Jouko Piho Keskusta-puolueeseen

Olen liittynyt Keskusta-puolueeseen

Kiinnostuin politiikassa mukana olemisesta noin 4½ vuotta sitten. Sitä ennen olin ollut vain aktiivinen äänestäjä.

Olen ollut jäsenenä ja ehdokkaana eri puolueissa, Kokoomuksessa ja Kristillisdemokraateissa sekä viimeksi Itsenäisyyspuolueen kansanedustajaehdokkaana kevään 2011 vaaleissa. Erosin pian vaalien jälkeen IPUsta, koska minulta meni kaikki usko sen puolueen menestymisen mahdollisuuksiin.

Kun alkoi vaikuttaa siltä, että ei oikein mikään olemassa olevista puolueista ole minulle sopiva, päädyin tulokseen, että perustan oman puolueen, mikä tapahtuikin kahden muun miehen kanssa toukokuussa 2012, jolloin sai alkunsa Suomen Laillisuuspuolue.

Nyt on käynyt ilmeiseksi, että syystä tai toisesta Suomessa on lähes mahdotonta saada kannatusta uudelle puolueelle. Itsenäisyyspuolue on yrittänyt saada menestystä jo 20 vuoden aikana, mutta ei ole onnistunut saamaan yhtäkään edustajaa Arkadianmäelle. Perustamani Suomen Laillisuuspuolue ei saanut myöskään tarpeeksi kannatusta, joten jouduimme keskeyttämään kannattajakorttien keräämisen 5.8.2014 ja lopetimme yhdistyksen virallisesti 25.11.2014. Emme voi siis olla mukana ensi kevään eduskuntavaaleissa.

Aloin pohtia ratkaisua, että menisin sittenkin mukaan johonkin vanhaan puolueeseen ja yrittäisin sitten vaikuttaa sen puolueen sisällä asioihin. Varsinkin Arto Merisalo rohkaisi minua tähän suuntaan.

Kun ajattelin puoluekenttää, niin tällöin ainoa mahdollinen puolue olisi Keskusta. Aloin ottaa yhteyksiä Uudenmaan ja Helsingin piiriin sekä Loviisan paikallisyhdistyksen johtomiehiin.

Nyt tilanne on edennyt siihen asti, että minut hyväksyttiin Loviisan Keskustan syyskokouksessa 28.11.2014 yhdistyksen ja johtokunnan jäseneksi.
Olen ottanut selvää myös mahdollisuudesta päästä kansanedustajaehdokkaaksi. Keskustalla on Uudellamaalla 33 hyväksyttyä ehdokasta 35:sta eli vain kaksi paikkaa on täyttämättä. Ajatukseeni ehdokkuudesta on suhtauduttu myönteisesti, mutta käytännössä se näyttää vaikealta, koska Uudellamaalla on vajetta naisehdokkaista, joten piiri etsii ensisijaisesti naisia ehdokkaiksi. Asia ratkeaa tammikuussa.

Olen tiedustellut myös mahdollisuuksista olla ehdokkaana Helsingin piirissä. Olen opiskellut Helsingissä opettajaksi vuosina 1965-67 ja oltuani ensin muualla opettajana toimin luokanopettajana viimeiset työvuoteni ensin Mellunmäessä ja sitten yli 22 vuotta Munkkiniemessä aina vuoteen 2007 asti. Helsingin piirissä on hyväksytty 15 ehdokasta ja loput 7 ehdokasta valitaan tammikuussa. Helsingin piirissäkin on ehdokkuuteeni suhtauduttu myönteisesti, mutta lopullisesti saan tietää asiasta tammikuussa.

Kannatan Suomen itsenäisyyttä, olen isänmaallinen ja alkiolainen arvokonservatiivi, pidän koko maan tasapainoista kehittämistä tärkeänä, olen tavallisen suomalaisen puolella kasvottomia markkinavoimia vastaan, olen ulkopolitiikassa Urho Kekkosen linjalla eli Suomen tulee olla mahdollisimman puolueeton ja pyrkiä olemaan suurvaltojen ristiriitojen ulkopuolella. Tänä päivänä se merkitsee sitä, että Suomen ei tule kumartaa liioitellusti sen paremmin itään kuin länteen, mutta meidän tulee olla hyvissä väleissä kaikkien kanssa, varsinkin lähinaapurimme Venäjän kanssa. Kannatan Paavo Väyrystä seuraavaksi presidentiksi.

Jouko Piho

32

141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä tuohon muuta

mutta ihmettelen kyllä puoluevalintaasi. Sen verran sinusta tiedän, että olet ollut kovin toisenlaisissa poliittisissa näkemyksissä kuin mitä keskusta edustaa. Uskot kai kepun vaalivoittoon ja ajattelet hypätä voittajan kyytiin. Tuskin onnistuu.

