Keskustelijoilla on monelaisia tavoitteita ja viestit ja avaukset rönsyilevät eri suuntiin.
Osa viesteistä (ja varsinkin avauksista) on provosointia, joidenka ainoa tarkoitus on ärsyttää ihmisiä. Saada heissä aikaan reaktio. Yleensä väite on niin reippaasti ohi maalin, että sokeakin sen huomaa. Ja jokaisella nousee karvat pystyyn ja sitä haluaa sanoa, että ”ei se noin voi olla”. Vastaamisen kynnys on tosi matala, kun voi varmasti olla oikeassa.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että omassa ”keskustelussaan” provoilija ei seuraa asian logiikkaa. Hänelle 1 1 ei olekaan 2, vaan se on mitä muuta tahansa. Provoilija noudattaa eloonjäämisen logiikkaa, jonka tavoitteena on saada asia jatkumaan siten, että oma mielipide edes näennäisesti on voittaja. Hän unohtaa sujuvasti kaiken sen, mitä on joskus tullut sanoneeksi.
Jos ryhdyt juttusille provoilijan kanssa käyttäen asian logiikkaa, jäät AINA toiseksi. Menet näet pelikentälle, jossa logiikkaa ei lainkaan ole. Sinä vain ruokit paloa. - Et kai kuvittele, että pystyisit pitämään elävää ankeriasta käsissäsi.
Kyllähän sekin ajankulusta käy. Ymmärrän senkin, että joku tykkää olla mukana isossa keskustelussa sen sisällöstä piittaamatta. Että on vilskettä kuin Hakaniemen torilla. Ja varsinkin, jos haluat olla manipuloitavissa, että joku vie ja sinä vikiset, niin mikäs siinä. Onhan kermakakuillakin oikeus lentää.
Vaan jos ihan oikeasti haet keskustelua, niin kannattaa harkita kahteen kertaan, mihin vastaa. Meinaan, kun kenenkään ei ole PAKKO sanoa, vaikka voisikin.
(onko tämä provo, kannattaako sinun vastata minulle? epäilyttää...)
Keskustelu vs provo
20
1411
Vastaukset
- oikeassa olet
Kysymyshän on ensisijaisesti lukemisesta. Mitä luet, mitä luen? Otsikosta jo näen, että juttu on laadittu lukijamääriä ajatellen ja jätän lukematta. Pitkät ketjut jätän lukematta, sillä pääsääntöisesti ovat puutaheinää, jota joku levittää ketjua pitkittääkseen, ennätyksiä lyödäkseen. Monet viestit voi sulkea ensimmäisen rivin jälkeen, jos näkee veetutuksen tai silkkaa ajankulua. Usein aloitan viimeisestä rivistä, sillä se paljastaa onko teksti shittiä sarjastamme "onko muilla vastaavia kokemuksia" eli silkkaa tirkistelyä.
Provoilut ovat hauskojakin, joskus mitääntarkoittamaton poukkoilu on paikallaan. Joskus tämä jauhanta aiheuttaa omakohtaista pohdintaa, joka jää elämään jossain muissa yhteyksissä.
Elävässä elämässä on riittävästi vastuuta ja silmiinkatsojia, onneksi. Yllättävän vaikeaa, mutta niin helvetin haastavaa, palkitsevaa ja kasvattavaa. Nimittäin se keskustelu tai sen puute.- Seppojuhani
Pitkät ketjut osoittautuvat varsin usein ohuiksi. Asioita ei käsitellä, vaan heitetään lause tai pari sanaa lähestyen chattailua. Helposti menee eipäs juupas tasolle ja haistatteluksi.
Tosin niissä on osallistujia enemmän eli ne ovat luonteeltaan sosiaalisempia kun kahden henkilön keskustelut. Toisaalta itse en oikein osaa keskustella syvällisiä kymmenen hengen läsnäollessa vaan se menee väkisinkin sanailuksi.
Eli pitkät ketjut eivät olekaan asiakeskustelua, vaan sosiaalisia tapaamisia. Onkohan näin myös tilastollisesti? Enpä taida silti tehdä analyysiä...
- Sofienne
Taitanen olla hiukan erimieltä kanssasi.
Ensinnäkin et voi varmuudella tietää mikä on sinun provosoinniksi tulkitsemasi kirjoituksen - kirjoittajan motiivi. Onko hän oikeasti provosointi mielellä liikkeellä?
