herpeksen kantajat

selma

Hei.

Sain genitaaliherpeksen muutama viikko sitten. Tässä tulee kysymys muille herpesihmisille. Aloittaessanne uutta seksisuhdetta (tai mitä lie) niin kerrotteko heti ennen seksiä että teillä on herpes? Onko tarpeen kertoa yhden yön toivolle, jos kondomi käytössä?

Kyllähän se herpes voi tarttua vaikkei olisi rakkulavaihe päälläkään, joten sinänsä olisi oikein kertoa heti ennen seksiä. Mutta sen kun möläytät, niin haluaako toinen enää seksiä kanssasi..

Tätä olen miettinyt. Arvostaisin asiallisia vastauksia.

5

1211

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kertoja

Selmalle,

Mielestäni herpes pitää kertoa ennen uutta seksisuhdetta, on se sen verrran elämää häiritsevä tauti, että kumppanin, olkoonkin tilapäinen tai vakituisempi, tulee tietää haluaako ottaa riskin sairastumiseen vai ei.
      Pahuksen herpeksestä kun ei pääse enää ikinä eroon, kun sen on kerran saanut.
      Kondomikaan ei aina suojaa tartunnalta.
      Kertominen vain ei aina ole helppoa, sen tiedän kokemuksesta.
      Hylätyksi tuleminen tekee kipeää, mutta sekin on kestettävä.
      T:Kokenut

• Jaana

Mulla on kondylooma ja kerron aina, jos tykkään pojasta ;)
      Yhden yön jutussa harvemmin mainitsen mitään. Kumia käytän aina kiltisti.
      Kukaan ei ole koskaan torjunut mua, kun olen totuuden kertonut. Taudit ovat nykypäivänä niin yleisiä, jollain on aina ollut jotain.
      Parempi kertoa heti, ettei jää myöhemmin kiinni.
      Jos jollain ongelmia homman kanssa, ni se ei ole oikea sulle.

• Mikko_

Kondylooma on muuten jonkin arvion mukaan noin 80 prosentilla aikuisväestöstä, että sikäli... Ja etenkään miehillähän se harvemmin edes oireilee mitenkään.

• mr herppuli
        Mikko_ kirjoitti:

Kondylooma on muuten jonkin arvion mukaan noin 80 prosentilla aikuisväestöstä, että sikäli... Ja etenkään miehillähän se harvemmin edes oireilee mitenkään.

Ja eri kondyloomaviruksia on parisataa... eli yhdellä ihmisellä voi olla useita...

• Mun on silleen vaikea ajatella,kertoisinko yhden yön kumppanille,kun oon vakituisessa seurustelusuhteessa,mut kerron nyt kuitenki oman näkemykseni asiasta.Mulla todettiin herpes n.2kk sitten ja oltiin sillon seurusteltu poikaystävän kanssa n.puol vuotta.Kun kerroin tästä,tää kundi jätti mut.Sit oltiin kuitenki yhteyksissä ja perehdyttiin yhdessä ja erikseen tähän aiheeseen,ja tultiin siihen tulokseen että voidaan jatkaa yhdessä herpeksestä huolimatta.Herpeskin on niin yleinen virus että lähes joka toinen suomalainen kantaa jompaakumpaa virusta elimistössään.Eli ei se oikein ole syy heivata toista.Mielestäni ehkä yhden yön suhteissa ei välttämättä ole syytä kertoa asiasta,jos kondomi on käytössä.Jos kuitenkin jostain kumppanista näyttää tulevan enemmän kuin yhden yön hoito,niin siinä vaiheessa kannattaa kertoa.jos kumppani lähtee livettiin,niin pistä viestiä perään,että etsii itselleen tietoa asiasta,että ei se herpes niin maailmaa kaatava juttu ole!jos ei sittenkään tule takaisin niin anna toisen mennä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6605
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      664
      2815
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1249
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      93
      1210
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1205
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1113
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1110
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      236
      1089
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1002
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228