Pitääkö minun maksaa avioliittoon mennessä mieheni elatusmaksuja? Itselläni ei ole lapsia, mutta tulevalla miehelläni on ja tässä on nyt tullut mieleeni, että meinataako tässä nyt käyttää minua maksumiehenä lasten elatuksessa, vaikka eivät edes ole minun lapsiani. Ja onko minulla avioliittoon mennessäni velvollisuus maksaa mieheni lasten elatusta? Osaisiko joku neuvoa?
Pitääkö minun maksaa mieheni elatus
60
263
Vastaukset
- provonpa.ska
Novoi helvata. Jos noin ajattelet niin älä mene avioon.. Sun ei tarvitse osallistua missään muodossa lasten elatusmaksuihin. Mies hoitaa sen lastensa elatuksen. Taidat olla vaan provoaja.
- kysyn_ihan_vaan
Onkos se niin että muut omaisuus ja velka menee tasan aviossa, mut elatusmaksut ei? Mä oon kuullu niin mu en tiiä ku ei itellä oo ollu tarve selvittää..
- lekavasara
kysyn_ihan_vaan kirjoitti:
Onkos se niin että muut omaisuus ja velka menee tasan aviossa, mut elatusmaksut ei? Mä oon kuullu niin mu en tiiä ku ei itellä oo ollu tarve selvittää..
Ei velka on henkilökohtainen ja asunto velkaan on asunto panttina ja jollet omista asuntoa niin se on omistajan velkaa mutta eipä oo asuntokaan jaettavissa eron yhteydessä jollet halua sitä velkaa itelles
- harkitse_avioliittoa
lekavasara kirjoitti:
Ei velka on henkilökohtainen ja asunto velkaan on asunto panttina ja jollet omista asuntoa niin se on omistajan velkaa mutta eipä oo asuntokaan jaettavissa eron yhteydessä jollet halua sitä velkaa itelles
Valitettavasti lain mukaan avioliitossa ilman avioehtoa omaisuus, tulot ja menot ovat yhteisiä. Aviopuolisoilla on keskinäinen elatusvelvollisuus eli siis ainakin välillisesti ajoittaja maksaa puolisonsa edellisen perheen elämää ihan lakisääteisesti.
- Dumari
harkitse_avioliittoa kirjoitti:
Valitettavasti lain mukaan avioliitossa ilman avioehtoa omaisuus, tulot ja menot ovat yhteisiä. Aviopuolisoilla on keskinäinen elatusvelvollisuus eli siis ainakin välillisesti ajoittaja maksaa puolisonsa edellisen perheen elämää ihan lakisääteisesti.
Oletko aina ollut yhtä tyhmä vai onko pitänyt oikein harjoitella? Avioliitto ei todellakaan tarkoita sitä, että velat ja tulot olisivat yhteisiä - eivät todellakaan ole. Elatusvelvollisuus on tasan eri juttu kuin tulot ja velat. Tulot ja velat ovat henkilökohtaisia. Jos velka on otettu yhdessä se on yhteinen, muuten jokainen vastatkoot velastaan ihan itse.
- harkitse_ammatinvaihtoa
Dumari kirjoitti:
Oletko aina ollut yhtä tyhmä vai onko pitänyt oikein harjoitella? Avioliitto ei todellakaan tarkoita sitä, että velat ja tulot olisivat yhteisiä - eivät todellakaan ole. Elatusvelvollisuus on tasan eri juttu kuin tulot ja velat. Tulot ja velat ovat henkilökohtaisia. Jos velka on otettu yhdessä se on yhteinen, muuten jokainen vastatkoot velastaan ihan itse.
Dumari,
missä Sinä opiskelit oikeustiedettä? Varmaan vanhassa vaasassa, sen kyllä huomaa...
Tyhmyys tuntuu olevan lisääntyvä luonnonvara sillä suunnalla. - Dumari
harkitse_ammatinvaihtoa kirjoitti:
Dumari,
missä Sinä opiskelit oikeustiedettä? Varmaan vanhassa vaasassa, sen kyllä huomaa...
Tyhmyys tuntuu olevan lisääntyvä luonnonvara sillä suunnalla.Dumari tietää mistä puhuu - tulot ovat jokaisen henkilökohtiaisia - ellei asu kolhoosissa. Veloista jokainen vastaa itse, ellei niitä ole ole otettu yhdessä. Mikä meni väärin, ei mikään. Tyhmyys tiivistyy ja tuntuu olevan loputon luonnonvara.
- 164
harkitse_ammatinvaihtoa kirjoitti:
Dumari,
Tyhmyys tuntuu olevan lisääntyvä luonnonvara sillä suunnalla.Dumari on ihan oikeassa. Avioliitossa omaisuus on erillistä. AvioEROSSA varakkaampi puoliso joutuu maksamaan köyhemmälle puolisolle tasinkoa, ellei parilla ole voimassa olevaa avioehtoa.
Kannattaisi itse ottaa selvää asioista ennenkuin haukkuu muita. Tämänkin itsesi munauksen olisit välttänyt parin minuutin Googletuksella. - Eronnutt
harkitse_avioliittoa kirjoitti:
Ei tosiaanka ole, lue avioliittolaki.
- NäinSuomessa
Dumari kirjoitti:
MIEHELLÄ on Suomessa aina velvollisuus maksaa naisen hedelmien kulut, mutta, jos tilanne on toisinpäin, niin NAINEN aina vapautetaan miestä ja hänen perillisiään koskevista velvoitteista. Lukekaa mm isyyslaki.
Mikään muu maa ei ole niin epätasa-arvoinen ja vihamielinen omia miehiään kohtaan kuin äärifeministinen Suomi. 90% sen päättäjistä, jotka hoitavat kansalaisten jokapäiväisiä asioita on naisia!
Suomi on saanut jo 44 kertaa tuomion omien mieskanslaistensa syjimisestä EUn ihmisoikeustuomioistuimelta, muttei ne tuomiot ole mitään muuttaneet, koska maa on alistettu täydellisesti vastuuttoman vittuvallan tyrannian alle.
Kohta massamme on kansannousu ja sisällissota, missä kaikki tyrannivallan edustajat ja heidän suojelijansa tapetaan, jos pikaista muutosta ei tapahdu.
Demokraattista muutosta on nyt yritetty 2 perättäisissä vaaleissa, mutta aivotonta akkavaltaa ja munattomien miesten vellihousuvaltaa ei näköjään saa nujerretuksi kuin väkivalloin. - maanpakolainen
Dumari kirjoitti:
Dumari tietää mistä puhuu - tulot ovat jokaisen henkilökohtiaisia - ellei asu kolhoosissa. Veloista jokainen vastaa itse, ellei niitä ole ole otettu yhdessä. Mikä meni väärin, ei mikään. Tyhmyys tiivistyy ja tuntuu olevan loputon luonnonvara.
Erosin päideongelmaisesta vaimostani. Kun hän oli ryypännyt toimeentulotukensakin, niin sossutantta lainasi hänelle tuhansia euroja. Kun oli tiedossa, että joudun eläkkeelle, niin sossutantta ilmoitti eläkkeenmaksjalle että MINÄ eronnut mies olen velkaa sosiaalitoimistolle ja ulosotti exvaimini velan minun eläkkeestäni, jolloin jouduin itse rahattomaksi ja varattomaksi, jolloin sosiaalitoimi kieltäytyi maksmasta toimeentulotukea minulle, koska oli kuulemma itse velkaantunut holtittoman rahankäytön takia. Sille nujerretaan miehet rikollisin toimin SUOMESSA. Poliisi (nainen) kieltäytyi vastaanottamasta rikostutkintapyyntöä ja uhkasi minua mielisairaalan pakkohoidolla, jos en pidä suutani kiinni.
Tällaista on Suomen virka-akkojen TASA-ARVO!
Juklkista sektoria paisutetaan siksi, että demarinaiset pääsisivät nujertamaan, nöyryyttämään ja syrjimään miehiämme jo päiväkodista ja ala-asteesta alkaen.
kaikki tuntemani demarien viranhaltijanaiset harjoittavat rikollista vallan väärinkäyttöä ja jopa tunnustavatse, mutta heillä tuntuu olevan poliisin ja oikeuslaitoksen suojelu.
He kehuvatkin, ettei heidän tekemisiään tutkita eikä tuomita, mikä on todettu jo tuhansissa tapauksissa ympäri maan.
