Nyt visainen kysymys biologiaan perehtyneille. Voiko olla mahdollista, että vihreäsilmäinen nainen ja sinisilmäinen mies saavat ruskeasilmäisen lapsen? Isovanhemmilla ei ole ruskeita silmiä. Itse olen siinä tilanteessa, että epäilen, että isäni ei olekaan isäni. Toivottavasti joku osaa vastata, kiitos!
Onko talonmies ollut asialla???
19
2797
Vastaukset
- man
Lopeta salattujen elämien katsominen.
- Nasutin
Kyllä tämä on aivan paljastettua elämää, ja haluaisin todella tietää.
En ole biologi, mutta ota itse selvää, mihinkä saakka nämä pätevät
http://www.athro.com/evo/inherit.html
http://www.bbc.co.uk/science/genes/who_am_i/inheriting_genes/eyecolour_interactive.shtml
Todellinen tilanne on ilmeisesti vielä näitäkin mutkikkaampi, eli on täysin mahdollista, että...
- Keijo
Kysäse ihan piruuttasi isältäsi onko hän koskaan tullut ajatelleeksi miksi sinulla on ruskeat silmät kuntaas äidillä vihreät ja hänellä siniset.
- Hmmmm
Vihreissä silmissä on itseasiassa hieman ruskeaa pigmenttiä. Mitkä ovat isäsi ja äitisi veriryhmät, ja mikä on omasi?
- Nasutin
Kiitos osoitteista, niistä oli hyötyä! Sekä äitini, että isäni veriryhmä on 0, eli siitä ei käsittääkseni pysty mitään johtopäätöksiä tekemään, sillä omakin veriryhmäni on sama kuin heillä eli 0. Mutta tie vie isyystestiin, siellä se ainakin selviää =)
- Ens Rationis
Lukion biologian tunnilta tulee tosiaan mieleen, että vihreät silmät olisivat samat, kuin ruskeat. Ja ruskeat muistaakseni peittävät ominaisuutena siniset. Sanokaa vain jos muistan väärin, siitä on aikaa.
- milla
Ens Rationis kirjoitti:
Lukion biologian tunnilta tulee tosiaan mieleen, että vihreät silmät olisivat samat, kuin ruskeat. Ja ruskeat muistaakseni peittävät ominaisuutena siniset. Sanokaa vain jos muistan väärin, siitä on aikaa.
tulee mulle mieleen, eli vihreät silmät olis samaa sarjaa kuin siniset. Jos olen tässä oikeassa niin juttu menee suurinpiirtein näin:
Ruskea on dominoiva ja sininen resessiivinen (eli väistyvä). Näin ollen ruskeasilmäisillä voi olla yksi ruskeasilmäisyyden geeni ja yksi sinisilmäisyyden geeni. Sinisilmäisillä (ja vihreillä?) täytyy olla kaksi sinisilmäisyyden geeniä, että tämä ominaisuus näkyisi. Näin ollen ei ole mahdollista, että sini(vihreä?)silmäiset saavat ruskeasilmäisen lapsen.
Tämä juttu on jäänyt mieleeni, sillä eräs oppilas tajusi biologian tunnilla, ettei hän ruskeasilmaisenä voi olla sinisilmäisten vanhempiensa jälkeläinen. Hän tivasi asiaa vanhemmiltaan, ja selvisi, että hänet oli adoptoitu! milla kirjoitti:
tulee mulle mieleen, eli vihreät silmät olis samaa sarjaa kuin siniset. Jos olen tässä oikeassa niin juttu menee suurinpiirtein näin:
Ruskea on dominoiva ja sininen resessiivinen (eli väistyvä). Näin ollen ruskeasilmäisillä voi olla yksi ruskeasilmäisyyden geeni ja yksi sinisilmäisyyden geeni. Sinisilmäisillä (ja vihreillä?) täytyy olla kaksi sinisilmäisyyden geeniä, että tämä ominaisuus näkyisi. Näin ollen ei ole mahdollista, että sini(vihreä?)silmäiset saavat ruskeasilmäisen lapsen.
