Saako ostoskärryn jättää kaupassa "jonottamaan"?

Kiireinen

Tänään se tapahtui taas. Kolme jonoa kaupassa ja yritän valita lyhimmän jonon. Yhtäkkiä edessäni oleva jonottaja jättää puolitäyden ostoskärryn jonottamaan puolestaan ja lähtee hakemaan " unohtuneita " tavaroita. Mitä voi tehdä tällaisessa tilanteessa, ettei leimaudu kiilariksi tms. hermoilijaksi?

37

884

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin-maalaisjärjellä

Jos se jono liikkuu, ei se kärry jonossa etene. Siis jos se kärry jää eteesi, tietenkin menet jonossa olevien asiakkaiden mukana, etkä jää yksinäisen kärryn taakse. Jos taas jono ei ehdi liikkua, ei kenellekään mitään viivästystä tule.

• ytytytytytyty

Nimenomaan näin. Jokainen voi kasvattaa vähän hermojaan, sillä meiltä jokaiselta joskus unohtuu joku pikkuasia ja sen pitäisi sietää toisten odottaa. Tuskinpa on sellaista, joka jättää ostoskärryn ja lähtee yhden jos toisenkin tavaran yksitellen poimimaan. Kireähermoisuutta ei kaivata kaupan jonoihin...

• 20-18

Kireähermoisen ei tarvis lähteä lainkaan kauppaan ainakaan ruuhka-aikaan. Jos mahd. niin heti aamusta kun kauppa aukeaa, silloin on tilaa tai vähän ennen iltasulkemista, silloinkin on tilaa eikä tarvi jonotella. Se on vähän tuurista kiinni, onko edessäolevan kärryissä paljon tavaraa ja itsellä vain muutama, niin silloin kyllä kiilaan. Enkä lähtis hakemaan niitä unohtuneita, kun unohtu niin unohtu, kun se kauppa on auki sen jälkeenkin kun olen sieltä poistunut ja huomennakin.
        Kummallista ettei siihen kaupassakäyntiin varata tarpeeksi aikaa. Mutta se etukäteissuunnittelu ja kauppalista voisi auttaa.

• dgfgfdg

puhkaise renkaat siitä.

• Kyösti

Kiilaa se. Ja tunne sen jälkeen olevasi huono ihminen, rikollinen ja ala-arvoinen ihminen.

• Ohi_vaan

Kyseessä on varmaan joku venäläinen. Heillä tämmöinen paikan varaaminen jonossa on vakiintunut tapa.

• Näinmeillätapahtuu

Niin vähän sama tyyli, kuin markettien parkkipaikoilla.
      Eli mamma jalkautuu ja isäntä kiertää parkki-aluetta ympäri, mamma saa kiikariinsa
      ulko-oven läheisyydessä olevan tyhjän ruudun ja "varaa" sen henkilönä!
      Nököttää siinä parkkirudun edessä estäen ruudun todellisen käytön,
      eli auton parkkeeramisen.
      Isäntä haahuilee toisellapuolen parkkialuetta.
      Itsellekin sattui kohdalle ja "pakotin " mamman siirtymään jotta sain autoni parkkiin.
      Arvatkaapa tuliko kansainvälisiä käsimerkkejä mammalta..
      Eli pointti on että kassajononpaikkaa ei varata kuskittomilla ostoskärryillä, eikä
      parkkiruutuja ole tarkoitettu henkilöparkkeeramiseen ilman ajoneuvoa.

• 12-14

Minä "syyllistyin" samaan viime sunnuntaina, tosin pienemmässä mittakaavassa. Valintatalon kassalla ei ollut myyjää, edessäni oli yksi asiakas ja takana joku 2-3. Jätin sitten ostoksistani täynnä olevan ostoskorin tyhjien korien pinon päälle ja lähdin etsimään myyjää.

• 2_2

Tapauksessasi oli kyse kaikkien edusta ja tavoitteesta.

Olit ainoa joka uskalsi ja älysi toimia.

• Tintti6

Minä siirtäisin sen kärrin pois siitä jonosta. Jonottakuut sitten ihan rauhassa siellä jonon hännillä :D

• Ostajatar

Niin mäkin tekisin, siirtäisin kärryn pois siintä jonosta. Turhaan sitä jää odottamaan että henkilö tulis pian takaisin.

• Imperfektionisti

Aloittaja, miksi kirjoitit tapahtumista preesensmuodossa, kun kuitenkin kuvasit menneitä tapahtumia: "...yritän valita, Yhtäkkiä edessäni oleva jonottaja jättää ... lähtee..."?

Tällainen sekava ja älytön tapa näyttää jostain syystä vallanneen kaiken kirjoitetun tekstin nykyään. Onko ihmisten enemmistö nykyään täysin kieletöntä vai onko tämä joku muotijuttu joka (toivottavasti) päättyy joskus?

On valtavan vaivalloista yrittää lukea ja ymmärtää, kun kirjoittaja on käyttänyt aikamuotoja väärin, hämäävästi ja sattumanvaraisesti.

Aloittaja, näin kirjoittamalla olisit saanut tekstistäsi ymmärrettävämmän ja paremman:

"Tänään se tapahtui taas. Kaupassa oli kolme jonoa ja yritin valita niistä lyhimmän. Yhtäkkiä edessäni oleva jonottaja jätti puolitäyden ostoskärrynsä jonottamaan puolestaan ja lähti hakemaan " unohtuneita " tavaroita. Mitä voi tehdä tällaisessa tilanteessa, ettei leimaudu kiilariksi tms. hermoilijaksi?"

Nimimerkin mukainen kiireisyys ei oikein voi selittää ilmiötä, koska näissä imperfektimuodoissa on enintään yhtä paljon kirjaimia kuin näissä preesensmuodoissakin, ja ainakin kolmannessa persoonassa yleensä yksi vähemmän.

Niin, kerro Sinä, nimim. Kiireinen, joka avasit tämän keskustelun, mistä tässä on omassa tapauksessasi kysymys, ja mikä juuri Sinua motivoi tähän preesenskikkailuun?

• kärryköko

Sinun jutussasi ei ole järjen häivää, jos et ymmärrä pysy pois näiltä palstoilta ääliö.

• Sedä

Historiallista preesensiä on käytetty tyylikeinona ainakin antiikista asti, ei taida olla kyse ihan ohimenevästä muotijutusta :D

• Kirjaton1

Emme ole koulussa nyt. Kaikki saa kirjoittaa niin kuin haluaa. Kuka nyt puhuu ja kirjoittaa oikein, harva vaan. Murteella ja tunteella me kirjoittellaan. Äidinkiellen kokeissa voi kirjoittaa kirjakieltä. Antakaa ihmisten kirjoittaa miten he tykkäävät..

• 000007

Mitä väliä???? Miten se tähän itse juttuun liittyy? Äidinkielenopeko?

• Wiola2X

Kommenttisi jälkeen luin uudelleen/uudestaan :) alkuperäisen tekstin
        Ja minusta se (alkuperäinen) on elävämpi
        Tunnelma tilanteesta välittyy paremmin
        - Kun kerromme miltä meistä tuntuu / on tuntunut , tuohon tunnetilaan on toisen (huom!!minun mielestäni :) ) helpompi astua/ samaistua , kun kerromme sen "omalla tyylillämme"
        Jos / Kun teksti osoitetaan viralliseen "lukutuokioon :) " lienee paikallaan miettiä preesens passiivisti paikalleen , imperfekti iloitsemaan ikiaikaan , persoonamuodot ponnistelemaan predikaattiiiiin :) :)..Iiikkk....kieliopillista sanankäyttöäni :D

• Aakköismies

Jös jönöttää niin jönöttää, muuten ottää pättiin jä murjöttää. Sillöin ei vöi öllä nörmääli.

• näintekee

Jos kassan hihna on tyhjä, ja kärryn jättänyttä asiakasta ei näy, niin silloin voi mennä jonottavan kärryn ohitse laittamaan kassalle omia tavaroitaan.

• androuser

Näin se menee ja näin itse toimisin.

• Jema673

Piilota se kärry johonkin hyllyn väliin,siinä on mukava nähdä tyypin ilme kun palaa.

• Wiola2X

..nauran... (y)
        - ois varmaan porukalla kiva kykkiä hyllyn takana oottamassa :) :)

• Yrjö44

Kerran tapahtui niin, että menin ostoskorin kanssa kassalle. Kassan edessä oli nainen ostoskärryineen. Nainen luki telineessä olevia iltasanomia. Lehti oli kädessä. Katselin sitä vähän aikaa, ja sitten menin ja laitoin tavarani kassalle, joka oli tyhjä. Kun laitoin tyhjää ostoskoria takaisin, tämä nainen sanoi edessä ja sanoi, että hän oli ensin. Piti melkein väkisellä laittaa se kori paikoilleen. Sanoin, että luit lehteä. Sitten se nainen rupesi kassallekin sanomaan, että hän oli ensin. Kassa ei ottanut asiaan kantaa. Se nainen räkytti minulle vielä, kun pakkasin ostoksiani, ja räkytti vielä ulkonakin. Kuka tässä toimi oikein, vai toimiko kukaan? Olisiko minun pitänyt kysyä, että kauanko siinä lehden luvussa vielä menee? Eli jos ei mene kauan, voin toki odottaakin.

• Yrjö44

* tämä nainen seisoi koripinon edessä ja sanoi, että hän oli ensin.

• Wiola2x

MIetin ; maksoikohan hän sen lehden myös :D
        - Hienosti toimittu (y)

• 13_9

Yrjö toimi väärin, koska ei hiljentänyt naista, vaikka omaa varmasti ylivoiman.

"Se nainen räkytti minulle vielä, kun pakkasin ostoksiani, ja räkytti vielä ulkonakin."

Kuulostat kyllä aika nyhveröltä.

Kun alistut kusipäälle, niin hän vain jatkaa toimintaansa seuraavan "uhrin" kanssa. Laitoin lainausmerkit, koska alistuit vapaaehtoisesti, vaikka olisit voinut katkaista räkytyksen heti alkuunsa, etkä odottaa että pääset nettiin nillittämään.

• lehden_luin

Älä lue lehteä kaupassa, lue se vasta kotona

• kärryvittuunsiitä

Otsikossa tulee ilmi yksi suomalaisia vaivaava paha ongelma.

Kuka sen luvan antaisi? Poliisi, jumala, äiti ja isi, kerhotäti vai se kusipääkö???

Kasvakaa aikuisiksi, älkääkä orjailko. Kukaan ei kunnioita varpaisiin tuijottelevia nysveröitä.

Jos joku haittaa toimintaanne, niin toimikaa itse ongelma hoitamiseksi, älkääkä alistuko ja harjoittako jotain vitun moraalista pohdintaa.

Se, joka toimii teitä vastaan, tai muuten haittaa teitä, on oma-aloitteisesti hyökännyt teidän kimppuun. Joko annatte alistumissignaalin, tai sitten pidätte huolta omista eduistanne ja kunniastanne.

• Yrjö44

Ei kun se meni niin, että nimenomaan en halunnut olla nyhverö. Siksi menin kassalle puhumatta tälle naiselle mitään. Enkä halunnut vahvasti räkyttää takaisin, koska niitä sanoja olisin joutunut katumaan kuitenkin.

• Wiola2X

Olen tilanteen kohdannut useinkin
      Ärsytävä !!!!
      Lisäisin tähän vielä sen, että aika-ajoin tapahtuu myös niin, että kärry "pitää paikkaa"
      useammalle ostajalle
      - En tässä nyt kommentoi, mikä asiakasryhmä oman kokemukseni kautta tekee tätä useimmiten
      Olen kerran asiasta huomauttanut ja meteli oli tuolloin kaupassa melkoinen ( :) )

Kuitenkin : jos jono etenee , voi "omistamattomat" kärryt ohittaa !!

• Kärry sivuun ja oma paikka siihen. Ihan sama liikkuukko jono vai ei. Mistäs tiedän lähtikö asiakas hakemaan unohtunutta tavaraa vai lompakkoa. Vai katosiko muuten paikalta.
      Kun tulee takaisin ja alkaa urputtaa, katson vain säälivästi ja jonotan niinkuin mitään ei olis tapahtunutkaan.
      Se etten puhu mitään, ärsyttää tätä jonottajaavielä enemmän.

• ohivohi

Tottakai ostoskärryn saa jättää jonottamaan, mutta ei kukaan täyspäinen jää ostoskärryn taakse jonottamaan, sinänsä sen jättämisellä ei voita mitään. Joku supisuomalainen lammas saattaa auktoriteetinpeloissaan jäädäkin miehittämättömän kärryn taakse jonoon, mutta sellainen yksilö onkin tottunut kärsimään muiden oikuista.

• näinsennäin

Mun puolesta voi jättää kärrynsä jonoon ja hakea unohtuneet tai vaikkapa ne "unohtuneet" tuotteet. En minä sen nopeammin kassalle pääse, on muut jonottajat siinä kärrynsä vieressä tai eivät. Kassaa ei toki seisoteta tämän takia, mutta jonon keskellä ihan sama.

• makke43

sivuun vain ,mä ainakin työnnän ne niin pitkälle ku menee,siinäpä sit hakee mistä haluaa mut paikkansa menttää jos lähtee kärryjen luota

• Jonokulttuuri

Voisikohan siinä olla joustoa molemmin puolin? Lähtijä sanoo takana seisovalle: "Unohdin ottaa kahvipaketin. Juoksen äkkiä, ennen kuin jono siirtyy."
      Takana seisovan on vaikea ruveta pahastumaan, ja jos pahastuu, hän ehtii vaihtaa paikkaa ostoskärryjen kanssa, jos haluaa. Tuskin se kipaisija äläkkää rupeaa siitä nostamaan. Oppiihan sanomaan kesken maksutapahtuman: "Ai niin, unohdin ottaa kahvipaketin. Pitääpä juosta hakemaan." Siinä ei tule jonotusongelmia, vaan kaikki seisovat tasapuolisesti.

• koppimopo

Aloitukseen vastaus: EI SAA. Ellei haettava tuote ole ihan vieressä.

• Kyllä

Kyllä sen saa jättää jonottamaan. Jatkuvastihan sitä näkee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5460
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2387
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      249
      1652
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1647
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1497
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      324
      1181
    9. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1173
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      330
      1171
    Aihe