Kamuttajalta uusi murrekysymys

Mitä tapahtuu kun "Kilttoottuu".
En ole tätä sanaa kuullut kuin Pielisen itäpuolella kun esim. Kolilla ei sitä tunneta.

21

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rotestimökinpoika

Olisiko synonyymi sanalle "jantuu"?

• Nyt tuli outo sana minulle "jantuu".
        Ei aavistustakaan mitä tarkoittaa.

• Ota-pää-pois-perseestäs

Kyllähän kuulee muuallakin. Sinä vain et ole kuullut sitä muualla, koska et ole muualla käynyt.

• Oonhan minä käännä muuallahhii niinkun kerran Kuakilassa ja toesen Pärnällä.

• R.J

"Mitä tapahtuu kun "Kilttoottuu""?

-tarkoittaa menettää hermonsa, poikkeava käytös joko hyvän tai huonon asian takia.

• aamurusko14

Oikea muoto on "Kilttoontuu", siis n -kirjain kuuluu tuonne väliin..Meitä joskus lapsuudessa tuolla sanalla peloteltiin maalaiskodissamme ainakin isän taholta. Käsitin sanonnan tarkoittaneen tietynlaista pikku komentoa siloisille lapsille, ei sillä mitää kovin pahaa tarkoitettu...Juohtuu muuten samaan aiheeseen sanonta "tommeettuu".. Sitäkin tuli kuultua lapsuuvessa, eikä muuten traumoja jäänyt..sillon 50-60 luvulla ..

• kilttooja
        aamurusko14 kirjoitti:

Oikea muoto on "Kilttoontuu", siis n -kirjain kuuluu tuonne väliin..Meitä joskus lapsuudessa tuolla sanalla peloteltiin maalaiskodissamme ainakin isän taholta. Käsitin sanonnan tarkoittaneen tietynlaista pikku komentoa siloisille lapsille, ei sillä mitää kovin pahaa tarkoitettu...Juohtuu muuten samaan aiheeseen sanonta "tommeettuu".. Sitäkin tuli kuultua lapsuuvessa, eikä muuten traumoja jäänyt..sillon 50-60 luvulla ..

"Kilttoottuu"
        "Kilttoontuu"
        molemmat ovat oikein

• R.J Osin oikeassa.

• aamurusko14 kirjoitti:

Pielisjärven etelä-osissa ja Ilomantsissa lisättiin "n" ei pohjoisempana.
        Ei ollut ihan pikku komentamista vaan aika voimakas kimpaantuminen.
        Tommeettuu-sanaa käytettiin usein samassa yhteydessä kuin tomeroitumista käytetään, joskus myös hermostumisesta ja kurin tiukentamisesta.

• vonkooja

kiihtyy,hermostuu,vauhkoontuu

• Kyllä noin oli eli kimpaantuu aika kovasti.

• Pikkusenkusenkalle

Te on titä kun männöö kääpänen kovvaan tahi titä kun tempattoon polot tiellaimmeen.

• Voehan tiitä teolata kilttootuminennii aenahi pikkuten.

• rotestimökinpoika

Pakkanen ei kun jantuu sanoi isäukko kun pakkanen kiristyi. Tarkottanee vissiin enenemistä eli kiihtymistä.

• janttuukki

Aika hauska sana tuo janttuu

• AAMURUSKO0630

Tuo "janttuu" kuulostaa aivan tuntemattomalta..Liekkö kenties tuo rajantakaisesta Karjalasta tullu sana? Onko muuten sanaverbi tuttu kellääkään = VISKOONTUU

• viskosi

Tarkottaako kerman vatkausta vai liittyykö öljyn viskositeettiin.

• Joo minäkin kuulin ja olen käyttänytkin sitä siinnä yhteydessä kun joku oikein kiukuttelee ja oikuttelee.

• OlenKuullutNäin

Viskkoonttuu kait tarkoittaa äksyämistä ja tiuskimista, kiukkuamista?
      sanottiin jos joku hermostui ja paiskoi tavaroita,,"että mitä se viskouttuu"!

• Tolohottaja

Kun joku kilttoontuu, hän kimpaantuu, suuttuu, menettää malttinsa.
      Kun jokin asia jantuu, se pitkittyy, usein myös mutkistuu, tulee vastoinkäymisiä jne.
      Kun joku viskoontuu, hän äksyilee, temppuilee, kiukkuilee.

• Jantuu

Älkää tuota janttuuta enää höpöttäkä, se on pohjalainen sana ei Lieksalainen. Pistäkää päänne jantumaan ja olkaa hiljaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe