Hei, kertokaapa mielipiteitä seuraavasta:
katselin 5-luokkalaisen poikani matematiikan koetta ja vähän hämmästelin arviointeja. Minun aikanani lopputulos ei ollut niin tärkeä, jos laskun oli ymmärtänyt ja kaavat olivat oikein. Lisäksi kertautuvista virheistä ei sakotettu. Taas päinvastoin että jos lopputulos oli sattumalta oikein, mutta laskusta ei selvinnyt miten siihen oli päädytty, tulos oli nolla. Ihmettelin kysymyksiä 4b ja 5b.
4b. 4 kg 200g suklaarusinoita jaetaan tasan sataan pikkupussiin. Kuinka paljon rusinoita tulee yhteen pussiin.
Poikani vastaus:
4200g : 100 = 420g -> tästä annettu puoli pistettä kahdesta. Mielestäni lasku on ymmärretty oikein, laskukaava on oikein mutta vain itse jakolasku on väärin. Onko 1,5 pisteen sakotus oikein?
5b. Kuinka monta hehtaaria on laitumen pinta-ala, sivujen mitat 100m ja 140m?
Poikani vastaus:
100m x 140m = 1400m2 = 0,14ha -> tästä annettu nolla pistettä. Mielestäni lasku on ymmärretty oikein, ja laskukaava on oikein. Myös muunnos 1400m2 on ihan oikein eli 0,14ha. Tässä on sakotettu myös kertautuvista virheistä eli jos ensimmäinen tulos on väärin, on siitä seuraava lopputuloskin väärin.
Tähän opettaja vastasi:
"Moi taas!
Tarkistin koetta ja sen verran piti ylöspäin pyöristellä, että molempiin kyseisiin tehtäviin laitoin puoli pistettä lisää. Nyt arviointi on linjassa. Numeroon tämä ei kuitenkaan vaikuta. Puoli pistettä lisää, ja koe olisi ollut 8 ja puoli.
Mitä tulee siihen kerrannaisvaikutukseen, se pysyy. Koehan muodostuu perus-, sovellus- ja ongelmatehtävistä. Perustehtävissä ekalla sivulla näytetään mekaanisen laskemisen osaaminen. Soveltavissa tehtävissä näitä perustaitoja pitää osata hyödyntää sanallisissa tehtävissä. Tämän vuoksi en voi antaa pisteitä, vaikka muunnokset olisivatkin oikein, ellei lasku muuten toimi. Kerrannaisuusvaikutusta siis valitettavasti tulee.
Mutta siinä olen sinun kanssa samaa mieltä, että ilman lauseketta pisteet jäävät vähiin. Yleensä olen antanut puolikkaan-yhden pisteen."
Onko nykykoulussa arviointi tosiaan noin tiukka? Eka tehtävän korjatun pistemäärän hyväksyn, mutta toisen tehtävän puolikasta pistettä pidän melko matalana.
Ala-asteen matematiikan arvoiniti
2
174
Vastaukset
- XXXXXX
En tiedä, kirjoititko tähän näkyviin poikasi koko vastauksen, mutta sanalliseen tehtävään odotetaan myös sanallista vastausta (kokonaista virkettä, esim. "Yhteen pussiin tulee rusinoita..."). Vaikka vastaus olisi täysin oikein, mutta yksiköitä ei ole tällä tavalla kirjoitettu näkyviin, pisteet vähenevät.
- yläkoulunope
En käytä arvioinnissa puolia pisteitä. Olisin antanut 4b:stä yhden pisteen. Ymmärretty miten jaetaan annoksiin. 5b:stä nolla. Pinta-alan laskusta on tullut jo mekaanisissa tehtävissä pisteitä. 1 ha on 100m x 100m, niin vastaus 0,14 ha on metikössä. Kannttaa kirjoittaa sanallinen vastaus ja miettiä onko se järkevä kysyttyyn asiaan, samalla voi huomata mekaanisen laskuvirheen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851354Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221158- 48874
- 70870
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53722
- 33692
- 60689
- 47670