Auton vääntö

Ei insinööri

Moottorin tehoja voidaan käsittääkseni kasvattaa kierroksia kasvattamalla. Mutta mitenkäs on väännön kanssa, tarkoitan että onko olemassa jokin laskennallinen maksimi vääntömomentti tietynkokoiselle vapaastihengittävälle koneelle. Ainakin itsestä tuntuu että esim 2.0 litraisesta koneesta ei saa vääntöä juurikaan yli 200 nm.

17

5080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En osaa vastata.

    • ffwg

      Vääntö on moottorin "voimaa". Teho tulee siitä, miten usein tämä voima on käytettävissä/käytössä tietyssä ajassa. Vääntöä lisää moottorin hyvä täytös ja täydellinen palotapahtuma, jotka eivät enää kierrosten myötä ehdi olla niin "hyviä". Siksi vääntö pienenee kierrosten myötä. Mutta, koska samalla niitä pienempiä vääntöyksiköitä tulee useammin, absoluuttinen teho kasvaa.
      Mitä tulee kaksilitraisen maksimivääntön, niin jokin huippuarvo voidaan saada matemaattisesti laskettua 2-litran iskutilavuudelle, mutta oikeastaan kaikki moottorin ominaisuudet (venttiilit, kanavat, palotilan muodot jne) vaikuttavat tähän.

      • Ei insinööri

        Käsittääkseni bensakoneisen auton teoreettinen teho (kw) voidaan laskea kun tiedetään kierrokset ja koneen koko ( cm ^3), mutta väännön kohdalla ilmeisesti tuo kierros parametri ei arvoa muuta korkeammaksi.


      • ffwg
        Ei insinööri kirjoitti:

        Käsittääkseni bensakoneisen auton teoreettinen teho (kw) voidaan laskea kun tiedetään kierrokset ja koneen koko ( cm ^3), mutta väännön kohdalla ilmeisesti tuo kierros parametri ei arvoa muuta korkeammaksi.

        Vääntö ei riipu kierroksista eli näin se on kuten mainitsit. Teho on vääntömomentin ja kulmanopeuden tulo. Koneen koon perusteella pystytään laskemaan teoreettinen vääntö ja tästä siis kierrosnopeuden mukaan teho. Mutta, pitää siis tietää se vääntö juuri sillä kierrosnopeudella, millä tehokin halutaan tietää (eli pitää pystyä laskemaan/arvioimaan palotilaan imaistava täytös yms.).
        Karrikoidusti: jos väännät kiveä rautakangella tuotat vääntömomenttia. Jos saat näitä kiviä väännettyä tällä vakio väännöllä tunnissa tietyn määrän, niin olet tietyn "tehoinen".

        En ole minäkään alan asiantuntija, vaan mietin asiaa koulufysiikan kautta. Väitän kuitenkin olevani aika likellä totuutta kirjoituksineni :)


    • Korkeaoktaaninen

      Pitempi iskunpituus lisää vääntöä.

      Väännöllä on käytännön ajossa suurempi merkitys kuin (teoreettisemmalla) teholla.

    • blymount

      Vääntömomentti on riippuvainen vain sylinterin tehollisesta keskipaineesta, ja kun kaupallisten polttoaineiden lämpöarvo on mitä on, ja oktaaniluku rajoittaa puristussuhteen, ja polttoaine-ilma seosta sopii sylinteriin kerralla vain tietty määrä, (ellei sitä ahdeta jollain tavoin), niin maksimimomentin lisäys on lähes toivotonta, ja ilmoittamasi arvo n. 100Nm / kuutiotilavuuden litra on jo parhaasta päästä.

      Kaikki moottorin ohjaustekniikka, kuten muuttuvapituinen imusarja, muuttuva venttiiliajoitus yms mahdollistaa laajemman tehokkaan kierroslukualueen, mutta momentin maksimiarvoon niillä ei juurikaan ole merkitystä, ja vastoin luuloa pitkäiskuisen moottorin vääntömomentti ei ole sen suurempi kuin lyhytiskuisenkaan.

