valmet 903

valmet

onko keneläkään tietoa valmet 903:sta onko kyseisessä mallissa joitain tyyppivikoja yms.....

23

16179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "harrastelijamaanvilje...

      Enpä tiedä muuta tyyppivikaa, kuin 4-vetomallin
      kääntösäteen(tarvitset lentokentän kääntymiseen)
      toinen seikka, johon kannattaa kiinnittää
      huomiota on sylinteriputkien tiivistys. Voipi
      mennä öljyt ja vedet sekaisin, mutta jos näin
      käy niin saatpahan lehmän kaupantekijäisiksi
      (öljytikkuunko katsot, niin valkoisessa maidossa-han se on)

    • valtteri

      Tuttavalla oli kyseinen peli,ajoivat muutamia tuhansia tunteja,eikä siinä ollu vikoja.
      Pitävät renkaat alle,niin 4m karhes saa kyytiä

    • vallu

      Märät sylinteriputket vuotaa, nniden O-renkaat ei kestä. Myöhemmin Valmet teki märkäputkiseen moottoriin tuennan syl. putken puoliväliin. Ensimmäisissä ei ole. Kytkin ei kestä enää kun voimaa on tullut lisää. Vaihteisto on heikoin kohta. Ei kestä, kuumenee liikaa siellä lian pieni öljytila. Kehnot jarrut, ei pidä. Kuivat levyjarrut. Mutta akselitiivistee voi vuota ja sitten ne ovat märät jarru, eikä pitoa ole. Nostolaitteen nostoteho vaatimaton. Justiin nostaa 3-siipisen paluuauran. Mutta kestääkö sitten nostolaitteen hydr. syl. männänvarsi vääntiössä? Vääntiön "pesä" lohkeaa. Männänvarsi tulee siitä kaarevasta kohtaa kotelosta ulos. Onko paikatun näköinen? Valurautaa se on. Kesällä on hiton kuuma ohjaamo, kun lämmityslaitteen puhallin on siellä konepelli alla kuumassa. Joutuu ajamaan paljon ikkuna auki. Nostolaitteen öljytilavuus pieni. Ei tahdo riittää isommalle kippikärrylle. Lisäsäiliö voi olla, mutta nostolaiteen akselin tiivisteet voi vuotaa öljyt ulos. Kytkinpoljin "ahtaassa paikassa", jos on yli 43 numeron saapas. Joutuu painamaan poljinta vinossa. Kytkin on vielä raskaskin. Siihen voi vaihtaa isomman kytkimen työsylinterin.
      Peruutusvaihteen kytkennä "estojousi" (kuten h-autoissa) voi katketa, ja jousen pätkät mennä vaihteiston hammaspyöräpumppuun. Ei mitään ole verkkoa putken päässä. Seurauksena vaihteiston voitelun loppu ja laakereidenvaihtoa. Jos vielä on Hi-Trac mekaaninen pikavaihde. Se särkyy voitelun puutteessa em. tilanteessa. Muutenkin Hi-Trac heikoin lenkki voimansiirrossa. Polttoainesäilö on liian pieni. Moottorin päällä oleva lisäsäiliö on hankala käyttää ja tayttää. Pakkasilla huono käynnistymään, vaikka lohkolämmitintä käyttäisikin. Akku on kuumassa paikassa ja siksi lyhytikäinen. Sulakerasia on huono, jos sulakkeet on vähänki löysällä olleet. Boschin sulaketyyppi. Puristusvoima löystyy helposti väärällä/hulimattomalla sulakkeen vaihtotavalla. Seurauksena huono kosketus.

      • valmet

        vähän ihmetyttää tälläiset (vikalistat)...
        itselläni ei ole koskaan ollut 903:sta
        mutta kuulemani mukaan se on hyvän ja kestävän koneen maineessa....ja voimaa riittää.....
        ja mitä tulee moottoriin niin sehän on sisun valmistama ja ainoa vika moottorissa on sylinteriputkien syöpyminen, mikä on tyyppivika...903 jälkeen valmetteihin tuli vähäksi aikaa volvon moottorit ja ne olivat paljon heikompaa tekoa...onko kenelläkään muulla kokemusta 903:sista....


      • kartsa
        valmet kirjoitti:

        vähän ihmetyttää tälläiset (vikalistat)...
        itselläni ei ole koskaan ollut 903:sta
        mutta kuulemani mukaan se on hyvän ja kestävän koneen maineessa....ja voimaa riittää.....
        ja mitä tulee moottoriin niin sehän on sisun valmistama ja ainoa vika moottorissa on sylinteriputkien syöpyminen, mikä on tyyppivika...903 jälkeen valmetteihin tuli vähäksi aikaa volvon moottorit ja ne olivat paljon heikompaa tekoa...onko kenelläkään muulla kokemusta 903:sista....

        Valmeteissa ei oo ollunna Volovon koneita ikuna!


      • 305
        valmet kirjoitti:

        vähän ihmetyttää tälläiset (vikalistat)...
        itselläni ei ole koskaan ollut 903:sta
        mutta kuulemani mukaan se on hyvän ja kestävän koneen maineessa....ja voimaa riittää.....
        ja mitä tulee moottoriin niin sehän on sisun valmistama ja ainoa vika moottorissa on sylinteriputkien syöpyminen, mikä on tyyppivika...903 jälkeen valmetteihin tuli vähäksi aikaa volvon moottorit ja ne olivat paljon heikompaa tekoa...onko kenelläkään muulla kokemusta 903:sista....

        Kullä se 903sen mosa on tullut linnavuoresta ja se on kyllä valmetin moottori eikä mikään sisu haloo.Valmet moottoritehdas muutettiin myöhemmin Sisu dieseliks.Volvon moottoreita on ollu Valmeteissa esim,2005 2105 ja nehän on tosi hyviä
        moottoreita.


      • vallu
        valmet kirjoitti:

        vähän ihmetyttää tälläiset (vikalistat)...
        itselläni ei ole koskaan ollut 903:sta
        mutta kuulemani mukaan se on hyvän ja kestävän koneen maineessa....ja voimaa riittää.....
        ja mitä tulee moottoriin niin sehän on sisun valmistama ja ainoa vika moottorissa on sylinteriputkien syöpyminen, mikä on tyyppivika...903 jälkeen valmetteihin tuli vähäksi aikaa volvon moottorit ja ne olivat paljon heikompaa tekoa...onko kenelläkään muulla kokemusta 903:sista....

        702, 702S olivat kuivaputkisia moottoreita 411Bx.
        703, 903 tulivat Valmetin märkäputkikoneilla 411Cx. Ne ovat kirkaankeltaisia , kun vanhemmat on ruskeankeltaisia. Moottorityypin tunnistaa helposti, kun märkäputkisessa on enemmän kannenpultteja eikä suuttimen kohdalla ole yhtään, kuivassa on. Juuri ensimmäisissä märkäputkisissa on ongelma, kun syl. putki ei ole tuettu "keskeltä". Myöhemmin tuenta lisättiin. Kun tukea ei ole, sylputki "elää" alapäästään. Se on yläpäästä kannen ja lohkon välissä. Ei pääse sieltä liikkumaan. Mutta alapään O-rengas vähitellen pykii ja alkaa vuotaa neteet öljypohjaan. Pari-kolmetuhatta tuntia on O-renkaiden vaihtoväli noissa lohkoissa. Sampo puimureissa 600 ja 650 talven aikana nuo moottorit vuotavat öljypohjaan jopa 5 litraa pakkasnestettä! Se pitää laskea pohjasta pois ennen käynnistystä.

        Kannwenpultteja lisättiin, koska kuivaputkiset vuotivat kannentiivisteestä helposti öljyä "työntötankojen" puolelta.

        Ne 2005 2105 traktorit ovat käytännössä Volvoja. Silloin juuri Volvo myi traktorivalmistuksensa Valmetille ja noiden kyljessä lukee mm. Valmet (Volvo BM Valmet tms.)


