Tätä kirjoittaessa ketjussa "Mikä on oikea seurakunta" on 304 viestiä.
Elämä on liian arvokasta tuhlattavaksi noin pitkän viestiketjun läpikäymiseen.
Mutta mainitsemani ketjun otsikko ja sen viestien määrä kyllä kuvaavat keskivertoadventistin tärkeysjärjestystä:
- Tärkeintä on, että maailmassa on yksi oikea seurakunta ja että se on adventtikirkko.
Katastrofaalista olisi, jos niitä oikeita olisi kaksi!
- Yhtä tärkeää on kuulua seurakuntaan, joka on kaikessa oikeassa ja että muut uskonnolliset yhteisöt ovat (liki) kaikessa väärässä.
Sillä sitten ei ole niin väliä, millainen kristitty adventisti on, vai onko kristitty ollenkaan.
Ja suhde Kristukseen on pelkkiä maapähkinöitä verrattuna siihen, miten ihminen suhtautuu "oikeisiin" opinkohtiin.
Näillä adventismisivuilla ei tarvitse pelätä, että kovin usein törmäisi nimeen Jeesus tai Kristus. Verrattuna vaikka nimeen Ellen tai White.
Ei taida tämäkään kirjoitus saada mitään lamppua syttymään kenenkään adventistin pääkopassa?
Joten hukkaan taisivat mennä nämä pari minuuttia, jotka kirjoittamiseen käytin.
Oikea seurakuntalainen
33
111
Vastaukset
Korjaan:
Tarkoitin ketjua "Oikean seurakunnan tuntomerkkejä"- pyh!
Taas höpäjät.
On ihan eri asia puhua kirkoista, joilla on oppi ja puhua ihmisistä.
Mitään lamppua viestisi ei voi sytyttää, koska se on tyypillistä adventisteja vihaavan ihmisen turhapäistä syyttelyä. Sitä samaa mitä tämä palsta on täynnään.- veli.
Rauhaa veli Tuomas! Ihan hyvä muistutus meille advareille mikä on tärkeintä uskovan elämässä. Niinkuin aikoinaan sanoi eräs advari pastori kun häneltä kysyttiin adventistiuskosta, Rakastan tätä vastausta vain yksin Jeesus vain yksin jeesus.
Siunausta sinulle toivoo yks,advari veli.
- kun mikään ei riitä
Ei adventismissa riitä vain Jeesus.
Pitää mm. uskoa 28 opinkohtaa ja tulla kasteelle nimenomaan adventtikirkossa ja liittyä juuri adventtikirkon jäseneksi.
Sitten on vielä maksettava kymmenykset adventtikirkolle ja luonnollisesti pantava kolehtihaaviin lauantaina runsaasti rahaa, että business pyörisi.
Myös on tehtävä ilmaista talkootyötä adventtikirkon hyväksi ja uskottava 100%;sti mitä ulkomailla opiskellut pastori kertoo puhujapöntön takana.- Anna advari maalta
Ei ne ovet kovin hyvin kiinni olleet Toivonlinnan asuntoloissa ja kyllä niitä avoimia öitä oli myös.
Lihaa sai Piikkiöstä. Ja Turussa yöelämä ja diskot oli ihan kohtuu tasolla.
Kaikin puolin lihaa oli riittävästä sekä silmän iloksi että suun täytteeksi. - Totudenhengen johdos
Riittää!
Jeesus riittää kaikkeen.
Meidän ei pidä, vaan me uskossa olevat HALUAMME ilolla tehdä kaikessa Jumalan tahdon mukaan ja se on OIKEUDENMUKAISUUS, joka tulee ilmi Hänen käskyissään.
Emme siis tee lainpakosta, vaan uskossa olevan sydämen oikeudenmukaisuuden tahdosta. Jeesus meissä sanelee tekemiset ja tekemättä jättämiset.
- Hyvä kirjoitus, T-k!
Tuomas-kuoma, olet niin oikeassa, niin oikeassa! Jeesusta ja Jeesus-nimeä tällä palstalla yrittävät pitää korkealla muut kuin adventistit ja sitten heitä moititaan ja nimitellään halventavasti "Jeesus-faneiksi" ja "Jeesuksen korottajiksi" ym.
Jospa joku tekisi tilastoa siitä, montako kertaa adventistien kirjoituksissa esiintyy sana "sapatti" ja montako kertaa Jeesus (tai muu Hänen nimensä/nimityksensä), niin tämä kattaisi juuri tuon kirjoituksesi, Tuomas-kuoma. Todellakin, Ellenkin on mitä vahvimmin edustettuna.Kuinka mistään voisi pitää kirjaa kun esimerkiksi sinä vaihdat nimimerkkiä lähes jokaiseen viestiisi? Ja otit muuten itse taas esiin sen "sapatti asian" (josta toden sanoakseni et ymmärrä tuon taivaallista :):)
T-kl:än kirjoitus oli anti-adventistinen ja siksi se ei ole "hyvä" niin kuin sanoit.