MIlloin kansa ottaa oikeuden omiin käsiinsä - se tapahtuu pian , ellei tavalliselle ihmiselle(suomalaismiehelle) palauteta heti hänen oikeusturvaansa ja ihmisoikeuksiaan.
Nyt on Suomen uusi hallitus remmissä, mutta se näyttää olevan yhtä munaton maan todellisten ongelmien edessä kuin aikaisemmatkin - läntisen maailman demokratian ja kulttuurin tuhoaa vellihousumiesten ansiosta asemaansa päästetty vastuuton naisvalta.
Vanhat kultuurit, uskonnot ja aivotutkijat ovat varoittaneet ihmiskuntaa siitä, mutta länsimies ei ymmärrän tilanteen todellista vaarallisuutta meille kaikille - koko ihmiskunnalle! - maanpakolainen
maanpakolainen kirjoitti:
Erosin päideongelmaisesta vaimostani. Kun hän oli ryypännyt toimeentulotukensakin, niin sossutantta lainasi hänelle tuhansia euroja. Kun oli tiedossa, että joudun eläkkeelle, niin sossutantta ilmoitti eläkkeenmaksjalle että MINÄ eronnut mies olen velkaa sosiaalitoimistolle ja ulosotti exvaimini velan minun eläkkeestäni, jolloin jouduin itse rahattomaksi ja varattomaksi, jolloin sosiaalitoimi kieltäytyi maksmasta toimeentulotukea minulle, koska oli kuulemma itse velkaantunut holtittoman rahankäytön takia. Sille nujerretaan miehet rikollisin toimin SUOMESSA. Poliisi (nainen) kieltäytyi vastaanottamasta rikostutkintapyyntöä ja uhkasi minua mielisairaalan pakkohoidolla, jos en pidä suutani kiinni.
Tällaista on Suomen virka-akkojen TASA-ARVO!
Juklkista sektoria paisutetaan siksi, että demarinaiset pääsisivät nujertamaan, nöyryyttämään ja syrjimään miehiämme jo päiväkodista ja ala-asteesta alkaen.
kaikki tuntemani demarien viranhaltijanaiset harjoittavat rikollista vallan väärinkäyttöä ja jopa tunnustavatse, mutta heillä tuntuu olevan poliisin ja oikeuslaitoksen suojelu.
He kehuvatkin, ettei heidän tekemisiään tutkita eikä tuomita, mikä on todettu jo tuhansissa tapauksissa ympäri maan.
MIlloin kansa ottaa oikeuden omiin käsiinsä - se tapahtuu pian , ellei tavalliselle ihmiselle(suomalaismiehelle) palauteta heti hänen oikeusturvaansa ja ihmisoikeuksiaan.
Nyt on Suomen uusi hallitus remmissä, mutta se näyttää olevan yhtä munaton maan todellisten ongelmien edessä kuin aikaisemmatkin - läntisen maailman demokratian ja kulttuurin tuhoaa vellihousumiesten ansiosta asemaansa päästetty vastuuton naisvalta.
Vanhat kultuurit, uskonnot ja aivotutkijat ovat varoittaneet ihmiskuntaa siitä, mutta länsimies ei ymmärrän tilanteen todellista vaarallisuutta meille kaikille - koko ihmiskunnalle!Valitan kirjoitusvirheitä, mitkä johtuvat Suomen julkisen "terveydenhoidon" TAHALLISEN hoitovirheen seurauksena syntyneeistä lukihäiriöstä sekä motorisista ongelmista, missä kädet eivät tottelee käskyjä täsmällisesti kuntoutusyrityksistä huolimatta.
- Mase7
Kiitos vastauksestasi. Mutta ei todellakaan ole mitään provoa ihan vakavissani todella haluan tietää miten se lain mukaan menee.Olisihan se aika väärin jos yhteisistä varoista tai minun tuloistani pitäisi alkaa puolison lasten elatukseen osallistua.Kun eihän minulle kuulu, jos ihan oikeudenmukaisesti katsotaan.
- eiole
No ei todellakaan sinun tarvitse maksaa. Pidät vaan huolen että miehesi maksaa ja jaatte sen jälkeen yhteiset menot. Sinulla ei ole mitään taloudellisia velvollisuuksia miehesi lasta kohtaan.
