Jokainen haluaisi elää hyvän elämän. Harva tosin miettii mitä koko sanonta tarkoittaa. Ainakaan kovin pitkälle. Tai elää mielestään hyvää elämää. Aika ristiriitaista.
Mikä on sinun yksilöeettinen käsitys hyvästä elämästä: Millaisia arvoja, mitä oikeuksia, pitäisikö olla velvotteita, entäs hyveitä tai yhteiselämän muotoja. Voiko elää väärin?
Albert
Hyvä elämä
25
1423
Vastaukset
- arin
alkoi siinä silmänräpäyksessä kun laitoin ukon ulkoruokintaan. Saan olla kotonani miten haluan, eikä tartte ootella missä kunnossa hra heiluu tai konttaa kotiin ja milloin, tänään vai ensi viikolla. Väärän valinnan tekeminen toki sattuu, ja aikansa kestää toipua, mutta nyt on elämä hyvä.
- Juniperus
Hyvä elämäni alkoi siitä, kun minut erotettiin. Siitä olen entiselle vaimolleni ikuisesti kiitollinen, sillä itse en olisi eroa älynnyt ottaa.
Aivan samoja etuja minäkin näen elämässäni: saan olla pitkin tai poikin eikä kukaan sano, mitä pitäisi, tai miksi sinä aina.
Siksipä minun onkin vaikea kuvitella uutta kumppania itselleni. Olen se paltto kettu, joka on käpälälaudasta irti päässyt. - Saakopa
kun sain eron työpaikastani(työpaikka lopetettiin). Ymmärsin sen heti, kun olin painanut työpaikani oven kiinni viimeisen kerran. Se jäi sinne, kiire ja vouhotus jo kohta kymmenen vuotta sitten. Homma oli ihan mukava ei siinä mitään. Vielä kun pääsisi eroon aviosiipasta, tai paremminkin hän ottaisi eron, niin voisi sanoa elämän olevan mannaa leivän alapuolellakin. Silloin mitattaisiin mihin se suomalainen mies sortuu, jos sortuu.
- T.R.maalari.N
Aamua Albert.
Tätä kysymystä voinkin pohdiskella ajellessani hakemaan pentuettani kotiin maailmalta.
Illalla sitten kirjaan koko päivän pohdinnan saldon;)) Se on sitä kun elää tarpeeksi kauan ja oppii elämään tässä ja nyt. Osaa nauttia siitä mitä on eikä haikaile jotain muuta (haaveita ja unelmia saa toki olla), elämä ei ole SITKU ja MUTKU, vaan tässä ja nyt. Kaipa siihen kuuluu myös jotkut ulkoiset puitteet, esim. kohtalainen toimeentulo. Ja tietysti ihmissuhteet; ei välttämättä parisuhdetta, se on tietysti jo plussaa jos on joku jonka kanssa jakaa arki ja juhla. Ei kovin huikeata, mutta siinä minun hyvä elämä!
- Albert51
Liittyykö hyvään elämään onnellisuus mitenkään?
Voiko onnellinen olla ilman hyvää elämää tai täytyykö hyvään elämään liittyä onnellisuus.
Albert Albert51 kirjoitti:
Voiko onnellinen olla ilman hyvää elämää tai täytyykö hyvään elämään liittyä onnellisuus.
AlbertKai joistain vanhan kansan ihmisistä sanottiin, että he olivat viettäneet hyvän eläman; sillä kai tarkoitettin, että he olivat saaneet elämässään aikaan paljon, eikä välttämättä siihen silti liittynyt onnellisuus. Mutta tämän ikäpolven naisena ajattelen, että onnellisuus liittyy hyvään elämään. Onnellinen voi olla aika vähästäkin ja se on hyvää elämää.
Albert51 kirjoitti:
Albertonko se sitä että on ympärillä kaikkea mitä tarvitsee.
Tänä päivänä on todella hyvä ,olen onnellnen, aistin kaiken sen hyvän mitä minulla on.
Minulla on asunto ,rahaa(sitä ei kyllä koskaan liikaa)sopivasti,kun elän suunnitelmien mukaan.Mieli on seesteinen, kaipaan jotakin,mutta se ei sumenne onneani.
Tämä on kai tyytyväisyyttä,onko sama kuin onni.
Huomenna saatta kaipuu kumppanista tulla vahvana ja onneni on tipotiessään.
Olosuhteet samat,mutta mieli on muuttunut.
Onnen tunteen tilalle tullut ikävä,haikeus, onnen tunteeni ei ole sama ,kuin tänään.
Mitä ihminen tarvitsee ollakseen onnellinen ,mielestäni tärkein onnen avain on ,mielenrauha.
Tyytyväisyys itseensä,poikii myös hyvää toisille,
tyytyväisyys on onni.
Tuliko tarpeeksi monimutkaisesti.*nauraa*- won56
Marimiina kirjoitti:
Kai joistain vanhan kansan ihmisistä sanottiin, että he olivat viettäneet hyvän eläman; sillä kai tarkoitettin, että he olivat saaneet elämässään aikaan paljon, eikä välttämättä siihen silti liittynyt onnellisuus. Mutta tämän ikäpolven naisena ajattelen, että onnellisuus liittyy hyvään elämään. Onnellinen voi olla aika vähästäkin ja se on hyvää elämää.
niin se on onni on pienistä asioista kii vanha mummeli kyseli kuolinvuoteellaan oltuaan 50 vuotta naimisissa että mikä se on orgasmi oli tehny kymmenen lasta mutta ei tienny orgasmeista vielä mitään
- Pirre
- pullat tuokksuu uunissa ja telkkarista raikaa Eldankajärven jää! Leivinuuni hohkaa kodikasta lämpöään - itsenäisyyspäivän kynttilä pöydällä muistuttaa ehkä tärkeimmästä - maamme itsenäisyydestä. Halata tekisi mieleni noita tveessä komeasti laulavia sotaveteraaneja ja kiittää ja kiittää.
- Albert51
Väitetään että viisaat ihmiset ovat tyytyväisiä. Vähäänkin. Koska viisaus on sisäistä, se on myös pitkäikäistä.
Voiko viisaus olla hyvän elämän edellytys, voiko edes hyvää elämää ajatella ilman viisautta?
Albert - Pirre
Albert51 kirjoitti:
Väitetään että viisaat ihmiset ovat tyytyväisiä. Vähäänkin. Koska viisaus on sisäistä, se on myös pitkäikäistä.
Voiko viisaus olla hyvän elämän edellytys, voiko edes hyvää elämää ajatella ilman viisautta?
Albertsitä jonkinlaista viisautta, ainakin viisautta ajatella elämäänsä.
"Hyvä" on ihmiselle joskus liian lähellä, että sen huomaisi ja arvostaisi sitä. Useien on vain niin, että sen hyvän elämässään huomaakin vasta kun sen menettää.
Siis viisautta on pystyä näkemään olennainen epäolennaisen seasta.. helppohan se on tässä viisastella olevinaan :?
- Albert51
Miten te olette kasvattaneet lapsenne, mihin tähdänneet kasvatuksessanne? Voiko kasvatusta yrittää suunnitella ilman käsitystä hyvästä elämästä - sitähän melkoisen moni lapsilleen haluaa.
AlbertLäheisyys, lämpö, turvallisuus ja rajat, siitä voi alkaa. Toisen kunnioittaminen, kuunteleminen ja huomioonottaminen, siinä vähän lisää. Ihan tuttuja asioita kaikille. Kun kasvaa isommaksi huomaa, että kaikki tekevät joskus virheitä; ne voi korjata. Koulu on tänä päivänä yhä tärkeämpi, se kannattaa hoitaa kunnolla, siitä saa eväitä pitkälle eteenpäin ja siitä aukeaa monet portit. Ystävät; niitä tarvitaan aina, pidä huolta itsestäsi ja toisista. Erilaisuus, siinä on rikkautta, jokainen meistä on yksilö ja sellaisenaan arvokas. Yksi on hyvä yhdessä, toinen toisessa; jokainen on hyvä jossain; itsekunnioitus! Tästä tulisi niin pitkä lista, mutta siinä alkupalaksi!
