ELI vain niille jotka ymmärtävät mistä on kyse.
Tahtoisin vain tietää (tietoa ei voi olla liikaa) minlä takia temperoitu asteikko olisi ihanteellisin ja miksi se vaihettiin ?¿ puhtaat, luonnolliset intervallit soivat nätimmin, tietysti vireys heitti oktaavien kanssa tai jtn sen tapaista. Osaisiko kukaan vastata
Pythagoraan komma 》 täydelliset kvintit
9
205
Vastaukset
- rosvoroope
penis
- KorvaTuppelo
Sinänsä ihan asiallinen kommentti, mutta ei liity aiheeseen millään tavalla.
Tämä siksi, että KAIKKI sävellajit soisivat samalla tavalla, että kaikista ylimalkaan voisi soittaa.
- J.S.Bach Prelude
Näytät tietävän jotakin :) voisitko täsmentää olisi hienoa kuulla ? :)
- 3Mice
Kyllä mä jotain tiedän mutta en kyllä ala sulle selittää. Turhaa ajan haaskausta.
Terve taas!
Tota noin, ns. pythagoralaista kommaa ei tässä jaksa selvittää, mutta siis lähinnä pianoon perustuu tämä alkuperäinen idea tasavireisestä virityksestä, jossa 12 kvinttiä "yhtyy" 7:ksi oktaaviksi.
Jos nuo kvintit viritetään puhtaaksi, on 4-viivainen a aivan törkeän korkea verrattuna 7 oktaavin päässä olevaan subkontra-a:han. Pianossahan on 7 ja rapiat oktaavia.
Kun kvintit supistetaan sopivasti, pysyvät oktaavit siisteinä, ja mikä tärkeintä, kaikki puoli- ja kokosävelaskelet ovat yhtä suuria toisiinsa verrattuna.
Juuri tämä puhtaan virityksen vaikutus kokosävelaskeleisiin johti tähän tasavireisen järjestelmän kehittämiseen joskus 1600-luvun lopulla.
Esim. jouset viritetään puhtain kvintein, mutta siinä soittaja soittaessaan "säätää" sormiottein sitä viritystä koko ajan.
Näin siis esim. sinfoniabändissä flyygeli ja jouset eivät ole samanlaisessa vireessä, mutta kyllähän nuo nätisti kimpassa soivat. OLÉ! :)- cdefg
Tuolla käsitellään asiaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Intervalli Ton Wikipedian ohessa oleva taulukko kertoo juuri siitä, miten puhtaassa virityksessä kokosävelaskelet eivät ole kaikki yhtä suuria. Tästä johtuen vain joku sävellaji soi kauniisti ja loput ihan perseestä.
- Musanteoriaa
Juu kiitos! Olen hieman myöhässä mutta noh :)
Otin juu vielä selvää asiasta ja katsoin usean videonkin asiaan liittyen, kun sattui kiinnostamaan niin pirusti. Luulen nyt ymmärtäväni mistä on kyse. Harvalla riittää kiinnostus tällaiseen, itsehän olen vasta 17v :/
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465787Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6042265Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821171Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591048- 771013
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä531001Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.61936- 61905
- 228844
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58778