Putinin etupiirit
Tavatessaan 5.1.2014 historioitsijoita Venäjän presidentti Vladimir Putin sanoi, ettei Molotovin-Ribbentropin sopimus lopulta ollutkaan niin paha juttu.
Sopimus oli Adolf Hitlerin natsi-Saksan ja Josif Stalinin Neuvostoliiton välinen hyökkäämättömyyssopimus. Sen salaisessa lisäpöytäkirjassa itäinen Eurooppa jaettiin etupiireihin.
Sovitun mukaisesti Saksa hyökkäsi pian Puolaan ja Neuvostoliitto Suomeen, joka saavutti Talvisodassa torjuntavoiton. Myös Viro ja Latvia kuuluivat Neuvostoliiton etupiiriin.
”Sellaiset metodit ovat osa tuon ajan ulkopolitiikkaa. Mitä väärää siinä on, jos Neuvostoliitto ei halunnut taistella?” Putin kysyi.
Putinin kommentit ovat herättäneet tyrmistystä ja kovaa kritiikkiä etenkin Itä-Euroopassa.
Syytä ihmetykseen onkin. Putin pitää itsestään selvänä, että suurvalloilla on oikeus etupiireihin, jotka voi halutessaan miehittää. Outoa on sekin, että Putinin mielestä Baltian maiden liittämisessä Neuvostoliittoon ei ollut mitään väärää, kun se tapahtui ilman taisteluja. Tosin Neuvostoliiton armeija oli maassa, kun järjestettiin tekaistut näytösvaalit.
Suomessa Stalin yritti samaa onnistumatta tavoitteessaan eli koko Suomen muuttamisessa kommunistiseksi ja liittämisessä Neuvostoliittoon. Ensin epäonnistuivat neuvottelut ja sitten sodankäynti.
Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Kristi Raik sanoo: ”Suurvaltakeskeisen etupiiriajattelun paluu Venäjän ulkopolitiikkaan on pienten naapurimaiden kannalta huono asia.” Raikin mukaan tästä on kyse myös Ukrainan konfliktissa, jossa Venäjän näkökulmasta Ukraina kuuluisi historiallisesti itsestään selvästi Venäjän etupiiriin. Ukraina taas on eri mieltä asiasta. ”Tässä on kaksi erilaista maailmankuvaa vastakkain”, Raik sanoo.
Näen asian niin, että Putin rummuttaa etukäteen asiasta, jonka hän (tai hänen seuraajansa) aikoo toteuttaa. Lähivuosina Venäjä tulee miehittämään Baltian maat ja pohjoisen Skandinavian vedoten omaan turvallisuuteensa ja siihen, että nämä alueet kuuluvat Venäjän etupiiriin.
Putinin etupiirit
10
59
Vastaukset
- 43234f
Menneet on menneitä, koko neuvostoliittoa ei ole enää olemassa ja kyllä silloiset vallanpitäjät ovat virheensä tehneet. Pitäisi kuitenkin ehkä keskittyä nykyhetkeen ja jos unohdetaan hetkeksi vainoharhaisuus, MIKÄÄN ei viittaa siihen, että Venäjä olisi liittämässä baltian maita itselleen. Lopattakaa jo se kuumotus. Putin ei myöskään tule hyökkäämään Suomeen, täysin absurdia. Saako porukka jotain nautintoa tuosta mielikuvitusleikistä. ?
- Maailman loppu homma
Tunatit suorastaan toivoo, että Venäjä hyökkää, ja kaikki ongelmat voi heittää sen niskalle. Ei, pojat koko tämä Suomen talousihme joudutaan korjamaan ihan itse.
- AI-ETTÄ SINUAKO
VENÄÄLÄISET GREMLISSÄ KUUNTELEE JA TOTTELEE ?
- käppänä uhoilee
Putinilla ei ole mitään kykyä liittää enempää alueita kehitysmaahansa tuhoamatta kansaansa. Venäläiset ovat jo nyt saaneet maailman järkevien ihmisten vihat päälleen. Onhan se mukava vähän "pullistella", mutta kyllä kelpaa esimerkiksi Suomelta ja Virolta Karjalan tasavaltaa ja Pihkovaan tulevat "kehitysyhteistyö rahat".
- aloitetaan
Maailman loppu homma kirjoitti:
Tunatit suorastaan toivoo, että Venäjä hyökkää, ja kaikki ongelmat voi heittää sen niskalle. Ei, pojat koko tämä Suomen talousihme joudutaan korjamaan ihan itse.
Antamalle ne ryssälään menevät lähialueyhteistyö miljoonat Ukrainaan ja karkottamalla sinut vanha paska Venäjälle. KUKAAN EI PELKÄÄ PUTINIA, TAJUATKO!? Ukrainan hallitus katkaisee lopunkin sähkön ja veden Itä-Ukrainalta ja Krimiltä, niin siinä kuolee kuusi miljoonaa musikkaa lähes välittömästi. Turha se on uhota jos ei ole lihaksi, kuten paidottamasta kääpiöstä on nähty.
- Heh :D
Onneksi olkoon vain. Sait trollit kimppuusi.
Joka tapauksessa Putin on vähätellyt Molotov-Ribbentrop -sopimuksen merkitystä, että eihän se niin paha sopimus ollut, kun Venäjä vain miehitti ja liitti Baltian maat Neuvostoliitoon - koska se tapahtui ilman sotaa!
Tuollainen puhe antaa kuvan, että Putin olisi valmis käyttämään samoja menetelmiä.
Oma näkemykseni on, että näin tulee tapahtumaan.- niinkö?
Sillä logikalla jos minä sanon, että Lalli ei niin paha ollut, niin minun pitää olla valmis etsiä ja tappa piispa Henrik.
- voiha se olla
Mutta samalla tuhoaa itsensä. Uskon kuitenkin tuon säälittävän lyhyen narsistin rakastavan itseään niin paljon ettei uhraa "hyvinvointiaan".
- mitta täynnä
Eikö tuota suurisuista kääpiöitä saada mitenkään kuriin. Tyypillinen karkea epämiellyttävä venäläinen musikka. Obama nyt reippaasti pois kehitysapu Brasilialta ja muilta sontaluukuilta jotka käyvät kauppaa tuon valtion kanssa ja sitten saudit lisämään tuotantoa entistä enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873277
- 623027
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332520- 802303
- 802303
- 962056
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361903- 121646
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201643Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil311479