- Pirre
Marimiina kirjoitti:
Läheisyys, lämpö, turvallisuus ja rajat, siitä voi alkaa. Toisen kunnioittaminen, kuunteleminen ja huomioonottaminen, siinä vähän lisää. Ihan tuttuja asioita kaikille. Kun kasvaa isommaksi huomaa, että kaikki tekevät joskus virheitä; ne voi korjata. Koulu on tänä päivänä yhä tärkeämpi, se kannattaa hoitaa kunnolla, siitä saa eväitä pitkälle eteenpäin ja siitä aukeaa monet portit. Ystävät; niitä tarvitaan aina, pidä huolta itsestäsi ja toisista. Erilaisuus, siinä on rikkautta, jokainen meistä on yksilö ja sellaisenaan arvokas. Yksi on hyvä yhdessä, toinen toisessa; jokainen on hyvä jossain; itsekunnioitus! Tästä tulisi niin pitkä lista, mutta siinä alkupalaksi!
lapsetkin voi opettaa ajattelemaan pohtimalla yhdessä asioita keskustelemalla ja tietysti, mikä monta kertaa heikoin lenkki, omalla esimerkillä.
Olen sanonut lapsilleni, että kun kasvatatte omia lapsianne niin korjatkaa heidän kohdallaan, meidän tekemät virheet, ettei "kasvatusvirheistä" tulisi perinnettä (sukurasitteitta).
Aika näyttää kuinka kurssia on korjattu. kasvattamaan,minä annoin heidän kasvaa.
Omalla esimerkillä ja niillä ohjeilla mitkä itse koin oikeaksi ,ohjailin.
Joutuivat kokemaan omat "töppäykset",siinä vaiheessa yritin olla tukipuu mihin nojasivat.
Mitään päämääriä en asettanut,itse polkunsa kulkivat,yritin vain hyväksyä.
Onnistuinko,tänä päivänä he ovat kasvattaneet omat lapsensa ja samat opit suurin piirtein heille antaneet,mitä minä heille.
Nyt jo neljäs polvi alulla,,mutta perusasiat ovat olleet samat ja näyttää suunta edelleen siltä,että ohjeeni elävät.
Olenko omahyväinen jos sanon ,katson mielelläni jälkeläisiäni,ovat kaikki kunnon kansalaisia,hoitavat velvotteensa ja ovat minun mielestäni tyytyväisiä elämäänsä.
Mitään en heiltä koskaan vaatinut,saivat raivata tiensä itse,toivomuksia esitin,toiset toteutui,toiset ei.
- yopollo
keneltä kysyn. En ole vielä tehnyt itsemurhaa.
- miksi???
Miksi ihmisellä pitäisi olla hyvä elämä? Eikö riitä pelkkä elämä?
- vaellus
kun riitettävä on, eli täällähän me vaan ollaan ja eletään kunnes ei enää olla !
- T.R.maalari.N
vaellus kirjoitti:
kun riitettävä on, eli täällähän me vaan ollaan ja eletään kunnes ei enää olla !
Psykologiassa on olemasa termi 'riittävän hyvä vanhemmuus'. Sillä tarkoitetaan vanhemmuutta joka antaa perusedellytykset vuorovaikutukselle ja elämän jatkumiselle.
Saman termin voi varmaan lanseerata myös käsittämään elämää: 'riittävän hyvä elämä'
- sitä voisi ajatella niin, että ne jotka lopettavat elämänsä ja ne jotka eivät kestä turvautumatta defensiivisiin keinoihin selvitä, tai ne jotka syvästi masentuvat tai hajoavat mieleltään psykoottisiksi, eivät tuota riittävän hyvää elämää koe.
Silloin kun elämässä on suuria, SUURIA vaikeuksia ja vastoinkäymisiä, on elämän jatkuminen jo riittävän hyvää elämää?
Ulkoapäin on helppoa asettaa hyvälle elämälle tavoitteita ja määritteitä. Markkinavoimat käyttävät sitä jatkuvasti hyväkseen, samoin erilaiset ryhmät, perhepiiri, kyläyhteisöt, ammatilliset yhteisöt jne.
Silti elämän hyvyys lienee sidoksissa omaan subjektiiviseen kokemiseen.
- Monta kysymystä...
Tosiaan monta asiaa pistit pohtimaan...Elämä ei ole "reilua" aina, itse oon joutunut kokemaan kahden lapseni kuoleman jo, aikuiseksi asti kasvaneen.Ja tää kaikki viimeisen kuluneen vuoden aikana On tuntunut niin monta kertaa väärältä...oishan muillakin lapsia ottaa..ja enemmänkin kuin minulla. Yksi on vielä........
Hyvä elämä on kallis,SE, jolla se on - vaalikoon ja hoitakoon sitä hyvin.Itse yritän samaa,vaikeaa välillä, mutta rakkaus "siivittää" ja kantaa taakkaa myös !
