Tämä on minulle arka asia, enkä osaa oiken keskustella siitä kenenkään kanssa. Tai olen kyllä parhaiden vl-äitiystävieni kanssa aihetta sivunnut, mutta kun he ovat samassa suossa ja samassa tilanteessa, joten yhteiset keskustelumme lähinnä saavat masentuneeksi ja katkeraksi.
Rakastan miestäni, ja hän on hyvä isä lapsillemme sekä huomaavainen kumppani minua kohtaan. Ainoa "vika" hänessä on se, että hän haluaisi seksiä lähes joka ilta, joka tapauksessa useamman kerran viikossa. Ei hän minua pakota mihinkään, mutta koska rakastan miestäni, haluan olla hänelle hyvä ja tulen itsekin pahalle mielelle torjumisistani (joita tulee myös väistämättä). Nyt olen alkanut oireilla aivan fyysisesti. Iltaisin olen todella väsynyt, minulla on päänsärkyä ja vatsakipua. Näitä en kuvittele, mutta uskon oireiden johtuvan osittain siitä suunnattomasta pelosta, että tulen taas raskaaksi.
Meillä on jo melko suuri perhe, ja viimeisimpien raskauksien ja synnytysten jälkeen olen saanut huomata, etten palaudu läheskään yhtä nopeasti kuin ensimmäisiltä. Olen yksinkertaisesti täysin naatti koko vauva-ajan, ja heti kun vauva on kasvanut vähän isommaksi ja omat voimat ovat alkaneet palautua, olen tullut uudestaan raskaaksi. Kauhutilanne, kun tuntuu, etten jaksa entisten lastenikaan kanssa ja kun olo on koko ajan aneeminen (huonot veret jne.). Olen tyttöaikoinani lukenut itselleni hyvän ammatin ja haaveilen jatkuvasti salaa työelämästä, mutta en ole ehtinyt missään vaiheessa töihin, koska lapsemme ovat syntyneet niin tiheään. Aina toiveet vaihtelusta ovat kariutuneet uuteen raskauteen.
Minua on alkanut inhottaa koko fyysinen läheisyys, ja koska en tunne itse enää mitään tarpeita miestäni kohtaan, oloni on jotenkin hyväksikäytetty. Tuntuu niin väärältä, että mies saa nautintonsa minusta ja purkaa paineensa minuun, ja minä en saa siitä muuta kuin kipua ja väsymystä uuden lapsen muodossa. Vaikka kyllä vauvat ovat ihaniakin, mutta nyt vain tuntuu tältä. Alemmassa selibaattiketjussa joku vl-mies kertoi, että heillä eletään selibaatissa synnytyksen jälkeiset kuukaudet, jotta vaimo saa levätä. Se on kunnioitettavaa. Mutta vaikka olisimme selibaatissa kolme kuukautta ja sitten aloittaisimme sukupuolielämän, voisin tulle heti raskaaksi,jolloin edellinen vauva olisi vasta vuoden ikäinen uuden syntyessä. Eli elämä on yhtä raskautta ja imetystä koko ajan. Sitäpaitsi ei minun mieheni oikein pysty selibaattiin, vaan hän ei pysty osoittamaan hellyyttä muullakaan tavalla ilman halujen heräämistä. Hän síis kokee, että jos elämme selibaatissa, emme voi halata emmekä suukotella emmekä maata vierekkäin sängyllä, koska häntä alkaa niin haluttaa. Eli elämä on sitten hyvin ikävää ja parisuhde kärsii.
Rakastan siis miestäni ja haluaisin olla hänelle hyvä vaimo, mutta raskaudenpelossa en jaksa enkä osaa. Joku osa minusta inhoaa miestäni ja kaikkia muitakin suurten perheiden isiä, sillä tiedän monen muun äidin kokevan samoin. Tiedän silti, ettei tämä ole helppoa miehillekään ja että esim. minun mieheni kärsii puolestani, mutta minkänpä hän mahtaa sille, että hän on fyysinen olento, jolla on normaalit tarpeet. Ei kai tähän ole ratkaisua olemassakaan, ja se vasta kipeältä ajatukselta tuntuukin. Ei ole helppoa myöntää itselleen, ettei ole mitään päätösvaltaa omaan ruumiiseensa, vaan se on tässä elämänvaiheessa alistettu aivan muiden ihmisten tarepita varten (miehen ja vauvojen).
En hae täältä hyväksyntää mihinkään syntiin vaan haluaisin kuulla muiden vl-äitien rehellisiä kokemuksia aiheesta ja siitä, miten olette selvinneet näiden ongelmien kanssa.
En halua miestäni
185
64100
Vastaukset
- Ei-vl mies
olet ainoa vl-nainen tuollaisen ongelman kanssa. Ihmisen keholla on omat rajansa - sekä fyysisesti että psyykkisesti. Täältä maalta on hyvin vaikea antaa ohjetta sinne merelle, jossa myrskyää. Toivottavasti vl-kanssasisaresi ottavat kantaa aiheeseen tässä ketjussa. Minä en osaa sanoa muuta kuin:
Voimia sinulle ja Jumalan siunausta!- HUIJARIN AIKAANSAANNOKSIA
EN OLE ITSE VL, MUTTA HUOMAAN, ETTÄ KYSEESSÄ AIVAN SELVÄ FEIKKI.
ETTE KAI TE NYT TOSISSANNE USKO, ETTÄ OIKEA VL-ÄITI TÄNNE KIRJOITTELISI KAIKKIEN RIENATTAVAKSI.
VANHOILLISLESTAADIOLAISTA LEVITELLÄÄN MUUTOINKIN VALTAVASTI VALHEITA AIVAN TAHALLAAN.
OLISI MUKAVA TIETÄÄ MOTIIVIT. - EI VAKUUTA
hmm.. ei todellakaan vakuuta..
Kuvittelettko oikeasti, että joku VL-äiti tänne kirjoittelisi..ja rienaisi... e, ei.
läheltä seuranneena, anteeksi vain, mutta LUULEN, ETTÄ HÄN PURKAISI PAHAA OLOAAN AIVAN JOSSAIN MUUALLA. - vääntää rautalangasta??
HUIJARIN AIKAANSAANNOKSIA kirjoitti:
ETTE KAI TE NYT TOSISSANNE USKO, ETTÄ OIKEA VL-ÄITI TÄNNE KIRJOITTELISI KAIKKIEN RIENATTAVAKSI.
VANHOILLISLESTAADIOLAISTA LEVITELLÄÄN MUUTOINKIN VALTAVASTI VALHEITA AIVAN TAHALLAAN.
OLISI MUKAVA TIETÄÄ MOTIIVIT. - Kyllästynyt
OLISI MUKAVA TIETÄÄ MOTIIVIT.parin viikon porttikiellosta palstalle?
- Uskonnoton
OLISI MUKAVA TIETÄÄ MOTIIVIT."VANHOILLISLESTAADIOLAISTA LEVITELLÄÄN MUUTOINKIN VALTAVASTI VALHEITA AIVAN TAHALLAAN"
Eihän se ole mikään vale että lestat synnyttävät kaikki sukusolunsa! Kyllä se on yleisesti tiedossa... - ihanko kaikki sukusolut?
Uskonnoton kirjoitti:
"VANHOILLISLESTAADIOLAISTA LEVITELLÄÄN MUUTOINKIN VALTAVASTI VALHEITA AIVAN TAHALLAAN"
Eihän se ole mikään vale että lestat synnyttävät kaikki sukusolunsa! Kyllä se on yleisesti tiedossa...Nyt on biologiset tosiseikat hukassa. Anteeksi saivarteluni, mutta naisen hedelmällinen lisääntymisikä karkeasti yleistäen noin 12-45v. Jos kuukautiskierron keskimääräinen pituus on 28 vrk ja ovulaatio tapahtuu tavallisimmin kerran kierron aikana, laskepa uudelleen kuinka monta sukusolua ehtii kypsyä naisen lisääntymisajan aikana. Hiukasen enemmän kuinlestadiolaisten keskimääräisen perhekoon verran. Voit tietysti poistaa mahdolliset raskausajat k-kierrosta. Ja vielä jää munasarjoihin vielä leegio kypsymättömiä sukusoluja. Entäs mies sitten? Jokaisessa ejakulaatiossa poistuu n. 2-6 ml siemennestettä, jossa on n. 100 milj. siittiötä. VAikka kyseessä olisi omituinen pariskunta, joka haluaisi rakastella vain kerta kuukauteen ja vieläpä ovulaation aikoihin ja joka kerta kun ei raskaana olisi, päätyisi tärppäykseen menisi, hukkaan vielä melkoisen monta sukusolua. Ja pojillahan alkavat märät unet ennenkuin mielitietystä on tietoakaan. Ja omahetkisistä iloitteluista kukaan liene pidä kirjaa.
Ehkei hyt sittenkään kaikkia sukusoluja hyödynnetä. :) - BESSERWISSER
ihanko kaikki sukusolut? kirjoitti:
Nyt on biologiset tosiseikat hukassa. Anteeksi saivarteluni, mutta naisen hedelmällinen lisääntymisikä karkeasti yleistäen noin 12-45v. Jos kuukautiskierron keskimääräinen pituus on 28 vrk ja ovulaatio tapahtuu tavallisimmin kerran kierron aikana, laskepa uudelleen kuinka monta sukusolua ehtii kypsyä naisen lisääntymisajan aikana. Hiukasen enemmän kuinlestadiolaisten keskimääräisen perhekoon verran. Voit tietysti poistaa mahdolliset raskausajat k-kierrosta. Ja vielä jää munasarjoihin vielä leegio kypsymättömiä sukusoluja. Entäs mies sitten? Jokaisessa ejakulaatiossa poistuu n. 2-6 ml siemennestettä, jossa on n. 100 milj. siittiötä. VAikka kyseessä olisi omituinen pariskunta, joka haluaisi rakastella vain kerta kuukauteen ja vieläpä ovulaation aikoihin ja joka kerta kun ei raskaana olisi, päätyisi tärppäykseen menisi, hukkaan vielä melkoisen monta sukusolua. Ja pojillahan alkavat märät unet ennenkuin mielitietystä on tietoakaan. Ja omahetkisistä iloitteluista kukaan liene pidä kirjaa.
Ehkei hyt sittenkään kaikkia sukusoluja hyödynnetä. :)VOI VITTU MIKÄ NEROPATTI. TAISIT HURAHTAA OHI HIEMAN TUOSTA ALKUPER.AIHEESTA. HANKI SISÄLTÖÄ ELÄMÄÄSI.
- Maalaisjärki kunniaan
On oltava suuri ja mahtava voima joka saa pilaamaan elämänsä tuollaisella tolkuttomalla lasten maailmaan työntämisellä..e-pillerit käyttöön ja työelämään..jaa on syntiä vai, mikäli tämä suuri päällikkö on jossain kuuntelemassa ja katselemassa niin onko mielestäsi oikeudenmukainen kaveri? Lukee ilta-sanomien otsikoy niin kuinka paljon tämä suuri ja mahtava jumala ihmisistä välittää? Sotaa, onnettomuuksia, jne..
Maalaisjärki kunniaan siinä uskomishommassakin, kullakin ihmisellä omat vakaumukset, mutta eikai sitä nyt voi mikään vanha lahko päättää ihmisten lisääntymisestä. Miettikää nyt itsekin älkääkä vapisko pelkäämässä ettei pelastukaan jos käyttää omaa harkintaa. Jos niitä lapsia on pakko työntää ~15kpl, niin pitääkää myös huoli etteivät jää yhteiskunnan maksettaviksi, eli töihin kaikki.- Ei-vl mies
puupäällä onneksi riittää sympatiaa muita kohtaan. Mitä tälle avaajalle riehut, joka on oman herätysliikkeensä oppien uhri. Mene "maalaisjärki" jatkamaan sonnan luontia.
- Maalaisjärkiä ihmiset, maal...
Ei-vl mies kirjoitti:
puupäällä onneksi riittää sympatiaa muita kohtaan. Mitä tälle avaajalle riehut, joka on oman herätysliikkeensä oppien uhri. Mene "maalaisjärki" jatkamaan sonnan luontia.
Hei rakas kanssaihminen. Puheissani esiintyvä sanonta maalaisjärki ei liity valitettavasti millään muotoa sonnan luontiin, eikä maaseudulle. Olen asiasta 100% varma että jos laittasimme koulutuspaperimme rinnakkain pöydälle ja kertoisimme toimenkuvamme työelämässä, niin saattaisit yllättyä pahastikin. Älkää missään tapauksessa antako "suuren päällikön" pilata enempää elämäänne, vaan avatkaa silmät. P.S.Ihminen tekee töitä ~40v elämästään, ja toiset (en onneksi minä) maksaa siitä 1,4% veroa kirkolle!!! Eli lahjoittaa omakotitalon verran eläessään "kankkulan kaivoon"..säälittää ja hymyilyttää yhtäaikaa. Mitäs luulette kun huumehörhö ajaa lasten päälle varastetulla autolla, niin osaako väistää "pelastuvia uskovaisia", vai meneekö elämä kuitenkin arpapelillä..? Myöntäkää edes itsellenne jos ette muille pysty. Mitä siihen riehumiseen tulee, niin ilmeisesti et ole ikinä nähnyt mitään riehumiseen viittaavaakaan, jos alkaisis riehua, niin huomaisit kyllä
- Ei-vl mies
Maalaisjärkiä ihmiset, maal... kirjoitti:
Hei rakas kanssaihminen. Puheissani esiintyvä sanonta maalaisjärki ei liity valitettavasti millään muotoa sonnan luontiin, eikä maaseudulle. Olen asiasta 100% varma että jos laittasimme koulutuspaperimme rinnakkain pöydälle ja kertoisimme toimenkuvamme työelämässä, niin saattaisit yllättyä pahastikin. Älkää missään tapauksessa antako "suuren päällikön" pilata enempää elämäänne, vaan avatkaa silmät. P.S.Ihminen tekee töitä ~40v elämästään, ja toiset (en onneksi minä) maksaa siitä 1,4% veroa kirkolle!!! Eli lahjoittaa omakotitalon verran eläessään "kankkulan kaivoon"..säälittää ja hymyilyttää yhtäaikaa. Mitäs luulette kun huumehörhö ajaa lasten päälle varastetulla autolla, niin osaako väistää "pelastuvia uskovaisia", vai meneekö elämä kuitenkin arpapelillä..? Myöntäkää edes itsellenne jos ette muille pysty. Mitä siihen riehumiseen tulee, niin ilmeisesti et ole ikinä nähnyt mitään riehumiseen viittaavaakaan, jos alkaisis riehua, niin huomaisit kyllä
"Olen asiasta 100% varma että jos laittasimme koulutuspaperimme rinnakkain pöydälle ja kertoisimme toimenkuvamme työelämässä, niin saattaisit yllättyä pahastikin."
Laita vaan paperit näkyviin, niin katsotaan.
Oheinen kommentti nostaa entisestäänkin TYHMYYTTÄSI kaikkien lukijoiden silmissä, koska 100 %:n varmuutta et pysty missään tapauksessa sanomaan tietämättä vastapelurista yhtään mitään. Sen verran on tullut tahkoa kierrettyä, että välttämättä joku pikkupomo, joka luulee olevansa Euroopan omistaja, ei yllätä lainkaan.
Mutta TOMPPELI mikä TOMPPELI!
M.O.T. - Maalaisjärki
Ei-vl mies kirjoitti:
"Olen asiasta 100% varma että jos laittasimme koulutuspaperimme rinnakkain pöydälle ja kertoisimme toimenkuvamme työelämässä, niin saattaisit yllättyä pahastikin."
Laita vaan paperit näkyviin, niin katsotaan.
Oheinen kommentti nostaa entisestäänkin TYHMYYTTÄSI kaikkien lukijoiden silmissä, koska 100 %:n varmuutta et pysty missään tapauksessa sanomaan tietämättä vastapelurista yhtään mitään. Sen verran on tullut tahkoa kierrettyä, että välttämättä joku pikkupomo, joka luulee olevansa Euroopan omistaja, ei yllätä lainkaan.
Mutta TOMPPELI mikä TOMPPELI!
M.O.T."Oheinen kommentti nostaa entisestäänkin TYHMYYTTÄSI kaikkien lukijoiden silmissä, koska 100 %:n varmuutta et pysty missään tapauksessa sanomaan tietämättä vastapelurista yhtään mitään. Sen verran on tullut tahkoa kierrettyä, että välttämättä joku pikkupomo, joka luulee olevansa Euroopan omistaja, ei yllätä lainkaan."
Onhan se imartelevaa että pidetään pikkupomona ja ilmeisesti luullaan vielä nuoremmaksikin kuin totuus on mutta en minä millään teknisen-opiston insinöörin papereilla edes kehtaisi mainita mitään koulutuksestani, CV:säni on jotain ihan muuta koulutuksen kohdalla, mutta se siitä.
Ei ole enää montaa vuotta ja päästään rouvan kanssa nauttimaan HYVIN ansaituista eläkepäivistä etelänlämpöön.
Ja mikä tärkeintä, ILMAN 15 lasta mikä oli alkuperäinen ajatukseni mikä ei sinulle "Ei VL-mies" valitettavasti selvinyt. Otan osaa TYHMYYTEESI, säälittää nämä heikosta itsetunnosta kärsivät reppanat, joita on saanut vetää perässään vuosikymmenestä toiseen. - Ei-vl mies
Maalaisjärki kirjoitti:
"Oheinen kommentti nostaa entisestäänkin TYHMYYTTÄSI kaikkien lukijoiden silmissä, koska 100 %:n varmuutta et pysty missään tapauksessa sanomaan tietämättä vastapelurista yhtään mitään. Sen verran on tullut tahkoa kierrettyä, että välttämättä joku pikkupomo, joka luulee olevansa Euroopan omistaja, ei yllätä lainkaan."
Onhan se imartelevaa että pidetään pikkupomona ja ilmeisesti luullaan vielä nuoremmaksikin kuin totuus on mutta en minä millään teknisen-opiston insinöörin papereilla edes kehtaisi mainita mitään koulutuksestani, CV:säni on jotain ihan muuta koulutuksen kohdalla, mutta se siitä.
Ei ole enää montaa vuotta ja päästään rouvan kanssa nauttimaan HYVIN ansaituista eläkepäivistä etelänlämpöön.
Ja mikä tärkeintä, ILMAN 15 lasta mikä oli alkuperäinen ajatukseni mikä ei sinulle "Ei VL-mies" valitettavasti selvinyt. Otan osaa TYHMYYTEESI, säälittää nämä heikosta itsetunnosta kärsivät reppanat, joita on saanut vetää perässään vuosikymmenestä toiseen.Täältä löytyy 3 akateemista loppututkintoa.
Kerro nyt sinäkin PELLE, oletko yltänyt työteknikoksi asti vai loppuiko eväät kesken? - Vain seta:n käynyt..
1. miten armyn yli-päällikkönä voi olla armya käymätön?
2.miten homo, sm klubin luotsaaja voi kietlää heterojutut ?
3. miten vain miehet joutuvat ryömimään viikkoja pakkasessa hernerokan voimalla orjina v.2004 , kun samalla muualla keskustellaan palkkalisistä , tasa-arvoista ja työergonomioista - vl-nuori
Montakoha vl:ää tiedät kuka elää yhteiskunnan varoilla. Kyllä tässä on saatu sellane tapakasvatus että ei tarvii jäädä verorahoilla elelee.. työnteko on opittu jo kotona. Käyppä "maalaisjärkeä" käyttävä tyyppi kyselemässä kaduilla pyöriviltä deekuilta moniko niistä on vl.
- Vastaava keskustelu
Täältä löytyy syvempi keskustelu aiheesta
"Mieheni haluaa joka päivä"
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=4500000000000440&posting=22000000005228666
PS. Voithan tyydyttää miehesi käsin... vai estääkö joku sen?- paljon neuvoja
Ja varmasti hyviä, mutta joku voisi kertoa onko niistä mikään vl:lle sopiva keino.
Itsekin kaipaisin asiaan valaistusta enempi, joten en uskalla sanoa mitään tarkempaa, kuin sen että osa neuvoista on vl-opin mukaan syntiä. - Perin ikävää
paljon neuvoja kirjoitti:
Ja varmasti hyviä, mutta joku voisi kertoa onko niistä mikään vl:lle sopiva keino.
Itsekin kaipaisin asiaan valaistusta enempi, joten en uskalla sanoa mitään tarkempaa, kuin sen että osa neuvoista on vl-opin mukaan syntiä."Itsekin kaipaisin asiaan valaistusta enempi, joten en uskalla sanoa mitään tarkempaa, kuin sen että osa neuvoista on vl-opin mukaan syntiä."
Itse keksimillään "synneillä" vl-herätysliike ajaa jäseniään nurkkaan, uupumukseen, masennukseen ja epätoivoisiin elämäntilanteisiin. Uskon, että taivaskin suree tätä tilannetta.
- Leo J. Salmela
Kirjoituksesi herätti siinä määrin ajatuksia, etten malta olla vastaamatta vaikka asiaa ei minulle tarkoitettukaan.
Ensinnäkin:
Vl-herätysliike lienee ainut herätysliike maassamme, jossa perhesuunnittelu saarnataan synniksi. Itsekin neljän jo aikuisen lapsen isänä näen silleen, etä perhesuunnittelun synillistämiselle ei löydy raamatusta perusteita. Päin vastoin. Raamattu korostaa isän vastuuta lapsistaan ja perheestään. Eli lapsia vain siinä määrin, että niistä pystytään todella huolehtimaan, antamaan heille turvallisuutta ja rakkautta.
Toiseksi tämä perhesuunnittelun synnillistäminen on suoranainen este evankeliumin leviämiselle etenkin nuorten keskuuteen. Uskoisin monen nuoren karttavan vl-herätysiikettä sen vuoksi, että siinä vaimot joutuvat "synnytyskoneen" asemaan ja sitähän nykyaikana tuskin kukaan haluaa.
Eli mikäli vl-herätysliike tahtoo olla vastaus nykyiseen turmeltuneeseen yhteiskuntaan ja turmeltuneen ihmisen elämään, vl-herätysliike joutu tarkistamaan kantaansa myös perhesuunnitteluun.
Kolmannesksi.
Paavali korostaa monissa kirjeissään lihan ja hengen vastakkaisuutta. Etenkin roomalaiskirjeen 8 luvussa Paavali tuo esille:
5. Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
6. Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
7. sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
8. Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.
9. Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
10. Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.
11. Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.
12. Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
13. Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
Eli. Todelliset Jumalan lapset elävät hengen vapaudessa ja henkiset yhteydet ja henkinen rakkaus on suurempi kuin eroottinen rakkaus ja lihan teot ja tähän pitää jokaisen Jumalan lapsen kasvaa - myös avioliitossa.- selibaatti
En ole minäkään lestadiolainen,vaikka sukurasitus-
ta on.Mutta eikö heillekin itsehillintä olisi
tarpeen.Olen ollut leskenä vuosikausia,enkä ole
edes ajatellut toista kumppania.Elämä on tavallaan
antoisampaa.On aikaa ajatella ja lukea.Syventää
elämän muita alueita.Tärkeintä ovat lapset,jotka
liitosta syntyivät.
- yhteiskunta auttaa
Ehkäisyneuvola???
Oletko koskaan kuullut?- Maalaisjärki..
