eilen 2.12 oli televisiossa jokin uusi moottorikeksintö ilmeisesti VTT:n testissä.Kuka näki ja onko siitä juttua netissä.Tekniikan maailma ei varmaan kirjoita siitä kuten ei yleensäkään mistään uutuuksista
mikä moottori
4
897
Vastaukset
- bikerjerk
multakin.
Kaverilta kuulin,et se olis ollu joku 2-tahti diesel.
Kaveri ei oikein moottoreista tiedä joten ei osannu enempiä kertoilla.
Onhan 2-tahti dieselkoneita tehyt jo kauan,mutta jotain mullistavaa siinä oli????- pottu
taisi olla 2-tahti diesel joka käyttää 4-tahtisen tekniikkaa. eli normaali 4-tahtinenhan tekee "töitä" vain joka toisella tahdilla, kun kaksitahtinen taas molemmilla, eli molempien moottoreiden parhaat puolet oli yhdistetty. uutisista vain pienen pätkän näin ohimennen.. kiinnostaa kyllä minuakin tuo homma!
pottu kirjoitti:
taisi olla 2-tahti diesel joka käyttää 4-tahtisen tekniikkaa. eli normaali 4-tahtinenhan tekee "töitä" vain joka toisella tahdilla, kun kaksitahtinen taas molemmilla, eli molempien moottoreiden parhaat puolet oli yhdistetty. uutisista vain pienen pätkän näin ohimennen.. kiinnostaa kyllä minuakin tuo homma!
Kuvaus vastaa Z -moottoria. Lähemmin www.aumet.fi
- Topias
Vaikuttaa siltä, että tuo Janhusen kehittelemä Z-moottori ei itse asiassa olekaan mikään uusi uusi inventio.
Ainakin nettisivuilla olevien tietojen perusteella sen työkierto muistuttaa suuresti jo 1940-luvulla patentoidun millermoottorin työkiertoa; z-moottori on vain sen kaksitahtiversio.
Millermoottorista on käytännön sovelluskin olemassa - Mazda Millenniassa on käytetty millermootttoria:
http://www.mazda.com.au/articleZone.asp?articleZoneID=92
Tunnuslukja: 2.3 l V6, neljä nokka-akselia, 164 kW/5500rpm ja 294 Nm/3500 rpm.
Pieniä nopeakäyntisiä kaksitahtidieseleitä on käytetty kuorma- ja pakettiautoissa jo vuosikymmeniä sitten, onpa Suomessakin kokeiltu kaksitahtidieseleitä myös linja-autojen voimanlähteinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496385Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6512679Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831219- 841145
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.841124Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä601088Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2901080- 871072
- 70971
- 228864