Jesaja 7:1-16

Lähtötilanne Jesajan kirjan luvussa 7 on tämä:

1. Aahaan, Jootamin pojan, Ussian pojanpojan, Juudan kuninkaan, aikana
lähtivät Resin, Aramin kuningas, ja Pekah, Remaljan poika, Israelin kuningas,
sotimaan Jerusalemia vastaan, mutta he eivät voineet valloittaa sitä.
2. Ja kun Daavidin huoneelle ilmoitettiin sanoma:
"Aram on leiriytynyt Efraimiin", niin kuninkaan ja hänen kansansa sydän vapisi,
niinkuin metsän puut vapisevat tuulessa.

Silloin Herra antaa Jesajalle käskyn mennä Aahasta vastaan.
Käskyyn sisältyy hyvin erikoinen kohta.
Jesajan tulee ottaa mukaansa pienen pieni poikalapsensa.

3. Silloin Herra sanoi Jesajalle: "Mene Aahasta vastaan,
sinä ja sinun poikasi Sear-Jaasub,
Ylälammikon vesijohdon päähän, Vanuttajankedon tielle

Ja näin Jesaja teki. Hän otti pienen pienen poikalapsensa mukaansa,
ja meni kertomaan Aahaalle ne sanat, jotka Herra oli sanonut:

4. ja sano hänelle: Ole varuillasi ja pysy rauhallisena,
älä pelkää, älköönkä sydämesi säikkykö noita kahta savuavaa kekäleenpätkää:
Resinin ja Aramin ynnä Remaljan pojan vihanvimmaa.
5. Koska Aram, Efraim ja Remaljan poika ovat hankkineet pahaa
sinua vastaan sanoen:
6. 'Lähtekäämme Juudaa vastaan, täyttäkäämme se kauhulla,
vallatkaamme se itsellemme
ja asettakaamme sinne kuninkaaksi Taabalin poika',
7. niin sanoo Herra, Herra näin: Ei se onnistu, eikä se tapahdu.
8. Sillä Aramin pää on Damasko, ja Damaskon pää on Resin - mutta kuusikymmentä viisi vuotta vielä, ja Efraim on muserrettu
eikä ole enää kansa - ja Efraimin pää on Samaria,
9. ja Samarian pää on Remaljan poika. Ellette usko, niin ette kestä."

Sanoma päättyy vakavaan lauseeseen: "Ellette usko, niin ette kestä".
Katsotaan sama lause KJV:stä:
"If ye will not believe, surely ye shall not be established."
Siis kysymys on Juudan kansan kohtalosta.
Tuon kansan, joka nyt vapisi kuin haavanlehti.
Jos Aahas ei ota uskossa vastaan sitä sanomaa,
jonka Jesaja on hänelle tuonut, niin Juudan kansa on mennyttä.
Ja niin Herra haluaa antaa merkin vahvistamaan Aahaan
vapisevaa sydäntä, jotta Aahas ei pelkäisi, vaan uskoisi.

10. Ja Herra puhui jälleen Aahaalle sanoen:
11. "Pyydä itsellesi merkki Herralta, Jumalaltasi,
pyydä alhaalta syvyydestä taikka ylhäältä korkeudesta."

Aahas ei vieläkään tahdo ottaa vastaan Jesajan sanomaa,
eikä edes Herran lupaamaa merkkiä, joka vahvistaisi Jesajan ilmoituksen.

12. Mutta Aahas vastasi: "En pyydä enkä kiusaa Herraa."

Herra pyysi Aahasta pyytämään merkin, ja Aahas sanoo:
"En kiusaa Herraa". Pahemmin ei voisi enää Herraa kiusata.
Jesaja on siellä pienen pienen poikalapsensa kansa,
mutta tuntuu, että aivan turhaan. Aahas ei ota vastaan Herran Sanaa.
Vaan aivan päinvastoin vastaa siihen sellaiseen tyyliin,
että on ihme, ettei salama taivaasta lyö häntä maahan.
Mutta Herra on armollinen. Hän Itse antaa merkin.

13. Siihen hän lausui:
"Kuulkaa, te Daavidin suku, eikö se riitä, että te ihmiset väsytätte,
kun vielä minun Jumalanikin itseenne väsytätte?
14. Sentähden Herra itse antaa teille merkin:
Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan
ja antaa hänelle nimen Immanuel.

Mitään tämän varmempaa merkkiä ei Herra olisi voinut antaa siitä,
että Juuda ei tuohoudu. Juudan kansa ei voi lakata olemasta,
sillä Jumala on sen kansan kautta luvannut tuoda maailmaan Messiaan.
Messiaan joka on Jumala kanssamme, mutta ei pelkästään Jumala.
Hän on myös ihminen, joka pienen pienenä poikana on syövä maitoa ja hunajaa.