Olihan täällä joku samaa mieltä asiasta kanssani..kondomeita saa kioskeilta ja synti on joku uusi lääke vai??:)
- vl-mies
kun meillä meni tilanne samankaltaiseksi, minulle tuli rakastelua kohti myös ällöttävä tunne. Olimme tottuneet niin hyvään ja molemmin puolin antoisaan seksiin, että kun se muuttui lasten myöt' yksipuoliseksi "höyläämiseksi" ja juuri niinkuin sanoit, suorastaan hyväksikäytöksi, minä en enää kyennyt rakastelemaan. Meni siis halut ja kyvyt molemmilta, kun toinen väsyi taakan alle.
Toki vieläkin rakastelemme, mutta se ehkä kerran kaksi kuukaudessa. Ei missään tapauksessa enää niinkuin ennen monta kertaa viikossa.
NÄköjään lapsiakaan ei enää tulekaan siihen malliin kuin aikaisemmin kun pienin on jo kolmevuotias. Ehkä se johtuu harventuneesta rakastelusta, mene tiedä.
Muuten, vaimonkin halut alkavat pikku hiljaa palata
ELI NEUVONI ON: ei se määrä, vaan se laatu. Odottaminenhan se usein parasta onkin:O)- tilalle
Niin, joskus tuntuu seksi olevan korvike jostakin muusta tarpeesta tai jos elämä on tylsää, niin onpahan edes seksi.. Joskus melkein toivoisi, että lestadiolaisilla olisi se TV, olen kuullut että miehet katsovat mieluummin jalkapalloa kuin harrastavat seksiä..
- Osku
Hei!
Jo syntyneet lapsesi tarvitsevat äidin, hänen huomiotaan, hänen huolenpitoaan, hänen aikaansa... Älä ihmeessä aja itseäsi loppuun, vaan käänny ajoissa pätevän ja kokonaistilannettasi ymmärtävän lääkärin puoleen, kun jo kerran tunnet voimiesi ehtyvän! Usko siihen, että Jumala on antanut meille myös pätevät lääkärit ja voimme uskoa ruumiimme hoitamisen heille.
Olen itse nähnyt oman vaimoni ajautuvan samaa tietä, hänen tuntonsa ei sallinut ehkäisyä. Lopulta menin itse urologin juttusille ja hän teki minulle 15 minuutin leikkauksen. Mutta meille ehti tulla tusina ja vaimoni on pilalla! Minä jään ilman läheisyyttä ja hellyyden osoituksia varmaan lopuksi elämääni, koska olin niin tyhmä etten ajoissa kääntynyt asiantuntijan puoleen, mutta olen kuitenkin siitä onnellinen, että lapsillani on yhä äiti!- Seksologi
"Mutta meille ehti tulla tusina ja vaimoni on pilalla!"
On siinäkin aviomies.
- asiaan
"Olen vl nainen, rakastan miestäni. Vakaumukseni estää minua olemasta miehelleni se mitä haluaisin. Mietin nyt, että onko opit oikeita, kun ne aiheuttavat tällaisen maanpäällisen helvetin"
Osasinko kiteyttää?- komentotulkki
Eihän hän sitä mieti, ovatko opit oikeita. Hän miettii, miten selviytyisi helvetistä.
- nämä poistetaan
aivan kohta :(
- passing by
Jokaisella kuuluisi olla oikeus omaan vartaloonsa. Koeta nyt edes keskustella asiasta miehesi kanssa. Oletko kertonut näistä tunteistasi miehellesi? On kai hänelläkin oikeus tietää miltä sinusta tuntuu? En ole itse mikään harras uskovainen, mutta eikö jossain käskyssä kehota tekemään se mitä haluaisit itselle tehtävän ja kait itsekin haluaisit tietää jos asiat olisivat päinvastoin.
- A. Acimlainen
Käytä käsiäsi jos et voi käyttää ehkäisyvälineitä. Katoliset käyttävät myös "varmoja päiviä".
- toinen äiti
on tulossa. Eli raatamista on piisannut. Minulle Jumala on siunannut niin hyvän miehen että hän elää kaikissa minun vaivoissani mukana. Jos minä sanon että jalkojani pakottaa, niin hän jos joutaa sanoo, mene tuohon pitkällesi minä hieron.Ja hän hieroo ja hivelee. Minä olen usein ajatellut miten hän jaksaa aivan omasta tahdostaan päivittäin useinkin päivässä hoivata minua,Vaikka hyvin harvoin pyytämällä pyydän että viitsisitkö hieroa. Hän tekee sen automaattisesti ja näyttää itsekin nauttivan siitä kun hän saa minua hoitaa ja auttaa.Minä olen joskus sanonut hänelle, että väsytätköhän sinä itseäsi liikaa kun niin paljon käytät aikaa ja vaivaa minun hoivaamiseen. Hän sanoo että se on hänelle mieluista kun saa auttaa, ja kun hän on saanut Jumalalta tällaisen, näin arvokkaan lahjan, sitä on sydämen halu pitää hyvin.
Tällainen ihana suhtautuminen aviomieheltäni minulle ja myös lapsillemme on ollut kantava voima jaksamisessani vaikka raskauksieni väli on keskimäärin niinkin tiheään kuin 1.5 vuoden välein. Vaikka työtä ja vaivaa on paljon ja usein yöunetkin jää vähäiseksi niin on sellainen tunne etten osaani vaihtaisi miksikään muuksi.
Oli ihana kun sai muistaa aviopuolisoani ja isää eilisenä isäinpäivänä, niin minä kuin lapsemmekin teimme isälle juhlan jonka hän todella on ansainnut.Isältä tulivat kyyneleet silmiin ja hän sanoi ettei hän tunne tällaista ansainneensa.Niin huonoksi aviopuolisoksi ja lasten isäksi hän itsensä tuntee.- pahalla
mutta kuulun varmaan niihin ihmisiin jolle ei kannata omia ongelmiaan liioin kertoa,vastaan tulee heti kuinka meillä on kaikki niin hyvin että mitään ongelmaa ei ole.
Kaikilla asiat vain ei ole niin hyvin kuin sinulla.Aloittajakin nimenomaan sanoi että hänellä on hyvä aviomies jota rakastaa,mutta hyväkin ihminen joskus väsyy muistappa sinäkin se. - Ei-vl mies
luulet kirjoituksesi auttavan avaajaa?
- toinen äiti
Ei-vl mies kirjoitti:
luulet kirjoituksesi auttavan avaajaa?
paljoakaan. Mutta toivoisin että hieman kuitenkin. Ja toivoinkin että keskustelun avaaja huonoksi kokemassanne viestissäni löytäisi kuitenkin sen sisällöstä vaikkapa Raamatun opetusta kuinka meidän tulisi kilpailla keskenämme toinen toisemme kunnioittamisessa Vaikka en sitä niillä sanoilla maininnutkaan.Siitä on pelkästään myönteisiä vaikutuksia myös avioliitossa. Tässäkin asiassa täytyy tunnustaa etten pysty mieheni tasolle.
- Vähättelyä
Kerrot toiselle vain sen, että sinä olet hyvä ja jaksat. Hän tuntee nyt olevansa huono äiti! (Mitä hän ei todellakaan ole).
Etkö ymmärrä, että ei kaikki koe asioita ja jaksamisia samoin kuin sinä? - Perin ikävää
Vähättelyä kirjoitti:
Kerrot toiselle vain sen, että sinä olet hyvä ja jaksat. Hän tuntee nyt olevansa huono äiti! (Mitä hän ei todellakaan ole).
Etkö ymmärrä, että ei kaikki koe asioita ja jaksamisia samoin kuin sinä?kuvaa ymmärtääkseni perin tyypillistä vl-ihmisen suhtautumista kanssamatkaajan mahdollisiin murheisiin ja ongelmiin:
Jos joku erehtyy kertomaan murheistaan, niin toinen lyö löylyä kiukaalle kertomalla, kuinka mahdottoman hyvin hänellä on asiat.
= Vl-herätysliikkeen sielunhoitoa ja sympatiaa. - kateellinen?
Vähättelyä kirjoitti:
Etkö ymmärrä, että ei kaikki koe asioita ja jaksamisia samoin kuin sinä?vastoin täällä vallitsevia käsityksiä eräs 14 lapsen äiti sanoikin, että asiat ovat hyvin. heti tulee urputusta. anteeksi vain, mutta kyllä lestadiolaisillakin voi mennä hyvin lapsistaan huolimatta.
- Ma-ria
Vähättelyä kirjoitti:
Etkö ymmärrä, että ei kaikki koe asioita ja jaksamisia samoin kuin sinä?Mehän juuri emme kannata sensuuria, emmehän. Silloin jokainen voi kirjoittaa omista kokemuksistaan ihan vapaasti, ei ole mitään valmista sabluunaa, johon mielipiteensä tulisi sovittaa.
Ei Sinun näkemyksesi asiasta ole absoluuttinen totuus, eikä minun. On absurdia sellaista edes olettaa.
Miksei positiivisia asioita saisi tuoda esille? Eihän kirjoittaja lainkaan vertaa tilannettaan alkuperäisen kirjoittajan tilanteeseen eikä anna yksioikoisia neuvoja, omasta, selvästi erilaisesta tilanteestaan käsin. Kertoo vaan omasta kokemuksestaan.
Saa kait sitä onnellinen olla? Vaikka ei olisi elämässään samoja valintoja tehnytkään kuin Sinä.
Minun osani ison perheen äitinä ei ole sujunut yhtä kivutta. Mutta ei se mitätöi toisen erilaista kokemusta, tietenkään. Eikä loukkaa minua yhtään. Korkeintaan laittaa huvikseen miettimään, mistä johtuu.
Tiedän paljonkin isoja vl-perheitä, joissa arkirumba pyörii sutjakkaasti ja niin äidit kuin isätkin kukoistavat ja ovat onnellisia. Ihmiset ovat erilaisia. Suotakoon se meille. - Aamun ajatusta
Ma-ria kirjoitti:
Mehän juuri emme kannata sensuuria, emmehän. Silloin jokainen voi kirjoittaa omista kokemuksistaan ihan vapaasti, ei ole mitään valmista sabluunaa, johon mielipiteensä tulisi sovittaa.
Ei Sinun näkemyksesi asiasta ole absoluuttinen totuus, eikä minun. On absurdia sellaista edes olettaa.
Miksei positiivisia asioita saisi tuoda esille? Eihän kirjoittaja lainkaan vertaa tilannettaan alkuperäisen kirjoittajan tilanteeseen eikä anna yksioikoisia neuvoja, omasta, selvästi erilaisesta tilanteestaan käsin. Kertoo vaan omasta kokemuksestaan.
Saa kait sitä onnellinen olla? Vaikka ei olisi elämässään samoja valintoja tehnytkään kuin Sinä.
Minun osani ison perheen äitinä ei ole sujunut yhtä kivutta. Mutta ei se mitätöi toisen erilaista kokemusta, tietenkään. Eikä loukkaa minua yhtään. Korkeintaan laittaa huvikseen miettimään, mistä johtuu.
Tiedän paljonkin isoja vl-perheitä, joissa arkirumba pyörii sutjakkaasti ja niin äidit kuin isätkin kukoistavat ja ovat onnellisia. Ihmiset ovat erilaisia. Suotakoon se meille."Miksei positiivisia asioita saisi tuoda esille? Eihän kirjoittaja lainkaan vertaa tilannettaan alkuperäisen kirjoittajan tilanteeseen eikä anna yksioikoisia neuvoja, omasta, selvästi erilaisesta tilanteestaan käsin. Kertoo vaan omasta kokemuksestaan."
Toki positiivisia asioita voi tuoda esille. Ja pitääkin tuoda. Ei tästä ole nyt kysymys. Kysymys on lähinnä siitä, missä yhteydessä on syytä iloita ja tuoda esille omia positiivisia asioita rohkaisuksi muillekin.
Tämän ketjun avaaja kertoo omasta hankalasta tilanteestaan. Siihen kirjoittaja, johon viittaat, puolestaan vastaa kuinka mahdottoman hyvin hänellä on asiat. Minä ymmärrän niin, että jos joku täällä kirjoittaa omista murheistaan, niin parasta apua hänelle on sympatia ja ne neuvot, joita nyt itse kukin virtuaalisesti pystyy antamaan.
Onko murheelliselle ja vaikeassa elämäntilanteessa olevalle parasta apua ja lääkettä se, että toinen kirjoittaja vastaa hänelle kertoen kuinka mahdottoman hyvin hänellä on asiat hierovaa miestä myöten?
Minun mielestäni se on kuin löisi märällä rätillä päin ongelmiensa kanssa kamppailevaa avaajaa.
Sinä olet kirjoituksestasi päätellen ehkä eri mieltä kanssani. - Vähättelyä
Aamun ajatusta kirjoitti:
"Miksei positiivisia asioita saisi tuoda esille? Eihän kirjoittaja lainkaan vertaa tilannettaan alkuperäisen kirjoittajan tilanteeseen eikä anna yksioikoisia neuvoja, omasta, selvästi erilaisesta tilanteestaan käsin. Kertoo vaan omasta kokemuksestaan."
Toki positiivisia asioita voi tuoda esille. Ja pitääkin tuoda. Ei tästä ole nyt kysymys. Kysymys on lähinnä siitä, missä yhteydessä on syytä iloita ja tuoda esille omia positiivisia asioita rohkaisuksi muillekin.
Tämän ketjun avaaja kertoo omasta hankalasta tilanteestaan. Siihen kirjoittaja, johon viittaat, puolestaan vastaa kuinka mahdottoman hyvin hänellä on asiat. Minä ymmärrän niin, että jos joku täällä kirjoittaa omista murheistaan, niin parasta apua hänelle on sympatia ja ne neuvot, joita nyt itse kukin virtuaalisesti pystyy antamaan.
Onko murheelliselle ja vaikeassa elämäntilanteessa olevalle parasta apua ja lääkettä se, että toinen kirjoittaja vastaa hänelle kertoen kuinka mahdottoman hyvin hänellä on asiat hierovaa miestä myöten?
Minun mielestäni se on kuin löisi märällä rätillä päin ongelmiensa kanssa kamppailevaa avaajaa.
Sinä olet kirjoituksestasi päätellen ehkä eri mieltä kanssani."Onko murheelliselle ja vaikeassa elämäntilanteessa olevalle parasta apua ja lääkettä se, että toinen kirjoittaja vastaa hänelle kertoen kuinka mahdottoman hyvin hänellä on asiat hierovaa miestä myöten?
Minun mielestäni se on kuin löisi märällä rätillä päin ongelmiensa kanssa kamppailevaa avaajaa. "
Tätä juuri tarkoitin, että pitäisi miettiä tuoko se apua vai katkeruutta, jos kertoo itsellään menevän hienosti. - Ma-ria
Vähättelyä kirjoitti:
"Onko murheelliselle ja vaikeassa elämäntilanteessa olevalle parasta apua ja lääkettä se, että toinen kirjoittaja vastaa hänelle kertoen kuinka mahdottoman hyvin hänellä on asiat hierovaa miestä myöten?
Minun mielestäni se on kuin löisi märällä rätillä päin ongelmiensa kanssa kamppailevaa avaajaa. "
Tätä juuri tarkoitin, että pitäisi miettiä tuoko se apua vai katkeruutta, jos kertoo itsellään menevän hienosti.Kyllä minä ymmärrän pointtinne. Toinen kertoo itku kurkussa raskaasta elämäntilanteestaan johon vastaukseksi toinen lirkuttaa iloisen ylistyslaulun omastaan. Ei lohduta ei.
Mutta kun täällä keskustelu rönsyää kovastikin, välillä aivan sivuraiteelle (omastakin toimestani toki). Tulee mielipiteitä näkökulmasta jos toisestakin ja jokin sivujuonne voi lähteä elämään omaa elämäänsä.
Sellaisena sivujuonteena näin iloisen perheenäidinkin kirjoituksen. Ja jotenkin tuli vaikutelma, että vaivojaan saa kyllä vl-nainen valittaa (sympatiaa siitä tulee ja hyvä niin) mutta onnellinen ei oikein saisi olla. Se kun ei sovi "lohduttajien" sabluunaan.
Minulle syntyi vaikutelma, että todella moni alkuperäiseen viestiin vastaaja näki koko elämän "kurjuuden" aiheuttajana vl-liikkeen ja ehdotti ratkaisuksi omantunnon näkökohdista luopumisen. En usko, että alkuperäinen tätäkään tarkoitti.
Ainakin, jos itse vl-naisena valittelisin väsymystäni usean pienen lapsen kanssa, eivät lohduttaisi yhtään sellaisetkaan kommentit, että lähde lätkimään siitä liikkestä ja vähän äkkiä. Joka tuollaista ehdottaa, osoittaa, että ei ymmärrä itse asiaa.
Asoita kun kannattaa tarkastella myös kokonaisuuksina. Itse olen vakaasti sitä mieltä, että vl-naisena nautin keskinkertaista suurempaa tasa-arvoisuutta ja naiseuteeni kohdistuvaa kunnioitusta. En näe lainkaan kadehdittavana valtaväestön "vapautta" päättää itse kaikesta. Ei ole vaikea huomata ympärilleen katsellessaan, ettei naisen elämän onnellisuutta silläkään erityisesti saavuteta. - Sairasta
Olet miehellesi pelkkä panokone! Hän nauttii kun olet lujilla raskauksista ja huushollin pyörittämisestä.
- Nainen
alkasi hymyilyttämään. Teillä todellakin on hyvä olla toistenne kanssa.Ei kai siinä mitää, kunhan kumpikaan ei kärsi.Tosin, voisit kyllä jo kävellä kortsuostoksille luuluisi että toi alkaa olemaan jo vähän liiankin rankkaa..et sä siinä vääryyttä tekisi.=)
- lars
Uskovaisina me olemme tällaisten kysymysten edessä usein täysin neuvottomia. En minäkään osaa sinua erityisemmin neuvoa.
Tulee mieleen SRK:n julkaisema kirja; "Hän kantoi meidän kipumme". Kirjassa käsitellään monia elämän vaikeita kysymyksiä, joihin emme osaa löytää vastauksia. Tämä asia jota kuvailit on juuri tällainen asia, joka olisi varmasti sopinut tuonkin kirjan yhdeksi aiheeksi!
Jumala on kuitenkin luvannut olla kanssamme kaikissa elämämme vaikeuksissa. Usein vaikeudet ja niiden siunaus selviävät meille myöhemmin. Jobiakin koteltiin, mutta hän jaksoi kuitenkin koettelemusten jälkeen uskoa Jumalaan ja Jumala siunasi hänen elämäänsä.
Haluamme muistaa sinua rukouksissamme.- A. Acimlainen
"Tulee mieleen SRK:n julkaisema kirja; "Hän kantoi meidän kipumme""
Jos kerran kivut on kannettu niin miksi niitä sitten pitää vielä toiseen kertaan kantaa? - Lars
A. Acimlainen kirjoitti:
"Tulee mieleen SRK:n julkaisema kirja; "Hän kantoi meidän kipumme""
Jos kerran kivut on kannettu niin miksi niitä sitten pitää vielä toiseen kertaan kantaa?Voisit luke kirjan - se avartaisi sinunkin näkemyksiäsi. Suosittelen!
- Nainen
Olet valinnut sen, että olet luopunut päätösvallasta omaan ruumiiseesi. Nyt kärsit valintasi seurauksista. On vaikea nähdä, miten seuraukset voisi välttää, kun alkusyy on se mikä on.
- Mies
"On vaikea nähdä, miten seuraukset voisi välttää, kun alkusyy on se mikä on."
on vl-herätysliikkeen Raamatun vastainen oppi:
Ehkäisy on syntiä. - Nainen
Mies kirjoitti:
"On vaikea nähdä, miten seuraukset voisi välttää, kun alkusyy on se mikä on."
on vl-herätysliikkeen Raamatun vastainen oppi:
Ehkäisy on syntiä.Alkusyynä on ihmisen oma valinta. Oppejahan maailmassa riittää.
- ....
Nainen kirjoitti:
Alkusyynä on ihmisen oma valinta. Oppejahan maailmassa riittää.
Varsinkaan kun kyse on vanhoillislestadiolaisuudesta. Siihen synnytään, ei niillä ihmisillä silloin ole valtuuksia vain päättää, että valitsenpas tästä tämän uskonnon. Siinä kasvetaan, ja saadaan samalla imettyä sellainen tieto, että jos tämän uskonnon jättää, niin helvetti odottaa.
- Mies
Nainen kirjoitti:
Alkusyynä on ihmisen oma valinta. Oppejahan maailmassa riittää.
tunne vanhoillislestadiolaisuutta.
Joka siihen yhteisöön on syntynyt eikä halua sieltä pois lähteä (mikä ei ole kovin helppoa erilaisten pelottelujen ja sidonnaisuuksien vuoksi), ei todellakaan ole normaalin ihmisen tavoin tilanteessa: Minä teen omat valintani.
Herätysliike tekee opettamiensa oppien ja isien perinnäissääntöjen kautta erittäin paljon valintoja yksittäisen ihmisen puolesta. Ihmisen on alistuttava näihin valintoihin, jos hän haluaa jatkaa herätysliikkeen jäsenenä. Yksi herätysliikkeen väärä valinta on aiemmin mainitsemani oppi:
Ehkäisy on syntiä. - eroon
.... kirjoitti:
Varsinkaan kun kyse on vanhoillislestadiolaisuudesta. Siihen synnytään, ei niillä ihmisillä silloin ole valtuuksia vain päättää, että valitsenpas tästä tämän uskonnon. Siinä kasvetaan, ja saadaan samalla imettyä sellainen tieto, että jos tämän uskonnon jättää, niin helvetti odottaa.
Esimerkiksi terapian avulla. Sitä ei kannata pelätä, siellä on todelliset asiantuntijat, joille pitää kertoa juuri niin kuin itse tuntee.
Ei niin kuin toivoisi tuntevansa. - Nainen
.... kirjoitti:
Siitä huolimatta valinta on viime kädessä jokaisen oma. Valtuudet ovat olemassa, vaikka niiden käyttäminen voi olla vaikeaa.
- Nainen
Mies kirjoitti:
tunne vanhoillislestadiolaisuutta.
Joka siihen yhteisöön on syntynyt eikä halua sieltä pois lähteä (mikä ei ole kovin helppoa erilaisten pelottelujen ja sidonnaisuuksien vuoksi), ei todellakaan ole normaalin ihmisen tavoin tilanteessa: Minä teen omat valintani.
Herätysliike tekee opettamiensa oppien ja isien perinnäissääntöjen kautta erittäin paljon valintoja yksittäisen ihmisen puolesta. Ihmisen on alistuttava näihin valintoihin, jos hän haluaa jatkaa herätysliikkeen jäsenenä. Yksi herätysliikkeen väärä valinta on aiemmin mainitsemani oppi:
Ehkäisy on syntiä.Ellei yksilö tee itse valintojaan, ympäristö tekee ne aina hänen puolestaan.
Totta on se, että lestadiolaisuudessa ympäristön vaikutusvalta yksilön elämään voi olla korostuneempaa kuin suomalaisessa yhteiskunnassa keskimäärin.
- parempiakin voi olla
Koska tulimme molemmat fyysisellä sekä ennen kaikkea henkisellä puolella sairaiksi kaiken tällaisen kanssa, niin koimme ainoaksi keinoksi hyväksyä ehkäisy itsellemme ja uskomme, että se on myös Jumalan tahto. Tuskin hän haluaa, että esim. lapsemme kärsivät enää yhtään enempää puuttellisesta äidin ja isän jaksamisesta.