Hän kirjoitti eimerkiksi:
- Tärkeintä on, että maailmassa on yksi oikea seurakunta ja että se on adventtikirkko. Katastrofaalista olisi, jos niitä oikeita olisi kaksi!
Sillä sitten ei ole niin väliä, millainen kristitty adventisti on, vai onko kristitty ollenkaan.
Ja suhde Kristukseen on pelkkiä maapähkinöitä verrattuna siihen, miten ihminen suhtautuu "oikeisiin" opinkohtiin.
---
Tuota ei voi kutsua kuin valheeksi .. valitan .. toivon mukaan Jumala antaa sen kirjoittajalle anteeksi ..
Täällä puhutaan niin paljon palturia adventisteista ja heidän uskostaan - niin kuin tuokin että mukamas "suhde Kristukseen on pelkkiä maapähkinöitä verrattuna siihen, miten ihminen suhtautuu "oikeisiin" opinkohtiin." ..
Minä joka en ole adventisti - mutta en uskoni vuoksi voi tai halua valehdellakaan - tiedän kuitenkin että adventistien koko pelastus ajatus perustuu Jeesuksen antamaan lunastuskuolemaan .. se on adventismin kulmakivi..
Joten sorry vaan aloittaja - olet puhunut valheellisella kielellä ..
Toinen asia on sitten onko joku meistä erehtymätön - adventisti tai ei ..? Enpä usko että on - joka uskoo olevansa heittäköön ensimmäisen anti-adventistisen herjan..
alex- ikävä asia...
alex.kasi kirjoitti:
Kuinka mistään voisi pitää kirjaa kun esimerkiksi sinä vaihdat nimimerkkiä lähes jokaiseen viestiisi? Ja otit muuten itse taas esiin sen "sapatti asian" (josta toden sanoakseni et ymmärrä tuon taivaallista :):)
T-kl:än kirjoitus oli anti-adventistinen ja siksi se ei ole "hyvä" niin kuin sanoit.
Hän kirjoitti eimerkiksi:
- Tärkeintä on, että maailmassa on yksi oikea seurakunta ja että se on adventtikirkko. Katastrofaalista olisi, jos niitä oikeita olisi kaksi!
---
Tuota ei voi kutsua kuin valheeksi .. valitan .. toivon mukaan Jumala antaa sen kirjoittajalle anteeksi ..
Täällä puhutaan niin paljon palturia adventisteista ja heidän uskostaan - niin kuin tuokin että mukamas "suhde Kristukseen on pelkkiä maapähkinöitä verrattuna siihen, miten ihminen suhtautuu "oikeisiin" opinkohtiin." ..
Minä joka en ole adventisti - mutta en uskoni vuoksi voi tai halua valehdellakaan - tiedän kuitenkin että adventistien koko pelastus ajatus perustuu Jeesuksen antamaan lunastuskuolemaan .. se on adventismin kulmakivi..
Joten sorry vaan aloittaja - olet puhunut valheellisella kielellä ..
Toinen asia on sitten onko joku meistä erehtymätön - adventisti tai ei ..? Enpä usko että on - joka uskoo olevansa heittäköön ensimmäisen anti-adventistisen herjan..
alexTuomas-kuoma on tietääkseni ex - adventisti, ne ex adventistit ovat pahimpia suunsa soittajia, koska he tietävät adventtikirkon toiminnan mutta koska eivät itse ole olleet uskossa niin alkavat vääristelemään oman mielensä mukaan kirkkoa ja siellä olevia ihmisiä.
- Olenko oikeassa
ikävä asia... kirjoitti:
Tuomas-kuoma on tietääkseni ex - adventisti, ne ex adventistit ovat pahimpia suunsa soittajia, koska he tietävät adventtikirkon toiminnan mutta koska eivät itse ole olleet uskossa niin alkavat vääristelemään oman mielensä mukaan kirkkoa ja siellä olevia ihmisiä.
Tuomas-kuoma on luullakseni entinen Hirvas, eikä ole tietääkseni ollut adventisti koskaan.
Luulisin että hän on yritellyt helluntalaisuuttakin, mutta se ikuisen piinan oppi ei tainnut kolahtaa, niin jäi ikuiseksi hahuiliaksi ja joutessaan haukkuu adventisteja. - Näin muistelen...
Olenko oikeassa kirjoitti:
Tuomas-kuoma on luullakseni entinen Hirvas, eikä ole tietääkseni ollut adventisti koskaan.
Luulisin että hän on yritellyt helluntalaisuuttakin, mutta se ikuisen piinan oppi ei tainnut kolahtaa, niin jäi ikuiseksi hahuiliaksi ja joutessaan haukkuu adventisteja.Eikös Tuomas-kuoma ole itse kertonut olleensa joskus adventisti?
- babylonin luopiot
Näin muistelen... kirjoitti:
Eikös Tuomas-kuoma ole itse kertonut olleensa joskus adventisti?
"Eikös Tuomas-kuoma ole itse kertonut olleensa joskus adventisti?"
Ja eikös profetian henki Ellen White olekin kirjoittanut, että se, joka hylkää adventismin ja adventtikirkon joutuu pimeyteen, sillä adventtikirkko on ainoa oikea seurakunta eikä ainoana kuulu babylonin luopiouskontoihin? - Arvoton Ellen
babylonin luopiot kirjoitti:
"Eikös Tuomas-kuoma ole itse kertonut olleensa joskus adventisti?"
Ja eikös profetian henki Ellen White olekin kirjoittanut, että se, joka hylkää adventismin ja adventtikirkon joutuu pimeyteen, sillä adventtikirkko on ainoa oikea seurakunta eikä ainoana kuulu babylonin luopiouskontoihin?Kristitylle on yks ja hailee, mitä väärä profeetta Ellen G White on kirjoittanut. Jeesuksen omalle ei niillä kirjoituksilla ole mitään merkitystä.
- väärin meni
Olenko oikeassa kirjoitti:
Luulisin että hän on yritellyt helluntalaisuuttakin, mutta se ikuisen piinan oppi ei tainnut kolahtaa, niin jäi ikuiseksi hahuiliaksi ja joutessaan haukkuu adventisteja.Olenko oikeassa, et ole oikeassa Hirvas on sama, kun lappix. Kirjoituksista päätellen Tuomas-kuoma on eri henkilö ja omien sanojen mukaan ex-adventisti tai jotain sinne päin.
- jumalapelastaa
Veljet olen löytänyt kaltaisiani LUOJALLE KIITOS! anteeksi jumalan nimen turhaan lausumisesta mutta olen innoissani
- veli...
Kun mikään ei riitä! On valitettavaa ,että sellaisiakin advareita on joille Jeesus ei ole ensimmäisellä paikalla elämässä.Näinhän se on kaikissa suunnissa on niitä.
Eikö Jeesus sanonut,että löytyneekö uskoa kun Hän saapuu!
Siunausta kaikille kyllä Jeesus on hyvä! Palautetta:
- En ole Hirvas enkä edes tunne kyseistä henkilöä.
alex.kasi väitti:
"Minä joka en ole adventisti - mutta en uskoni vuoksi voi tai halua valehdellakaan - tiedän kuitenkin että adventistien koko pelastus ajatus perustuu Jeesuksen antamaan lunastuskuolemaan .. se on adventismin kulmakivi.."
Kommentti:
vaikka alex ei halua valehdella, hän kuitenkin antaa väärän todistuksen, ainakin jos tarkastellaan "adventtisanomaa" Suomessa vuosina. 1960 -80.
Siltä ajalta minulla on adventistisia painotuotteita järkyttävän iso määrä.
Ja engallinkielisiä löytyy Pääjohdon arkistosta vaikka kuinka paljon lisää.
Siitä vaan Alex laskemaan, kuinka usein noissa esiintyy nimi Jeesus ja kuinka monta kertaa Ellen, White, tai jonkin sellaisen kirjan nimi, jonka kannessa komeilee tekijän kohdalla Ellen (G.) White!
Lopputulos saattaisi hätkähdyttää Alexiakin.
Ja muistuu mieleen eräskin pastori, joka mielipuheenaihe sapattikoulussa oli sisarten nutturattomat kampaukset. Siitä ne siskot, jotka tunsivat joutuneensa puhujan kaltoin kohtelemaksi, ryhtyivät napinoimaan sanoen, ettei joka naisella hiukset kasva niin pitkiksi, että niistä nutturan saisi.
Eli sille edesmenneelle pastoriveljelle nuttura oli tärkeämpi saarnan aihe kuin Jeesus.
Jos Alexin mielestä Jeesusta nykyään adventtikirkossa huomioidaan enemmän kiuin minun siellä ollessani, kysyn kainosti, milloin muutos alkoi ja joko se on loppuun saatettu.
