Prof. Valtaoja ei olekaan ateisti

tähtimies

vaan agnostikko, joka onkin aivan eri asia.

Ateismi vaatii raudanlujaa uskoa jumalattomuuteen. Ehkä vaparien ym. kiihkoilu johtuukin siitä, että tajuntaan pulpahtaa jumalattomuuden uskoa horjuttavia aatoksia.
Agnostikollahan tällaisia epäuskoisuuksia ei ole, koska jumalan olemassaolemattomuudesta ei ole varmuutta..
Uskovainenkin usein epäilee, on siis agnostikko ainakin silloin, mutta jotta olisi ateisti, täytyy olla jumalattoman rautainen usko jumalattomuuteen.

Ehkäpä siksi professoria ei olekaan näkynyt liimailemassa tarroja bussien kylkeen. Tervejärkinen kun on.

103

516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • agno-atte

      Minä olen agnostinen ateisti. Menikö tästä nyt uskistrollin pikku pääppö ihan sekaisin? Menehän nyt nukkumaan valmistautumaan, kohta on sinun ikäisten nukkuma-aika.

      • mieti.sitä

        Oletkos pikkuherranterttunen lukenut agnoskepon ajatuksia? Voi tosin olla, että se on liian vaikeaa sinun ymmärtää.


      • mieti.sitä
        mieti.sitä kirjoitti:

        Oletkos pikkuherranterttunen lukenut agnoskepon ajatuksia? Voi tosin olla, että se on liian vaikeaa sinun ymmärtää.

        Itsekään en tajunnut näitä vaikeitä suomen kielen sanoja


      • toinen-aa
        mieti.sitä kirjoitti:

        Oletkos pikkuherranterttunen lukenut agnoskepon ajatuksia? Voi tosin olla, että se on liian vaikeaa sinun ymmärtää.

        Mikä sinulta jäi agnoskepon ajatuksista ymmärtämättä? Minä olen ateisti, koska en usko jumaliin, agnostinen olen, koska en tiedä onko jumalia olemassa vai ei.


      • mieti.sitä
        toinen-aa kirjoitti:

        Mikä sinulta jäi agnoskepon ajatuksista ymmärtämättä? Minä olen ateisti, koska en usko jumaliin, agnostinen olen, koska en tiedä onko jumalia olemassa vai ei.

        . Se ei ole hiki eikä mikään erite, vaan joku aivan kamala jota en osaa kuvailla D:


      • agno-atte
        mieti.sitä kirjoitti:

        Oletkos pikkuherranterttunen lukenut agnoskepon ajatuksia? Voi tosin olla, että se on liian vaikeaa sinun ymmärtää.

        Kuulepas nyt pikku herranterttunen "mieti.sitä". Olen keskustellut näiden palstojen nimimerkki agnoskepon kanssa ja lukenut hänen kirjoituksiaan ja täytyy todeta, että olemme hyvin pitkälti samoilla linjoilla. Oikeastaan ainut merkittävä ero meidän välillämme on siinä, että agnoskepo Valtaojan tavoin jostakin syystä haluaa välttää määrittelemästä itseään ateistiksi. Ehkä siksi, kun sanalla ateisti on joissakin piireissä ns. paha kaiku.


    • ateismion

      Kun Valtaojaa, niin aika heti paistaa rivien välistä, ettei hän mikään fanaattinen ateisti ole. Tavallaan on ovi raollaan Jumalan mahdollisuudelle.

      • Ateismin_määritelmä

        Kyse onkin siitä, että _uskooko_ Valtaoja jumalia olevan olemassa. Jos ei, niin hän on ateisti. Jos uskoo, niin hän on teisti.


      • kris-tit-ty
        Ateismin_määritelmä kirjoitti:

        Kyse onkin siitä, että _uskooko_ Valtaoja jumalia olevan olemassa. Jos ei, niin hän on ateisti. Jos uskoo, niin hän on teisti.

        Väärin. Usein ihminen tiedä, uskooko vai eikö usko. Silloin hän ei ole ateisti, koska ei ole uskomatta, mutta ei myöskään teisti, koska on uskomatta. Hän samalla kertaa on ja ei ole uskomatta.
        Onko ateistin aivoille liian monimutkaista? ;)


      • puhjapah
        kris-tit-ty kirjoitti:

        Väärin. Usein ihminen tiedä, uskooko vai eikö usko. Silloin hän ei ole ateisti, koska ei ole uskomatta, mutta ei myöskään teisti, koska on uskomatta. Hän samalla kertaa on ja ei ole uskomatta.
        Onko ateistin aivoille liian monimutkaista? ;)

        Miten ihminen ei voi tietää, uskooko hän johonkin vai ei? Toki olen kuullut useankin ihmisen väittävän, että he eivät niin sanotusti ota kantaa koko asiaan, mutta tämä on mahdollista ainoastaan silloin, kun henkilö ei tiedä kysytyn asian määritelmää, tai jos henkilö tietoisesti päättää olla ajattelematta koko asiaa.

        Edellä mainituista ensimmäinen on joko tahallista tai tahatonta tietämättömyyttä ja jälkimmäinen on joko laiskuutta tai välinpitämättömyyttä kyseistä aihetta kohtaan, eikä mikään näistä ole hyvä asia.


      • sdjkosdfjisdfd
        kris-tit-ty kirjoitti:

        Väärin. Usein ihminen tiedä, uskooko vai eikö usko. Silloin hän ei ole ateisti, koska ei ole uskomatta, mutta ei myöskään teisti, koska on uskomatta. Hän samalla kertaa on ja ei ole uskomatta.
        Onko ateistin aivoille liian monimutkaista? ;)

        No jopas sitä yritetään vääntää ja vielä hassusti hirnutaan ateisteille, kun eivät ymmärrä sinun virheellistä ajatusmaailmaasi. Tragikoomista. Vai että samaan aikaan sekä 'ei ole uskomatta' ja 'on uskomatta' :D Kokeilepa asian toimivuutta toteuttamalla samaan aikaan 'ei ole syömättä' ja 'on syömättä'. Ehkä oivallat jotain, ehkä et.

        Uskoa on verbi, teonsana. Se on siis aktiivista, tekemistä. Uskominen ajatusmaailmaan pohjaavana tapahtumana ei siis ole jotain, mikä tapahtuisi tiedostamatta. Jos uskoa ei ole, niin silloin sitä ei ole, eikä se jossain tiedostamattomuuksissa hyöri. Uskovat vielä erikseen tietävät, että se kristinuskon tarkoittama uskominen ei ole olemassaoloon uskomista, vaan sitä syvempää uskoa, joka johtaa kuuliaisuuteen. Sinä ilmeisesti nimestäsi huolimatta et ole kristitty, jos väität, että jumaliin uskomisessa on vaihtoehto 'ei tiedä, uskooko'.


      • Ei-teisti_on_ateisti
        kris-tit-ty kirjoitti:

        Väärin. Usein ihminen tiedä, uskooko vai eikö usko. Silloin hän ei ole ateisti, koska ei ole uskomatta, mutta ei myöskään teisti, koska on uskomatta. Hän samalla kertaa on ja ei ole uskomatta.
        Onko ateistin aivoille liian monimutkaista? ;)

        Ei ole olemassa mitään kolmatta vaihtoehtoa. Jos henkilö uskoo yhden tai useamman jumalan olemassaoloon, niin hän on teisti. Muussa tapauksessa hän on ateisti. Samoin, jos hän ei itse määrittele jumaluskoaan, niin hän on ateisti, koska ei usko.


      • jens_morjens
        Ei-teisti_on_ateisti kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään kolmatta vaihtoehtoa. Jos henkilö uskoo yhden tai useamman jumalan olemassaoloon, niin hän on teisti. Muussa tapauksessa hän on ateisti. Samoin, jos hän ei itse määrittele jumaluskoaan, niin hän on ateisti, koska ei usko.

        Kristuksen usko on sitä, että luottaa Luojaansa. Se ei ole sokeaa uskoa, koska se annetaan ylhäältä. Jos luottaa Luojaansa, elämä ei mene hukkaan. Langenneen ihmissuvun elämäntarkoitus onkin antaa sovittaa itsensä Luojansa kanssa. Nämä asiat ovat meille tuttuja, koska Raamattu tuli Suomeen jo kauan sitten.

        Maailmassa ei olisi yhtään kristittyä/uskovaa, ellei Jeesus olisi noussut ylös ja ellei Hän olisi sen jälkeen ilmestynyt monille ihmisile. Mutta. Maailmassa olisi silti ihmisiä, jotka odottaisivat Messiaan/Kristuksen ensimmäistä tulemusta.


      • kris-tit-ty
        sdjkosdfjisdfd kirjoitti:

        No jopas sitä yritetään vääntää ja vielä hassusti hirnutaan ateisteille, kun eivät ymmärrä sinun virheellistä ajatusmaailmaasi. Tragikoomista. Vai että samaan aikaan sekä 'ei ole uskomatta' ja 'on uskomatta' :D Kokeilepa asian toimivuutta toteuttamalla samaan aikaan 'ei ole syömättä' ja 'on syömättä'. Ehkä oivallat jotain, ehkä et.

        Uskoa on verbi, teonsana. Se on siis aktiivista, tekemistä. Uskominen ajatusmaailmaan pohjaavana tapahtumana ei siis ole jotain, mikä tapahtuisi tiedostamatta. Jos uskoa ei ole, niin silloin sitä ei ole, eikä se jossain tiedostamattomuuksissa hyöri. Uskovat vielä erikseen tietävät, että se kristinuskon tarkoittama uskominen ei ole olemassaoloon uskomista, vaan sitä syvempää uskoa, joka johtaa kuuliaisuuteen. Sinä ilmeisesti nimestäsi huolimatta et ole kristitty, jos väität, että jumaliin uskomisessa on vaihtoehto 'ei tiedä, uskooko'.

        Ahaa, siis siinä piilee tuo sinun (ja joidenkin muiden ateistien, vai kirjoitatko monilla nimimerkeillä) vimma jakaa ihmiset vain teisteihin ja ateisteihin, että pidät uskoa aktiivisena "tekemisenä", uskomisena. Sitähän se ei nimenomaan ole, vaan tuollainen on vain itselleen uskottelua, uskomuksiin uskomista, joka karisee helposti pois, jos ne uskomukset alkavat näyttää epäuskottavilta. Monilla entisillä uskiksilla usko on ollut tuollaista uskomista, siis "tekemistä", ja he luulevat että usko on sitä ja saarnaavat sitä vastaan. Eihän siinä sinänsä mitään, jos saarnaavat, koska mitäpä ihminen tekee tosiasiassa tuollaisella uskomisella, joka on hänessä vain pinnallisemmalla tasolla eikä tule hänen sisimmästään ja sydämestään. Tuollaiselta pohjalta on tietysti helppo jakaa kaikki ihmiset vain teisteihin tai ateisteihin, mutta eihän se vastaa todellisuutta.

        Jos ihminen ei tiedä, uskooko vai eikö usko, hän voi yrittää ratkaista asian päättämällä uskoa tai päättämällä olla uskomatta. Jos hän päättää uskoa, häntää vaivaa silti jatkuva epäilys ja epäusko, ja jos hän päättää olla uskomatta, häntä vaivaa omasta sisimmästä esiin pyrkivä tarve uskoa ja epäilys omaa "oikeassaoloa" kohtaan, toisilla pelkokin. Nuo molemmat, itse päätetty uskominen tai ei-uskominen, tekevät ihmisen epävarmaksi, ja hän alkaa hyökkäillä sitä vastaan, minkä hän yrittää kieltää itsessään.