      • ExValmet
        valmet kirjoitti:

        vähän ihmetyttää tälläiset (vikalistat)...
        itselläni ei ole koskaan ollut 903:sta
        mutta kuulemani mukaan se on hyvän ja kestävän koneen maineessa....ja voimaa riittää.....
        ja mitä tulee moottoriin niin sehän on sisun valmistama ja ainoa vika moottorissa on sylinteriputkien syöpyminen, mikä on tyyppivika...903 jälkeen valmetteihin tuli vähäksi aikaa volvon moottorit ja ne olivat paljon heikompaa tekoa...onko kenelläkään muulla kokemusta 903:sista....

        Tämä on totta joka sana. Ei tokikaan kaikissa yksilöissä mutta tuttuja vikoja kuitenkin.

        Mulla oli vm-82 903 ja vikoja riitti. Kuivat levyjarrut vaativat jatkuvaa huoltoa, vaihteisto heikko lenkki. Voimaa myllystä sais kohtuullisesti mutta loota ei kestä. Vaihteisto oli 2 kertaa auki, aluevaihtajan rattaat molemmilla kerroilla sökönä.

        Kaikki valuosat pehmeää rautaa.Meidän vanha -68 mallin 165 Massikka on parempi lähtemään kylmästä käyntiin.

        Meillä jouduttiin aukomaan konetta, öljynkierto kylmässä moottorissa lähti hiittaasti toimimaan.

        Olis se kuitenkin parempi esitys kuin sen seuraaja 705-4 valmetti.


      • ihmetteliä
        ExValmet kirjoitti:

        Tämä on totta joka sana. Ei tokikaan kaikissa yksilöissä mutta tuttuja vikoja kuitenkin.

        Mulla oli vm-82 903 ja vikoja riitti. Kuivat levyjarrut vaativat jatkuvaa huoltoa, vaihteisto heikko lenkki. Voimaa myllystä sais kohtuullisesti mutta loota ei kestä. Vaihteisto oli 2 kertaa auki, aluevaihtajan rattaat molemmilla kerroilla sökönä.

        Kaikki valuosat pehmeää rautaa.Meidän vanha -68 mallin 165 Massikka on parempi lähtemään kylmästä käyntiin.

        Meillä jouduttiin aukomaan konetta, öljynkierto kylmässä moottorissa lähti hiittaasti toimimaan.

        Olis se kuitenkin parempi esitys kuin sen seuraaja 705-4 valmetti.

        kylläpä oli huono lähteen jos 165 kin lähtee paremmin nehän ei juurikaan heinäkuun jälkeen enään lähe elokuu on jo liian kylmä massikoille


      • mbe
        ihmetteliä kirjoitti:

        kylläpä oli huono lähteen jos 165 kin lähtee paremmin nehän ei juurikaan heinäkuun jälkeen enään lähe elokuu on jo liian kylmä massikoille

        165MP vm-63 oli erittäin hyvä käyntiin lähtijä, ei lohkolämppäriä mutta AINA lähti käyntiin kun oli pakko siirtää pois edestä tms. -25-30`c pakkasella tosin lämmitettiin öljypohjasta kosaanilla, koneen säästämiseksi. Muuten kokemukset uudemmista perkinsseistä aikalailla negatiivisia.


      • Ex_valmet
        ihmetteliä kirjoitti:

        kylläpä oli huono lähteen jos 165 kin lähtee paremmin nehän ei juurikaan heinäkuun jälkeen enään lähe elokuu on jo liian kylmä massikoille

        903 oli kylmänä semmonen yleiskankee. Pienessä 135 Ah:n akussa ei tahtonut riittää Poweri pyörittämiseen.Vaihteistohässäkkä vaatii senverran sakiat öljyt (eres jotenkin kestääkseen) että kytkimen noston jälkehen meinas mennä tallinseinästä pihalle.

        705-Valametti lähti huomattavasti paremmin käyntiin.

        Noi vanhemmat Ferkut on ihmeen hyviä lähtemään käyntiin, uudemmat on huonompia.

        Kaikkein huonoin käyntiinlähtijä millä olen ajanut, oli eräs 502 Valmetti joka ei lähtenyt kesälläkään kunnolla. Siitä korjattiin pumput, startit ja myllykin oli auki, mutta vikaa ei löytynyt.