Ja kun sanot "Kannatan Paavo Väyrystä seuraavaksi presidentiksi". Uskotko Väyrysen vielä yrittävän? Ei taida päästä yrittämäänkään. Sipiläähän tällä palstalla keskustaiset jo pitävät seuraavana presidenttinä. Varmaan turha toive sekin.

• Pois puskasta

olisit vaan tullut esiin rekisteröitynä.

• Vanha sanonta

Joukossa tyhmyys tiivistyy

• hihhuleita?
      • Sopii kepuun

Täysi huu haa näkyy mies olevan. Lestadiolainen Sipilä on uskonasioissaankin hyvin maltillinen järkimies häneen verrattuna. Ei taida löytyä tilaa Piholle kepussa sen paremmin kuin on löytynyt muualtakaan.

• Kumpi puhuu totta?
        Sopii kepuun kirjoitti:

Täysi huu haa näkyy mies olevan. Lestadiolainen Sipilä on uskonasioissaankin hyvin maltillinen järkimies häneen verrattuna. Ei taida löytyä tilaa Piholle kepussa sen paremmin kuin on löytynyt muualtakaan.

Sipilä kylläkin itse sanoi ettei ole lestadiolais jäsen mitenkään.

Kumpaa nyt uskoa, Ope Oulusta vai Sipilää?

• Lesta mikä lesta
        Kumpi puhuu totta? kirjoitti:

Sipilä on rauhansanalainen, eli lestadiolainen.
        Siitä et pääse mihinkään ja jos Sipilä muuta väittää, hän valehtelee. Mikä ei kepulaiselta mitenkään yllättävää olisi.

• Jotain taustaa !
        Lesta mikä lesta kirjoitti:

Sipilä on rauhansanalainen, eli lestadiolainen.
        Siitä et pääse mihinkään ja jos Sipilä muuta väittää, hän valehtelee. Mikä ei kepulaiselta mitenkään yllättävää olisi.

Mihin perustat väitteesi?
        Luulo ei riitä.
        Miksi Sipilä valehtelisi?

• Vaimonsakin on
        Jotain taustaa ! kirjoitti:

Mihin perustat väitteesi?
        Luulo ei riitä.
        Miksi Sipilä valehtelisi?

.

Rauhansanalainen on ja se on lestadiolaisuuden kolmanneksi suurin haara, jos oikein muistan.
        Sillehän en mitään voi, jos Sipilä ei itsekään tiedä, onko lesta vai mikä on ja jopa raivostui, kun hänen lestakytköksiään kyseltiin.
        Sopisi paremminkin osoittaa Sipilälle itselleen tuo sanonta, luulo ei riitä, lesta joko on tai ei ole.

"
        Hämmennystä Sipilän lestadiolaisyhteyksistä on syntynyt, kun hän aiemmin Helsingin Sanomissa kertoi, ettei ole rauhanyhdistyksen jäsen, vaikka on lestadiolaisuuden valtauomasta 1934 eronneen Rauhan Sana –järjestön jäsen."

Kepuhan ylipäätään on lestojen suosima puolue, Nyt jopa puolueen puheenjohtaja on sitä lajia.

• Vaimonsakin on kirjoitti:

.

Rauhansanalainen on ja se on lestadiolaisuuden kolmanneksi suurin haara, jos oikein muistan.
        Sillehän en mitään voi, jos Sipilä ei itsekään tiedä, onko lesta vai mikä on ja jopa raivostui, kun hänen lestakytköksiään kyseltiin.
        Sopisi paremminkin osoittaa Sipilälle itselleen tuo sanonta, luulo ei riitä, lesta joko on tai ei ole.

"
        Hämmennystä Sipilän lestadiolaisyhteyksistä on syntynyt, kun hän aiemmin Helsingin Sanomissa kertoi, ettei ole rauhanyhdistyksen jäsen, vaikka on lestadiolaisuuden valtauomasta 1934 eronneen Rauhan Sana –järjestön jäsen."

Kepuhan ylipäätään on lestojen suosima puolue, Nyt jopa puolueen puheenjohtaja on sitä lajia.

Jospa nuo rauhansanalaiset eivät yleensäkään kutsu itseään lestadiolaisiksi.

• Viiraako sinulla?
        Kumpi puhuu totta? kirjoitti:

Kuka on Ope Oulusta?

• Aivan sama
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Ne voi kutsua itseään miksi tahansa, mutta edustavat lestadiolaisuuden kolmanneksi suurinta haaraa.