      Virityshomman olet ymmärtänyt oikein, kierrosluvun kasvaessa virtaushäviöt pienentävät sylinterin täytösastetta, ja momentti pienenee romahdusmaisesti, ja kannen "porttauksella", kanavien hionnalla, venttiilien nousun- ja ajoituksenmuutoksilla pyritään siirtämään momenttia suuremmille kierroksille, jolloin max teho tietenkin kasvaa, ja vastaavasti kierrosluvun alapää muuttuu samassa suhteessa käyttökelvottomaksi.

      Lisäksi pako- ja imusarjan paineaaltojen resonointia hyväksikäyttäen voidaan sopivalla mitoituksella saada kapealle kierrosluvulle jopa jonkin verran ahtovaikutusta, mutta etu rajoittuu lähinnä suht matalakierroksisiin moottoreihin.

      Maksimimomentti voidaan tietysti myös laskea, mutta prosessiin kuuluu niin suuri määrä muuttuvia parametreja, että niistä aiheutuva virhe tekee tuloksesta tavalliselle tallaajalle käyttökelvottoman.

      • Sipex

        Näinhän tuo menee..

        Tosin tämä on jokseenkin laaja aihe, jota on mahdoton referoida tähän kaikessa hienoudessaan.

        Mutta näin yleisesti, kaikki perustuu fysiikan lakeihin ja niissä erityisesti energian häviämättömyyteen. Teoreettinen suurin mahdollinen voima on sama kuin prosessiin syötetty energia (siis ikiliikkujassa).

        Jos tätä ajatusta viedään polttomoottoriin niin suurin voima on polttoaineen ja ilman (hapen) energia - häviöt (paloprosessi kitka muita).

        Laskekoon joku kaavoilla jos osaa, minä en enää.

        Moottorin hyötysuhdekäyrä oikeastaan (kai?) kertoo, miten hyvin se muuttaa energian voimaksi eri kierrosluvuilla.


    • Ilmari K

      Mitä pitempi on iskun pituus, sitä pitempi on oltava kampiakselin mutkan (=vääntövarsi, joka on siis puolet iskun pituudesta). Iskun pituus vaikuttaa siis osaltaan vääntöön (vrt. höyrykone: pitkä isku ja vähän kierroksia, mutta paljon vääntöä).

      Jos iskun pituus on kovin lyhyt (vaikkapa 1 cm), moottorissa ei juuri vääntöä ole.

      Vääntöön vaikuttaa tietenkin myös moottorin iskutilavuus ja palotapahtumaan liittyvät seikat.

      • Jake

        Sitkeässä tuntuu olevan käsitys iskunpituuden vaikutuksesta momentin suuruuteen, joten koitetaan selvittää asiaa kansanomaisesti.

        Momentti on kuten sanottu voima kertaa sen hetkinen vääntövarsi, ja se voima on männän päällä oleva paine kertaa männän poikkipinta-ala.

        Jos iskunpituutta lisätään, ja iskutilavuus säilytetään samana, niin männän poikkipinta-alaa on pienennettävä samassa suhteessa, ja jos momentti on muotoa voima x voimavarsi, ja voimavarren pituutta lisättäessä voima pienenee samassa suhteessa, niin momenttiin sillä ei ole vaikutusta.


      • ffwg
        Jake kirjoitti:

        Sitkeässä tuntuu olevan käsitys iskunpituuden vaikutuksesta momentin suuruuteen, joten koitetaan selvittää asiaa kansanomaisesti.

        Momentti on kuten sanottu voima kertaa sen hetkinen vääntövarsi, ja se voima on männän päällä oleva paine kertaa männän poikkipinta-ala.

        Jos iskunpituutta lisätään, ja iskutilavuus säilytetään samana, niin männän poikkipinta-alaa on pienennettävä samassa suhteessa, ja jos momentti on muotoa voima x voimavarsi, ja voimavarren pituutta lisättäessä voima pienenee samassa suhteessa, niin momenttiin sillä ei ole vaikutusta.

        Se, että käytännössä pitkäiskuinen voi olla väännökkämpi saattanee johtua esim. paremmasta täytöstä. "Pidempi" imutahti voi täyttää sylkkää paremmin, kun seos saadaan liikkeeseen.


      • Vääntäjä
        Jake kirjoitti:

        Sitkeässä tuntuu olevan käsitys iskunpituuden vaikutuksesta momentin suuruuteen, joten koitetaan selvittää asiaa kansanomaisesti.