      • Velu

        Kyllä ne o-renkaat nykyis alkaa jo kestää. Ne on paremmasta materiaalista. Nesteet niihin pitäisi vaihtaa säännöllisesti, säästyy paljolta.

        Uudemmissa valmet korjasi tuon vian pistämällä sinne 5 kpl o-renkaita per putki. Ei varmasti vuoda.


        Keskeltä tuoetut putket tuli 20-sarjan moottoreihin. Putki pääsee liikkumaan niissäkin ihan samalla tavalla kuin vanhoissa koneissa. Putki on kiinni ainoastaan ylhäältä. Tuenta väliltä ja alhaalta ei estä sen liikkumista. Ei sen toisaalta kyllä siellä liiku, koska pituuden lämpötilakerroin on sama raudalla kuin raudalla. Eli lohko ja putki venyy samaa tahtia lämpötilan mukaan. Putkella ei sen takia ole mitään syytä liikkua rei'ässään.


      • Massey Sirguson
        mbe kirjoitti:

        165MP vm-63 oli erittäin hyvä käyntiin lähtijä, ei lohkolämppäriä mutta AINA lähti käyntiin kun oli pakko siirtää pois edestä tms. -25-30`c pakkasella tosin lämmitettiin öljypohjasta kosaanilla, koneen säästämiseksi. Muuten kokemukset uudemmista perkinsseistä aikalailla negatiivisia.

        165MP vm.-63 ole olemassakaan, nehän tuli markkinoille 60-luvun puolivälinpaikkeiilla. Se on ollu 65mp tuohon aikaan, jos on kerta ollut.


    • Entinen vallumies

      903 oli kaikin puolin heikko esitys. Kannattaa etsiä hyvä 1102, jos isompaa -02/03 sarjalaista hakee. Se on tehty kestämään. 702S on myös hyvä traktori verrattuna 903:seen

    • traktor

      Kertokaa nyt muutkin ihmiset 903.sta vaikkapa ne joilla kyseinen kone on ollut..hyvät ja huonot puolet??

    • entinen miäs

      kyseinen traktori urakoinnissa ollut joskus muinoin, neljä kertaa perä rikki. kaksi kertaa takuun aikana. ei kestänyt metsäajoa.

    • jampetti74

      mulla oli 79 vm 903 nelikko. voimaahan on mukavasti,ja kulki hyvin,ylentävä hi trac.etuakseli kannattaa pitää tiiviinä rupee etuvedon kardaani hieroon öljypohjaan.

    • tapio- --54

      mulla oli yks n.5000 tuntia töissä... ei niissä mitään vikaa ole osta pois vaan jos on siististi pidetty. ei ole tullut ainuttakaan valmettia itelle johon olisin ollu pettyny ja on niitä jo melko monta ollu. kaiikissahan koneissa jossain vaiheessa jotain remonttia tulee mutta kyllä ihan sama mikä valmetin tai valtran malli on kyllä ne on luotettavia pelejä. varsinkin käytettynä ku kattelee yli 8000 ajettuja koneita nii en muita huolis ku näitä suomalisia.! kolmesta 8000 sarjalaisesta oon ajanu 18000 mittariin ja "huonoimmassa" niistä rempattiin kytkin kahdesti tuossa ajassa... ei muuten noihin lukuihin moni nyykkäri tai case pysty

    • Tami

      -82 mallinen 903 ollut talossa kohta 25 vuotta joka päiväisessä ajossa, talvella lumihommissa ja metsässä, keväällä pellolla. Tällä aikajaksolla konetta ei ole avattu vielä koskaan.

      Rupee lähentelemään 6000h, jarrut on aika hanurista, niinkuin kytkinkin, kylmäkäynnistyskin on vähän huononlaista. Viat mitä on ollu niin ei ole suurempia, esim. laturi, lämppärin moottori, kykimen sylinteri, penkki repsottaa niinkuin ovetkin ja sensemmosta mitä nyt tulee joka tahansa vehkeeseen mutta kyllä liikkuu lumet ja puutavara joka vuosi enkä ole harkinnutkaan vaihtaa!!