Olen muuten ollut Adventtikirkossa jäsenenä muutamassa johtokunnassa ja toimikunnassa, joten en ole ihan tietämätön noista vanhoista "hyvistä" ajoista.- Läpikäynyt
Hyvin kirjoitettu jälleen, Tuomas-kuoma! Ja "ikävä asia" tuolla ylempänä esitti oman näkemyksensä siitä, millaisia adventististen oppien kritisoijat ovat, ketä he ovat.
Etkö "ikävä asia" ollenkaan ota lukuun sitä mahdollisuutta, että kritisoijissa on melkoinen joukko niitä, joiden silmät Pyhä Henki on avannut näkemään adventismin harhat (siis seurakunnan jäseninä ollessa) ja jotka sitten ovat sieltä muualle lähteneet?
Kyllä raamarunvastaisia oppeja on lupa arvostella. - "Tietäjä"-Alex
Alex:
"Minä joka en ole adventisti - mutta en uskoni vuoksi voi tai halua valehdellakaan - tiedän kuitenkin että adventistien koko pelastus ajatus perustuu Jeesuksen antamaan lunastuskuolemaan .. se on adventismin kulmakivi.."
Tuomas-kuoma:
"Jos Alexin mielestä Jeesusta nykyään adventtikirkossa huomioidaan enemmän kiuin minun siellä ollessani, kysyn kainosti, milloin muutos alkoi ja joko se on loppuun saatettu.
Olen muuten ollut Adventtikirkossa jäsenenä muutamassa johtokunnassa ja toimikunnassa, joten en ole ihan tietämätön noista vanhoista "hyvistä" ajoista."
Minun teki myös mieleni aikaisemmin kommentoida tuota Alexin kirjoitusta, että miten hän voi paremmin "tietää" kuin sellainen, joka on ollut adventtikirkon jäsen vuosikausia ja jolla on kokemusta adventismista ihan sisältäpäin? Minä myös olen ollut adventtikirkon jäsen vuosikausia ja kokemukseni on samanlainen kuin Tuomas-kuomalla. Ehkä teoriassa Jeesus voi olla adventismin "kulmakivi", mutta käytännössä vain joidenkin adventistien. Suurin osa on rakastunut oikeaoppiseen seurakuntaan ja adventismiin Jeesuksen sijasta. Tämä on siis vain (ja myös) minun näkemykseni ja kokemukseni, joten voinhan olla väärässäkin ja ehkäpä Alex on parempi adventismin asiantuntija ja kykenee ulkopuolelta tarkkailemalla näkemään ja tietämään paremmin, millaista adventismi käytännössä on... - Läpikäynyt
"Tietäjä"-Alex kirjoitti:
Alex:
Tuomas-kuoma:
"Jos Alexin mielestä Jeesusta nykyään adventtikirkossa huomioidaan enemmän kiuin minun siellä ollessani, kysyn kainosti, milloin muutos alkoi ja joko se on loppuun saatettu.
Olen muuten ollut Adventtikirkossa jäsenenä muutamassa johtokunnassa ja toimikunnassa, joten en ole ihan tietämätön noista vanhoista "hyvistä" ajoista."
Minun teki myös mieleni aikaisemmin kommentoida tuota Alexin kirjoitusta, että miten hän voi paremmin "tietää" kuin sellainen, joka on ollut adventtikirkon jäsen vuosikausia ja jolla on kokemusta adventismista ihan sisältäpäin? Minä myös olen ollut adventtikirkon jäsen vuosikausia ja kokemukseni on samanlainen kuin Tuomas-kuomalla. Ehkä teoriassa Jeesus voi olla adventismin "kulmakivi", mutta käytännössä vain joidenkin adventistien. Suurin osa on rakastunut oikeaoppiseen seurakuntaan ja adventismiin Jeesuksen sijasta. Tämä on siis vain (ja myös) minun näkemykseni ja kokemukseni, joten voinhan olla väärässäkin ja ehkäpä Alex on parempi adventismin asiantuntija ja kykenee ulkopuolelta tarkkailemalla näkemään ja tietämään paremmin, millaista adventismi käytännössä on..."Tietäjä"-alex nimimerkki sanoi asian naulan kantaan, just näin se menee. Oppi, oppi ja oppi on adventismissa kaikki kaikessa, Jeesus tulee sitten kaukana perässä jos lainkaan.
- ann-elina ei kirj
Läpikäynyt kirjoitti:
Hyvin kirjoitettu jälleen, Tuomas-kuoma! Ja "ikävä asia" tuolla ylempänä esitti oman näkemyksensä siitä, millaisia adventististen oppien kritisoijat ovat, ketä he ovat.
