1) Mitä täytyisi tapahtua, että alkaisit uskoa vaikka kristinuskon Jumalaan?
2)Yliluonnollisuus uskon ongelmat?
3) Mitä hyviä puolia on ateismissa tai agnostisuudessa?
Kyllähän tätä kaikkea on jo täällä kyselty, mutta kysytään nyt vielä uudestaan.
Monella on niin hyviä perusteluja että niitä voi lukea useampaankin kertaan.
ateistit/agnostikot
37
128
Vastaukset
- tavallinen_ihminen
1) pitäisi olla edes joku todiste mikä olisi edes vähäisissä määrin uskottava. Siihen kategoriaan ei mene vanhat satukirjat tai sekopäiden "omat kokemukset".
2) Tarkoitatko että mitä ongelmia voisi aiheutua jos aikuinen ihminen uskoon typeryyksiin? Typeryyksiin uskovat ihmiset tekevät typeriä asioita typeristä syistä. Lista on loputon mutta aloitetaan vaikkapa itsemurhapommittajista tai noitien polttajista.
3) Kun elää todellisuudessa, on helpompi käsitellän ihan kaikkia asioita mitä elämässä tulee eteen, oli ne sitten iloja, suruja tai jotain siltä väliltä. Oikeudenmukaisuus ja hyvät teotkin tulevat luonnostaan eivätkä johdu pelkästä yliluonnollisen monsterin miellyttämisestä. - ex-fundamentalisti
- Ylöstempaus tai toinen tapahtuma joka todistaisi sen olevan totta aukottomasti. Ihmeparanemiset ei käy, koska uskon placebon toimivan jo nyt.
- Riippuu uskomuksesta, mutta kristinusko joka juutalaisen perinteensä mukaisesti uskoo olevansa valittujen "ainoa oikea" uskonto asettaa ylimääräisiä rajoja ihmisten välille, sekä uskonnolliset ryhmät voivat tehdä ääritekoja ja piilotella rikoksiaan pitääkseen uskonsa ongelmat poissa tai ympärileikkaukset ja turhat uhrit jotka köyhdyttävät ennestään köyhiä maita.
Suuri lisäys tähän on toki, että usko ei kannusta keksimään uutta vaan pysymään vanhassa toimintamallissa ja dogmassa.
- Ateismi, joka on tietoinen päätös (en tarkoita kiinnostuksettomuutta uskontoihin) johtaa usein kiinnostukseen tieteestä ja auttaa ihmisiä ilman "tulevaa palkintoa".
Vapaus taikauskoisista haitallisista seremonioista kuten teoksessa 'Afrikkalaisen filosofian antologia' ohimennen mainittu Ghanassa järjestettävä taikauskoinen rituaali joka suoritetaan vainajan kuoltua useina päivinä aiheuttaa turhaa köyhtymistä (vaatii vapaa-aikaa ja rituaalin suorittaminen ei ole ilmaista) ja estää työntekemisen kuten juutalaisten sapatti mahdollisti Pompeiukselle helpon keinon valloittaa Jerusalem. Oman osansa tähän tuo myös Nepalissa olevat uhriseremoniat jossa uutisen mukaan tapettiin tuhansia vesipuhveleita (mielestäni turhaan) jumalolennolle.
(Olen kiireinen joten en ehdi vastaamaan paremmin!) Näitä on tosiaan kysytty moneen kertaan, mutta ehkä kertaus on kuitenkin opintojen äiti.
Pitäisi tapahtua jotain, joka saisi minut vakuuttuneeksi juuri kyseisen jumalan olemassaolosta. Geneerinenkään jumala ei ole kovin uskottava, mutta hitokseen uskottavampi kuin mikään spesifi jumala.
2)Yliluonnollisuus uskon ongelmat? (yliluonnollisuususkon ongelmat?)
Riippuu ihan siitä miten se yliluonnollisuus päätetään määritellä. Jos lähdetään siitä, että ihminen ei vielä tunne kaikkia luonnonlakeja, niin tunnetut luonnonlait ylittävä ilmiö ei välttämättä ole yliluonnollinen. Jos taas lähdetään siitä, että yliluonnollinen on jotain sekä tunnetut että tuntemattomat luonnonlait ylittävää, niin en osaa kuvitella, miksi sellaista olisi syytä olettaa. Ja semmoisen kuvittelu sinänsä on ainakin tietoteoreettinen ongelma mielestäni.
En minä nyt tiedä, onko noissa jotain erityisiä hyviä puolia. Tykkään molemmista, koska molemmat edustavat minun suhdettani maailmaan.- NoJuuEi
1. Täytyisi esittää sitovat kumoamattomat faktat kyseisen Jumalan olemassaolosta.
Mutta kun mitään faktoja ja todisteita ei ole, ei niin yhtään mitään. Hihhulin pääsisäiset harhat kiinnostavat minua tasan yhtä paljon kuin muslimin tai hindun vastaavat harhat.
2. Katso kohta 1. Näkymättömät mielikuvitusolennot ovat kaikki samanarvoisia eli nolla.
3. Normaali terve järki on aina parempi kuin taikauskoinen typeryys ja pohjaton tyhmyys. - Kalju_Pitkätukka
Jonkin täytyisi selkeästi todistaa kristinuskon Jumala olemassaolevaksi.