Hyvä elämä kai siis on hyvää oloa, sitä, että vaikeudet ja surut kestetään, ja niiden kanssa eletään...
Hyvä elämähän voi olla myös rahaa, rahaa,rahaa ja sen haalimista ja vaalimista,mutta ei se onnea tuo - aineellista helpotusta vain...
Terv.kaikille elämää osaaville !
Itse en osaa, mutta ...................Q - T.R.maalari.N
Oheisessa tarinanpätkässä on kaikki ne elementit jotka tekevät elämästäni elämisen arvioista -hyvää.
"Jääkaapissa oli ruokaa riittävästi, lattialla saattoi kävellä paljain varpain, ilman, että koko ajan, astui kipeästi pieniin kiviin. Kylpyhuone ei haissut, osumatarkuudeltaan kyseenalaisten, nuorten miesten eritteille ja vuoteessa oli raikkaat, puhtaat lakanat.
Tyytyväisenä olotilaansa, oli nainen kavunnut talon vinttikerrokseen rakennettuun työhuoneeseensa jatkamaan kesken olevaa kuvaa, kahdesta toisiinsa kietoutuneesta kissasta: Yingista ja Yanista.
Työhuone oli naiselle hyvin tärkeä paikka. Siellä oli tilaa ajatella, vajota mietteisiin, levätä, siirtää mielestä paperille asioita jotka naista puhuttelivat tai koskettivat. Siinä huoneessa ollessaan, nainen tiesi, että kukaan ei tahallisesti, ilman pätevää syytä keskeyttäisi, pakottaisi häntä takaisin vaelluksilta mielensä maisemissa. Nuo matkat olivat naiselle yhtä tärkeitä, kuin lepo uupuneelle.
Naisesta tuntui hyvältä tehdä kuvaa noista kissoista, jotka makasivat vasten toisiaan. Hänelle, se oli tarina miehestä ja naisesta, valkoisesta hiekasta, aurinkosormien keveistä kosketuksista, ihon pehmeydestä, nautinnon spiraalista ja jakamisesta. Aamun hyvänolonhetkien tunnelma siirtyi, kuin itsestään kuvaan.
Nainen teki kuvaansa työhuoneen ovi auki. Mies oli ensimmäinen naisen kohtaama ihminen, joka oli ilman erillistä selittämistä ymmärtänyt, mitä työhuone naiselle merkitsi. Ja myös ensimmäinen ihminen, jonka läsnäolo samassa huoneessa, naisen tehdessä töitä, ei saanut naista ahdistumaan.
Kyse ei ollut siitä, että mies olisi osannut jotenkin erityisesti varoa. Todellisuudessa varominen ja muka huomaamaton läsnäolo, oli vähintään yhtä ärsyttävää kuin se, jos joku ryntäsi huoneeseen, pursuten omia asioitaan ja olettaen naisen kykenevän kuuntelemaan.
Miehen sielu vain vaelsi naisen kanssa samoissa maisemissa ja jakamisen lisäksi, nainen tunsi, miten miehen elämänkokemus ja ajatukset, antoivat kuviin uutta syvyyttä ja sanomaan kaikupohjaa, jollaista nainen yksinään ei koskaan olisi kyennyt tavoittamaan." - Albert51
Oheinen pätkä tekstiä tuli vastaan:
"Taitaa siinä iässä olla jo paras elämä takana ja paniikissa sitten sotketaan
viattomat ohikulkijat omiin sekoiluihin mukaan"
Voiskohan tuota parasta elämää maksimoida .. vaikka nyt niin ettei ottais ihan kauhean korkeita ja teräviä parhaan elämän huippuja vaan antais mennä vaan enemmän laakeasti elellen.
Albert- yopollo
taas määrännyt että maksimointi on optimointia parempaa?
- Maalaismies*
Sanon yhden edellytyksen hyvälle elämälle missä maassa hyvänsä: Se on ettei maa olisi vieraan vallan sotilaiden miehittämä.
En voi kuvitella hyvää elämää Fallujahissa, mistä koko kaupungin asujaimisto on joutunut lähtemään, kodit raunioina ja vieraan vallan sotilaat tuomassa "demokratiaa" maahan.
Tarvitseeko tähän lisätä, että koen eläväni hyvää elämää Suomessa kaikkine puutteineenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577310Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393577Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3651937Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641805- 861449
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841391- 911290
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247- 811154