- löpsis
eiole kirjoitti:
No ei todellakaan sinun tarvitse maksaa. Pidät vaan huolen että miehesi maksaa ja jaatte sen jälkeen yhteiset menot. Sinulla ei ole mitään taloudellisia velvollisuuksia miehesi lasta kohtaan.
Tässä on se avainlause: mies maksaa elatusmaksut ja sen jälkeen jäljelle olevalla summalla osallistuu yhteiseen talouteenne. So. jos lapsia on monta ja elatusmaksut isoja, hyvätuloinenkin mies voi olla käytännössä köyhä. Kärjistäen siis. Joten totta kai kannattaa olla tarkka, kun on avioon menossa elatusvelvollisen kanssa.
- Madre
Täältä sinun ei kannata selvittää miten asia LAIN mukaan menee. :)
- maanpakolainen
Madre kirjoitti:
Täältä sinun ei kannata selvittää miten asia LAIN mukaan menee. :)
Suomessa EI tarvitse noudattaa eikä myöskään noudateta lakeja, jos on kyseessä naisen etu ja suomalaismiehen nöyryyttäminen!
Siitä on annettu maallemme jo 44 tuomiota EUn ihmisoikeustuomioistuimesta, mutta turhaan, sillä vastuuton akkavalta ei noudata lakeja tai oikeuden päätöksiä, sillä sen ei tarvitse, koska se ei joudu minkäänlaiseen vastuuseen rikoksistaan!
Meitä suomalaisia maanpakolaisia on jo 1,3 miljoonaa, koska meidät on vainottu synnyinmaastamme maanpakoon, kun olemme yrittäneet puuttua Suomen todellisiin ongelmakohtiin, mikä onTABU, koska se maan suurin ongelma on suomalainen NAINEN!
- tuttuajuttua
Kokemuksesta voin sanoa että ei kuulu mutta käytännössä kyllä. Eli mies hoitaa omat elastusvelvollisuudet ja jäljelle ei jää tarpeeksi rahaa ja lopulta uusi puoliso maksaa kuluista enemmän ja tätä kautta "osallistuu tahtomattaan elatukseen" :(
- jhdty
Kyllä, tässä se homma on.
- Vanhalehmä
Näin se on ja aivan oikein onkin. Molempien vanhempien on velvollisuus osallistua omien lastensa elatukseen. Usean lapsen vanhemmalla jää vähemmän rahaa omiin menoihin kuin lapsettomalla, asui sitten lasten ja näiden toisen vanhemman kanssa tai ei.
Tietääkö tuleva miehesi, että hänen käytettävissään oleva varallisuus on sinulle kovin tärkeää ennen avioliiton solmimista? Laskekaa yhdessä, paljonko miehelläsi jää rahaa omaan ja yhteiseen elämiseenne ennen kuin teet lopullisen päätöksesi avioliitosta, jos tämä asia on sinulle ratkaiseva seikka.
Miten selviät sen asian kanssa, että miehesi lapset vierailevat teillä ja syövät ruokianne ja ehkä myös osallistuvat lomamatkoihinne? - Eiavioon
Niin siis avioliitossa on PUOLISOON elatusvelvollisuus, ei tämän lapsiin. Eli jos aviomiehen kaikki tulot menevät elatusmaksuihin, vaimon on vaan kustannettava sen miehen eläminen. Älä mene naimisiin. Voitte asua yhdessä, mutta silloinkin ole tarkkana, ettei sinulla maksateta miehen elämistä esim. niin, että maksat asumiskulut kokonaan yksin (koska miehellä ei varaa elatusmaksujen jälkeen). Ja hei, kyllä taloudellinen toimeentulo on aika tärkeä asia yhteiseloa suunniteltaessa ;).
- oiuhrorpikr
Sinulla ei ole elatusvelvollisuutta miehen lasta/lapsia kohtaan. Miehen ensisijainen velvollisuus on huolehtia lasten elatuksesta, joten teidän yhteisiin juttuihin jää mieheltä rahaa vasta sen jälkeen, kun on ensin huolehtinut elareista. Avioliitossa on elatusvelvollisuus puolisoon, eli jos miehesi on varaton maksettuaan elarit, niin sinulla on elatusvelvollisuus miestäsi kohtaan.