Toiseksi provosointeja on monen moisia ei vaan noita mainitsemiasi >>>Yleensä väite on niin reippaasti ohi maalin, että sokeakin sen huomaa. Ja jokaisella nousee karvat pystyyn ja sitä haluaa sanoa, että ”ei se noin voi olla”. Vastaamisen kynnys on tosi matala, kun voi varmasti olla oikeassa.” - Röhvä
...minun avaukseni "Jääkärimarssista uusi kansallislaulu"?
Se nimittäin ei ole provosointimielellä kirjoitettu. Olen aivan vakavissani tuota mieltä ja halusin tietää, millaisia ajatuksia ihmisillä on ko. asiasta.- Seppojuhani
Oletan, että 99% lukijoista katsoo ajatuksesi provoksi. Lisäksi aihe sopisi paremmin Yhteiskunta - Isänmaallisuus palstalle, jossa lukijakunta on kiinnostunut suomalaisuuteen liittyvistä asioista.
J.K. Itse pitäisin parempana Finlandiaa.
- ZeireeNi
kyllä nää provotaktiikat tiedetään.. :)
- Seppojuhani
viimeeksi osallistuit?
Itse olen opetellut karttamaan niitä, niin yleisiä kuin henkilökohtaisiakin. Olen sen verran tosikko, että en tykkää keskustella, kun toisella on koko ajan ketunhäntä kainalossa. Ja että aika-ajoin 1 1=7. - ZeireeNi
Seppojuhani kirjoitti:
viimeeksi osallistuit?
Itse olen opetellut karttamaan niitä, niin yleisiä kuin henkilökohtaisiakin. Olen sen verran tosikko, että en tykkää keskustella, kun toisella on koko ajan ketunhäntä kainalossa. Ja että aika-ajoin 1 1=7.pitkään aikaan.. jos nyt ei lasketa paria sanailua chattipalstalla tänään..
nykyään kierrän kaukaa tuollaiset provoilut, muilla palstoilla voi jutella paljonkin ilman turhia provoiluja.. se onnistuu (yllätys yllätys) jopa minultakin.. siis asiallinen.. :)
- Sofienne
Mitenkä minun pitäisi tämä tulkita ettet minulle vastannut lainkaan?
Toimineeko tässä sanonta ’ hiljaisuus on myöntymisen merkki’?
Vai onko kyseessä kenties passiivinen vastarinta?
Tietysti voihan olla että vasteeni oli tylsä ja mielenkiinnoton
mikä olisi syynä hiljaisuutesi kohdallani:(
Minun motiivini miksi nyt tätä kyselen on, että kaipasin meidän jossain kirjoituksessa ollutta ajatustenvaihtoa – mutta se näemmä jäikin vain yhdeksi ainutkertaiseksi kokemukseksi:((
NYYYYH *kyynelehtii krokotiilin kyyneleitä joidenka käyttötavan on oppinut sätissä*
Mut parhaani tein ja mut vaadit enemmän:( *krokonkyynelen käheyttämällä äänellä*
Mutta kestän tämän niin kuin nainen !!! *soittaa kymmenelle ystävättärelle, parkuu äidille, hyppyyttää miestään ja laittaa lapset viikoksi ulkonaliikkumiskieltoon*
*virninuileva sofi*- Jospa.......
Ei kiinnostanut vastata, koska kutsuit häntä muruksesi. Joitakin voi loukata tuollainen 'lähentelevä' muruttelu, vaikka sanoisitkin sen ihan vain mitään ihmeellistä tarkoittamatta.
- Sofienne
Jospa....... kirjoitti:
Ei kiinnostanut vastata, koska kutsuit häntä muruksesi. Joitakin voi loukata tuollainen 'lähentelevä' muruttelu, vaikka sanoisitkin sen ihan vain mitään ihmeellistä tarkoittamatta.
Eihän nyt muruseni vielä ole lähetelevää.Hassu:)))
Kultaseni voisi jo ollakin."Kullittelu" muutenkin on vähän niin ja näin sanomisia;D
Ja sitäpaitsi mä jo edellisessä sananvaihdossa hänen kanssaan käytin tuota nimistä eikä hän sanonut siitä mitään. NIIH!!!!