Eipä nykyään enää kaikki tahdo saada apua lastenhoitoon jne, kuten ennen oli vielä hyvin yleistä.
Se että ehkäisemme tarkoittaa sitä, että emme ole enää vl:iä, emmekä koe, että heidän pitäisi hyväksyä jonkun perheen ehkäisy.
Hyvä jos jaksavat.
Kokoajan itsekin jaksamme paremmin, kun pienimmätkään lapset eivät enää vaadi jatkuvaa vanhemman läsnäoloa.
Jaksamista sinulle, älä ota esimerkiksi, vaan koita hakea apua ammattilaisilta.
Älä pidä vl ystäviäsi ammattilaisina jaksamiseesi. Sehän menee vain, niin, että kun kertoo itsellään olevan rankkaa jonkin asian kanssa, niin vl-ystävät ikään kuin vähättelevät ja kertovat itselläänkin olevan jotain rankkaa. Ei se mitään auta, että on kohtalotovereita!
Tarviiko sen olla tällaista?Hienoa että tiedostat tilanteesi. Se on jo paljon!
Meidän äiti ajoi saman asian kanssa itsensä piippuun, masentui ja joutui itsemurhayrityskierteeseen. Perhe jäi heitteille. Miten hän olisi jaksanut huolehtia ja välittää perheestään, kun ei jaksanut ajatella edes itseään?
Tuolla asialla on ollut suuret vaikutukset meidän lasten elämään. Pienimmät lapset jäivät meidän vanhempien sisarusten harteille, isäkin väsyi ja me jouduimme kohtalon pakosta toimimaan keinoäiteinä pikkuisille. Sillon ei arvannut, millaiset vaikutukset noilla asioilla tulee olemaan meidän lasten elämään. Päinvastoin näytti että tästähän selvitään.
Nyt kun kaikki ovat aikuisia, on tullut pikku hiljaa selville karmea totuus: nuo ajat ovat jättäneet osaan lapsista lähtemättömät jäljet: itsetunto-ongelmia, luottamuksen puutetta muita ihmisiä kohtaan, mielenterveysongelmia. Osa meistä on vasta nyt aikuisena pystynyt käsittelemään lapsuuden ongelmia, sillä seurauksella että oma elämä on risana ja palasina. Meillä oli lapsena ihan liikaa vastuuta, eikä sekään tehnyt hyvää että jouduimme kantamaan huolta myös vanhemmistamme. Nuorimmat taas eivät ole saaneet mitään otetta elämästään, eli ovat jääneet ns. yhteiskunnan siivellä elelemään. Mikään ei oikein kiinnosta. Keneenkään ei voi luottaa. Aidan yli ei kannata edes yrittää, kun sieltä tippuu kuitenkin aina pyllylleen.
Onko tämä Jumalan tarkoitus, että äiti (tai isä) ajaa itsensä loppuun niin että koko perhe kärsii - kenties jättäen lähtemättämät jäljet pieniin sieluihin ja pilaten heidän loppuelämänsä?
Eikö olisi tärkeämpää, että äiti huolehtisi omasta jaksamisestaan niin, että jaksaisi myös huolehtia puolisostaan ja jo olemassa olevista lapsistaan? Minusta asian tulisi olla näin, koska olen nähnyt mitä siitä seuraa, jos äiti väsyttää/väsytetään loppuun. Asialla voi olla yllättävän kauaskantoiset seuraukset, ja niitä seurauksia voi olla vaikeaa, ellei jopa mahdotonta, korjata jälkeenpäin.
Voimia sinulle äiti, olipa ratkaisusi mikä hyvänsä. Toivon että osaat olla myös vähän itsekäs ja ajatella omaa jaksamistasi, koska siitä hyötyy koko perhe.
- vl-äiti
Kiitoksia kaikille vastauksista, joita olikin tullut runsaasti muutaman tunnin aikana. Oli ihan mukava lukea sekä veeällien että ei-veeällien näkemyksiä aiheesta. Joitakin ajatuksia heräsi. Melko moni oli sitä mieltä, ettei ehkäisy ole syntiä. Sitä asiaa olen pohtinut itsekin lukemattomia kertoja ja etsinyt kysymykseen vastausta Raamatusta. Tuntuu vain, että turvallisinta on välttää kaikesta huolimatta ehkäisyä, ettei tulisi rikkoneeksi Jumalaa vastaan. Nimittäin kyllähän Raamattu on hyvinkin lapsimyönteinen teos, ja lisäksi sekä Luther että Laestadius ovat saarnanneet perhesuunnittelun synnillisyyttä.
Vielä haluan korostaa, ettei mieheni ole pakottanut minua mihinkään, vaan päinvastoin hänkin kärsii tilanteesta. Ja kyllä minä tunnen itseni huonoksi vaimoksi, kun olen vastahakoinen ja nihkeä sängyssä ja kun en koskaan tunne itse mitään tarvetta tehdä aloitetta läheisiin hetkiin. Pelkkä halailu ja sylittely riittäisi minulle, ei miehelleni. Olemme toki jutelleet mieheni kanssa asiasta, ja hän ymmärtää pelkojani. Ei hänkään suorastaan rukoile lisää jälkikasvua, vaan kokee myös itsensä usein väsyneeksi pitkien työpäivien ja valtavan kasvatusvastuun alla. Nyt kun vanhimmat lapset lähestyvät pian murrosikää, ongelmat tuntuvat vain monimuotoistuvan.
Hänelle tulee vain entistä pahempi olo, kun minä lisäksi valitan uupumustani ja pelkojani. Seksi tuntuu olevan miehelleni yksi jaksamiskeino, yksi sellainen rentoutumisen muoto. Lisäksi olen huomannut (vaikka hän ei tätä sanokaan ääneen), että hän kokee torjunnan henkilökohtaisesti. Vaikka kuinka olen korostanut sitä, että haluttomuuteni pohjalla vallitsee etupäässä vain pelko raskaaksi tulemisesta, hän jotenkin ajattelee olevansa epähaluttava ja että minä olen kyllästynyt häneen. Olin avioliiton ensimmäiset vuodet itsekin hyvin innokas ja mielelläni jatkuvasti hellin miestäni. Nyt kun olen muuttunut lähes frigidiksi, hän selvästi hakee osasyytä itsestään. Tästä seuraa meille molemmille pahaa mieltä ja riittämättömyyden tunnetta.
Ei ole ollut helppoa viime aikoina. Puhuin asiasta kerran äidilleni, ja hän varoitti ehkäisyn synnillisyydestä. Hän oli sitä mieletä, että jälkeenpäin katsottuna synnytysikä on hyvin lyhyt jakso naisen elämässä ja että nyt "vanhuksena" on ihana kantaa puhdasta omaatuntoa tässäkin asiassa, kun on tehnyt Jumalan tahdon mukaan. Myönsi kyllä, että tuttuja olivat minun ajatukseni hänellekin vuosikymmeniä sitten, mutta toisaalta näyttäisi aika kultaavan muistot. Hänen neuvonsa oli se, että asiaa ei kannata pohtia liikaa mielessä vaan on elettävä päivä kerrallaan ja otettava Jumalalta vastaan se, mitä kukin päivä tuo tullessaan. Näin voi olla rauhallisella mielellä ja pysyä uskovaisena. Näin minäkin haluaisin uskoa ja ajatella, mutta siltikin kapinoin osaani vastaan.
Kiitos teille kirjoituksistanne. Luen mielelläni lisääkin, vaikka en ehdi perheen keskeltä tänne kovin usein vastaamaan.- Nainen
Tekee mieli tarttua tuohon näkökulmaan, että synnytysikä on lyhyt jakso naisen elämässä. En ole vielä äitisi iässä, mutta minusta kyse on pitkästä jaksosta. Ja jokainen päivähän voi olla viimeinen, vaikka olisi minkä ikäinen. Minusta yhtään päivää ei saisi tuhlata kärsimällä turhaan. Sellainen kärsimys on eri asia, jonka elämä vain antaa kestettäväksi ja johon ei voi itse vaikuttaa.
Äitisi mielipiteen ymmärtää, koska hän tuntuu olevan ehdottoman varma siitä, että ehkäisy on syntiä. Silloin on johdonmukaista ajatella kuten hän. Ehkäisyn synnillisyydestähän voi kuitenkin olla montaa mieltä. Vastakkaisellekin käsitykselle kuin mitä äidilläsi on, on todella hyvät perustelut. - Ajattele miestäsi
Olen ollut samassa tilanteessa, kuin miehesi.
Se vain on erittäin vaarallinen ja epämielyttävä tilanne, kun tulee torjutuksi ja joutuu valehtelemaan vaimolle, että mitään isompaa ongelmaa ei ole, että onhan meillä paljon muutakin yhteistä kuin seksi. Mutta kun se on ainakin miehelle hyvin tärkeä osa parisuhdetta, jos naisellekin.
Minulla on pyörinyt jopa ulkopuolisen suhteen aloittaminen ajatuksissani ja ainoastaan tuon seksin vähyyden vuoksi. En tosin käytännössä näin ole tehnyt, enkä ikinä voisi kuvitella itseäni niin pahaksi ihmiseksi puolisoani kohtaan.
Tämä on hirveän väärin, että mies saa kärsiä tuosta mistä sinäkin kärsit, mutta et samalla lailla. Sinähän et varsinaisesti halujesi kanssa ole puutteessa, vaan kun tarpeeksi haluat, niin siinä ei enää merkkaa mitään, vaikka pelkäisit raskaaksi tulemista.
Vl-uskossa mies ei saisi helpottaa omaa oloaan itse, koska se on synti, myös se, että sinä helpottaisit miestäsi muuten kuin rakastelemalla on synti vl:ien mielestä.
Se on aivan hirveätä miehestäsi, hän ei vain osaa sitä sinulle varmastikaan täysin oikein kertoa, koska joutuu myös pelkäämään ajatuksiaan, koska liikutaan sellaisella alueella, mistä vl-piireissä visusti vaietaan.
Älkää antako ulkopuolisten ihmisten vaikuttaa parisuhteeseenne tällä tavalla. Se tekee suhteesta kuolleen.
Voi olla, että ajan mittaan miehesi ei enää seksiä juurikaan halua ja sinä olet se haluava osapuoli, mutta silloin voi olla jo liian myöhäistä muuttaa tilannetta.
Toivottavasti pääsette molemmat siihen tilanteeseen, kuin haluatte! - pilvi
Synnytysikää voi myös lyhentää toisesta päästä eli onko niin välttämätöntä mennä kovin nuorena naimisiin? Eikö olisi viisainta ensin hankkia ammatti, aikuistua ja kypsyä sen vastuun kantamiseen, joka suuri perhe on? Eikä sekään ole itsestäänselvyys, että saat puolison ja perheen. Hyvä ammatti ei ole koskaan ollut kenellekään taakka. Usein nuoret tytöt näkevät ruusunpunaisia unelmia perhe-elämästä ja siitä omasta prinssistä.. Ja tavoite on avioliitto ja mahdollisimman nuorena.
- Nainen
Ajattele miestäsi kirjoitti:
Olen ollut samassa tilanteessa, kuin miehesi.
Se vain on erittäin vaarallinen ja epämielyttävä tilanne, kun tulee torjutuksi ja joutuu valehtelemaan vaimolle, että mitään isompaa ongelmaa ei ole, että onhan meillä paljon muutakin yhteistä kuin seksi. Mutta kun se on ainakin miehelle hyvin tärkeä osa parisuhdetta, jos naisellekin.
Minulla on pyörinyt jopa ulkopuolisen suhteen aloittaminen ajatuksissani ja ainoastaan tuon seksin vähyyden vuoksi. En tosin käytännössä näin ole tehnyt, enkä ikinä voisi kuvitella itseäni niin pahaksi ihmiseksi puolisoani kohtaan.
Tämä on hirveän väärin, että mies saa kärsiä tuosta mistä sinäkin kärsit, mutta et samalla lailla. Sinähän et varsinaisesti halujesi kanssa ole puutteessa, vaan kun tarpeeksi haluat, niin siinä ei enää merkkaa mitään, vaikka pelkäisit raskaaksi tulemista.
Vl-uskossa mies ei saisi helpottaa omaa oloaan itse, koska se on synti, myös se, että sinä helpottaisit miestäsi muuten kuin rakastelemalla on synti vl:ien mielestä.
Se on aivan hirveätä miehestäsi, hän ei vain osaa sitä sinulle varmastikaan täysin oikein kertoa, koska joutuu myös pelkäämään ajatuksiaan, koska liikutaan sellaisella alueella, mistä vl-piireissä visusti vaietaan.
Älkää antako ulkopuolisten ihmisten vaikuttaa parisuhteeseenne tällä tavalla. Se tekee suhteesta kuolleen.
Voi olla, että ajan mittaan miehesi ei enää seksiä juurikaan halua ja sinä olet se haluava osapuoli, mutta silloin voi olla jo liian myöhäistä muuttaa tilannetta.
Toivottavasti pääsette molemmat siihen tilanteeseen, kuin haluatte!Tuollainen tilanne on väärin myös miehen kannalta. En tarkoita, että naisen pitäisi suostua toisen tyydyttämiseen vastentahtoisesti. Tarkoitan, että on väärin, kun raskauksien pelko estää molempia nauttimasta toisistaan. Este tulee vain eri tavalla miehelle kuin naiselle. Syy on pohjimmiltaan sama. Olen varma, että Jumala ei ole tarkoittanut näin.
- Ma-ria
Kirjoituksesi kosketti kovin. Ja niin, niin tutultakin kuulostaa.
Se on niin mahdottoman sumuista aikaa kun talo on täynnä pikkulapsia ja uusia pukkaa puolivallatonta tahtia, että minusta on välillä tuntunut kuin menettäisin kokonaan kosketuksen itseeni. Ei ole hetken rauhaa, koko ajan on nuutunut olo. Melkein yö ja päivä toisiinsa sekoittuu, samaa pomppimista ja toisten perustarpeiden täyttämistä vuorokaudet ympäri. Eikä valmista näy missään.
Lapset sinänsä ovat aivan suloisia ja rakkaimpia aarteitamme.
Kovin ristiriitaista se on meilläkin ollut. Olen saanut hyvän miehen joka ansaitsee kaiken ihailuni ja kunnioitukseni ja on lisäksi mielestäni komea ja seksikäs :) Näen sen kyllä, mutta on ollut aikoja, että fyysinen läheisyys on ollut minun puoleltani melkein mahdotonta.
Hän yrittää ymmärtää - ja ymmärtääkin varmasti. Olemme suurimman osan aikaa tosi väsyneitä molemmat. Mieheni ei mihinkään painosta, hellii minua runsaasti muuten (myös sanoin) ja tekee kotitöitä ja hoitaa lapsia vähintään yhtä paljon kuin minäkin. Mutta on samalla terve ja viriili nuori mies jolla tekee usein mieli seksiä.
Jatkuva torjuminen on ikävää ja uskoakseni haavoittaa toista ajan oloon ihan oikeasti vaikka kuinka kauniisti selittäisi. Se myös vaikuttaa läheisyyden tunteeseen puolisoiden välillä. Seksi pitää suhteen tunteen tasollakin herkkänä.
Toisaalta, jos ei lainkaan haluta tehdä rakkautta (vaan päinvastoin, olosuhteista johtuen melkein oksettaa koko ajatus) niin onko syytä vain toisen mieliksi antautua? Riistääkö siinä itseäänkin ja synnyttääkö entistä suurempia ongelmia psyykensä syvemmille tasoille?
En tiedä, en kertakaikkiaan. Näitä olen kovastikin miettinyt avioliittomme aikana. Siinä ohessa on perhe kasvanut viisilapsiseksi ja keväällä syntyy kuudes. Olen myöskin opiskellut korkeakoulututkinnon ja ollut töissä melkein koko ajan. Muuten en varmaan edes kestäisi, töissä olo tuntuu melkein levolta. Vaikka paineita on toki tuolla ihmisten ilmoilla taas posket punaisina vatsansa kanssa puuskuttaessaan.
Eräälle ystävälleni ei äitiys sopinut alkuunkaan. Hän oli ennen perheen perustamistaan lahjakas ja työssään menestynyt nainen. Sitten sai muutaman lapsen aivan peräkkäin ja masentui ja menetti siinä pyörityksessä elämänhalunsa täysin. Ei osannut eikä jaksanut olla lasten kanssa eikä tehdä kotitöitä. Roikkui työelämässä mutta sekin tyssäsi pitkään sairaslomaan burn out-diagnoosilla. Tilanne alkoi mennä tosi katastrofaaliseksi kun ei ystävältä enää mitään muuta kuulunut kuin itkun tuherrusta.
Hän päätyi pitkän pohdinnan tuloksena sterilisaatioon. Asia on edelleen hänelle hyvin kipeä. Hän ei koe valinneensa mitään vaan olleensa niin mahdottoman edessä, että vaihtoehtoja oli vain yksi. Hän näkee, että tilanteen jatkuminen ennallaan olisi ennen pitkää johtanut mielenterveyden menettämiseen. Eikä sitä ole vaikea uskoa läheltä seuranneena.
Minä en ole itse lääketieteeseen tohtinut turvautua. Minusta asia on eri kaliiperin kysymys kuin ns. tapakulttuurin kysymykset mielestäni hyvinkin hullunkurisine "korvakorulinjauksineen". Tämä tilanne on sittenkin tuntunut siedettävämmältä kuin epätietoisuus siitä, tekeekö oikein.
Mutta kyllä se niinkin on, että naisen elämänpolku on aika selkeästi viitoitettu kun lähdetään siitä, että perhesuunnittelua ei harrasteta. Paljoa muuta ei elämässään ehdi tehdä, niin totaalinen on ison perheen äidin osa. Kyllä se välillä panee miettimään, että hetkinen, näyttäkääpäs nyt oikein omin silmin katsottavaksi se Raamatunpaikka missä tähän kehotetaan...
Sen olen kuitenkin itselleni tehnyt selväksi, että jos henki tai edes pahasti terveys olisi kysymyksessä niin enpä kahta kertaa miettisi mitä varten on lääketiede keksitty. Tehdäänhän niitä sydämenohitusleikkauksiakin jos sydän meinaa henkeä uhata. Taitaapi sitä paitsi olla melko yleistä vanhoillislestadiolaisuudessa nykyisin tällainen ajattelu ja se on minusta tervettä. - Niinhän se on
Ma-ria kirjoitti:
Se on niin mahdottoman sumuista aikaa kun talo on täynnä pikkulapsia ja uusia pukkaa puolivallatonta tahtia, että minusta on välillä tuntunut kuin menettäisin kokonaan kosketuksen itseeni. Ei ole hetken rauhaa, koko ajan on nuutunut olo. Melkein yö ja päivä toisiinsa sekoittuu, samaa pomppimista ja toisten perustarpeiden täyttämistä vuorokaudet ympäri. Eikä valmista näy missään.
Kovin ristiriitaista se on meilläkin ollut. Olen saanut hyvän miehen joka ansaitsee kaiken ihailuni ja kunnioitukseni ja on lisäksi mielestäni komea ja seksikäs :) Näen sen kyllä, mutta on ollut aikoja, että fyysinen läheisyys on ollut minun puoleltani melkein mahdotonta.
Hän yrittää ymmärtää - ja ymmärtääkin varmasti. Olemme suurimman osan aikaa tosi väsyneitä molemmat. Mieheni ei mihinkään painosta, hellii minua runsaasti muuten (myös sanoin) ja tekee kotitöitä ja hoitaa lapsia vähintään yhtä paljon kuin minäkin. Mutta on samalla terve ja viriili nuori mies jolla tekee usein mieli seksiä.
Jatkuva torjuminen on ikävää ja uskoakseni haavoittaa toista ajan oloon ihan oikeasti vaikka kuinka kauniisti selittäisi. Se myös vaikuttaa läheisyyden tunteeseen puolisoiden välillä. Seksi pitää suhteen tunteen tasollakin herkkänä.
Toisaalta, jos ei lainkaan haluta tehdä rakkautta (vaan päinvastoin, olosuhteista johtuen melkein oksettaa koko ajatus) niin onko syytä vain toisen mieliksi antautua? Riistääkö siinä itseäänkin ja synnyttääkö entistä suurempia ongelmia psyykensä syvemmille tasoille?
En tiedä, en kertakaikkiaan. Näitä olen kovastikin miettinyt avioliittomme aikana. Siinä ohessa on perhe kasvanut viisilapsiseksi ja keväällä syntyy kuudes. Olen myöskin opiskellut korkeakoulututkinnon ja ollut töissä melkein koko ajan. Muuten en varmaan edes kestäisi, töissä olo tuntuu melkein levolta. Vaikka paineita on toki tuolla ihmisten ilmoilla taas posket punaisina vatsansa kanssa puuskuttaessaan.
Eräälle ystävälleni ei äitiys sopinut alkuunkaan. Hän oli ennen perheen perustamistaan lahjakas ja työssään menestynyt nainen. Sitten sai muutaman lapsen aivan peräkkäin ja masentui ja menetti siinä pyörityksessä elämänhalunsa täysin. Ei osannut eikä jaksanut olla lasten kanssa eikä tehdä kotitöitä. Roikkui työelämässä mutta sekin tyssäsi pitkään sairaslomaan burn out-diagnoosilla. Tilanne alkoi mennä tosi katastrofaaliseksi kun ei ystävältä enää mitään muuta kuulunut kuin itkun tuherrusta.
Hän päätyi pitkän pohdinnan tuloksena sterilisaatioon. Asia on edelleen hänelle hyvin kipeä. Hän ei koe valinneensa mitään vaan olleensa niin mahdottoman edessä, että vaihtoehtoja oli vain yksi. Hän näkee, että tilanteen jatkuminen ennallaan olisi ennen pitkää johtanut mielenterveyden menettämiseen. Eikä sitä ole vaikea uskoa läheltä seuranneena.
Minä en ole itse lääketieteeseen tohtinut turvautua. Minusta asia on eri kaliiperin kysymys kuin ns. tapakulttuurin kysymykset mielestäni hyvinkin hullunkurisine "korvakorulinjauksineen". Tämä tilanne on sittenkin tuntunut siedettävämmältä kuin epätietoisuus siitä, tekeekö oikein.
Mutta kyllä se niinkin on, että naisen elämänpolku on aika selkeästi viitoitettu kun lähdetään siitä, että perhesuunnittelua ei harrasteta. Paljoa muuta ei elämässään ehdi tehdä, niin totaalinen on ison perheen äidin osa. Kyllä se välillä panee miettimään, että hetkinen, näyttäkääpäs nyt oikein omin silmin katsottavaksi se Raamatunpaikka missä tähän kehotetaan...