        Momentti on kuten sanottu voima kertaa sen hetkinen vääntövarsi, ja se voima on männän päällä oleva paine kertaa männän poikkipinta-ala.

        Jos iskunpituutta lisätään, ja iskutilavuus säilytetään samana, niin männän poikkipinta-alaa on pienennettävä samassa suhteessa, ja jos momentti on muotoa voima x voimavarsi, ja voimavarren pituutta lisättäessä voima pienenee samassa suhteessa, niin momenttiin sillä ei ole vaikutusta.

        Ei ne muutu samassa suhteessa. Toisen yksikkö on neliöitä/pinta-alaa ja toisen yksinkertaisia pituusyksiköitä.

        Esim. moottorin iskutilavuutta lisättäessä viritysmielessä, saadaan iskunpituuksia lisäämällä enemmän vääntöä kuin sylinterin halkaisijaa suurentamalla.
        Lyhyemmällä iskunpituudella sitävastoin saataisiin enemmän kierrosherkkyyttä, mutta sillähän ei ole mitään tekemistä väännön kanssa.


      • Vääntäjä kirjoitti:

        Ei ne muutu samassa suhteessa. Toisen yksikkö on neliöitä/pinta-alaa ja toisen yksinkertaisia pituusyksiköitä.

        Esim. moottorin iskutilavuutta lisättäessä viritysmielessä, saadaan iskunpituuksia lisäämällä enemmän vääntöä kuin sylinterin halkaisijaa suurentamalla.
        Lyhyemmällä iskunpituudella sitävastoin saataisiin enemmän kierrosherkkyyttä, mutta sillähän ei ole mitään tekemistä väännön kanssa.

        meni vääntäjän päätelmät. Mietipä asiat uusiksi, pääset samaan lopputulokseen kuin muutkin.


    • jos osaa

      elikkä ota siitä koneen sylinterin kannesta parin millin siivu pois, vääntöä tulee rutkasti mut tehot tippuu. Ja sitten on nakutusvaara/ koneen rikkoutuminen.. Kokelemalla oppii!

      • Reke

        Paljon helpommin saa vääntöä terästämällä vähän polttoainetta.


      • perehtymisellä polttomoottorin toiminnan opetteluun huomaa, ettei "jos osaa" osaa asiasta yhtään mitään.
        Mainitulla tempulla saa koneen hajalle.
        JOS kyseessä olisi todella (vanha ja) matalapuristeinen kone jonka kansi vielä kestäisi ohennuksen, tarpeellisten sytytyksen säädön jälkeen sekä vääntö että teho olisivat kasvaneet hieman.
        Parempi on oppia ensin asiat teoriassa, kokeilemalla tulee turhan kalliiksi eikä välttämättä opi yhtään mitään.


      • Jake
        sitroen kirjoitti:

        perehtymisellä polttomoottorin toiminnan opetteluun huomaa, ettei "jos osaa" osaa asiasta yhtään mitään.
        Mainitulla tempulla saa koneen hajalle.
        JOS kyseessä olisi todella (vanha ja) matalapuristeinen kone jonka kansi vielä kestäisi ohennuksen, tarpeellisten sytytyksen säädön jälkeen sekä vääntö että teho olisivat kasvaneet hieman.
        Parempi on oppia ensin asiat teoriassa, kokeilemalla tulee turhan kalliiksi eikä välttämättä opi yhtään mitään.

        Mistähän se oikein johtuu, kun täällä palstalla on aina noita "osaajia", ja moottorinvalmistajat eivät ymmärrä asioista mitään, kun eivät ole huomanneet noita helppoja niksejä.


      • riittää

        Aina riittää noita selittäjiä, joille teho ei merkitse mitään vaan vääntö se on jotakin.

        Kuulkaahan, kun siellä autossa on yleensä sellainen vaihdekeppi. Kun siitä laittaa alennusvaihdetta päälle, niin vääntö moninkertaistuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6415
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      655
      2709
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1229
    4. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1155
    5. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      85
      1144
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      60
      1098
    7. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      281
      1083
    8. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1080
    9. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      70
      971
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      864
    Aihe