Voiko työkkäri pakottaa

Vappuna_töihin

Olemaan Vappuna 1.5 töissä? Työsopimuksessa lukee 5 päivää viikossa, mutta kun perjantai on pyhä... Työnantajan mielestä minulla on oikeus silloin vapaapäivään, mutta työkkärin täti sanoo että 5 päivän sopimuksessa pitää AINA olla se 5 päivää viikossa eli pitäisikö mennä nyt sitten lauantaiksi töihin vai miten?

8

57

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuukis

Kuulostaa omituiselta. Tietyt työpäivätpäivät kuten vappupäivä tai itsenäisyyspäivä ovat oikein Suomen lakikirjassa rauhoitettuja vapaapäiviä. Käsittääkseni Suomen laki menee aina edelle kaikkia muita määräyksiä kuten jonkin erikoisalan säädöksiä.Toivottavasti jokin alan ekspertti vastaa sinulle tarkemmin.

• näinkäsitän

Jos työkkäri sanoo, että töitä on tehtävä viitenä päivänä viikossa ja työpaikkasi on vappuviikolla auki myös lauantaina, sinun täytynee mennä silloin töihin saadaksesi sen viisi vaadittua työpäivää täyteen sillä viikolla.

• Ei_Tarvitse

Jos olet työsuhteessa niin silloin työkkärin tädit eivät puutu paskan vertaakaan asioihisi. Jos työnantaja sanoo että saat olla perjantain pois töistä niin silloin sinä olet pois ja työkkärin tädit eivät sinä määrää.

• joo.ei.tarvitse
        Ei_Tarvitse kirjoitti:

Jos olet työsuhteessa niin silloin työkkärin tädit eivät puutu paskan vertaakaan asioihisi. Jos työnantaja sanoo että saat olla perjantain pois töistä niin silloin sinä olet pois ja työkkärin tädit eivät sinä määrää.

Juuri näin. Sitä paitsi kun ei ne muutkaan työntekijät mene vappuna töihin et sinäkään mene ja sillä siisti. Vappuhan on arkipyhä josta työnantaja maksaa arkipyhäkorvauksen eli työntekijä saa palkkaa vaikka ei töihin menekään silloin kun se 1.5. osuu arkipäivälle. Työsopimuslaissa on tarkemmin nämä asiat. Kyllä nyt on kummallinen tuo työkkärin virkailijan ohje.

• Ei kai sun nyt vappuna tartte olla töissä, mutta lauantaina pitää, jos työpaikka on auki. Lauantai on virallinen työpäivä.

• samat.oikeudet

Mitenkähän tuo on tuolla PAM työehtosopimuksissa mainittu. Kun muidenkin alojen työntekijät (työpäivät ma-pe) tekevät sillä viikolla vain 4 työpäivää niin sitten jossain muualla pitääkin tehdä ne 5 päivää. Omituista, luulen ettei tarvitse mennä lauantaina jos ei sitä sitten korvata jotenkin, mutta muutoin ei tarvitse.

• RiippuuMonistaSeikoista

No tuo riippuu täysin siitä, ootko oikeassa työsuhteessa, vai kenties jonkinlaisena ilmaisena orjana... Toisekseen riippuu täysin alasta jne. Yksi hyvä esimerkki on puhelinmyynti, koska alalla ei ole olemassa yleissitovaa tessiä, kaikki systeemit on käytännössä sitä mitä sanotaan. Jos vaikka perjantai on vappupäivä, niin se tarkoittaa lauantaiksi töitä.. tai sitten tuo perjantai olisi pitänyt tehdä sisään jo aiemmin jonain toisena lauantaina.

• kaikenlaista.huh

No minä kyllä aloittajan viestistä ymmärsin, että nimenomaan se työnantaja oli sitä mieltä että ei tarvitse tulla töihin perjantaina eikä siis lauantainakaan. Mutta työkkärin onneton virkailija oli toista mieltä. Kyllä se arkipyhä nyt vaan on lomapäivä vaikka siellä työsopimuksessa normaaliviikkotyöpäiviksi sanotaan 5 päivää. Arkipyhäviikko ei ole normaali työviikko. En ole ikunas tehny missään työpaikassa arkipyhä viikolla viikonloppuna töitä kun se ei ole normaalisti työpäivä. Eihän se hitto soikoon mikään arkipyhä silloin edes olisi jos se pitää korvata ylimääräisellä työpäivällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      92
      3392
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3097
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2604
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2393
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2343
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2076
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2046
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      21
      1679
    9. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      39
      1614
    Aihe