Kumpi kannattaisi jos haluaa opettajaksi, lukion vai amk opeksi? Kummassa parempi palkka reaalisesti sekä työmäärään suhtautettuna? Eivätkö lukiolaisetkin aika rauhallista väkeä eikä häiriötä ole kuin pientä pulinaa verrattuna yläasteen meininkiin?
Lukion vai amk:n lehtoriksi?
3
153
Vastaukset
- täsä.jotaki
Jos haluat opettajaksi, opiskele opettajaksi. Samalla tutkinnolla olet kelpoinen sekä lukioon että AMKiin, jos kyseessä on sellainen aine, jota opetetaan molemmissa. Sitten menet töihin, mihin pääset. Lehtorin viroista ei tarvitse ihan alkajaisiksi haaveilla. Aloitat todennäköisesti sijaisena.
Palkassa ei loppujen lopuksi ole merkittävää eroa. Rauhallisimmat oppilaat löytyvät aikuislukioista ja työväenopistoista. AMKiin tulee lukioista se levottomampi aines, ja meno on usein tosi kypsymätöntä. En sanoisi lukiolaisia kovin rauhallisiksi, mutta riippuu näkökulmasta varmaan. Ennen kuin eläkkeelle pääsee, voi olla aika poikki sellainen, joka pelkää hulinaa jo etukäteen. - austerism1
Amk:ssa aloittavan lehtorin kk-palkka liikkuu 3 500 - 3 700 euron tietämillä. Mutta kuten edellä mainittu, lehtorin virasta on aika turha alkuun haaveilla -- näin ainakin amk-puolella. Ensin pääset ehkä määräaikaiseksi osa-aikaiseksi tuntiopettajaksi, sitten saat hiljalleen lisää töitä, jolloin olet päätoiminen tuntiopettaja. Ehkä joskus voi tulla tilaisuus päästä lehtoriksi, kun joku jää eläkkeelle.
Arvioisin, että amk:ssa työ on astetta leppoisampaa kuin lukiossa. Rauhatonta porukkaa on, mutta suht. vähän. Amk-opettajana pitää olla myös tutkimuksellista ja akateemista otetta hommassa täytyy usein valmis laatimaan itse oppimateriaalia, ja etenkin kurssien sisältöjä pitää viitsiä suunnitella. Riippuu tietysti opetettavasta aineesta, mutta välttämättä valmiita oppikirjoja ei ole eikä opetussuunnitelma ole niin selvä kuin ymmärtääkseni toisella asteella. - Triooooo
Lukioon.
AMKssa teet usein kurssisi sisällöt itse. Lukiossa melkein kaikilla kursseilla on käytössä kirjat. Todella iso etu. Palkka on suurin piirtein sama.
Olen opettanut Amk:ssa, yliopistossa ja nyt lukiossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851354Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221158- 48874
- 70870
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53722
- 33692
- 60689
- 47670