullaan luo myös hampaat vilkkuen ja äänellä. - Sepuree
kenen omistamaa kirjoitti:
Maanomistajan lupa on varmasti myös kaikilla jotka irti koiriaan pitävät, eikö?
Minä kysyn sitä aina, jos näen alueellani irtokoiria.Lupaa ei ole ketään pyytänyt.
Minä siirrän koiran aina niin, ettei ole vastaantulijan puolella, vaan että minä olen lähempänä vastaan tulevaa koiraa.Tämä siksi, että joiltakin ne koirat tuppaavat saamaan löysää hihnaa ohituksessa, ja hyökkävät muuten koirani luo.Kun olen välissä, jalan nostolla, estän hyökkäilijät.Toimii...on paljonkin ihmisiä, joita koirat raahaavat minne sattuu.He ovat arvaamattomia, tupaautuvien koiriensa kanssa, välillä tullaan luo myös hampaat vilkkuen ja äänellä.Ne ovat aina nämä samat tyypit, joille sattuu ja tapahtuu koirien kanssa... vuodesta toiseen. Jostain syystä samoja ihmisiä kiehtoo isot ja eksoottiset rodut. Usein heillä on harrastus- tai rahantekotaustaa koirien kanssa, oma koirat/ koirat ovat ihan henki ja elämä. Muiden ihmisten koirilla ei ole niin väliä.
- 5+44
kenen omistamaa kirjoitti:
Maanomistajan lupa on varmasti myös kaikilla jotka irti koiriaan pitävät, eikö?
Minä siirrän koiran aina niin, ettei ole vastaantulijan puolella, vaan että minä olen lähempänä vastaan tulevaa koiraa.Tämä siksi, että joiltakin ne koirat tuppaavat saamaan löysää hihnaa ohituksessa, ja hyökkävät muuten koirani luo.Kun olen välissä, jalan nostolla, estän hyökkäilijät.Toimii...on paljonkin ihmisiä, joita koirat raahaavat minne sattuu.He ovat arvaamattomia, tupaautuvien koiriensa kanssa, välillä tullaan luo myös hampaat vilkkuen ja äänellä."Maanomistajan lupa on varmasti myös kaikilla jotka irti koiriaan pitävät, eikö"
No täytyy sanoa kyllä että enpä usko, sillä kyseessä kaupungin pöpelikkö (olettaisin), jossa vuosikaudet -ehkä jopa -kymmenet- on koirat omistajineen kulkeneet. Samoin lenkkeilijät ilman koiria sekä lapset. On polut sinne niin muovautuneet ettei varmasti ketään kiinnosta kenen maata on, eikä myöskään maanomistajaa, muutenhan siellä olisi kieltokyltit. On tosiaan ihan metsämetsä, missä ei ole mitään muuta kuin puita, yksi reuna on peltoa, yksi moottoritietä ja kaksi reunaa rajoittuu okt-alueen katuun.
Kyseinen pelto minkä mainitsin, on juuri tuo sama metsän vieressä. Sekin on luultavasti kaupungin, koska se lohkotaan aikanaan tonteiksi ja siihen nousee taloja. Meidän tontti on viereisellä pellolla ja se tontti ostettiin myös kaupungilta. Jotain joku kävi siinä tänä kesänä mylläämässä, mutta eipä siitä mitään ole vuosikausiin kerätty eikä hoidettu mitenkään. Se on yleinen koirien paskapaikka täällä, eikä todellakaan kukaan ole kieltänyt siellä käymistä. Varmaan olis traktorimieskin jotain sanonut ollessaan hommissa, kun näki koiria paskalla, eipä voinut vähempää kiinnostaa. Jatketaan siis siellä käymistä, missä on vuosikaudet kaikki käyneet.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527080Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7053202Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1171413Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2211221Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081