Sen olen kuitenkin itselleni tehnyt selväksi, että jos henki tai edes pahasti terveys olisi kysymyksessä niin enpä kahta kertaa miettisi mitä varten on lääketiede keksitty. Tehdäänhän niitä sydämenohitusleikkauksiakin jos sydän meinaa henkeä uhata. Taitaapi sitä paitsi olla melko yleistä vanhoillislestadiolaisuudessa nykyisin tällainen ajattelu ja se on minusta tervettä.Minä ihailen teitä vl-äitejä, jotka jaksatte käydä vielä töissä kaiken pyörityksen keskellä. Olen miettinyt itsekin sitä vaihtoehtoa, että jospa töissä virkistyisi. Toisaalta pelkään sitä, etten kestäisi sitä kaaosta, kun pitäisi revetä sekä töihin että kotielämään. Toistaiseksi on tuntunut helpommalta keskittyä vain toiseen, vaikka yhä enenevissä määrin olen pohtinut myös toista vaihtoehtoa. Korkeakoulututkinto on taustalla minullakin (opiskelin lähes valmiiksi ennen avioitumista), mutta päivääkään en ole ollut alani töissä, sillä ensimmäinen lapsemme syntyi niihin aikoihin, kun sain maisterin paperit kouraani. Senpä vuoksi kynnys työelämään on noussut korkealle kotivuosien jälkeen. Ei minulla kyllä ole ollut konkreettista mahdollisuuttakaan hakea töitä, sillä edellisen "äitiysloman" päättyessä olen ollut joka keta valmiiksi raskaana. Ei ole itsetuntoa riittänyt siinä vaiheessa työnhakuun.
Pelkään juuri tuota, että minunkin käy kuten ystäväsi, eli masennun kokonaan. Toistaiseksi olen kuitenkin elämäniloinen lukuun ottamatta seksielämän ja raskauden pelon ongelmia. Kuitenkin katselen suurten perheiden äitejä, joiden lapset ovat lentäneet pesästä. Hekin ovat selvinneet ja näyttävät vieläpä tyytyväisiltä elämäänsä. Miksi en siis minä kestäisi samaa mankelia, joka on kuitenkin kautta aikojen ollut naisen luonnollinen osa lukuun ottamatta viime vuosikymmeniä, joiden aikana nainen on yleensä saanut mahdollisuuden valintaan. Nythän tällainen valinta tutuu luonnottomalta. Joka tapauksessa on lohdullista lukea muiden vl-äitien ajatuksia ja kokemuksia ja tuntea, ettei ole ainut "uupunut". - -sh-
Ma-ria kirjoitti:
Sen olen kuitenkin itselleni tehnyt selväksi, että jos henki tai edes pahasti terveys olisi kysymyksessä niin enpä kahta kertaa miettisi mitä varten on lääketiede keksitty. Tehdäänhän niitä sydämenohitusleikkauksiakin jos sydän meinaa henkeä uhata. Taitaapi sitä paitsi olla melko yleistä vanhoillislestadiolaisuudessa nykyisin tällainen ajattelu ja se on minusta tervettä.Tätä olen miettinyt aiemmin myös edellisessä ketjussa. Enkä edelleenkään ymmärrä sitä, miksi täytyy mennä siellä toisessa päässä aivan äärilaitaan?
Miksi hyväksytään hedelmöityshoidot, jos ei hyväksytä EDES selibaattia väsymyksen ja pelon takia? Miksi halutaan leikkiä ihmisen mielenterveydellä? Eikö hedelmöitys- ja hormonihoidot ole kaikista pahimmin Jumalan (luonnolliseen) tahtoon puuttumista?
Tässä tulee vain lähinnä mieleen se maksimaalinen vl-porukan kasvattaminen keinoja kaihtamatta. Siinä on rakkaus ja armo kaukana. Otetaanko lääketieteen kehitys ilolla vastaan VAIN lapsilukua kasvatettaessa? - kuullut ja...
-sh- kirjoitti:
Tätä olen miettinyt aiemmin myös edellisessä ketjussa. Enkä edelleenkään ymmärrä sitä, miksi täytyy mennä siellä toisessa päässä aivan äärilaitaan?
Miksi hyväksytään hedelmöityshoidot, jos ei hyväksytä EDES selibaattia väsymyksen ja pelon takia? Miksi halutaan leikkiä ihmisen mielenterveydellä? Eikö hedelmöitys- ja hormonihoidot ole kaikista pahimmin Jumalan (luonnolliseen) tahtoon puuttumista?
Tässä tulee vain lähinnä mieleen se maksimaalinen vl-porukan kasvattaminen keinoja kaihtamatta. Siinä on rakkaus ja armo kaukana. Otetaanko lääketieteen kehitys ilolla vastaan VAIN lapsilukua kasvatettaessa?Maksimaalinen lisääntyminen koskee niitä ihmisiä, joille lapsia syntyy se määrä, jonka luonnonlait mahdollistavat normaalisti.
Kun mennään siihen toiseen reunaan, lääketiedettä käytetään sen verran kuin itse halutaan. Eli määrätään itse kuinka kauan esim. hoitoja otetaan. Halutaanko yksi lapsi, kaksi? Tuskin kukaan käyttä noita keinoja vuosikymmeniä, niin kuin hedelmällisyys tavallisesti kestää. Silti se on luonnonjärjestykseen puuttumista ja ihmisen itsensä järjestelyä oman harkintansa mukaan. Suunnitelmallisuutta. Perhesuunnittelua. Lasten hankkimista, ainakin hankkimisen todellista yrittämistä. Todella ymmärrettävää.
Toinen reuna taas vähemmän. - kypsymätön?
pilvi kirjoitti:
Synnytysikää voi myös lyhentää toisesta päästä eli onko niin välttämätöntä mennä kovin nuorena naimisiin? Eikö olisi viisainta ensin hankkia ammatti, aikuistua ja kypsyä sen vastuun kantamiseen, joka suuri perhe on? Eikä sekään ole itsestäänselvyys, että saat puolison ja perheen. Hyvä ammatti ei ole koskaan ollut kenellekään taakka. Usein nuoret tytöt näkevät ruusunpunaisia unelmia perhe-elämästä ja siitä omasta prinssistä.. Ja tavoite on avioliitto ja mahdollisimman nuorena.
Tuo argumenttisi/kehoituksesi on kohtuullisen käytetty veto silloin kun itse on ns. vahvojen puolella. Ehkäpä kaikkien halut, läheisyyden ja rakkauden tarpeet eivät ole yhdenmukaistettavissa. Varmasti viisasta olisi hankkia ammatti ensin, ja hallitusti kypsyä ja aikuistua. Mutta mitä se kypsyminen ja aikuistuminen lestadiolaisnaisena tarkoittaa? En ole esimerkiksi itse ollut kiinnostunut yhdestäkään lestadiolaismiehestä niin mainioita ja fiksuja kuin vastaan silloin tällöin on tullutkin, koska en ole voinut ajatella kohdalleni suurperhettä.
Niin minä varmaan edustan tuota viisasta ja rauhassa aikuistunutta tapausta (joka ei nuorena naimisiin päätynyt:)), mutta en ehkä kypsää jos kypsyys määritellään suurperheen haluamisena ja lestadioilaisen kanssa naimisiinpäätymisenä. Siis katekorioidun ilmeisesti epäkypsäksi aikuiseksi naiseksi, koska jätin liikkeen juuri syntyvyyden säännöstelemättömyysvaateen takia.
En usko että kaikki nuorena naimisiin päätyvät edustavat vaaleanpunaisen ruusuista maailmannäkemystä. Eiköhän joukossa ole aika monia tavallisia, seksualisia tunteitaan tunnistavia nuoria, jotka yrittävät ratkaista suurien tunteiden mylläkän yhteisön ja ympäristön opettamalla tavalla. Eiköhän vähemmistössä ole se porukka jolle naimisiinmeno on pääsemistä ja tavoitteen saavuttamista?
Niin ja mitä teet esimerkiksi akteemisella huippukoulutuksella, jos et pääse multiraskauksiesi vuoksi koskaan itseä haastaviin hommiin? Itse tuskin saisin tyydytettyä tarpeeksi koulutuksellisia tarpeitani kotona lapsien kanssa. Kasvatushaasteita epäilemättä riittäisi. - alaa tunteva
kuullut ja... kirjoitti:
Maksimaalinen lisääntyminen koskee niitä ihmisiä, joille lapsia syntyy se määrä, jonka luonnonlait mahdollistavat normaalisti.
Kun mennään siihen toiseen reunaan, lääketiedettä käytetään sen verran kuin itse halutaan. Eli määrätään itse kuinka kauan esim. hoitoja otetaan. Halutaanko yksi lapsi, kaksi? Tuskin kukaan käyttä noita keinoja vuosikymmeniä, niin kuin hedelmällisyys tavallisesti kestää. Silti se on luonnonjärjestykseen puuttumista ja ihmisen itsensä järjestelyä oman harkintansa mukaan. Suunnitelmallisuutta. Perhesuunnittelua. Lasten hankkimista, ainakin hankkimisen todellista yrittämistä. Todella ymmärrettävää.
Toinen reuna taas vähemmän.Aivan oikein, maksimaalinen lisääntyminen on juuri sitä, mitä hedelmällisessä iässä olevat ihmiset ilman ehkäisyä saavat aikaan, eli 10-20 lasta. Vl-naisten hyvällä yhteistyöllä onkin saatu selville, miten paljon lapsia voi yhdelle parille syntyä ilman ehkäisyä. Kahden lapsen väli on keskimäärin 16 kk, vaihtelee tietysti 10 kk-2 vuotta.
On olemassa ihmisiä, joilla on lisääntyminen vaikeampaa ja silloin lapsia tulee vain muutama.
Sitten on ihmisiä, jotka eivät saa lapsia ilman lääketieteellisiä hoitoja lainkaan. Silloin alkaa sellainen perhesuunnittelu, jonka vl:tkin hyväksyvät:)
-- joko pariskunta hyväksyy lapsettomuuden, ei ala mihinkään tutkimuksiin ja hoitoihin, elää lapsettomana tai adoptoi lapsen/lapsia.
-- aloitetaan hoidot, jotka tietysti vaihtelevat sen mukaan, mikä on lapsettomuuden syy.
Miehestä johtuvassa lapsettomuudessa voi esimerkiksi olla niin, että miehen täytyy pistää itse kotona lihakseen hormonia kahdesti viikossa niin kauan kuin hän haluaa siittää lapsia. Jos hän raskauden alettua lopettaa hoidot, voi olla, että uudestaan aloitetulla injektiohoidolla ei päästä haluttuun tulokseen. Silloin pariskunta voi suunnitella, halutaanko 1 vai kaksi vaiko peräti kolme lasta. Kuinka kauan miehellä on sinniä pistellä itseään saadakseen lapsia? Ja kuinka paljon yhteiskunta on valmis maksamaan kalliita hoitoja? --Kun lapsi tai kaksi on saatu, silloin kyllä ehdotetaan hoidosta luopumista.
Naisesta johtuvaa lapsettomuutta hoidetaan usein kohdun ulkopuolisella hedelmöityshoidolla, eli tehdään "koeputkilapsia". Onnistuminen on vain 20-30% luokkaa ja jos on yksi lapsi saatu aikaan, mietitään vakavasti, yritetäänkö vielä toista. Kaikki eivät saa edes sitä yhtä lasta, vaikka olisivat useaan kertaan kyseisissä hormonihoidoissa.
Siis luonnonjärjestykseen varsin radikaalisti puuttuva hoito hyväksytään vl:ien joukossa, mutta ei silloin, kun äiti väsyy ja uupuu, alkaa sairastella eikä kykene hoitamaan entisiäkään lapsia:( -- Miksi niin? - Shadow
alaa tunteva kirjoitti:
Aivan oikein, maksimaalinen lisääntyminen on juuri sitä, mitä hedelmällisessä iässä olevat ihmiset ilman ehkäisyä saavat aikaan, eli 10-20 lasta. Vl-naisten hyvällä yhteistyöllä onkin saatu selville, miten paljon lapsia voi yhdelle parille syntyä ilman ehkäisyä. Kahden lapsen väli on keskimäärin 16 kk, vaihtelee tietysti 10 kk-2 vuotta.
On olemassa ihmisiä, joilla on lisääntyminen vaikeampaa ja silloin lapsia tulee vain muutama.
Sitten on ihmisiä, jotka eivät saa lapsia ilman lääketieteellisiä hoitoja lainkaan. Silloin alkaa sellainen perhesuunnittelu, jonka vl:tkin hyväksyvät:)
-- joko pariskunta hyväksyy lapsettomuuden, ei ala mihinkään tutkimuksiin ja hoitoihin, elää lapsettomana tai adoptoi lapsen/lapsia.
-- aloitetaan hoidot, jotka tietysti vaihtelevat sen mukaan, mikä on lapsettomuuden syy.
Miehestä johtuvassa lapsettomuudessa voi esimerkiksi olla niin, että miehen täytyy pistää itse kotona lihakseen hormonia kahdesti viikossa niin kauan kuin hän haluaa siittää lapsia. Jos hän raskauden alettua lopettaa hoidot, voi olla, että uudestaan aloitetulla injektiohoidolla ei päästä haluttuun tulokseen. Silloin pariskunta voi suunnitella, halutaanko 1 vai kaksi vaiko peräti kolme lasta. Kuinka kauan miehellä on sinniä pistellä itseään saadakseen lapsia? Ja kuinka paljon yhteiskunta on valmis maksamaan kalliita hoitoja? --Kun lapsi tai kaksi on saatu, silloin kyllä ehdotetaan hoidosta luopumista.
Naisesta johtuvaa lapsettomuutta hoidetaan usein kohdun ulkopuolisella hedelmöityshoidolla, eli tehdään "koeputkilapsia". Onnistuminen on vain 20-30% luokkaa ja jos on yksi lapsi saatu aikaan, mietitään vakavasti, yritetäänkö vielä toista. Kaikki eivät saa edes sitä yhtä lasta, vaikka olisivat useaan kertaan kyseisissä hormonihoidoissa.
Siis luonnonjärjestykseen varsin radikaalisti puuttuva hoito hyväksytään vl:ien joukossa, mutta ei silloin, kun äiti väsyy ja uupuu, alkaa sairastella eikä kykene hoitamaan entisiäkään lapsia:( -- Miksi niin?Hyvä kysymys, miksi niin???
Tämä kysymys taitaa jäädä auki juuri sen vuoksi, että jokainen näkee siihen liittyvän ristiriidan selvääkin selvemmin..
Ja tämä ristiriita ei todellakaan ole vl-liikkeen ainoa. - Matti Tietäjä
Shadow kirjoitti:
Hyvä kysymys, miksi niin???
Tämä kysymys taitaa jäädä auki juuri sen vuoksi, että jokainen näkee siihen liittyvän ristiriidan selvääkin selvemmin..
Ja tämä ristiriita ei todellakaan ole vl-liikkeen ainoa.Tähän saakka kun tätä viestiketjua pääsin, niin kyllä tuli mieleeni, että olisi SRK:n tehtävä tästä julkilausuma. Tietyllä tavalla nämä vanhat perinnäissäännöt ovat ristiriidassa nykyisen lääketieteen kehityksen ja mahdollisuuksien kanssa.
Lopputulema tuosta puhujainkokouksesta on kyllä melkoisen suurella todennäköisyydellä eriseura. Pitäisikö sitä pelätä? Onhan kirjoitettu, että eriseura tulee keskuudessanne oleman, jotta ... miten sen nyt menikään... valittujen usko tulisi koetelluksi. Tiedä sitä sitten, jotenkin vain tuntuu että SRK:n johto ei ole aivan nykytilanteen tasalla... tai on, ja linja pitää. Miksiköhän SRK:n johdossa ei ole juurikaan nuorempia jäseniä?
Tai sitten olisi vain hyväksyttävä nykyaika, ja se että sterilisaatio tms. olisi hyväksyttävä mielenterveydellisistä syistä, ja äidin oma valinta tulisi tässä hyväksyä elämää suojelevana ratkaisuna. - Matti Tietäjä
Shadow kirjoitti:
Hyvä kysymys, miksi niin???
Ja tämä ristiriita ei todellakaan ole vl-liikkeen ainoa.Tähän saakka kun tätä viestiketjua pääsin, niin kyllä tuli mieleeni, että olisi SRK:n tehtävä tästä julkilausuma. Tietyllä tavalla nämä vanhat perinnäissäännöt ovat ristiriidassa nykyisen lääketieteen kehityksen ja mahdollisuuksien kanssa.
Lopputulema tuosta puhujainkokouksesta on kyllä melkoisen suurella todennäköisyydellä eriseura. Pitäisikö sitä pelätä? Onhan kirjoitettu, että eriseura tulee keskuudessanne oleman, jotta ... miten sen nyt menikään... valittujen usko tulisi koetelluksi. Tiedä sitä sitten, jotenkin vain tuntuu että SRK:n johto ei ole aivan nykytilanteen tasalla... tai on, ja linja pitää. Miksiköhän SRK:n johdossa ei ole juurikaan nuorempia jäseniä?
Tai sitten olisi vain hyväksyttävä nykyaika, ja se että sterilisaatio tms. olisi hyväksyttävä mielenterveydellisistä syistä, ja äidin oma valinta tulisi tässä hyväksyä elämää suojelevana ratkaisuna. - vanhuksen neuvo
Vanha äitini neuvvoi nuortaparia kun kysyivät mitä tehdä kun lapsia tulee paljon....Hän sanoi, että "jumala on antanut meille järjen, mitä käyttää".
- isäkö
Enpä ihmettele, jos olet väsynyt, etkä halua miestäsi. Olen kokenut omassa liitossani samanlaisia vaikeuksia ja tuntemuksia, tosin aviomiehenä. Ja miehenä voin sanoa, että oma miehesi on täysin normaali, jos hän haluaa rakastella kanssasi useammin kuin kerran viikossa. Meillä syntyy usein erimielisyyttä tästä asiasta, ja molempien näkökulma on täysin oikeutettu, tai ainakin inhimillinen.
Ehkäisyyn puuttuisin sen verran, että olen itse mietiskellyt asiaa niin, ettei yksikään aviopari pysty elämään niin, että voisi "heittää ensimmäisen kiven". Eli sanoisi "ettemme ole missään tilanteessa, vaiheessa tai muodossa ehkäisseet." Huom. Missään tilanteessa, vaiheessa tai muodossa. Tämä on tietysti loogista ajattelua, eikä uskon ajattelua. Mutta uskon kuitenkin, että Jumala on luonut meidät tarpeineen kaikkineen, ja avioparille Hän on myöskin suonut läheisyyden ja lämmön seksin muodossa lahjana.
En kehota ketään ehkäisemään vasten omaatuntoa, mutta en myöskään näe sitä syntinä. En myöskään pysty erottelemaan asiaa niin, että kortsu ei olisi syntiä mekaanisena ehkäisyvälineenä, kun taas e-pillerit kemiallisena välineenä olisivat.
Ylipäätään kaikenlaisten absoluuttisten, ehdottomien rajojen laittaminen uskon esteeksi (tässä menee raja: tämä hyväksytään, ja tätä ei) askarruttaa minua aika paljon, mutta se voisi olla oma aiheensa.
Muutama nimimerkki on kirjoitellut, kuinka pari kertaa kuussa riittää, että elämä on kuitenkin antoisaa, jne. Uskon että kirjoittjat ovat olleet vilpittömiä. Puhun nyt omasta puolestani. Minä olen kokenut päinvastoin. Olen itsekäs ja kiukkuinen, kun emme rakastele vaimoni kanssa. Olen myöskin silloin tällöin tyydyttänyt itseäni, mutta olen kokenut sen niin tyhjäksi touhuksi, ettei se ole antanut minulle yhtään parempaa oloa. Ja rehellisesti sanoen, mitä miehen päässä liikkuu kun miehellä seisoo? Siinä joutuu helposti ojasta allikkoon, kun mielikuvitus luo erilaisia aistillisia näkyjä, jotka kiihottavat miestä laukeamaan.
Minä olen tyytyväinen ja tyydytetty, kun olen vaimoni vieressä aivan rentona, ja silloin on helppo sanoa vaimolle: minä rakastan sinua. Olen silloin kokenut suurta läheisyyttä vaimoni kanssa, ja koen hänen tunteneen samoin. Jos en koe vaimostani sellaista tunnetta, omakin tyydytykseni jää jotenkin "vajaaksi".
Kysyisinkin palstalaisilta mitä "seksin tekeminen" oikein on? Olen joskus bongannut sellaisen lentävän lauseen täältä. Eli se ei ole rakastelua, mutta se ilmeisesti pyrkii miehen tyydyttämiseen. Ja miten se on sallittua, eli eroaa ehkäisystä?
Seksi on minullekin arka asia, eikä siitä oikein voikaan keskustella, kuin aivan lähimpien ihmisten kanssa, jos heidänkään. Tietysti keskustelu aviopuolison kanssa on tärkeintä, mutta joskus voisi avartaa asiaa, jos kokee ettei ole aivan yksin ja epänormaali ongelmiensa ja halujensa/haluttomuuksiensa kanssa.
No tämä ei vastannut sinun kysymyksiisi millään tavalla, mutta toivon kuitenkin sinulle, vl-äiti, Jumalan johdatusta, että Hän kaikkivaltiaana hoitaa sinua ja perhettäsi niin, että jaksatte kulkea elämän tiellä oikeaa kotia kohti.- iskä
Lapsia on syntynyt joka toinen vuosi yhteensä 6kpl. Vaimo on hyvin väsynyt lasten hoitamiseen.
Hän ei kuitenkaan voi hyväksyä mitään ehkäisyä. Itse olen siinä asiassa vapaamielisempi.
Olen itse alkanut salaa laskemaan ns. varmoja päiviä. Tää touhu vaatii tietysti itsekuria paljon. Näin on mennyt toista vuotta, eikä uutta vauvaa ei ole ainakaan vielä näköpiirissä. - ole huomannut tätä
iskä kirjoitti:
Lapsia on syntynyt joka toinen vuosi yhteensä 6kpl. Vaimo on hyvin väsynyt lasten hoitamiseen.
Hän ei kuitenkaan voi hyväksyä mitään ehkäisyä. Itse olen siinä asiassa vapaamielisempi.
Olen itse alkanut salaa laskemaan ns. varmoja päiviä. Tää touhu vaatii tietysti itsekuria paljon. Näin on mennyt toista vuotta, eikä uutta vauvaa ei ole ainakaan vielä näköpiirissä.Epäilempä, että vaimosi on salaa samaa mieltä kanssasi ehkäisystä, muttei uskalla sanoa.
En oikein voi uskoa sitä, että hän ei varmoista päivistään tietäisi, koska se on hyvin tunnettu tapa ehkäistä vl-piirissä.
Kyllä sinäkin helpottaisit elämääsi, kun saisit olla tämän ehkäisyn suhteen avoin. Ja varmempiakin keinoja on, joissa ei tarvi elää epävarmuudessa. - ettei
ole huomannut tätä kirjoitti:
Epäilempä, että vaimosi on salaa samaa mieltä kanssasi ehkäisystä, muttei uskalla sanoa.
En oikein voi uskoa sitä, että hän ei varmoista päivistään tietäisi, koska se on hyvin tunnettu tapa ehkäistä vl-piirissä.
Kyllä sinäkin helpottaisit elämääsi, kun saisit olla tämän ehkäisyn suhteen avoin. Ja varmempiakin keinoja on, joissa ei tarvi elää epävarmuudessa.hän ole huomannut sitä.
Jos tietäisi, niin varmaan seksielämä loppuisi siihen paikkaan. Parempi näin.
Onhan niitä parempiakin, mutta tällä tavalla säilyy "tuntuma".
Ja eihän se kauhea asia ole, vaikka tärppäisi.
- reinhard
No ei sun miehes kyllä osaa ottaa sinua huomioon.
Meillä oli toisinpäin alkuaikoina.
Vaimoni suuttui minulle, kun raskauden pelossa en halunnut olla epävarmoina päivinä.
Voiko olla niin ymmärtämättömiä miehiä, jotka eivät kuule naisen huokauksia.