Ei pedofiilitkaan kutsu itseään pedofiileiksi.

En jatka enempää. Sipilä saa olla ja onkin lestadiolainen. Mitä sitä salailemaan.

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Sorry vaan, että nyt joudun valistamaan sinua, jonka olen tullut tuntemaan asioista hyvin perillä olevana ja aina asiallisesti käyttäytyvänä järkimiehenä.

Kyllä Rauhansanalaisuus on osa lestadiolaisuutta. Tuon olen tullut tuntemaan ihan omakohtaisestikin, kun edesmenneen vaimoni -raahelaissyntyisen, mutta Kokkolassa lukionsa käyneen - hyvä ystäväpariskunta ja tietysti minunkin ystävikseni tullut oli noita rauhansanalaisia. Siellä jopa hyvinkin aktiivisia, mm. jonkinlaisen oman radio-ohjelmansa kautta.

Oikein mukavia ihmisiä he ovat, suhtautuvat tällaiseen "toisinajattelavaankin" oikein ystävällisesti ja ymmärtävästi. Monet kerrat olen ollut heidän kesäpaikassaankin ja on oltu merellä heidän veneellään eikä ole ongelmia tullut. Jos Sipilä on samanlainen rauhansanalainen, minulla ainakaan ei ole sen vuoksi syytä häntä vastustaa, pikemmin päinvastoin.

• Taidat narrata nyt
        Vaimonsakin on kirjoitti:

.

"

Nythän ei vaimosta ollutkaan kyse.

Kovimpa olet varma Sipilästä.
        Ja jos kaikki perustuu luuloon.
        Että minusta tuntuu niin.

Itse en näitä uskonsuuntia tunne, enkä välitäkkään tietää syvällisemmin.
        Kuitenkin lestadiolaisuus on ahkeraa ja hyvää väkeä vetävä järjestö. Noin ulkoa katsoen. Eivät riko Helsingin näyteikkunoita, vasurien tapaan.
        Lapsia vain tekevät pikkasen liikaa. Säälittää oikein äitejä joka jo "15 kerta raskaana".

• kapi-vaari kirjoitti:

Sorry vaan, että nyt joudun valistamaan sinua, jonka olen tullut tuntemaan asioista hyvin perillä olevana ja aina asiallisesti käyttäytyvänä järkimiehenä.

Kyllä Rauhansanalaisuus on osa lestadiolaisuutta. Tuon olen tullut tuntemaan ihan omakohtaisestikin, kun edesmenneen vaimoni -raahelaissyntyisen, mutta Kokkolassa lukionsa käyneen - hyvä ystäväpariskunta ja tietysti minunkin ystävikseni tullut oli noita rauhansanalaisia. Siellä jopa hyvinkin aktiivisia, mm. jonkinlaisen oman radio-ohjelmansa kautta.

Oikein mukavia ihmisiä he ovat, suhtautuvat tällaiseen "toisinajattelavaankin" oikein ystävällisesti ja ymmärtävästi. Monet kerrat olen ollut heidän kesäpaikassaankin ja on oltu merellä heidän veneellään eikä ole ongelmia tullut. Jos Sipilä on samanlainen rauhansanalainen, minulla ainakaan ei ole sen vuoksi syytä häntä vastustaa, pikemmin päinvastoin.

En väittänyt, ettei rauhansanalaisuus ole lestadiolaisuutta, vaan heitin ilmaan kysymyksen, että jospa rauhansanalaiset eivät itse kutsu itseään lestadiolaisiksi, vaan rauhansanalaisiksi. Jos näin on, on aiheetonta syyttää myöskään Juha Sipilää siitä, ettei hän sanonut olevansa lestadiolainen, vaan rauhansanalainen.

• kapi-vaari kirjoitti:

Löytyihän asiasta tietokin, joka vahvistaa sanomani todeksi:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rauhansanalaisuus

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

En väittänyt, ettei rauhansanalaisuus ole lestadiolaisuutta, vaan heitin ilmaan kysymyksen, että jospa rauhansanalaiset eivät itse kutsu itseään lestadiolaisiksi, vaan rauhansanalaisiksi. Jos näin on, on aiheetonta syyttää myöskään Juha Sipilää siitä, ettei hän sanonut olevansa lestadiolainen, vaan rauhansanalainen.

OK, mutta kyllä tuo rauhansanalainen ystäväpariskuntamme hyvin tunsi liikkeensä lestadiolaiset juurensa, eikä suinkaan niitä kieltänyt, vaan pikemmin päinvastoin piti niitä liikkeensä vahvana perusteena.

