Aimo Helminen Paavalin matkassa tänään

9

189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisi varmaan viisaampaa lukea tämä kirja ettei ihan pitäisi Paavalia jonain orjien jälkeläisenä Kilikian kotiseudulta... :O
      Ja muutenkin tuo puhe kuulosti enemmän kuin pyhäkoululta pikkulapsille jotka itse ei osaa vielä oikein lukea...

http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=1215516

Lainausta kirjasta: Paavali kertoo itsestään:: " Minä olen juutalainen mies, Tarson tunnetun Kilikian kaupungin kansalainen:" "Olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus." " ROOMAN KANSALAISOIKEUS MINULLA ON SYNTYMÄSTÄNI ASTI" "Kaikki juutalaiset tuntevat minun elämäni nuoruudestani asti, koska alusta alkaen olen elänyt kansani keskuudessa ja Jerusalemissa." Ja minut on " Gamaelin jalkojen juuressa opetettu"..."

". Hieronymuksen välittämän perimätiedon mukaan Paavalin vanhemmat olivat peräisin Giskalasta Galileasta. Hänen isänsä oli Benjamin heimoa. On ilmeistä, että perheellä oli nahkatehdas tai kutomo, jossa valmistettiin kuuluisaa "eilicium" nimistä kudontaa... Kirkkoisät kutsuivat Paavalia nahkuriksi tai teltantekijäksi !

Herää kysymys: Voiko Orjan pojalla olla Rooman kansalaisoikeus "syntymästään saakka" !?

• Aivan älytöntä tämän raamatun lauseen perustella selittää, että Paavali olisi "orjien sukua"

Vrt. Ap 6:9 Silloin muutamat miehet ryhtyivät väittelemään hänen kanssaan; toiset näistä kuuluivat niin sanottuihin vapautettujen, kyreneläisten ja aleksandrialaisten synagogiin, toiset olivat kotoisin Kilikiasta ja Aasian maakunnasta.

Tämäkö on sitä "Jarinhotellin" mainitsemaa "professionaalista tiedon tasoa"... :O

• Kopittelija007 kirjoitti:

Aivan älytöntä tämän raamatun lauseen perustella selittää, että Paavali olisi "orjien sukua"

Vrt. Ap 6:9 Silloin muutamat miehet ryhtyivät väittelemään hänen kanssaan; toiset näistä kuuluivat niin sanottuihin vapautettujen, kyreneläisten ja aleksandrialaisten synagogiin, toiset olivat kotoisin Kilikiasta ja Aasian maakunnasta.

Tämäkö on sitä "Jarinhotellin" mainitsemaa "professionaalista tiedon tasoa"... :O

Sitä paitsi alkukieli ei tässä yhteydessä muutenkaan puhu mistään "vapautetuista orjista" vaan se on Synagogan nimi !

" But some men from what was called the Synagogue of the Freedmen, including both Cyrenians and Alexandrians, and some from Cilicia and Asia, rose up and argued with Stephen."

http://biblehub.com/lexicon/acts/6-9.htm

• Kopittelija007 kirjoitti:

Sitä paitsi alkukieli ei tässä yhteydessä muutenkaan puhu mistään "vapautetuista orjista" vaan se on Synagogan nimi !

" But some men from what was called the Synagogue of the Freedmen, including both Cyrenians and Alexandrians, and some from Cilicia and Asia, rose up and argued with Stephen."

http://biblehub.com/lexicon/acts/6-9.htm

Ja 1938 käännös kääntää tämän kohdan oikein kun ei puhu mistään "vapautetuista"

Ap 6:9 Niin nousi muutamia niin kutsutusta libertiinien ja kyreniläisten ja aleksandrialaisten synagoogasta sekä niiden joukosta, jotka olivat Kilikiasta ja Aasiasta, väittelemään Stefanuksen kanssa,

• "Paavalia jonain orjien jälkeläisenä Kilikian kotiseudulta"

Aivan niin - Paavali oli korkeasti arvostettu ja paljon haltija niin juutalaisten keskuudessa kuin maailmanvalta Roomassakin ja Kreikassa. Syyriassa tietysti myös, kun asui siellä niihin aikoihin, kun uskoon tuli.

" Gamaelin jalkojen juuressa opetettu"
        - orjia ei opetettu, joten Pave ei ollut orjan jälkeläinen, vaan arvostettu Rooman kansalainen oli hänen toinen vanhempansa.