Vaimoni ei taas ottanut huomioon minua, kun sanoin, ettei minusta ole suurperheen isäksi, enkä pysty elättämään isoa sakia.
Avioliiton alkuaikoina pelkäsin tosiaan, että vaimo tulee raskaaksi liian usein ja temppuilin sitten kaikin tavoin.
Lopussa vaimoni suuttui ja ajoi minut pois makuuhuoneesta.- Happy end
"Lopussa vaimoni suuttui ja ajoi minut pois makuuhuoneesta."
- ????
nämäkö herrat saarnasivat ehkäisyä vastaan?
Kerrotko missä?- vl-äiti
En muista tarkemmin, missä olen törmännyt heidän näkemyksiinsä asiasta, mutta heidän mielipiteensä kyllä muistan.
Luther ja vaimonsa menivät kypsemmällä iällä naimisiin ja ehtivät silti saada muistaakseni kuusi lasta. Laestadiuksen Briitta-vaimo synnytti muistaakseni 15 lasta. - liisae
e-pillerit voivat aiheutta abortin Luther vastustaisi niitä.
- ei voi
liisae kirjoitti:
e-pillerit voivat aiheutta abortin Luther vastustaisi niitä.
nykyajan e-pillerit eivät voi aiheuttaa aborttia, vaikka niitä söisi tietämättään raskauden jo alettua. Tämä on tieteellisesti tutkittu ja todistettu asia. Suosittelisin lestadiolaisnaisillekin, jotka uupuvat lapsitaakan alla. Mitä iloa lapsille on väsyneestä ja masentuneesta äidistä? Ei naisten tarvitse synnyttää joka vuosi. Ei Jumala halua, että äidit uupuvat. Hän on antanut meille lahjaksi seksuaalisuuden ja kyvyn nauttia puolisosta. Hän antaa synnit anteeksi jos niitä vilpittömästi pyytää. Vanhoillislestadiolaisilla on ajatus ehkäisyn syntisyydestä ollut kautta aikojen, eikö sitten ole syntiä se, että tekee lapsia eikä jaksa heitä enää hoitaa? Lapset jäävät oman onnensa nojaan ja kärsivät? Tässä vaiheessa kyllä luulisi ehkäisyn olevan pieni synti verrattuna lasten kärsimykseen, jota ei koskaan voi korjata.
- Pojken
1. Moseksen Kirja 3
16. Ja vaimolle sanoi hän: Minä saatan sinulle paljon tuskaa, koskas raskaaksi tulet: sinun pitää synnyttämän lapsia kivulla, ja sinun tahtos pitää miehes alle annettu oleman, ja hänen pitää vallitseman sinua.
P. Paavalin 1. Epistola Korintilaisille 9
27. Vaan minä kuritan ruumistani ja painan sitä alas, etten minä, joka muille saarnaan, itse hyljättäväksi tulisi.
P. Paavalin 1. Epistola Korintilaisille 7
1. Mutta niistä, joita te minulle kirjoititte, hyvä on miehelle, ettei hän vaimoon ryhdy.
2. Mutta huoruuden tähden pitäköön kukin oman vaimonsa, ja jokainen pitäköön oman miehensä.
3. Mies antakoon vaimolle velvollisen mielisuosion, niin myös vaimo miehelle.
4. Ei ole vaimolla valtaa omalle ruumiillensa, vaan miehellä: ei myös miehellä ole valtaa ruumiillensa, vaan vaimolla.
5. Älkäät toinen toistanne vältkö, jollei se ole molempain suosiosta hetkeksi, että teillä jouto olis paastota ja rukoilla: ja tulkaat jälleen yhteen, ettei saatana teitä kiusaisi teidän himonne hillimättömyyden puolesta.- Gubbe
mitään muuta kuin kopioida Raamattua tänne?
- vaan
Gubbe kirjoitti:
Kyllä se lainais Aku Ankkaa, jos se uskois siihen, mutta kun kristityt nyt ainakin jossakin määrin uskovat Raamattuun. Ei kai me muuten voitaisi uskonasioista keskustella?
- Pojken
Gubbe kirjoitti:
- Pahennutko siitä että laitan Jumalan pyhää sanaa, tälle palstalle?
- Etkö tiedä että Jumalan sana tervämpi kuin joku kaksiteräinen miekka....
- Muistat varmaan millä Jeesus puolustautui kun perkele häntä autiomaassa kiusasi.... - mies
Pojken kirjoitti:
- Pahennutko siitä että laitan Jumalan pyhää sanaa, tälle palstalle?
- Etkö tiedä että Jumalan sana tervämpi kuin joku kaksiteräinen miekka....
- Muistat varmaan millä Jeesus puolustautui kun perkele häntä autiomaassa kiusasi....Tarkoitat varmaan paheksua?
- Pojken
mies kirjoitti:
Tarkoitat varmaan paheksua?
joten jommin kummin
eli pahennutko tai paheksutko?
tää oli siis osoitettu nimimerkille Gubbe
- vierailija
Neuvon sinua liittymään joihinkin VL-mammojen keskustelusivulle, koska siellä saa toisilta VL-mammoilta oiketa, uskoonperustuvia ja asiallisia neuvoja. Täälläkin pieni osa on niitä hyviä neuvoja, mutta todella paljon epäuskoisten ihmisten vääriä neuvoja jotka turmelevat omaatuntoasi.
- sun
kanssas!
- mies32
Joo...no tohonhan löytyy ratkaisu erittäin helposti. Alatte käyttämään ehkäisyä!! Joko kumia tai sitten jos niitä tenavia on jo riittävästi niin putket poikki sinulta, niin ei tule lapsia enää. Ei kai elämäntarkoitus ole niitä suoltaa niin paljon kuin kerkiää!?? Ei Seksiä ole tarkoitettu pelkästään lasten tekoon. That's what I think.
- tilanteessa
Avaaja pelkää vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen harhaoppia:
"Ehkäisy on syntiä".
Samaa harhaoppia pelkäävät monet muutkin vl-naiset, jotka ovat syntyneet vl-kotiin ja joita on lapsesta alkaen aivopesty tuohon harhaoppiin. Näin päädytään monen naisen kannalta erittäin vaikeisiin elämäntilanteisiin.
- ei vl- mies
hommaa hyvä nainen pillerit tai käy sterilisaatiossa tai hommaa tv kotiin niin miehelläsi on muutakin tekemistä kun leikkiä kania
joka ilta.aivan sairasta touhua hommata 10: lapsia
meillä on 3 ja se riitää elämässä on muutakin kun lasten tekoa mä en ainakaan tuhlaa elämääni suurperheisiin vaan vahtaan töllöä juon viinaa
kulen vieraissa ELI NAUTIN.aivan yxs hailee mihin joutuu kun aika jättää sama se vaikka lapioi pirulle hiiltä kaminaan olihan hauskaa maan päällä ollessa... - tuomitsevaan oppiin
Meillä oli samanlainen tilanne ja erosimme vl:liikkeestä.
Moni asia muuttui positiiviseen suuntaan, mutta traumoja jäi.
Vaimo alkoi lestadiolaisina ollessamme välttelemään seksiä lasten pelossa ja rakastelutkin menivät vähän niin ja näin, kun vaimo ei osannut enää nauttia, vaan hän kontrolloi minua siinä, etten vahingossa laske sisään ja usein tämä pilasi koko tunnelman asiassa.
Tämän kanssa opin jotenkin elämään, mutta nyt tilanne jatkuu hankalana edelleen.
Vaikka ehkäisemme, eikä mitään raskauden pelkoa pitäisi olla, niin vaimo kertoo, että hänelle on tullut lestadiolaisuuden aikana sellaiset ongelmat asiassa, että seksi tuntuu enää vain siltä, että hän tekee sen miehensä vuoksi.
Vast´ikään hän ilmoitti, että en saa mitään seksiin liittyvää ilmaista hänelle, koska hänelle tulee niin ikävät inhon tuntemukset asiassa.
Olen siis tällähetkellä tilanteessa, jossa odottelen omista haluista piittaamatta (kuka niistä voi olla piittaamatta?!!), että milloinkahan sitä rakasta puolisoa haluttaisi, niin paljon, että tällaiset uskonnon tuomat traumat unohtuu. Elikkä koen toimivani miehenä, niin kuin naiset sanoo "panopuuna".
Toki kaikki muu läheisyys ja hellyys on vaimolleni sallittua, mutta rintoihin kun menet hipaisemaan, niin heti tulee täydeltä laidalta, että eikö ole muuta kuin seksi mielessä.
Kyllä minä häntä rakastan edelleen, mutta tämä on kova paikka miehenä kestää ja koittaa ymmärtää, ettei se muka itsestä johdu, vaikka kaikki merkit siihen viittaavat. ;(- ...
yritetään nostaa piiloon jäänyt viesti näkyviin. Jos onnistuu, voit sheriffi poistaa tämän.
- annan vihjeen
Jos et ole enään haluttava.Vaimosi on helppo syyttää siitä lestadiolaisuutta. On huomannu että menee täydestä.Hänellä voi olla joku toinen ainakin tunnetasolla. Koita jaksaa ehkä se joskus selviää...
- eräs aviovaimo
annan vihjeen kirjoitti:
Jos et ole enään haluttava.Vaimosi on helppo syyttää siitä lestadiolaisuutta. On huomannu että menee täydestä.Hänellä voi olla joku toinen ainakin tunnetasolla. Koita jaksaa ehkä se joskus selviää...
Sama tuli minullekin mieleen. Pitkässä suhteessa usein käy niin, että joskus ihastutaan ulkopuoliseen. Ainakin itselläni on silloin suuria vaikeuksia rakastella aviomiehen kanssa koska se tuntuu uskottomuudelta sitä kohtaan joka sydämen on vienyt. Ei se tietoista ole ja hassuakin, mutta ehkä jotenkin biologisesti tarkoituksenmukaista.
Jos on ihastunut, haluaisi rakastella ihastuksen kohteen kanssa ja muut tuntuvat siinä mielessä samantekeviltä (aviomieskin). Nainenhan harvoin tarvitsee seksiä sen itsensä vuoksi vaan tunteet jotakuta kohtaan siihen luonnollisesti johtavat. "Väärän kohteen" kanssa ajatuskin seksistä on helposti vastenmielinen.
En ole pettänyt koskaan ja toivottavasti en petäkään, mutta tämä logiikka tuntuu ihan järkeenkäypältä.
Tilanne on niin vaikean tuntoinen että olisi helpotus kun voisi syyttää siitä vaikkapa vanhoillislestadiolaisuutta. Silloin olisikin itse uhri eikä tuntisi niin suurta syyllisyyttä ei-toivotuista tunteistaan. Saisi jopa myötätuntoa mieheltään ja oikeuden olla rauhassa.
Kyllä seksuaalisuus on niin vahva vietti naisellakin, että ei sitä vl eikä muu tukahduta. Tunteista se on kiinni eli siitä tunteeko vetoa kumppaniin. - aikuisia ihmisiä! (huoooh)
eräs aviovaimo kirjoitti:
Sama tuli minullekin mieleen. Pitkässä suhteessa usein käy niin, että joskus ihastutaan ulkopuoliseen. Ainakin itselläni on silloin suuria vaikeuksia rakastella aviomiehen kanssa koska se tuntuu uskottomuudelta sitä kohtaan joka sydämen on vienyt. Ei se tietoista ole ja hassuakin, mutta ehkä jotenkin biologisesti tarkoituksenmukaista.
Jos on ihastunut, haluaisi rakastella ihastuksen kohteen kanssa ja muut tuntuvat siinä mielessä samantekeviltä (aviomieskin). Nainenhan harvoin tarvitsee seksiä sen itsensä vuoksi vaan tunteet jotakuta kohtaan siihen luonnollisesti johtavat. "Väärän kohteen" kanssa ajatuskin seksistä on helposti vastenmielinen.
En ole pettänyt koskaan ja toivottavasti en petäkään, mutta tämä logiikka tuntuu ihan järkeenkäypältä.
Tilanne on niin vaikean tuntoinen että olisi helpotus kun voisi syyttää siitä vaikkapa vanhoillislestadiolaisuutta. Silloin olisikin itse uhri eikä tuntisi niin suurta syyllisyyttä ei-toivotuista tunteistaan. Saisi jopa myötätuntoa mieheltään ja oikeuden olla rauhassa.
Kyllä seksuaalisuus on niin vahva vietti naisellakin, että ei sitä vl eikä muu tukahduta. Tunteista se on kiinni eli siitä tunteeko vetoa kumppaniin.Ja miksiköhän nainen tarvitsee "harvoin seksiä sen itsensä vuoksi"? Sen perusteellako vain, että olet itse vähemmän kiihkeä romantikko?
En myöskään voi olla tarttumatta sinun ja edellisen ajatukseen siitä, että väsymys ja pelko raskaaksi tulemisesta olisivat vain tekosyitä haluttomuudelle. Taitaa nyt kotirouvat kolmen lapsen ja koiran kanssa unohtaa elämän realiteetit ja seksuaalisuuden psykologisen luonteen. Jos olet vähänkään perillä psyyken ja väsymisen vaikutuksista haluihin, et esittäisi noin naiivia ajatusta. Ehkäpä juuri tietämättömyytesi vuoksi et myöskään ole kokenut pelkkää halua ilman rakkauden tunnetta. Väsyminen, stressi ja pelko raskaaksitulemisesta ovat nimenomaan syitä haluttomuudelle. Kannattanee sinunkin tutustua asiaan lukemalla seksuaalisuutta käsitteleviä artikkeleita vaikkapa täältä netistä. - eräs aviovaimo
aikuisia ihmisiä! (huoooh) kirjoitti:
Ja miksiköhän nainen tarvitsee "harvoin seksiä sen itsensä vuoksi"? Sen perusteellako vain, että olet itse vähemmän kiihkeä romantikko?
En myöskään voi olla tarttumatta sinun ja edellisen ajatukseen siitä, että väsymys ja pelko raskaaksi tulemisesta olisivat vain tekosyitä haluttomuudelle. Taitaa nyt kotirouvat kolmen lapsen ja koiran kanssa unohtaa elämän realiteetit ja seksuaalisuuden psykologisen luonteen. Jos olet vähänkään perillä psyyken ja väsymisen vaikutuksista haluihin, et esittäisi noin naiivia ajatusta. Ehkäpä juuri tietämättömyytesi vuoksi et myöskään ole kokenut pelkkää halua ilman rakkauden tunnetta. Väsyminen, stressi ja pelko raskaaksitulemisesta ovat nimenomaan syitä haluttomuudelle. Kannattanee sinunkin tutustua asiaan lukemalla seksuaalisuutta käsitteleviä artikkeleita vaikkapa täältä netistä.Ja sinun taas kannattaisi lukea ne viestit, joihin vastaat. Edes kertaalleen. Kuulostaisit huomattavasti terävämmältä.
Tässähän oli puhe vl-liikkeen taakseen jättäneistä ihmisistä, joilla ei ole mitään raskaudenpelkoa tms.
HUUUUUUUUOOOOOOHHHHHHHHH !!!!!!!
- isäkö
Oletetaan, että ehkäisy on synti. Kuitenkin monet äidit ketjussa ovat valmiit käyttämään ehkäisyä, jos terveys on vaarassa.
Huoruus on synti. Onko huoruus sallittua, jos ihminen on sairas?
Kysymys on tottakai hyvin provosoiva, mutta paljastaa yhden tärkeän asian: Synti on aina synti. Sitä ei pidä hyväksyä missään olosuhteissa. Tällöin ehkäisy jääköön pelkästään omantunnon kysymykseksi, ja sen synniksi julistaminen julkisesti pitäisi lopettaa. Todella. - Ratkaisija
Tilanteeseen on helppo ratkaisu, sterilisaatio tai ehkäysi muuten vaan, miten te ette sitä tajua? Elämä helpottuisi aikalailla, senkin perverssit idiootit!
- Dille
Käy vieraalla paikkakunnalla sterilisaatiossa salaa. Älä mene vl-lääkärille, vaan jollekin muulle.
- minänen
Jumala huolehtii sinusta, saat lapsia juuri niin paljon kuin Jumala on sinulle niitä päättänyt antaa.
ja katso, huolehtiihan Jumala pikkulinnuistakin, ja totisesti sinun lapsesi ovat pikkulintuja arvokkaampia, huolehtii hän heistäkin, jos he ovat uskossaan tarpeeksi vahvoja.
Luota kaikki Jumalan huomaan, jos et itse jaksa nousta lastasi ruokkimaan, Jumala toki huolehtii hänestä.- toivo
tulee pitämänn jos kaikkia pitäisi syöttää, ja hoivata en jaksa uskoa, että onnistuu..
- minänen
toivo kirjoitti:
tulee pitämänn jos kaikkia pitäisi syöttää, ja hoivata en jaksa uskoa, että onnistuu..
siis????!
- Isäpappa
"Luota kaikki Jumalan huomaan, jos et itse jaksa nousta lastasi ruokkimaan, Jumala toki huolehtii hänestä."
keinotekoiselle haiskahtaa. Lieköhän se Jumalan tarkoitus, että äidit vedetään ihan piippuun ylisuuren lapsilauman keskellä, kun toteutetaan harhaoppia "ehkäisy on syntiä" ja jos äiti simahtaa, niin "Jumala toki huolehtii lapsesta".
Onkohan se ihan noin... - minä
varmaan mies! eihän sinun niitä lapsia tarvitse synnyttää!
- Hallelujaa!
Empä ole pitkään aikaan moista horinaa lukenut!
Olen luullut, että suomalaiset ovat sivistynyttä
kansaa, mutta poikkeus vahvistaa säännön.
Minä en "ole juuri koskaa" nähnyt/kuullut mitään hyvää
mitä ns"uskovaiset" saavat aikaan ja tekevät toinen toisilleen..tuo totisesti vasta syntiä onkin..
Ota hyvä ihminen järki käteen, ja toimi sen mukaan,
koska luulen, että olet jostain kuullut sanan
EHKÄISY..
Sanoppa miehellesi, että "lue hyvä mies mitä netissä kirjoitetaan ko.asiasta",ja sen jälkeen keskustelette asiasta.
Sinun miehesi on aikuinen vastuullinen ihminen
vai"seisooko järki..jne..luulisin hänen ymmärtävän, ja jos ei ymmärrä niin Sinun aika on tehdä omat ratkaisut..
sitä ei kukaan täällä keskustelupalstalla tee puolestasi, vaikka kyllä me varmasti paremmin hallittaisiin tämä asia kuin sinä olet tehnyt..
AIKUISTU...
Kaikkea hyvää!- Ma-ria
Yleensä en viitsi kommentoida tällaisia viestejä mutta nyt on pakko sanoa muutama sananen.
Alkoi niin hymyilyttää. Nämä tyypithän ovat niin oikeassa kuin yleensä olla voi - tavallaan. On aivan helppo eläytyä heidän ajatuksenjuoksuunsa. Mitäpä sitä touhukas ja aikaansaava järkimies muutakaan tällaisesta asiasta tuumailisi?
Mutta samalla on aivan koomista, kuinka he eivät lainkaan (tietenkään) käsitä minkä luonteisesta asiasta tässä on meille kysymys. Ei vähäisintäkään yhtymäkohtaa meidän kokonaisajatteluumme!
(Näissä tapauksissa ei kyllä haluakaan, mihin siihenkin suotakoon täysi oikeus.)
Tähän samaan sortuu itsekin. On mahdotonta ymmärtää poikkeavasti käyttäytyvää kanssaihmistä joka vielä kaiken lisäksi näyttää järjenvastaisella toiminnallaan itse haalivan vaikeuksia ympärilleen. Eri uskontojen erityispiirteet omituiselta näyttävine rituaaleineen ovat kyllä hyvä esimerkki tällaisesta. Kun niillä asioilla ei ole mitään sisältöä itselle, niitä on mahdoton ymmärtää muuna kuin tyhmyyden osoituksena. Rajoittuneisuutena. Täydellisenä, turhauttavana järjenvastaisuutena.
Miksi järjellä muuten järjellä varustettu ihminen valitsisi asioita, jotka hankaloittavat elämää ellei ole läpikotaisin tyhmä tai niin hyväksi piiskattu ja peloteltu ettei muutakaan uskalla?
Lestadiolaisena ei kyllä aivan heti mene ihmettelemään kenenkään elämäntavan näkyvää erilaisuutta. Itse ajattelen helposti, että on kysymys voi olla asioista, joita en ymmärrä, jotka ovat olemukseltaan tyystin erilaisia kuin millaisena ne näen. Joiden mutkikkuus syntyy sellaisesta abstraktista ulottovuudesta jota minä en koskaan ole kokenut, enkä nähnyt.
Tässä asetelmassa silmäni ovat todella avautuneet tuolle tosiasialle. Viisaaksi tarkoitettu käytännön neuvo turhauttavan rajoittuneelle kanssaihmiselle voi hänestä tuntua rajoittuneisuudessaan hyvin turhauttavalta. Mahdoton dilemma :) - Miiina
Ma-ria kirjoitti:
Yleensä en viitsi kommentoida tällaisia viestejä mutta nyt on pakko sanoa muutama sananen.
Alkoi niin hymyilyttää. Nämä tyypithän ovat niin oikeassa kuin yleensä olla voi - tavallaan. On aivan helppo eläytyä heidän ajatuksenjuoksuunsa. Mitäpä sitä touhukas ja aikaansaava järkimies muutakaan tällaisesta asiasta tuumailisi?
Mutta samalla on aivan koomista, kuinka he eivät lainkaan (tietenkään) käsitä minkä luonteisesta asiasta tässä on meille kysymys. Ei vähäisintäkään yhtymäkohtaa meidän kokonaisajatteluumme!
(Näissä tapauksissa ei kyllä haluakaan, mihin siihenkin suotakoon täysi oikeus.)
Tähän samaan sortuu itsekin. On mahdotonta ymmärtää poikkeavasti käyttäytyvää kanssaihmistä joka vielä kaiken lisäksi näyttää järjenvastaisella toiminnallaan itse haalivan vaikeuksia ympärilleen. Eri uskontojen erityispiirteet omituiselta näyttävine rituaaleineen ovat kyllä hyvä esimerkki tällaisesta. Kun niillä asioilla ei ole mitään sisältöä itselle, niitä on mahdoton ymmärtää muuna kuin tyhmyyden osoituksena. Rajoittuneisuutena. Täydellisenä, turhauttavana järjenvastaisuutena.
Miksi järjellä muuten järjellä varustettu ihminen valitsisi asioita, jotka hankaloittavat elämää ellei ole läpikotaisin tyhmä tai niin hyväksi piiskattu ja peloteltu ettei muutakaan uskalla?
Lestadiolaisena ei kyllä aivan heti mene ihmettelemään kenenkään elämäntavan näkyvää erilaisuutta. Itse ajattelen helposti, että on kysymys voi olla asioista, joita en ymmärrä, jotka ovat olemukseltaan tyystin erilaisia kuin millaisena ne näen. Joiden mutkikkuus syntyy sellaisesta abstraktista ulottovuudesta jota minä en koskaan ole kokenut, enkä nähnyt.
Tässä asetelmassa silmäni ovat todella avautuneet tuolle tosiasialle. Viisaaksi tarkoitettu käytännön neuvo turhauttavan rajoittuneelle kanssaihmiselle voi hänestä tuntua rajoittuneisuudessaan hyvin turhauttavalta. Mahdoton dilemma :)Luin viestisi ja täytyy sanoa, että olet aivan oikeassa. On hyvin vaikeaa ymmärtää toisia ihmisiä ja heidän toimintaansa jos itse elää ihan eri todellisuudessa.
