win98 ja nettiyhteys

Maria_

ApuaApua..

Jatkan kyselyä aiheesta win98 ja netti, jonka alotin tuolla joskus (http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=653&posting=22000000005043646#22000000005043646). Kiitos niistä hyvistä neuvoista, mutta apua ei ollut. Nyt homma on niin että koneeseen on asennettu kokonaan uusiksi win98. Verkkokortti on iloinen ajureistaan ja ilmoittaa että toimii hyvin device managerissa. Kuten kaikki muukin. Iloisesti pingaa localhostiakin. Nettiasetuksetkin kunnossa (tcp/ip->verkkokortti), mutta nettiin ei mene, pingaus ulos tuottaa vain unknown hostia.

ipconfig kertoi,että se ei ole hakenut dhcp-osoitetta, joten katsoin winipcfg:llä joka sanoi, että adapteri on PPP, eikä anna muita vaihtoehtoja. Eli yrittää modeemilla vain nettiin. Suutuksissani sitten menin networkista poistamaan listasta modeemin, joka sitten poistui myös device managerista ja vei samalla networkista asetukset tcp/ip->adapteri ja jätti vain verkkokortin ja erikseen tcp/ip:n, siis allekkain.

Nyt ipconfig antaa: IPConfigurationFatalError
Cannot read IP configuration

winipcfg antaa: Fatal error
Cannot read IPConfiguration

Joten apua? Mokasinko poistamalla jotain väärää? Miten saan sen takasin? Miten saan koneen tietämään, että haluan defaulttina yhteyden sen yhden ja ainoan verkkokortin kautta?
Olen pahoillani että olen sekava. Ensin 8tuntia töissä koneita ja sitten 6h kaverin koneen kimpussa. Olen siis väsynyt. Kiitos teille.

5

486

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rane

Olisikohan ihan mahdoton juttu että operaattorisi eli palveluntarjoajan ja sinun koneesi välillä ei yhteys toimisi.Onhan kyseessä adsl-yhteys?Onkos adsl-modeemissa mahdollista reset toimintoa?Minun telewell TW-500 on ainakin sellainen takapaneelissa ja resetoiminen poisti minun ongelmani ainakin toistaiseksi.

• TTT
    • Luin tuon edellisen sarjan.
      "Verkkokorttina IBM Auto 16/4 TokenRing ISA, eli ISA väylässä."

Tuo sana "TokenRing" selittää ongelmasi.
      Jos nimittäin saat toimimaan niin sinusta tulee huippupalkattu verkkoasiantuntija.

Token Ring -verkkotegnologia kilpaili aikoinaan tämän päivän ylivoimaisesti yleisimmän Ethernet -verkkotegnologian kanssa.

Esim. Network -sertifikaatti kirjassa mainitaan että on melko epätodennäköistä, että keskiverto verkkoammattilainen törmää Token Ring laitteisiin uransa aikana.

Koska koneessa ei ole PCI-väylää niin hommaa ISA-väyläinen 10Mbps Ethernet kortti. Löytyy runsainmitoin esim. Huuto.Netistä http://www.huuto.net/fi/cats/atkpcmode.php3

Tosin itse kyllä hommaisin koneen jossa PCI-väylät löytyy, Huuto.Netistä saa koko koneen verkkokortteineen 10 eurolla.

• inteloutside

Joo siis näin on, Welhon motukka ja kaikki muutkin toimii vaan ethernetillä. Kannattais lukea tarkemmin kysymykset...

Ko. kone lienee joku vanha toimistokone ja siellä pelannut token ring-lähiverkko...

• inteloutside

Ensinnäkin verkkoaiheisille kysymyksille löytyy ihan omakin palsta...

Ongelmaa voi lähteä hahmottamaan siitä, että winipcfg ei näytä verkkokorttia. Eli vaikka laitehallinta näyttää kortin olevan ok, se ei kuitenkaan tunnistu varsinaiseen työhönsä. (Modeemin poistaminen ei vaikuta verkkokortin toimintaan mitenkään ja saat sen takaisin normaalisti asentamalla.) Kyllä siinä kortissa pitäisi olla tcp/ip-sidos l. yritit varmaankin asettaa sen uudestaan? Ainakin verkkokortin uudelleenasennuksen pitäisi palauttaa sidos.

Näyttäisi kuitenkin siltä, että windows ei vain tunnista korttia kokonaan oikein. Mahdollisia syitä siihen löytyy useampia:

1. Asennettu ajuri ei ole oikea.

2. IRQ on varattu toiselle laitteelle, esim. äänikortti tai modeemi voivat olla ristiriidassa verkkokortin kanssa. Poista muut kortit ja vaihda verkkokortin paikkaa, jos mahdollista.

3. BIOS-asetukset eivät ole kohdallaan. Voi olla, että kortti on disabloitu, esim. kortti ja modeemi ovat vaihtoehtoisia yms.

Voisit antaa lisätietoa kokoonpanosta, jos ongelma jatkuu - emolevy, bios, muut kortit yms.

Ohjattu internet-yhteyden muodostaminen ja yhteys lähiverkon kautta, niin kone käyttää oletuksena sitä ainoaa verkkokorttia internettiin. Ensin kortin täytyy tietysti toimia kunnolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4710
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2235
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1414
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      22
      1304
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      85
      1264
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      126
      1074
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      1018
    8. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      945
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      252
      935
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      906
    Aihe