Etkö "ikävä asia" ollenkaan ota lukuun sitä mahdollisuutta, että kritisoijissa on melkoinen joukko niitä, joiden silmät Pyhä Henki on avannut näkemään adventismin harhat (siis seurakunnan jäseninä ollessa) ja jotka sitten ovat sieltä muualle lähteneet?
Kyllä raamarunvastaisia oppeja on lupa arvostella.Kun syyllistymme arvosteluun,pitäisi ensin kysyä itseltään. Olenko varma siitä, että mitä nyt aion sanoa taikka kirjoittaa on totta? Vai onko vain puoleksi totta? Tahdonko puhua tästä pelkästään asiallisista syistä? Vai onko syynä kenties se, että pääsen siten esiintymään aivan erinomaisena henkilönä? Onko minun välttämätöntä puhua siitä?.
Auttaako se ketään?
Enkö voi löytää mitään kaunista ja rakentavaista sanaa noista. Eikö he ole monessa kohden jopa parempi minua? ??? En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat ?
Karsohan esimerkiksi tätä kirjaa jonka löysin netistä - ja on Ellen Whiten kirjoittama - kai? .. Eihän siinä Ellen Whitesta puhuta periaatteessa mitään - jos .. oppi sinänsä ei kiinnosta tai miellytä se on eri asia .. ainakin minulle mutta ihan varmaa on että Adventtikirkossa pelastaja ja pelastuminen on täysin Jeesuksen lunastuksen varassa.
http://www.whiteestate.org/books/aa/aa1.html
ja ne muutkin kirjat ovat uskoakseni samaan suuntaan (en ole niitä itse kuitenkaan lukenut) - niissä puhutaan uskosta Jeesukseen ja pelastumisesta Jeesuksen lunastuksen kautta ..
Kyllä sinäkin tämän entisenä adventistina tiedät..
alex
Ps. milloin menetit uskosi? ja miksi?
Niin vaikeaa kuin se joidenkin tämän palstan lukijoiden on uskoa, toivon että adventtikirkossa asiat kääntyisivät paremmalle tolalle ainakin siinä suhteessa, että siellä saisi nykyistä enemmän kuulla Kristuksesta ja elämästä hänen yhteydestään.
Onhan siellä joukko sukulaisiani, joista ainakin osa on kovin hämmenyksissään siitä pelastuksen asiasta ja siitä, mikä kristinuskossa on keskeistä, mikä taas "maapähkinöitä".
Ja olisi kiva silloin harvoin kun tapaamme, keskustella Kristuksen erinomaisuudesta eikä siitä, mitkä ovat niitä ruokia, joiden syömisestä joutuu kadotukseen ja onko kahvin, "myrkkyteen" tai Cokiksen juominen oikotie kadotukseen.
Minun äitini hyvin harvoin puhui Jeesuksesta, mutta sitäkin innokkaammin sapatista, sunnuntaista, pedon merkistä, kuolleitten tilasta, spiritismistä ja sianlihasta.
Hänelle helvetti oli mieluisampi puheenaihe kuin taivas.
Ja kuitenkin hän oli arvostettu seurakuntalainen.
Että semmoisen adventismin piirissä minä sain kasvaa.
"Jotakin siitä tietäisin, olinhan siellä minäkin".- Olin siellä minäkin
Tuomas-kuoma, puhut täyttä asiaa!
- veli...
Valitettavan monen kohdalla se on niinkuin kirjoitit veli Tuomas uskon että rukoillet heidän puolesta ja säälit heitä, Niinkuin aikoinaan Mooses sääli ja rukoili sen napina kansan puolesta. Sanoi myös jos et voi antaa heille anteeksi, niin pyyhi minunkin nimeni pois elämänkirjasta johon kirjoitat.
Siunausta sinulle veli Tuomas. Tuomas-kuoma, älä syytä äitiäsi tai muita .. vaan jos haluat keskustella asioista nii keskustele asioista. Tämä palsta on pullollaan niitä jotka syyttävät ihmisiä mutta välttelevät asioita.
Adventistien usko ja käsitykset eroavat monista muista siinä, että he eivät usko syntisen kuolemattomuuteen. Se on adventismin usko ja siksi pelastuskin heille tarkoittaa pelastumista kuolemasta ==> elämään, ei helvetinikuisuudesta ==> taivaaseen.
Tämä ero on se mikä muita niin häiritsee - koska se mitätöi kirkkouskovien puheet että nyt on sen ja sen ihmisen sielu (siis periaatteessa ihminen) joko taivaassa tai sitten jossain muualla - riippuen lahkosta tai kirkosta.
Mutta tästä ei oikein asiallista puhetta saa aikaiseksi ja siksi kaikki tämä mollaaminen ja valheellinen panettelu .. jos kysyt keneltä adventistilta tahansa niin jokainen heistä sanoo, että kukaan ei voi pelastua kuin ja ainoastaan Jeesuksen lunastuksen kautta. Ala siinä sitten jonkun tuomariksi - että puhut siitä tai tästä liikaa.