Eihän lestadiolaisuudessa sinänsä ole mitään pahaa, samanlainen herätysliike se on kuin esim. körttiläisyyskin. Mutta liikkeen jäsenten keskuudessa on tapahtunut inhottavuuksia, siis noita insestitapauksia, ja siinä koko liike on leimautunut epäilyttäväksi, kun se on aivan muiden syntien anteeksi antamiseen tarkoitetun liikkeen jäsenten keskisen solidaarisuuden ja tuen perinteitä noudattaen yrittänyt nuokin inhottavuudet sovittaa liikkeen sisäisellä mutta Kristuksen nimissä tapahtuneella anteeksiannolla. Sellaista ei tietenkään voida pitää hyväksyttävänä.

• Aukesikin jo vähäsen
        kapi-vaari kirjoitti:

Kun sisäpiiri tietoa sinulla.
        Oliko heillä paljon lapsia? Rauhansanalaisilla.

"Rauhansanalaisuus on lestadiolaisen herätysliikkeen suuntaus, joka tunnetaan myös nimityksillä pikkuesikoisuus tai Rauhan Sana -lestadiolaisuus. "
        -joo..nyt aukesi minullekiin vähäsen, kun katsoin tuon Wikistä.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Rauhansanalaisuus

Itselle ollut tuttumpi tuo pikkuesikoisuus -nimenä.
        Heillä omat rukoushuoneensakin.
        Heitä tuntenutkin jonkusen.
        He ei tee jälkikasvua siihen malliin kuin pääosasto, näin käsitys.
        Jos muistan oikein, he ei käytä ikkunaverhoja asunnoissaan lainkaan. Että sellainenkin tapa.
        mm. jehovat ei joulua vietä lainkaan lahjojen / koristeitten tapaan, kuten tapana meillä aina ollut. He ei sanojensa mukaan palvo mitään.
        Mutta siinä narraavat, heillä oma jumalansa oli jokin "jehva" tai siihen suuntaan. Sitähän palvovat.

Olipa miten oli.
        Nämä malli kansalaisia. Työteliäitä ja lainkuuliaisia.

• Hienoa Kapi
        kapi-vaari kirjoitti:

OK, mutta kyllä tuo rauhansanalainen ystäväpariskuntamme hyvin tunsi liikkeensä lestadiolaiset juurensa, eikä suinkaan niitä kieltänyt, vaan pikemmin päinvastoin piti niitä liikkeensä vahvana perusteena.

Eihän lestadiolaisuudessa sinänsä ole mitään pahaa, samanlainen herätysliike se on kuin esim. körttiläisyyskin. Mutta liikkeen jäsenten keskuudessa on tapahtunut inhottavuuksia, siis noita insestitapauksia, ja siinä koko liike on leimautunut epäilyttäväksi, kun se on aivan muiden syntien anteeksi antamiseen tarkoitetun liikkeen jäsenten keskisen solidaarisuuden ja tuen perinteitä noudattaen yrittänyt nuokin inhottavuudet sovittaa liikkeen sisäisellä mutta Kristuksen nimissä tapahtuneella anteeksiannolla. Sellaista ei tietenkään voida pitää hyväksyttävänä.

Hyvä kun lopetit puskasta ruikkimisen tässä ketjussa.

• Exhipitionisti
        kapi-vaari kirjoitti:

Mutta sinä kapi harrasta enemmäm inhottavuuksia, esittelemällä palstalla munakarvakuviasi. Sitä kutsutaan kait itsensä paljasteluksi....

• 34+98
        kapi-vaari kirjoitti:

Hienoa, että valaisit asiaa.

Lestadiolaisuuttahan se Sipilä edustaa, ei voi mitään.

• Mitä mieltä olet?
        Hienoa Kapi kirjoitti:

Hyvä kun lopetit puskasta ruikkimisen tässä ketjussa.

Lastensuojelun tutkijan Johanna Hurtigilla on tiedossaan yli 140 lasten hyväksikäyttäjää 60. eri paikkakunnalta (HS 16.10.2013). Tekijöiden joukossa on vanhoillislestadiolaisen liikkeen puhujaa, paikallisyhdistyksen vallankäyttäjää ja muuta liikkeen eliittiä.

Tutkimuksessa paljastui myös sukupolvesta toiseen jatkuneita tekosarjoja ja pitkiä vankilatuomioita. Hyväksikäytön lisäksi paljastui muuta kaltoinkohtelua, joihin olivat syyllistyneet erityisesti suurperheiden äidit.

