Tarkasti kun Raamattua luetaan niin Paavali ei puhu tempaamiseta taivaaseen, vaan kokoamisesta ja/tempaamisesta ( ihan miten vain ) hänen tykönsä.
1 tess 4:16-17 puhuu ainakin minulle selkeästi kuinka Herra, siis Jeesus on tulossa alas maan päälle. Ei ole suorittamassa ylilentoa, vaan tulossa alas ja samassa yhteydessä osa kuolleista herää ja samassa yhteydessä temmataan alas tulevaa Herraa vastaan myös ne, jotka ovat vielä elossa hänen palvelijoistaan.
1 tess 4:15 sanoessaan -92 käännöksessä "Me elossa olevat, jotka saamme jäädä siihen asti, kun Herra tulee..." kertoo hyvin selkeästi kuinka ensinnäkin uskovia on yhä elossa Herran tulemuksen yhteydesä ja kuinka Jeesuksen sanat ovat yhtenevät noiden äskeisten Paavalin sanojen kanssa kun Jeesus Matt 24:13 jakeessa opettaa kuinka: "Mutta joka kestää loppuun asti pelastuu".
Esim. Matt. 24 luvussa pitää tajuta mikä on jo tapahtunut noin 2000 vuotta sitten ja mikä on vielä edessä.
Se suuri ahdistus ja päivien lyhennys on ollut ja mennyt jo ajat sitten.
Luukas puhuu 21:20-24 tuosta 2000-vuoden takaisesta Jerusalemin hävityksen tapahtumasta kuvaavasti, kuinka silloin on ollut koston päivät ja kuinka kaupunki koki hävityksen ja samalla myös sitä ympäröivän alueen asukkaat joutuivat ahdinkoon.
Ihan samasta tapahtumasta puhuu Matt.24:15-26 ja jossa mainitaan tuo päivien lyhentäminen (- 92 käännös puhuu ajan lyhentämisestä ). Samoin Mark.13:14-23.
Ajan lyhentäminen ei siis tuossa kohtaa tarkoita sitä, että Jeesus tulee ja lyhentää aikaa pelastaakseen tulollaan valitut, vaan tuolloin 2000-vuotta sitten vallinneen koston päivien aika on rajattu ja lyhennetty tietyn pituiseksi, jotta edes osa pelastui Rooman valakunnan vihalta juutalaista kansaa kohtaan. Pitkittynyt viha olisi ilmeisesti hävittänyt juutalaiset tyystin pois maailmasta.
Koko tuossa Matteuksen 24-luvussa pitää tajuta jaksotus. Saman tapaista jaksotusta on esim. Mark. 13 ja Luuk. 21-luvussa,samoin Danielissa ja Ilmestyskirjassa.
Pitää tajuta kuinka esim. Matt.24-luvun alussa opetuslapset esittävät Jeesukselle kolme täysin eri kysymystä ja Jeesuksen vastuksessa käy ilmi kuinka ne liittyvät totaalisesti eri aikakausille!
Opetuslapset kysyvät:
-Milloin Jerusalemin temppelin hävitys tapahtuu
-Mikä on merkkinä Jeesuksen tulosta
-Mikä on merkkinä maailman lopusta.
Kaikkiin noihin kysymyksiin Jeesus vastaa omalla tavallaan.
Ensin kaikkii kolmeen kysymykseen yleisellä tasolla jakeissa: 1-14
Sitten ensimmäiseen kysymykseen Jerusalemin hävityksestä 15-26
Kahteen viimeiseen taas jakeissa 27-30
Ja lopuksi kertoo vielä siitä kokoamisesta, eli tempaamisesta Jeesuksen paluun yhteydessä jakeessa 31.
Se, etä luvussa puhutaan "tämä sukupolvi ei katoa", niin sen on sanottu myös olevan käännösvirhe.
Oikeampi olisi sukukunta sana, sillä juutalaista sukukuntaa sen kohtaloita ja päivien lyhennystäkin kyseinen luku eritoten käsittelee.
Sitä ennen kun on maininta myös kaikista maan sukukunnista, jolla tarkoitetaan muita kansoja, niin on loogista, että Jeesus puhu sitten myös juutalaisesta sukukunnasta ja sen katoamattomuudesta.
En ole juurikaan enää tällä palstalla kirjoitellut ja voi olla etten jaksa kommentoida nytkään, mutta halusin tuoda tämän kirjoituksen verran esiin ajatuksiani Raamatun profetioista ja jo tapahtuneista profetioista.
Samaa kirjavaa opetusta täällä yhä vain näköjään tuodaan esiin ennakkotempauksista kuin jo vuosia sitten ja tuodaan varmaan yhtä pontevasti tämänkin jälkeen, mutta jos edes joskus muutakin.
Kokoaminen
1
54
Vastaukset
Vielä noista Raamatun ennustuksista tulevaisuden suhteen..,
niin oleellisen tärkeäähän on, että eri kohdissa olevat ennustukset ja eri henkilöiden kirjoittamana ne muodostavat ennenkaikkea yhtenäisen kokonaisuuden.
Siellä ei saa olla ristiriitaa, siis esim. Paavalin ennustusten sanat vaikkapa tessalonikalais kirjeissä ei saa olla ristiriidassa Jeesuksen ennustuspuheiden kanssa, joita on kirjattu mm. Matt.24,- Mark. 13 ja Luuk 21- luvuissa.
Sama pätee myös Ilmestys kirjaan. Ilm. kirjahan alkaa heti sanoilla "Jeesuksen Kristuksen ilmestys". Jeesus siis ilmestyi Johannekselle ja niin kuin ihmisillä on tapana ja Jeesuksellakin näyttää olevan tapa, niin hän esittää Ilm. kirjan kerronnassa saman typpistää kerrontakaava kuin esim. Matt.24 kohdallakin.
Eli kun mennään siihen mitä Jeesus näytti Johannekselle, niin sineteissä toistuu sama kaavio kuin Matt. 24 alkupuolellakin.
Ensin hän avaa viimeistä sinettiä vaille koko kirjan auki, siis sinetit 1-6, mikä tarkoittaa laajempaa yleiskatsausta koko tulevaisuuden suhteen.
Ihan samoin kuin Matt. 24 luvussa on ensin yleiskatsaus käsittäen koko tulevaisuutta paluuseensa asti jakeissa 4-14.
Tämän jälkeen Jeesus aloitta uudelleen yksityiskohtaisemman kerronna tulevista tapahtumista vastaamalla samalla tarkemmin opetuslasten esittämiin kolmeen kysymykseen.
Seitsämännen sineti avaamisen myötä aletaan uudelleen käymään kokonaan jo avattua kirjaa ja sen tapahtumia tarkemmin läpi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395150Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181730Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59870
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738