    • Vaihdelaatikko sen synkrorattaat niitä ei enää saa uusia Valtralta. Silloin vielä kun niitä sai niin ne maksoi 5000mk 6kpl. Hitrac mekaaninen lisävaihde vuotaa yleensä aina laatikkoöljyä akselitiivisteen välistä ei kestä kun se tuottaa niin kovan lämmön ajon aikana varsinkin maantiellä. Kytkimessä ei ole muuta vikaa kun painelaakeri se menee kuormaajakäytössä alle 2500h. Nelivedossa ei saa olla etuakselissa yhtään välystä keskikeinussa muuten katkeaa kardaaniputki joka kulkee öljypohjan alla tai sitten se syö öljypohjan puhki kun pääsee hieromaan sitä? Jos on Hitrac lisävaihde vielä kiinni niin kytkinremonttia ei voi tehdä katkaisematta traktoria? Kytkimen käyttösysteemi on nesteellä samoin kuin jarrutkin. Kytkimen käyttösylinterit on todella lyhytikäisiä ja tulee pummpukytkin ja sitten se lakkkaa irrottamasta. Jarrujen työsylinterit vuotaa aika usein nesteet takavanteen päälle ja säädöt muuttuu jatkuvasti kun on kuivat levyjarrut. Kova vaihteiston ja portaalivetopyörästöjen aiheuttama melu sisällä ohjaamossa. Muuten hyvä ja tukeva ajettava ja voimaa on todella kovaan vetotyöhön. Polttoaineenkulutus yli 12 litraa tunnissa ja tankki pieni vaikka on lisätankki 30litraa. Sähkölaitteet on lhyvät ja helpot korjata. Laturit ei tahdo kestää kun mekaaninen tärinä rikkoo ne Lucas 18 acr laturi. Nelivedossa on hyvä etuakseli Carraro AE3. Moottori on 4,4 litrainen märkäputkikone. Ohjaamo on lämmin talvella. Takalokasuojat ruostuu puhki ensimmäisenä ja oven alasaranat murtuu. 903 on muuten sama traktori kuin 702 ja 802 mutta moottorin tehoa on kasvatettu ylöspäin kaikki muut osat on samoja em.koneissa. Suurin ongelma alkaa näiden koneiden kanssa olemaan vaihteiston osien saanti kun romuttamoiltakaan niitä ei tahdo löytyä! Jos haluat kysyä lisää niin kerron mielelläni 0400-761179

      • valamettiukko

        Kuukaus sitten Valtralta kysyn synkronirenkaita 702, 21400 tuntia ajettuun! Kaikkia löytyy varastosta edelleen ja vieläpä kohtuuhintaan, samoin muihinkin malleihin muttei nettimyynnistä keneltäkään.


    • Kytkimen painelaakeri, jarrut, jarrujen kaikki sylinterit, kytkimen sylinterit, etuvedon kardaani katkeaa heti kun keskikeinuun tulee välystä pusliin, vetokoukku laskee liian vähän, Hi trac vuotaa yleensä aina öljyä, jarrut ei pysy yhtään säädöissään, jäähdyttäjä aivan liian pieni ja kestää huonosti pölyä, laturi ei kestä kovin pitkään kun tärinä hajottaa sen.

      • Nuupa

        Meillä on ollut 903 vm-80 30 vuoden ajan. Lähinnä on ollut kevyttä käyttöä, nykyisin etukuormaajakoneena lannoitteiden siirrossa ja lumen aurauksessa. Tunteja oli ostettaesasa n.3000 nykyään 5000. Alkuvaiheessa tuo moottorin nestevuoto-tyyppivika korjattiin.
        Muita vikoja ei kovin paljon mahtunut taipaleelle. Hyvä harrastetraktori metsään juontokouran kanssa koska nostotehoa 2900 kg ja etukuormaaja on raskas Valtra. Jontikka 6430 verraten 20cm kapeampi ja 10 cm suurempi maavara. Myös hytti mahtuu paremmin kuusen oksien välistä. Kääntösäde tässä 2-vetomallissa pieni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      51
      7016
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      703
      3123
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1310
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1291
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1285
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1187
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1180
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      236
      1136
    9. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      218
      1120
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      76
      1046
    Aihe