        Jos nyt mennään tuohon joko-tai -maailmaasi, missä näkyvät vain vastakohdat, koska todellisuus jätetään ottamatta huomioon, se siis, että usko ei ole "uskomisen tekemistä", niin siitä maailmastasi voisi ottaa esimerkin värien avulla.
        Sininen ja keltainen ovat päävärejä, ja vihreä on niiden sekoitus. Jos joku ihminen kertoo pitävänsä vihreästä, sinä sanot että vihreästä pitämistä ei ole olemassa, joten pidät joko sinisestä tai keltaisesta. Tuo ihminen vastaa, ettei hän pidä kummastakaan vaan vihreästä. Sinä toteat, että pidät siis sinisestä. Tuo ihminen ajattelee, että ymmärryskyvyssäsi on vikaa, ja yrittää vielä selittää, että minkäs hän sille mahtaa ettei pidä sinisestä eikä keltaisesta vaan vihreästä. Sinä vastaat, että koska et pidä keltaisesta, pidät siis sinisestä. Siinä vaiheessa tuo ihminen on vakuuttunut siitä, ettei yläkerrassasi pala kaikki lamput, ja lähtee pois. :)


      • jens-morjens

        Kiitos "kristitty". Osaat konkretisoida:)


      • Värien_sekoitusta
        kris-tit-ty kirjoitti:

        Ahaa, siis siinä piilee tuo sinun (ja joidenkin muiden ateistien, vai kirjoitatko monilla nimimerkeillä) vimma jakaa ihmiset vain teisteihin ja ateisteihin, että pidät uskoa aktiivisena "tekemisenä", uskomisena. Sitähän se ei nimenomaan ole, vaan tuollainen on vain itselleen uskottelua, uskomuksiin uskomista, joka karisee helposti pois, jos ne uskomukset alkavat näyttää epäuskottavilta. Monilla entisillä uskiksilla usko on ollut tuollaista uskomista, siis "tekemistä", ja he luulevat että usko on sitä ja saarnaavat sitä vastaan. Eihän siinä sinänsä mitään, jos saarnaavat, koska mitäpä ihminen tekee tosiasiassa tuollaisella uskomisella, joka on hänessä vain pinnallisemmalla tasolla eikä tule hänen sisimmästään ja sydämestään. Tuollaiselta pohjalta on tietysti helppo jakaa kaikki ihmiset vain teisteihin tai ateisteihin, mutta eihän se vastaa todellisuutta.

        Jos ihminen ei tiedä, uskooko vai eikö usko, hän voi yrittää ratkaista asian päättämällä uskoa tai päättämällä olla uskomatta. Jos hän päättää uskoa, häntää vaivaa silti jatkuva epäilys ja epäusko, ja jos hän päättää olla uskomatta, häntä vaivaa omasta sisimmästä esiin pyrkivä tarve uskoa ja epäilys omaa "oikeassaoloa" kohtaan, toisilla pelkokin. Nuo molemmat, itse päätetty uskominen tai ei-uskominen, tekevät ihmisen epävarmaksi, ja hän alkaa hyökkäillä sitä vastaan, minkä hän yrittää kieltää itsessään.

        Jos nyt mennään tuohon joko-tai -maailmaasi, missä näkyvät vain vastakohdat, koska todellisuus jätetään ottamatta huomioon, se siis, että usko ei ole "uskomisen tekemistä", niin siitä maailmastasi voisi ottaa esimerkin värien avulla.
        Sininen ja keltainen ovat päävärejä, ja vihreä on niiden sekoitus. Jos joku ihminen kertoo pitävänsä vihreästä, sinä sanot että vihreästä pitämistä ei ole olemassa, joten pidät joko sinisestä tai keltaisesta. Tuo ihminen vastaa, ettei hän pidä kummastakaan vaan vihreästä. Sinä toteat, että pidät siis sinisestä. Tuo ihminen ajattelee, että ymmärryskyvyssäsi on vikaa, ja yrittää vielä selittää, että minkäs hän sille mahtaa ettei pidä sinisestä eikä keltaisesta vaan vihreästä. Sinä vastaat, että koska et pidä keltaisesta, pidät siis sinisestä. Siinä vaiheessa tuo ihminen on vakuuttunut siitä, ettei yläkerrassasi pala kaikki lamput, ja lähtee pois. :)

        Yritä ymmärtää, että eri värit edustavat eri uskontoja ja niiden jumalia.

        Juutalaisuus on esimerkiksi sininen. Kristinusko sekoitti siihen keltaista väriä ja tuloksena oli se mainitsemasi vihreä. Osa kristinuskon lahkoista ei sinistä väriä käytä juuri ollenkaan, joten väri on melko lähellä keltaista. Islaminuskoiset sekoittavat juutalaisuuden siniseen Allahin punaista ja tulos on lila.

        On myös muita värejä (jumalia) ja näistä kaikista edellä vainituista väreistä saa erilaisia sekoituksia (uskontoja ja lahkoja) aina pikimustaan saakka.

        Edellä olevista on kuitenkin yksi poikkeus. On heitä, jotka eivät värjää paperiarkkiaan millään värillä ja pitävät sen kauniin puhtaanvalkoisena. He ovat ateisteja.


      • Aada-a
        kris-tit-ty kirjoitti:

        Väärin. Usein ihminen tiedä, uskooko vai eikö usko. Silloin hän ei ole ateisti, koska ei ole uskomatta, mutta ei myöskään teisti, koska on uskomatta. Hän samalla kertaa on ja ei ole uskomatta.
        Onko ateistin aivoille liian monimutkaista? ;)

        Kris-tit-ty

        "Väärin. usein ihminen ei tiedä, uskooko vai eikö usko. Silloin hän ei ole ateisti, koska..."
        Valtaojahan on todennut jossain kirjassaan jotenkin niin, että jos pitäisi valita teismin tai ateismin väliltä niin hän kallistuu tieteellisen tiedon puolelle. Itselleni tuo ero on ihan selvä. Jos joku kirkon pappi tai muu henkilö haluaa häneen samaistua tai pitää lähes uskovaisena niin sitten haluaa, ei se kuitenkaan asiaa miksikään muuta.
        Tuskin ihmisille on niinkään epäselvää mihinkä he uskovat ja mihin eivät näe syytä uskoa, kuin se mihin ryhmään he samaistuvat ja mihin heidät muut yhdistävät tämän uskon tai epäuskon perusteella.

        Itse koen olevani uskomuksiltani agnostinen ateisti ja monissa asioissa hyvin samoilla linjoilla kuin ev.lut kirkko. Ei se kuitenkaan tee uskovaiseksi jos pitää monia kirkon opettamia asioita hyvinä ja tavoittelemisen arvoisina.

        Ateisteissa on hyvin jyrkästikin ajattelevia ja ehkä ihmiset eivät halua tulla liitetyiksi heihin. Paljon kristilliseen arvomaailmaan liityviä asioita voi kokea läheiseksi olematta edes teisti. Jonkun jyrkän ateistin omaksumat arvot voivat olla täysin vieraita, eikä ehkä haluta tulla samaistetuksi itselle vieraaseen ryhmään.


      • kris-tit-ty
        Värien_sekoitusta kirjoitti:

        Yritä ymmärtää, että eri värit edustavat eri uskontoja ja niiden jumalia.

        Juutalaisuus on esimerkiksi sininen. Kristinusko sekoitti siihen keltaista väriä ja tuloksena oli se mainitsemasi vihreä. Osa kristinuskon lahkoista ei sinistä väriä käytä juuri ollenkaan, joten väri on melko lähellä keltaista. Islaminuskoiset sekoittavat juutalaisuuden siniseen Allahin punaista ja tulos on lila.

        On myös muita värejä (jumalia) ja näistä kaikista edellä vainituista väreistä saa erilaisia sekoituksia (uskontoja ja lahkoja) aina pikimustaan saakka.

        Edellä olevista on kuitenkin yksi poikkeus. On heitä, jotka eivät värjää paperiarkkiaan millään värillä ja pitävät sen kauniin puhtaanvalkoisena. He ovat ateisteja.

        "Yritä ymmärtää, että eri värit edustavat eri uskontoja ja niiden jumalia." :D
        Sorry, en voi mitään sille että alkoi naurattaa, mutta olisit nyt yrittänyt vastata jotakin, jolla olisi edes jotain yhteyttä siihen mitä kirjoitin. Etkö keksinyt, ja tempaisit hätäpäissäsi tuollaisen? No, kaikenlaistahan meillä...:) Hyvää viikonloppua!


      • Rama
        kris-tit-ty kirjoitti:

        Ahaa, siis siinä piilee tuo sinun (ja joidenkin muiden ateistien, vai kirjoitatko monilla nimimerkeillä) vimma jakaa ihmiset vain teisteihin ja ateisteihin, että pidät uskoa aktiivisena "tekemisenä", uskomisena. Sitähän se ei nimenomaan ole, vaan tuollainen on vain itselleen uskottelua, uskomuksiin uskomista, joka karisee helposti pois, jos ne uskomukset alkavat näyttää epäuskottavilta. Monilla entisillä uskiksilla usko on ollut tuollaista uskomista, siis "tekemistä", ja he luulevat että usko on sitä ja saarnaavat sitä vastaan. Eihän siinä sinänsä mitään, jos saarnaavat, koska mitäpä ihminen tekee tosiasiassa tuollaisella uskomisella, joka on hänessä vain pinnallisemmalla tasolla eikä tule hänen sisimmästään ja sydämestään. Tuollaiselta pohjalta on tietysti helppo jakaa kaikki ihmiset vain teisteihin tai ateisteihin, mutta eihän se vastaa todellisuutta.

        Jos ihminen ei tiedä, uskooko vai eikö usko, hän voi yrittää ratkaista asian päättämällä uskoa tai päättämällä olla uskomatta. Jos hän päättää uskoa, häntää vaivaa silti jatkuva epäilys ja epäusko, ja jos hän päättää olla uskomatta, häntä vaivaa omasta sisimmästä esiin pyrkivä tarve uskoa ja epäilys omaa "oikeassaoloa" kohtaan, toisilla pelkokin. Nuo molemmat, itse päätetty uskominen tai ei-uskominen, tekevät ihmisen epävarmaksi, ja hän alkaa hyökkäillä sitä vastaan, minkä hän yrittää kieltää itsessään.

        Jos nyt mennään tuohon joko-tai -maailmaasi, missä näkyvät vain vastakohdat, koska todellisuus jätetään ottamatta huomioon, se siis, että usko ei ole "uskomisen tekemistä", niin siitä maailmastasi voisi ottaa esimerkin värien avulla.
        Sininen ja keltainen ovat päävärejä, ja vihreä on niiden sekoitus. Jos joku ihminen kertoo pitävänsä vihreästä, sinä sanot että vihreästä pitämistä ei ole olemassa, joten pidät joko sinisestä tai keltaisesta. Tuo ihminen vastaa, ettei hän pidä kummastakaan vaan vihreästä. Sinä toteat, että pidät siis sinisestä. Tuo ihminen ajattelee, että ymmärryskyvyssäsi on vikaa, ja yrittää vielä selittää, että minkäs hän sille mahtaa ettei pidä sinisestä eikä keltaisesta vaan vihreästä. Sinä vastaat, että koska et pidä keltaisesta, pidät siis sinisestä. Siinä vaiheessa tuo ihminen on vakuuttunut siitä, ettei yläkerrassasi pala kaikki lamput, ja lähtee pois. :)

        Se on niin ihminen on joko ateisti tai ihminen on teisti.

