Yliopistossa/korkeakoulussa vaikeaa?

datanomo

Olen tällä hetkellä opiskelemassa Tieto- ja Viestintätekniikan PT:tä Keudassa.
Valmistun tänä kesänä (ainakin tarkoitus olisi).

Olen täällä huomannut graafisen alan itselleni sopivammaksi.
Meille on puhuttu paljon jatko-opinnoista ja sain siitä kimmokkeen alkaa katsomaan jatko-opiskelu paikkoja.
Ala jota ajattelin olisi Graafinen Suunnittelu.

Päävaihtoehdot olisi siis Metropolia ja Aalto.

Mietin vain että kuinka vaikeata korkeakoulussa/yliopistossa sitten on?
En ole lukiotakaan käynyt ja amiksen atto-aineisiin ei motivaatio jaksa riittää, hyvä kun läpi saa.
Täälläkin olen oppinut enemmän ruotsia kuin ohjelmointia, johon täällä alunperin suuntauduin, kiitos atto-aineiden ja paskan opetusohjelman.

Kuinka paljon näitä ns. "atto-aineita" on yliopistossa ja korkeakoulussa?
Joudunko graafista suunnittelua opiskellessa pänttäämään matematiikkaa ja ruotsia?

Voisitteko kertoa vähän omia kokemuksia?

Kuulin myös ettei yliopistossa saa paljoa opetusta vaan kaiken joutuu itse opiskelemaan.
Nämä meidän "ohjelmointikurssit" ovat olleet samalla periaatteella eikä se ole oikein ollut minun juttu opiskella ilman opetusta.
Mitenkäs korkeakoulu?

5

167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näio

Yliopisto ja korkeakoulu vaativat itsenäisyyttä huomattavasti enemmän kuin ammattikorkeakoulu.

Yliopistossa on opittava hankkimaan tietoa itsenäisesti ja lopulta tietoa on myös osattava tuottaa itsenäisesti. Toki opetusta on ja ohjausta saa, mutta kaiken tavoite on siis kyky tuottaa tietoa, nimenomaan uutta tietoa.

• ari_zwag

"Yliopisto" haluaa sinun vastaavan esitettyihin kysymyksiin ennalta määrätyllä tavalla, ennalta määrätysti. Yliopisto ei ole kiinnostunut sinun mahdollisesta alkuperäisestä ajatuksestasi, vaan jatkuvasta ja ylevästä toistosta.

Siteera siteeraa ja vieläkin siteeraa (muista sisennykset ja fontti), niin pärjäät hyvin (kukaan lauttureista ei sinua huomaa) ja ehkä saat mahdollisuuden muuttaa asioita!

• prof

Tieteen teko ei ole mitä tahansa omien ajatusten suoltamista. Tieteellä on säännöt. Näiden sääntöjen oppiminen on vaihe numero yksi matkalla uuden tiedon tuottajaksi.

• top_lol

Joku ei tainnut päästä yliopistoon tai pärjätä siellä

• Näin_se_vain_menee

Vanhana tieteentekijänä varoitan: neitseelliset ajatukset ovat todella harvinaisia pitkälläkin tutkijan uralla. Useimmiten ajatuksen "uutuus" selittyy vain sillä, että lähteitä ei ole viitsitty hankkia tai lukea, sillä sieltä se omaperäinen ajatus olisi löytynyt jo valmiimmaksi mietittynä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1234
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1088
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      814
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      810
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      760
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      677
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      662
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60