Jäätyykö kuuma vesi nopeammin?

Aristoteles vai ei?

Jos laitat samanlaisiin astioihin samat määrät vettä, toinen kuumaa ja toinen haaleaa, ja pistät astiat pakkaseen, kuuma varmaankin jäähtyy nopeammin. Mutta jäätyykö se nopeammin, jos mahdollista nopeampaa haihtumista ei oteta huomioon?

Parvekkeellani ei ole vielä pakkasta, ja pakastimessa tuo on hankala testata. Onko joku testannut?

5

4070

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei...

Ymmärtääkseni ei jäädy. Lämpöenergiaa kuluu faasimuunnokseen (materiaalin rakennemuutokseen) ≈90% energiasta kun taas 0 c° ↔ 100 c° välillä se on ≈7% → 10% koko energiasta.

• Joku...

"kuuma varmaankin jäähtyy nopeammin."

Näin on...

Mutta täytyy myös muistaa, että miksi kuumempi haihduttaa enemmän lämpöenergiaa.

Sehän johtuu vain ja ainoastaan siitä, että sillä on enemmän energiaa. Energian vähetessä myös energia virta heikkenee. Jäähtymisen edetessä energian siirtyminen hidastuu, ja kuumemmassa esineessä on kuitenkin enemmän lämpöenergiaa, ja vaikka alussa energiaa haihtuu enemmän, niin sitä energiaa on enemmän, ja toisekseen haihtumistahti hidastuu.

"Kuuman" veden pitää ensin jäähtyä yhtä lämpimäksi kuin "haalean" veden, ja vasta sitten se voi jäähtyä "haaleaa" kylmemmäksi... Mutta sillä välin kun "kuuma" on viilennyt yhtä lämpimäksi kuin mitä "haalea" oli samalla "haalea" on myös viilentynyt, ellei peräti jo jäätynyt.

• kenkää

Kyllä se kuuma vesi jäätyy nopeammin. Tulos johtuu siitä, että kuumassa vedessä on vähemmän ilmaa kuin kylmässä vedessä. Keitä vaikka vettä ja pane se parvekkeelle astiaan ja toiseen samanlaiseen juuri kraanasta otettua kylmää vettä, niin juuri keitetty vesi on jäässä nopeammin.

• talvikettu666

jos laitat pakastimeen litran kuumaa ja litran kylmää vetta, niin kuuma jäähtyy mopeammin. se taas johtuu siitä, että kuumasta vedestä haihtuu enemmän vettä pois, jolloin se on ensin jäässä. sitten kun ne molemmat kalikat sulattaa, niin ei tosin kuumaa vettä oo läheskään niin paljoo jäljellä kuin kylmää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4810
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2255
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1424
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1336
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      88
      1332
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      130
      1131
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1065
    8. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      955
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      253
      950
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      947
    Aihe