15. Voita ja hunajaa hän syö siinä iässä,
jolloin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän;

Messiaan täytyy syntyä ihmiseksi, jotta Hän voisi täyttää lain.
Vain ihmisenä Jumaluudestaan riisuutuneena,
Hän voi sen tehdä. Hänen täytyy saada kokea kaikki kiusaukset,
jotta Hän voi täyttää lain ja osoittautua kelvolliseksi Uhriksi.
"Butter and honey shall he eat,
that he may KNOW to refuse the evil, and choose the good."
Ensimmäinen merkki siitä, on siis yksinkertaisesti se,
että Messias syntyy tästä kansasta.
Tämä kansa ei voi tuhoutua eikä lakata olemasta.

Mutta Herra antaa vielä toisen merkin.
Ja vihdoin Jesaja ymmärtää, minkä ihmeen takia
hänen täytyi raahata pienen pieni poikalapsensa tähän tilanteeseen.
Jesaja kääntää kasvonsa sylissään olevaan poikalapseen,
eikä enää puhu käyttäen samoja ilmaisuja kuin puhuessaan Messiaasta/Pojasta, vaan puhuu nyt oikein käännettynä pojustaan.

16. Ja ennenkuin tämä poju
on oppinut hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän,
tulee autioksi maa, jonka kahta kuningasta sinä kauhistut.

Eli jo ennenkuin tämä poju, Jesajan poika Sear-Jaasub,
on oppinut erottamaan hyvän ja pahan,
tulee autioksi maa (Syyria / Israelin pohj.valtio),
jonka kahta kuningasta (Jes 7:1) sinä kauhistut (Jes 7:2).

1

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trivia

      Jesaja eli 700 luvulla eaa. mutta kirja sisältää ennustuksia aina 100 luvulle eaa. saakka. Viimeiset lisäykset kirjaan on täten kirjoitettu 100 luvulla eaa.

      "16. Ja ennenkuin tämä poju
      on oppinut hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän,
      tulee autioksi maa, jonka kahta kuningasta sinä kauhistut."

      Immanuel on ihanteellinen Israel, yksijumalainen jahveuskovainen palvontamenoineen. Se ei ollut sitä 700 luvulla eaa eikä vielä 500 luvullakaan eaa. Vasta 400 luvulla eaa. Nehemia ja Esra (kirjat) ryhtyivät Jerusalemin ruhtinaskunnan väkeä pakkokäännyttämään. Lue Esran kirja.
      Kaksi kuningasta = Samarian Israel ja Jerusalemin Juuda.
      Samaria tuhoutui Assyrialle 722 eaa. ja Juuda 587 eaa. ja "hyvä" tuotiin pakolla, miekalla Jerusalemin ruhtinaskunnan väestölle.

      Hesekielin kirja sisältää uskonpuhdistuksen ja jahvekultti sai lakijuutalaisuuden leiman. Ainoaksi uhripaikaksi jäi Jerusalem, muualle kehittyi synagogajärjestelmä.
      Puolet Hesekielin kirjan uskonsisällöstä on pelkkää pakanallista taikauskoa ja toinen puoli "yksi temppeli - yksi jumala - yksi palvontapaikka" loruilua.
      Lakijuutalaisuus kesti 500 vuotta ja kaatui v. 70 jaa, kun roomalaiset purkivat temppelin kapinan päätyttyä. Ikuiseksi rakennettu uhrikeskus katosi.

      Lue pakkokäännytyksestä ja sen julmuudesta: Esran kirja, Nehemian kirja.
      Lakijuutalaisuuden oppi: Hesekielin kirja.
      Juudean miekkakäännytys vuoden 170 eaa. jälkeen: 1. Makkabealaiskirja. Huom. samarialaiset omaksuivat lakijuutalaisuudesta vain 5 Mooseksen kirjaa, ei muuta. He rakensivat omalle vuorelle uhripaikan ja kiersivät Jerusalemin kaukaa. Evankeliumeissa on oikein kuvattu se, että Jeesus karttoi Samariaa, koska he eivät olleet oikeita juutalaisuskoisia. Samarianuskoisia on enää alle tuhat ja he yrittävät sitkeästi pitää kiinni perinteistään.

      Palstateologit tulkitsevat hyvin usein täysin väärin VT:n tarinoita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      98
      3413
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3107
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2614
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2403
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2343
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2076
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2056
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      21
      1679
    9. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      40
      1634
    Aihe