Miksi kaksi mastoa, miksi pienet purjeet?

231013

Kun en purjehduksesta ymmärrä, niin kysyn. Miksi nuo purjeet näyttävät niin pieniltä ja miksi pienessä veneessä on kaksi mastoa? Vai onko tuo tehty elokuvaan ihan vain ulkonäön perusteella?

https://youtu.be/41qsbRoW3es

18

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • verkkovene

Tuo vene on kaksimastoinen verkkovene joka lienee ollut Ahvenanmaalla oikea kalastajan yleisvene. Kaipa noi purjeet on mitoitettu sen mukaan että vene on voinut saavuttaa hyvän marssivauhdin.

Voi miten kiva leffa tuo olikaan, tavallaan tietty 70-luvun aateilmapiirin innoittamaa tavallisen työläisen idolisoimista mutta kumminkin, tavallisen ihmisen ja vaatimattomaan elämän hyvyyttä. Taitava ohjaaja (Åke Lindman) ja (kirjoittajan Anni Blomqvistin vaatimuksesta) paikalliset harrastajanäyttelijät jotka kuitenkin tuossa näyttelevät erittäinkin ammattitaitoisesti ja taitavasti.

Tässä linkki taiteilija Harro Koskisen puuvenesivulle:

http://www.puuvene.net/harro/verkkoveneet.html

• Harristumpelo

Mitenkäs noita liikuteltiin kun ei tuullut?

• hii_o_hoi
        Harristumpelo kirjoitti:

Mitenkäs noita liikuteltiin kun ei tuullut?

Soutaen.

• Huoppaaja
        hii_o_hoi kirjoitti:

Soutaen.

Milläs tuota soudat. Tuo on 8,5 metriä pitkä ja hemskatin painava. Ei se soutamalla liiku.

• Kaleerikin

Kulkee. Reilut 3 metriset airot ja käsipari per airo niin kyllä kulkee...

• Kaleerikin kirjoitti:

Kulkee. Reilut 3 metriset airot ja käsipari per airo niin kyllä kulkee...

Joo, kyllä soutaa. Mullakin on 7-metrinen n. 1000-kiloinen fiskari, jossa on airot keulassa. Sitä soudetaan seisaaltaan, ja kyllä mä sitä jaksan ihan hyvin soutaa, kunhan ei tartte vasta-aallokkoon mennä.

• Tuontyppisissä kansanveneissä ei ollut varsinaista köliä; kölipainona saattoi olla kiviä veneen pohjalla. Siksi vene oli herkkä kallistumaan, ja tämän välttämiseksi takila jätettiin matalaksi ja purjeala pieneksi. Tuon ajan purjekankaatkaan eivät kestäneet kovin suurina yhtenäisinä pinta-aloina. Kahden maston avulla saatiin lisää purjepinta-alaa ilman korkeaa takilaa.

• FF27Charlotta
    • Bossu

Vielä yksi syy useaan pieneen purjeeseen on vinssien puute. Kovassa tuulessa sillä on merkitystä, vaikka tärkein syy varmaan onkin tuo pienempi kallistava voima.

• Kyllä, ja vielä laajennettuna: pienempien purjeiden käsittely on huomattavasti helpompaa, alkaen valmistusvaiheesta.

• Hernesoppa

Jos ei olisi sketsejä, ei olisi tyhmiä provokysymyksiä!

• Aika_iso_ero

Sketsi vai ketsi?

• seppomartti

Minusta noissa verkkoveneessä ei ole pienet purjeet vaan päin vastoin silmämääräisesti runsaasti purjepintaa, Verrattuna uppoumaan tai aluksen pituuteen.

• Valnim

Minusta kysymys on asiallinen. Aivan varmasti ei-purjehtijan huomion kiinnittää kaksi mastoa, eikä tuo kysymys sitä paitsi kaikille purjehtijoillekaan ole varmasti selvä.

Yleensähän maston tuplausta tarjotaan vasta suuremman kokoluokan veneisiin, joten onhan se mielenkiintoista, mikä on peruste sille, että pieneen ja kevyeen veneeseen pistetään kaksi keppiä pystyyn.

• ketchyawlsloop

Ihan hyviä vastauksia tullut , mutta mitä aloittaja itse sanoo? Vai surfaileeko jo muilla palstoilla?

• 231013

Kyllä aloittaja näitä lukee. Eipä minulla itse aiheeseen ole mitään sanottavaa, koska en ole purjehtija enkä purjehtimisesta ymmärrä.

• JariMata
    • diipadaapaz

Matalat mastot eivät tarvitse haruksia. mikä on ehkä etu siellä verkoilla ja muutenkin. Mastot on helppo laskea alas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      100
      2873
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1839
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1814
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      383
      1681
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1611
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1457
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1267
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1176
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1156
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe