Sanotaan että isosisko/isoveli on hyvin itsenäinen ja luottaa omiin kykyihinsä. Isosisko tietää kaiken, osaa kaiken. Hänhän on nähnyt kuinka äiti ja isä kasvattavat pienempiä sisaruksia ja hän tietää tarkalleen kuinka menetellä kun on oikaistava pienempiä :-)
Suurissa perheissä saattaa myös olla ns "pseudokaksosia", sellaisia sisaruksia joitten syntymän välillä on korkeintaan 18 kuukautta.
Äidillä ei useinkaan ole aikaa molemmille riittävästi ja he joutuvat kilpailemaan vanhempiensa huomiosta.
Sitten saattaa olla pikkuveli tai pikkusisko, "pahnan pohjimmainen", joka saa kaiken huomion osakseen, varsinkin jos ikäero seuraavaan on suuri.
Mielenkiintoinen teoria on myös se että isosisko tai isoveli menee myöhemmin elämässään naimisiin pikkusiskon tai pikkuveljen kanssa.
Numerojärjestys perheessä vaikuttaa elämäämme enemmän kuin uskomme, kuuluimmepa suurperheeseen tai jos olemme ainoita lapsia.
Tanskalainen psykiatri Oluf Martensen-Larsen on tehnyt laajan tutkimuksen perheitten koostumuksesta ja auttaa osaltaan ymmärtämään miksi olemme sellaisia kuin olemme.
Itse olen tämän päivän mittojen mukaan suurperheestä.
Äiti synnytti 4 lasta viiden vuoden sisällä, rauhan vuosina syntyi vielä "pahnan pohjimmainen".
Oli aika riemastuttavaa lukea Martensenin kuvaukset näistä numerojärjestyksistä, ikäeroista, poika/tyttö-järjestyksestä, naimisiinmeno jne.
Oletteko pikkusiskoja/veljiä vai isosiskoja/veljiä? Oletteko valinneet puolison em. teorian mukaan?
Isosisko, pikkuveli, "pseudokaksonen"?
4
2725
Vastaukset
- Maalaismies*
Joo, minä olen nuorin, vaimoni sisarusparvensa vanhin. Jaha, joo, täytyypä miettiä erinäisiä asioita. Milenkiintoista!
Millä tavalla tämä teoria on mielenkiintoista omalla kohdallasi? Vai onko tuo isosisko-teesi se joka alkaa pikkuhiljaa valjeta? ;-D
- Maalaismies*
MdK-MdK kirjoitti:
Millä tavalla tämä teoria on mielenkiintoista omalla kohdallasi? Vai onko tuo isosisko-teesi se joka alkaa pikkuhiljaa valjeta? ;-D
Sekoitit pääni tuolla teorialla. Meitä oli kolme veljestä, minä huomattavasti nuorin. Kaipasin aina siskoa. Äitini piti minua aika vaikeana tapauksena. (miksiköhän?)
Vaimoni on isättömän perheen vanhin, voimanainen, joka otti ison vastuun pienestä pitäen. Hänestä tuli suuri ymmärtäjä ja kaiken sietäjä (minunkin).
Avauksesi käynnisti aivoriihen mielessäni. En osaa tässä vaiheessa sanoa enempää.
- ellumari
Minä en noista aviomiehistä omalla kohdallani oikein pysty sanomaan muuta kuin, että ehdokkaana oli kerran mamma kullan ainokainen ja sen huomasi.
Minulla on kaksi vuotta nuorempi sisar(kuukautta vajaa kaksi vuotta)ja vaikka ikäeromme oli niinkin pieni, emme leikkineet lapsina paljonkaan yhdessä, sillä niin eri luonteisia olimme.
Jos minä en lapsena urheillut, niin luin(ei läksyjä)sisko oli tunnollinen kouluasioissa ja teki taloustöitä äidin apuna. Tekee taloustöitä edelleenkin.
Olemme säännöllisesti yhteydessä, mutta emme kovin hyvin ymmärrä toisiamme läheskään kaikissa asioissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577360Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393634Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3742019Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861489
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164