Olenko ihan väärässä, kun olen sitä mieltä, että sana "kiitos" taipuu kuten substantiivi: kiitos, kiitosta, kiitoksen, kiitoksia, kiitoksista kiitokisiin.
Minun korvaani särähtää aina armottomasti, kun sanotan "kiitos paljon". Se on yleistynyt jokapäiväiseksi sanonnaksi, mutta minulle se on aina kielioppivirhe.
Jo kauan sitten opettajani sanoi, että emmehän sano esim. "tyttö paljon", vaan "paljon tyttöjä".
Se on jäänyt mieleeni hyvänä ohjeena.
Toinen hauska ohje oli, että kun et tiedä, onko joku sanapari yhdyssana, niin pane siihen väliin ko-kö- pääte. Jos se sopii siihen, sanapari kirjoitetaan erikseen, jos ei , on kyseessä yhdyssana.
Esim. "Sana pari?". Sanako pari? Ei käy, siis yhdyssana.
Tai "yhdys sana?" Yhdyskö.sana? Ei käy, siis yhdyssana OK.
Tällaisia taas pohdiskelen tällaisena harmaana lanka(ko)lauantaina. Vai onko tämä joku muu lauantai?
Kiitos, paljon kiitoksia, kiitos paljon
19
9273
Vastaukset
Ihan innostuin googlaamaan tuota kiitos-sanan taivuttamista. Mielenkiintoista.
Tuo yhdyssanaohje on tosiaan hyvä, se kannattaisi opettaa näille uusillekin sukupolville.- Anonyymi
Uaiiaii auauuaii iauauah isk uaii
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uaiiaii auauuaii iauauah isk uaii
Kiistit kaiken mut olkoon niin.
- jjoutava
Kiitoksia. Sanon kiitoksia siksi kun Makriina muiden muassa antaa aina niin hyviä äidinkielen ohjeita. Olenhan tietenkin lukenut, mutta vähemmin kirjoittanut. Paljon olen jooppinut täällä palstalla, mutta lisäkään ei ole pahitteeksi. Uteliaisuus ja halu oppia on kuulemma hyväksi nyt vielä lähes 80v iässä. Tietenkään en ole verrattavissa kirjoittajiin koska olin tyhmä enkä opiskellut aikanaan, joskin oli myös joitakin haittaavia/muuttujia/tekijöitä, että kouluihin en tullut edes pyrkineeksi. Eräs Martti sanoi aikoinaan, että poliisina voin vielä kuolla, tämä ei kuitenkaan ole toteutunut pitkässä juoksussa.
Vaan minäpä olen se varsinainen kielioppi nero? Kansakoulussa, Kauppakoulussa ja aikuisiällä käydyssä Peruskoulussa vetäisin aina -4 numeroksi. Aina oli pielessä yhdys-sanat ja mihin tulee kuinkakin monta kirjainta ja tämä Googlen oikolukijakaan ei ymmärrä, vaan sekoilee, koska ei tunnista.....niin...taas tuo sana "oikolukijakaan"??
Varppina hyväksyy, jos kirjoittaisin "Googlen oikolukija"!!!
Jotain on jäänyt mieleeni tuosta sika sanasta. Tekijästä kirjoittaessa on oltava se "j" siinä välissä.jjoutava
Kun olin 25vuotiaana töissä vanhainkodissa. Eräs 80-vuotias mummu innostui lukemaan ruotsinkieltä, jota ei osannut.
Hän aina kirja kädessä meille näytti mitä oli oppinut, sai paljon sisältöä viimeisiin päiviinsä jota ei kovin pitkälti enää ollutkaan.
Asia toi valoa ja iloa hänen elämäänsä ja myös niin meidän hoitajien, että hänen huoneeseensa oli ilo mennä.Kristiina23 kirjoitti:
Vaan minäpä olen se varsinainen kielioppi nero? Kansakoulussa, Kauppakoulussa ja aikuisiällä käydyssä Peruskoulussa vetäisin aina -4 numeroksi. Aina oli pielessä yhdys-sanat ja mihin tulee kuinkakin monta kirjainta ja tämä Googlen oikolukijakaan ei ymmärrä, vaan sekoilee, koska ei tunnista.....niin...taas tuo sana "oikolukijakaan"??
Varppina hyväksyy, jos kirjoittaisin "Googlen oikolukija"!!!