Se että täällä ja ehkä muuallakin puhutaan niin paljon sapatista JOHTUU SIITÄ, että siitä ei muualla puhuta paljoakaan ja SIITÄ että sapattia ymmärtämättömille sapatti tuntuu olevan kuin punainen vaate - jos äitisi on sinulle sapatista puhunut niin luulisi sinun edes tietävän mistä on kysymys.. vaikka et itse sitä totena pitäisikään... adventistit yleensä ovat ymmärtäneet sapatin aivan eri tavalla kuin ihmiset ehkä luulevat.
---
Ja toisaalta en ihmettele jos sapattia ei ole ymmärretty oikein.. sillä siitä on niin visusti vaiettu kaikkina aikoina -- ja nyt on tälläkin palstalla vain ikään kuin käydään riitaa siitä että kumpi voittaa sunnuntai tai sapatti.. mikä on täysin väärä lähtökohta ..
Mutta näinhän se oli itsellenikin, meni aika kauan ennen kuin asia valkeni Raamatun valossa .. en ole kuitenkaan yhtään varma, että minun käsitykseni on ihan sama kuin adventismissa ajatellaan - mutta että sapatti ei ole sama kuin kuin sunnuntai (tai vaikka ylösnousemuspäivä - miksi sunnuntaita esimerkiksi venäjällä kutsutaan ) .. se on varma.
alex- Muut syyt, alex!
alex.kasi kirjoitti:
Tuomas-kuoma, älä syytä äitiäsi tai muita .. vaan jos haluat keskustella asioista nii keskustele asioista. Tämä palsta on pullollaan niitä jotka syyttävät ihmisiä mutta välttelevät asioita.
Adventistien usko ja käsitykset eroavat monista muista siinä, että he eivät usko syntisen kuolemattomuuteen. Se on adventismin usko ja siksi pelastuskin heille tarkoittaa pelastumista kuolemasta ==> elämään, ei helvetinikuisuudesta ==> taivaaseen.
Tämä ero on se mikä muita niin häiritsee - koska se mitätöi kirkkouskovien puheet että nyt on sen ja sen ihmisen sielu (siis periaatteessa ihminen) joko taivaassa tai sitten jossain muualla - riippuen lahkosta tai kirkosta.
Mutta tästä ei oikein asiallista puhetta saa aikaiseksi ja siksi kaikki tämä mollaaminen ja valheellinen panettelu .. jos kysyt keneltä adventistilta tahansa niin jokainen heistä sanoo, että kukaan ei voi pelastua kuin ja ainoastaan Jeesuksen lunastuksen kautta. Ala siinä sitten jonkun tuomariksi - että puhut siitä tai tästä liikaa.
Se että täällä ja ehkä muuallakin puhutaan niin paljon sapatista JOHTUU SIITÄ, että siitä ei muualla puhuta paljoakaan ja SIITÄ että sapattia ymmärtämättömille sapatti tuntuu olevan kuin punainen vaate - jos äitisi on sinulle sapatista puhunut niin luulisi sinun edes tietävän mistä on kysymys.. vaikka et itse sitä totena pitäisikään... adventistit yleensä ovat ymmärtäneet sapatin aivan eri tavalla kuin ihmiset ehkä luulevat.
---
Ja toisaalta en ihmettele jos sapattia ei ole ymmärretty oikein.. sillä siitä on niin visusti vaiettu kaikkina aikoina -- ja nyt on tälläkin palstalla vain ikään kuin käydään riitaa siitä että kumpi voittaa sunnuntai tai sapatti.. mikä on täysin väärä lähtökohta ..
Mutta näinhän se oli itsellenikin, meni aika kauan ennen kuin asia valkeni Raamatun valossa .. en ole kuitenkaan yhtään varma, että minun käsitykseni on ihan sama kuin adventismissa ajatellaan - mutta että sapatti ei ole sama kuin kuin sunnuntai (tai vaikka ylösnousemuspäivä - miksi sunnuntaita esimerkiksi venäjällä kutsutaan ) .. se on varma.
alexKuules, alex, olet hakoteillä: ei se tuo sielun kuolemattomuus tai kuolevaisuus ole ollenkaan SE teema, joka adventismissa herättää protestia muiden kristiityjen taholta.