Tämä juttu on jäänyt mieleeni, sillä eräs oppilas tajusi biologian tunnilla, ettei hän ruskeasilmaisenä voi olla sinisilmäisten vanhempiensa jälkeläinen. Hän tivasi asiaa vanhemmiltaan, ja selvisi, että hänet oli adoptoitu!Ei asia aivan niin suoraviivainen ole, mikäli minä ymmärsin seuraavan linkin tarinat oikein
http://www.kumc.edu/gec/support/eyecolor.html
Entä sitten ihmiset, joiden silmät ovat keskenään eriväriset? Minäkin satun tuntemaan pari tällaista tapausta.- Ens Rationis
milla kirjoitti:
Tämä juttu on jäänyt mieleeni, sillä eräs oppilas tajusi biologian tunnilla, ettei hän ruskeasilmaisenä voi olla sinisilmäisten vanhempiensa jälkeläinen. Hän tivasi asiaa vanhemmiltaan, ja selvisi, että hänet oli adoptoitu!Tarkistin tuosta jäärän linkistä ja ei siinä muuta tullut ilmi, mutta vihreä on dominoiva siniseen nähden. Eli vihreä ja ruskea ovat ainakin tässä samalla viivalla.
Ens Rationis kirjoitti:
Tarkistin tuosta jäärän linkistä ja ei siinä muuta tullut ilmi, mutta vihreä on dominoiva siniseen nähden. Eli vihreä ja ruskea ovat ainakin tässä samalla viivalla.
Siellä oli eräässä tekstissä maininta, ettei nykyteorioilla voida vielä selvittää tapauksia, joissa sinisilmäiset vanhemmat ovat saaneet ruskeasilmäisiä lapsia.
Vai onkohan näissäkin tapauksissa ainakin toista sinisilmäistä jymäytetty?
- Tri Repe
Yleisesti voi sanoa että vihreät silmät aiheutava perimäaines on muunnos sinisestä. Sinen silmänväri on väistyvästi periytyvä ts. sinisilmäset vanhemmat voivat saada ainoastaan sini- tai vihreäsilmäisiä jälkeläisiä. Ruskeasilmäisten (vallitseva periytyvä) vanhempien lapsilla sen sijaan voi esiintyä kaikkia silmän värejä. Edellä mainitsemani ei ole kuitenkaan yksiselitteistä: niin ruskean, vihreän ja sinisen pigmenttien osuus vaihtelee yksilöiden silmissä, eikä täten ulkonäönperusteella voi ainoastaan sanoa todellista simänväriä. Todellisuudessa geeniemme tuottamat väripigmentit syntyvät hyvin monimutkaisten reaktioiden kautta (näihin osallistuvat useat geenit), joten en nyt lähtisi silmien värin perusteella pelkästään syyttämään äitiäsi. Entä onko isälläsi ja sinulla mitään yhdennäköisyyttä ? Geenitestit voivat ratkaista asian.
- Tri Repe
...että on olemassa useita sellaisia tapauksia joissa sinisilmäiset oikeaksi todistetut vanhemmat ovat saaneet ruskeasilmäisiä jälkeläisiä, eikä geneettistä syytä asialle ole löydetty. Eli et ole tosiaankaan mikään poikkeus.
- sinisilmäinen sisko
Tri Repe kirjoitti:
...että on olemassa useita sellaisia tapauksia joissa sinisilmäiset oikeaksi todistetut vanhemmat ovat saaneet ruskeasilmäisiä jälkeläisiä, eikä geneettistä syytä asialle ole löydetty. Eli et ole tosiaankaan mikään poikkeus.
Minulla on sinisilmäiset isä ja äiti. Siskolla ja minulla on siniset silmät, mutta kummallakin veljellä vihreänruskeat silmät. Olemme kaikki samojen vanhempien jälkeläisiä, mutta isämme isällä oli vihreänruskeat silmät, jotka veljet on perineet vanhempien silmien väristä huolimatta. Ruskeasilmäisyys voi perityä vieläkin kauempaa suvusta!
- Annie
sinisilmäinen sisko kirjoitti:
Minulla on sinisilmäiset isä ja äiti. Siskolla ja minulla on siniset silmät, mutta kummallakin veljellä vihreänruskeat silmät. Olemme kaikki samojen vanhempien jälkeläisiä, mutta isämme isällä oli vihreänruskeat silmät, jotka veljet on perineet vanhempien silmien väristä huolimatta. Ruskeasilmäisyys voi perityä vieläkin kauempaa suvusta!
Silmien varin periytyminen opetetaan koulussa vaarin. Se ei suinkaan maaraydy ainoastaan yhden geenin perusteella kuten useimmat kuvittelevat, vaan siihen vaikuttaa useampi,muistaakseni 4 geenia.