Jotain on jäänyt mieleeni tuosta sika sanasta. Tekijästä kirjoittaessa on oltava se "j" siinä välissä.Minulle toi "j" on jäänyt mieleen juttuna piiasta, joka koputti yövieraan ovelle aamutuimaan ja kysyi: "Saako olla tuoda aamukahvin suoraan sialle?"
Lukihäiriö on muuten aika tuore ilmiö. Muistan, että joskus 60-70-lukujen vaihteessa pieni sukulaispoika siirrettiin Steiner-kouluun, koska hän ei oppinut lukemaan muiden tahdissa. Steiner-koulussa lukeminen ei ole se ensimmäisin ja tärkein opittava. Poika oppi lukemaan tuossa 9-10 ikävuoden paikkeilla, ja selvisi sitten aikanaan erinomaisesti koulussa ja opiskelussa. Lukihäiriöstä ei silloin vielä mitään tiedetty, ei ainakaan myönnetty.
Nythän se on jo ymmärretty, eikä sitä lasketa tyhmyyden tiliin.
Etpä ole väärässä, Makriina. Kyllä kiitos taipuu kuin substantiivi. Sehän on nimisana!
Minä olenkin valmis sanomaan PALJON KIITOKSIA, sillä ensimmäistä kertaa pääsin ensi yrittämällä kirjautumaan.
(Varmuuden vuoksi koputan maalaamatonta puuta. Laiskuus on melkoinen etu meikäläiselle puupäälle Siis laiskuus oin hyvä lahja, kun ei viitsi ekä osaakaan paklata kunnolla. Siinä pakkelit säästyvät, eikä rahaa kulu kemikalikauppaan.)
Se siitä ja loput kirjeessä.Onhan Ameriikan kieli ollut niin mieluinen oppiäiti meille suomalaisille. Thank you very much ja thanks a lot, suoraa matkimistahan se.
- Ramoona_
På andra inhemska : tusen tack, joten onhan meillä malli lähempänäkin. Mielestäni hyvä sanonta on "tuhannesti kiitos".
Kissa kiitoksella elää. Kiitos tarkoittaa myös kehumista, arvostamista. Silloin voi kai sanoa :"Hän on saanut työstään paljon kiitosta."
Kun pitkiä muotoja fyysillinen, teknillinen jne. lyhennettiin muotoihin fyysinen, tekninen, joku ehdotti, eikö kiitollisesta tule samalla logiikalla kiitonen.
Kiva aloitus, kiitti ! Ramoona_ kirjoitti:
På andra inhemska : tusen tack, joten onhan meillä malli lähempänäkin. Mielestäni hyvä sanonta on "tuhannesti kiitos".
Kissa kiitoksella elää. Kiitos tarkoittaa myös kehumista, arvostamista. Silloin voi kai sanoa :"Hän on saanut työstään paljon kiitosta."
Kun pitkiä muotoja fyysillinen, teknillinen jne. lyhennettiin muotoihin fyysinen, tekninen, joku ehdotti, eikö kiitollisesta tule samalla logiikalla kiitonen.
Kiva aloitus, kiitti !No, mites sana muusa taipuu? Luen parhaillaan Leena Lehtolaisen kirjaa "Kuusi kohtausta Sadusta" ja Sadulla, vai Satulla on useita muusia?
Voi muusit siellä ja muusit täällä, mutta ei mummon muusit,...muusat, kuten ei satu, joka meni saunaan. :=))- Anonyymi
Kristiina23 kirjoitti:
No, mites sana muusa taipuu? Luen parhaillaan Leena Lehtolaisen kirjaa "Kuusi kohtausta Sadusta" ja Sadulla, vai Satulla on useita muusia?
Voi muusit siellä ja muusit täällä, mutta ei mummon muusit,...muusat, kuten ei satu, joka meni saunaan. :=))Tänään saa saunoa, kaikki löylynlyömät.
Iso kiitos, Makriina, ihan kiva aihe on suomen kieli.
Lapsenlapseltani lainaan usein sanontoja. Iso kiitos hänelle!- Anonyymi
Mui naisina aikoina täällämmät on käyneet aikamoista pölhönpörinää
- Anonyymi
Pöriset itsekin.
- Anonyymi
Sanomatta jää paljon, siitä kiitos.
- Anonyymi
Pölinä käy. Olikoäm mättäneet lisäaineita, kun niin pölisee?
- Anonyymi
Kaikenlaista, eikä mitään kuitenkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1774834- 123416
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402233Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly262004Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471946Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6801906- 1171841
- 1381767
- 451525
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101431