Kirjavinkkejä aloittelevalle

6+20

Luin viimeksi n.2006 jonkun elämänkerran ja ylipäänsä aikuisiällä on tullut luettua yhden käden sormilla laskettava määrä kirjoja. Mistä aloittaa, ettei heti jää uudeksi harrastukseksi kaavailtu lukeminen alkutekijöihinsä.

4

130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -parta

Riippuu kiinnostuksesi kohteista... Kiinnostaako enemmän dokumentaariset tarinat eli todellisuuspohjainen kerronta vai puhtaasti fiktio... Jännitys? Sotakirjat? Huumori? Seikkailu? Historia? Kaikista aihepiireistä löytyy kirjoittajia laidasta laitaan. Takaan että lukeminen harrastuksena on avartava! Ei pelkästään luetun (todellisuuspohjaisen tai fiktiivisen) tarinan vuoksi, jota vasten on hyvä peilata omia todellisuuskäsityksiä ja arvoja, vaan ajan oloon myöskin suhde kieleen, kerrontatapoihin monipuolistuu: kuinka tarina on kerrottu... Ehkä on siis asiallista aloittaa helppolukuisesta proosasta ja edetä siitä monimutkaisempaan kerrontaan, sellaiseenkin joka ei heti avaudu - kärsivällisyys palkitaan kyllä. :)

• Lukeminen on kirjallisuuden harrastajalle sisäinen pakko, taipumus ja intohimo. Kirjojen lukeminen ilman näitä voi olla hankalaa; en tiedä, itse jäin koukkuun 7-8-vuotiaana, kun sain ensimmäisen kirjastokorttini... Voihan olla, että lukemiseen tottuu, vaikka spontaania tarvetta ei olisikaan.

Hesarilla on Klassikkoautomaatti, josta voi mielenkiintonsa kohteilla etsiä mahdollisesti kiinnostavia teoksia. Olisi mukava kuulla avaajan kokemuksia aiheesta myöhemmin.

http://www2.hs.fi/klik/klassikkoautomaatti/klassikkoautomaatti.html

• -parta

Avaajan kokemuksia odotellessa, testasin nyt minäkin tuota paljon puhuttua ja kehuttua automaattia. Laittamillani ehdoilla antoi vastaukseksi: 1. Uuno Kailaan runot 2. Anni Swannin sadut 3. Yrjö Kokon Pessi ja Illusia 4. Raamattu 5. Henry Parlandin runot 6. Bo Carpelan: Axel 7. Katri Valan runot 8. Täällä pohjantähden alla 9. Montaigne Esseitä 10. Katz: Saksalainen sikakoira

Ei kohdalleen:
        Kailas ihan ok runoilija mutta ei kiinnosta lukemiseksi saakka, Swann samoin kiinnostava ilmiönä mutta en viitsisi käyttää aikaa, Yrjö Kokon Pessiin ja Illusiaan olen tutustunut ja voisin joskus lukeakin, ei hirveästi kiinnosta. Montaigne sivistys- ja kulttuurihistoriallisessa mielessä ok ja kirjallisesti tutustumisen arvoinen, mutta ei sekään kuulu ensisijaisiin suosikkeihini klassikoissa. Katziin olen tutustunut jonkin verran vaikkakaan en ehdotettuun teokseen, ihan lukemisen arvoista kamaa mutta ei suosikkejani.

Jokseenkin kohdalleen:
        Parlandin runoihin olen jossain tutustunut ohimennen ja voisin joskus aikani kuluksi niihin perehtyä paremminkin, Katri Vala samoin ok. Carpelanin Axelin olen selannut läpi ja pidin kyllä, jotenkin minulle sopivaa tyyliä mutta ei riittävän mielenkiintoinen lukeakseni muutenkin kuin selaamalla.

Kohdalleen:
        Täällä pohjantähden alla (mielenkiintoinen monessakin mielessä... vaikka täytyy tunnustaa, että on edelleen lukematta!). Ainoa minkä automaatti tarjosi sataprosenttisesti kohdalleen oli siis Raamattu.

Kokonaisuutena ajatellen ei mikään huono paketti... Hakuehtojen ja niitä vastaavien ehdotusten suunnitteluun on selvästikin käytetty aikaa ja ajatusta... Klassikoita ennestään tuntemattomalle varsin hyvä ehdottelija. :)

• darrasos

Penaa tietenkin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1264
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1108
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      834
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      830
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      770
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      705
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60