Jos miehellä ei ole varaa maksaa edes elareita, niin Kela maksaa ne hänen puolestaan. Et siis sinä. Mutta sinä elätät miehen. Eli avioliitossa esimerkiksi teistä kummallakaan ei ole mahdollisuutta saada toimeentulotukea, jos puolisolla on varallisuutta ja/tai tuloja tarpeeksi molemmille.
Eli, lapsiin sinulla ei ole elatusvelvollisuutta, mieheen on. (Ja miehelläkin on sinuun.)
Mutta koska vaikuttaa siltä, että teillä ei ole ihan luottamus ja yhteiset pelisäännöt kunnossa, niin älkää menkö naimisiin!
Avioliitossa joillakin on käytännössä ihan yhteiset rahat ja yhteinen tili, joten jomman kumman elaritkin voidaan maksaa yhteisistä varoista. Toisilla taas on täysin eri varat, ja huolehtivat vain omista kuluistaan, jos molemmilla on maksukykyä huolehtia itsestään. Monilla on jotain siltä väliltä, eli osa rahoista on yhteisiä, osa omia. Nämä asiat jokainen pari päättää itse, yhdessä.- sivumaksaja
Mitess se muuten menee. Jos nykyinen vaimo töissä ja mies kelan rahalla, otetaanko naisen tulot huomioon ja tavallaan nainen maksaa. Soskussa ainakin huomioivat tulona nuo yhdessä.
Kyllä siinä jotenkin nainenkin joutuu maksamaan jos mies vähävarainen. Juuri noiden yhteistan varojen kautta eli normi elämässä maksaa sitten vuokrana, ruokana yms. enemmän. Ei tietenkään maksa elareita mutta jos rahaa ei miehellä ole niin eukko maksaa.
Ihan sama onko naimisissa tai avoliitossa jos on yhteinen osoite. - joohan
Jos toinen puoliso on vähävarainen ja toinen käy töissä, eikö ole aika yleistä, että töissäkäyvä maksaa enemmän yhteisistä menoista? Jos joku elää toimeentulotuen varassa, luultavasti Kela maksaa elarit.
- pidorjtgp
sivumaksaja kirjoitti:
Mitess se muuten menee. Jos nykyinen vaimo töissä ja mies kelan rahalla, otetaanko naisen tulot huomioon ja tavallaan nainen maksaa. Soskussa ainakin huomioivat tulona nuo yhdessä.
Kyllä siinä jotenkin nainenkin joutuu maksamaan jos mies vähävarainen. Juuri noiden yhteistan varojen kautta eli normi elämässä maksaa sitten vuokrana, ruokana yms. enemmän. Ei tietenkään maksa elareita mutta jos rahaa ei miehellä ole niin eukko maksaa.
Ihan sama onko naimisissa tai avoliitossa jos on yhteinen osoite.Elareita laskiessa ei huomioida puolison tuloa. Ihan sama maksetaanko niitä elareita taloudesta pois vai talouteen päin.
Mutta sossussa sen sijaan huomioidaan koko talouden tulot.
Puolison ei koskaan tarvitse maksaa toisen elareita. Mutta ainakin avioliitossa on elatusvelvollisuus puolisoa kohtaan. Avoliitossa ei sitä ole, mutta esimerkiksi asumiskulut täytyy avoliitossakin huolehtia yhteisvastuullisesti, eli esim vuokrasta tai asuntolainasta vastaa se, jolla on rahaa. - piikkiinmenee
sivumaksaja kirjoitti:
Ihan sama onko naimisissa tai avoliitossa jos on yhteinen osoite.Eikä joudu, kela maksaa lasten äidille sen 155€/kk ja se peritään sitte joskus takas siltä elatusvelvolliselta, kun saa asias kuntoon.
- ooooooooo
Mutta jos onkin toisinpäin
Mies tapaa naisen jolla on lapsi
Ja muuttavat yhteen..
Silloin mies on elatusvelvollinen
- Sanonpa.näin
Älä ota miestä, jolla on ruokkoja.
- kokenuthöpö
anna minä maksan....