Ne ovat nämä päivämäärä 22.10.1844 ja siitä poikineet adventistinen pyhäkköoppi tutkivine tuomioineen, suljetun oven oppi,adventistien julistautuminen "pyhäksi jäännöskansaksi" ja Jumalan valituksi kansaksi Israelin sijalle, "sapattisinetti" UT kristityille, sapatin "loistaminen kirkkaimpana kehyksissä", Ellen Whiten kirjoitusten korottaminen "jatkuvaksi valon ja totuuden lähteeksi", adventistien käsitys siitä, että muidenkin seurakuntien uskovaisten pitäisi ottaa vastaan heidän "adventtitotuutensa" taivasosuutensa takeeksi,sunnuntain nimeäminen pedonmerkiksi....
Nämä ovat ne erityisopit, jotka erottavat adventtikirkon muusta kristikunnasta ja herättävät epäraamatullisuudellaan vastarintaa. - veli...
Muut syyt, alex! kirjoitti:
Kuules, alex, olet hakoteillä: ei se tuo sielun kuolemattomuus tai kuolevaisuus ole ollenkaan SE teema, joka adventismissa herättää protestia muiden kristiityjen taholta.
Ne ovat nämä päivämäärä 22.10.1844 ja siitä poikineet adventistinen pyhäkköoppi tutkivine tuomioineen, suljetun oven oppi,adventistien julistautuminen "pyhäksi jäännöskansaksi" ja Jumalan valituksi kansaksi Israelin sijalle, "sapattisinetti" UT kristityille, sapatin "loistaminen kirkkaimpana kehyksissä", Ellen Whiten kirjoitusten korottaminen "jatkuvaksi valon ja totuuden lähteeksi", adventistien käsitys siitä, että muidenkin seurakuntien uskovaisten pitäisi ottaa vastaan heidän "adventtitotuutensa" taivasosuutensa takeeksi,sunnuntain nimeäminen pedonmerkiksi....
Nämä ovat ne erityisopit, jotka erottavat adventtikirkon muusta kristikunnasta ja herättävät epäraamatullisuudellaan vastarintaa.Ymmärrän sinua veli meitä advareitakin on niin monen kirjavaa. Itselläni on monia uskon ystäviä, sisaria ja veljiä ja meillä ei tule riitaa vaan me siunaamme toisiamme.
- Kredo
alex.kasi kirjoitti:
Tuomas-kuoma, älä syytä äitiäsi tai muita .. vaan jos haluat keskustella asioista nii keskustele asioista. Tämä palsta on pullollaan niitä jotka syyttävät ihmisiä mutta välttelevät asioita.
---
alexEiköhän se ole uskossa olevalle olennaisempi ajattelu malli siirtyä erossa Jumalasta==> Jumalan yhteyteen Jeesuksen kautta kuin nuo ehdottamasi ajatusmallit. Ja tässä yhteydessä hengellisesti kuollut syntyy uudestaan hengessä.
Muut syyt, alex! kirjoitti:
Kuules, alex, olet hakoteillä: ei se tuo sielun kuolemattomuus tai kuolevaisuus ole ollenkaan SE teema, joka adventismissa herättää protestia muiden kristiityjen taholta.
Nämä ovat ne erityisopit, jotka erottavat adventtikirkon muusta kristikunnasta ja herättävät epäraamatullisuudellaan vastarintaa.Noita päiviä on vähän jokalahkossa - jos muuta niin loppu tulee "kohta".
Jos ei se ole sielunkuolemattomuusoppi joka erottaa niin sitten et ole ajatellut asiaa perille asti.
alex- äidit
Hyvä, että äitisi ei syöttänyt sinulle sianlihaa ja muisti sapatin. En näe tuossa mitään pahaa. Toivotaan, että hän on Jeesuksen pelastettujen joukossa ja että sinulla olisi vielä jälleen näkemisen toivo sydämessäsi.
Muistelen omaa rakasta äitiäni. Hän oli kärsivällisyyden perikuva. Näin hänet usein rukoilevan, Jeesuksesta tai uskosta ei paljoa puhuttu, koska se ei isälle sopinut, mutta se näkyi ja sen aisti. Elämän myrskyjenkin keskellä hän oli tyyni ja turvallinen. Hän kertoi tulleensa uskoon syntymäni jälkeen. En kuullut hänen puhuvan sapatista, mutta sapattisin hän piti lasten kanssa pienen tuokion kertoen Jeesuksesta, laulaen ja luki raamattua, rukoiltiin yhdessä. Joskus hän kävi naapurissa. Saimme pyhävaatteet päälle. Äitini ei saanut lähteä adventistien seurakuntaan ja jos joskus kävi siitä tuli kova sota isän puolelta. Isäni poltti äitini lähtiä ym. Joskus äiti joutui pakosalle.