*mulkoileva sofi* Sofienne kirjoitti:
Kultaseni voisi jo ollakin."Kullittelu" muutenkin on vähän niin ja näin sanomisia;D
Ja sitäpaitsi mä jo edellisessä sananvaihdossa hänen kanssaan käytin tuota nimistä eikä hän sanonut siitä mitään. NIIH!!!!
*mulkoileva sofi*Mykkäkoulu on äärimäinen puolustuskeino. Tässä tapauksessa Seppujuhani selvästi haluaa vetäytyä keskustelusta. Lähettäen samalla Sofielle voimakkaan viestin, joka samalla tuntuu viileän etäisyyden, ylenkatseen ja inhon yhdistelmältä.
Miksi Seppo sitten toimii näin? En tähän vastaa, enkä lähde arvuuttelemaan. Seppo itse vastatkoon. :)- Sofienne
Waffen-ss kirjoitti:
Mykkäkoulu on äärimäinen puolustuskeino. Tässä tapauksessa Seppujuhani selvästi haluaa vetäytyä keskustelusta. Lähettäen samalla Sofielle voimakkaan viestin, joka samalla tuntuu viileän etäisyyden, ylenkatseen ja inhon yhdistelmältä.
Miksi Seppo sitten toimii näin? En tähän vastaa, enkä lähde arvuuttelemaan. Seppo itse vastatkoon. :)Waffen kiitos selvennyksestäsi, joka tosin ei kovin mairitteleva ollut ja saa minun rahalliseen vararikkoon tukisoittoryhmäni puhelinlaskuista:(
Lapseni jo vapautin (tiedoksi niille joilla oli jo luuri kädessä sosiaalitoimistoon soittoa varten *HEH*)
Miestensuojelu Ry joutuu vielä odottamaan mieheni vapautumistani hyppyyttämisestäni sillä jälkihoidostanikin pitää huolehtia.* aivan totisella naamalla – simmuista ei niinkään vakuuksia totisuuden suhteen - wirnii*
Hauskinta tässä oli että sinä - vahingossa näin uskon – vesitit minun vetoavan kirjoitukseni Seppojuhanille – tehden samalla aivan mainion verhotun provosointiyrityksen Seppojuhaniin minkä taas puolestaan joka-paikkaan-tunkeva tähtitoimittajamme ampui alas kerta laukaisulla (missä ihmeessä opetetaan moiseen tarkkuusammuntaan??!!)
Joten taidamme olla lähtökuopissa jälleen:(
Minä nostan käteni ilmaan (tarkistin kainalokarvoitukseni olevan kauniisti jakauksessa)
ja tapojeni vastaisesti tällä kertaa annan periksi ja keskityn kirjoitukseeni muista asioista, jotka ehkä laitan tänne tai jonnekin muualle.
Se ken tietää ei sitä kerro *virnii*
*sofin sisäinen pikkusofi vauhdissaan jälleen* - Ahaa.......
Sofienne kirjoitti:
*mulkoileva sofi*Minä kun miehenä kavahtaisin tuollaista muruttelua, niin ajattelin ihan samaa hänenkin kohdalla, mutta hyvä näin. Ehkä hän vain epähuomiossa jätti sinulle vastaamatta, mutta uskon hänen korjaavan huolimattomuutensa.
- Sofienne
Ahaa....... kirjoitti:
Minä kun miehenä kavahtaisin tuollaista muruttelua, niin ajattelin ihan samaa hänenkin kohdalla, mutta hyvä näin. Ehkä hän vain epähuomiossa jätti sinulle vastaamatta, mutta uskon hänen korjaavan huolimattomuutensa.
Sinä se nopeasti oppivainen kaveri olet;D
Mistä päin se herra kirjottelikaan *RÄPS RÄPS*;D
*simmujaan vinhasti räpyttelevä sofi* - Mariet
Sofienne kirjoitti:
*mulkoileva sofi*Luulen minäkin ettei Seppojuhani tykkää tuommosesta hellittelystä.
Minäkin olen hellitellyt häntä, mutta Seppojuhani suuttuu eikä puhu mulle pariin viikkoon mitään :(.
Mutt ei hätää Sofii, kyllä hän taas leppyy. - Sofienne
Mariet kirjoitti:
Luulen minäkin ettei Seppojuhani tykkää tuommosesta hellittelystä.
Minäkin olen hellitellyt häntä, mutta Seppojuhani suuttuu eikä puhu mulle pariin viikkoon mitään :(.
Mutt ei hätää Sofii, kyllä hän taas leppyy.Onkohan minut menty ottamaan vakavasti?
Ehkä olisi parempi minun pysytellä huumorinheitosta pois
sitä kun ei tunnu kuin harvat ymmärtävän:(
Taidanpa pitäytyä noissa kuivissa asiateksteissä niin ei tule turhia
väärinymmärryksiä:(
Enkä tullut harkinneeksi ettei täällä keskustelupalsoilla tunneta minun
tapaani ”kaahia”.
Joten sanokaa sille Seppojuhani poloiselle että voi jo tulla sieltä sängyn alta pois ja ettei tuhma Sofi-täti ole enää kiusimassa ja etten tietenkään varattuna naisena ole oikeasti hänen peräänsä kuhan vaan viihdytin itselläni niin minulle tyypillisellä tavalla *nauraa heleästi*.
* taas se asiallinen tosikkomainen sofi*
- ihmettelix
Näillä palstoilla eipä oikein saa keskustelua aikaan jos ei ole mukana edes pikkiriikkisen provosointia, jotkut onnistuvat siinä hyvin toiset taas eivät onnistu. Joku saattaa kyllä saada sen keskustelun aikaiseksi vaikkei ole mitään varsinaista asiaa ja sellaisissa ketjuissa yleensä tutut nikit sanailevat keskenään.
Keskustelun aihe saattaa olla mielenkiintoinen siitä huolimatta että tietää sen provoksi, (tai siis voi olettaa sen olevan provo, täällä kun et näe keskustelijaa niinkuin livessä). Provosoitumalla ja osallistumalla keskusteluun, ottamalla tavallaan asia todesta (kuin koittaisi kepillä jäätä) ja katsomalla mitä siihen saa vastaukseksi, voi keskustelusta tulla hyvinkin mielenkiintoinen. Se ei tarkoita sitä että olisi kenenkään vietävissä, voipi olla niinkin että asia kääntyy toisinpäin. Jokainen varmaan tietää mitä tarkoitetaan hyvällä keskustelulla, toisen mielipiteiden kunnioittamista ja ymmärtämistä, asian tarkastelua eri näkökulmista...etc...
Sen myös pian oppii huomaamaan kenen kanssa keskustelu sujuu, on myös niitä jotka provoilevat ja joiden tarkoitus ei ole keskustella asiasta muutamaa kohteliasta kommenttia lukuunottamatta. Sitten on niitä jotka eivät pysty asiasta keskustelemaan ja taitavasti lopettavat keskustelun heti alkuunsa, vetoamalla esim. siihen että asiaa ei ole ymmärretty, toinen puhuu aidasta ja toinen sen seipäästä.
Oli tämä avauksesi sitten provo tai ei, ehkäpä kannatti silti vastata, olet siten oletettavasti eimieltä tai sitten et ole.
Muistan erään mukavan keskustelutuokion, *hymy*. - Jermu
kannata, vastattais Kuopion torilla vastaavassa tilanteessa, vaikka olis hulinaa.
Mä en koskaan silleen provoile. Mä olen aina asialinjalla ja en edes tappeluksiin joudu..silleen usein. Usko tai elä..Kjäh! - merliNella
kirjoittelen vaikka tähän:)
Keskustelu ja provo..sama päämäärä lienee kuitenkin.Saada aikaiseksi keskustelua.Provoilla tietoisesti haastetaan lukijat vastaamaan.
Räikeät provot kyllä näyttävät saavan suurimman suosion vastausten määrässä, laadusta en sitten sanokkaan mitään.
Sitten vielä se iänikuinen tulkinta kysymys.Voipi olla, ettei avauksen tekijä tarkoituksella provoile.Kirjoituksen sanamuoto tai tyyli antaa vain sellaisen vaikutelman.
Vastailen itse viesteihin tunteen mukaan.Luultavasti olen kirjoitellut vastauksia joihinkin provoketjuihinkin, mutta en jaksa isonnuslasilla alkaa tutkimaan, onko tarkoituksena ärsyttää vai keskustella.
Hmm..tuo ankerias ja palo..hassu mielikuva..uudestisyntyminen ankeriaana..:)
Vinkki siltä varalta, jos tähän avaukseen ei olisikaan pitänyt vastata;D
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577300Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7383551Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3561887Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641805- 851435
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841391- 911290
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621241- 811154