        Mitään kolmatta vaihtoehtoa ei ole olemassa. Ihminen joko uskoo ainakin yhteen jumalaan tai ei usko yhteenkään jumalaan.

        Sillä ei ole merkitystä, mitä henkilö väittää tietävänsä, koska kyse on uskosta.

        "Sininen ja keltainen ovat päävärejä, ja vihreä on niiden sekoitus. Jos joku ihminen kertoo pitävänsä vihreästä, sinä sanot että vihreästä pitämistä ei ole olemassa, joten pidät joko sinisestä tai keltaisesta. "

        Tämä vertaus ei toimi, koska uskoa ja epäuskoa ei voi yhdistää. Asiaan ei voi uskoa ja epäuskoa samaan aikaan. Jos joku väittää näin niin toinen vaihtoehto on valhetta.


      • kris-tit-ty
        Aada-a kirjoitti:

        Kris-tit-ty

        "Väärin. usein ihminen ei tiedä, uskooko vai eikö usko. Silloin hän ei ole ateisti, koska..."
        Valtaojahan on todennut jossain kirjassaan jotenkin niin, että jos pitäisi valita teismin tai ateismin väliltä niin hän kallistuu tieteellisen tiedon puolelle. Itselleni tuo ero on ihan selvä. Jos joku kirkon pappi tai muu henkilö haluaa häneen samaistua tai pitää lähes uskovaisena niin sitten haluaa, ei se kuitenkaan asiaa miksikään muuta.
        Tuskin ihmisille on niinkään epäselvää mihinkä he uskovat ja mihin eivät näe syytä uskoa, kuin se mihin ryhmään he samaistuvat ja mihin heidät muut yhdistävät tämän uskon tai epäuskon perusteella.

        Itse koen olevani uskomuksiltani agnostinen ateisti ja monissa asioissa hyvin samoilla linjoilla kuin ev.lut kirkko. Ei se kuitenkaan tee uskovaiseksi jos pitää monia kirkon opettamia asioita hyvinä ja tavoittelemisen arvoisina.

        Ateisteissa on hyvin jyrkästikin ajattelevia ja ehkä ihmiset eivät halua tulla liitetyiksi heihin. Paljon kristilliseen arvomaailmaan liityviä asioita voi kokea läheiseksi olematta edes teisti. Jonkun jyrkän ateistin omaksumat arvot voivat olla täysin vieraita, eikä ehkä haluta tulla samaistetuksi itselle vieraaseen ryhmään.

        Niin, minähän en siis puhunut Valtaojasta mitään. En lähde arvailemaan hänen mahdollista katsomustaan, koska minusta sellainen arvailu on vähän asiatonta, menemistä toisen yksityisalueelle, varsinkin jos tuo ihminen on kertonut jotakin katsomuksestaan, ja muut sitten säveltelevät sen pohjalta omiaan. Se on helposti henkistä väkivaltaa, jossa ihminen määritellään joksikin muuksi kuin mitä hän itse kokee olevansa.
        Puhuin ihan yleensä vain ihmisistä tältä teisti-ateisti-ei_kumpaakaan kannalta. Teismi kun pitää sisällään uskon kaikkiin mahdollisiin jumaluuksiin, mitä ihmisten mielissä vain on. Siis en puhunut suinkaan pelkästään kristinuskon enkä myöskään vain Suomen kannalta, vielä vähemmän joidenkin suomalaisten kristillisten ryhmien kannalta.
        Suomessa tyypillinen "ei tiedä uskooko vai ei"-ihminen on joko kirkkoon kuuluva mutta kirkosta ja kristinuskosta aika kauas vieraantunut, tuiki tavallinen suomalainen siis, tai kirkosta eronnut mutta ei ateistikaan.


      • ateismion

        Eipä kyllä Valtaojan uskominen minulle kuulu. Tietenkin toivoisi että hänkin löytäisi jossain vaiheessa pelastan uskon Jeesukseen, mutta kun usko on henkilökohtainen asia. Evankeliumia tulee julistaa ja Esko on kuullut asiat. Itse päättää, missä iäisyytensä viettää.


      • sdjkosdfjisdfd
        kris-tit-ty kirjoitti:

        Ahaa, siis siinä piilee tuo sinun (ja joidenkin muiden ateistien, vai kirjoitatko monilla nimimerkeillä) vimma jakaa ihmiset vain teisteihin ja ateisteihin, että pidät uskoa aktiivisena "tekemisenä", uskomisena. Sitähän se ei nimenomaan ole, vaan tuollainen on vain itselleen uskottelua, uskomuksiin uskomista, joka karisee helposti pois, jos ne uskomukset alkavat näyttää epäuskottavilta. Monilla entisillä uskiksilla usko on ollut tuollaista uskomista, siis "tekemistä", ja he luulevat että usko on sitä ja saarnaavat sitä vastaan. Eihän siinä sinänsä mitään, jos saarnaavat, koska mitäpä ihminen tekee tosiasiassa tuollaisella uskomisella, joka on hänessä vain pinnallisemmalla tasolla eikä tule hänen sisimmästään ja sydämestään. Tuollaiselta pohjalta on tietysti helppo jakaa kaikki ihmiset vain teisteihin tai ateisteihin, mutta eihän se vastaa todellisuutta.

        Jos ihminen ei tiedä, uskooko vai eikö usko, hän voi yrittää ratkaista asian päättämällä uskoa tai päättämällä olla uskomatta. Jos hän päättää uskoa, häntää vaivaa silti jatkuva epäilys ja epäusko, ja jos hän päättää olla uskomatta, häntä vaivaa omasta sisimmästä esiin pyrkivä tarve uskoa ja epäilys omaa "oikeassaoloa" kohtaan, toisilla pelkokin. Nuo molemmat, itse päätetty uskominen tai ei-uskominen, tekevät ihmisen epävarmaksi, ja hän alkaa hyökkäillä sitä vastaan, minkä hän yrittää kieltää itsessään.

        Jos nyt mennään tuohon joko-tai -maailmaasi, missä näkyvät vain vastakohdat, koska todellisuus jätetään ottamatta huomioon, se siis, että usko ei ole "uskomisen tekemistä", niin siitä maailmastasi voisi ottaa esimerkin värien avulla.
        Sininen ja keltainen ovat päävärejä, ja vihreä on niiden sekoitus. Jos joku ihminen kertoo pitävänsä vihreästä, sinä sanot että vihreästä pitämistä ei ole olemassa, joten pidät joko sinisestä tai keltaisesta. Tuo ihminen vastaa, ettei hän pidä kummastakaan vaan vihreästä. Sinä toteat, että pidät siis sinisestä. Tuo ihminen ajattelee, että ymmärryskyvyssäsi on vikaa, ja yrittää vielä selittää, että minkäs hän sille mahtaa ettei pidä sinisestä eikä keltaisesta vaan vihreästä. Sinä vastaat, että koska et pidä keltaisesta, pidät siis sinisestä. Siinä vaiheessa tuo ihminen on vakuuttunut siitä, ettei yläkerrassasi pala kaikki lamput, ja lähtee pois. :)

        Voi elämä :O Vimmaa ja vain vastakohtien näkymistä ja vielä lapsellinen yritys nuijia värit sopivaksi rinnastukseksi tähän. Osoittaa aika täydellistä kyvyttömyyttä ymmärtää yksinkertaisten sanojen merkitystä. Tosiaan, jos sinusta on mahdollista uskoa tietämättään, et selvästi ole kristitty.


      • kris-tit-ty
        sdjkosdfjisdfd kirjoitti:

        Voi elämä :O Vimmaa ja vain vastakohtien näkymistä ja vielä lapsellinen yritys nuijia värit sopivaksi rinnastukseksi tähän. Osoittaa aika täydellistä kyvyttömyyttä ymmärtää yksinkertaisten sanojen merkitystä. Tosiaan, jos sinusta on mahdollista uskoa tietämättään, et selvästi ole kristitty.

        Höh. Missä olen väittänyt, että ihminen uskoisi tietämättään? Voi tietysti uskoakin, mistäpäs minä sen tietäisin sen enempää kuin sinäkään, jos kerran ihminen ei tiedä itsekään. Sellaisen tietää vain Jumala.
        En kirjoittanut mitään siitä, mitä usko on, vaan kirjoitin vain siitä että se ei ole "uskomisen tekemistä", jollaiseksi sitä väitit. Voihan siihen liittyä MYÖS tuota, jos ihmisellä on tuon alla usko eli hänen sisimmästään tuleva luottamus.

        Mikähän tässä asiassa on teille kivi kengässä, kun pitää yrittää väittää väkisin todellisuutta muuksi kuin se on ja ihmisten mieliä toisenlaisiksi kuin ne ovat. Mitä ihmeen järkeä? Eihän se todellisuus sillä muuksi muutu. Menepä väittämään tuollaiselle ihmiselle, joka ei tiedä uskooko vai ei, että hän on teisti tai ateisti, niin katsoo sinua kieroon ja sanoo, että kyllä mä tiedän itse paremmin kuin sinä, millainen tämä asia mulle on.


      • sdjkosdfjisdfd
        kris-tit-ty kirjoitti:

        Höh. Missä olen väittänyt, että ihminen uskoisi tietämättään? Voi tietysti uskoakin, mistäpäs minä sen tietäisin sen enempää kuin sinäkään, jos kerran ihminen ei tiedä itsekään. Sellaisen tietää vain Jumala.
        En kirjoittanut mitään siitä, mitä usko on, vaan kirjoitin vain siitä että se ei ole "uskomisen tekemistä", jollaiseksi sitä väitit. Voihan siihen liittyä MYÖS tuota, jos ihmisellä on tuon alla usko eli hänen sisimmästään tuleva luottamus.

        Mikähän tässä asiassa on teille kivi kengässä, kun pitää yrittää väittää väkisin todellisuutta muuksi kuin se on ja ihmisten mieliä toisenlaisiksi kuin ne ovat. Mitä ihmeen järkeä? Eihän se todellisuus sillä muuksi muutu. Menepä väittämään tuollaiselle ihmiselle, joka ei tiedä uskooko vai ei, että hän on teisti tai ateisti, niin katsoo sinua kieroon ja sanoo, että kyllä mä tiedän itse paremmin kuin sinä, millainen tämä asia mulle on.

        Jos et väitä, että ihminen voi uskoa tietämättään, niin asiahan on selvä. Uskoa ole, jos ei tiedä, onko sitä. Mistä sinä siis vielä intät?

        En muuten puhunut uskomisen tekemisestä vaan siitä, että usko on verbi eli teonsana ja usko siis itsessään on siinä mielessä tekemistä. Se on aktiivista ja jos sitä aktiivista uskomista ei ole, silloin sitä ei ole. Sinä tunnut ymmärtäneen ominesi niin, että usko on jokin abstrakti, joka pitää tehdä ja siksi kai aloit selittämään päättämisistä ja muusta asiaankuulumattomasta.

        Jos ei tiedä, uskooko, ei silloin usko. Sinä yritit väittää, että on mahdollista olla joku kolmas muoto kuin uskoa tai olla uskomatta, mikä kertoo siitä, ettet ymmärrä, mitä uskominen on. Havainnollistit vielä tätä epätietoisuuttasi väriesimerkilläsi.

        Ihmisen todellisuudessa ei samanaikaisesti toteudu 'ei ole syömättä' ja 'on syömättä' eikä siinä toteudu 'ei ole uskomatta' ja 'on uskomatta'. Se on mahdottomuus, vaikka miten haluaisit, että jotenkin se olisi mahdollista. Todellisuus ei tosiaan siitä muuksi muutu.

        Katsopa vaikka sanakirjasta, mitä usko tarkoittaa, etenkin jumaliin uskominen. Ehkä se vähän avaa tätä asiaa.


      • puhjapah
        kris-tit-ty kirjoitti:

        Höh. Missä olen väittänyt, että ihminen uskoisi tietämättään? Voi tietysti uskoakin, mistäpäs minä sen tietäisin sen enempää kuin sinäkään, jos kerran ihminen ei tiedä itsekään. Sellaisen tietää vain Jumala.
        En kirjoittanut mitään siitä, mitä usko on, vaan kirjoitin vain siitä että se ei ole "uskomisen tekemistä", jollaiseksi sitä väitit. Voihan siihen liittyä MYÖS tuota, jos ihmisellä on tuon alla usko eli hänen sisimmästään tuleva luottamus.

        Mikähän tässä asiassa on teille kivi kengässä, kun pitää yrittää väittää väkisin todellisuutta muuksi kuin se on ja ihmisten mieliä toisenlaisiksi kuin ne ovat. Mitä ihmeen järkeä? Eihän se todellisuus sillä muuksi muutu. Menepä väittämään tuollaiselle ihmiselle, joka ei tiedä uskooko vai ei, että hän on teisti tai ateisti, niin katsoo sinua kieroon ja sanoo, että kyllä mä tiedän itse paremmin kuin sinä, millainen tämä asia mulle on.

        Ihminen, joka väittää, ettei tiedä, uskooko hän jumaliin vai ei, on valitettavan kykenemätön tunnistamaan ja määrittelemään omia ominaisuuksiaan. Usko on hyvin yksinkertainen asia. Kun tiedämme, mitä jumalilla tarkoitetaan, kykenemme sillä hetkellä kertomaan, uskommeko niihin, vai emme. Päättämättömyys ei ole jatkuva tila muille kuin välinpitämättömille, ja niille, joille päättämättömyys tarjoaa jonkin sortin ylemmyyden tunteen.


      • kris-tit-ty
        puhjapah kirjoitti:

        Ihminen, joka väittää, ettei tiedä, uskooko hän jumaliin vai ei, on valitettavan kykenemätön tunnistamaan ja määrittelemään omia ominaisuuksiaan. Usko on hyvin yksinkertainen asia. Kun tiedämme, mitä jumalilla tarkoitetaan, kykenemme sillä hetkellä kertomaan, uskommeko niihin, vai emme. Päättämättömyys ei ole jatkuva tila muille kuin välinpitämättömille, ja niille, joille päättämättömyys tarjoaa jonkin sortin ylemmyyden tunteen.

        Huokaus, sinä ja nimimerkki sdjkosdfjisdfd.
        Missä ihmeen pensaassa olette pitäneet päänne? Ettekö ole koskaan tunteneet ihmisiä, jotka eivät tiedä, uskovatko he vai eivät? Asia on heille ristiriitainen. Toisaalta he uskovat, toisaalta eivät. Yhtenä hetkenä he uskovat ja toisena hetkenä eivät. Usko ja uskon puute ovat heillä niin tasavahvat, ettei kumpikaan voita toista, vaan ne elävät rinta rinnan heidän mielissään. Vaaka ei kallistu kumpaankaan suuntaan, vaan pysyy tasapainossa. He eivät ole sitä tai tätä, ei joko-tai vaan sekä-että. Tuollaiselle ihmiselle olisi älytöntä sanoa, että olet teisti tai olet ateisti, koska hän ei ole kumpaakaan. Se olisi sama kuin jos sinun ruumiisi poikki vedettäisiin keskeltä viiva ja sanottaisiin, että toinen puolisko olet sinä ja toinen puolisko ei ole sinua.
        Useinkaan nuo ihmiset eivät ajattele suhdettaan uskoon eikä se vaivaa heitä, vaan he elävät ja ajattelevat ihan muuta, mutta silloin jos he pysähtyvät miettimään sitä, he eivät kerta kaikkiaan vain tiedä. On heitäkin, joita tuo asia vaivaa niin paljon, että se käy heidän mielenterveytensä päälle, mutta heitä lienee suht vähän.


      • kris-tit-ty
        sdjkosdfjisdfd kirjoitti:

        Jos et väitä, että ihminen voi uskoa tietämättään, niin asiahan on selvä. Uskoa ole, jos ei tiedä, onko sitä. Mistä sinä siis vielä intät?

        En muuten puhunut uskomisen tekemisestä vaan siitä, että usko on verbi eli teonsana ja usko siis itsessään on siinä mielessä tekemistä. Se on aktiivista ja jos sitä aktiivista uskomista ei ole, silloin sitä ei ole. Sinä tunnut ymmärtäneen ominesi niin, että usko on jokin abstrakti, joka pitää tehdä ja siksi kai aloit selittämään päättämisistä ja muusta asiaankuulumattomasta.

        Jos ei tiedä, uskooko, ei silloin usko. Sinä yritit väittää, että on mahdollista olla joku kolmas muoto kuin uskoa tai olla uskomatta, mikä kertoo siitä, ettet ymmärrä, mitä uskominen on. Havainnollistit vielä tätä epätietoisuuttasi väriesimerkilläsi.

        Ihmisen todellisuudessa ei samanaikaisesti toteudu 'ei ole syömättä' ja 'on syömättä' eikä siinä toteudu 'ei ole uskomatta' ja 'on uskomatta'. Se on mahdottomuus, vaikka miten haluaisit, että jotenkin se olisi mahdollista. Todellisuus ei tosiaan siitä muuksi muutu.

        Katsopa vaikka sanakirjasta, mitä usko tarkoittaa, etenkin jumaliin uskominen. Ehkä se vähän avaa tätä asiaa.

        Ai niin, tuosta asiasta vielä että onko usko verbi. Jos se olisi, se olisi silloin juuri tuota "uskomisen tekemistä". Usko on olotila, ja siinä sijaitaan, tai usko sijaitsee ihmisessä, kummin päin vain haluaa ajatella. Tuosta syystä käytetään usein ilmauksia "olla uskossa" ja "tulla uskoon", ja toiset sanovat että "usko on minussa" (näin päin itse koen).
        Mietipä, mikä ero on niillä kun sanotaan, että joku on saunassa tai joku saunoo. Edellisessä kerrotaan sijainti, jälkimmäisessä tekeminen.


      • kris-tit-ty kirjoitti:

        Huokaus, sinä ja nimimerkki sdjkosdfjisdfd.
        Missä ihmeen pensaassa olette pitäneet päänne? Ettekö ole koskaan tunteneet ihmisiä, jotka eivät tiedä, uskovatko he vai eivät? Asia on heille ristiriitainen. Toisaalta he uskovat, toisaalta eivät. Yhtenä hetkenä he uskovat ja toisena hetkenä eivät. Usko ja uskon puute ovat heillä niin tasavahvat, ettei kumpikaan voita toista, vaan ne elävät rinta rinnan heidän mielissään. Vaaka ei kallistu kumpaankaan suuntaan, vaan pysyy tasapainossa. He eivät ole sitä tai tätä, ei joko-tai vaan sekä-että. Tuollaiselle ihmiselle olisi älytöntä sanoa, että olet teisti tai olet ateisti, koska hän ei ole kumpaakaan. Se olisi sama kuin jos sinun ruumiisi poikki vedettäisiin keskeltä viiva ja sanottaisiin, että toinen puolisko olet sinä ja toinen puolisko ei ole sinua.
        Useinkaan nuo ihmiset eivät ajattele suhdettaan uskoon eikä se vaivaa heitä, vaan he elävät ja ajattelevat ihan muuta, mutta silloin jos he pysähtyvät miettimään sitä, he eivät kerta kaikkiaan vain tiedä. On heitäkin, joita tuo asia vaivaa niin paljon, että se käy heidän mielenterveytensä päälle, mutta heitä lienee suht vähän.

        > Yhtenä hetkenä he uskovat ja toisena hetkenä eivät.

        Ja yhtenä hetkenä he ovat ateisteja ja toisena eivät. Ei kyse ole mistään elinikäisestä valinnasta, vaan "puoltaan" voi vaihtaa vaikka sekunnin välein. Mutta jokainen ihminen on tästä huolimatta aina yksiselitteisesti joko ateisti tai sitten ei ole.

        Asia on mitä yksinkertaisin. On ihmisiä, jotka uskovat yhteen tai useampaan jumalaan, jonkin määritelmän mukaan. Kaikki loput ovat ateisteja.

        No jaa, sitten olemme vielä me potenteistit, mutta luultavasti nyrjäyttäisit aivosi (sen mitä niistä vielä jäljellä on) jos yrittäisit ymmärtää meitä...


      • sdjkosdfjisdfd
        kris-tit-ty kirjoitti:

        Ai niin, tuosta asiasta vielä että onko usko verbi. Jos se olisi, se olisi silloin juuri tuota "uskomisen tekemistä". Usko on olotila, ja siinä sijaitaan, tai usko sijaitsee ihmisessä, kummin päin vain haluaa ajatella. Tuosta syystä käytetään usein ilmauksia "olla uskossa" ja "tulla uskoon", ja toiset sanovat että "usko on minussa" (näin päin itse koen).
        Mietipä, mikä ero on niillä kun sanotaan, että joku on saunassa tai joku saunoo. Edellisessä kerrotaan sijainti, jälkimmäisessä tekeminen.

        Ok olen pahoillani. En arvannut, että tämä asia on sinulle oikeasti näin vaikea hahmottaa. Eihän sille sitten mitään voi, yritit varmasti parhaasi.


      • Ateismitesti
        kris-tit-ty kirjoitti:

        Ai niin, tuosta asiasta vielä että onko usko verbi. Jos se olisi, se olisi silloin juuri tuota "uskomisen tekemistä". Usko on olotila, ja siinä sijaitaan, tai usko sijaitsee ihmisessä, kummin päin vain haluaa ajatella. Tuosta syystä käytetään usein ilmauksia "olla uskossa" ja "tulla uskoon", ja toiset sanovat että "usko on minussa" (näin päin itse koen).
        Mietipä, mikä ero on niillä kun sanotaan, että joku on saunassa tai joku saunoo. Edellisessä kerrotaan sijainti, jälkimmäisessä tekeminen.

        Tämän ateisti-teisti tutkimuksen voi suorittaa yhdellä yksinkertaisella kysymyksellä. Ei siinä tarvita sen enempää tutkia onko joku sana verbi vai ei.

        Henkilöltä kysytään: - Uskotko Jumalan tai jonkin jumalaksi katsomasi olennon olevan olemassa.

        Jos vastaus on myöntävä, niin henkilö on teisti. Kaikissa muissa tapauksissa henkilö on ateisti.

        Minä en usko. Nyt on sinun vuorosi vastata.


      • Aada-a
        kris-tit-ty kirjoitti:

        Niin, minähän en siis puhunut Valtaojasta mitään. En lähde arvailemaan hänen mahdollista katsomustaan, koska minusta sellainen arvailu on vähän asiatonta, menemistä toisen yksityisalueelle, varsinkin jos tuo ihminen on kertonut jotakin katsomuksestaan, ja muut sitten säveltelevät sen pohjalta omiaan. Se on helposti henkistä väkivaltaa, jossa ihminen määritellään joksikin muuksi kuin mitä hän itse kokee olevansa.
        Puhuin ihan yleensä vain ihmisistä tältä teisti-ateisti-ei_kumpaakaan kannalta. Teismi kun pitää sisällään uskon kaikkiin mahdollisiin jumaluuksiin, mitä ihmisten mielissä vain on. Siis en puhunut suinkaan pelkästään kristinuskon enkä myöskään vain Suomen kannalta, vielä vähemmän joidenkin suomalaisten kristillisten ryhmien kannalta.
        Suomessa tyypillinen "ei tiedä uskooko vai ei"-ihminen on joko kirkkoon kuuluva mutta kirkosta ja kristinuskosta aika kauas vieraantunut, tuiki tavallinen suomalainen siis, tai kirkosta eronnut mutta ei ateistikaan.