Vaikea kuvitella tällaista tapahtuvaksi.
Luterilaisen kirkon sisälläkin on niin erilaisia tulkintoja Jumalasta, että ne voisivat olla eri jumalia.
Tehdään tärkeitä päätöksiä ja rajoitetaan yksilön valinnanvapautta kuvitellun yliluonnnollisen entiteetin oletetun tahdon perusteella.
Vaikkapa kieltäydytään ehkäisystä ja kuollaan kahdennentoista lapsen synnytykseen.
Pelätään demoneita ja jotain pahaa tapahtuvaksi jos jokin rituaali jää tekemättä.
Vapauttaa em. epäkohdista.
Yleensäottaen rationaalinen ja skeptinen ajattelu voi olla rasittavaa, tulee hermostuttua kun kylälle avataan uusi hömppähoitola, tuskastuu kun bisneskumppani alkaa höpöttämään horoskoopeista tai sionistisalaliitoista, mutta kohtelias pitäisi olla, ettei bisnekset mene mönkään. 1. Vaikea keksiä vastausta. Ehkä kiistämätön "ihme", joka olisi ankkuroitu Raamatun tarkkaan ilmoitukseen. En tiedä, mikä sellainen voisi olla?
2.Realistisen maailmankuvan kieltäminen. Usko yliluonnolliseen johtaa pahimmillaan täysin vääristyneeseen kuvaan siitä sosiaalisesta ympäristöstä, jossa ihmisen tulee elää.
3. Agnostismin hyvänä puolena pitäisin sitä, että aikuinen agnostinen ihminen pyrkii kohtaamaan elämän sellaisena kuin se on. Agnostikko myöntää tietämyksensä rajallisuuden (kuten skeptikkokin) ja hylkää pelkkiin uskomuksiin pohjautuvat elämän rakennuspalikat sikäli kuin kykenee. Se pakottaa ottamaan itse vastuun omasta elämästään ja toiminnastaan. Se on sekä vapauttavaa, että vaativaa.
Mutta pitääkö aikuisuuden ollakaan helppoa?1. Oli kyse sitten mistä tahansa jumalkäsityksestä, vastaus on aina sama.
Joko tämä jumaluus, mikä se sitten ikinä onkaan, ilmaisee itsensä suoraan minulle, tai joku kykenee osoittamaan perusteltavissa olevalla ja osoitettavalla tavalla, että jumala jonka hän määrittää argumentissaan on olemassa.
2. En ole täysin varma mitä tarkoitat tällä kysymyksellä, mutta yritän vastata siihen joka tapauksessa.
Yliluonnollinen, silloin kun siihen ylipäätään viitataan, vaikuttaa minusta lähinnä älylliseltä epärehellisyydeltä, jossa kykenemättömyys selittää taikka osoittaa sitä minkä puolesta argumentoi yritetään kätkeä mystiikkaan. Ikään kuin jollakin mitä ei osaa selittää, voisi selittää jonkin toisen asian mitä ei osaa selittää.
Mistä johtuen minä ensisijaisesti hylkään kaiken yliluonnollisen.
Luonnollisena minä puolestaan pidän kaikkea mikä ilmenee todellisuudessa.
Toisin sanoen: Mikäli jokin jumala on olemassa se olisi joko luonnollinen seuraus siitä että jotakin on olemassa, taikka luonnollinen selitys sille miksi jotakin on olemassa.
Olemassaolo puolestaan ilmenee siinä, että tämä jokin on havaittavissa.
Mistä johtuen minä yksinkertaisesti vaadin sitä että, voidakseni pitää jotakin asiaa olemassa olevana, minulla on oltava osoitus siitä että tämä jokin on olemassa.
Kyky selittää taikka perustella miksi tai miten tämä jokin on olemassa, on toisarvoista.
3. Ateismi on yksinkertaisesti seuraus siitä etten ole vakuuttunut minkään jumaluuden olemassaolosta, tai minkään jumalan olemassaolon puolesta tehdyistä argumenteista.
Ateismi ei ole minulle lähtöpiste tai jokin minkä kautta minä oikeutan, perustelen taikka arvioin mitään tilannetta, vaan sen sijaan se on lopputulos johon olen päätynyt tämän hetkisen tietämykseni ja käsityksieni kautta.
Ainoana positiivisena ominaisuutena ateismissa voisi mahdollisesti pitää sitä että, koska minulla ei ole dogmaattista vakaumusta, minä vältyn dogmaattisten vakaumusten aiheuttamilta negatiivisilta vaikutuksilta.
Mutta tämäkin seikka on jotakin missä perustelut ja syyt ovat jotakin mitkä löytyvät ateismin ulkopuolelta ja sellaisena ateismi on hyvin vähän jos ollenkaan merkitystä koko asian suhteen.- fda
"1) Mitä täytyisi tapahtua, että alkaisit uskoa vaikka kristinuskon Jumalaan?"
Aika monia asioita. Ensinnäkin pitäisi olla jokin keino todistaa Jumalan olemassaolo muulla kuin teologisella ympäripyöreiden puhumisella. Toiseksi pitäisi osoittaa että se on jonkin kristinuskon Jumala. Se nyt on aivan vissi juttu että ev.lut. jumala se ei ole tai katolisen kirkon.
"2)Yliluonnollisuus uskon ongelmat?"
Yliluonnollisesta ei ole mitään todisteita, eikä yliluonnollisena pidetty juttu todistaisi jumalia vaan sitä pitäisi tutkia mistä se johtuu. Emme usko guruihin, teeveeseiskohin, jalovaaroihin tai muihin valheellisiin profeettoihin joten siinä on aika paljon ongelmaa yliluonnollisen kuvittelun tai näillä myyvien kolehtiin lahjoittamisessa.
"3) Mitä hyviä puolia on ateismissa tai agnostisuudessa?"
Se että voi selvittää mitkä ovat tosiasiat ilman sokeaa uskoa. - 20102010
*1) Mitä täytyisi tapahtua, että alkaisit uskoa vaikka kristinuskon Jumalaan?*
Tapaisin vaikka uudestisyntyneen Jeesuksen, joka tekee samanlaisia ihmetekoja kuin ensimmäisessä elämässään: parantaa kaikki kohtaamansa sairaudet, ruokkii satoja yhdellä aterialla, muuttaa veden viiniksi...
*2)Yliluonnollisuus uskon ongelmat?*
Yliluonnollinen ilmiö onnistuttaisiin toistuvasti ja riippumattomasti todistamaan labratorio-oloissa useiden eri tutkijoiden toimesta useissa tutkimuksissa eri puolilla maailmaa. Ilmiötä ei pystyisi selittämään tieteellisesti edes vuosikymmenien päästä.
*3) Mitä hyviä puolia on ateismissa tai agnostisuudessa?*
Näkemykseni mukaan vain olemalla ateisti voi suhtautua jokaiseen uskontoon yhtäläisen objektiivisesti. Ja objektiivisuushan on rehellisyyden perusta. Huonojakin puolia on, joskus maailman ongelmat tuntuvat suurilta ja parantumattomilta. Järkevä ajattelukaan ei aina onnistu vaikka kuinka haluisi vaan itse kullakin tunteet ja kokemukset vaikuttavat asenteisiin. Ongelmia tulee jos kuvittelee suhtautuvansa johonkin asiaan täysin objektiivisesti vaikka näin ei käytännössä olekaan. - kris-tit-ty
Pieni huomio. Tässäkin ketjussa näkyy taas niin selvästi se, mikä ateistien kirjoituksista näkyy yleensäkin, että he eivät osaa erottaa uskoa tiedosta. He tarvitsevat uskoakseen todisteita eli tietoa, vaikka eihän silloin ole enää kysymys uskosta vaan siitä mikä kuvitellaan tiedoksi. Jotkut heistä ovat olleet aiemmin uskovaisia, mutta silloinkin he ovat ilmeisesti uskoneet siitä syystä että ovat kuvitelleet tietävänsä (esim. koska Raamatussa sanotaan niin, ja Raamatun fundamentalistinen tulkitseminen on juuri tuota samaa uskoa "tietoon".)
Usko elää ihan toisella tasolla ja toisessa todellisuudessa kuin tieto; ne ovat rinnakkaistodellisuudet eivätkä sulje pois toisiaan.- JohnnyBlaze
Sinällään eivät välttämättä suljekaan, mutta kun tieto lisääntyy voi alkaa huomata uskomisessa loogisia ja ylitsepääsemättömiä ongelmia. Henkilökohtaisesti en näe mitään mieltä uskoa hyödyttömään jumalaan. Olen tullut deduktiivisella päättelyllä siihen tulokseen, että koska jumaluudet ovat universumin kannalta tarpeettomia, on niiden olemassaolo loogisesti turhaa ja täten mahdotonta.
JohnnyBlaze kirjoitti:
Sinällään eivät välttämättä suljekaan, mutta kun tieto lisääntyy voi alkaa huomata uskomisessa loogisia ja ylitsepääsemättömiä ongelmia. Henkilökohtaisesti en näe mitään mieltä uskoa hyödyttömään jumalaan. Olen tullut deduktiivisella päättelyllä siihen tulokseen, että koska jumaluudet ovat universumin kannalta tarpeettomia, on niiden olemassaolo loogisesti turhaa ja täten mahdotonta.
Ihmisen "aikuistuessa" tarve rakentaa elämäänsä uskomusten varaan vähenee ja joiltain se tarve häviää kokonaan. Tunnetiloja ja elämyksiä, joita ihminen mielestäni tarvitsee tasapainoiseen elämiseen, voi hakea muualta kuin uskomuksista.
Enkä nyt tarkoita yksinomaan uskontoa, vaan myös niitä lukuisia uskonnon korvikkeita, joihin ihmiset nykypäivänä hurahtavat.- ex-fundamentalisti
Minulle riittää, että se ylöstempaus - jota en enää jaksanut odottaa - tapahtuisi ja osoittaisi Raamatun olevan oikeassa, sitten ottaisin vaikka sen marttyyrikuoleman samantien. Uskoni ei enää riitä maailmanloppuihin joita ei ole koskaan tullut; kävin läpi useiden kirkkokuntien oppeja ja lopulta miellyin ylöstempaukseen josta ei näkynyt merkkiäkään sen enempää kuin seitsemänvuoden vainon ajasta.
Ilman todisteita emme voi osoittaa kristinuskon olevan sen oikeammassa kuin Hare Krishna -liikkeen ja tällöin usko on turhaa arvan heittämistä. - Kalju_Pitkätukka
"Tässäkin ketjussa näkyy taas niin selvästi se, mikä ateistien kirjoituksista näkyy yleensäkin, että he eivät osaa erottaa uskoa tiedosta."
Eihän kaikkea tosiaan tarvitse todistella, vaan voi uskoa oletuksen perusteella.
Mitä merkittävämmästä asiasta on kysymys, sitä enemmän todisteita haluan, ennen kuin
alan toimia oletuksen mukaisesi ja pidän väitettä todennäköisesti totena.
Uskonnollisen uskon ollessa kyseessä uskonnolliset uskomukset ohjailevat elämänvalintoja, tärkeitä sellaisia.
Kristinuskossa esiintyy keskenään ristiriitaisia tulkintoja oletetun Jumalan asettamista vaatimuksista ihmisille.
Niinpä tutkittuani raamattua uskoakseni "oikein", uskoni karisi.
Koska kaikki keskenään ristiriitaiset tulkinnat eivät voi olla oikeita, on oletettavaa, että kaikki ovat väärässä. - Ahihhuli
Voin kyllä myöntää, etten käsitä tätä "uskoa" alkuunkaan. Jos on olemassa joku ihmeolio, vaikkapa se kristittyjen jumala, miksi sille oliolle on niin tärkeätä, että ihmiset uskovat siihen? Uskontojen pelastusopeissa korostetaan uskoa. Miksi? Miksei se jumala voisi pelastaa koko jengin, kun kerta on kaikkivaltias? Kyllä varmaan sen jälkeen uskovia löytyisi...
Ajatellaanpa, että korkea kerrostalo palaa ja palomies on nosturin avulla nostettu pelastamaan ihmisiä parvekkeelta. Alkaako se palomies siellä tentata, ihmisten uskomuksia ennen kuin suostuu auttamaan ketään alas? "Jaaha, sinä et ole uskonut tarpeeksi pelastuslaitokseen, häivy pois siitä tuonne tuliseen pätsiin jne."
Se, että ihmisen pitäisi uskoa rangaistuksen uhalla johonkin, mihin kukaan täysjärkinen ei muuten usko, on pahimmanlaatuista ajatuksen vapauden loukkaamista. - ff.Elävät_karpit
Tässä taisi olla ateistien pahin aivopieru tänään.
- kris-tit-ty
agnoskepo kirjoitti:
Ihmisen "aikuistuessa" tarve rakentaa elämäänsä uskomusten varaan vähenee ja joiltain se tarve häviää kokonaan. Tunnetiloja ja elämyksiä, joita ihminen mielestäni tarvitsee tasapainoiseen elämiseen, voi hakea muualta kuin uskomuksista.
Enkä nyt tarkoita yksinomaan uskontoa, vaan myös niitä lukuisia uskonnon korvikkeita, joihin ihmiset nykypäivänä hurahtavat.No, minä en ole rakentanut elämääni minkään varaan, vaan se on rakentunut orgaanisesti kuin itsestään sen pohjalta, minkä olen kokenut todeksi. En ylipäänsä usko elämänsä rakentamiseen tietoisen ymmärryksen ja järjen pohjalta, koska sellaiset ovat liian epäluotettavia. Ne saattavat osua oikeaan yhtä hyvin kuin väärään. Ihminen ei voi hallita elämäänsä. Kun hän uskoo toimivansa järkensä pohjalta, hän yleensä huijaa itseään ja toimii tosiasiassa tunteidensa pohjalta, jotka hän selittää itselleen järjeksi. Kokonainen kulttuuri voi huijata itseään ja ajaa päin seinää. Vähän pelkään, että tälle nykyiselle kulttuurillemme on käymässä noin.
Usko on minulla sydämessä, ja se vain on. Se ei lotkauta korvaansa millekään "rakenteluille" suuntaan eikä toiseen. Uskomuksiani voin muuttaa, jos ne hiertävät jotenkin, toisin sanoen jos tuntuu siltä että enhän minä tosiasiassa noin usko, mutta perususkoani en voi muuttaa, koska se vain on eikä kysy minulta lupaa oloonsa. - käsittämätön
kris-tit-ty kirjoitti:
No, minä en ole rakentanut elämääni minkään varaan, vaan se on rakentunut orgaanisesti kuin itsestään sen pohjalta, minkä olen kokenut todeksi. En ylipäänsä usko elämänsä rakentamiseen tietoisen ymmärryksen ja järjen pohjalta, koska sellaiset ovat liian epäluotettavia. Ne saattavat osua oikeaan yhtä hyvin kuin väärään. Ihminen ei voi hallita elämäänsä. Kun hän uskoo toimivansa järkensä pohjalta, hän yleensä huijaa itseään ja toimii tosiasiassa tunteidensa pohjalta, jotka hän selittää itselleen järjeksi. Kokonainen kulttuuri voi huijata itseään ja ajaa päin seinää. Vähän pelkään, että tälle nykyiselle kulttuurillemme on käymässä noin.
Usko on minulla sydämessä, ja se vain on. Se ei lotkauta korvaansa millekään "rakenteluille" suuntaan eikä toiseen. Uskomuksiani voin muuttaa, jos ne hiertävät jotenkin, toisin sanoen jos tuntuu siltä että enhän minä tosiasiassa noin usko, mutta perususkoani en voi muuttaa, koska se vain on eikä kysy minulta lupaa oloonsa.Argumentoitko ihan tosissasi, että sinun mielestäsi subjektiivinen kokemuksesi tiedostamattomalla tasolla on luotettava elämän perusta, ja tietoisella tasolla tehtyjen havaintojen ja kokemuksien kokonaisuus ja niistä tehdyt päätelmät ovat epäluotettava, koska voimme olla väärässä, ja voimme kuitenkin päätyä tekemään tunnepohjaisia valintoja? Eivätkö nimen omaan sellaiset kokemukset, jotka perustuvat ainoastaan siihen, että jokin tuntuu todelta, ole epäluotettavia ja harhaanjohtavia?
- kris-tit-ty
Kalju_Pitkätukka kirjoitti:
"Tässäkin ketjussa näkyy taas niin selvästi se, mikä ateistien kirjoituksista näkyy yleensäkin, että he eivät osaa erottaa uskoa tiedosta."
Eihän kaikkea tosiaan tarvitse todistella, vaan voi uskoa oletuksen perusteella.
Mitä merkittävämmästä asiasta on kysymys, sitä enemmän todisteita haluan, ennen kuin
alan toimia oletuksen mukaisesi ja pidän väitettä todennäköisesti totena.
Uskonnollisen uskon ollessa kyseessä uskonnolliset uskomukset ohjailevat elämänvalintoja, tärkeitä sellaisia.
Kristinuskossa esiintyy keskenään ristiriitaisia tulkintoja oletetun Jumalan asettamista vaatimuksista ihmisille.
Niinpä tutkittuani raamattua uskoakseni "oikein", uskoni karisi.
Koska kaikki keskenään ristiriitaiset tulkinnat eivät voi olla oikeita, on oletettavaa, että kaikki ovat väärässä.Teille entisille uskiksille näyttää olevan tyypillistä se, että usko on ollut teille uskomista uskomuksiin, niiden uskomusten totena pitämistä. Kun ne ovat osoittautuneet epäuskottaviksi, olette jättäneet koko uskon, koska se on ollut teille vain yhtä kuin nuo uskomukset ja niiden pitäminen totena. Ihmettelen, kuinka monille kristityille(kin) usko on tuota.
Itselleni usko on jotakin muuta. Se on sydämen totuus, joka ei tarvitse ympärilleen mitään uskomuksia, vaikka voi niitä olla, jos itsestä tuntuu että ne voi allekirjoittaa. Jotkin kristinuskon opit sanoittavat tuota sisäistä totuutta, mutta ne ovat vain sen sanallista kuvailua tai tarkemmin sanottuna yritystä kuvailla sitä. - kris-tit-ty
käsittämätön kirjoitti:
Argumentoitko ihan tosissasi, että sinun mielestäsi subjektiivinen kokemuksesi tiedostamattomalla tasolla on luotettava elämän perusta, ja tietoisella tasolla tehtyjen havaintojen ja kokemuksien kokonaisuus ja niistä tehdyt päätelmät ovat epäluotettava, koska voimme olla väärässä, ja voimme kuitenkin päätyä tekemään tunnepohjaisia valintoja? Eivätkö nimen omaan sellaiset kokemukset, jotka perustuvat ainoastaan siihen, että jokin tuntuu todelta, ole epäluotettavia ja harhaanjohtavia?
Oli puhe elämänsä rakentamisesta. Väitin, ettei elämä ole rakennettavissa eikä hallittavissa. Sellainen illuusio voi ihmiselle kyllä tulla että se on, jos olosuhteet ovat suotuisat eivätkä riko rakennettua korttitaloa.
Tietoinen ymmärrys ja järki ovat ihmisessä vain ohut yläkerros. Pelkästään niiden varaan jos rakentaa, jää sokeaksi kaikelle muulle. Toki niitä tarvitaan, ettei olla kuin päättömät kanat, mutta niiden yliarvostaminen on riskaabelia. - kris-tit-ty
Ahihhuli kirjoitti:
Voin kyllä myöntää, etten käsitä tätä "uskoa" alkuunkaan. Jos on olemassa joku ihmeolio, vaikkapa se kristittyjen jumala, miksi sille oliolle on niin tärkeätä, että ihmiset uskovat siihen? Uskontojen pelastusopeissa korostetaan uskoa. Miksi? Miksei se jumala voisi pelastaa koko jengin, kun kerta on kaikkivaltias? Kyllä varmaan sen jälkeen uskovia löytyisi...
Ajatellaanpa, että korkea kerrostalo palaa ja palomies on nosturin avulla nostettu pelastamaan ihmisiä parvekkeelta. Alkaako se palomies siellä tentata, ihmisten uskomuksia ennen kuin suostuu auttamaan ketään alas? "Jaaha, sinä et ole uskonut tarpeeksi pelastuslaitokseen, häivy pois siitä tuonne tuliseen pätsiin jne."
Se, että ihmisen pitäisi uskoa rangaistuksen uhalla johonkin, mihin kukaan täysjärkinen ei muuten usko, on pahimmanlaatuista ajatuksen vapauden loukkaamista.No, itse en usko mihinkään rangaistuksiin enkä helvettiin, enkä ole siinä suinkaan ainoa kristitty, niin että tuo ajattelusi koskee jotakin osaa kristityistä, mutta en osaa sanoa kuinka suurta osaa.
Se tosiaan vaatisi jo jotain konkreettista tapahtuvaksi enkä tarkoita konkreettisella subjektiivisia harhoja itsemurhayrityksen tai 10 vuoden alkoholismin tai vastaavien jälkeen. Riittäisikö huumeiden raju käyttö, joka taannuttaisi 12-vuotiaan tasolle ja olisin altis aivopesulle? Eipä sekään tosiaan objektiivista olisi. Mielestäni yksi tapahtuma voisi olla se, että Lasse Viren ei kaatuisikaan Münchenin kymppitonnin takasuoralla. Mutta silloin kyseessä ei olisi Raamatun Jahve/Jumala, koska en muista lukeneeni, että Jahve/Jumala kykenisi hallitsemaan aikaa, vaan se vaatisi jo kyllä Oikean jumalan.
En usko yliluonnolliseen. Myönnän, että toki kaikki on "mahdollista", mutta mikään tässä tunnetussa maailmankaikkeudessa ei kuseta kuin ihminen toista ihmistä. Näkevätkö eläimet kummituksia, enkeleitä tai jumalia? Ehkä eläimet, jos osaisivat puhua, todellakin vahvistaisivat tuon mitä kirjoitin: ihminen kusettaa.
Ateismi antaa sadan prosentin immuniteetin jumalien vihalle ja kostolle. jos parkkipaikalle on kaatunut puu, niin en syytä siitä naapurien harrastamaa homoseksiä, joka suututti Jahvetin. Lisäksi voi lukea mitä vain kirjallisuutta ilman, että luulee sen olevan saatanallista houkuttelua, erkaantumista luojasta tai vastaavaa. Voi lukea jopa Tapio Nousiaista tulematta uskoon. Ja mitä tuntemiini hihhulin kertomuksiin tulee, niin heidän mukaansa Tapio Nousiaisen Vain Yksi Elämä -teos on kryptoniittia ateismille :-).- atteboi
Ihmisen täytyy kokea voimakas sekä vakava mielenhäiriö, joka poikkeaa normaalista olotilasta.
Vain sellainen ihminen voi luulla olevansa jumalansa kaltainen.
Toisessa tapauksessa ollaan jouduttu, tai itse aiheutettu tilanne, josta ei vähäisillä henkisillä avuillaan löydä ulospääsyä muuten, kuin päätyä "narunjatkoksi", tai lyödä "lössiksi" ja alkaa uskovaiseksi. Jossain mielessä helppoa, liittyä muiden sairaiden joukkoon, sillä onhan ajatus, sekä päättelykykykin pudonnut minimiin. - AP56
Aloituksessa ei ollut yhtään oikeaa vaihto-ehtoa. Usko lähtee puhtaasti uskomisesta, jos olet tosissaan asialla, saat kokea asioita joita epäilit vahvasti ennen kuin aloit uskoa. Usko siis vahvistuu vain uskomalla. Sitä asiaa myös Raamattu painottaan.
- UskonRumuus
Kyllä me jo tiedämme, että usko perustuu vain ja ainoastaan sokeaan uskomiseen ja siihen että aivot ja järjen ääni kytketään kokonaan pois päältä. Kaikista viesteistänne tämän aina huomaa niin ikävän selvästi.
Mutta tervejärkisiä ihmisiä nyt vain ei kiinnosta taikauskoinen järjettömyys, paitsi ehkä siinä suhteessa että mitä vahinkoa nämä ääliömäiset uskomukset yhteiskunnassa jatkuvasti aiheuttavat. Viimeiset 200 vuotta länsimaissa on taisteltu näitä ääliömäisiä uskomuksia vastaan jotta ihmisille saataisiin tasa-arvoiset ihmisoikeudet joita nuo ääliöiden tarukirjat eivät ollenkaan tunne - uskonnonvapaus, sananvapaus, tasa-arvo.
Ja vaikka uskovat ovatkin niitä viimeiseen saakka vastustaneet, niin pikku hiljaa niitä on väkisinkin alkanut yhteiskuntaamme tihkua. Kristinusko kun saapui tänne jo noin 1000 vuotta sitten ja jo 900 vuotta myöhemmin saatiin - pitkällisen taistelun jälkeen - uskonnonvapaus, eikä kaikkien enää ollut PAKKO kuulua kirkkoon ankaran rangaistuksen uhalla. Miksi tämä kesti 900 vuotta? Missä oli se kuuluisa kristinuskon tuoma parempi moraali tuon 900 vuoden ajan?
Mutta eihän raamattu mitään uskonnonvapautta tunne. Vain verisen pakkouskonnon kaikille ja kuolemantuomion jumalanpilkasta. Ja tasan samanlainen taistelu käytiin tasa-arvon kanssa, eikä se taistelu ole vieläkään ohitse. Edelleen uskovat kieltävät samat yhtäläiset ja tasa-arvoiset oikeudet kaikille. Sananvapauttahan meillä ei ole vieläkään, vaan yhä edelleen voit päätyä vankilaan uskovien näkymättömän mielikuvituskaverin loukkaamisesta. - OikeaVaihtoehto
"oikeaa vaihto-ehtoa. Usko lähtee puhtaasti uskomisesta"
Eli kun alan uskomaan sokeasti, niin saan sokean uskon? Olipa nerokasta.
Eipä mikään ihme, että ainoa päätelmä minkä uskovat osaavat on kehäpäätelmä.
Pääsenkö tuon sokean uskon mukana myös evoluutioharhoistani ja alan luule..
eikusiis uskomaan 6000 vuotta wanhaan maailmaan?
- atteboi
Eikö olekin ihmeellistä !!
Mitä enemmän ja tukevammin uskoo, sitä vahvemmalta usko tuntuu.
Näköjään perustuu itsesuggestioon.
Ihminen sulkee kaikki muut asiat mielen ulkopuolelle, keskittyen vain ja ainoastaan siihen, mihin >haluaa< uskoa. Näppärää !!! - Rama
"1) Mitä täytyisi tapahtua, että alkaisit uskoa vaikka kristinuskon Jumalaan?"
En tiedä.
"2)Yliluonnollisuus uskon ongelmat?"
Tarkotatko, että yliluonnollisuus estää uskon?
Jos näin niin kyllä, minulla ei ole mitään syytä uskoa, että yliluonnollista mitään olisi oikeasti olemassa.
"3) Mitä hyviä puolia on ateismissa tai agnostisuudessa?"
Rehellisyys lähinnä, muuten nämä asiat vain ovat, koska toisin ei voi valita, jotta rehellisyys säilyisi. 1) Aika tyhmä kysymys. Miksi kaikki muut miljoonat satuolennot ei sisälly kysymykseen ?
2) Kaikki siihen liittyvä.
3) Uskonnottomuus- locked
Ateisti ei pysty uskomaan, koska usko ja luottamus johonkin suurempaan liittyy sisäisen lapsen ominaisuuteen. Ateistilla ei ole kosketusta sisäiseen lapseensa, siksi nämä keskustelut on turhia.
Sisäistä lasta voi lähestyä esim. näiden kysymysten kautta. Tunnistatteko edes omat lukkonne?
http://ellit.fi/liikunta-ja-terveys/itsetuntemus/avaa-tunnelukkosi- KerroKerroKerro
Ja mitä sinä ehdotat ateistien lukoksi?
- locked
KerroKerroKerro kirjoitti:
Sinun lukoiksesi ehdotan näitä, koska joudut kysymään apua muilta, etkä pysty itsenäiseen ajatteluun.
Kietoutuneisuus ja riippuvuus
Voit olla niin kietoutunut vanhempiisi tai kumppaniisi, että et tunne itseäsi ja omia mielipiteitäsi. Saatat kokea, ettei sinulla ole omaa elämää; et edes tiedä mitä haluat. Et ole itsenäistynyt vanhemmista
Tarvitset muita kannattelemaan itseäsi, et luota itseesi. Siksi olet riippuvainen läheisistäsi, kuten vanhemmistasi. Päätösten tekeminen on sinulle vaikeaa ja muutat mieltäsi usein. Välttelet vastuuta, sillä vastuu ahdistaa sinua. - SatujaJaTarinoita
Lapset joilla on näkymättömiä mielikuvituskavereita ovat toki hellyyttäviä, mutta aikuiset joilla on sellaisia ovat ainoastaan erittäin säälittäviä. Joulupukit, jumalat ja keijukaiset ovat kivoja satuja, mutta joskus pitää kasvaa aikuiseksi ja oppia ymmärtämään, mikä on oikeasti totta ja mikä vain lapsellista satua.
Puhuvia käärmeitä ja puhuvia aaseja kun on vain satukirjoissa, samoin kuin demoneja, metsänpeikkoja, yksisarvisia ja lohikäärmeitä. KerroKerroKerro kirjoitti:
Taitaa olla niin että eräs järjestö, Suomen Lukko ry. oli enempi kirkon miesten foorumi. Pastori Kares, myöhemmin piispa vaikutti Suomen Lukko ry:ssa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Lukko- KerroKerroKerro
locked kirjoitti:
Sinun lukoiksesi ehdotan näitä, koska joudut kysymään apua muilta, etkä pysty itsenäiseen ajatteluun.
Kietoutuneisuus ja riippuvuus
Voit olla niin kietoutunut vanhempiisi tai kumppaniisi, että et tunne itseäsi ja omia mielipiteitäsi. Saatat kokea, ettei sinulla ole omaa elämää; et edes tiedä mitä haluat. Et ole itsenäistynyt vanhemmista
Tarvitset muita kannattelemaan itseäsi, et luota itseesi. Siksi olet riippuvainen läheisistäsi, kuten vanhemmistasi. Päätösten tekeminen on sinulle vaikeaa ja muutat mieltäsi usein. Välttelet vastuuta, sillä vastuu ahdistaa sinua.Aika pieleen meni tämäkin esityksesi. Mutta leikitään nyt, että osuit oikeaan. Millä tavalla nämä lukot mielestäsi aiheuttavat ateismia?
Pastori Kares on ollut sopivassa seurassa.
- Hihhulihihhii
1. Kymmenen vuoden putki viinan ja pillereiden sekakäyttöä sekä niiden aiheuttama koskaan parantumaton aivovaurio. Luultavasti sitten pääsisin samaan henkiseen ja älylliseen tilaan kuin tuntemani uskovat. Voimakas isku päähän voisi myös auttaa.
2. Taikausko sikiää tietämättömyydestä ja typeryydestä. Kristityt jotka polttivat noitia rovioilla uskoivat ihan vakavissaan tekevänsä oikein ja toteuttavansa jumalan tahtoa. Nykyään idiootit jotka vainoavat homoja ja evoluutiotiedemiehiä uskovat ihan samaa.
3. Minulla ei ole mitään syitä polttaa ihmisiä rovioilla, eikä syitä kivittää ketään, eikä haastaa oikeuteen näkymättömän mielikuvituskaverin loukkaamisesta ja pilkasta. - Rapanhapakko
Sama sopisi muihinkin uskonnoissa kuvattuihin jumaliin, mutta nyt spesifisti juutalaisuuden ja kristinuskon Jumalasta:
Tiedot siitä olennosta perustuvat kirjattuun ja muokattuun kansanperinteeseen. Ja koska ne tarinat eivät luonnontieteellisessä, historiallisessa, arkeologisessa eivätkä edes teologisessa katsannossa ole paikkansanpitäviä..... tarkoittaa se että ei niiden tarinoiden kuvaama Jumalakaan ole olemassa. Vaikka joku geneerinen "jumala" olisikin niin ainakaan Raamatun Jumalaa ei ole.
Minulle pitäisi siis näyttää miten ne tarinat ovatkin tosia tai edes näyttää tapa miten uskoa kristinuskon Jumalaan ja perusväitteisiin välittämättä ovatko ne tosia. Saati moraalisia "pelastumisoppeineen" joiden pohjaoletus on pahantahtoinen. Olen lukenut paljon apologeettoja ja kreationisteja ja liberaalipappienkin tekstejä, mikään ei ole vakuuttanut.
Karismapuolen uskovaiset väittävät, että he suorastaan tietävät nämä asiat, koska heillä on "henkilökohtainen suhde Jeesukseen" ja "Pyhä Henki". Eipä siltä vaikuta, koska ulos ei koskaan tule faktatietoa (muuta kuin ihan ihmisten kirjoista luettua), ulos tulee vain muiden uskovaisten opettamia kaanaankielen kliseitä. Kukin uskonsuuntansa mukaan ja riitelevät niistä keskenäänkin. Että kelle se PH tai Raamattu oikein sanoo.
Joten jos "henkilökohtaisen ilmestyksen" minäkin saisin, vaatisin että siinä täytyy olla Jumalalta faktatietoa ja muuta selvennystä. Eikä vain fiilistelyä.
Muuten ilman dataa tuollainen vaatisi minulta lobotomiaa. Yleissivistyksen ja tiedonhalun hylkäämistä. Tämän vähäisen moraalintajunkin pois heittämistä. Jälkimmäisen jopa jos sellainen vaikkapa kristinuskon maailmankuva olisi totta.
Epäselvästi muotoiltu kysymys.
Mitä edes on "yliluonnollisuus"?
Luonnonlait eivät ole juridisia lakeja, vaan kuvauksia maailmasta.
Vaikka Neitsyt Marian patsas strippaisi nakuksi Lady Gagaa hoilaten, siitäkin voitasiin tehdä luonnontieteelinen kuvaus, nykyään ehkä jopa atomitasolla. Joten se ei olisi "yliluonnollista".
Itse en sulje pois ns "yliluonnollisen" mahdollisuutta, olipa se sitten telepatiaa tai ennustamista. Kuitenkin jos sellaista julkisesti väittää, sen pitäisi olla dokumentoitua. Ja sitten uskontojen maailmanselitykset sellaisen selityksenä ovat myös tutkimuksen kohde. Ja todella heikoilla maailmanselitysten uskottavuudessa.
Vapautuminen niistä kipeistä maailmanselityksistä.
Henkinen selkäranka ja tietomäärä sanoa niitä kauppaavia vastaan.
Maailmanlaajuisemmin yritys estää uskovaisuuden, oli se sitten islmamia tai fundiskristillisyyttä, vaikutusvaltaa maailmassa. Jos heillä on valtaa, se on kaikille vaaralliista. Putinismit sun muut lasken tässä henkisesti myös uskonnoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577290Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7333521Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3491847Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641785- 841415
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841381- 911280
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621241- 811154