Vuosi 2005 ja 2015, mitä eroa?

porvarihallitus

Vuonna 2005 oli varma tieto, että asuntojen hinnat romahtavat.
Vuonna 2010 oli varma tieto, että asuntojen hinnat romahtavat.
Vuonna 2015 on varma tieto, että asuntojen hinnat romahtavat.
Vuonna 2020..

..niin no olen maksanut asuntolainani loppuun jonka otin hetkeä ennen vuotta 2005! Ja samalla myös vaurastunut huomattavasti.

13

59

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkähkö_odotus

Kymmenen vuoden vuokrat.

• onhalpaa

Hinnathan ovat romahtaneet. Ainakin pääkaupunkiseudulla 3%.Ja Pilkkahinnalla niitä myydään...

• vähä_vaikee_uskoo

Okei, mistä sait tuon tiedon?

• vähä_vaikee_uskoo kirjoitti:

Okei, mistä sait tuon tiedon?

Jakke kertoi Esson baarissa. Taisi olla vuonna 2002. Mutta ei se siitä ole muuttunut. :)

Toki pientä laskua on ollut. Indeksissä näkyy vähän voimakkaammin kuin euroissa.

• 8-14

Monilla alueilla 100% rommi. Kauppa ei käy kuin muutamassa keskuksessa.

• 8-14 kirjoitti:

Monilla alueilla 100% rommi. Kauppa ei käy kuin muutamassa keskuksessa.

Teilläpäin jo 200%. Ei tosin näy tilastoissa, mutta niinhän se on, ettei kukaan muuta sinne, jos ei saa ainakin 10 000 euroa puhtaana käteen.

• kerrohan

Kerro nyt vielä varmana tietona miten Kreikan tulee käymään, pysyykö eurossa... ?? Ja jatkuuko euron alamäki, sekä deflatorinen suunta?
      Näitä epävarmuustekiöitä on ollut viimevuosina paljon, mm. finanssikriisi 2008. Jota tuskin sinäkään pystyit etukäteen tietämään.
      Vaan tuurilla on menty eteenpäin.

• Ok-Loordi

Siitä finanssikriisin alusta on mennyt jo reilusti yli 6 vuotta. Siitä on ollut monille (kuten Loordille) lähinnä vain hyötyä: öljyn hinta lasti alkuun kriisin alkaessa huomattavasti, korkotaso painunut lähes nollaan, osakkeet halpenivat ja nyt vielä kaikki kulutustavarat ja hyödykkeet halpenevat ja rahan arvo kasvaa deflaation myötä. Velattomalle säästäjälle ja sijoittajalle jolla on varallisuutta sekä rahana että myöhemmin vuosina 2010 - 2013 ostettuina osakkeina että asuntovarallisuutena on koko kriisistä ollut vain hyötyä, etenkin kun on valtiolla vakinaisessa virassa johtavassa asemassa eikä pelkoa irtisanomisesta ole ollut missään vaiheessa.

Asuntojen hinnat laskeneet ehkä 1% viime vuonna, sitä ennen nousseet ainakin 10-15% ellei enemmänkin kriisin alkamisesta lähtien vuodesta 2008.

Loordi myi kaikki sijoituksensa v. 2008 lopulla, sitä ennen sai muuten säästötilillekin korkoa 4,5% kuukausittain maksettuna mikä useamman kymmenen tuhannen euron säästöillä sillioin teki kuukausittain ihan ok koron jopa. Nyt vuokra-asuntojen kysyntä on hyvällä tolalla ja Loordi saanut vuokrattua sijoitusasuntonsa (velattomia) hyvään hintaan. Lisäksi pörssissä Loordi tehnyt yli 20% vuodessa voittoa osingot päälle. Lisäksi Loordi hyötyi euron/Ruotsin kruunun suhteesta v. 2008 lopulla hyvin kriisin alkaessa. Lisäksi Loordi saanut maksettua aikanaan otetun asuntolainansa 3,5 vuodessa pois lähes olemattomalla lainakorolla.

Finanssikriisi loppuu hiljalleen ajastaan ja sitten asuntojen hinnat nousevat taas kiihtyvällä tahdilla, sitä ennen lähinnä vuokrataso nousee ja Loordikin nostaa perimiensä vuokrien määrää sitä odotellessa ja nauttii halvan öljyn eduista kun ajelee avomersullaan.

• Sen voin varmana tietona kertoa, että euron alamäki ja deflatoorinen suunta eivät voi jatkua yhtä aikaa. Itse asiassa, niitä ei oikein voi olla edes olemassa yhtä aikaa. Koko maailman talouden deflatoorinen suunta, esimerkiksi johtuen öljyn hinnan romahtamisesta voi toki hetkellisesti heilauttaa meitäkin deflaation puolelle, vaikka euro alamäessä olisikin.

Onneksi euro muuten saatiin pieneen alamäkeen. Alkoi olla jo liian vahva dollaria vastaan. Sääli tietysti niille, jotka aikovat ostaa kiinalaista elektroniikkaa tai matkustella ulkomaille, mutta ehkä sitä pitää vähän kärsiä itse suuremman hyvän puolesta. :)

• JFJ1

Löysä rahapolitiikka ja myöhemmässä vaiheessa valtion velkaantuminen piti 2008-2012 hinnat korkealla. Nythän hinnat ovat laskeneet ja asuntoja myydään jopa Helsingissä kymmeniä prosentteja vähemmän. Pakkomyyntejä ei ole, kun lyhennykset voi jättää tekemättä.

• porvarihallitus

Mitä tämä merkitsee asunnonvaihtajille? Niitähän on suurin osa kuitenkin asuntokaupoista.

Minun veikkaus on ettei mitään.

• porvarihallitus kirjoitti:

Mitä tämä merkitsee asunnonvaihtajille? Niitähän on suurin osa kuitenkin asuntokaupoista.

Merkitsee sitä, että hyviä kohteita saa hieman hankalammin, koska niitä tulee vähemmän myyntiin ja kysyntä niissä on kuitenkin edelleen korkeaa.

Itse asiassa asuntojen hinnoissa ja varsinkin kauppamäärissä nähtävälle laskulle on olemassa ihan järkevä syykin, se on pankkien vakavarausvaatimusten tuntuva kiristäminen, joka ehkäisi tehokkaasti rahan lainaamista ulospäin.

• whoknowswins
        porvarihallitus kirjoitti:

Asunto-osaketta omakotitaloon vaihdettaessa nyt lamassa pääsisi jopa 50% pienemmällä välirahalla kauppoihin, koska osakkeet rommaavat paljon vähemmän kuin okt:t. Siltikään kauppa ei käy, koska ne, joilla rahkeet okt:n ostoon riittävät, ovat sellaisen jo takavuosina ostaneet ja uusia ostajakykyjä ei laman pudotusvaiheessa tietenkään markkinoille synny.

Moni suomalainen on myös tiedostanut maan olevan pysyväislamassa ja jäävän kaiken aikaa lisää jälkeen muista eurooppalaisista yhteiskunnista. Euroopan bkt kasvoi viime vuonna 1,4%, Suomen bkt laski 0,3%. Tällaisessa tilanteessa pyrkimykset suomalaisen asunto-omaisuuden realisointiin ja muuttoon töihin ulkomaille kasvavat kaiken aikaa. Asuntojen myyntipaine on kasvamassa, ei ostopaine tai vaihtopaine.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3093
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      57
      2788
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2375
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2208
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2023
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1567
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1410
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1398
    Aihe