Mistä tietää lähteekö lohkolämmitin päälle ja että toimiiko se ylipäänsä? Yleensä sanotaan että se naksahtelee käynnistyessään. Omassa Fabiassa on lisävarusteena laitatettu Defan lämppäri mutta ei se ole osoittanut minkäänlaista elonmerkkiä. Suoraan sanottuna, en huomaa mitään eroa pakkaspäivinä on lämppäri kytkettynä tai ei.
Kertokaa joku hyvä neuvo ennenkuin menen nolaamaan itseni ja soitan huoltoon.
Lohkolämmittimestä
17
6641
Vastaukset
- Tane
Jos lohkolämmitin on riittävän kauan päällä, huomaat sen moottorin lämpötilasta. Eli vertaa tilannetta siihen, kun lämmitintä ei ole käytetty. Kun moottori on lämmitetty, se saavuttaa käyntilämpötilan nopeammin ja puhallin puhaltaa alusta lähtien lämpimämpää ilmaa hyttiin.
- mä vaan
kuuntele kun laitat auton lämmittimeen niin sieltä pitäs kuulua semmonen pieni suhina
- oco-o4
koska siinä on nimensä mukaisesti lohkolämmitin eli muotoonvalettu vastus joka on pultattu lohkonkylkeen kiinni. Tämä toinen lohkolämmitintyyppi joka on perinteinen sijaitsee lohkon vesitilassa ja siitä kuulee kun se lähtee päälle. Fabiassa käytetään ensinmainittua mallia.
- No name
En tiedä, minkätyyppinen lohko Octaviassani on, mutta sopivana pikkupakkasaamuna syntynyt lämpö sulattaa kuuran pois sieltä täältä konepelliltä. Näkyy selvästi.
- Herra 74 kW
Mulla on myös Fabia ja Defa. Lämmitin ei tosiaan ääntele, mutta pääasiahan on että moottori lämpenee. Lämppärin toiminnan toteat parhaiten niin, että laitat auton pakkasella liekaan muutamaksi tunniksi (riippuen pakkasasteista), jonka jälkeen avaat konepellin. Lohkon pitäisi olla lämmin. Moottorin lämpötilamittari ei tuntuisi noista asteista vielä värähtävän joten helposti voi epäilyttää toimiiko lämmitin. Ja toisaalta puhallin alkaa kylmälläkin koneella pukkaamaan lämmintä sisään aika nopeasti, joten eroa ei välttämättä helposti huomaa.
- Urpo
Sen huomaa siitä että lämpeääkö moottori. Sen voi havaita jo konepellille sulavasta limesta pikkupakkasilla tai ainakin avaamalla pellin ja kokeilemalla tuntuuko missään lämpöä.
- Defa
Tuota noin... en olisi kysynyt ellei olisi todella askarruttanut. Lämmitin ei pidä ääntä ja auto on hallissa jonne ei lumi sada. Koska lämppäri lähinnä lämmittää lohkoa sen verran että vähän tulee pohjalämpöä, niin mittarineulasta ei toimintaa pysty lukemaan. Saapa olla kaiken kukkuraksi aika narkkarinkäsi että mahtuu sopivaan rakoon kokeilemaan säteileekö lohko lämpöä vai ei. Pakkasaamuna ilman lämppäriä moottorin lämpötila nousee normaaliksi noin 8 minuutin ajon jälkeen - lämppärin kanssa menee suunnilleen samoihin. Ero on aivan marginaalinen, tuskin havaittava. Siksi kysyin.
- aki
Defa kirjoitti:
Tuota noin... en olisi kysynyt ellei olisi todella askarruttanut. Lämmitin ei pidä ääntä ja auto on hallissa jonne ei lumi sada. Koska lämppäri lähinnä lämmittää lohkoa sen verran että vähän tulee pohjalämpöä, niin mittarineulasta ei toimintaa pysty lukemaan. Saapa olla kaiken kukkuraksi aika narkkarinkäsi että mahtuu sopivaan rakoon kokeilemaan säteileekö lohko lämpöä vai ei. Pakkasaamuna ilman lämppäriä moottorin lämpötila nousee normaaliksi noin 8 minuutin ajon jälkeen - lämppärin kanssa menee suunnilleen samoihin. Ero on aivan marginaalinen, tuskin havaittava. Siksi kysyin.
avaa konepelti ja kokeile onko vesiletku lämmin jos lohkolämmitin on ylävesiletkussa.naapurin kissa on myös hyvä merkki jos lämmityksen aikana makaa konepellillä.meidän naapurin kissa katosi-rajansa sotkan sängylläkin.