        "...se on helposti henkistä väkivaltaa..."
        Pyydän nyt tässä julkisesti anteeksi Esko Valtaojalta tuottamaani henkistä väkivaltaa jos näin on käynyt, että tuskaa olen tuottanut. Jos vaikka hän palstaa joskus seuraisi, jota en kyllä myöskään usko tapahtuvan.

        Sen mitä pintapuolisesti olen hänen kirjojaan lueskellut, niin minusta hän on uskonnoton ihminen. Jos olisin edelleen kristitty, kuten pitkään olen ollut, pitäisin häntä silloinkin agnostisena ateistina. Mutta voin olla väärässä ja minulle on ihan yhdentekevää mikä hän on. Luulisi että jos ihminen on teistinen agnostikko hän voisi asian ihan avoimesti myöntää.
        Eräs kirkon pappi sanoi itsekin olevansa agnostikko kun omasta kannastani hänelle kerroin. Luin hänen kirjoituksensa myöhemmin yhdestä lehdestä, jossa hän totesi Jumalan olevan siellä missä rakastetaan(Ajattelin: että luulisi kaikkivaltiaalla olevan parempaakin tekemistä maailmassa kuin olla niiden kanssa jotka jo osaavat rakastaa!).Tuo agnostikko pappi oli teistinen agnostikko ja minä olen agnostinen ateisti, koska tuollaisen Jumalan olemassaolo vaikuttaa liian epätodennäköiseltä ollakseen totta.


      • kris-tit-ty
        Ateismitesti kirjoitti:

        Tämän ateisti-teisti tutkimuksen voi suorittaa yhdellä yksinkertaisella kysymyksellä. Ei siinä tarvita sen enempää tutkia onko joku sana verbi vai ei.

        Henkilöltä kysytään: - Uskotko Jumalan tai jonkin jumalaksi katsomasi olennon olevan olemassa.

        Jos vastaus on myöntävä, niin henkilö on teisti. Kaikissa muissa tapauksissa henkilö on ateisti.

        Minä en usko. Nyt on sinun vuorosi vastata.

        Vastaan, että mikä ihme tässä asiassa on niin arkaa, että pitää vääntää teorioita, jotka liitelevät kaukana todellisuuden yläpuolella. No, samahan se minulle on, mikä sen saa aikaan. :)


      • ateismion kirjoitti:

        Eipä kyllä Valtaojan uskominen minulle kuulu. Tietenkin toivoisi että hänkin löytäisi jossain vaiheessa pelastan uskon Jeesukseen, mutta kun usko on henkilökohtainen asia. Evankeliumia tulee julistaa ja Esko on kuullut asiat. Itse päättää, missä iäisyytensä viettää.

        Miksi Valtaojan tulisi uskoa Jeesukseen? Onko se uskoon tuleminen sinusta jokin yhtä pakollinen kuin esim. koulun käynti eli välttämättömyys? Mitä jollei usko mihinkään pelastukseenkaan, eikä ylipäätänsä koko Raamatun sisältöön millään tavoin yhtään sen enempää kuin että jokin Jumala olisi ollut olemassa?! En pysty ymmärtämään että joillekin joku Jeesus voisi olla tärkeämpi kuin omat vanhemmat, isovanhemmat, esivanhemmat tai ystävät jne., joista on varma tieto että ovat tai ovat olleet olemassa. Tällöin uskovilla ei ole lähimmäisen rakkautta nimeksikään!


    • Kalju_Pitkätukka

      Jostain syystä hän ei halua itseään ateistiksi sanoa, vaikka agnostinen ateisti hän ilmiselvästi on.

      Oletko, aloittaja, lukenut "Kotona maailmankaikkeudessa"?

      Mielestäni hän sanoo asian aivan selvästi, hän tempaisee hatustaan kosmisen fysiikanopiskelijan, Quuulquuuq:in, joka gradutyönään tekaisee maailmankaikkeutemme.
      Tämän hän mainitsee yhtä päteväksi luojaksi kuin Vanhan Testamentin Tyrannin.

      Jos em. ei ole de facto- ateismia, niin mikä sitten?

      Itseään hän sanoo pakanaksi ja agnostikoksi, koska ei harjoita mitään uskontoa, ei tiedä, onko Jumalaa olemassa vai ei, mutta ei sellaista pidä todennäköisenä.
      Hänen mukaansa ateisti tietää, ettei Jumalaa ole.

      Niin, enhän minäkään "tiedä", että saunatonttua ei ole, mutta en usko että sellaisia olisi.
      Saunatonttuihin uskominen olisi mielestäni aika hupsua.
      Pidän Jumalaa suunnilleen yhtä todennäköisenä kuin saunatonttuja.

      Olenko siis ateisti vai agnostikko, jätänkö takaportin niin Jumalan kuin saunatonttujenkin olemassaololle?

      • agno-atte

        "Hänen mukaansa ateisti tietää, ettei Jumalaa ole."

        Jos Valtaoja todellakin sanoo noin, Valtaoja on väärässä.


      • en.tiedä.mutten.usko
        agno-atte kirjoitti:

        "Hänen mukaansa ateisti tietää, ettei Jumalaa ole."

        Jos Valtaoja todellakin sanoo noin, Valtaoja on väärässä.

        Ei ole mitenkään uutta, että "pelkkä agnostikko" luulee ateismin olevan ehdoton usko jumalien olemattomuuteen. He ovat väärässä, mutta eivät jostain syystä ota kuuleviin korviinsa ateistien vastaväitteitä eivätkä hyväksy ateismin määritelmää eli meno jatkuu samana hamaan tulevaisuuteen. Ateistit ovat kuitenkin melkoisen vihattu ihmisryhmä (kiitos uskovien harjoittaman vuosituhantisen vihapuheen) eivätkä monet halua tulla samaistetuksi heihin, vaikka todellisuudessa siihen joukkoon kuuluvatkin. Ehkä he siksi kieltävät raivoisasti ateismin määritelmän ja pitäytyvät omissa harhaluuloissaan.


    • fda

      Väärin.

    • Kiihkoagnostikko

      Hihhuleiden semanttiset kikkailut ne aina jaksavat huvittaa. Ikään kuin sillä olisi jotain merkitystä, millä tavalla ihminen on uskomatta jumaliin. Mitä eroa sillä on, etenkään lopputuloksen kannalta.

      Ja uskonveljiksi lasketaan aina kaikki maapallon teistit, vaikka samaan hengenvetoon todetaan että ne eivät ole niitä oikeita, eivät edes ne saman kristinuskon harjoittajat kuten katoliset tai ortodoksit, saatikka sitten jotkut epäjumalanpalvelijat kuten muslimit tai hindut.

      Ehkä huvittavin kikkailu on tuo että ateismikin on vain usko, uskonto tai uskomus, aivan kuten hihhulin oma. Eivät ilmeisesti koskaan tajua, millaisen kuvan siinä samalla antavat omastaan.

      • jens_morjens

        Jokainen uskoo/luottaa johonkin. Itseensä ei kannata luottaa, koska kukaan ihminen ei ole itseään luonut. Luotuihin ei kannata luottaa, koska luodut eivät voi toisiaan pelastaa.

        Olemattomuus ei luo. Tyhjästäkin voi saada irti vain tyhjää. Mikseivät kaikki luodut luota Luojaansa? Raamattu tietää, mutta se ei kiinnosta langennutta ihmiskuntaa, ellei Luoja kutsu ensin.
        http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm


      • Kiihkoagnostikko
        jens_morjens kirjoitti:

        Jokainen uskoo/luottaa johonkin. Itseensä ei kannata luottaa, koska kukaan ihminen ei ole itseään luonut. Luotuihin ei kannata luottaa, koska luodut eivät voi toisiaan pelastaa.

        Olemattomuus ei luo. Tyhjästäkin voi saada irti vain tyhjää. Mikseivät kaikki luodut luota Luojaansa? Raamattu tietää, mutta se ei kiinnosta langennutta ihmiskuntaa, ellei Luoja kutsu ensin.
        http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm

        Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa, kannattaisi yleensä olla hiljaa. Tätä seikkaa hihhulit eivät ole koskaan tajunneet (kuten eivät mitään muutakaan), vaan sontivat ala-arvoisia aviopierujaan kaikkialle. Säälittävää.

        Mutta olihan tuossa kyllä yksi kohta "tyhjästä voi saada irti vain tyhjää", joka kuvaa niin osuvan täydellisesti hihhuleiden lapsellisen typeriä uskontoja ja jumalia. Pelkkää tyhjää, jollaiseen voivat uskoa vain ne joiden korvien välissä on sitä samaa pelkkää tyhjää ja jotka sitten vielä aivopierevät sitä tyhjyyttään joka puolelle.

        Tietenkään itseensä ei kannata luottaa, jos eli kun korvien välissä on vain sitä tyhjyyttä, eikä alkeellisintakaan kykyä ajattelemiseen. Mutta kaikki eivät ole tuollaisia säälitäviä jälkeenjääneitä reppanoita, vaan normaalit tervejärkiset ihmiset osaavat jopa ajatella, toisin kuin säälittävät hihhulit.


      • jens_morjens
        Kiihkoagnostikko kirjoitti:

        Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa, kannattaisi yleensä olla hiljaa. Tätä seikkaa hihhulit eivät ole koskaan tajunneet (kuten eivät mitään muutakaan), vaan sontivat ala-arvoisia aviopierujaan kaikkialle. Säälittävää.

        Mutta olihan tuossa kyllä yksi kohta "tyhjästä voi saada irti vain tyhjää", joka kuvaa niin osuvan täydellisesti hihhuleiden lapsellisen typeriä uskontoja ja jumalia. Pelkkää tyhjää, jollaiseen voivat uskoa vain ne joiden korvien välissä on sitä samaa pelkkää tyhjää ja jotka sitten vielä aivopierevät sitä tyhjyyttään joka puolelle.

        Tietenkään itseensä ei kannata luottaa, jos eli kun korvien välissä on vain sitä tyhjyyttä, eikä alkeellisintakaan kykyä ajattelemiseen. Mutta kaikki eivät ole tuollaisia säälitäviä jälkeenjääneitä reppanoita, vaan normaalit tervejärkiset ihmiset osaavat jopa ajatella, toisin kuin säälittävät hihhulit.

        Olet filosofi. Esittelen sinulle ammattikuntasi edustajan :D
        http://www.evoluutio.com/?o=108&a=0&st=0


      • Ville-viisi-vuotta

      • jens_morjens kirjoitti:

        Jokainen uskoo/luottaa johonkin. Itseensä ei kannata luottaa, koska kukaan ihminen ei ole itseään luonut. Luotuihin ei kannata luottaa, koska luodut eivät voi toisiaan pelastaa.