Tällä palstalla olevat keskusteluketjut muodostuvat usein erittäin suosituiksi ja nousevat tuonne etusivulle viikon suosituimmat listalle. Tällöin monet ihmiset klikkaavat itsensä mukaan keskusteluun ihan mielenkiinnosta.
Ajatellaanpa esimerkiksi tämän ketjun aloitusviestiä. Kun nyt "valtaväestöön" kuuluvat haluavat auttaa tätä äitiä, on se aika luonnollista, että he ehdottavat hänelle erilaisia ehkäisymuotoja. He eivät voi ymmärtää miksi joku kärsii tuollaisesta asiasta kun siihen on olemassa helppoja ja "hyväksyttäviä" ratkaisuja.
Uskonpa, että tämäkin äiti tahtoi neuvoja muilta vl:lta, mutta kun tälle palstalle huolesi ja murheesi esität saat niihin jos jonkinlaista vastausta. Kannattaakin varmasti miettiä kaksi kertaa ennenkuin kyselee neuvoja ongelmiinsa täältä Internetistä. - haluaako
Miiina kirjoitti:
Luin viestisi ja täytyy sanoa, että olet aivan oikeassa. On hyvin vaikeaa ymmärtää toisia ihmisiä ja heidän toimintaansa jos itse elää ihan eri todellisuudessa.
Tällä palstalla olevat keskusteluketjut muodostuvat usein erittäin suosituiksi ja nousevat tuonne etusivulle viikon suosituimmat listalle. Tällöin monet ihmiset klikkaavat itsensä mukaan keskusteluun ihan mielenkiinnosta.
Ajatellaanpa esimerkiksi tämän ketjun aloitusviestiä. Kun nyt "valtaväestöön" kuuluvat haluavat auttaa tätä äitiä, on se aika luonnollista, että he ehdottavat hänelle erilaisia ehkäisymuotoja. He eivät voi ymmärtää miksi joku kärsii tuollaisesta asiasta kun siihen on olemassa helppoja ja "hyväksyttäviä" ratkaisuja.
Uskonpa, että tämäkin äiti tahtoi neuvoja muilta vl:lta, mutta kun tälle palstalle huolesi ja murheesi esität saat niihin jos jonkinlaista vastausta. Kannattaakin varmasti miettiä kaksi kertaa ennenkuin kyselee neuvoja ongelmiinsa täältä Internetistä."Kannattaakin varmasti miettiä kaksi kertaa ennenkuin kyselee neuvoja ongelmiinsa täältä Internetistä."
oikeita vastauksia vai vl-vastauksia. - minä
Ma-ria kirjoitti:
Tässä asetelmassa silmäni ovat todella avautuneet tuolle tosiasialle. Viisaaksi tarkoitettu käytännön neuvo turhauttavan rajoittuneelle kanssaihmiselle voi hänestä tuntua rajoittuneisuudessaan hyvin turhauttavalta. Mahdoton dilemma :)"Lestadiolaisena ei kyllä aivan heti mene ihmettelemään kenenkään elämäntavan näkyvää erilaisuutta."
Juuri lestadiolaiset, siis jotkut heistä, ovat usein HYVIN hanakasti ihmettelemässä muiden ihmisten elämäntavan näkyvää erilaisuutta. Uskon kyllä, että sinä et ole tällainen. - Ma-ria
minä kirjoitti:
"Lestadiolaisena ei kyllä aivan heti mene ihmettelemään kenenkään elämäntavan näkyvää erilaisuutta."
Juuri lestadiolaiset, siis jotkut heistä, ovat usein HYVIN hanakasti ihmettelemässä muiden ihmisten elämäntavan näkyvää erilaisuutta. Uskon kyllä, että sinä et ole tällainen.Kyllähän se erilaisuuden oudoksuminen on tietysti osa ihmisluontoa. Tämä elämä lienee niin vaikeasti hahmotettava kokonaisuus, että on turvallisinta yrittää edes pitäytyä siinä, minkä tietää ja tuntee. Käsittämättömät ja järjenvastaiset asiat synnyttävät ahdistusta.
Kun ihmiset lisäksi elävät aika sisäänlämpiävässä yhteisöissä niin helposti alkaa tuntua, että kaikki on määriteltävissä "jalkaterän asennosta" alkaen - ja muu on vierasta ja outoa. Ei siis tutun turvallista, niin kuin on totuttu. Epäilyttävää suorastaan, ettei vaan Sileunvihollisen kotkotus?
Uskonnollisissa yhteyksissä siitä voi seurata yllättävän suuriakin ongelmia, asia olisi hyvä tiedostaa.
Lähisokeus vaivaa meitäkin vanhoillislestadiolaisia. Joskus olen täälläkin naureskellut, kun taannoin eräs iäkäs vl-setä ihmetteli esikoislestadiolaisten hullunkurisuutta: eivät käytä kravaatteja! No, voisi miettiä mitä kaikkea me emme käytä... Eivätkä ne varmasti sivulliselle sen "järkevämpiä" asioita ole.
Itse pidän noita kaiken maailman tapoja ja ulkonäköä koskevia normeja eksoottisina kulttuuriperinteinä lestadiolaisuudessa. Niitä ei pitäisi sekoittaa uskon asioihin.
Mutta syntyvyyden säännöstelyä en laske niihin. Se on vaikeampi kysymys. - minä
Ma-ria kirjoitti:
Kyllähän se erilaisuuden oudoksuminen on tietysti osa ihmisluontoa. Tämä elämä lienee niin vaikeasti hahmotettava kokonaisuus, että on turvallisinta yrittää edes pitäytyä siinä, minkä tietää ja tuntee. Käsittämättömät ja järjenvastaiset asiat synnyttävät ahdistusta.
Kun ihmiset lisäksi elävät aika sisäänlämpiävässä yhteisöissä niin helposti alkaa tuntua, että kaikki on määriteltävissä "jalkaterän asennosta" alkaen - ja muu on vierasta ja outoa. Ei siis tutun turvallista, niin kuin on totuttu. Epäilyttävää suorastaan, ettei vaan Sileunvihollisen kotkotus?
Uskonnollisissa yhteyksissä siitä voi seurata yllättävän suuriakin ongelmia, asia olisi hyvä tiedostaa.
Lähisokeus vaivaa meitäkin vanhoillislestadiolaisia. Joskus olen täälläkin naureskellut, kun taannoin eräs iäkäs vl-setä ihmetteli esikoislestadiolaisten hullunkurisuutta: eivät käytä kravaatteja! No, voisi miettiä mitä kaikkea me emme käytä... Eivätkä ne varmasti sivulliselle sen "järkevämpiä" asioita ole.
Itse pidän noita kaiken maailman tapoja ja ulkonäköä koskevia normeja eksoottisina kulttuuriperinteinä lestadiolaisuudessa. Niitä ei pitäisi sekoittaa uskon asioihin.
Mutta syntyvyyden säännöstelyä en laske niihin. Se on vaikeampi kysymys.Tapanormeista sanot: "Eivätkä ne varmasti sivulliselle sen 'järkevämpiä' asioita ole."
Miksi puhut vain sivullisista? On lestadiolaisia, jotka kaivavat normeille järkevänkuuloiset selitykset vaikka mistä. Varmaan yhtä paljon on kuitenkin niitä lestadiolaisia, jotka ihmettelevät sääntöjen järkevyyttä samaan tapaan kuin sivullisetkin. Ja loput eivät halua ajatella, tottelevat vain. - Ma-ria
minä kirjoitti:
Tapanormeista sanot: "Eivätkä ne varmasti sivulliselle sen 'järkevämpiä' asioita ole."
Miksi puhut vain sivullisista? On lestadiolaisia, jotka kaivavat normeille järkevänkuuloiset selitykset vaikka mistä. Varmaan yhtä paljon on kuitenkin niitä lestadiolaisia, jotka ihmettelevät sääntöjen järkevyyttä samaan tapaan kuin sivullisetkin. Ja loput eivät halua ajatella, tottelevat vain.Niin juuri. Puhuin sivullisista ehkä siksi, että heille nämä asiat AINAKIN ovat käsittämättömiä.
Meille itsellemmekin ne voivat olla, mutta olemme kuitenkin jotenkin tottuneet.
Minusta ei ole välttämättä oikein olla tällaisista asioista hiljaa ja totella, kun kuitenkin erilaisten sääntöjen liittäminen "uskomisen pakettiin" on opillisesti väärin. Vl-liikkeessä sellainen on viety hämmästyttävän pitkälle. - Vallankumous
Ma-ria kirjoitti:
Niin juuri. Puhuin sivullisista ehkä siksi, että heille nämä asiat AINAKIN ovat käsittämättömiä.
Meille itsellemmekin ne voivat olla, mutta olemme kuitenkin jotenkin tottuneet.
Minusta ei ole välttämättä oikein olla tällaisista asioista hiljaa ja totella, kun kuitenkin erilaisten sääntöjen liittäminen "uskomisen pakettiin" on opillisesti väärin. Vl-liikkeessä sellainen on viety hämmästyttävän pitkälle." erilaisten sääntöjen liittäminen "uskomisen pakettiin" on opillisesti väärin. Vl-liikkeessä sellainen on viety hämmästyttävän pitkälle."
SRK:n kantturoita saada kuriin? - Ma-ria
Vallankumous kirjoitti:
" erilaisten sääntöjen liittäminen "uskomisen pakettiin" on opillisesti väärin. Vl-liikkeessä sellainen on viety hämmästyttävän pitkälle."
SRK:n kantturoita saada kuriin?Minä en pidä "Srk-kantturoita" kovin painavina tekijöinä tässä asiassa. Olen sitä paitsi sitä mieltä, että siellä istuu tällä hetkellä ihan viisaita vanhoja miehiä. Ja tiedän senkin, että juuri tästä "paketti"-kysymyksestä vallitsee useampi kuin yksi näkemys heidänkin keskuudessaan.
Mutta se oppi, että meidän on tärkeintä olla keskenämme samaa mieltä, vaikka olisimme väärässäkin, sisältää todellisen vaaran vl-liikkeelle.
Ruohonjuuritasolla näitä uskomuksia ylläpidetään. Moni ajattelee mielessään, etteivät ne taida olla oikein, mutta ei uskalla avata suutaan. Meillä kun ei olla oikein totuttu vapaaseen ja rehelliseen mielipiteenilmaisuun. Siitä on monella karvaat kokemukset.
Mutta muutos lähtee kuitenkin yksilöistä. Tarvitaan rohkeita kristittyjä jotka kuuntelevat omantuntonsa ääntä ja myös uskaltavat avata suunsa, niin kuin Raamatussa kehotetaan.
- mutta epäilen feikiksi
Montako lasta sinulla olikaan? Aika pitkän viestin ja vielä ajatuksen kanssa ehdit kirjoittaa keskellä päivää. Minulla on hieman erilainen kuva äidin arjesta. Ei hetken rauhaa tuohon aikaan päivästä.
- vl-äiti
Lapsia on melko monta, tarkkaa lukumäärää en halua sanoa. Kyllä äideilläkin on rauhallisempia hetkiä, kun isommat on saatu aamusta kouluun ja muut lapset leikkivät keskenään. Jos on lahjakas kirjoittaja, ei vaadi kovin paljon aikaa kirjoittaa nopeasti ajatuksiaan sanoiksi. Joka tapauksessa omat haluni vastailla viesteihin hävisivät tuon feikki-rallattelun myötä. Taas tätä... Vaikene huolistasi ja väsymyksestäsi, mikäli haluat olla uskottava. Vain hyvistä asioista saa puhua naamatusten, mutta sama asia koskee näköjään myös nimetöntä nettikeskustelua.
Kiitän joka tapauksessa kaikkia niitä, jotka pystyivät antamaan keskusteluun muitakin näkökulmia ja aspekteja kuin feikiksi nimittelyn. Minua ilahdutti se, että niin monet miehetkin kertoivat tunteistaan tässä asiassa, josta ei ole helppo välttämättä puhua. - Jumalani on sisälläni.
vl-äiti kirjoitti:
Lapsia on melko monta, tarkkaa lukumäärää en halua sanoa. Kyllä äideilläkin on rauhallisempia hetkiä, kun isommat on saatu aamusta kouluun ja muut lapset leikkivät keskenään. Jos on lahjakas kirjoittaja, ei vaadi kovin paljon aikaa kirjoittaa nopeasti ajatuksiaan sanoiksi. Joka tapauksessa omat haluni vastailla viesteihin hävisivät tuon feikki-rallattelun myötä. Taas tätä... Vaikene huolistasi ja väsymyksestäsi, mikäli haluat olla uskottava. Vain hyvistä asioista saa puhua naamatusten, mutta sama asia koskee näköjään myös nimetöntä nettikeskustelua.
Kiitän joka tapauksessa kaikkia niitä, jotka pystyivät antamaan keskusteluun muitakin näkökulmia ja aspekteja kuin feikiksi nimittelyn. Minua ilahdutti se, että niin monet miehetkin kertoivat tunteistaan tässä asiassa, josta ei ole helppo välttämättä puhua.Haluan kirjoittaa pienen viestin, koska luin kaikki edelliset.
Olen äiti, minulla on neljä lasta. En ole minkään seurakunnan tai lahkon jäsen. Minun Jumalani on sielussani. Hän on oikeudenmukainen ja hyvä. Minun omatuntoni ja Jumalani kertoo, milloin teen väärin ja milloin oikein. En tarvitse siihen ulkopuolelta tulevia ohjeita ja käskyjä. Ainoat käskyt ovat ne Kymmenen käskyä, jotka olen koulussa oppinut. Jumalan läsnäolo ihmisen sisällä ei tarvitse temppeleitä, kirkon oppeja tai yhteisön tiukkaa valvontaa. Noudatan lakia ja teen asiat vointini ja jaksamiseni mukaan. Mieheni arvostaa ja kunnioittaa minua tästä ja minä myös häntä. Olemme siihen tyytyneet, emmekä hyljänneet sitä Jumalaa, jonka tiedämme ajattelevan jaksamistamme kaiken keskellä. Voimia kaikille kaikkialle. :) - olet
kun luulet tietäväsi ihmisten päiväohjelmat?
- tällä alalla
olet kirjoitti:
kun luulet tietäväsi ihmisten päiväohjelmat?
www.kyttaajat.net on pääharrastukseni
- haluan minäkin
Jumalani on sisälläni. kirjoitti:
Haluan kirjoittaa pienen viestin, koska luin kaikki edelliset.
Olen äiti, minulla on neljä lasta. En ole minkään seurakunnan tai lahkon jäsen. Minun Jumalani on sielussani. Hän on oikeudenmukainen ja hyvä. Minun omatuntoni ja Jumalani kertoo, milloin teen väärin ja milloin oikein. En tarvitse siihen ulkopuolelta tulevia ohjeita ja käskyjä. Ainoat käskyt ovat ne Kymmenen käskyä, jotka olen koulussa oppinut. Jumalan läsnäolo ihmisen sisällä ei tarvitse temppeleitä, kirkon oppeja tai yhteisön tiukkaa valvontaa. Noudatan lakia ja teen asiat vointini ja jaksamiseni mukaan. Mieheni arvostaa ja kunnioittaa minua tästä ja minä myös häntä. Olemme siihen tyytyneet, emmekä hyljänneet sitä Jumalaa, jonka tiedämme ajattelevan jaksamistamme kaiken keskellä. Voimia kaikille kaikkialle. :)Olemme samaa mieltä uskonasioistasi kanssasi.
Olemme entinen vl-perhe, joka ei koe tarvitsevansa lahkoa uskomisessaan.
Vielä on joitakin "traumoja" jäljellä vl-kasvatuksesta, mutta Jumala auttaa terapian avulla ja tekee elämäämme koko ajan helpommaksi. - Ma-ria
haluan minäkin kirjoitti:
Olemme samaa mieltä uskonasioistasi kanssasi.
Olemme entinen vl-perhe, joka ei koe tarvitsevansa lahkoa uskomisessaan.
Vielä on joitakin "traumoja" jäljellä vl-kasvatuksesta, mutta Jumala auttaa terapian avulla ja tekee elämäämme koko ajan helpommaksi.Kirjoitapa vaikka avaus jossa kerrot tarinanne. Olisi mielenkiintoista kuulla, miksi ratkaisuunne päädyitte ja miten elämä on sen jälkeen käytännössä sujunut. Lestadiolaisuushan on "lapsuudenuskovaisille" myös vahvasti identiteettikysymys. Sen takia lienette terapiaan tekin päätyneet.
Osaatko yksilöidä, mitä vanhoillislestadiolaisuudessa ovat ne vaikeat asiat, joiden käsittelyyn tarvitsette ulkopuolisen apua?
Minua kiinnostavat kovasti erilaiset näkökulmat tähän asiaan ja siksi odotan kiinnostuneena lisää. - Henkeä
Jumalani on sisälläni. kirjoitti:
Haluan kirjoittaa pienen viestin, koska luin kaikki edelliset.
Olen äiti, minulla on neljä lasta. En ole minkään seurakunnan tai lahkon jäsen. Minun Jumalani on sielussani. Hän on oikeudenmukainen ja hyvä. Minun omatuntoni ja Jumalani kertoo, milloin teen väärin ja milloin oikein. En tarvitse siihen ulkopuolelta tulevia ohjeita ja käskyjä. Ainoat käskyt ovat ne Kymmenen käskyä, jotka olen koulussa oppinut. Jumalan läsnäolo ihmisen sisällä ei tarvitse temppeleitä, kirkon oppeja tai yhteisön tiukkaa valvontaa. Noudatan lakia ja teen asiat vointini ja jaksamiseni mukaan. Mieheni arvostaa ja kunnioittaa minua tästä ja minä myös häntä. Olemme siihen tyytyneet, emmekä hyljänneet sitä Jumalaa, jonka tiedämme ajattelevan jaksamistamme kaiken keskellä. Voimia kaikille kaikkialle. :)uskoa minäkin harjoitan: hiljaista sydämen uskoa. Kirkkoni on sydämessäni. Kotini on siellä, minne milloin menenkin. Jeesus kulkee kanssani. Pyhä Henki ohjaa.
Tulin helluntaipiireissä uskoon yli 20 vuotta sitten. Luin raamatun yhtäpäätä alusta loppuun. Oli hunajaista. Aikani olin hyvin aktiivinen seurakuntalainen, mutta sitten alkoi muiden käsitykset ahdistaa: olivat ristiriidassa oman oikeustajuni ja maailmankatsomukseni kanssa, jotka olin raamatun valossa testannut. Näine hyvineni olen elänyt, eikä ole tarvinnut epäröidä, olenko oikealla tiellä. Jumalan Pyhä Henki ohjaa. Vietän paljon aikaa sydänkirkossani arjen keskellä.
- vl-nainen
Ymmärrän sinua hyvin, vaikka itselläni ei vielä olekaan "suurperhettä". Lähipiirissäni tiheät raskaudet ovat johtaneet muutaman ystäväni väsymys- ja pelkokierteeseen, jossa terve ja positiivinen suhde omaan vartaloon on kadonnut pitkäksi aikaan, eikä seksi tai fyysisyys ylipäätään ole onnistunut. Vasta muutaman vuoden toipumisen ja henkisen kuntoutumisen myötä sukupuolielämä on palannut entisenlaiseksi.
Se on vaatinut paljon sekä naiselta että mieheltä. Miehet ovat joutuneet unohtamaan itsensä ja tukemaan vaimojaan antamalla tilaa heidän tunteilleen ja väsymiselleen. Myös naiset ovat joutuneet hyväksymään oman luonteensa ja väsymisensä ja ovat joutuneet laittamaan rajat itselleen toipuakseen.
Myös käsitykset hellyydestä ja seksuaalisuudesta ovat joutuneet uudistuksiin molemmilla osapuolilla. Kun rakkauden kohde, ennen niin iloinen ja kaunis nuori nainen on muuttunut väsyneeksi ja masentuneeksi, äkäiseksikin, on mieskin huomannut, että omat tarpeet ovat toissijaisia. Rakkaudesta vaimojaan kohtaan he ovat tarjonneet syliä ja lohdutusta ilman muita vaateita. Ehkäpä siinä surun, pelon ja haurauden äärellä myös rakkaus on ollut vahvimmillaan.
Sen lisäksi, että käsitys seksuaalisuudesta, fyysisyydesta ja halusta on muuttunut, on tilalle myös tullut ymmärrys siitä, että elämässä on monenlaisia vaiheita: välillä ollaan viriilejä ja halukkaita, välillä taas sairaita ja väsyneitä, mutta kaikki voi taas joku päivä olla ennallaan. Eikä enää kumpikaan osapuoli niin pakonomaisesti yritä pitää kiinni jostakin "entisestä", nostalgisesta ja nuoruuden huumaisesta kerran päivässä rakastelusta tms. Ehkäpä miehetkin ovat miettineet tykönänsä itseään kuusikymppisenä sydän- ja verisuonitautisena ja miettineet omien kykyjensä kestävyyttä. Vuosien päästä voi olla aika, että mies tarvitsee naisen ymmärrystä ja joustavuutta...
Ystäväpariskunnilla siis sukupuolielämä on palannut tasapainoiseksi ja vireäksi, kun vaimot ovat saaneet aikaa toipumiseen. Se on vienyt vuosia, mutta on todella mukava katsoa näitä ystäviäni, jotka nyt säteilevät tyytyväisyyttä ja kauneutta.
Olennaista mielestäni on ymmärtää, että parisuhteessa pitäisi olla tilaa haluttomille jaksoille ja väsymiselle. Jos suhteessa on molemmin puolinen rakkaus ja kunnioitus, se tila löytyy, vaikka se vaatisi toiselta osapuolelta isojakin uhrauksia.
Uskon myös, että mieskin oppii vähemmän aktiiviseen sukupuolielämään ja oppii antamaan ja ottamaan hellyyttä ja läheisyyttä muussa muodossa. Erityisesti, jos hän ymmärtää ja jaksaa uskoa siihen, että kaikki palautuu ennalleen.
Minä en ole koskaan voinut ymmärtää niitä, joiden mielestä naisen tehtävä on pitää huolta siitä, että seurustelukumppani/aviopuoliso ei joudu kiusauksiin (tiedänpä muutaman puhjankin, jotka tällaisia ajatuksia esittävät). Minun mielestä tällainen ajattelu on naisen syyllistämistä ja kuormittamista. Seurustelussa tällaisen ajattelun edutajien mukaan nainen on vastuussa miehen haluista laittamalla rajat fyysisyydelle, koska mies haluiltaan ei siihen kykene. Avioliitossa naisen tehtävä on aina "antaa" kuin mies haluaa, vaikka puolikuolleena ja juuri sairaalasta alapää tikattuna kotiutuneena. Sillä jos nainen ei anna miehelleen, mies voi sortua syntiin haluamalla vieraita naisia (näin siis eräskin puhuja äiti ja isät leirillä oli "rakkaita (väsyneitä) sisaria" tukenut).
