Lähdetäänkö hautausmaalle?

Lenne

minä ainakin lähden.
Täällä on hieno sää, pari astetta pakkasta, kirkas tähtitaivas ja puolikas kuukin siellä möllöttää.
Tässä lähistöllä on kaksi hautausmaata, molemmat tosi kauniita aina pyhäinpäivän iltana kun tuhannet kynttilät siellä lepattavat.
Kynttilälyhdyt vien kahdelle haudalle, lisäksi sytytän kynttilän muualle haudattujen muistokivelle.

11

66

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hennetsu

Eilen kävin viemässä kynttilän haudalle. Oli kyllä todella hienon näköistä kun tuhannet kynttilät valaisivat hautuumaan polun. Mutta lähde sinä ihmeessä. :)

• reppuriika

Minäkin kuljin illalla hautausmaan viereltä ja kaunista oli. Paljon on rakkaita, sukulaisia ja ystäviä jo siellä odottelemassa ylösnousemuksen aamua. En vienyt kynttilöitä tällä erää. Kyllä minä joskus niitä vien, mutta se ei välttämättä ole minulle niin tärkeää.

• Olisin lähtenyt mutta kun piti viedä muksuja pippaloihin, ja kohta saan hakea ne..

Se on muuten yllättävän hieno kokemus, Pyhäinpäivä ja hautausmaa. Meillä on ollut lasten kanssa tapana sytyttää kynttilöitä siellä nyt muutama vuosi. Eka kerta ajattelin että se voisi olla vähän jännää, halloweeniin sopivaa. Mutta ei. Lapsia ei pelottanut yhtään, eikä muuten muakaan :) Se oli kaunista.

• vaka vanha

Kaikki me aikanaan. Itse kävin tänään, ihan kelpo reissu silloin kun ei sinne kärryllä lykätä.

• Tempaisija

Osui silmiin uutinen pyhäinpäivästä: sitä on vietetty perinteisesti pyhien ja uskossaan kuolleiden muistoksi. Protestanttinen rationalismi on muuttanut senkin paitsi marraskuun 1. päivästä marraskuun 1. lauantaiksi, myös yleiseksi vainajien muistopäiväksi. Itseäni kiinnostaa, riittääkö uskossaan kuolleen statukseen se, että oli eläessään seurakunnan jäsen, vaikka olisi ollut agnostikko, tai ihan vaan opportunisti? Ovatko nuo ominaisuudet tai kirkollisveron maksurästit este/hidaste Taivaaseen pääsylle? Kirkko-oppineellehan tälläinen kysymys on varmaankin vain pala kakkua vastattavaksi.

• Työkaveri kertoi aamuraporttia antaessaan kysyneensä ikäihmiseltä kenen haudalla hän veisi kynttilän. Vastaus oli" en kenenkään ei ne siellä mullan alla mitään tiedä".

• reppuriika

Joskus voin viedä kynttilän vanhempieni haudalle, sellaisen pienen jopa tuikun ja varmimmin jouluaattona.
      Miten paljon eräät sukuni henkilöt tuhlaavat euroja hautakoristeisiin: kynntilöitä, katajia, kukkia, havuja kanervia. Helposti siitä kertyy se 30 - 40 euroa. Tuolla summalla laitan ainakin yhden Joululapsi -kampanjan paketin Romaniaan. Kunnioitan edesmenneitä, mutta heidän multansa eivät kukkasia ja somisteita huuda.

• 19+19

Taitaa olla huono omatunto, kun eivät ehkä käyneet edes katsomassa mummoa hänen elinaikanaan. Eipä silti, paljon helpompaa homma on hoitaa kuoleman jälkeen. Vähän krääsää haudalle, ja velvollisuus on hoidettu.

Me olimme messussa kirkossa eilen. Kynttilät poltimme kotona. Syyskuussa kuollutta iäkästä äitiäni hoidimme hyvin loppuun asti. Taisivat sairaalassa ihmetellä, kun niin moni käy mummoa katsomassa.

• att2

Hänen haudalla palaa kynttilä 4-5vrk. Kaunis aurinkoinen päivä 16 plus varjossa.

En koskaan anna rahaa keräyksiin.

Minäkin kävin eilen messussa kirkossa ja olin vainajien muistotilaisuudessa messun jälkeen jossa sytytettiin kynttilä vuoden sisällä pois nukkuneille.
      Illalla hautausmaan ohi kulkiessani loistivat tuhannet kynttilät valoa pimeään iltaan. Kaunista.

• Lähdettiin

Silloin kun appivanhempani vielä elivät, kävelimme aika usein heidän kotikuntansa / -seurakuntansa hautausmaalla. Vaikka mietinkin joskus miksi, kun kivien palvontaa en ole koskaan ymmärtänyt, niin se oli rauhoittavaa ja hiljentävää. Hautuumaat ovat kauniita puistoja, joissa hiipii paljon ihmisten muistoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      54
      7168
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3314
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      142
      1605
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      245
      1424
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1220
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe