Olemme lähdössä keväällä Costa Diamondilla läntisen Välimeren all-inclusive viikon risteilylle. Onko jollain kertoa kokemuksia. Mitä kannattaa huomioida?
Välimeren risteily
28
1019
Vastaukset
- Iloinen_mieli_
Sopiva vaatetus, passi.
- joo-o2
Huomioida kannattaa, että matkatavaroita et vie itse laivaan/hyttiin vaan ne tuodaan sinun puolestasi... ja eivät ole valmiina hytissä odottamassa kun sinne itse pääset, vaan tulevat myöhemmin... älä siis jätä matkatavaroihin mitään sellaista, mitä tarvitset heti risteilyn alkumetreillä.
- Selvää_hommaa
Kyllä tuo hyttiin kanto selvitetään lähtöselvityksessä.
Siis kyllä, ihan kaikki opastetaan!
- harppa1
Reissasin costalla italiasta brasiliaan ja laivayhtiö pidätti luottokortilta jonkun 2000e takuurahan, meinasin riossa jo muuttaa favelaan, kun kesti saada siirrettyä lisää rahaa luottotilille. Muuten ruoat ja palvelu oli hyvää.
- Vai_muka
Ja hah hah. Et mitään parempaa keksinyt. Vai muka luottokortilla takuuraha.
Hei, siksihän se luottokortti vinkautetaan, että jos täytyy sitä "takuurahaa" saada, se voidaan ottaa. Ei se muutoin omalta tililtä mihinkään lähde! - harppa1
Vai_muka kirjoitti:
Ja hah hah. Et mitään parempaa keksinyt. Vai muka luottokortilla takuuraha.
Hei, siksihän se luottokortti vinkautetaan, että jos täytyy sitä "takuurahaa" saada, se voidaan ottaa. Ei se muutoin omalta tililtä mihinkään lähde!Jep jep.....ei se sieltä lähtenyt, mut luottoraja meni täyteen ja en saanut rahaa muihin tarpeisiin. Ei sitä veloitettu. Enpä tiedä millä nimellä se olisi pitänyt kirjoittaa. En todellakaan keksinyt sille parempaa nimikettä.
- Älä_puhu_paskaa
Ei mene.
Aikoinaan tuo tehtiin siten, että höylättiin valmis lappu. Raha ei liikkunut.
Nyt sama sähköisesti. Kyllä se kortti on koko ajan käytössä. Äläs koeta pelotella valheillasi! - Krapi
Älä_puhu_paskaa kirjoitti:
Ei mene.
Aikoinaan tuo tehtiin siten, että höylättiin valmis lappu. Raha ei liikkunut.
Nyt sama sähköisesti. Kyllä se kortti on koko ajan käytössä. Äläs koeta pelotella valheillasi!Kyllä se varaus sitoo sen rahamäärän kunnes se on peruttu.
Käypäs vaikka holtoasemalla tai vaikka jossain tavallisessa ruokakaupassa ja mene kotii katsomaan niin tililläsi on "katevaraus" jota et voi käyttää ennen kuin se on peruuntunut.
Harppa1 on oikeassa. - oiuuuh
Krapi kirjoitti:
Kyllä se varaus sitoo sen rahamäärän kunnes se on peruttu.
Käypäs vaikka holtoasemalla tai vaikka jossain tavallisessa ruokakaupassa ja mene kotii katsomaan niin tililläsi on "katevaraus" jota et voi käyttää ennen kuin se on peruuntunut.
Harppa1 on oikeassa.Niin, katevaraus tilikortilla, joka velottaa suoraan tililtä. Luottokortti on ihan eri juttu.
- jgudtopqdlnl
Harppa1 on ihan oikeassa. Mitä vingut kun et tiedä mitään.
- Ei-varauksia
Miltä matkatoimistolta ostit tuon paketin?
Varasin huhtikuulle Karibian risteilyn eli käydään noilla ABC-saarilla. Kysyin samalla tuota korttivarausta. Matkatoimistosta sanottiin, että he ovat taanneet asiakkaansa eikä heidän kauttaan varanneilta veloteta yhtään mitään ylimääräisiä varauksia. - harppa1
Ostin sen Savonasta Italiasta paikallisesta matkatoimistosta vuorokausi ennen laivan lähtöä. Eivät maininneet mahdollisesta katevarauksesta mitään. Tiliä ei siis veloitettu, mutta tolkuttoman suurelle rahamäärälle oli varaus, joka siis meni luottorajalle saakka ja esti minua käyttämästä korttia maksuvälineenä kunnes katevaraus oli peruttu tai kuten olin pakotettu tekemään eli siirtämään rahaa pankkitililtäni luottotilille. Siinä vain meni se kaksi pankkipäivää ennenkuin kortti toimi ja rahattomana ei oo kiva olla riossa tai oikeestaan missään muuallakaan. Hyvä jos sulla on asia hoidossa. Tulihan noita ongelmia ympäri etelä-amerikkaa muitakin maksukortin kanssa....heh mutta ne nyt on taas ihan eri tarinoita.
- pankpank
harppa1 kirjoitti:
Ostin sen Savonasta Italiasta paikallisesta matkatoimistosta vuorokausi ennen laivan lähtöä. Eivät maininneet mahdollisesta katevarauksesta mitään. Tiliä ei siis veloitettu, mutta tolkuttoman suurelle rahamäärälle oli varaus, joka siis meni luottorajalle saakka ja esti minua käyttämästä korttia maksuvälineenä kunnes katevaraus oli peruttu tai kuten olin pakotettu tekemään eli siirtämään rahaa pankkitililtäni luottotilille. Siinä vain meni se kaksi pankkipäivää ennenkuin kortti toimi ja rahattomana ei oo kiva olla riossa tai oikeestaan missään muuallakaan. Hyvä jos sulla on asia hoidossa. Tulihan noita ongelmia ympäri etelä-amerikkaa muitakin maksukortin kanssa....heh mutta ne nyt on taas ihan eri tarinoita.
Ehdittekö jo parissa päivässä Rioon sieltä Italiasta? Laivalla?
- harppa1
Täh...eikun 17pv. Mulla ei oo tapana tutkiaa luottotilini tietoja jos en sitä käytä ostoksiin. Eli tiedän mitä olen ostanut. Rion päässä ihmettelin kun ei toimi, vaikka katetta piti olla. Ei jumaliste kun yritti jo unohtaa koko saa#### viestiketjun nii se ponnahtelee täältä koko ajan.
- Sait-mitä-tilasit
harppa1 kirjoitti:
Täh...eikun 17pv. Mulla ei oo tapana tutkiaa luottotilini tietoja jos en sitä käytä ostoksiin. Eli tiedän mitä olen ostanut. Rion päässä ihmettelin kun ei toimi, vaikka katetta piti olla. Ei jumaliste kun yritti jo unohtaa koko saa#### viestiketjun nii se ponnahtelee täältä koko ajan.
Olit siis ihan itse varannut matkan netistä ja säästänyt pari euroa.
Sait mitä tilasit eli vältit matkatoimiston takuut.
- 1s2i3r4k5k6u
Olen ollut kahdella Costan risteilyllä juurikin välimerellä. Palvelut laivalla ovat huippuluokkaa... kohdellaan kuin kuninkaallisia. Laivalla on monia teema-päiviä kuten esim. pukeudu valkoiseen tai Italian väreihin. Illallisille pukeudutaan todella hienosti, millää tavallisilla farkuilla ei kannata mennä. Laivalla järjestetään erilaisia yhteisiä liikuntatilaisuuksia kuten esim. tanssikoulu, temppu kilpailuja yms.
Kaupunkikohteisiin kannattaa varata erittäin hyvät ja jo käytetyt kengät. Monissa kaupungeissa kannattaa ostaa jo laivalta kuljetus ns. keskustaan mikäli tiedät että matkat ovat pitkiä.
Itse olen vapun tietämillä taas lähdössä. Jos haluatte keskustella vielä asiasta niin laittakaa s.postiosoitetta, kerron mielelläni lisää.
Ihanaa matkaa ja tiedän että nautitta ;D - anttikatti
Harppa nyt taitaa kirjoittaa asiaa luottokortista. Kaikki vaan ei ole matkustaneet maailmalla... Rassaa se autovuokrauksen takuusummakin luottolimiittiä. Vähän malttia kirjoittelijat, pliiiiiis!
- harppa1
Kiitos, kyllä luottokortista nimenomaan ja luottorajasta. Raha ei liikkunut, mutta jos luottoraja ylittyy niin on pirun vaikeaa selviytyä, kun se on ainoa maksuväline.
- Krapi
harppa1 kirjoitti:
Kiitos, kyllä luottokortista nimenomaan ja luottorajasta. Raha ei liikkunut, mutta jos luottoraja ylittyy niin on pirun vaikeaa selviytyä, kun se on ainoa maksuväline.
Käsittääkseni katevarauksella ylitetty luottoraja ei ylity ennen kuin ko. summa reaalisoituu.
Tilinhän voi ylittää jos raha tulee tilille samana päivänä mutta luottorajaa ei voi ylittää koska luottorajan tarkastus tapahtuu ennen ko. summan käyttöä mutta se vain varaa ko. summan siksi aikaa kun se perutaan. Hotelleissa, autonvuokrauksissa ym. yleistä maailmalla. Siksi pidä ulkomailla 2 luottokorttia mukana, toisessa voi olla luotto- ominaisuus (masterCard). Kortti voiodaan myös sulkea jos tapahtuu epämääräisiä nostoja kortin myöntäjän mielestä. Ottavat puhelimitse yhteyttä (jos saavat) mutta tilin ne voi sulkea. Kokemusta on Romaniasta firman kortti suljettiin vaikka en ollut käyttänyt mutta firman muita kortteja oli kopioitu ja olin itse maassa. - kävimeillekin
Krapi kirjoitti:
Käsittääkseni katevarauksella ylitetty luottoraja ei ylity ennen kuin ko. summa reaalisoituu.