- eisiivelle
Meinaat siis että meihen pitää maksaa sun elatus lapsensa ohella. Just joo, siksi monet eronneet naiset ottaa uuden miehen joka elättää, et voi ite käydä kapakoissa tuhlaamassa miehen rahat ennakkoon, että ei jää hänen lapsilleen mitään, kun leski saa aikanaan miehen talon asunnokseen, ellei meis ole fiksu ja jättää uuden perinnöttä. Mene töihin ja ansaitse omat rahat itse, ei ne kaljarahat sulle kuulu, laiskoja ei kukaan elätä. Mies elättää omat lapset ja jos ei pysty kun joutuu sua elättämään, niin sehän on itsestään selvää että sinä maksat asumisesta ja ruuasta sitten miehenlapsille. Luulitko saavasti ilmasen asumisen ja ylläpidon? HÄH?
- kossutpois
Jaaha, lissukin on taas avannut salaisen arkkunsa.
Kaljat sulla on aina mielessä, niin kun alkoholistilla pitääkin olla. - Meelissupoismunnetistä
kossutpois kirjoitti:
Jaaha, lissukin on taas avannut salaisen arkkunsa.
Kaljat sulla on aina mielessä, niin kun alkoholistilla pitääkin olla.Ne on taas kokeeksi antaneet lissulle siellä suljetulla näppiksen... Voi sentään!
- Onneaetukäteen
Mies maksaa elarit mutta käytännössä voi joutua elättämään sen miehen ja maksaan vierailevien lasten ruoka ja asumiskulut. Jos olet rohkea ja rahasi ovat käyttöä varten niin naimisiin sitten vaan.
- Tyhhmänpääntakia
http://www.oikeus.fi/ulosotto/fi/index/velallisenaulosotossa/palkanulosmittaus.html
https://asiointi.oikeus.fi/web/asiointi/maksukieltolaskuri
Eli laskurilla miehellesi jää saman kuin saisi toimeentulotuessa. Samassa osoiteessa teidän tulot lasketaan yhteen ja olet velvollinen elättämään puolisosi. Hänen lapsiaan et.
https://tyopaikat.oikotie.fi/tyontekijalle/artikkelit/keskipalkka-nousi-3-503-euroon-yksityisilla-aloilla
Minkähän verran seuraat menojasi ette pysty elämmän samoin jos miehesi tulot ovat huomattavasti pienemmät elatusavusta johtuen.
Jos palkkasi on naisten keskiverto 3060€/kk ja miehelläsi jää elatusapujen jälkeen vähemmän sinä maksat erotuksen. - ristijariippa
Valitettavan usein se ex vaimo vaatii uutta elatusmaksu käsittelyä kun mies menee uudelleen naimisiin ja yrittää saada nostettua elatusmaksun määrää luullessaan että uuden vaimonkin tulot vaikuttaisi elkkuihin
- nenäliini
Et joudu elättämään, mutta kuten jo joku meinitsi, saattaa ex-vaimo vaatia tuen uudellen laskemista. Siinä kannattaa ollakkin tarkkana. Tiedän tapauksen, jossa miehelle laskettiin kiinteistön kaikki tulot tuloiksi, mutta niiden menoja ei. Mies oli sillä hetkellä työtön ja uusi vaimo työssä. Ja kas, maksut nousivat kuitenkin. Toki oli myös huono lakimies miehellä. Uusi vaimo onneksi vaihtoi lakimiehen ja vaati uudelleen laskemista. Alkuperäinen elatusmaksu tippui jopa alaspäin.
Eli jos entinen puoliso on katkera, niin vaatimuksia ainakin tulee. Ja jopa sellaista, että lapset kyllä päästetään lopulta viikonlopuksi, mutta vain niillä vaatteilla, jotka heillä on yllään, joten menoja kasvaa kun vaatteet pitää ostaa myös isän kotiin. Ja tarkkana olla, jotta ne vaatteet eivät mene toiseen kotiin, koska niiden tilalle on taas ensikerraksi sitten ostettava uudet.
Kannattaa puhua kaikesta mahdollisesta, ennenkuin muuttaa yhteen. Lapsille täytyy ostaa elatuksen lisäksi lahjoja ja varusteita ym. ym. Tulee luokkaretkiä ja festareita ym. Myös aikanaan ulkomaan matkoillenne lapset tulevat mukaan. Eli entisen liiton lapsia ei voi vain kuukausittaisella rahalla lakaista maton alle piiloon ja pois.