        Olemattomuus ei luo. Tyhjästäkin voi saada irti vain tyhjää. Mikseivät kaikki luodut luota Luojaansa? Raamattu tietää, mutta se ei kiinnosta langennutta ihmiskuntaa, ellei Luoja kutsu ensin.
        http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm

        Useasti vanhempiansakaan ihmisen ei tule luottaa/kunnioittaa uskovien mukaan vaan siihen mikä on vähiten todennäköistä. Kysyppä vanhemmiltasi miten ja missä asennossa he ovat sinut luoneet, jotta olet syntynyt vai oletko sinä syntynyt kun haluat elää harhaisessa maailmassa, jossa jokin Jumala menee kaiken edelle..jopa omien vanhempiesi edelle? Kyllä suurin luojasi ovat sinun omat vanhempasi saatikka jokin Jumalasi, joten kunnioita isääsi ja äitiäsi!! :)


      • jens_morjens
        ateisti1982 kirjoitti:

        Useasti vanhempiansakaan ihmisen ei tule luottaa/kunnioittaa uskovien mukaan vaan siihen mikä on vähiten todennäköistä. Kysyppä vanhemmiltasi miten ja missä asennossa he ovat sinut luoneet, jotta olet syntynyt vai oletko sinä syntynyt kun haluat elää harhaisessa maailmassa, jossa jokin Jumala menee kaiken edelle..jopa omien vanhempiesi edelle? Kyllä suurin luojasi ovat sinun omat vanhempasi saatikka jokin Jumalasi, joten kunnioita isääsi ja äitiäsi!! :)

        Ateisti 1982. Miksi tuomitset Raamatun ennakolta?
        - Olemattomuus ei luo.
        - Tyhjästä voi saada vain tyhjää.
        - Jumala: "Minä olen." Jumalalla ei ole alkua eikä loppua. Hän on.
        2Moos. 3:14
        Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen." Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne."
        Hyvä biisi:)
        https://www.youtube.com/watch?v=GauUHGDiTXk


      • jens_morjens
        Ville-viisi-vuotta kirjoitti:

        Johan löysit lapsellisen sivuston. Ihanko itse olet sen tehnyt?

        En ole tehnyt. Teemu on kova luu kelle tahansa ateistille. Hänen tietolähteensä ovat hyvät:)


      • Parodia_on_huumoria
        jens_morjens kirjoitti:

        En ole tehnyt. Teemu on kova luu kelle tahansa ateistille. Hänen tietolähteensä ovat hyvät:)

        Etkö vielä tiedä, että Teemu kirjoittaa blogiaan parodioidakseen netissä olevia kreationistien kirjoitelmia.


    • ateistipaholainen

      Agnostismi ja ateismi ovat eri asioita. Agnostismi ei ole mikään välimuoto teismin ja ateismin välissä, vaan käsittelee eri asiaa. Ismit haltuun,

    • jens_morjens

      Käsittääkseni pelastuksen kannalta agnostikko on huonommassa asemassa kuin ateisti, koska ateisti kieltää olemassaolevan Jumalan. Aivan niinkuin kuka tahansa voi kieltää vitsaa antaneen isänsä. Isä on kuitenkin oikeasti olemassa. Isän kieltäminen ei voi mitenkään mitätöidä isää. Agnostikon hengenvaarallinen asema perustuu siihen, että hän epäilee kaikkea hamaan loppuunsa saakka. Hän ei luota mihinkään. Ei koskaan eikä milloinkaan.

      • 2313

        Käsität melko väärin.


      • jens_morjens
        2313 kirjoitti:

        Käsität melko väärin.

        En käsitä väärin. Agnostikko ei usko mihinkään. Hän epäilee hamaan loppuun saakka. Jos hän lakkaisi epäilemästä, hän lakkaisi olemasta agnostikko.


      • jens_morjens kirjoitti:

        En käsitä väärin. Agnostikko ei usko mihinkään. Hän epäilee hamaan loppuun saakka. Jos hän lakkaisi epäilemästä, hän lakkaisi olemasta agnostikko.

        Kannattaisi vaikka googlata itselleen vieraan sanan merkitys, niin ei mokaisi aivan noin pahasti.
        Alunperin agnostisuus on tarkoittanut vain ja ainoastaan uskoa Jumalaan. Myöhemmin sanaa on alettu käyttää muissakin yhteyksissä (esim. Ilkka Niiniluoto filosofiaaa käsittelevässä kirjassaan). Termiä agnostismi voi kuitenkin käyttää vain silloin, jos kyseisestä asiasta ei voi periaatteessakaan saada luotettavaa tietoa. On täysin virheellistä väittää, ettei agnostikko usko mihinkään. Itse ainakin pidän useitakin asioita vankasti tosina.

        Katson olevani myös skeptikko, mutta en sanan klassisessa pyrrhonistisessa mielessä, vaan pyrin tieteelliseen skeptismiin, jossa punnitaan tieteellisellä menetelmällä uskottavan ja ei uskottavan väitteen ero. Skeptismiin liittyy epäilys paljon kiinteämmin kuin agnostismiin. Skeptismi on osa maailmankatsomustani ja agnostismi taas tietoteoriaan kuuluva maailmankuvallinen asia.


      • jens_morjens

        Agnoskepo. Vilpittömästi olen sitä mieltä, että sinä olet ateisti, koska uskot evoluutioon eli et ole aidosti tieteeseen luottava ihminen.

        Kaikesta huolimatta agnostikko on sokea, eikä hänkään voi kiinnostua Tekijästään, ellei hänen Tekijänsä kutsu häntä ensin. Kaikki on lopulta simbeliä. Jos ihmiseltä puuttuu Jeesus, häneltä puuttuu kaikki. Nämä asiat ovat meille tuttuja, koska Raamattu on ollut Suomessa jo niin kauan.
        http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm


      • Tyhjää-tyhmää-paatosta

        "... sinä olet ateisti, koska uskot evoluutioon eli et ole aidosti tieteeseen luottava ihminen."

        Sinun mukaasi siis yliopistojen biologian laitokset eivät ole tieteellisiä? Väitteesi on suoraan sanottuna pöljä. Ette te kreationistit määrittele, mikä on tiedettä ja mikä ei, vaikka miten yritätte valehdella. Uskonnolliset fraasisi ja vilpittömät mielipiteesi saat tunkea sinne mihin päivä ei paista. Tieteen kanssa sönkötyksilläsi ei ole mitään tekemistä.


      • jens_morjens
        Tyhjää-tyhmää-paatosta kirjoitti:

        "... sinä olet ateisti, koska uskot evoluutioon eli et ole aidosti tieteeseen luottava ihminen."

        Sinun mukaasi siis yliopistojen biologian laitokset eivät ole tieteellisiä? Väitteesi on suoraan sanottuna pöljä. Ette te kreationistit määrittele, mikä on tiedettä ja mikä ei, vaikka miten yritätte valehdella. Uskonnolliset fraasisi ja vilpittömät mielipiteesi saat tunkea sinne mihin päivä ei paista. Tieteen kanssa sönkötyksilläsi ei ole mitään tekemistä.

        Ellei noteeraa henkimaailmaa, ei voi ymmärtää maailmaa. Ikävää, että olet antanut poliitikkojen, opettajien ja valtamedian tehdä itsestäsi okkultistieliitin orjan (sheeple).
        https://www.facebook.com/media/set/?set=a.448052495207923.107442.128070363872806&type=3
        "Tunkea sinne mihin päivä ei paista". Tuo on turhaa hienostelua. Mitä pelkäät? Kenties, että jäät sulavat ja maailma hukkuu? Kuuntele tarkasti 4:08 kohdalta.
        https://www.youtube.com/watch?v=nq4Bc2WCsdE&feature=youtu.be&t=4m8s
        Kuuntele edelleen tarkasti.
        https://www.youtube.com/watch?v=KRVadphkWRc


      • Hölömön-mölötystä

        Taidat olla pahasti sekaisin, ihmisparka. Lampaan kuvia, piirrettyjä ja tyhjää denialismia. Jos pääsisi joskus kurkistamaan sinunlaisesi ihmisen kuupan sisään, voisi hämmästys olla suuri. Jo tekstiesi perusteella olet sekaisin kuin salaman raiskaama uuniluuta.


      • jens_morjens
        Hölömön-mölötystä kirjoitti:

        Taidat olla pahasti sekaisin, ihmisparka. Lampaan kuvia, piirrettyjä ja tyhjää denialismia. Jos pääsisi joskus kurkistamaan sinunlaisesi ihmisen kuupan sisään, voisi hämmästys olla suuri. Jo tekstiesi perusteella olet sekaisin kuin salaman raiskaama uuniluuta.

        Avaan kuuppaani :D
        - Olemattomuus ei luo.
        - Tyhjästä saa irti vain tyhjää.
        - Oletettu evoluutio on mykkä.


    • ateismion

      Pelastuksen kannalta sekä ateismi, agnotismi ja uskonnollisuus (usko johonkin Korkeampaan voimaan) on yhtä tyhjän kanssa.

      • jens_morjens

        Tismalleen. Mikä on viisautesi lähde?

        Matt. 16:17
        Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.


      • Aada-a

        ateismion ja jens_morjens

        "Pelastuksen kanalta sekä..."

        Erittäin tyhmältä tuollainen Jeesus vaikuttaa, joka ei pysty itse luomiaan ihmisiä pelastamaan, ilman uskon suorituksia. Mikäli usko on ilmainen lahja, miksi sitä ei anneta kaikille? Miksi Kaikkivaltias ei pysty kaikkia tekemään kykeneviksi ottamaan tuota lahjaa vastaan? Nuo perustelut ja jens_morjensinkin autuaaksi julistamiset ovat erittäin valikoivaa tyhmyyttä, jos hieman tarkemmin viitsisitte ajatella.
        Miksi tämä Kaikkivaltias ei vaivaudu antamaan itsestään luotettavia todisteita että kaikki voisivat uskoa???
        Miten tuollainen irrallinen raamatunlause Matt.16:17 voi millään tavalla liittyä keskusteltavaan aiheeseen?
        Ai niin, se olikin Taivaanisä joka ihmeellisesti Pyhän Henkensä kautta ilmoitti teille totuuksiaan.
        En todellakaan usko teidän ARMON ihmettä. Väkivaltaista kiristämistä tuo on.


      • jens_morjens
        Aada-a kirjoitti:

        ateismion ja jens_morjens

        "Pelastuksen kanalta sekä..."

        Erittäin tyhmältä tuollainen Jeesus vaikuttaa, joka ei pysty itse luomiaan ihmisiä pelastamaan, ilman uskon suorituksia. Mikäli usko on ilmainen lahja, miksi sitä ei anneta kaikille? Miksi Kaikkivaltias ei pysty kaikkia tekemään kykeneviksi ottamaan tuota lahjaa vastaan? Nuo perustelut ja jens_morjensinkin autuaaksi julistamiset ovat erittäin valikoivaa tyhmyyttä, jos hieman tarkemmin viitsisitte ajatella.
        Miksi tämä Kaikkivaltias ei vaivaudu antamaan itsestään luotettavia todisteita että kaikki voisivat uskoa???
        Miten tuollainen irrallinen raamatunlause Matt.16:17 voi millään tavalla liittyä keskusteltavaan aiheeseen?
        Ai niin, se olikin Taivaanisä joka ihmeellisesti Pyhän Henkensä kautta ilmoitti teille totuuksiaan.
        En todellakaan usko teidän ARMON ihmettä. Väkivaltaista kiristämistä tuo on.

        Aadalle. Raamatun mukaan Jeesuksella on kaikki valta. Luoja on Luoja ja luotu on luotu. Asetelma ei muutu, vaikka mitä tekisimme. Pelastus voidaan löytää, kun Luoja kutsuu. Kovat ajat ovat kutsuja. Silloin ihmiselle voi tulla tarve turvata Luojaansa. Sodan alussa presidentti Kallio rukoili ja kehoitti kansaa rukoilemaan.
        http://kingsministries.fi/2012/02/06/presidentti-kallion-rukous-suomen-puolesta-talvisodan-aikaan/
        Kallion puhe vuonna 1939.
        http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/12/03/kyosti-kallion-itsenaisyyspaivan-puhe-1939


      • jens_morjens

        Tietoa on, muttei se pelasta. Historia todistaa. Maailma on suossa eikä voi itseään auttaa.