Tilinhän voi ylittää jos raha tulee tilille samana päivänä mutta luottorajaa ei voi ylittää koska luottorajan tarkastus tapahtuu ennen ko. summan käyttöä mutta se vain varaa ko. summan siksi aikaa kun se perutaan. Hotelleissa, autonvuokrauksissa ym. yleistä maailmalla. Siksi pidä ulkomailla 2 luottokorttia mukana, toisessa voi olla luotto- ominaisuus (masterCard). Kortti voiodaan myös sulkea jos tapahtuu epämääräisiä nostoja kortin myöntäjän mielestä. Ottavat puhelimitse yhteyttä (jos saavat) mutta tilin ne voi sulkea. Kokemusta on Romaniasta firman kortti suljettiin vaikka en ollut käyttänyt mutta firman muita kortteja oli kopioitu ja olin itse maassa.Kyllä se nyt vaan ylittyy!
kävimeillekin kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan ylittyy!
Joo kyllä se ylittyy mutta tarkoitin, että jos ostaa kortilla jotain eikä tarkistusta suoriteta niin se pelkkä varaus, joka ei toteudu ei rankaise tilin ylityksestä.
Voin olla kyllä väärässäkin mutta luulisin näin.
En kyllä itse ole koskaan niin persaukisena reissussa, että tonni-pari varaus sotkee reissua mutta ymmärrän täysin aloittajaa. Kiusallista on.- nyyhkijä
harppa1 kirjoitti:
Edelleen, miksi luottokortin limitti olisi joka pari tonnia? Miksei 5000?
Vaihda limiitti, eikä tarvitse itkeä
Olin parin viikon Karibian risteilyllä Costan laivalla vajaa kk sitten. Luottokorttitakuu tai käteistakuu 150 e piti laittaa parin ekan päivän aikana automaatilla tai tiskillä kuntoon. Meillä toisen henkilön rekisteröinti ei mennyt automaatilla läpi. Aiemmin Kaukoidässä parin viikon reissulla Costan laivalla oli samanlainen takuumaksu. Parilla muullakin (muu varustamo) risteilyllä olen ollut ja samantyyppisellä takuusummalla on menty.
Laivalle mukaan sopivat vaatteet (Costalla valko-puna-vihreä ilta kerran viikossa, toinen juhlapukuilta) ja maihin hyvät kengät. Gaaloihin ei ole pakko ottaa osaa, jos ei halua. Silloin voi käydä vaikka bufeessa.
Jos haluaa itse kulkea maissa kannattaa etukäteen vähän tutustua paikkoihin, koska aika maissa on aika lyhyt. Satamissa on tyrkkyretkiä, jos sellaisen haluaa ottaa. Euroopasta ja Aasiasta mulla ei ole niin hyviä kokemusta paikallisten retkistä kuin Karibian pienillä saarilla.
Laivalla saa joka ilta seuraavan päivän ohjelman iltapostissa. Siitä on helppo aina miettiä, mitä haluaa tehdä seuraavana päivänä. Laivan retket pitää tietysti ostaa hieman aiemmin.- trunm5uw
Kyll ne luottokortille tekee myös varauksen mutta jos on all inclusive niin katevaraus on 250€ välimeren risteilyllä. Jos euroopasa - brasiliaan menee ilman ennakkoon maksettua all inclusive tasoa niin katevaraus voi olla hyvinkin suuri...
Costan laivoilla on meinaan irtojuomat hyvissä hinnoissa.
Huomioitavaa on myös se että monissa satamissa on "kylälle" pitkä matka joka pitää tehdä jollain järjestetyllä kuljetuksella... ja ne maksaa luokkaa 10€/suunta/ henkilö.. eli niihin palaa yllättävän paljon rahaa..
kaiken kaikkiaan kuitenkin ihan suositeltava reissu.
Laivalla on illallisellee pukukoodit mutta ei niisdtä tarvii välittää kunhan ei ihan sortseissa koita mennä..- harppa1
Juuri näin.
- urts
Pidä sukelluspuku ja pelastusliivit päällä aina, myös nukkuessa.
- ihanaurinkoo19
Katso tv: n Benidorm. Ei ole trolli. Loma voi olla eri juttu eri ihmisille, eikä sitä tarvii hävetä, jos espanjalaisen tuppukylän kulttuuri ei kiinnosta. Saa sitä nauttia siitä mistä maksaa ja mitä myydään, eli hyvä ilmasto ja mukava palvelu, hyvä ruoka ja halvahko juoma. Mitä noloa kenellekään tässä? Ei polteta nahkaamme
Pidä itsesi miehenä, älä örvellä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih517016Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7033101Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831310Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981291- 841285
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631187- 891170
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361136Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2181086- 721022