Tulet laittamaan lapsiin rahojasi ja aikaasi. Toivottavasti kuitenkin mielelläsi. He ovat osa puolisoasi ja tulevaa elämääsi, jos yhteen muutatte.- Manhattan-Project
"Mies oli sillä hetkellä työtön ja uusi vaimo työssä. Ja kas, maksut nousivat kuitenkin..."
"Uusi vaimo onneksi vaihtoi lakimiehen ja vaati uudelleen laskemista..."
"... että lapset kyllä päästetään lopulta viikonlopuksi, mutta vain niillä vaatteilla, jotka heillä on yllään, joten menoja kasvaa kun vaatteet pitää ostaa myös isän kotiin..."
"... jotta ne vaatteet eivät mene toiseen kotiin, koska niiden tilalle on taas ensikerraksi sitten ostettava uudet..."
"...Lapsille täytyy ostaa elatuksen lisäksi lahjoja ja varusteita..."
Millaista jälkikasvua mahtaa siunaantua tuollaisilla aivoituksilla varustetuista vanhemmista? En edes uskalla arvuutella... lapsilla juristi-ekonomistin pätevyys jo ennen esikoulun käyntiä, ja yhtä kettumaisella luonteellakin varustettua jälkikasvua.
Jättäkää ihmeessä se lisääntyminen, jos siitä pitää tuollainen Manhattan-projekti itselle luoda. - konnapuolue-kok
aivan oikea kommentti....kusipäävanhemmat tekee kusipääkakaroita,äläkä ota riesaksi ukkoa jolla on noita pikkuvikoja useampi!!!vai ootko joku blondi?
- kymmenenvuotta
Yhteisestä taloudesta rahat ovat suoraan pois. Miehen ex on ollut kiusahenki kaikin tavoin ja ilmoitellut, ettei ole maksettu, vaikka aina on, niin nyt saa katsella tilillään joka kuukausi miehen uuden vaimon nimeä. Laitettiin maksajaksi vaimo! Lasten äiti kun oli vain tyttöystävä.
- kituville
Käytännössä joudut maksamaan. Entinen vaimoni (onneksi ex jo) joutui joka kuukausi pumppaamaan 'ruokarahaa' aikuisille lapsilleen jotka ei osannu huolehtia taloudestaan. Kaikki oli meidän yhteisistä rahoista pois ja minä jouduin maksamaan kaikesta enemmän. Puhumattakaan että meillä ei tämän takia ollu koskaa rahaa matkustamiseen tms.
- mekkk
Aikuisille lapsille pitää pistää toppi sille auttamiselle ja eivät koskaan opi rahan käytöä jos joku aina auttaa. Itsellä yksi kaveri lainasi rahaa mutta kun rupesi maksuajat venymään niin lopetin kerrata ettei ole vaikka olisi ja sitä varten on pankit mistä lainaa saa. Lapsia voi auttaa mutta se ei saa vaikuttaa venhempien omaan elintasoon eli jos on varaa niin voi mutta se ei saa olla jatkuvaa. Itse rahoitan opiskelevaa lastani mutta minulla on varaa siihen.
Käytännössä elatusmaksut on suoraan pois teidän yhteisestä taloudestanne. Täällä on moneen otteeseen hyvin selitetty, että vanhemmalla on velvollisuus lapsensa elättämiseen, uudella puolisolla ei, mutta toisaalta puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiinsa nähdet. Uuden puolison tulot eivät vaikuta elatusmaksujen määrään, mutta käytännössä sen, mitä mies maksaa elatusmaksuina lapsilleen on suoraan pois teidän perheen budjetista. Jos ne lapset teillä syövät ja osallistuvat yhteisiin menoihinne/matkoihinne, niin sekin on pois perheenne budjetista.
- Rahastustakin
Miksi imettäisit aikusta miestä ?? Joka ei hoida asioitaan ? Katso peiliin ja funtsi elämää hän ei ole ainoa ja jos olisikin et menettäisi mitään .