- Keijo
Defa kirjoitti:
Tuota noin... en olisi kysynyt ellei olisi todella askarruttanut. Lämmitin ei pidä ääntä ja auto on hallissa jonne ei lumi sada. Koska lämppäri lähinnä lämmittää lohkoa sen verran että vähän tulee pohjalämpöä, niin mittarineulasta ei toimintaa pysty lukemaan. Saapa olla kaiken kukkuraksi aika narkkarinkäsi että mahtuu sopivaan rakoon kokeilemaan säteileekö lohko lämpöä vai ei. Pakkasaamuna ilman lämppäriä moottorin lämpötila nousee normaaliksi noin 8 minuutin ajon jälkeen - lämppärin kanssa menee suunnilleen samoihin. Ero on aivan marginaalinen, tuskin havaittava. Siksi kysyin.
Tunge se käsi vaan sinne konepellin alle, kyllä sieltä jotain lämmintä pitäisi löytyä jos lohkari on ollut pari tuntia päällä.
Kokeile moottorin kylkeä vähän sieltä päin missä lämppäri on tai sitten vesiletkua jos lämppäri on letkussa.Sitten vielä kannattaisi varmistua että pistorasiaan tulee sähköä esim. roikkalampulla jos sulla ei ole sisätilan lämppäriä
Sitten vielä semmoinen asia että
taloyhtiöissähän pistorasiat ovat yleensä kellokytkettyjä että ootko oikeaan aikaan liikkeellä vai onko sähkö jo pois kun sun pitäis lähteä.- Erkki twistaa
niin yleismittarilla vois mitata siitä siankärsästä (autossa, ei tolpassa) vastusalueella, vastus ääretön eli megaohmeja => vastus poikki eli rikki, vastus pienehkö, muutamia satoja ohmeja => todennäköisesti kunnossa.
- Roikan päästä
Siis näin:
Otat sisätilanlämppärin johdon irti. Sitten laitat laitat roikan kiinni auton puoleisesta päästä ja mittaat yleismittarilla resistanssin töpselin piikeistä. Jos resistanssi on noin 50 ... 150 ohmia (nimellisesti noin 100), lämmitin on kunnossa. Jos lämmitysvastus on hajonnut resistanssi on suuri - jopa megaohmeja.
Itsellä hajosi letkulämmitin vaivihkaa, itse asiassa en edes tiennyt missä se lämmitin on. Yleismittarilla totesin ensin tuon hajoamisen, sitten johtoja seuraamalla löytyi Ocun moottorilämmitin ylävesiletkusta.
- fabisti
Seuraa polttoaineen kulutusta. Jos ajelet joka aamu vakiomatkaa suunnilleen samalla nopeudella niin pakkaskeleillä pitäisi keskikulutuksen pudota lämmittimen ansiosta 0,5-1 litraa, riippuen tietysti matkan pituudesta. Itse ainakin olen tämän todennut omassa fabiassani.
- Limnell
A. Jos lohkolämmitin toimii:
1. lohkolämmittimen johdon irrotus auton pistokkeesta saa aikaan sähköisen räpsähdyksen ja kipinointiä (johto myös toisesta päästä kytkettynä)
2. bensakoneella ensimmäisen kilometrin bensankulutus pakkasella on tuollaiset 15 l/100km ja toisen kilometrin 11 l/100km
Jos lohkolämmitin ei toimi:
1. lohkolämmittimen johdon irrotus auton pistokkeesta ei aiheuta mitään ilmiöitä
2. bensakoneella ensimmäisen kilometrin bensankulutus pakkasella on tuollaiset 25 l/100km ja toisen kilometrin 12 l/100km - rimu
Jos lumi tai jää sulaa konepelliltä niin silloin lohkolämmitin toimii. Jos ei oel merkkejä sulamisesta, se ei toimi.
- Defa
Kiitoksia, yleismittarilla saatiin varmistettua vastuksen kunto.
Päivän lehdessä oli aivan kuin sattumalta aihetta koskeva kirjoitus, jossa asiakas ihmetteli kun hänen Toyota Corollansa lohkolämmitin on aina huollon yhteydessä pyydetty tarkistamaan. Tulos: joka kerta vastus on ollut palanut. Vastuksen uusiminen kustantaa noin 100 euroa,joten niiden kanssa saa olla tarkkana.
Vastuksen hajoamiseen annettiin kaksikin syytä. Toinen on joissakin taloyhtiöissä jaettava katkottainen sähkö, joka kuormittaa lämpövastusta. Parempi on siis jatkuva sähkö jota sitten katkotaan ajastimen avulla.
Lämppäriä ei myöskään saa kytkeä mikäli moottori on lämmin esim. ajon jäljiltä. Toinen varma keino polttaa vastus on käyttää lämmitintä yli kahden tunnin ajan. - tässäpä vinkki
Omassa ocussani on säteilylämmitin joka ei pidä mitään ääntä,mutta toimivuus on helppo kokeilla.käsi mahtuu juuri moottorin takapuolelta siihen mötikkään ja on helppo todeta sen toimivuus.Johto vaan seinään ja käsi mötikkään.Lämpiämisen huomaa heti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577340Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393604Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3721988Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861479
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164