Hurtigin mukaan hänella on tiedossaan satoja uhreja, mutta todellinen luku lienee tuhansia. Tutkija kertoo, että uskonliikkeen anteeksiantokäytäntö on epäoikeudenmukainen uhreille. Yhteisölle ovat tyypillisiä sovittelut, jossa yhteisön kesken annetaan anteeksi jäsenten pahat teot.

Miten voi olla mahdollista, ettei tälle iänikuiselle ongelmalle voida tehdä juuri mitään, vaikka olemme elävinämme sivistyneessä oikeusvaltiossa ? Mitä pitäisi tehdä, että tämmöiset eläimelliset julmuudet saadaan loppumaan ?

• teeppä tahtos...

On sinulla sellainen "rohkaisija", jotta joskopa unohtaisit koko asian, ja teet vain omaa duunias, jääden sieltä eläkkeelle. Ai niin sinähän oletkin jo eläkeläinen.
      Puoluevalinta kyllä on aivan oikea, mutta jos "rohkaisijana" esiintyy nimi Merisalo, niin oliskohan ollut parempi jättää se mainitsematta. Voi nimittäin olla niin, että tuo "rohkaisija" ei nauti kovinkaan suurta kansansuosia kepulaisten parissa.
      Kai se lupas rahoittaakkin? Ja tietenkin muistat jokaisen mainokseesi laittaa, että olet Merisalon miehiä.
      Eihän tuo mikään häpeä ainakaan ole, kun niitä on Lipponen, Ahde, jne....
      Voisit nimittäin saada demareilta ääniäkin. :))) Niin ja Kokoomukselta myöskin.

• 18+3

Nytpä minä jo arvaankin, kuka siellä hyökkää kuin kiljuva jalopeura kimppuun!

"Voisit nimittäin saada demareilta ääniäkin. :))) Niin ja Kokoomukselta myöskin."

Kyllä saakin ja paljon!

• Olisko noin?

Merisalo sanoi kylläkin äänestäneensä kokoomusta.
        Jos tuolla nyt mitään merkitystä on.
        Aatteestaan kuitenkin kertoo.
        Olisko sitten kaupunkilais kepu?.

• Helsinki keskusta

Hyvä Jouko,

onnittelut oikesta puoluevalinnasta. Toivotaan että saamme sinut Helsinkiin ehdokkaaksi, täällä on tilaa terveelle ajattelulle, kuten tältäkin palstalta saatat havaita.

Kuten itsenäisyyspäivän huliganismistakin havaitsemme, nykyisen kaltainen Helsinki synnyttää epäsosiaalista ja täysin kanssaihmisiä tai näiden omaisuutta kunnoittamatonta sakkia. Vasemmistoradikalismiin suopeasti suhtautuva valtamedia nostaa näitä narkisteja nyt sankareikseen, sekin osoitus siitä moraalisesta rappiosta joka täällä vallitsee. Ja tuostakin moraalirappiosta on täällä erinomaiset esimerkit. Kansanryhmää vastaan kiihottavista juristeista alkaen.

Menestystä ehdokasasettelussa ja sitten itse vaaleissa

• >>>Ajatukseeni ehdokkuudesta on suhtauduttu myönteisesti, mutta käytännössä se näyttää vaikealta, koska Uudellamaalla on vajetta naisehdokkaista, joten piiri etsii ensisijaisesti naisia ehdokkaiksi. Asia ratkeaa tammikuussa.

• heh heh

Taijat v.ttuilla?

• Oman edun onkija

"Kannatan Paavo Väyrystä seuraavaksi presidentiksi."

Huumori-ihmisenä luen tuon huumoriksi. Mutta jos se ei olekaan huumoria, niin kertoisitko miksi haluat presidentiksi miehen jolle Suomi nauraa ja joka on takinkäännöistäänkin tunnettu?

• 1+7

-"kertoisitko miksi haluat presidentiksi miehen jolle Suomi nauraa ja joka on takinkäännöistäänkin tunnettu? "-

Tuo ei pidä paikkansa. Jotkut harvat, karkerat ja kaunaiset historian uudelleenkirjoittajat voivat vain olla tuota mieltä.

Munakarvoistaan tunnetun ukon horinat ei ole uskottavia.

• Ei ole huumoria.

Paavo Väyrynen on pätevä, kokenut ja tulee toimeen niin idän kuin lännen johtajien kanssa.

• Kristallipallo..

Mihin puolueeseen hyppäät seuraavaksi.

Vihreät rkp ja vasurit ovat jäljellä.

Sinähän ennustelet päivät pitkät (toteutumattomia). Mikä on oma ennustuksesi ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      67
      2801
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2544
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      431
      2207
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2118
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1946
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1682
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1516
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1477
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      25
      1274
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      18
      1155
    Aihe