    • agnostinen_ateisti

      menee taas ternit sekaisin. Agnostismi ja ateismi eivät ole toisiaan poissulkevia. Valtaoja pitää mahdollisena että jumalia on koska tietoa jumalista ei ole saatavilla mutta ei usko jumaliin eli on agnostinen ateisti. Henkilö joka näkee ettei jumalista ole tietoa saatavilla mutta uskoo jonkin jumalan tai jumalien olemassa oloon on taas agnostinen teisti.

      Määrittelyissä on kuitenkin näköjään monenkirjavaa tulkintaa ja epätietoisuutta joten on paras tyytyä Valtaojan kohdallakin siihen kuinka hän itse suhteensa jumaliin määrittelee: ovat mahdollisia mutta ei usko jumalia olevan.

      • jens_morjens

      • Ei-kirja-seiso

      • jens_morjens
        Ei-kirja-seiso kirjoitti:

        Ja termisi "Raamattu seisoo" taitaa olla yksi turhimmista. Täysin pöljä.

        puhetta


      • Tyhjää-tyhjää
        jens_morjens kirjoitti:

        puhetta

        Ei, vaan kirjoitusta. Etkö sinä raukka erota edes niitä?


      • Kalju_Pitkätukka
        Ei-kirja-seiso kirjoitti:

        Ja termisi "Raamattu seisoo" taitaa olla yksi turhimmista. Täysin pöljä.

        Ja laulu jää pystyyn :-D


      • nix_kaputt
        Kalju_Pitkätukka kirjoitti:

        Ja laulu jää pystyyn :-D

        Mistä kaikki?
        - Oletettu evoluutio on mykkä.
        - Olemattomuus ei luo.
        - Tyhjästä tyhjää.
        - Usw


      • Nicht-verstehen
        nix_kaputt kirjoitti:

        Mistä kaikki?
        - Oletettu evoluutio on mykkä.
        - Olemattomuus ei luo.
        - Tyhjästä tyhjää.
        - Usw

        Taas Yurkilla uusi nikki. Jutut ovat vaan ihan samaa tuubaa kuin ennenkin. Ei se paska konvehdiksi muutu, vaikka käärepaperia vaihtaakin.


      • nix_kaputt
        Nicht-verstehen kirjoitti:

        Taas Yurkilla uusi nikki. Jutut ovat vaan ihan samaa tuubaa kuin ennenkin. Ei se paska konvehdiksi muutu, vaikka käärepaperia vaihtaakin.

        Mistä kaikki? Tiedän kyllä, ettet halua ajatella asiaa ennenkuin saat kutsun.
        http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm
        -jens


      • jens_morjens

      • jens_morjens
        Ei-kirja-seiso kirjoitti:

        Ja termisi "Raamattu seisoo" taitaa olla yksi turhimmista. Täysin pöljä.

        Raamattu seisoo. Se tietää, että langennut maailma on sokea.
        http://www.evoluutio.com/?o=0&a=0&st=0


    • Jaaha- uskonnollisesti valveutuneet ottavat omat aseet käyttöön. He puuttuvat "lillukanvarsiin" ja yrittävät määritellä - kuka on oikea kristitty?
      Kääntäen tehdään heitto Valtaoja ei siis ole oikea ateisti. Hän on agnostikko.

      Tällä palstalla on usein arvioita, ei,ei hän ole oikea kristitty, hän on hellari, jehova, adventisti ym. ym. Kivaa kun ryhdytään pistämään ihmisiä omiin lokeroihin mutta siinä on vaaransa kuten historia on saattanut opettaa.

      • jens_morjens

        Käsittääkseni Valtanoja ei ole Kristuksen uskossa eli hän ei luota Luojaansa eli hän on tosiasissa ateisti. Selkeytän tilanteen. Ellei luota Luojaan, luottaa johonkin muuhun. Koska on olemassa vain yksi Jumala, tarkoitta se, että on olemassa vain Jumalan lapsia ja lohikäärmeen lapsia. Kysymys on henkimaailmasta. Paratiisin lankeemus teki ihmissuvusta lohikäärmeen lapsia. Ihminen voi muuttua Jumalan lapseksi vain uudestisyntymisen kautta. Nämä asiat ovat meille tuttuja, koska Raamattu on ollut suomessa jo niin kauan.


      • jens_ >>>Koska on olemassa vain yksi Jumala, tarkoitta se, että on olemassa vain Jumalan lapsia ja lohikäärmeen lapsia. Kysymys on henkimaailmasta. Paratiisin <<<

        Mikä on saanut Sinut vakuuttuneeksi siitä että on vain yksi jumala - se on tietysti Sinun palvontasi (fanituksen) kohede.

        Kuitenkin uskot - niin luulen luomisteoriaan niin loiko jumalasi vain sen osan maapalloa jossa asuu oikeita kristittyjä.
        Siis osan luomisesta hoitivat sitten allah, shiva, budda ja tuhannet muut jumalat.
        Jumalasi , jumalat harjoittavat geopoliittista uskontoa - eikö niin.


      • Louhi-Kärpänen
        epikuros kirjoitti:

        jens_ >>>Koska on olemassa vain yksi Jumala, tarkoitta se, että on olemassa vain Jumalan lapsia ja lohikäärmeen lapsia. Kysymys on henkimaailmasta. Paratiisin <<<

        Mikä on saanut Sinut vakuuttuneeksi siitä että on vain yksi jumala - se on tietysti Sinun palvontasi (fanituksen) kohede.

        Kuitenkin uskot - niin luulen luomisteoriaan niin loiko jumalasi vain sen osan maapalloa jossa asuu oikeita kristittyjä.
        Siis osan luomisesta hoitivat sitten allah, shiva, budda ja tuhannet muut jumalat.
        Jumalasi , jumalat harjoittavat geopoliittista uskontoa - eikö niin.

        "Mikä on saanut Sinut vakuuttuneeksi siitä että on vain yksi jumala"

        Tuo on vielä melko yleistä, mutta nykypäivänä ihminen, joka uskoo lohikäärmeeseen alkaa olla jo reliikki.


      • Louhi-Kärpänen kirjoitti:

        "Mikä on saanut Sinut vakuuttuneeksi siitä että on vain yksi jumala"

        Tuo on vielä melko yleistä, mutta nykypäivänä ihminen, joka uskoo lohikäärmeeseen alkaa olla jo reliikki.

        Joo, Murphyn laki sanoo: jos sinulla on vain vasara niin kaikki näyttävät nauloilta ;)
        Eli kun sinulla on vain yksi todellisuus omasta jumalasta niin olet harhaanjohdettu.

        Tämä oli jensille.


      • jens_morjens kirjoitti:

        Käsittääkseni Valtanoja ei ole Kristuksen uskossa eli hän ei luota Luojaansa eli hän on tosiasissa ateisti. Selkeytän tilanteen. Ellei luota Luojaan, luottaa johonkin muuhun. Koska on olemassa vain yksi Jumala, tarkoitta se, että on olemassa vain Jumalan lapsia ja lohikäärmeen lapsia. Kysymys on henkimaailmasta. Paratiisin lankeemus teki ihmissuvusta lohikäärmeen lapsia. Ihminen voi muuttua Jumalan lapseksi vain uudestisyntymisen kautta. Nämä asiat ovat meille tuttuja, koska Raamattu on ollut suomessa jo niin kauan.

        "Ellei luota Luojaan, luottaa johonkin muuhun. "

        Eli liitytkö sinä Lutherin ajatukseen siitä, että luottamus ikäänkuin luo jumalan - mihin ihminen luottaa ja minkä varaan elämänsä perustaa niin se on sitten sen ihmisen jumala?


      • Menkää_muualle
        jens_morjens kirjoitti:

        Käsittääkseni Valtanoja ei ole Kristuksen uskossa eli hän ei luota Luojaansa eli hän on tosiasissa ateisti. Selkeytän tilanteen. Ellei luota Luojaan, luottaa johonkin muuhun. Koska on olemassa vain yksi Jumala, tarkoitta se, että on olemassa vain Jumalan lapsia ja lohikäärmeen lapsia. Kysymys on henkimaailmasta. Paratiisin lankeemus teki ihmissuvusta lohikäärmeen lapsia. Ihminen voi muuttua Jumalan lapseksi vain uudestisyntymisen kautta. Nämä asiat ovat meille tuttuja, koska Raamattu on ollut suomessa jo niin kauan.

        Onko yurkikin ottanut uuden nikin?


      • Kylläpävaan
        Menkää_muualle kirjoitti:

        Onko yurkikin ottanut uuden nikin?

        On. Ei todellakaan voi erehtyä.
        Samalle idioottitasolle eivät muut osaa vajota.


      • jens_morjens kirjoitti:

        Käsittääkseni Valtanoja ei ole Kristuksen uskossa eli hän ei luota Luojaansa eli hän on tosiasissa ateisti. Selkeytän tilanteen. Ellei luota Luojaan, luottaa johonkin muuhun. Koska on olemassa vain yksi Jumala, tarkoitta se, että on olemassa vain Jumalan lapsia ja lohikäärmeen lapsia. Kysymys on henkimaailmasta. Paratiisin lankeemus teki ihmissuvusta lohikäärmeen lapsia. Ihminen voi muuttua Jumalan lapseksi vain uudestisyntymisen kautta. Nämä asiat ovat meille tuttuja, koska Raamattu on ollut suomessa jo niin kauan.

        "lohikäärmeen lapsia"

        Minä olenkin aina halunnut olla lohikäärme, itseasiassa olenkin kiinalaisessa horoskoopissa;)


      • jens_morjens
        totuusfriikki7678 kirjoitti:

        "Ellei luota Luojaan, luottaa johonkin muuhun. "

        Eli liitytkö sinä Lutherin ajatukseen siitä, että luottamus ikäänkuin luo jumalan - mihin ihminen luottaa ja minkä varaan elämänsä perustaa niin se on sitten sen ihmisen jumala?

        Raamattu elävöittää. Usko eli luottamus Luojaan annetaan ylhäältä armosta, ilmaiseksi. Kaupanpäälle saa kuolemattomuuden. Langennut maailma ei kiinnostu pelastuksesta, ellei Luoja kutsu ensin.
        http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm


      • jens_morjens
        epikuros kirjoitti:

        jens_ >>>Koska on olemassa vain yksi Jumala, tarkoitta se, että on olemassa vain Jumalan lapsia ja lohikäärmeen lapsia. Kysymys on henkimaailmasta. Paratiisin <<<

        Mikä on saanut Sinut vakuuttuneeksi siitä että on vain yksi jumala - se on tietysti Sinun palvontasi (fanituksen) kohede.

        Kuitenkin uskot - niin luulen luomisteoriaan niin loiko jumalasi vain sen osan maapalloa jossa asuu oikeita kristittyjä.
        Siis osan luomisesta hoitivat sitten allah, shiva, budda ja tuhannet muut jumalat.
        Jumalasi , jumalat harjoittavat geopoliittista uskontoa - eikö niin.

        Epikuros. Mihin jumalaan sinä uskot ja miksi?
        Historian Jeesus kuoli, haudattiin ja nousi ylös taivaaseen. Sitten Hän palasi. Ellei Hän olisi palannut, maailmassa ei olisi Hyvän Sanoman julistajia. Niinikään maailmassa ei olisi muita uskovaisia kuin ne, jotka odottavat Messiaan ekaa tuloa maan päälle.