Rakas isäni oli kova luterilainen, eikä hyväksynyt äitini uskoa. Kirosanat lentelivät ja saimme viettää vielä toisen ”pyhän” sunnuntain. Sunnuntaina ei tehty myöskään työtä. Isäni teki silloin perunavelliä, johon laittoi joskus jopa rusinoita, kun äiti oli muissa töissä. Raamattua ei silloin luettu, eikä isä puhunut Jeesuksesta, enkä nähnyt hänen rukoilevan.
Äitini opetuksen sanat olivat isolle lapsikatraalle, että muistakaa, jos on vaikeaa milloinkaan ei ole liian myöhäistä laittaa käsiä ristiin ja pyytää Jeesusta apuun. Tämän opetuksen otti isäkin ennen poisnukkimistaan vastaan. - Muut syyt, alex!
alex.kasi kirjoitti:
Noita päiviä on vähän jokalahkossa - jos muuta niin loppu tulee "kohta".
Jos ei se ole sielunkuolemattomuusoppi joka erottaa niin sitten et ole ajatellut asiaa perille asti.
alexalex.kasi - niinpä, lahkot noita päiviänsä laskeskelevat... Enpä ole vaikka Vapaakirkossa enkä baptisteissa tuollaisiin epäraamatullisiin päivämääriin ja siitä lähteineisiin jos jonkinlaisiin oppikyhäelmiin törmännyt.
Mutta, mitä kirjoituksellani 17.12. halusin sanoa, että kristikunnassa VASTUSTETAAN eli PROTESTOIDAAN näiden luettelemieni Raamatun ulkopuolisten oppien, jotka adventistiseen teologiaan sisältyvät, kohdalla. Olen ollut niin monessa keskustelussa mukana, että voin tämän kokemuksesta sanoa. Kyllä voidaan mainita myös tästä, mistä sinä puhut, mutta se ei aiheuta sellaista tyrmistystä muissa kristityissä kuin nuo, jotka listasin. Itse olen - ja tunnen monia muitakin - sitä mieltä, että ihminen kokonaisuutena herätetään ylösnousemuksessa unesta, johon hän täällä kuollessaan on nukahtanut. En ole adventisti eivätkä nämä muutkaan, jotka tuossa mainitsin. Me vain käsitämme asian näin. Ilman adventismia. - kerettiläinen
äidit kirjoitti:
Hyvä, että äitisi ei syöttänyt sinulle sianlihaa ja muisti sapatin. En näe tuossa mitään pahaa. Toivotaan, että hän on Jeesuksen pelastettujen joukossa ja että sinulla olisi vielä jälleen näkemisen toivo sydämessäsi.
Muistelen omaa rakasta äitiäni. Hän oli kärsivällisyyden perikuva. Näin hänet usein rukoilevan, Jeesuksesta tai uskosta ei paljoa puhuttu, koska se ei isälle sopinut, mutta se näkyi ja sen aisti. Elämän myrskyjenkin keskellä hän oli tyyni ja turvallinen. Hän kertoi tulleensa uskoon syntymäni jälkeen. En kuullut hänen puhuvan sapatista, mutta sapattisin hän piti lasten kanssa pienen tuokion kertoen Jeesuksesta, laulaen ja luki raamattua, rukoiltiin yhdessä. Joskus hän kävi naapurissa. Saimme pyhävaatteet päälle. Äitini ei saanut lähteä adventistien seurakuntaan ja jos joskus kävi siitä tuli kova sota isän puolelta. Isäni poltti äitini lähtiä ym. Joskus äiti joutui pakosalle.
Rakas isäni oli kova luterilainen, eikä hyväksynyt äitini uskoa. Kirosanat lentelivät ja saimme viettää vielä toisen ”pyhän” sunnuntain. Sunnuntaina ei tehty myöskään työtä. Isäni teki silloin perunavelliä, johon laittoi joskus jopa rusinoita, kun äiti oli muissa töissä. Raamattua ei silloin luettu, eikä isä puhunut Jeesuksesta, enkä nähnyt hänen rukoilevan.
Äitini opetuksen sanat olivat isolle lapsikatraalle, että muistakaa, jos on vaikeaa milloinkaan ei ole liian myöhäistä laittaa käsiä ristiin ja pyytää Jeesusta apuun. Tämän opetuksen otti isäkin ennen poisnukkimistaan vastaan.>>>Äitini opetuksen sanat olivat isolle lapsikatraalle, että muistakaa, jos on vaikeaa milloinkaan ei ole liian myöhäistä laittaa käsiä ristiin ja pyytää Jeesusta apuun. Tämän opetuksen otti isäkin ennen poisnukkimistaan vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496415Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6552709Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831229- 841155
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.851144Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä601098Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2811083- 891080
- 70971
- 228864