Pahimmillaan tämä ajattelu johtaa siihen, että nainen joutuu väsyneenä ja haluttomanakin "antamaan", sillä jos hän ei "anna", hän sortuu kahteen syntiin: miehen kiusauksien lisäämiseen ja raskaaksi tulemisen ehkäisyyn. Sillä voiko nainen koskaan olla varma, miksi hän ei halua? Johtuuko haluttomuus väsymyksestä, vai vain haluttomuudesta vai siitä, ettei halua tulla raskaaksi? Jos mielessä on ajatus siitä, ettei halua tulla raskaaksi kieltäytyminen tällaisen ajattelun mukaan muuttuu synniksi, koska silloin säännöstelee ts. ehkäisee. Tämähän on aivan hullua, sillä tässä yhtälössä naisella ei ole omaa tahtoa ja haluja ollenkaan. Kaikki etenee miehen rytmin mukaan ja naisen on vain alistuttava siihen, ettei vahingossakaan ehkäisisi. Miehellä tässä asetelmassa on kuitenkin mahdollisuus haluta ja olla haluamatta ilman syyllisyyttä kieltäytymisestä/ehkäisystä.
Meillä jokaisella on oikeus omaan vartaloomme siinä mielessä, että vaikka haluammekin ottaa ne lapset vastaan, joita Jumala meille suo, meillä on myös oikeus haluta tai olla haluamatta. Ihmiset ovat haluissaan erilaisia - toiset viriilimpiä ja toiset vähemmän - eivätkä pariskunnatkaan aina kohtaa toisiaan halujen määrässä. Meillä on oikeus rakastella kolme kertaa päivässä tai kolme kertaa vuodessa ja se on vain oma asiamme. Jos avioliitossa on kausia, että ei jaksa haluta enempää, niin saa olla.- Näin neuvotaan
niin sinulle kuin monille muillekin aiheeseen osallistuneelle keskustelijalle:
"Että me olisimme puhtaat ja siveät ajatuksissa sanoissa ja töissä" - Kylmä totuus
"Meillä on oikeus rakastella kolme kertaa päivässä tai kolme kertaa vuodessa ja se on vain oma asiamme. Jos avioliitossa on kausia, että ei jaksa haluta enempää, niin saa olla."
Niin meilläkin...
Se on vain totuus, että kun olimme vl:iä niin rakastelua oli n.1-10 kertaa/kk ja nyt siitä erottuamme rakastelua on n.1-10 kertaa viikossa eikä ole pääkipuja ym. haluttomuuden syitä juurikaan enää ollut.
Mitään "pakkoa" meillä ei ole ikinä ollut, mutta miespuolinen osapuoli kokee kärsineensä hyvin paljon halujensa tukahduttamisesta vl-uskossa ollessaan.
"Lähipiirissäni tiheät raskaudet ovat johtaneet muutaman ystäväni väsymys- ja pelkokierteeseen, jossa terve ja positiivinen suhde omaan vartaloon on kadonnut pitkäksi aikaan, eikä seksi tai fyysisyys ylipäätään ole onnistunut. Vasta muutaman vuoden toipumisen ja henkisen kuntoutumisen myötä sukupuolielämä on palannut entisenlaiseksi. "
Ja te vl:t hyväksytte, että näin saa tapahtua, kun se on tarkoitettu. Onkohan näin oikeasti tarkoitettu, vai saisitteko käyttää teillekin luotua aivokapasiteettia näiden ongelmien helpottamiseen? - Melperi
Kylmä totuus kirjoitti:
"Meillä on oikeus rakastella kolme kertaa päivässä tai kolme kertaa vuodessa ja se on vain oma asiamme. Jos avioliitossa on kausia, että ei jaksa haluta enempää, niin saa olla."
Niin meilläkin...
Se on vain totuus, että kun olimme vl:iä niin rakastelua oli n.1-10 kertaa/kk ja nyt siitä erottuamme rakastelua on n.1-10 kertaa viikossa eikä ole pääkipuja ym. haluttomuuden syitä juurikaan enää ollut.
Mitään "pakkoa" meillä ei ole ikinä ollut, mutta miespuolinen osapuoli kokee kärsineensä hyvin paljon halujensa tukahduttamisesta vl-uskossa ollessaan.
"Lähipiirissäni tiheät raskaudet ovat johtaneet muutaman ystäväni väsymys- ja pelkokierteeseen, jossa terve ja positiivinen suhde omaan vartaloon on kadonnut pitkäksi aikaan, eikä seksi tai fyysisyys ylipäätään ole onnistunut. Vasta muutaman vuoden toipumisen ja henkisen kuntoutumisen myötä sukupuolielämä on palannut entisenlaiseksi. "
Ja te vl:t hyväksytte, että näin saa tapahtua, kun se on tarkoitettu. Onkohan näin oikeasti tarkoitettu, vai saisitteko käyttää teillekin luotua aivokapasiteettia näiden ongelmien helpottamiseen?yksittäisissä vl-ihmisissä.
Syy on yksinomaan vl-saarnaajissa ja vl-opettajissa, jotka opettavat hurjaa Raamatun vastaista oppia:
"Ehkäisy on syntiä."
Kaiken vl-elämän keskeisenä päämääränä on "maan täyttäminen". Jatkuva raskaana oleminen, väsyminen, uupuminen, mahdollinen masennus yms. saattaa johtaa siihen, että nainen alkaa inhota koko seksuaalisuutta ja jopa omaa kehoaan. Syynä tähän on uuden raskauden pelko.
Jumala on tarkoittanut rakastelun ja seksuaalisuuden yhdeksi hyvin tärkeäksi puolisoiden välisen rakkauden "siteeksi" ja osapuolten "rakkauden kruunuksi" sekä toisiaan lähentäväksi tekijäksi.
Nyt kyseisellä harhaopilla saatetaan tuhota koko Jumalan suunnitelma tältä osin ja synnyttää inhoa ja pelkoa asiaa kohtaan. Kysyn teiltä "Ehkäisy on syntiä" -harhaoppia opettavat vl-saarnaajat ja vl-opettajat:
Tätäkö Jumala mielestänne on tarkoittanut? - kuullut ja kokenut
Tuossa viestissä paljastuu juuri se kammottava vl-käytäntö, joka aiheuttaa minun mielessäni raivoa ja toivottamuutta. Tuoko on oikea tie uskomisessa ja elämisessä? Avioliitossa? Mikä avioliitto tuollainen on? Irvikuva. Totta kai lujilla ja itsehillintäisillä ihmisillä tuokin onnistuu. Onhan olemassa luostareitakin. Siellä kyllä seksihalut yritetään pitää kurissa. Onnistuenkin. Niin kuin teilläkin näköjään. Todella lohdutonta luettavaa! Tuoko on sitä: "...tulkaa minun tyköni kaikki raskautetut... SAATTE LEVÄTÄ..." ? Ei - vaan keskity muuhun, unohda avioyhteys, opettele muuta, ajattele muuta, älä vain lankea lihan heikkouteen, hillitse, hallitse mielesi kehosi tunteesi !!!!!!
- vl-nainen
kuullut ja kokenut kirjoitti:
Tuossa viestissä paljastuu juuri se kammottava vl-käytäntö, joka aiheuttaa minun mielessäni raivoa ja toivottamuutta. Tuoko on oikea tie uskomisessa ja elämisessä? Avioliitossa? Mikä avioliitto tuollainen on? Irvikuva. Totta kai lujilla ja itsehillintäisillä ihmisillä tuokin onnistuu. Onhan olemassa luostareitakin. Siellä kyllä seksihalut yritetään pitää kurissa. Onnistuenkin. Niin kuin teilläkin näköjään. Todella lohdutonta luettavaa! Tuoko on sitä: "...tulkaa minun tyköni kaikki raskautetut... SAATTE LEVÄTÄ..." ? Ei - vaan keskity muuhun, unohda avioyhteys, opettele muuta, ajattele muuta, älä vain lankea lihan heikkouteen, hillitse, hallitse mielesi kehosi tunteesi !!!!!!
se, että on paljon vl.iä, jotka eivät hyväksy EDES pidättäytymistä. Siis käytännössä naisen pidättäytymistä. On siis paljon, jos suhde ja naisen omatunto sallii sen, että naisella on lupa olla myös haluamatta, vaikka mies haluaisikin. Sillä voi nainen pelata jo vähän jaksamista itselleen, jos toisena vaihtoehtona on suostua seksiin vastoin omia haluja vain miehen tarpeiden mukaisesti. Ylipäätään se näkökulma, että naisella ON mahdollisuus ja lupa vaikuttaa siihen, milloin rakastellaan ja milloin ei, on monille uutta. Usko tai älä. Jopa nuorille ihmisillekin, puhumattakaan sitten vanhemmille. Turha siinä on ulkopuolisten naukua, että onpa kauheaa. Kyllähän se siltä näyttää, vaikkei välttämättä sitä ole, ainakaan kaikissa tapauksissa.
Minun mielestä on jo suurta vapautumista, että nainen (ja mies!) hyväksyvät sen, että lasten tulo väsyttää -> aina ei jaksa rakastella (kaikilla näin ei ole hoks hoks! Ja saattaapa useilla muutaman lapsen ei-vl-vanhemmillakin olla monen vuoden "rauhallinen" kausi seksielämässä, kun ei ole siihen paukkuja) ja että nainen voi sanoa ei ILMAN syyllisyyttä.
Teidän ei-vl:ien kannattaa pitää nokat kaukana tällaisesta keskustelusta, jonka vivahteita te ette kykene ymmärtämään ja näette kaiken mustavalkoisena. Se on sama, kuin ryhtyisitte neuvomaan/yrittäisitte ymmärtää sademetsien intiaaneja heidän rituaaleissaan. - kuullut ja KOKENUT
vl-nainen kirjoitti:
se, että on paljon vl.iä, jotka eivät hyväksy EDES pidättäytymistä. Siis käytännössä naisen pidättäytymistä. On siis paljon, jos suhde ja naisen omatunto sallii sen, että naisella on lupa olla myös haluamatta, vaikka mies haluaisikin. Sillä voi nainen pelata jo vähän jaksamista itselleen, jos toisena vaihtoehtona on suostua seksiin vastoin omia haluja vain miehen tarpeiden mukaisesti. Ylipäätään se näkökulma, että naisella ON mahdollisuus ja lupa vaikuttaa siihen, milloin rakastellaan ja milloin ei, on monille uutta. Usko tai älä. Jopa nuorille ihmisillekin, puhumattakaan sitten vanhemmille. Turha siinä on ulkopuolisten naukua, että onpa kauheaa. Kyllähän se siltä näyttää, vaikkei välttämättä sitä ole, ainakaan kaikissa tapauksissa.
Minun mielestä on jo suurta vapautumista, että nainen (ja mies!) hyväksyvät sen, että lasten tulo väsyttää -> aina ei jaksa rakastella (kaikilla näin ei ole hoks hoks! Ja saattaapa useilla muutaman lapsen ei-vl-vanhemmillakin olla monen vuoden "rauhallinen" kausi seksielämässä, kun ei ole siihen paukkuja) ja että nainen voi sanoa ei ILMAN syyllisyyttä.
Teidän ei-vl:ien kannattaa pitää nokat kaukana tällaisesta keskustelusta, jonka vivahteita te ette kykene ymmärtämään ja näette kaiken mustavalkoisena. Se on sama, kuin ryhtyisitte neuvomaan/yrittäisitte ymmärtää sademetsien intiaaneja heidän rituaaleissaan.Olen lähempänä kuin moni muu täällä. Tätä asiaa. Mutta olit asiallinen minun tunteita pursuavaan viesiini. Minulla on syyni...
- naistutkija
VL on ovela uskonto kun sen tarkoitus on pupumaisella lisääntymisellään syrjäyttää enemistönä muut uskontokunnat. Siinä ei paljon vaimon mielipide paina. Kyllä Lars Leevi oli nero :)
- Mieshutkija
Kun lahko kasvaa 99% sisältä päin, niin kasvun turvaa ehkäisyn kieltäminen.
(toisaalta kasvua voisi tulla ulkoa päin enempi, jos typerimmät "säännöt" poistettaisiin tai lievennettäisiin.
Viisaita oppeja sinällään, mutta kuinka paljon kärsimystä nämä "itsensämäärämiskiellot" ovatkaan aiheuttaneet?
- pillerit
Ei kenenkään tarvi elämäänsä menettää jonkin uskomuksen takia. Hankkikaa siis pillerit tjms.
- Fiksu
Anna miehelles perseeseen, tai ota suihin!
- Asiallinen keskusteluaihe
Miksi täällä joku/jotkut edes vaivautuu miettimään onko feikkiä vai ei.
Asiasta on kuitenkin puhuttu. Mun mielestä ihan hyvä aihe. Tosin mielipiteitä on yhtä paljon kuin kirjoittajiakin. Ehkä kysyjä saa ajattelemisen aihetta ja pohtimista itselleen, jos ei muuta VOIMIA KYSYJÄLLE, JOKA KIRJOITTI IHAN ENSIN!!! :))
- erilaisi aäitejä.
Minulla on kaksi lasta, just sopiva määrä. Olen tietoisesti valinnut sekä äidin roolin että työuran. Saan molemmista paljon iloa elämääni. Eli on mahdollista yhdistää karriääri ja äitiys. Matksutelen paljon työn puolesta ympäri maailamaa, joten lapsimäärä on OK.
Jokainen nainen valitsee itse tiensä, älä valita. Sinulla on kuitenkin hyvä mies.- elli
Ihan kaikella rakkaudella,sanoitte että synnytysväli on lyhyt. Onhan se 15v-50v tai ainakin 17v-46v. Eli aika pitkä väli. Ja siinä sit tulee 10-25 pientä, mitkä on kyllä ihania.
Mutta olen itse nyt yli viisikymppinen ja ollut 33 v naimisissa hyvän miehen kanssa. Emme käyttäneet ehkäisiyä vaan luotimme varmoihin päiviin enkä tullut raskaaksi jos en halunnut. Kuitenkin heti kun halusin lapset, sain ne heti (elin olisin saanut varmaannoi 15 lastakin halutessani). Eli varmat päivät on OK. - Kokenut
elli kirjoitti:
Ihan kaikella rakkaudella,sanoitte että synnytysväli on lyhyt. Onhan se 15v-50v tai ainakin 17v-46v. Eli aika pitkä väli. Ja siinä sit tulee 10-25 pientä, mitkä on kyllä ihania.
Mutta olen itse nyt yli viisikymppinen ja ollut 33 v naimisissa hyvän miehen kanssa. Emme käyttäneet ehkäisiyä vaan luotimme varmoihin päiviin enkä tullut raskaaksi jos en halunnut. Kuitenkin heti kun halusin lapset, sain ne heti (elin olisin saanut varmaannoi 15 lastakin halutessani). Eli varmat päivät on OK.Itse sain 6 lasta, tämä riitti minulle. Kerroin miehelleni, että joko otat minut ilman uskoa tai sitten lähden omille teilleni lasten kanssa. Uusia lapsia en enää pystynyt tekemään. En siis enää ole lesta ja elämä hymyilee. Olen edelleen mieheni kanssa, hän ei myöskään ole enää lesta. Uskomme jumalaan, mutta nyt hieman eri tavalla.
Rohkeutta sinullekin oman itsesi löytämiseen. Kokemuksesta voin sanoa, että et löydä sit lestapiireistä. Sieltä löydät itsesi kuolemanväsyneenä ja alistettuna. - vl-äiti myös
Kokenut kirjoitti:
Itse sain 6 lasta, tämä riitti minulle. Kerroin miehelleni, että joko otat minut ilman uskoa tai sitten lähden omille teilleni lasten kanssa. Uusia lapsia en enää pystynyt tekemään. En siis enää ole lesta ja elämä hymyilee. Olen edelleen mieheni kanssa, hän ei myöskään ole enää lesta. Uskomme jumalaan, mutta nyt hieman eri tavalla.
Rohkeutta sinullekin oman itsesi löytämiseen. Kokemuksesta voin sanoa, että et löydä sit lestapiireistä. Sieltä löydät itsesi kuolemanväsyneenä ja alistettuna.Uskotte jumalaan , nyt eritavalla...
nyt teiltä puuttuu elävä usko, ihme että jumala antoi teille kuusi lasta, itse ole vl-äiti ja yrityksistämme huolimatta emme saaneet kuin neljä lasta, olen onnellinen heistä, mutta vauvakuume on vaivannut, olinhan vasta 28v. kun sain viimesen.Meitä vl-lliä on myös sellaisia jotka eivät saa lapsia lainkaan tai vain muutaman, vaikka kuinka haluaisimme, meidät on tavallaan unohdettu, aina puhutaan vain vl-ien isoista perheistä, ei niitä kaikilla ole.Kuitenkin olen tyytyväinen elämääni ja ajattelen että jumala on siunannut minulle juuri niin paljon lapsia kuin on tarkoitettu, ja niin paljon kun minä jaksan kantaa, uskon että jokaisen kohdalla on niin. - Vapaa uskovainen
vl-äiti myös kirjoitti:
Uskotte jumalaan , nyt eritavalla...
nyt teiltä puuttuu elävä usko, ihme että jumala antoi teille kuusi lasta, itse ole vl-äiti ja yrityksistämme huolimatta emme saaneet kuin neljä lasta, olen onnellinen heistä, mutta vauvakuume on vaivannut, olinhan vasta 28v. kun sain viimesen.Meitä vl-lliä on myös sellaisia jotka eivät saa lapsia lainkaan tai vain muutaman, vaikka kuinka haluaisimme, meidät on tavallaan unohdettu, aina puhutaan vain vl-ien isoista perheistä, ei niitä kaikilla ole.Kuitenkin olen tyytyväinen elämääni ja ajattelen että jumala on siunannut minulle juuri niin paljon lapsia kuin on tarkoitettu, ja niin paljon kun minä jaksan kantaa, uskon että jokaisen kohdalla on niin."Uskotte jumalaan , nyt eritavalla...
nyt teiltä puuttuu elävä usko"
että kirjoittaja, jolle vastasit tarkoitti tuolla "eri tavalla uskomisella", että nyt he voivat olla aitoja ja vapaita uskovaisia ilman toinen toistensa kyttäämistä sekä isien perinnäissääntöjen painolastia niskassa.
Orjasta tuli vapaa.
Gal. 5:1
"Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen." - vl-äiti myös
Vapaa uskovainen kirjoitti:
"Uskotte jumalaan , nyt eritavalla...
nyt teiltä puuttuu elävä usko"
että kirjoittaja, jolle vastasit tarkoitti tuolla "eri tavalla uskomisella", että nyt he voivat olla aitoja ja vapaita uskovaisia ilman toinen toistensa kyttäämistä sekä isien perinnäissääntöjen painolastia niskassa.
Orjasta tuli vapaa.
Gal. 5:1
"Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen."että minun mielipiteeni on että heiltä puuttuu elävä usko.Minä vl-nä olen vapaa ja minua ei kukaan kyttää, en ymmärrä miksi ihmisillä jotka eivät elävää uskoa ymmärrä ,on käsitys jostain ahtaasta, kyttäävästä uskosta, kun ymmärtää uskon oikein ja saa synnit anteeksi jeesuksen nimessä ja veressä, on vapaa hyvä olla ja ahdistus on poissa. Vaikea se on epäuskoisille selittää jotka eivät omalle kohdalleen usko. Jokainen saa olla mitä haluaa mutta ikävältä tuntuu vääränlainen herjaus, sellaisilta jotka eivät ymmärrä asioiden todellista laitaa. Sen voi ymmärtää vain elävässä uskossa oleva ihminen, ei edes entinen uskovainen, silloin kun hän on entinen on häneltä jo uskonymmärrys mennyt.
- Vapaa uskovainen
vl-äiti myös kirjoitti:
että minun mielipiteeni on että heiltä puuttuu elävä usko.Minä vl-nä olen vapaa ja minua ei kukaan kyttää, en ymmärrä miksi ihmisillä jotka eivät elävää uskoa ymmärrä ,on käsitys jostain ahtaasta, kyttäävästä uskosta, kun ymmärtää uskon oikein ja saa synnit anteeksi jeesuksen nimessä ja veressä, on vapaa hyvä olla ja ahdistus on poissa. Vaikea se on epäuskoisille selittää jotka eivät omalle kohdalleen usko. Jokainen saa olla mitä haluaa mutta ikävältä tuntuu vääränlainen herjaus, sellaisilta jotka eivät ymmärrä asioiden todellista laitaa. Sen voi ymmärtää vain elävässä uskossa oleva ihminen, ei edes entinen uskovainen, silloin kun hän on entinen on häneltä jo uskonymmärrys mennyt.
niitä perkeleen pentuja, jotka opettavat, että vain vanhoillislestadiolaiset ovat ainoita oikeita uskovaisia. Tekstisi kuulostaa ihan siltä.
- sinulle
vl-äiti myös kirjoitti:
nyt teiltä puuttuu elävä usko, ihme että jumala antoi teille kuusi lasta, itse ole vl-äiti ja yrityksistämme huolimatta emme saaneet kuin neljä lasta, olen onnellinen heistä, mutta vauvakuume on vaivannut, olinhan vasta 28v. kun sain viimesen.Meitä vl-lliä on myös sellaisia jotka eivät saa lapsia lainkaan tai vain muutaman, vaikka kuinka haluaisimme, meidät on tavallaan unohdettu, aina puhutaan vain vl-ien isoista perheistä, ei niitä kaikilla ole.Kuitenkin olen tyytyväinen elämääni ja ajattelen että jumala on siunannut minulle juuri niin paljon lapsia kuin on tarkoitettu, ja niin paljon kun minä jaksan kantaa, uskon että jokaisen kohdalla on niin."Kuitenkin olen tyytyväinen elämääni ja ajattelen että jumala on siunannut minulle juuri niin paljon lapsia kuin on tarkoitettu, ja niin paljon kun minä jaksan kantaa, uskon että jokaisen kohdalla on niin."
Uskot, että jokaisen kohdalla on niin, vaikka oppisit näkemään todellisuutta, eli sellaisia isojen (ja pienienkin) perheiden äitejä, jotka eivät oikeasti jaksa sitä lapsimäärää, minkä vl-oppi on laittanut heidät synnyttämään.
Ei ole enää jaksamista, jos tarvitaan hoitoa fysiikan ja henkisen terveyden kanssa. - VL-mies tai muu sellainen k...
Vapaa uskovainen kirjoitti:
niitä perkeleen pentuja, jotka opettavat, että vain vanhoillislestadiolaiset ovat ainoita oikeita uskovaisia. Tekstisi kuulostaa ihan siltä.
Jeesus ajaa nyttemmin Connexilla bussia. Kysymys kuuluukin, että miksi hän lakkoilee?
- ex-lepe
vl-äiti myös kirjoitti:
että minun mielipiteeni on että heiltä puuttuu elävä usko.Minä vl-nä olen vapaa ja minua ei kukaan kyttää, en ymmärrä miksi ihmisillä jotka eivät elävää uskoa ymmärrä ,on käsitys jostain ahtaasta, kyttäävästä uskosta, kun ymmärtää uskon oikein ja saa synnit anteeksi jeesuksen nimessä ja veressä, on vapaa hyvä olla ja ahdistus on poissa. Vaikea se on epäuskoisille selittää jotka eivät omalle kohdalleen usko. Jokainen saa olla mitä haluaa mutta ikävältä tuntuu vääränlainen herjaus, sellaisilta jotka eivät ymmärrä asioiden todellista laitaa. Sen voi ymmärtää vain elävässä uskossa oleva ihminen, ei edes entinen uskovainen, silloin kun hän on entinen on häneltä jo uskonymmärrys mennyt.
"Sen voi ymmärtää vain elävässä uskossa oleva ihminen, ei edes entinen uskovainen, silloin kun hän on entinen on häneltä jo uskonymmärrys mennyt."