Syyrian hallitus teki joitakin vuosia sitten filmin Paavalista, uskoontuloakaan pois jättämättä - niin ylpeitä ovat Pavesta vieläkin! Filmi kiertää muslimimimaissa.

Mutta ennen kaikkea: kiitos OO7, tietoiskustasi.

antti

• AnttiVKantola kirjoitti:

"Paavalia jonain orjien jälkeläisenä Kilikian kotiseudulta"

Aivan niin - Paavali oli korkeasti arvostettu ja paljon haltija niin juutalaisten keskuudessa kuin maailmanvalta Roomassakin ja Kreikassa. Syyriassa tietysti myös, kun asui siellä niihin aikoihin, kun uskoon tuli.

" Gamaelin jalkojen juuressa opetettu"
        - orjia ei opetettu, joten Pave ei ollut orjan jälkeläinen, vaan arvostettu Rooman kansalainen oli hänen toinen vanhempansa.

Syyrian hallitus teki joitakin vuosia sitten filmin Paavalista, uskoontuloakaan pois jättämättä - niin ylpeitä ovat Pavesta vieläkin! Filmi kiertää muslimimimaissa.

Mutta ennen kaikkea: kiitos OO7, tietoiskustasi.

antti

Vrt vielä: Ap 23:6 Mutta koska Paavali tiesi osan heistä olevan saddukeuksia ja toisen osan fariseuksia, huusi hän neuvoston edessä: "Miehet, veljet, minä olen FARISEUS, FARISEUSTEN JÄLKELÄINEN; toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen tähden minä olen tuomittavana".

• "Hän pystyi ostamaan itselleen Rooman kansalaisoikeudet" - noin sanoo joku asiantuntija täällä: http://www.ikoni-uskontokuvat.com/Raamattu/UT/paavali/paavalisivu/paavali.htm

Sinänsä hyvä linkki, mutta siitäpä silti näemme, että aina pitää palata Raamattuun.
      Nähkääs kun Paavalia kadehdittiin juuri siitä, että hänen EI tarvinnut ostaa oikeuksia, vaan ihan syntymälahjana ne sai, perimänä ja jos olisi lapsia saanut, hekin olisivat perineet; mutta Paavalihan ei lapsia tehnyt, vaan oli sitoutunut naimattomaksi lainopettajaksi. Sittemmin uuden liiton julistajaksi.

Apt.22:27
      Niin päällikkö meni Paavalin luo ja sanoi hänelle: "Sano minulle: oletko sinä Rooman kansalainen?" Hän vastasi: "Olen".
      28 Niin päällikkö sanoi: "Minä olen paljolla rahalla hankkinut itselleni tämän kansalaisoikeuden". Paavali sanoi: "Mutta minulla se on syntymästäni asti".
      29 Silloin ne, joiden piti häntä tutkia, lähtivät heti hänen luotaan. Ja myös päällikkö peljästyi saatuaan tietää, että Paavali oli Rooman kansalainen, kun oli sidottanut hänet.

antti

• Ikoni-uskontokuvat

"Hänen isänsä oli rikastunut villasta kudotuilla teltoilla, joita tarvitsivat roomalaiset sotilaat sekä paimentolaiset. Hän pystyi ostamaan itselleen Rooman kansalaisoikeudet, jotka tulivat periytymään hänen pojalleenkin kuten myös teltantekijän ammatti." Näin kirjoitin. Ostaja oli siis hänen isänsä

• Nimimerkille "Ikoni-uskontokuvat". Tähdensit tarkoittaneesi, että Paavalilla oli Rooman kansalaisoikeudet siksi, että peri ne isältään, joka oli ne ostanut. Vastineesi on kuitenkin saivartelua ja totuuden välttämistä. Sillä Raamatusta käy ilmi, että upseeri melkeinpä kadehti Paavalia siksi, että oli syntynyt roomalaiseksi. Upseeri sensijaan oli ikään kuin adoptoitu roomalaiseksi isolla rahalla, niin kuin ehkä Paavali isä. Mutta Paavali peri aidosti roomalaisuuden; hän oli ns. syntyperäinen roomalainen - hänellä oli "syntymästään asti rooman kansalaisoikeudet. Upseeri totesi Paavalin olevan suurempi kuin hän.

Ap. t. 22:28
      komentaja sanoi: "Minä olen maksanut kansalaisuudestani suuret rahat." "Minulla se on ollut syntymästä saakka", vastasi Paavali

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2993
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      50
      2621
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2255
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2158
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1732
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1556
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1507
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1320
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1319
    Aihe