Heikkilä tunnustaa homeopatian

t----

"Olen itsekin käyttänyt homeopatiaa harrastusmielessä hoitaessani koiria erittäin hyvällä menestyksellä."

Heikkilä kysyy, miten hänen kokemuksensa selittyy, kun eläimiä ei pysty huijaamaan. On hienoa, että kysymys herää edes tässä vaiheessa. Kontrolloiduissa kokeissa homeopaattisen valmisteen kaupittelemisella eläimen omistajalle vaikutetaan eläimen omistajan käyttäytymiseen ja hänen kykyynsä tunnistaa eläimen sairautta/kipua. Kun omistaja kuvittelee antavansa eläimelle tehokasta lääkettä, hänen oma hätääntymisensä (tai kyky reagoida eläimen tilaan) lievenee. Ei tarvitse huijata eläintä, riittää että huijaa sitä, joka maksaa. Sama pätee lasten hoitamiseen homeopatialla. Riittää että maksaja eli vanhempi on tyytyväinen.

Toiseksi tässäkin pätee, että eläimen tilan muutoksesta ei voi päätellä, aiheuttiko sen omistajan maksama sokerirae vai olisivatko oireet helpottaneet ajan oloon muutenkin tai olisivatko vaivat etenevässä sairaudessa pahentuneet samaa tahtia. Tämäkin on asioita, joita esimerkiksi ortopedin olisi hyödyllistä ymmärtää. Mutta hyvä että tulee edes nyt kysyneeksi.

2

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • <<< Kun omistaja kuvittelee antavansa eläimelle tehokasta lääkettä, hänen oma hätääntymisensä (tai kyky reagoida eläimen tilaan) lievenee. Ei tarvitse huijata eläintä, riittää että huijaa sitä, joka maksaa. >>>

Juuri näin. Tämänkin palstan johtava uskomushoitaja toteaa, ettei hoito toimi, jos siihen ei usko. Skeptikot ovat jollain tavalla "sokeita" hoidon toimivuudelle. Tämä on aivan totta. Hoito näyttää toimivan vain jos siihen uskoo.

Psykologiassa ilmiötä kutsutaan valikoivaksi tarkkaavaisuudeksi. Ihminen noteeraa sellaisia havaintoja herkemmin, joita hän olettaa tapahtuvan. Käänteisesti hän jättää sellaisia havaintoja noteeraamatta ihan tiedostamattaan, joita hän ei odota tapahtuvaksi.

Kun vaikkapa homeopaatti uskottelee potilaalleen, että koiran lonkkaniveldysplasiakivut lievittyvät sokeripillerillä ja asiakas uskoo, hän alkaa tiedostamattaan tarkkailla havaintoja lemmikin tilan parantumisesta. Kun eräänä päivänä sairas koira hyppääkin itse reippaasti auton takakontiin, niin se tulkitaan sokeripillerin ansioksi. Jos koira ei pääse aamulla ylös pedistään, niin tämä jää noteeraamatta.

Samasta syystä uskomushoidot "toimivat" parhaiten oireisiin, joiden voimakkuudessa on luontaisesti jaksottaista vaihtelua mm. erilaiset krooniset kiputilat. Kun oireet silloin tällöin ihan itsestään helpottavat, julistetaan uskomushoidon toimivan. Kun oireet silloin tällöin itsestään pahenevat, niin tätä ei huomata.

Siis tavallaan erittäin nerokas tapa nyhtää hyväuskoisilta ihmisiltä rahaa.

• vanelllus

JA MINA VANELLUS TUNNUSTAN HOMEOPATIAN TEHOKKAAMAKSI KUIN KOULULÄÄKETIEDE.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      170
      4701
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      3286
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2203
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      1984
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1906
    6. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      664
      1837
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      116
      1796
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      137
      1727
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1485
    10. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1421
    Aihe