Tama selittaa osaltaan sen miten ihmisilla voi olla erilaisia varimuunnoksia sinisesta ja ruskeasta ja kaikenlaisia muitakin vareja. Tai etta silmat voivat olla keskenaan erivariset.
Koulussahan opetetaan etta on vain yksi geeni, jolla on kaksi erilaista alleelia(muotoa).
Kun toinen naista on resessiivinen (sininen), ja toinen dominoiva, ei esim vihreita silmia pystyta selittamaan talla teorialla (tassa tapauksessa ei siis selitykseksi tietenkaan kay esim. valimuotoinen perityminen kuten)
Mielestani on hapeallista etta kouluissa on genetiikan esimerkiksi valittu silmien varin periytyminen, kun on jo pitkaan tiedetty etta se on polygeeninen eli monen geenin saatelema ominaisuus. muita vastaavasti polygeenisia ominaisuuksia ovat mm. ihon vari, ja ilmeisesti myos yksilon pituus on tallainen.
Ainoastaan yhden geenin saatelemia ominaisuuksiakin on paljon, esim. kouluissa usein esimerkkina kaytetty korvan nipukallisuus.
- Pling
Minulle sanottiin aikanaan lukiossa, että teoriaa silmien värin periytymisestä joudutaan korjaamaan. Ettei se ole niin yksinkertainen kuin meille oli vielä yläasteella opetettu.
Meidän perheessä löytyy mukava kirjo. Äidilläni on vihreät silmät, isällä vaalean ruskeat. Minulla vihreän harmaat, samoin siskollani. Siskoni miehellä on tumman siniset ja heidän neljällä lapsellaan vain yhdellä on puhtaan siniset silmät, kahdella kirjavat, ruskeaa ja vihreää. Ja toiseksi vanhimmalla pojalla toinen silmistä on puoliksi vihreä ja puoliksi vaalean ruskea. Minun tyttäreni isällä oli ruskeat silmät ja hänellä on vihreän harmaat, kuten minulla. Ei se varmasti niin yksiselitteistä olekaan, kuin koulussa on joskus annettu uskoa.
Eräällä ystävälläni oli vielä ala-asteella ruskeat silmät ja ollessamme yläasteella hänen silmänsä muuttuivat kolmen vuoden aikana hiljalleen vihreiksi. Mistäköhän siinä oli kyse? Mutaatio? Tietääkö joku muu vastaavia tapauksia?- Dominus
Satan spawn the caco-daemon?
- Päivi
Meillä on silleen, että minulla oli ja on siniset silmät ja lapsistani kolmella on ruskeat ja kahdella siniset. Siskoni lapsilla on ruskeat silmät, samoin kuin isälläni, joka on myös yhden siskoni lapsen isä. Olen siis siskoni lapsen täti, jolla oli vihreät silmät. Lasteni isistä kahdella oli vihreät silmät ja yhdellä harmaat tai vihertävät, ja yhdellä ruskeasilmäisellä lapsistani (jolla on sama isä kuin yhdellä siskoni lapsista), oli vihreät ja on ruskeat(silmät). Tätini oli naimisissa isäni veljen kanssa, jolla oli ruskeat silmät.
- polygeeninen
Päivi kirjoitti:
Meillä on silleen, että minulla oli ja on siniset silmät ja lapsistani kolmella on ruskeat ja kahdella siniset. Siskoni lapsilla on ruskeat silmät, samoin kuin isälläni, joka on myös yhden siskoni lapsen isä. Olen siis siskoni lapsen täti, jolla oli vihreät silmät. Lasteni isistä kahdella oli vihreät silmät ja yhdellä harmaat tai vihertävät, ja yhdellä ruskeasilmäisellä lapsistani (jolla on sama isä kuin yhdellä siskoni lapsista), oli vihreät ja on ruskeat(silmät). Tätini oli naimisissa isäni veljen kanssa, jolla oli ruskeat silmät.
sekin on virheellistä, että toinen esimerkki vallitsevasta ja väistyvästä periytymisestä on koulussa usein hiustenväri, kun sehän on myös polygeeninen ominaisuus. muutenhan olisi vain selkeän vaalea- puna- ja tummahiuksisia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577300Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7383551Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3561887Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641805- 851435
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841391- 911290
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621241- 811154