- kokoikplöö
Oletko ottamassa miehen, joka on työtön tai sairas, vai miksi epäilet, että joutuisit maksamaan hänen elatusmaksujaan? Jos mies käy töissä ja ansaitsee, hän maksaa itse omat elatusmaksunsa. Tietysti se on poissa yhteisestä taloudestanne, mutta jos olette molemmat työssä käyviä ihmisiä, eikä lapsiakaan ole, niin mikä ongelma se on. Tottakai mies elättää itse tekemiään lapsia, vaikka onkin toisen kanssa naimisissa. Tee ihmeessä avioehto, jolla varmistat, ettei sinulta voida vaatia maksuja, jotka miehesi ehkä jättäisi maksamatta, eikä mahdollisen eron tullessakaan sinun omaisuuttasi siirtyisi miehen jälkeläisille.
- menetätsonnin
No jos ne miehen lapset on afrikkalaisia niin on sinulla ainakin moraalinen velvollisuus osallistua maksuihin ,muuten se mies etsii uuden jolla on varallisuutta maksaa .
- mekkk
Kun menet naimisiin ja et tee avioehtoa ja sattuu niin että ei sinulla ole lapsia niin miehesi perii sinut aj kun hänestä aika jättää niin sinunkin omaisuus menee hänen lapsilleen että silleen.
- sukunsaviimeinen
Ennemmin vieraille lapsille, kun valtiolle.
- mekkk
Omaisuuten voi testamentata jollekkin jos ei ole omia lapsia.
- Sukunsaviimeinen
mekkk kirjoitti:
Omaisuuten voi testamentata jollekkin jos ei ole omia lapsia.
Siis niille puolison lapsille.
- Rahoittaja
SOITAPPAS tubest E, Kantolan toisetmimmit !!!!!! Voit herättää ajttelemaan ittes!!!
- velkainenmies
Ei kannata ottaa vähätuloista puolisoa, sillä tavallaan joutuu silloin maksamaan hänen lapsensa elatusmaksut.
Asumistuessa ei huomioida elareita myöskään. Tietysti jos puoliso on työtön niin silloin menee vaan lapsikorotukset elatukseen ja kela hoitaa loput.
Tietysti jos puolisolla on hyvä palkka, silloin ei ole mitään ongelmaa. - Karu.Yoyuus
Ei sinulla tietenkään ole velvollisuutta maksaa elatusmaksuja miehesi lapsille. Se on miehesi velvollisuus. Nämä maksut ovat luonnollisesti pois teidän yhteisestä taloudesta, olette sitten aviossa tai ei.
Saatat kyllä hyvinkin joutua ruokkimaan miehesi lapsia, kun tulevat isäänsä tapaamaan. Saatat joutua käyttämään aikaasikin miehesi lasten kanssa, vaikka ette ole aviossa.
Saat kyllä miehesi lapset kaupanpäällisiksi iloineen ja huolineen sekä kuluineen niin kauan kuin olet kyseisen miehen kanssa. Jos tämä ei sovi, unohda koko mies lapsineen. - Kokoperheui
Kumpi sää oot? Nykylain aikana, kun ei ihan arvaa.
- Faktaa
Itseasiassa elarit kyllä nousevat yhteen muuttaessa jo, jos exä laskettaa ne uusiksi, sillä isän menot pienenevät (vuokra puoliksi yms.) se nostaa vastaavasti elareiden määrää.
- Isä_ja_lapset
Jokainen maksakoot lapsensa ihan itse, ei tarvitse uuden puolison osallistua ko kuluihin millään tavalla.
- sossujavaltio
maksakoon kusettaessaan tuomioistuimessa lapsia ja isää viedessään lapsen oikeudet, tasapainoisen elämän ja hyvinvoinnin antaessaan perättömän lausuman lapsen olosuhteista, toiveista ja lausunnoista; asumisesta myös isällään..
- Saara5686943e
Älä ota idioottia miestä. Juokse karkuun.
- Haistakaaomaanne
On tää nykymeno aika ihmeellistä. Tuolla joku nimimerkki oli täysin osuva, etttä koko perhe ui. Mitä ne lapset tekee teidän naimisissa?
- Kokenutjaköyhä
Joo, ei tartte maksaa elatusmaksuja.
Suosittelen laskemaan hyvin tarkkaan paljonko saat mieheltäsi rahaa, niin ei tule turhaan mentyä naimisiin ;) Varmaan paremmin voisi tienata myymällä tavaraasi maksusta :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577260Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243446Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1601741Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3351723- 841385
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911260
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631237Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2571228- 811144