      • jens_morjens kirjoitti:

        Epikuros. Mihin jumalaan sinä uskot ja miksi?
        Historian Jeesus kuoli, haudattiin ja nousi ylös taivaaseen. Sitten Hän palasi. Ellei Hän olisi palannut, maailmassa ei olisi Hyvän Sanoman julistajia. Niinikään maailmassa ei olisi muita uskovaisia kuin ne, jotka odottavat Messiaan ekaa tuloa maan päälle.

        Hieman historiasta Wikin mukaan "Historia (muinaiskreikaksi ἱστορία, historía) tarkoittaa paitsi yhteisön menneisyyden vaiheita, myös menneiden tapahtumien kuvausta tai tutkimusta, historiatiedettä ja sen tuloksia"

        Eikö se tarkemmin ole sitä että todellinen historia on kirjoitettua - lähes realismia" kun taas uskonnolliset opukset ovat kuvitteellisia ja perustuvat taruihin, kuten raamattu ja muut vastaavat kirjat.
        Itse olen uskonnoton mutta siitä huolimattan minäkin uskon. On asioita joista meillä "taviksilla" ei ole relevanttia tietoa mutta kaikkeen uskooni ei ole olemassa mitään mittaria van minä - uskon.


    • Rama

      Onko sinulla jotakin asiaa vai mainostatko vaan sitä, että olet yhtä viisas ja rehellinen kuin nuoren maan kreationisti?

    • Sehän on selvää että kaikki ajattelevat ihmiset ovat agnostikkoja. Kaikkea pitääkin kyseenalaistaa ja epäillä. Perimmäistä totuutta ei ihminen tiedä...vielä, jos koskaan oppiikaan tietämään.

      • jens_morjens

        Kiintoisa mielipide. Halunnet pohtia mysteeriä. Miksei miljardien aivojen ihmiskunta ole vieläkään ratkaissut oletetun evoluution arvoitusta?


      • jens_morjens kirjoitti:

        Kiintoisa mielipide. Halunnet pohtia mysteeriä. Miksei miljardien aivojen ihmiskunta ole vieläkään ratkaissut oletetun evoluution arvoitusta?

        Mitä ihmeen arvoitusta? Evoluutioteoria on hyvin vankalla perustalla oleva tieteellinen teoria.


      • Omia_havaintoja
        jens_morjens kirjoitti:

        Kiintoisa mielipide. Halunnet pohtia mysteeriä. Miksei miljardien aivojen ihmiskunta ole vieläkään ratkaissut oletetun evoluution arvoitusta?

        Minä olen itse henkilökohtaisesti havainnut, että erilaisten eliöiden jälkeläiset ovat vanhempiensa kaltaisia olivatpa ne sitten kasveja tai eläimiä. Vieläpä siten, että niiden ominaisuudet ovat melkein samanlaiset kuin vanhempiensa verrattuna muihin lajitovereihin. Tästä syystä uskon, että perimä vaikuttaa uuden yksilön ominaisuuksiin.
        Yksilön erilaiset ominaisuudet eivät kuitenkaan ole täsmälleen samat kuin kummankaan yksilön vanhemman. Ts. lapsi ei ole isän tai äidin klooni. Tästä syystä uskon, että mutaatiot vaikuttavat yksilön ominaisuuksiin.
        Näiden lisäksi elinympäristössään heikommin pärjäävät yksilöt eivät saa jälkeläisiä niin paljon kuin paremmin pärjäävät. Usein heikommin pärjäävät yksilöt eivät edes elä sukukypsiksi huonomman ravinnon tai saaliiksi joutumisen kautta. Kasveilla heikommat yksilöt jäävat parempien yksilöiden varjoon jne. Tästä syystä uskon, että luonnonvalinta toimii.
        Edellä lueteltuja kolmea asiaa (perimä, mutaatiot ja luonnonvalinta) sanotaan evoluutioksi. Tästä syystä uskon, että evoluutio toimii luonnossa.


    • Alex-

      Oikeastihan Valtaoja on uskonnoton.
      Hän ei usko minkään uskontokunnan/uskovan väitteeseen jumalan olemassaolosta.

      Kuitenkin hän, niinkuin kaikki _muutkin_ ateistit ovat avoimia sille, että jos jumala osoitetaan vääjäämättömästi olemassaolevaksi he uskovat siihen.

      Kretiineissä taas on paljon änkyröitä, jotka eivät usko vaikka heille kuinka osoitettaisiin esimerkiksi että evoluutio on todellista tai maailmankaikkeus on miljardeja vuosia vanha.
      Heidän mielestään todellisuuden ja Raamatun (tai vastaavan uskonkirjan) oleessa ristiriidassa, todellisuus on väärässä.

      Kaikki jotka eiväöt ole teistejä ovat a-teistejä, suomessa useimmiten sanotaa ateisteja. Agnostikko määrittää eri asiaa. kuin teisti/a-teisti.

      • Muistan Valtaojan haastattelun, jossa sivuttiin kyseistä aihetta. Valtaoja sanoi, että agnostikko on hänelle vähän liian hieno sana joten hän kertoi olevansa pakana.
        Luulen ymmärtäväni ainakin vähän Valtaoja ajattelun perusteita. Myös sellaiset nimet kuin Bernard Russell ja Neil deGrasse Tyson monen muun ohella ovat luokitelleet itsensä nimen omaan agnostikoiksi.
        Russelin kerrotaan pitäneen kristinuskon jumalaa yhtä uskottavana kuin Olympos vuoren jumalia. Loogisen empirismin isänä Russell ei kuitenkaan luokitellut itseään ateistiksi, koska jumalan olemassaolon kieltäminen edellyyttäisi tietoa, jota ei ole mahdollista saada.
        Valtaoja piti Russelia yhtenä ajatteluunsa eniten vaikuttaneista ihmisistä, jos oikein muistan. Valtaojan ja kai de Grasse Tysoninkin agnostisuus perustuu tieteelliseen skeptismiin, jonka mukaan todistamattomista väitteistä ei voida sanoa varmaa kantaa suuntaan eikä toiseen.
        Jonkun mielestä kyse on varmasti pelkästä sanoilla saivartelemisesta, mutta minulle asia ei ole niin. Kohta neljäkymmentä vuotta tieteen historian harrastamista ovat teknisen työurani lisäksi varmaan nyrjäyttäneet jo ennestään pedanttista ajukuuppaani vielä lisää perfektionismiin.
        Ateismista ja teismistä haluaisin lausua omaa näkemystäni suulla suuremmalla. Wittgenstein: "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen"
        Mistä ei voida puhua, siitä tulee vaieta.
        Saksan opettajani Elsa Lehtonen tuskin olisi hyväksynyt käännöstäni ihan kybällä, mutta tietäen heikohkon tasoni kyseisessä kielessä, tuokin olisi varmaan hänelle kelvannut.


    • jumalatonmaailmamme

      Agnostikko on usein ihminen, joka ei osaa tai halua muodostaa mielipidettä asiasta, sosiaalisen paineen tai muun haitan vuoksi. Monesti hän myös nostaa itsensä muiden yläpuolelle, ajatellen edustavansa jotain kultaista keskitietä, vaikka todellisuudessa hänellä ei vain ole mitään sanottavaa.

      • Jospa ensin tutustuisit termin "agnostikko" merkitykseen. Kyse ei todellakaan ole mielipiteen muodostamisesta eikä ainakaan kultaisesta keskitiestä.
        Voisit vaikka lukea yllä olevan kommenttini 14.02...20.56. ja vaikka vilkaista wikiä. Voin väittää suurella varmuudella, että esimerkiksi Bernard Russellilla oli varsin painavaa sanottavaa logiikan lisäksi myös uskonnoista, vaikka hän määrittelikin itsensä agnostikoksi.


    • JohnnyBlaze

      Niin? Entäs sitten? Mies on myös sanonut ja aika useinkin ettei usko jumalaan. Taas on uskovaisella päässyt mopo keulimaan.

    • ghfsdgfhfdsfg

      Hauskaa miten te uskovat yritätte hakea kyynärsauvaa itsellenne siitä mitä Valtaoja on sanonut tai jättänyt sanomatta. Valtaoja on agnostinen ateisti kuten valtaosa tietoteoreettiselta kannalta asiaa katsova eivätkä sanat agnostikko ja ateisti tässä sulje toisiaan pois ja myös määritelmä agnostinen teisti on aivan yhtä pätevä määritelmä.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Agnostinen_ateismi

      • Kiitos wiki-vinkistä. Artikkeli oli hyvä ja siinä tuotiin myös varsin selvästi esiin Russelin ajatus agostismista. "Hän (Russell) ei uskonut jumalaan, mutta sanoi, ettei filosofina voinut pitää itseään varsinaisena ateistina, koska hänen mielestään jumalan olemattomuutta ei voida lopullisesti todistaa. Niinpä Russell sanoikin, että hänen on – filosofisessa mielessä – pidettävä itseään agnostikkona"

        Toki Russell oli käytännössä ateisti. Hän uskoi jumaliin varmaan yhtä vähän kuin kuuluisaan teekannuunsa.

        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCAQFjAA&url=http://fi.wikipedia.org/wiki/Russellin_teekannu&ei=8n3gVKyzHsbuyQP39oKwCQ&usg=AFQjCNE3JVjp3RqMJ_pVOoNg60RCKtFqHw&bvm=bv.85970519,d.bGQ&cad=rja


    • kielinerous

      Onko ateistinen agnostikko optimistinen pessimisti ja agnostinen ateisti optimistinen pessimisti.

    • Narkkienkeli

      "Prof. Valtaoja ei olekaan ateisti"

      Ahaa. No mihin jumalaan hän sitten uskoo?

    • Ei tietenkään koska ateimikin on uskoa,

      Eräässä tv ohelmassa Valtaoja sanoi, että hänellä ei ole sielua, joten ei hän voi olla agnostikkokaan, sillä siihen sisältyy uskoa, vaan täysin uskomaton , ja suorassa yhteydessä kaiken lähteeseen , ainoaan absoluuttiin joka on olemassa

      • Älä-valehtele

        Eipä tainnut sanoa. Sielun olemassaololla ja agnostismilla ei ole toistensa kanssa mitään tekemistä ja Valtaoja tietää sen aivan varmasti. Yhteydestä kaikkeuden lähteeseenkään hän ei varmasti ole puhunut, jos ei sitten vitsinä.

        Ateismi on uskon puutetta, ei uskoa.


      • jens_morjens
        Älä-valehtele kirjoitti:

        Eipä tainnut sanoa. Sielun olemassaololla ja agnostismilla ei ole toistensa kanssa mitään tekemistä ja Valtaoja tietää sen aivan varmasti. Yhteydestä kaikkeuden lähteeseenkään hän ei varmasti ole puhunut, jos ei sitten vitsinä.

        Ateismi on uskon puutetta, ei uskoa.

        Täsmennän. Jokainen uskoo/luottaa johonkin. Mihin siis kandee luottaa? Luojaan kandee luottaa. Periaatteesa asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää, koska luomakunta todistaa Luojasta. Mutta epäselvää on. Raamattu tietää miksi epäselvää on, mutta Raamattu ei kiinnosta, ellei Luoja kutsu ensin.
        http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm


    • uppe

      Ei taida Esko lukea tämän palstan hölmöyksiä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2963
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2564
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2225
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2138
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1702
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1536
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1487
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      27
      1302
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      19
      1195
    Aihe