Joopa joo taas. Ei se ihminen miksikään muutu, vaikka uskonsa kieltää. Yleensä tuossa tilanteessa silmät avautuvat näkemään vl-uskon ontuvat opit. Uskossa ollessaan niitä ei kykene näkemään, tai jos kykenee, painaa ne äkkiä taka-alalle. Eihän uskovaisen ole hyvä miettiä niitä ristiriitakohtia, muuten menee usko. Koko vl-juttuhan perustuu siihen, että uskotaan, ei ajatella eikä esitetä kritiikkiä.
Huvittavaa, että tuota käsitystä "entisellä on jo uskonymmärrys mennyt", viljellään tiheästi varsinkin kun joku entinen vl "erehtyy" kritisoimaan jotakin asiaa.
"Eihän se enää mitään ymmärrä, kun on uskoton." - lohduton
ex-lepe kirjoitti:
"Sen voi ymmärtää vain elävässä uskossa oleva ihminen, ei edes entinen uskovainen, silloin kun hän on entinen on häneltä jo uskonymmärrys mennyt."
Joopa joo taas. Ei se ihminen miksikään muutu, vaikka uskonsa kieltää. Yleensä tuossa tilanteessa silmät avautuvat näkemään vl-uskon ontuvat opit. Uskossa ollessaan niitä ei kykene näkemään, tai jos kykenee, painaa ne äkkiä taka-alalle. Eihän uskovaisen ole hyvä miettiä niitä ristiriitakohtia, muuten menee usko. Koko vl-juttuhan perustuu siihen, että uskotaan, ei ajatella eikä esitetä kritiikkiä.
Huvittavaa, että tuota käsitystä "entisellä on jo uskonymmärrys mennyt", viljellään tiheästi varsinkin kun joku entinen vl "erehtyy" kritisoimaan jotakin asiaa.
"Eihän se enää mitään ymmärrä, kun on uskoton."Itken näitä viestejä lukiessani. Miten uskonnon nimissä maailmassa voi ollakin niin paljon pahaa?
Rakkauden pitäisi olla kaikista suurin. Rakkaus Jumalaan ja rakkaus lähimmäiseen. Ei toista saa alistaa tai tälle mielipahaa tuottaa. Miten maailmankuva voikin olla toisilla niin ahdas? Ei raamatussa puhuta mitään ehkäisystä tai monesta muustakaan asiasta. Meillä on edelleen valta itse valita. Viime kädessä ainoastaan rakkaus lähimmäiseen ratkaisee olemmeko eläneet oikein. Ei ihminen voi välttää syntiä! Yksin armosta... - salli
vl-äiti myös kirjoitti:
nyt teiltä puuttuu elävä usko, ihme että jumala antoi teille kuusi lasta, itse ole vl-äiti ja yrityksistämme huolimatta emme saaneet kuin neljä lasta, olen onnellinen heistä, mutta vauvakuume on vaivannut, olinhan vasta 28v. kun sain viimesen.Meitä vl-lliä on myös sellaisia jotka eivät saa lapsia lainkaan tai vain muutaman, vaikka kuinka haluaisimme, meidät on tavallaan unohdettu, aina puhutaan vain vl-ien isoista perheistä, ei niitä kaikilla ole.Kuitenkin olen tyytyväinen elämääni ja ajattelen että jumala on siunannut minulle juuri niin paljon lapsia kuin on tarkoitettu, ja niin paljon kun minä jaksan kantaa, uskon että jokaisen kohdalla on niin.miksi valiatat eikä 4 ihanaa alsta ole suuri lahja? hoida heidät hyvi, rakasta, helli, kunnioita, pidä rajat, tue erityispiirteitä, olet saanit jo ihanat lahjat, mitä vingut , älä ole ahne, moni ei saa yhtäkään
- toiset ihmiset?
vl-äiti myös kirjoitti:
Onhan lahkossa eläminen sitä, että täytyy noudattaa lahkon sääntöjä ja olla samaa mieltä, tai muuten tulee kaamea painostus. Tätä et voi väittää. Mihin aito, oikea uskovainen tarvitsee lahkoa tai lahkon sääntöjä? Jokaisella on omatunto, Jumalan ääni, joka kertoo, mikä on oikein ja mikä väärin. Itse siihen Jumalaan uskotaan, ei lahkon kautta. Et voi tulla tuimitsemaan sitä, että lahkosta eronneilla ei ole oikeaa elävää uskoa. Teet sen, minkä raamattu kieltää, tuomitset toisen. Myös nimityksen "epäuskoinen" käyttö on eräänlaista tuomintaa, koska ettehän te voi tietää, kuka lahkoon kuulumaton uskoo sydämessään. Emme mekään tule tuomitsemaan teitä vääräuskoisiksi, miksi siis itse harjoitatte sitä lähes jatkuvasti?
- viuivu
vähän eteenpäin,että mikä vl.siis umpiuskovainen.enempää en lukenutkaan.
onko mahdotonta hankkia sterilisaatio?
olisi luontevinta ja pitemmän päälle toimivinta.jos ei niin mietipä onko ihmisen pakko sietää moista ihmisen alentamista tässä sivistysvaltiossa?
muuta vaikka etelään,missä asuu paljon ihan normaaleita ihmisiä.sullahan on koulutustakin.
vain sinä itse voit tehdä päätöksen,jolla pääset eroon tuollaisesta helvetistä.kannustusta saat lisää kyllä vaikka täältä netistä.
voimia tehdä päätös.)=- ...
...
- ...
...
- ei VL
Moikka,
jos kokoajan on pelko uudesta raskaudesta, ja VL ilmeisesti kieltää ehkäisyn, niin miksette käytä ns. B-rappua rakasteluun ??? Ei tarvitsisi kokoajan pelätä uutta raskautta ja mieskin olisi tyydytetty.
Jaksamista sinulle, VL-äiti.- Järki päässä
sontaluukkua? HUH!
- Pena
Olen itse Helluntaiperheen kasvatti ja uskovainen. Muistan lapsena kuinka siellä nainen ilman nutturaa oli syntiä, ei enää. Minusta jos eri liikkeiden syntikäsityksiä ei voi kritisoida se kertoo kyllä että liikeessä on vikaa ja sellainen pakottaminen vauriottaa ihmisiä.
Jos ajatellaan että ehkäisy on lestariolaisuudessa syntiä niin miksi sitten ei tupakanpoltto (siksi että Lestarius itse poltti). Olen itse lukenut raamatun moneen kertaan ja siellä on selvää että kymmennen käskyn lisäksi kritityille ei määrätty kuin verensyönti kielto. Kristityillä ei ole muita ehdottomia sääntöjä jotka raamattu olisi määritellyt. Muut määräykset ehdottomat määräykset ovat eri liikeiden määrittelemiä ja niitä pitää kritisoida. Muutenkin järjenkäyttö uuden testamentin perusteella on sallittua ja yleinen teema minusta on että pitää kaikkia sääntöjä ajatella periaatteella "onko tässä järkeä". Raamantun yleinen periaate on sääntöjen suhteen että ne on tehty ihmisten suojelemiseksi.
Jos joku liike väittä että muiden liikeiden jäsenet eivät mene taivaaseen, niin se on suurin harha oppi ja osoittaa mitä suurinta ylpeyttä mikä todella on synti. - Sekunda
pystyn vain kuvittelemaan tilanteen, koska itse olen lapseton, sinkku enkä ole lestadiolainen. Mielestäni sinun kannattaa miettiä, että onko todellakin järkeä uhrata itsesi uskosi tähden?! Toistuvat raskaudet ovat jo terveysriski, eikä kehosi jaksa loputtomia.
On surullista, ettet jaksa nauttia jo syntyneistä lapsistasi ja että olet vauva-ajan aina ihan loppuunpalanut!! Myös seksuaalisuutesi ja parisuhteesi kärsivät raskauspelostasi, eivätkä syyttä, koska oireesi ovat kehosi ja mielesi tapa sanoa, että jokin raja on ylittynyt! Kukaan ei pysty venymään loputtomiin.
En osaa neuvoa, koska en tiedä kuinka suuri synti uskossasi ehkäisyn käyttäminen on, mutta mielestäsi sinun, miehesi ja ennen kaikkea lastesi hyvinvoinnin pitäisi kyllä mennä ehkäisykiellon ohitse. Tarkoitan sitä!!
Kukaan ei voita tilanteessa, jossa sinä olet koko ajan sairas eikä kymmenen (tai useamman) lapsen katraasi pysty nauttimaan äidin seurasta lainkaan ja heidän isänsä ollessa koko ajan kiukkuinen isommat lapset joutuvat hoitamaan nuorempia sisaruksiaan.
Olisiko sinun mahdollista saada lastenhoitoapua? Se olisi osaratkaisu. Jos ehkäisy on täysin pois pelistä (miten en toivo tilanteen olevan), miten olisi muut seksuaalisuuden muodot, ne joihin ei liity hedelmöittymisen mahdollisuutta?
Ehkä vielä joskus pystyt toteuttamaan unelmasi omasta urasta, kun lapsesi ovat isompia eivätkä toistuvat raskaudet enää rasita.
Muista, että vaikka valitsisitkin toisin kuin uskonne sanoo, Jumala rakastaa sinua, koska SINÄ olet hänelle tärkeä eikä Hän halua nähdä sinun kärsivän!! Olet arvokas, ja minun mielestäni sinun olisi aika ajatella itseäsikin, koska läheisesi tarvitsevat sinua eikä sinun tarvitse uhrautua kenenkään takia!!
Voimia!- Oma valinta
Ota sterilisaatio. Jos sekin on kiellettyä niin jo on sairas uskonto. Jos haluaa kuulua sairaaseen uskontoon niin on ihmisen omassa mielenterveydessä hoitamisen varaa. Tarkoitan sairaalla uskonnolla sellaista uskontoa joka edistää säännöillään ihmisen henkistä ja fyysistä pahoinvointia! Se on ihan sama asia leikataanko munajohtimet poikki tai poistetaanko nielurisat!
- kautta
Oma valinta kirjoitti:
Ota sterilisaatio. Jos sekin on kiellettyä niin jo on sairas uskonto. Jos haluaa kuulua sairaaseen uskontoon niin on ihmisen omassa mielenterveydessä hoitamisen varaa. Tarkoitan sairaalla uskonnolla sellaista uskontoa joka edistää säännöillään ihmisen henkistä ja fyysistä pahoinvointia! Se on ihan sama asia leikataanko munajohtimet poikki tai poistetaanko nielurisat!
"Se on ihan sama asia leikataanko munajohtimet poikki tai poistetaanko nielurisat! "
Voiko suihinotosta tulla raskaaksi? Estääkö nielurisojen poisto sen? - Oma valinta
kautta kirjoitti:
"Se on ihan sama asia leikataanko munajohtimet poikki tai poistetaanko nielurisat! "
Voiko suihinotosta tulla raskaaksi? Estääkö nielurisojen poisto sen?No, tuohon ei voi vastata kuin toisella kysymyksellä: onko naisen sitten tarkoitus olla koko ajan raskaana?? Munanjohtimien katkaisu toisi apua siihen, eikä tarvitsisi huolehtia ehkäisystä...
Ei voi olla totta, että jossakin uskonnossa huolehditaan noin paljon "hukkaan" menevistä sukusoluista!!! Aika egoistista se on ajatella, että pitäisi omilla geeneillä täyttää planeetta... "Lisääntykää ja täyttäkää maa". Joo joo...
Ennemminkin kannattaisi huolehtia jo syntyneistä lapsista kuin niistä muna- ja siittiösoluista!!! Lasten kustannuksella lisäännytään kuin kanit :( - leeni
Oma valinta kirjoitti:
käytttäkää ehkäisyvälineitä ei ole pkkoo tehdä lapsii nykyään ,
- Sama valinta
kautta kirjoitti:
Voiko suihinotosta tulla raskaaksi? Estääkö nielurisojen poisto sen?Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan suun kautta seksiä seuraavaksi 20:ksi vuodeksi. Voit sitten itse päätellä tuleeko suihinotosta raskaaksi! Suosittele samaa lestadiolaisystävillesikin
- Ateisti
ihan tippa tulee linssiin kun luin tuon sinun kirjoituksen,kyllä se on niin SUURI synti jumalaa vastaan kun käyttää ehkäisyä(kondomi)kook tuo teidän hölynpöly säännöt ovat naurettavia ja sitten yhteiskunta maksaa kalliisti kun olette henkisesti sairaita,niin lapset kuin aikuisetkin!!
- vl-äiti myös
yhteiskunta maksaa myös alkoholista johtuvia sairauksia ja elättää alkoholisteja,vaikka valtio
yksin myy..
- tietämättömälle
Mitä käytännön eroa on ehkäisyllä ja varmojen päivien laskemisella tai siementen tarkoituksellisella ulosjättämisellä?
Eikö kyse ole samasta asiasta eri muodoissa?
Eli jos toinen on sallittu miksi ei toinenkin?- Melperi
vain yksi todistus monista vl-oppien ristiriitaisuuksista. Kalsarit taitaa pyöriä SRK:n miesten jalassa, kun miettivät missä kaikissa kohdin herätysliikkeensä opit ovat täysin solmussa.
Vrt.
Ehkäisy----Hedelmöityshoito
TV----Internet
Korvakorut----Muut helistimet
Hiusväri----Napapaidat yms. paljastelut
Voi teitä Oulun ukkelit!
- isä mutei vl-isä
Hei!
En ole ikinä ennen vastannut näihin teksteihin, mutta nyt itsellekkin tuli asiastasi surullinen mieli..
Olisiko mahdollista, että näyttäisit nämä (omat) kirjoitukset miehellesi? Uskoisin sen keventävän teidän kummankin mieltä. Kirjoitettu sana on kuitenkin voimakkaampaa, kuin iltamyöhällä sängyssä sanottu sana. Luulen, että kirjoitusten lukeminen saisi miehesi todella tajuamaan sinun ajatuksesi ja samalla ymmärtämään, ettei hänessäkään ole mitään vikaa. - amazon
Voisitko miehellesi sanoa, ettei. Raamatun mukaan ei sanottu juuri teidän perhettä, jonka tehtävä oli täyttää maa. Jos miehesi väittää muuta ja on sitä mieltä, että et ole halukas tai ettei hän ole ... ota yhteyttä neuvontaan. Mutta sen ollessa ongelma, voisiko ratkaisua etsiä oman uskonnollisen vakaumuksen uudelleen määrittelystä?
- taaperiini
Ei ole niinkuin tullut mieleen käyttää ehkäisyä ja hankkia lisäapua lastenhoitoon?
- sopisiko?
Sopisiko keskeytetty yhdyntä teille "ehkäisykeinoksi"? Sillä eihän se oikeasti ole varsinainen ehkäisykeino, että siis mies ei päästä spermoja naisen sisälle, sillä monethan tekevät sitä ihan vain huvikseenkin. Entä varmoihin päiviin luottaminen eli se, että harrastetaan seksiä vain niinä päivinä, jolloin raskaaksi tulo on kaikkein epätodennäköisintä?
En tunne vl:ää paljoakaan, voi olla että nuokin keinot ovat syntiä. Toivottavasti eivät :/
Noista keinoista löydät lisätietoa esim. suomi24: seksikeskustelualueelta ehkäisy-palstalta ja ihan vaan kirjoittamalla hakusanat googleen (www.google.fi).- Pena
Meillä ensimmäisen lapsen jälkeen käytettiin persona laitetta, jossa annettiin virtsanäyte.
Meillä se toimi ja lopetettiin vasta kun toinen lapsi tarkoituksella hankittiin.
Sääli laitetta ei enää tuoda suomeen, mutta sen voi tilata ulkomailta ja näytepukkoja myös.
http://www.persona.info/fi/index.cfm
- nainen
Vaikka jotkut tässä kirjoittelivat että sinun kirjoituksesi olisi feikkiä.No ei se ole varmasti,kyllä minä ymmärrän sinun tilanteesi hyvin.
Pitäisikö sinun vain olla itsekäs ja sanot miehellesi ettei sinua haluta ja pitäkää taukoa tuossa seksissä.
Tuli mieleeni että hanki hormonikierukka ukostasi tietämättä,niin etpä tule enää raskaaksi ja saat myös levähtää,tervettä maalais järkeä saa myös käyttää ja antaa lupa itselleen elää ja pitää itsestään huolta.
Minä säälin teitä vl-naisia,miehet ne pääsee paljon helpommalla kun ei tarvitse olla raskaana ja synnyttää.Naisen keho ja mieli ei ole tarkoitettu jatkuvasti olemaan raskaana ja kyllä se lasten hoitaminen on raskasta,vaikka ne lapset iloakin tuo,mutta rajansa kaikella myös raskaaksitulemisessa.
Hanki hyvä ihminen hormonikierukka niin saat olla monta vuotta rauhassa ja eikä ole sitten raskaaksitulemisen pelkoa.
Voimia sinulle! - No jo on...
Käyttäkää kortsua.
- neon
Mitä tekee mies jonka vaimo ei halua, en tiedä. Olemme olleet yhdessä 16 vuotta, naimisissa kuusi. 10 vuotta seksi sujui vauhdikkaasti, tyttöystävä/vaimo halusi ja oli innokas. Täytin 50. Siihen loppuivat seksit, olen täysin äimän käkenä: vaimo rakastaa minua ja minä häntä! Pakko minun on rakastua toiseen ja pahoittaa ainakin kahden mieli... Seksin pitää olla HELLYYTTÄ ja molempien hyväksymää
- ostamaan uutta
Onko tämä siis seksipalsta? Apua löytyy psykiatrilta ja perheterapeutilta, myös sekuaaliterapeutitm aauttavat jos haluttaa haluta mutta ei ole halua tai kykyä. Mutta jos ison lapsilauman on pakotettu hankkimaan ja joka vuosi synnyttämään niin äkkiä avioero vireille ja sosiaalitädille sopimusta elatusmaksusta tekemään. Kyllä on niin suuri probleema kyseessä etrtä se vaatii tosikovaa selvittelyä. Mutta ensin sosiaalitsto, sitten ERO, ja sitten unhda mies, mitä illä teet kun kerran inhottaa: Eikös nykyään ole tapana että oikeaa suhdetta ei enää suosita vaan ostetaan lehdestä tai television parituspalstalta sitä mikä kotona inhottaa!!!!
- ratkaisija
Menkää kuule lääkäriin ja pyytäkää että lääkäri-setä tekee pienen operaation ja lisääntymisen mahdottomaksi.
Ei kai tämmöisiä voi olla, miksi ette käytä ehkäisyä, tampiot ?? - ............................
Koskettava tarina aivan todella.
Eikö se panekin miettimään, voisiko teidän VL-opeissa olla virhe. Ehkäisy käyttöön vain, niin häiviävät pelot samantien.
Tuskinpa se Jumala haluaa kenenkään elävän henkisesti noin ikävässä tilanteessa, että alkaa ilmetä psykosomaattisia oireita. - tuollainen
Käsittämätöntä pelleilyä..
Olkaa niin kuin muutkin normaalit, seksiä joka ilta ja lapsia vasta sitten kun molemmat haluavat!
Kumi vain käyttöön, Jumala ei teitä rankaise!! - ollako
Eikö ole myös ehkäisyä kieltäytyä seksistä.Jos käytät ehkäisynä olemista jalatristissä eikö ole sama vaikka käyttäs kondomia tai pillereitä.Mikä on ehkäisyä mikä ei.
- sitten
Tai entä jos ensin imettää
(=ja siten ehkäisee uutta raskautta),
ja sitten laihduttaa itsensä nykyihanteen mukaan lähes anorektikoksi (=kuukautiset jää pois)?
=Sallitut "luonnonmenetelmätkö"?
Selibaatti avioliitossa on mielestäni kaukana luonnollisesta.
- Nainen
Sinun ei tarvitse olla mukana moisessa uskontohömpötyksessä koska se trekee sinut noin silminnähden onnettomaksi.Harrastakaa seksiä ja nauttikaa siitä ja toisistanne.Ihmiset ovat myös eläimiä joilla todellakin on himot toisiaan kohtaan, mitä sitä kieltämään.Miksi teette luonnollisesta asiasta niin kovin vaikean?Miksi suotta tehdä elämästä helvettiä tekemällä siitä itse niin pirun vaikeaa?!
Oletko tullut ajatelleeksi, että lapsesi eivät voi edes lopulta hyvin koska olet niin stressaantunut ja väsynyt?Mene jo tänään ostamaan kondomipaketti lähimmästä kaupasta/kioskilta/apteekista tai hanki neuvolan kauta ehkäisypillerit!Ei se ole mikään lapsen murha jos ehkäiset raskauden sitähän se juuri on ehkäisyä.Lasta ei vielä edes ole olemassa silloin kun miehesi siittiö ja sinun munasolusi eivät ole yhtyneet.
En sano tätä pahalla, mutta varo ettet mene päästäsi sekaisin, eli oman itsesi ja lastesi vuoksi elä ilman turhia paineita helvetin liekistä ym. ja harrasta seksiä sydämesi kyllyydestä kasvata lapsistasi tasapainoiset nuoret tähän maailmaan ilman ahdistavaa ilmapiiriä ja anna ennen kaikkea heidän itse valita tiensä. - Nainen
Ja kyllä ne seksuaalisetkin halusi sieltä ihan itsekseen palaavat kunhan lopetat turhan murehtimisen..
- miten menee
kerropa
- kärsi enempää!
Uskon pitäisi tehdä ihminen onnelliseksi, ei surulliseksi ja masentuneeksi. Lestadiolaisuudessa vallitseva ajatus "ehkäisy on syntiä" tuottaa murhetta todella monelle. Niistä vain useasti vaietaan, koska pelätään toisten uskovaisten tuomitsemista. Ei Jumala ole luonut sinua naiseksi sen takia, että joudut synnyttämään itsesi loppuun saakka. Hän haluaa, että olet onnellinen uskossasi! Jos ainainen raskauspelko ja väsymys vie elämänilosi, jossain on vikaa.
Raamattua ei tarvitse tulkita niin fundamentalistisesti, vaan se tulisi sovittaa nykypäivään sopivaksi. Voit käyttää ehkäisyä jotta perheesi ja sinä voisitte paremmin. Sitä Jumalakin haluaa. Rukoile häneltä synnit anteeksi, hän ymmärtää ratkaisusi. Hän näkee kyllä kun kärsit tilanteestasi ja ymmärtää ja auttaa. Oletko ajatellut, että väsymys voisi olla merkkinä Jumalalta, että olet saanut sen verran lapsia, kuin on tarkoitettu, ja sinä saat nyt tehdä ratkaisusi ja levätä? Lahko tuskin sitä hyväksyy, mutta ethän sinä sen hyväksyntää tarvitsekaan. Et sinä lahkon kautta usko! Jumala on se, joka hyväksyy sinut tuollaisena kuin olet. Hän ei ole julma, eikä häntä tarvitse pelätä. Jumala on isä, joka ymmärtää. Sanotaanhan se Raamatussakin. Hän kyllä näkee, että uskot häneen ja haluat häntä palvella sydämessäsi.
Toivoisin, että teillä olisi voimia myös valistaa asiassa tyttäriänne, etteivät he joutuisi samaan tilanteeseen kuin sinä ja monet muut lukuisat lestadiolaisnaiset. Voimia sinulle, toivon että selviät tilanteestasi!
Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565710Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141737
- 941566
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391369Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121325Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3521286